سرمقاله / سخنی بامدیران استان…!!

دومین سفر استانی رئیس جمهور وهیأت همراه به زودی انجام خواهد پذیرفت، امید که بادرایت و مدیریت منطقی و خرد جمعی استقبالی نه با حاشیه های تاسف بار دفعه قبل بلکه برخاسته از خوی و خصلت و منش گرم و مهمان نوازانه مردم این خطه انجام گیرد آنهم نه با طعم چاپلوسی و محو شدن در شرایط تشریفات، شاید هیچ یک از مدیران استان شرایط هم رویی و ارتباط کلامی نزدیک با رئیس جمهور و برخی از وزرا را هیچ گاه (بنا به مقتضیات مسئولیت ها و درگیری های مداوم و تمام ناشدنی وزرا) در طول سالها خدمت به دست نیاورند که این فرصتی است مناسب که شخص رییس جمهور و وزرای همراه ایشان درجریان واقعیت های پوشانده شده استان به دلایل مصلحت گرایانه قرار گیرند. پرونده و دوسیه استان خراسان جنوبی در دو فایل مجزا اما مربوط به هم قرارگرفته، یکی در فایل استاندار و مدیرانش و دیگری در فایل نمایندگان اربعه استان.
فایل استاندار و مدیران استان مجموعه و زیر مجموعه های فراوانی دارد، آمارها و نتایج حاصل از تفکرات و اندیشه های آنان طبقه بندی شده و بیشتر عملیاتیست تا ارایه صرف آمار های بولتنی، گاه آمارهای استخراج شده به دلیل عدم همخوانی با واقعیتهای تلخ استان قابل استناد نبوده و پایلوت علمی ندارد، این دست آمارها معمولا مصداق( همه چیز آرام است و من چقدر خوشحالم) بوده و بیشتر  برای خوشایند بالا دستی ها فراهم می آید، اما در اتاقهای فکر غربالگری آماره مبتنی بر حقایقی است که مردم در آن غوطه ورند، آنجایی که میتوان به کمک متخصصین و صاحبان اندیشه و قلم دلایل عقب ماندگی استان  که ریشه ای بس عمیق دارد را با دقت و وسواس و عریان و بی حاشیه دریافت و برای رسیدن به آرمانشهری که رویایی می نماید برنامه ریزی کرد و پای کار آمد.
بلا شک آنقدر که مدیران و مسئولین و خود مردم از دلایل عقب ماندگی استانشان اطلاع دارند نه شخص رئیس جمهور و نه وزیران آنچنان در جریان امور نیستند و این کاملا منطقی است چرا که نمایندگان دولت در استان مستقرند، دولتیان بیشتر کلی گویند و آنی را می دانند که نمایندگانشان در استان به آنان ارایه کرده اند.
مدیران استان نیک می دانند که عیب کار و نبود عوامل سخت افزاری و نرم افزاری کدامند و کمیت کار کجا می لنگد، قرار نیست که این فرصت بدستت آمده را در مراسم و سخنرانی ها و تشریفات از دست بدهند و مشغول سلفی انداختن شوند !! محکم و طلبکارانه و متقن و شجاعانه باید رییس جمهور و هیأت دولت را مجاب و اقناع کنند و به آنان فهماند که برای عبور از گرد و غبار گس و نامیمون عقب ماندگی باید این استان را از شمول بسیاری از قوانین موجود استانهای برخوردار مستثنی کرد، وگرنه استانی با این نکبت فقر و عدم توسعه نیازی نیست سازمان مالیاتی اش رتبه دوم کشوری را در اخذ مالیات از صنعت و کشاورزی و معدن و مشاغل در حال احتضارش به دست آورد و بر آن نیز فخر فروشد !!!
فایل دوم اطلاعات استان در دست نمایندگان استان است که بیشتر سعی در جذب منابع مالی برای حوزه های انتخابی خویش دارند و آنچنان ریز و به روز نیست، نمایندگان استان به دلیل شرایط ویژه مسولیتی،  نوع نگاه و اهدافشان با مدیران بسیار متفاوت و گاها متضاد است، متاسفانه آنان نیز شاید از عمق فاجعه های زیست محیطی و زیر ساختها وامکانات بالفعل استان آگاهی های ریز بینانه که منجربه برنامه ریزی برای عبور از  پرتگاه عقب ماندگی و جلوگیری از سقوط شود را در دستور کار ندارند و مانند بسیاری از مدیران تن به روزمره گی سپرده اند و توپ را در زمین خدا انداخته و در انتظار معجزه ای نشسته اند. !!
فرصت بوجود آمده در حضور رییس جمهور و هیأت دولت را باید مغتنم شمرد و با مدیریت صحیح غنایمی را به نفع مردم جمع آوری کرد.
اوضاع نابسامان راههای آسفالت و شوسه و روستایی، دستیابی به خطوط ریلی، تکامل و دستیابی به راههای هوایی مطمئن و فراوان، ارتقای سریع و با کیفیت زیرساخت مخابراتی، وضعیت اسفبار و تنش شدید آبی استان، ساماندهی و جذب امکانات و ارتقای رسانه ها و مطبوعات استان، اوضاع اسف بار بهداشت و درمان در شهرهای کوچک و بی امکانات، بالابردن سطح علمی دانشگاهها و ریزش کیفیت آموزش و پرورش، بررسی و دستورات قاطع و جذب سرمایه برای کشاورزی و صنعت و معدنی که در این استان جایگاه مناسبی نداشته و همچنان کوچک و لاغرمانده ! و بسیاری از پارامترها و شاخصه های دیگر که در این مقال اندک نمی گنجد از جمله مواردی است که مدیران باید در آن از خصلت زیاده خواهی استفاده زیادی کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*