تمام مزایده‌ها و خریدهای دولتی در سامانه الکترونیکی انجام شود

کلیه دستگاه های اجرایی استان موظفند امور خرید ، مزایده و مناقصه خود را از طریق سامانه ستاد یا همان سامانه الکترونیکی دولت انجام دهند بدین معنا که فرایند ثبت نام تامین کنندگان ، مناقصه گران و مزایده گران باید در این سامانه صورت گیردکه در غیر این صورت باید پاسخگوی دیوان محاسبات باشند . روز گذشته در راستای توجیه دستگاه های دولتی و لزوم استفاده از این سامانه جلسه توجیهی به همت سازمان صنعت، معدن و تجارت برگزار شد . مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی در این جلسه با بیان اینکه اطلاع رسانی در راستای آشنایی ادارات با سامانه ستاد کافی نبوده ، گفت: به نظر می رسد تاکنون معامله ای از طریق این سامانه در استان انجام نشده است . عیسی جعفری گیو با بیان اینکه از این به بعد دیوان محاسبات پیگیر اجرایی شدن این قانون و مصوبه خواهد بود ، افزود: در مرحله فعلی دیوان محاسبات ارشادی عمل خواهد کرد ولی در مراحل بعدی استفاده از این سامانه به واخواهی تبدیل خواهد شد .
وی از شفافیت مالی ادارات بعنوان یکی از مزایای پیاده سازی سامانه ستاد یاد کرد و اذعان داشت: بالا بودن کارمزد معاملات ،دسترسی  مناقصه گرهابه اطلاعات همدیگر و طولانی بودن فرآیند خرید وجه از جمله ایرادات این سامانه است که رغبت را برای استفاده کاهش می دهد.
گلایه مندی اصناف از اجرای طرح جامع مالیاتی و عدم استقبال از سامانه ستاد
دبیر اتاق اصناف خراسان جنوبی نیز در ادامه از رکود حاکم بر بازار ومشکلات تولیدکنندگان به عنوان عامل اصلی عدم استقبال اصناف از سامانه ستاد یاد کرد و گفت: در برنامه پنجم توسعه اجرای طرح جامع مالیاتی بر اصناف فشار وارد آورد که گلایه مندی در این حوزه بر عدم استقبال از سامانه ستاد سایه انداخته است. جعفرپور مقدم ادامه داد: با توجه به عدم ورود اصناف به این سامانه از حضور در مناقصاتی که اخیرا برگزار شده  نیز بازماندند.
 ادارات از داخل استان خرید کنند
وی به بیکاری ۲۰ هزار نفری در استان اشاره کرد و افزود: اصناف باید کم توانی های سایر بخش ها را در حوزه اشتغال جبران کنند بنابراین انتظار می رود دستگاه های اجرایی از داخل استان خرید داشته باشند تا شاهد گردش پول و سرپا ماندن اصناف باشیم. معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان جنوبی از ثبت نام ۴۴ دستگاه اجرایی در سامانه ستاد خبر داد و گفت: تاکنون ۲۱ دستگاه ثبت نام اولیه و ۸ دستگاه پذیرش شده اند. اشراقی  با اشاره به برخی مزایای پیاده سازی سامانه ستاد گفت: شفاف سازی معاملات دولتی،‌پیروی از سیاست‌های یکسان و مشترک در معاملات و نیز فراهم سازی امکان تهیه گزارشات مدیریتی و نظارتی برای ارگان‌های مختلف و دولت از جمله ویژگی‌های راه‌اندازی سامانه ستاد است.
وی افزود: البته افزایش کارآیی معاملات و نیز گسترش امنیت در معاملات با استفاده از فناوری روز دنیا (گواهی امضاء دیجیتال، مهر زمانی) ونیز بسترسازی برای کنترل بازار و تثبیت قیمت‌ها از دیگر امتیازات راه‌‌اندازی سامانه ستاد است. نماینده شرکت بهسازان ملت ( مجری سامانه ستاد ) در ادامه این جلسه به توضیح پیرامون این سامانه پرداخت و از کاهش فساد مالی دستگاه های اجرایی بعنوان مهم ترین ثمره اجرای این قانون یاد کردو گفت: در حال حاضر ۱۰۰ کشور جهان از این سامانه استفاده می کنند. رجبی افزود: فاز یک این سامانه  در سال ۹۰ و فاز دو و سه در سال ۹۳ راه اندازی شده و تاسال دوم برنامه ششم توسعه باید تکمیل و راه اندازی کامل شود .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*