اقتصاد مقاومتی از حرف تا عمل

پابر جابودن دغدغه های اقتصادی و معیشت مردم سبب شد تا رهبر معظم انقلاب این دغدغه را در قالب شعار سال بیان کنند و با نامگذاری سال ۹۵ به نام اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل  از مسئولان و دولت مردان خواستند تا در ۹ سال باقیمانده به سال ۱۴۰۴ نقشه راه اقتصاد کشور را مشخص کنند .ایشان لزوم این موضوع را در بیانات اولین روز بهار ۹۵ اینگونه عنوان داشتند:” اگر ما بخواهیم مشکل رکود را حل کنیم، مشکل تولید داخلی را حل کنیم، بخواهیم مسئله‌ بیکاری را حل کنیم، بخواهیم گرانی را مهار کنیم، علاج همه‌ اینها در مجموعه‌ مقاومت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی گنجانده شده است. اقتصاد مقاومتی شامل همه اینها است. میشود با اقتصاد مقاومتی به جنگ بیکاری رفت؛ میشود به جنگ رکود رفت؛ میشود گرانی را مهار کرد؛ میشود در مقابل تهدیدهای دشمنان ایستادگی کرد؛ میشود فرصتهای بسیاری را برای کشور ایجاد کرد و از فرصتها استفاده کرد؛ شرطش این است که برای اقتصاد مقاومتی کار و تلاش انجام بگیرد.
تسهیل قوانین دست و پاگیر بر سر راه سرمایه گذاران بخش خصوصی ، تسهیل شرایط برای فضای کسب و کار ، ایجاد اشتغال برای جوانان و رفع مشکل بیکاری ، تسهیل در پرداخت تسهیلات بانکی واحدهای صنعتی و تولیدی و …. از جمله مهم ترین دستاوردهایی است که انتظار می رود قبل از اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی حاصل گردد دستاوردهایی که باید به وضوح در زندگی و معیشت مردم قابل لمس باشد ولی اینکه چقدر در رسیدن به این اهداف با  توجه به اینکه به ماه پایانی سال نزدیک می شویم ، موفق بوده ایم گفتگویی انجام داده ایم با برخی از مسئولان استان که ماحصل  آن تقدیم شما خوانندگان همیشگی و صمیمی می شود.
تحقق ۷۰ درصدی اهداف اقتصاد مقاومتی درخراسان جنوبی
رئیس سازمان برنامه وبودجه خراسان جنوبی در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به برنامه های ۱۰ گانه ای که از پایتخت برای تحقق اقتصاد مقاومتی به استان ها ابلاغ شده است گفت: در همین راستا پروژه های ملی نیز برای استان ها در سطوح و بخش های مختلف تعریف شده که می توان گفت تاکنون ۶۰ تا ۷۰ درصد اهداف ما در حوزه اقتصاد مقاومتی محقق شده است .
عارضه یابی واحدهای صنعتی گامی در راستای اقتصاد مقاومتی
محمد هادی آرین از عارضه یابی واحدهای تولیدی و صنعتی استان بعنوان یکی از برنامه های اقتصاد مقاومتی در استان یاد کرد و افزود: در این راستا تلاش شده واحدهای مشکل دار شناسایی و علت رکود آن مشخص شود که پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش ، رفع مشکلات احتمالی درمجوزها ، تکمیل پروژه های صنعتی بزرگی مانند سیمان باقران ، کک طبس و فولاد قاینات و … از جمله این کمک ها بوده است .
شناسایی ۱۴ پروژه ملی و استانی قابل واگذاری به مردم در استان
وی از تامین داخلی نهاده های کشاورزی، افزایش ضریب خوداتکایی محصولات کشاورزی و راهبردی استان، توسعه کارگاه های صنایع دستی، گازرسانی به مناطق مختلف و  شناسایی و رفع قوانین مزاحم کسب و کار  بعنوان دیگر فعالیت های صورت گرفته در حوزه اقتصاد مقاومتی یاد کرد و ادامه داد: پیاده سازی نظام حمایت از شرکت های دانش بنیان ، مردمی کردن واگذاری پروژه های ملی و استانی و شناسایی ۱۴ پروژه در این راستا ، بهره وری بیشتر از تاسیسات شبکه برق ، تلاش در راستای تعویض کنتورهای آب معیوب ، ایجاد تاسیسات گردشگری ، بهسازی و احداث ۱۳۳ کیلو متر راه و … از عمده فعالیت های استان در حوزه اقتصاد مقاومتی بوده است.
وزارت خانه ها برای تحقق اقتصاد مقاومتی اهدافی
 را برای ادارات تعریف کرده اند
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان از جمله مدیرانی بود که خبرنگار ما در گفت وگو با وی نظرش را در مورد تحقق شعار سال در حوزه کاریش جویا شد. مهندس بسکابادی گفت: وزارت نیرو در این حوزه برای شرکت های آب و فاضلاب وظایفی را تعریف کرده که کاهش مصرف آب مشترکین دارای مصرف بیش از ۲۲ متر مکعب از جمله این موارد می باشد که  در خراسان جنوبی فقط ۶ درصد مشترکین بالای ۲۲ متر مکعب آب مصرف می کنند و ۴۳ درصد زیر ۵ متر مکعب مصرف دارند.
تامین آب شرب بهداشتی ۶۴ روستا در سال اقتصاد مقاومتی
وی ادامه داد: در مجموع باید مشکل آب شرب و بهداشتی ۲ هزار روستای کشور تا پایان سال رفع شود که سهم استان ما ۶۴ آبادی است که از محل صندوق ذخیره ارزی در قالب بودجه ۹۴ اعتباری معادل ۵۰۰ میلیون دلار وام برای این هدف مصوب شد که ۱۰۰ درصد آن ابلاغ شده و سهم ما ۳۸ میلیارد تومان می باشد.
وی با اشاره به اینکه  تا پایان سال تعهد ما نسبت به  ۹۰ درصد این روستاها عملیاتی خواهد شد و ۱۰ درصد باقیمانده تا اردیبهشت ماه سال ۹۶ محقق می شود، افزود: علاوه بر این تعهدات،  کاهش ۲ درصدی هدر رفت آب از شبکه ها  که تقریبا  ۳۰ درصد است و اصلاح ۷ هزار کنتور آب معیوب با مشارکت مردم در طی سال جاری از دیگر اقداماتی بوده که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی انجام داده ایم .
مردم خراسان جنوبی موفق در تحقق اقتصاد مقاومتی
امام جمعه شهرستان درمیان در مورد میزان  تحقق اقتصاد مقاومتی در بین اقشار مختلف مردم استان اینگونه پاسخ داد که مردم در خراسان جنوبی بخاطر روحیه قناعت پیشه ای که دارند به حداقل ها قانع اند که این خود نوعی از اقتصاد مقاومتی است و از طرف دیگر نامگذاری سال  بنام اقتصاد مقاومتی بر این روحیه و فرهنگ مردم تاثیر مضاعفی گذاشته و تلاش کرده اند در شرایط خاص کشور و رکود حاکم بر اقتصاد صبر و متانت پیشه کنند .
تحقق اقتصاد مقاومتی درکشور در حد انتظار نبوده است
حجت الاسلام والمسلمین حسینی با اشاره به بالا بودن ضریب محرومیت ، بیکاری ، روبرو بودن با خشکسالی ، کم آبی و تنش آبی در استان و اینکه ما ضریب برخورداری  کمتری در حوزه صنعت ، کار و اشتغال  داریم  ، افزود: برنامه ریزی در راستای تحقق اقتصادعلمی ،  آینده نگری در حوزه تولید و بستر سازی برای تحقق اقتصاد مقاومتی بر عهده دولت است و به نظر می رسد با وجود تلاش هایی که در این زمینه صورت گرفته در حد انتظار اقتصاد مقاومتی محقق نشده است .
 دولت نتوانسته بطور متمرکزبرای  اشتغال استان کاری بکند
وی با بیان اینکه خراسان جنوبی مهد صنایع دستی است ولی آنچنان که باید و شاید  احیا نشده ، اذعان داشت: در خانه هایی که قبلا خودشان کارگاه صنایع دستی  بوده اند تولیدات چینی و وارداتی خودنمایی می کند و این در حالی است که جوانان ما در استان بیکارند و از طرف دیگر مردم ما مشکل معیشتی دارند که خود نشان از این دارد که دولت نتوانسته از فرصت ها بخوبی استفاده کند.
وی با تاکید بر این مطلب که دولت نتوانسته بطور متمرکز برای اشتغال استان و خروج بازار کسب وکار از رکود کاری انجام دهد ، گفت: کارگاه های تولیدی کوچک راه اندازی شدند اما این اقدام به اندازه نیاز جامعه محقق نشد .
اقتصاد مقاومتی در حد شعار باقی ماند
رئیس شورای اسلامی استان نیز معتقد است که اقتصاد مقاومتی و بسیاری از موضوعات دیگر همواه در حد شعار باقی می ماند و در همان چند ماه اول بنرهایی پیرامون آن در سطح شهر نصب می شود و بعد از آن به فراموشی سپرده می شود.
کاهش مراجعه به ادارات و تسهیل قوانین خواسته ای محقق نشده
وی ادامه داد: خراسان جنوبی با خشکسالی ۱۷ ساله روبروست و مسئولان قولها و  وعده هایی را هم به سرمایه گذاران می دهند ولی موقع ارجاع یک کارشناس خرد ممکن است مشکلات و موانع زیادی را ایجاد کند و از اجرای قانون هم سبقت بگیرد . وی با بیان اینکه مردم با در صحنه بودن حضورشان را در عرصه اقتصاد مقاومتی ثابت کرده اند ، گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی رفت و آمد مردم و سرمایه گذاران  به ادارات کم شود و ادارات ما می توانند بهتر از این عمل کنند و فوانین برای بخش خصوصی تسهیل شود و می توان گفت این بخش با بدنه کارشناسی ادارات مشکل دارد .
اقتصاد مقاومتی نیازمند طرح توسعه ای
نماینده مردم نهبندان و سربیشه نیز در گفت وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید طرح توسعه مقاومتی تعریف شود ، اذعان داشت: ما شاهد اجرای برنامه های پراکنده ای در سطح استان در حوزه های مختلف هستیم که به نظر می رسد باید یک برنامه توسعه ای در راستای اقتصاد مقاومتی تعریف شود . نظر افضلی با بیان اینکه هنوز برای تحقق اقتصاد مقاومتی و رسیدن به اهداف آن دیر نشده ، افزود: اقدامات صورت گرفته در حوزه اقتصاد مقاومتی اگر منجر به اشتغال شود مثمر ثمر خواهد بود .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*