یادداشت امروز / وداع ملی، وحدت ملی

وقتی هفته گذشته سرمقاله ای برای سالروز شهادت امیر کبیر سردار سازندگی و پیشرفتِ ایران نوین می نوشتم، هرگز نمی دانستم که این هفته برای سردار سازندگی و پیشرفتِ ایران معاصر و مولف کتابِ امیر کبیر قهرمان مبارزه با استعمار، خواهم نوشت. اما مشیت معنا دار الهی بر این قرار گرفت، مرحوم هاشمی در شب سالگرد  رگ زدن و  شهادت امیر کبیر در حمام فین کاشان و در سالروز قیام مردم قم در ۱۹ دی ماه ۱۳۵۶ یعنی شروع حرکت عمومیِ مردمی برای پیروزی انقلاب اسلامی به لقاءا… برسد.
شاید پس از رحلت امام عزیزمان، مردم وفادار ایران، جانگداز ترین خبر را شنیدند. آیت ا… هاشمی رفسنجانی چه ویژگی های ممتاز و متفاوتی داشت که این چنین ماندگار شد:
۱٫ هاشمی تجلی اسم صبار خداوند و مصداق الصبر مفتاح الفرج بود.
ما امروز سخت محتاج صبوری، خویشتن داری، تاب آوری و ارتقای ظرفیت های وجودی شخصی، حزبی و ملی خود برای پیشرفت ایران هستیم.
۳٫ هاشمی کلان نگر، صاحب دید گاه های راهبردی و تفکر سیستمی بود. عنصری که حلقه مفقوده فعالیت های روز مره همه ماست. راز تئوری پیشرفت هر کشور، چشم انداز هایِ بلند مدتِ مردم و مسئولان آن جامعه است.
۴٫ هاشمی برنامه محور بود. به یاد داریم که برنامه ریزی های پنجساله اول و دوم  در دوران ریاست او بر مجلس شورا  تدوین و در زمان ریاست جمهوری وی اجرایی گردید. برنامه ها، چراغ راه پیشرفت ملت هاست.
۵٫  هاشمی در کنار مبانی تئوری، عاملِ به آنها در ورطه اقدام و عمل بود.
۶٫ هاشمی باورمند به تحزب، کادرسازی و زایش سازمانی بود.
۷٫ هاشمی معتدل بود. امام علی علیه السلام می فرماید: عاقل در میانه راهی ایستاده است که جاهل در حال افراط و تفریط در آن است. کشور امروز بیش از هر زمان دیگری برای پیشرفت، به این عُقلایِ معتدل و رفتارهایِ میانه، به تعبیر مولا علی (ع) محتاج است.
۸  هاشمی با مردم  زیست، با مردم  بود و با مردم رفت. جسارت اینکه بارهایِ بار خود را در معرض رای مردم قرار دهد را داشت. اگر هم برخی نوبت ها، رأی مردم چیزی غیر از انتخاب وی بود، قاعده بازی را به هم نزد. پیشرفت سیاسی و اجتماعی و حتی اقتصادی کشور ها، نیازمند حرکت مردم سالار، حرفه ای ، اخلاق مدار و مطابق قانون اساسی و قوانین جاری آنها است.
۹٫ هاشمی انسان بود. مثل همه ما آدم ها، در مسیر حرکت ۶۰ ساله فعالیت های مبارزاتی و سازندگی خود رشد کرد. کمال یافت و بر دانش تخصصی  و تجربه تحلیلی اش افزود. از گذشته اش بازخورد گرفت و اشتباهاتش را مستمر تصحیح می کرد. اما تمام زندگی اش مشحون از سرریز اجتماعی و نذر فرهنگی و اقتصادی بود. هزینه های خانواده زندانیان سیاسی دوره پهلوی را از اموال شخصی اش پرداخت.
۱۰٫ آخرین و مهمترین اینکه هاشمی تابع و همراه رهبران انقلاب و نظام بود. هاشمی فرزند معنوی امام خمینی (ره) و  رفیق دیرین رهبر معظم انقلاب بود و پایدار ماند، تا به رحمت  خدا رفت. اما همواره دیدگاه ها و نظرات مشورتی اش را تقدیم ایشان می نمود. جایش خالی است. او همیشه بزرگ خواهد ماند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*