رتبه برتر استان در ثبت ولادت

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گفت: ثبت احوال از دستگاهها و مراجع حیاتی و رسمی ملی و بین المللی است که چه در سطح کشور و چه در استان به جایگاه خوبی رسیده است.
حسینی در جلسه ای که به مناسبت روز ملی ثبت احوال برگزار شده، افزود: حاصل کار دستگاههایی از جمله ثبت احوال، ثبت اسناد و املاک، سازمان آمار و آموزش و پرورش به عنوان پایه خیلی از خدمات در آینده مورد استفاده قرار می گیرد و لذا این دستگاهها باید به عنوان دستگاههای مادر مورد توجه و حمایت ویژه قرار گیرند تا در آمارهای ارائه شده در بخش های مختلف با مشکل روبرو نشویم. وی تصریح کرد: متأسفانه ثبت احوال را به نسبت اهمیت و میزان کاری که انجام می دهند نتوانسته ایم مورد حمایت قرار دهیم، هرچند که وضعیت این دستگاه به نسبت ۱۰ یا ۱۵ سال قبل بهتر شده است با این حال باید بیش از پیش این دستگاهها را مورد حمایت قرار دهیم.
رتبه برتر استان در ثبت ولادت
حسینی اظهار امیدواری کرد: استانداردهای لازم در همه بخش ها در این دستگاهها فراهم شود تا خروجی قابل قبولی در سطح ملی و بین المللی داشته باشند. در ابتدای این جلسه، مدیرکل ثبت احوال استان پس از قرائت پیام رئیس سازمان ثبت احوال کشور به مناسبت روز ملی ثبت احوال، گفت: در حالی که میانگین پوشش ثبت ولادت ها در کشور  ۱/۹۸ درصد است این درصد در استان ما ۶/۹۹ می باشد و چندین است که در این بخش بالاترین رتبه را در کشور داریم. ضمن اینکه در ثبت وفات نیز همیشه رتبه اول را داشته ایم. پورحسین با حائز اهمیت دانستن بحث ولادت گفت: تعداد ولادت های استان در سال ۹۳ نسبت به ۹۲ به میزان ۴۸/۵ و در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ به میزان ۴۸/۳ درصد افزایش داشته است. ضمن اینکه میزان باروری ( تعداد فرزندان زنده به دنیا آمده) نیز از حدود ۳/۲ فرزند به ازای هر مادر در سال ۸۸ به ۸/۲ فرزند افزایش یافته است. وی به بالا رفتن سن فرزنددار شدن در مادران اشاره کرد و افزود: در ۸ ماهه امسال ۳۱ درصد مادران در سن ۲۵ تا ۲۹ سال و ۲۶ درصد در سن ۳۰ تا ۳۴ سال صاحب فرزند شده اند. ضمن اینکه سن ازدواج جوانان ما نیز بالا رفته و در استان میانگین سن ازدواج پسران ۳/۲۶ سال و میانگین سن ازدواج دختران۲۲ سال است.
صدور یکروزه شناسنامه
مدیرکل ثبت احوال استان همچنین گفت: در بحث تکریم ارباب رجوع، آرشیو الکترونیکی اسناد هویتی را طی سه چار سال اجرا کردیم و در تمامی شهرستانها به جز بیرجند شناسنامه ها یکروزه تحویل متقاضیان می شود. وی به حجم مراجعین ثبت احوال در بیرجند اشاره کرد و گفت: دستگاه نوبت دهی ۲۱۰ نوبت را ساعت ۵/۸ صبح در اختیار مردم قرار داده و نوبت ها تمام می شود و لذا امور را به دفاتر پیشخوان محول کرده ایم در حالی که سال قبل ۳ دفتر پیشخوان (۲ دفتر فعال و یک دفتر نیمه فعال) در بیرجند داشتیم امسال ۶ دفتر پیشخوان دیگر در این شهر فعال و خدمات شناسنامه ای و کارت هوشمند ملی و بیش از ۱۰ خدمت را به این دفاتر محول کرده ایم. در شهرستانها نیز ۴ دفتر پیشخوان را امسال واگذار کرده ایم و ۳ دفتر دیگر را تا پایان سال واگذار خواهیم کرد.
صدور ۱۲۰ هزار کارت هوشمند ملی در استان
پور حسین، صدور کارت هوشمند ملی را از فعالیت های اصلی سازمان ثبت احوال ذکر کرد که قرار است طی سالهای ۹۵ تا ۹۷ به اتمام برسد. وی در این باره گفت: ۶۲۰ هزار نفر در استان واجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی هستند و هر سال باید ۲۰۰ هزار نفر کارت هوشمند ملی دریافت نمایند که امسال هم ۱۵۰ هزار نفر متقاضی داریم که برای ۱۲۰ هزار نفر کارت هوشمند ملی صادر شده است.
وی در پایان از تعامل خوب ثبت احوال استان با سایر ادارات و ارگانها از جمله بهزیستی ( در بحث غربالگری نوزادان) خبر داد. در پایان این جلسه از تعدادی از پیشکسوتان  و تلاشگران ثبت احوال در استان تجلیل شد. بعد از ظهر روز پنجشنبه نیز کارکنان مجموعه ثبت احوال در مراسم غبارروبی مزار شهدا شرکت کردند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*