۱۴ هزار فرشته تندرستی به مدارس می آیند

امسال به ۱۰ درصد دانش آموزان استان آموزش های لازم داده می شود تا سفیر سلامت مدارس خود شوند.طرح مدارس مروج سلامت عنوان طرحی است که از سال تحصیلی ۹۰- ۸۹ در ۱۰ مدرسه در سطح استان با هدف سرمایه گذاری بر روی سلامت نوجوانان در محیط های آموزشی اجرایی شد تعداد مدارس مجری در سال تحصیلی ۹۱-۹۰ ۲۰۰ واحد بود که مورد و در سال تحصیلی ۹۲-۹۱ به ۳۳۴ مورد افزایش یافت که از این زمان با توافق وزارت آموزش و پرورش به منظور اجرای مطلوب و ارتقای کیفی برنامه به تعداد مدارس افزوده نشده است. معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان این مطالب در همایش تجلیل از فعالان طرح مدارس مروج سلامت در استان گفت: مدرسه مروج سلامت به منزله یک نظام برای ارتقای سلامت است که با مشارکت فعالانه اولیا، مربیان و دانش آموزان و با رویکرد توانمند سازی دانش آموزان در زمینه مراقبت از خود، فرهنگ خود مراقبتی و آموزش همسالان منجر به افزایش ظرفیت ها و توانمندسازی مردم در مورد سالم زندگی کردن، سالم کارکردن و آموزش با کیفیت خواهد شد. زنگویی از توانمندسازی دانش آموزان ، پرسنل ، اولیا و مربیان در زمینه مفاهیم ارتقای سلامت نوجوانان و جوانان و ساختار مدارس مروج سلامت بعنوان یکی از محورهای اجرای این طرح یاد کرد و افزود: بهبود الگوهای  تغذیه ای دانش آموزان، بهبود شرایط فیزیکی و بهداشت محیط در مدارس و پیشگیری از رفتارهای مخاطره آمیز سلامت در دانش آموزان از دیگر محورهای این طرح به شمار می روند. وی با اشاره به درصد پوشش مدارس مروج سلامت در استان در سال تحصیلی ۹۴ – ۹۳ اذعان داشت: ۴ درصد مدارس روستایی و ۱۵ درصد مدارس شهری تحت پوشش این طرح قرار گرفتند که شامل  ۱۱ مدرسه در مقطع ابتدایی، ۶ مدرسه در مقطع راهنمایی و ۲ مدرسه در مقطع متوسطه  می باشد .
وی ادامه داد: در مجموع از ۳۳۴ مدرسه مروج سلامت ۶۸ مدرسه روستایی و ۲۶۳ مدرسه شهری است  که ۱۹۹ مدرسه در مقطع ابتدایی ، ۱۰۳ مدرسه در دوره راهنمایی و ۲۹ مدرسه در دوره متوسطه می باشند. زنگویی در ادامه با اشاره به گوشه ای از فعالیت های معاونت بهداشتی دانشگاه در مدارس استان چه مروج و چه غیر مروج گفت: آموزش بیش از  ۱۵۰۰ دانش آموز با عنوان سفیران سلامت، برگزاری ۱۰ دوره مهارت فرزند پروری برای سنین ۲ تا ۱۲ سال در ۶ ماهه سال جاری، تهیه و توزیع رایگان ۵۷۱ هزار قرص فروس فومارات و ۳۲۲ هزار پرل ویتامین دی  و … از جمله این فعالیت ها می باشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این مراسم گفت: مقوله سلامت تنها با فعالیت یک مجموعه نمی تواند مثمر ثمر باشد.
دکتر قائمی افزود :برای رسیدن به اهداف حوزه سلامت به همکاری ارگان هایی مانند آموزش و پرورش نیاز است  چرا که اقدامات پیشگیرانه در دوران کودکی عامل موثری در جلوگیری از ابتلا به بیماری هایی است که در بزرگسالی گریبان گیر افراد می شود.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز با اشاره به تفاهم نامه هایی که در حوزه سلامت بین وزارت آموزش و پرورش و بهداشت منعقد شده ، گفت : طرح مدارس مروج سلامت، طرح آهن یاری و طرح ارتقای سلامت دهان و دندان از جمله این موارد می باشند. رادنیا افزود: تغییرات رفتاری مخاطره آمیز سلامت در این گونه طرح ها مورد توجه قرار می گیرد و به دانش آموزان آگاهی داده می شود .
توسعه سلامت باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود
رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز در ادامه با اشاره به اهمیت مقوله سلامت برای هر جامعه و توجه دولت تدبیر و امید به این حوزه در کشور گفت: سلامت جامعه در پیشبرد اهداف یک کشور نقش بسزایی دارد و در واقع رشد کشورها با اتکا بر منابع انسانی ماهر و توانمند  محقق می شود. عارف زاده با بیان اینکه این رشد سلامت عزم همه را می طلبد، افزود: توجه به حوزه سلامت فقط مختص به وزارت بهداشت نیست بلکه همه در قبال آن سهیم هستند. وی تصریح کرد: توسعه سلامت باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود و همه باید به این باور برسند.وی خواستار بهره گرفتن بیشتر از ظرفیت انجمن اولیا و مربیان در مدارس استان برای توسعه سلامت دانش آموزان شد و اذعان داشت :در سال گذشته ۱۸۰۰ دانش آموز در طرح سفیران سلامت مدارس حضور داشته اند که تلاش داریم این رقم را در سال جاری افزایش دهیم.
عارف زاده گفت :ما در سال جاری ۱۰ درصد دانش آموزان مدارس استان را بعنوان سفیران  سلامت آموزش دهیم که شامل ۱۴ هزار دانش آموز خواهد شد. در این مراسم از فعالان در حوزه مدارس مروج سلامت تجلیل شد .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*