یادداشت امروز/۳۸ سال پیش در چنین روزی در بیرجند چه گذشت

امروز خراسان جنوبی – سید علی اکبر سوفاری
درگیری مردم بیرجند با مأمورین شهربانی، دستگیری ۱۲ نفر از مبارزین و شهادت محمد علی راستگو مقدم اولین شهید انقلاب بیرجند مهمترین وقایع ۲۸ آبان سال ۱۳۵۷ در بیرجند است. اعتصاب های سراسری در دستگاههای دولتی روبه افزایش بود و امام خمینی(ره) با صدور اعلامیه ای بر تداوم مبارزه تأکید کردند. مردم بیرجند هم در روز عید غدیر سال ۵۷ ضمن گرامیداشت سالروز آغاز امامت حضرت علی (ع) با شرکت در یک راهپیمایی اعتراض خود را نسبت به رژیم شاه اعلام کردند. اقشار مختلف مردم پس از تجمع مقابل مسجد آیت ا… آیتی در حالی که پلاکاردهایی با شعار استقلال، آزادی جمهوری اسلامی در دست داشتند به طرف سه راه اسدی به راه افتادند و شعار « سرنگون می کنیم نظام پهلوی را / برقرار می کنیم / حکومت علی را / مرگ بر این شاه / مرگ بر این شاه» را سردادند. مأموران شهربانی که با تمام تجهیزات در سه راه اسدی مستقر شده بودند ابتدا قصد داشتند با گاز اشک آور از ادامه تظاهرات جلوگیری کنند که با مقاومت جوانان روبه رو شدند. مأموران رژیم حمله گسترده خود را به تظاهرکنندگان شروع کردند و پلیس اقدام به دستگیری انقلابیون کرد که در پی آن ۱۲ نفر از مبارزان سیاسی که از قبل شناسایی شده بودند بازداشت شدند.
مهدی راستگو مقدم در این باره می گوید : آن روز پدر و برادرم برای کمک به مردم و خنثی کردن اثرگازهای اشک آور از پشت بام اقدام به سوزاندن کارتن کردند و پس از پرتاب سنگ توسط برادرم هادی به طرف مأموران رژیم، بلافاصله به دستور سرهنگ نجفی برادر و پدرم دستگیر شدند و تا حد مرگ کتک خوردند و بعد به شهربانی انتقال یافتند و سرانجام بر اثر شکنجه فراوان پدرم محمد علی راستگو مقدم در روز عید سعید غدیر خم به شهادت رسید. شریف پناه، رضا عرفانی، حجت الاسلام واحدی ، حسن شهپر و حسینی از دستگیر شدگان این روز بودند. محمد رضا عرفانی یک از دستگیر شدگان این روز می گوید: به همراه شهید شریف پناه دستگیر شدم و در شهربانی آنقدر ما را کتک زدند که از حال رفتیم. مدتی بعد که به هوش آمدم مرا به زندان بردند شهید شریف پناه خون بالا می آورد و جلوی چشم ما محمد علی راستگو مقدم هم بر اثر شکنجه به شهادت رسید. حجت الاسلام واحدی را هم دراز کرده بودند و با کابل به پاهایش می زدند تا جاوید شاه بگوید ولی او در حالیکه از پاهایش خون می آمد مرگ بر شاه می گفت .
پس از اینکه خبر شهادت راستگو مقدم را شنیدیم خود را به بیمارستان رساندیم و پس از تحویل گرفتن پیکر مطهرش شهید راستگو مقدم اولین شهید انقلاب بیرجند تشییع شد. تعدادی از مأموران ساواک که با لباس شخصی از تظاهرات گزارش تهیه می کردند با هوشیاری جوانان شناسایی و متواری شدند. آن روز مردم با شعار «ای شهید عزیز / منزل نو مبارک» شهید راستگو مقدم را به خاک سپردند .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*