گزارش امروز خراسان جنوبی از مشکلات بیمه طلایی فرهنگیان:بیمه ای که فقط طلایی را یدک می کشد!

بیمه طلایی فرهنگیان یکی از مهمترین اخبار آموزش ‌وپرورش طی سالهای گذشته بوده است. مشکلات بیمه طلایی از سال‌ها قبل باعث شد تا فرهنگیان نسبت به عدم کارایی این نوع از بیمه شکایات بسیاری را مطرح کنند و به اعتقاد اغلب آنها لفظ طلایی برای بیمه تکمیلی فرهنگیان معنایی ندارد و این نوع از بیمه همانند سایر بیمه‌های تکمیلی است. اردیبهشت سال ۹۳ اخبار متعددی در رابطه با وضعیت تمدید قرارداد بیمه طلایی فرهنگیان منتشر شد، اعتبار بیمه طلایی در تاریخ ۳۱ فروردین ۹۳ با بیمه ایران به پایان می‌رسید اما به دلیل عدم انعقاد قرارداد جدید، مسئولان آموزش و پرورش اعتبار آن را تا ۳۱ اردیبهشت تمدید کردند. سرانجام به دلیل بدهی‌های آموزش ‌وپرورش به شرکت بیمه ایران،‌ شرکت آتیه سازان حافظ به عنوان مجری جدید بیمه طلایی فرهنگیان انتخاب شد. اما چند ماه پس از فعالیت‌ شرکت آتیه سازان حافظ به عنوان شرکت جدید بیمه طلایی فرهنگیان،‌ انتقادات و گلایه‌های فرهنگیان از نحوه ارائه خدمات و کمبود مراکز درمانی طرف قرار‌داد آغاز شد. کمبود مراکز درمانی طرف قرارداد، روند پرداخت هزینه‌های درمانی و تاخیر در پرداخت‌ها که این موضوع از سوی سید محمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش نیز مورد تایید قرار گرفته، تحت پوشش قرار نگرفتن داروهای خارجی، عدم ارائه خدمات دندان پزشکی در بیمه طلایی که مهم ترین خواسته فرهنگیان است و خارج شدن هزینه های آزمایشگاهی از بیمه طلایی از جمله مشکلات و دغدغه هایی بود که جمعی از فرهنگیان استان با خبرنگار ما مطرح کردند.
پای لنگ بیمه طلایی در بخش دارو و دندان پزشکی
محمد دوست یکی از فرهنگیان ساکن در مرکز استان در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: بیمه تکمیلی یا بیمه طلایی باید جوابگوی بیماری افراد باشد، هیچ کس دوست ندارد بیمار شود و از بیماری لذت نمی برد اما بیماری و بیمار شدن یک اصل و شدنی است از طرف دیگر هزینه های بیماری کمرشکن و حتی تا مرز بیچارگی انسان را هل می دهد و همچنین حقوق های کار مندان نیز جوابگوی هزینه های پزشکی نمی باشد پس باید در این زمینه سرمایه گذاری کرد چه جایی بهتر از بیمه تکمیلی و یا طلایی اما ای کاش این بیمه ها تمام بیماری های فرد را در نظر می گرفتند و یا تمام داروهای داخلی یا خارجی را تقبل می کردند چرا که جایی که داروی داخلی جوابگو نباشد پس باید از داروی خارجی استفاده کرد اما پای بیمه تکمیلی در قسمت دارو شدیداً می لنگد و از طرف دیگر دندان نیز جزئی از بدن و یا شاید گفت مهمترین عضو بدن است و در صورت خراب شدن دندان ها عامل بیماری های زیادی می شود متأسفانه هیچ پزشکی با بیمه آتیه سازان قرارداد ندارد پس بیمه آتیه سازان را دریابید.
جای خالی خدمات آزمایشگاهی
یکی دیگر از معلمان که چندین سال است تحت پوشش بیمه طلایی است با ابراز رضایت از خدمات این بیمه در حوزه بستری، بیمارستانی و عمل جراحی به خبرنگار ما گفت: قبلا بیمه طلایی هزینه های آزمایشگاهی را تقبل می کرد اما در حال حاضر باید تمام هزینه ها را بپردازیم و فاکتور آن را با ارجاع به بیمه بعدا دریافت کنیم. سیاری از دیگر فرهنگیان شهر بیرجند که برای فرزند تازه متولد شده اش می خواهد دفترچه بیمه طلایی بگیرد به یک مشکل در این زمینه اشاره می کند و می گوید: من برای بیمه فرزندم مراجعه کرده ام ولی متأسفانه اینگونه به من پاسخ داده اند که باید هزینه های بیمه را از ابتدای سال تاکنون هم پرداخت کنم و این قابل قبول نیست. وی افزود: علاوه بر این در بیمه طلایی یا باید همه اعضای خانواده بیمه شوند یا هیچ کس و نمی توان بطور مثال از یک خانواه ۴ نفره دو نفر را بیمه کرد و این مورد پذیرش قرار نمی گیرد .
پرداخت اندک هزینه های عینک
پوراسد از دیگر فرهنگیان به خبرنگار ما گفت: هزینه های خرید عینک توسط بیمه طلایی سالانه ۵۰ هزار تومان است و این درحالی است که هزینه های تهیه عینک بالاست و این رقم بسیار پایین است. وی با انتقاد از دریافت هزینه های آزمایشگاهی ادامه داد: قبلا بیمه طلایی هزینه های آزمایشگاهی را متقبل می شد اما در حال حاضر باید فاکتور را به بیمه تحویل دهیم که البته مدت زمان بازپرداخت این هزینه ها نیز زمان بر است .
دو سال انتظار برای دریافت هزینه ها
مکانیکی یکی دیگر از معلمان شهر بیرجند که حدود دو سال پبش دچار سانحه در مدرسه شده و پایش شکسته و بیمه طلایی هم هست به خبرنگار ما گفت: هر ساله خدمات بیمه طلایی نسبت به سال قبل آن کاهش می یابد و الان فرهنگیان از پرداخت هزینه های آزمایشگاهی ناراضی هستند. وی ادامه داد: من حدود ۶۰۰ هزار تومان برای درمان هزینه کرده ام که بیمه ۳۵۰ هزار تومان آن را پرداخت کرد و بعد از آن با توجه به نیازی که در درمان داشتم به مشهد مراجعه کردم و حدود ۸۰۰ هزار تومان دیگر هم برای درمان و خرید داروهایی که خارجی بودند هزینه کردم ولی بعد از گذشت دو سال از این مبلغ هیچ رقمی به من پرداخت نشد. وی افزود: برخی از پزشکان متخصص هم بیشتر بخاطر بد حسابی آموزش و پرورش با بیمه طلایی قرارداد ندارند و این درحالی است که برخی از ارگان های دیگر بیمه نامحدود دارند ولی ما معلمان هنوز سرگردان یک بیمه دست و پا شکسته ایم که به اصطلاح اسمش طلاییه و خدماتش برنز هم نیست.
۱۹ هزار فرهنگی تحت پوشش
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در پاسخ به مشکلات مطرح شده ازسوی فرهنگیان و در پاسخ به سوالات خبرنگار ما با بیان اینکه در حال حاضر ۱۹ هزار و ۴۰۴ نفر از همکاران فرهنگی در استان تحت پوشش بیمه تکمیلی می باشند، گفت: تا پایان مهلت تعیین شده این رقم رو به افزایش است. لامعی به نحوه دریافت خدمات بیمه تکمیلی با نظرسنجی از همکاران در سال جاری اشاره کرد و افزود: بر اساس پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش ۴ بسته خدمات بیمه ای با حق بیمه و خدمات متفاوت اعلام شد که طبق نظرسنجی صورت گرفته از همکاران فرهنگی در کل کشور بسته شماره دو انتخاب شده است. وی ادامه داد: قرارداد مذکور بین وزارتخانه و بیمه آتیه سازان (با پرداخت مبلغ ۱۵۰ هزار ریال سهم کارمند و ۱۵۰ هزار ریال سهم دستگاه) منعقد شده و ادامه همان قرارداد بخشنامه ای اعلام شده ومبلغ حق بیمه ۱۸۵۰۰ سهم کارمند و۱۸۵۰۰ سهم دستگاه در سال جاری تعیین شده است.وی اذعان داشت: در قرارداد قبلی پزشکانی که تمایل به همکاری داشته اند قرارداد منعقد و تعدادی مایل به همکاری نبوده وخواهان پول نقد می باشند که در این صورت هزینه توسط همکار پرداخت و پس از مراجعه و تحویل اسناد و مدارک به نمایندگان بیمه آتیه سازان در سطح استان حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز مبلغ هزینه کرد واریز می شود. لامعی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ما در مورد اجباری بودن عضویت تمام اعضای خانواده در این بیمه گفت: بر اساس بخشنامه های ارسالی از وزارت خانه صراحتا قید شده به جهت لزوم عدالت در ارائه خدمات به بیمه شدگان کلیه متقاضیان این پوشش باید به همراه تمام افراد خانواده تحت پوشش قرار گیرند. وی افزود: در حال حاضر بیمه آتیه سازان حافظ با تمام بیمارستان های دولتی استان، داروخانه ها،کلینیک نور و پزشکی هسته ای قرارداد بسته و با بیمارستان میلاد ومراکز پاراکلینیک در حال انعقاد قرار داد است. وی ادامه داد: برابر اعلام شرکت بیمه آتیه سازان حافظ تاکنون ۳۳۶ نفر از همکاران با مبلغی بالغ بر دو میلیارد و ۲۷۵ میلیون ریال از خدمات رایگان ناباروری بهره مند شده اند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، وجود بیمه طلایی در سبد خانوار فرهنگیان این احساس امنیت را از بروز هرگونه هزینه پیرامون خدمات بیمه‌ای، درمان و دارو فراهم می‌کند، اما ضروری است که این بیمه رضایت و اعتماد فرهنگیان را جلب کند تا همه ساله شاهد افزایش انصراف فرهنگیان ازاین بیمه نباشیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*