یادداشت امروز/اربعین در آئینه احادیث و فرهنگ عاشورا

امروز خراسان جنوبی – حجت الاسلام سید علی حسینی

در عدد اربعین خصوصیتی وجود دارد که سایر عددها آن خصوصیت را ندارند.
-غالب انبیای الهی در سن چهل سالگی به مقام رسالت رسیدند. حضرت علی(ع) در جواب مسائل می فرمایند سن مبارک حضرت عزیر در ابتدای رسالت چهل سال بود.
-وجود نازنین رسول خدا(صلی ا… علیه و آله) در چهل سالگی به رسالت الهی مبعوث شدند و در حدیثی آمده است «صُدعَ (صلی ا… علیه و آله) بالرسالهِ یومَ السابع و العشرینَ من رجَبَ و لَهُ یومئذٍ اربعون سنه حضرت محمدبن عبدا… (صلی ا… علیه وآله) در روز بیست وهفتم رجب در حالی که چهل سال داشتند به رسالت الهی برگزیده شدند.
-در معارف عرفانی، عدد چهل جایگاه خاصی دارد. مرحوم علامه مجلسی پس از نقل دعایی که در برگیرنده اسماء حسنی الهی است، نقل می کند اگر کسی چهل شب جمعه به درگاه الهی دعا کند خداوند او را بیامرزد.
-یاد نمودن خداوند با اذکار خاص به عدد چهل سفارش زیادی شده است یا شب زنده داری و خواندن نماز شب آن هم چهل شب و استغفار نمودن در قنوت آخر موجب می شود که خداوند انسان را از استغفار کنندگان در سحرها قرار دهد و نیز عنایت خداوند شامل می شود چهل نفری را که در امر خیری اقدام نموده اند.
-پیامبر می فرمایند: جمع نمی شوند چهل نفر مسلمان در تقاضایی از خداوند مگر اینکه مورد اجابت باری تعالی واقع می شود و اخلاص چهل صباح نیز برکاتی دارد «مَن اخلَصَ العبادهَ لله اربعین صباحاً ظَهَرت ینابیعَ الحکمه مِن قلبه علی لسانه» کسی که چهل روز عبادات خود را خالص کند خداوند چشمه های حکمت را در دل او گشوده و بر زبانش جاری می سازد.
-در خصوص حفظ نمودن احادیث از امام صادق(علیه السلام) رسیده است هریک از پیروان ما که چهل حدیث را در ابعاد مختلف آن حفظ نمایند خداوند تبارک و تعالی روز قیامت او را فردی دانشمند محشور نماید که گرفتار عذاب الهی نگردد.
-کمال عقل انسانی در چهل سالگی تحقق می یابد. امام صادق (علیه السلام) فرمودند: وقتی انسان به چهل سالگی رسد عقل او به کمال خواهد رسید.
-در آیین اسلام به نماز جماعت بسیار سفارش شده است. پیامبر اسلام (صلی ا… علیه و آله) بعضی از ثمرات مداومت بر شرکت در نماز جماعت را این طور بیان فرموده اند: کسی که چهل روز مرتب در نماز جماعت از آغاز شرکت نماید خداوند او را در دو چیز بیمه و مصون خواهد داشت: یکی از آتش و دیگری از گرفتاری نفاق و دورویی.
-دعا کردن برای چهل مؤمن: امام صادق(علیه السلام) فرمودند کسی که دعا کند در حق مؤمن قبل از اینکه برای خود دعا کند، خداوند دعای او را به اجابت می رساند.
و همسایه شامل چهل خانه از اطراف منزل است که در لسان پیامبر و ائمه معصومین(صلوات ا… علیهم اجمعین) نسبت به آن تأکید فراوان شده است. علی (علیه السلام) فرمودند همسایه شامل چهل خانه از چهار سمت منزل مسکونی هر شخصی خواهد بود.
-پیامبر اسلام فرمودند: زمانی که مؤمن از دنیا رحلت می کند آسمان و زمین چهل روز برای او گریه می کنند و نیز زمانی که عالمی رحلت نماید تا چهل ماه آسمان و زمین در فراق او خواهد گریست.
-عین علی (علیه السلام) اذا قلتی علی المؤمنِ اربعون رجلاً من المومنین واجتهدوا فی الدعا استجیب لم» وقتی چهل نفر از مؤمنین بر جنازه مؤمنی نماز بخوانند و برای او دعا کنند خداوند دعای آن چهل نفر را اجابت می کند.
اربعین در فرهنگ عاشورا
در فرهنگ عاشورا، اربعین به چهلمین روز شهادت حسین بن علی (علیه السلام)، گفته می شود که مصادف با بیستم ماه صفرالمظفر است. از سنت های مردمی، گرامی داشت چهلم اموات است که نه تنها در میان مسلمانان، بلکه در میان نصارا و یهود نیز مورد توجه بوده است. مردم در چهلمین روز وفات عزیزان خویش خیرات و صدقات می دهند و مجلس یادبودی برپا می کنند.
در روز بیستم صفر که مصادف با اولین شهادت امام حسین (علیه السلام) است جابربن عبدا… انصاری، صحابی رسول خدا(صله ا… علیه و آله) از مدینه منوره برای زیارت قبر مطهر آن حضرت به کربلا آمد و اولین کسی بود که قبر امام (ع) را زیارت کرد.
در استمرار این حرکت بزرگ الهی «جابرن عبدا… انصاری» شیعیان و شیفتگان نیز همه ساله در اربعین حسینی (علیه السلام) عظیم ترین مراسم سوگواری را در کشورها و شهرهای مختلف به یاد حماسه عاشورای حسینی (علیه السلام) برپا می کنند و همراه با دسته های سینه زنی و عزاداری به تعظیم شعائر اسلامی و دینی می پردازند و در این چند ساله اخیر خیل مشتاقان حسینی با پای پیاده و شور و حالی وصف ناپذیر رهسپار سرزمین عشق گردیده تا از فیض زیارت سالار شهیدان در اربعین بهره مند شوند.
اربعین است زبصر می آید گوئیا زینب محزون ز سفر می آید    باز در کرب و بلا شیون و شینی برپاست کز اسیران ره شام خبر می آید
امام صادق(ع) فرمودند امام سجاد(ع) بر وقایع عاشورا چهل سال گریست و آسمان چهل روز بر مصائب سید الشهدا حضرت امام حسین(ع) خون گریست و زمین نیز با تغییر رنگ خود چهل روز گریان بود و اِنّ الشمسَ بکت اربعینَ صباحاً بالکسوفِ و الحمرهِ : خورشید با گرفتگی و تغییر رنگ چهل روز در مصائب سیدالشهدا(ع) گریه کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*