مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان :قانون دهه ۴۰ در دهه ۹۰ اجرا می شود

«قانون مربوط به منابع طبیعی مربوط به دهه ۴۰ است اما بدون هیچ تغییری در دهه ۹۰ اجرا می شود این موضوع را به نمایندگان مجلس هم گفته ایم شما هم اگر می توانید این موضوع را پیگیری کنید تا درست شود» مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در جلسه روز گذشته شوراهای اسلامی استان دل پر دردی داشت، دغدغه هایی که او را این چند سال درگیر کرده است و تا به حال تمام تلاشش را کرده است تا مشکلات مربوط به خلع ید و یا واگذاری زمین هایی که متعلق به آبا و اجداد مردم بوده است به آنها برگردد اما آنچه همه از یاد برده اند این است که او تنها مجری قانون است. مهندس شرفی در ابتدای این جلسه ۲ ساعته به بحث در این باره پرداخت و در توضیحاتش چندین بار به این نکته اشاره کرد که قوانین مربوط به منابع طبیعی متعلق به دهه ۴۰ است و در این زمان بدون هیچ تغییر یا تفکیکی برای استان ها در حال انجام است. این که در قانون آمده است اگر آثار کشت و کار در زمینها متعلق به ۴۰ تا ۴۵ سال پیش است می توان ادعا داشت که صاحب و مالک دارد در غیر این صورت متعلق به منابع طبیعی است حال اینکه زمین هایی در استان است که ثابت می شود در ۳۰ تا ۳۵ سال گذشته در آن کشت می شده است اما بر اساس همین  قانون نمی توان به آن استناد کرد. او ادامه داد: ما برای حل این مشکل بارها با نمایندگان مجلس گفت و گو کردیم اما تاکنون به نتیجه نرسیده ایم البته بهتر است یادآور شوم قانون جامع منابع طبیعی ۵ سال است که روی میز دولت است تا اصلاح شود. او خود را روستازاده دانسته و گفت: می دانم روستاییان مان در این مدت چه رنجی را تحمل کرده اند اما ما فقط مجری قانون هستیم و در این باره تمام تلاشمان را کرده ایم که در حق کشاورزان بی عدالتی نشود. مهندس شرفی به پرونده هایی که در این مدت درباره خلع ید و زمین های ملی در استان تشکیل شده است اشاره کرد و گفت: تعداد این پرونده ها به ۸ هزار پرونده رسیده است که تاکنون به ۵ هزار مورد آن رسیدگی شده است.
طرح مشکلات شهرستانها
در ادامه این جلسه نمایندگان شوراهای اسلامی شهر ستان های استان مشکلات و درخواست هایی را در حوزه منابع طبیعی مطرح کردند که شرفی به تک تک آنها پاسخ داد. بحث کاشت آنغوزه و توجه به مقوله گیاهان دارویی در شهرستان طبس به نحوی که برای این شهرستان آورده اقتصادی داشته باشد و همچنین بحث پارکهای جنگلی در شهرستان ها، آب انبارها، درخواست هایی از شهرستان دستگیران ،وضعیت بحران آبی دشت ها و طرح های آبخیزداری در تمامی شهرستان ها، بحث کافی نبودن مراتع در شهرستان نهبندان برای دامداران و فقیرتر شدن هر ساله مراتع در این شهرستان،کاهش ممیزی در بخشی از مراتع سرایان، تکثیر برخی گونه های گیاهی توسط منابع طبیعی، توجه به جنگل های مصنوعی و جلوگیری از خروج روان آب ها از شهرستان زیرکوه از جمله مواردی بود که هر کدام از نمایندگان شوراها درباره آن صحبت کردند و دیگر موارد از جمله گرفتن زمین های مردم به نام منابع طبیعی و یا داشتن قوانین استانی به جای قوانین کشوری در سخنان نمایندگان مشترک بود. برخی از نمایندگان نیز بابت اجرای برخی از طرح های منابع طبیعی مانند ترسیب کربن یا RFLDL که موجب ماندگاری روستاییان و اشتغال آنها در روستاها شده است قدر دانی کردند.
کمک منابع طبیعی برای احیای قنوات و باغهای حریم روستاها
عاصفی نماینده شورای اسلامی شهرستان سربیشه در این جلسه در راستای کاهش مشکلات مردم در منابع طبیعی چند پیشنهاد ارائه کرد  که مهمترین آنها استعلام دادگستری ها و کمیسیون ماده واحده از شوراها به عنوان معتمدین شهر و روستا برای جلوگیری از تضییع حق مردم و کمک به تثبیت مالکیت ملی بود.
او در ادامه خواستار نگاه کمک کننده و برائت گونه منابع طبیعی برای احیای قنات ها و باغ های حریم روستاها و شهر های کوچک به منظور مهاجرت معکوس و ایجاد اشتغال در روستا ها و نیز انعطاف پذیری در دستور العمل های دست و پاگیر و نسخه واحد کشوری شد که مناوند را مشابه دماوند می دانند که این موضوع خود موجب جذب سرمایه گذار و ایجاد اشتغال و توسعه استان می شود.
در ادامه این جلسه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان به تک تک این موارد پاسخ و بیشترین دغدغه خود را معطوف به اعتباراتی کرد که در این فصل به آن نیاز دارد اما هنوز تخصیص نیافته است.
آلوده شدن ۴۰ هزار هکتار از جنگل ها به شپشک
وی افزود: هرچند میزان اعتبارات این حوزه نسبت به سال های گذشته ۵ تا ۷ درصد رشد داشته است اما مشکل در تخصیص اعتبارات است. بحث درگیر شدن ۴۰ هزار هکتار از جنگل های دست کاشت به شپشک سفید از نکات دیگر سخنان شرفی بود. به گفته وی هر ساله در بحث کاشت درختچه ها و بذر پاشی ها فعالیت هایی انجام می شود اما به دلیل خشکسالی چندان نتیجه ای نداشته است در این بین تنها نتایج مطلوب مربوط به طرح هایی است که با مشارکت مردم اجرا شده است.
وی با تأکید بر اجرای این گونه طرح ها مانند ترسیب کربن و احیای جنگل های تجدید یافته و بیابانی در سایر شهرستان های استان خبر داد. به گزارش خبرنگار ما حاکیست در این جلسه شورا رأی گیری در خصوص انتخاب رئیس و نائب رئیس شورا انجام که محمدرضا قرایی با ده رأی برای چهارمین سال متوالی رئیس و عباسعلی نیک نائب رئیس شورا انتخاب شد.

photo_2016-11-14_15-46-39

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*