استاندار در همایش ملی توافق هسته‌ای:بخشی از فاینانس راه آهن خراسان جنوبی تأمین می شود

«اگر انتظار داشته باشیم در مذاکره به طور کامل آن چیزی به دست آید که ما می خواهیم دیگر نامش مذاکره نیست می شود ابلاغ از هر زاویه ای که به این موضوع نگاه کنیم این نتیجه را خواهید گرفت که نمی توانیم با دولت های جهانی قطع ارتباط کنیم»
تاکید بر ایجاد کمیته تخصصی برای پیگیری نتایج همایش
استاندار خراسان جنوبی روز گذشته در افتتاحیه همایش ملی توافق هسته ای از اجرا تا فرصت های پیش رو که با حضور رئیس گروه مطالعات حقوقی سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه و جمعی از پژوهشگران و استادان دانشگاه های کشور در دانشگاه بیرجند برگزار شد با تاکید بر اینکه باید برای پیگیری نتایج این همایش کمیته ای تخصصی ایجاد شود، گفت: بدون شک هیچ فردی نمی تواند منکر تأثیرات توافق هسته ای برای ایران باشد برای این موضوع کافیست برخی موارد اقتصادی کلان را مقایسه کنیم، زمانی که صادرات نفت به کمتر از یک میلیون دلار نزدیک شده بود و هیچ چیز نمی توانستیم بخریم و حتی همین کشورهای دوست مثل چین و روسیه قطعنامه های ضد ایرانی را امضا می کردند یا الان که همه چیز می توانیم بخریم و تمام دنیا متوجه شدند که ایران مایل به تعاملات بین المللی است.
ایجاد رونق نیازمند بهبود در رابطه با دنیاست
مهندس علی اکبر پرویزی افزود: بی شک بدون ارتباطات سیاسی ارتباطات بازرگانی محال است به همین دلیل اگر قرار است رونق ایجاد شود کار اصلی این است که رابطه مان را با دنیا بهبود ببخشیم.
دلالان نمی خواهند تولید رونق بگیرد
وی یادآور شد: در همه دولت ها فقط با تکیه بر منابع داخلی مشکل اشتغال و اقتصاد رفع نشده است البته در این زمینه بهتر است به این نکته هم اشاره کنم که افرادی در این مملکت هستند که نمی خواهند تولید رونق بگیرد چون آنها از راه دلالی کار می کنند. وی ایجاد فضای امن سیاسی را یکی دیگر از نکاتی دانست که در بحث توافق هسته ای باید به آن اهمیت داده شود .
برای عملیاتی شدن مذاکرات هسته ای نفاق را کنار بگذاریم
استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اینک در بحث های اقتصادی و در مسیر توسعه شیوه های نادرستی وجود دارد تا جایی که در این مسیر ۱۰ شاخه می شویم و بعد هم به نقطه پایانی نمی رسیم، گفت: هر چند انتظارات رهبری، دولت و ظریف در مذاکرات هسته ای به طور کامل عملیاتی نشد اما به طور کلی مذاکرات هسته ای به خوبی پیش رفته است بنابراین باید برای عملیاتی شدن آن ها نفاق را کنار بگذاریم. مهندس پرویزی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: بهترین گزینه رشد اقتصادی در خراسان جنوبی بحث ریل است که گزارش ویژه آن به رئیس جمهور رسیده است و هم اینک بحث تأمین بخشی از فاینانس مربوط به آن نیز در حال تأمین است.
انعقاد ۱۶ تفاهم نامه بین دانشگاه های ایران با سایر کشورها
رئیس دانشگاه بیرجند هم در این همایش گفت: فرصتی که در برجام پیش آمده در صورتی که غفلت شود کمتر از آنچه مورد نظر است از آن بهره برداری خواهد شد. دکتر خلیل خلیلی افزود: موضوع برجام موجب شد ۱۶ تفاهم نامه در سال گذشته توسط دانشگاه های مختلف کشور با سایر کشورها از جمله چین، ایتالیا، افغانستان و لهستان منعقد شود. وی گفت: همچنین برجام فرصت مغتنمی را برای صادرات داشته های علمی دانشگاهیان فراهم کرد تا همه پیشرفت های علمی، هسته ای و فناوری که دارند، از طریق بین المللی صادر کنند.
 وصول ۸۰ مقاله
دبیر علمی این همایش نیز در این مراسم گفت: در مجموع ۸۰ مقاله از سوی پژوهشگران کشور به دبیرخانه همایش ارسال شد که از این تعداد پس از داوری ۵۱ مقاله در کتابچه همایش و ۳۵ مقاله در مجموعه مقاله الکترونیکی به چاپ رسید. دکتر احمد بخشی با بیان اینکه این مقاله ها در محورهای مختلف فنی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و ادبی است، یادآور شد: ۲۰ داور از دانشگاه های علامه طباطبایی، دانشگاه بیرجند، تربیت مدرس، دانشگاه شیراز، خوارزمی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کار ارزیابی مقاله ها را بر عهده داشتند.
وی بررسی محتوای توافق هسته ای، بررسی موانع احتمالی بر سر اجرای توافق هسته ای، توافق هسته ای و سیاست های کلی نظام، بررسی دیدگاه ها و جریان های سیاسی در مورد توافق هسته ای، توافق هسته ای و امنیت بین الملل را از محور های فرعی این همایش ذکر کرد.
وی گفت: بررسی ابعاد توافق هسته ای فارغ از نگاه افراط و تفریط با رویکرد علمی، پژوهشی و افزون سازی منافع ملی از اهداف این همایش است. دبیر علمی همایش ملی توافق هسته ای بیان کرد: در برگزاری این همایش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند، وزارت امور خارجه، سازمان انرژی اتمی و استانداری خراسان جنوبی همکاری کردند.
برجام یکی از مهمترین تحولات در تاریخ انقلاب اسلامی است
وی ادامه داد: توافق تاریخی برنامه جامع اقدام مشترک معروف به برجام که در تیرماه سال ۹۴ بین ایران و گروه ۱+۵ به امضا رسید و پس از تایید توسط شورای امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی در ۲۶ دی ماه همان سال به مرحله اجرایی شدن رسید یکی از مهمترین تحولات در تاریخ انقلاب اسلامی است.
دکتر بخشی گفت: بسیاری از پژوهشگران این توافق را پس از مدیریت جنگ تحمیلی، مهم ترین تحول در عرصه خارجی به حساب می آورند و دانشگاه بیرجند پس ار ارسال نامه به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر بررسی علمی این توافق نامه در راستای رسالت علمی خود به عنوان قطب علمی شرق کشور اعلام آمادگی اش را برای بررسی این مساله فارغ از نگاه حزبی و جریانی با رویکرد علمی و دانشگاهی اعلام کرد. وی یادآور شد: براین باوریم که نتایج این توافق نامه به تدریج و با هم افزایی جریان ها و گروه های سیاسی محقق خواهد شد هرچند که نباید انتظار معجزه و یا ظهور نتایج فوری را داشت اما ضروری است که این فرصت تاریخی مدیریت شود تا ایران اسلامی را به سمت قدرت منطقه ای آباد و پیشرفته رهنمون کند.

n3336606-5464856

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*