اخبار علمی

بهترین دم کردنی ها برای رفع سرماخوردگی

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: مبتلایان به سرماخوردگی می توانند با مصرف این آنتی بیوتیک طبیعی و مرکبات خیلی زود بهبود یابند.

حیدر عظمایی محقق و پزوهشگر طب سنتی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه در بروز سرماخوردگی بیش از ۲۰۰ نوع ویروس دخالت دارند؛ اظهار داشت: از مهم ترین نشانه های این بیماری می توان به آبریزش بینی، گلودرد، سرفه و عطسه اشاره کرد.سرماخوردگی موجب عفونت بینی، گلو، سینوس و گوش ها می شود و اصلی ترین راه سرایت ویروس ها، از طریق تماس دست است.

 

وی با عنوان اینکه درمان قطعی برای سرما خوردگی وجود ندارد و بهترین روش برای  بهبودی این بیماری تقویت سیستم ایمنی بدن است؛ یادآور شد: مرکبات مانند پرتقال، نارنگی، گریپ فروت و به خصوص لیمو شیرین که منبع غنی از ویتامین c هستند با افزایش قدرت ایمنی بدن به مبارزه با سرماخوردگی کمک می کند.

 

این محقق و پژوهشگر طب سنتی عنوان کرد: یکی دیگر از گیاهان دارویی موثر در درمان سرماخوردگی، زنجبیل است که به دلیل خاصیت تعریق کنندگی سبب خروج ویروس ها از بدن می شود، همچنین این گیاه خاصیت میکروب کشی دارد و سبب تسکین درد نیز می شود.

 

عظمایی ابراز کرد: افراد سرماخورده باید ۵۰ گرم آویشن شیرازی، ۴۰ گرم پونه کوهی ،۳۰ گرم گل پنیرک و ۲۵ گرم گل ختمی را به همراه چند عدد عناب را جوشانده و سپس محلول صاف شده این مخلوط را روزانه ۴ نوبت هر بار ۱ لیوان مصرف کنند.

 

وی با افزودن اینکه مصرف چهار تخم (بهدانه، بارهنگ، تخم شربتی و قدومه شیرازی) سبب نرمی سینه می شود؛ توصیه کرد:  افراد سرماخورده می توانند با مصرف شلغم پخته شده از این آنتی بیوتیک طبیعی بسیار قوی بهره مند شوند.

 

عظمایی گفت: بخور گیاهانی مانند اکالیپتوس، آویشن، پونه و بابونه نیز تاثیر چشمگیری در درمان

سرماخوردگی دارد.

 

شیوع ناباروری عاقبت شوم مصرف یک ماده نگهدارنده در غذا

یک متخصص اورولوژی و فلوشیپ بیماری های کلیوی گفت: مواد نگهدارنده موجود در غذاها و نوشیدنی ها موجب بروز بیماری هایی چون ناباروی و سرطان می شود.

سعید آراسته متخصص اورولوژی و فلوشیپ بیماری های کلیوی، در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: سدیم متابی ‌سولفیت به عنوان یک عامل ضد عفونی کننده و نگهدارنده در مواد غذایی و نوشیدنی ها استفاده می شود.

 

وی ادامه داد: اگر محفظه ای که محلول در آن واقع شده کاملاً عایق بندی نشده باشد به سرعت با رطوبت هوا ترکیب شده و اکسیده می گردد و در شرایط نگهداری غلط، ممکن است به تشکیل دانه های سخت در محصول منجر گردد.

 

این متخصص اورولوژی و فلوشیپ بیماری های کلیوی درباره آثار مخرب این ماده نگهدارنده، افزود: مهمترین  اثر منفی این ماده نگهدارنده در غذاها را می توان آسیب زدن بر تقسیم و سلامت سلول های نابالغ ، ایجاد سرطان و افزایش روند پیری برشمرد.

 

آراسته علاوه بر اشاره به تاثیر منفی ماده نگهدارنده متابی سولفیت سدیم بر ناباوری مردان،  مصرف مواد غذایی را  برای کاهش عوارض یاد شده پیشنهاد کرد و گفت: خوشبختانه مواد جایگزینی برای جلوگیری از آثار منفی این  ماده مضر نگهدارنده در دل طبیعت وجود داشته که می توان به  میوه های حاوی رنگ دانه های قرمز چون توت و انگور قرمز، تمشک، توت سیاه و آلوی سیاه اشاره کرد.

 

وی تصریح کرد: این مواد سرشار از رزوراترول و آنتی اکسیدان بوده که به عنوان خنثی کننده آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد اکسیژن، اکسیده شدن آنها کاربرد دارند و شرایط بهتری را برای سوخت و ساز و فعالیت سلول ها فراهم می کنند.

 

این متخصص اورولوژی و فلوشیپ بیماری های کلیوی یادآور شد: تأثیر مواد ضدعفونی کننده و نگهدارنده در برخی موارد حتی در حد مجاز هم می تواند مشکل ساز باشد و توصیه می شود تا افراد از مصرف بیش ازحد  غذاها و نوشیدنی های حاوی مواد نگهدارنده  پرهیز کنند.

 

 

محققان توصیه می کنند؛

فواید خوردن انجیر در کاهش وزن و فشارخون

شناسهٔ خبر: ۳۷۸۹۷۵۸ – شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ – ۰۶:۰۶

سلامت > تغذیه

مصرف انجیر چه به صورت تازه و چه به صورت خشک حاوی فواید متعددی است.

به گزارش خبرنگار مهر، به گفته محققان دانشگاه اینسبروک اتریش، میوه کاملا رسیده انجیر که در آستانه خراب شدن باشد حاوی بیشترین میزان آنتی اکسیدان است. در ادامه به برخی فواید انجیر برای سلامت اشاره می شود.

حفظ رطوبت پوست

خوردن انجیر کمک می کند تا پوست جوان و شاداب به نظر برسد. اسیدهای چرب اُمگا-۳ موجود در انجیر از پوست حفاظت می کنند؛ با علائم پیری مقابله می کنند؛ و قرمزی مربوط به آکنه و سایر مشکلات پوستی ناشی از ترکیبات ضدالتهابی را کاهش می دهند.

کمک به هضم غذا و کاهش وزن

انجیر منبع عالی فیبر رژیمی بوده که به هضم غذا و کنترل وزن کمک می کند. میزان فیبر بالای این میوه، آب را جذب می کند و دفع مدفوع را راحت تر می نماید. این میوه بهترین گزینه برای درمان یبوست است. همچنین وجود آنزیم موسوم به فیسین در انجیر قادر به متابولیز پروتئین به اسیدآمینه است که می تواند منجر به کاهش وزن شود.

مقابله با سرطان پوست

انجیر حاوی فیتوشیمیایی موسوم به «بنزآلدئید»، عنصر فعال موجود در عصاره آب این میوه، است که دارای قابلیت های مقابله با سرطان است. در مطالعه سال ۲۰۱۲ مشخص شد انجیر منبع خوب ترکیبات بیواکتیو نظیر فنولیک، کومارین و اسیدهای چرب است که می تواند در درمان سرطان های پوست بجز ملانوم موثر باشد. بعلاوه، انجیر حاوی کومارین های است که برای سرطان های پوست و پروستات مورد استفاده قرار می گیرد.

کاهش فشارخون

انجیر منبع غنی پتاسیم است، عنصری که به کنترل فشارخون کمک می کند. پتاسیم می تواند تاثیرات منفی ناشی از نمک بر روی فشارخون را کنترل کند. بسیاری از افراد به قدرکافی میوه و سبزیجات مصرف نمی کنند اما میزان بالای سدیم در قالب نمک استفاده می کنند که می تواند منجر به کمبود پتاسیم شده و احتمالا بروز فشارخون بالا را به همراه دارد.

محققان هشدار می دهند مصرف نمک موجب افزایش میزان سدیم خون شده و در نتیجه توانایی کلیه ها در دفع آب کاهش می یابد. این آب اضافی در بدن موجب افزایش فشارخون می شود.

Facebook Twitter Google+ اشتراک

رژیم غذایی نامطلوب عمر کودکان را کوتاه کرده است

مصرف خوراکی‌های ناسالم و نوشیدنی‌های حاوی مواد قندی موجب کاهش طول عمر کودکان در سراسر جهان شده است.

به گزارش ایسنا، بررسی‌ها نشان می‌دهد نوشیدنی‌های حاوی مواد قندی و خوراکی‌های ناسالم از میان کودکان سراسر جهان تلفات بالایی می‌گیرد چرا که افزایش تعداد مبتلایان به چاقی و بیماری‌هایی همچون دیابت نوع دو و فشار خون بالا تنها در بزرگسالان دیده نمی‌شود.

کارشناسان معتقدند کودکان با بیماری‌های نهفته و کوتاه شدن طول عمر روبرو هستند که دلیل آن گسترش فرهنگ مصرف فست فودهاست. همچنین ضرورت دارد مراکز خدمات سلامتی در سراسر جهان با این مشکل مقابله کنند. علاوه بر این آنان پیش بینی کرده‌اند اهداف ملل متحد برای متوقف کردن افزایش میزان چاقی در دوران کودکی تا سال ۲۰۲۵ نادیده گرفته شده است.

سه کشوری که بالاترین نرخ چاقی در میان کودکان را دارند از منطقه اقیانوس آرام جنوبی یعنی کریباتی، ساموآ و میکرونزی هستند. همچنین در میان کشورهای شناخته شده‌تر مشاهده می‌شود که نامطلوب‌ترین وضعیت در مصر، یونان، عربستان سعودی، آمریکا، مکزیک و انگلیس است که میزان چاقی در کودکان پنج تا هفت ساله آنها در سال ۲۰۱۳ به ترتیب ۳۵.۵، ۳۱.۴، ۳۰.۵، ۲۹.۳، ۲۸.۹، ۲۷.۷ درصد بوده است.

بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار کودک اکنون به دیابت نوع دو مبتلا هستند که در دوره‌ای این بیماری برای این گروه سنی ناشناخته بوده و می‌تواند به مشکلات جدی در دوره‌های دیگر زندگی منجر شود.

رازهای تربیت صحیح فرزندان/ فضای مجازی یک شمشیر دولبه است!

والدین باید با صرف زمان کافی و به تدریج زمینه آشنایی کودک را با مفهوم حریم خصوصی فراهم آورند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛تمامی افراد جامعه از حقوقی برخوردار هستند که از این میان می توان به حق داشتن فضایی به عنوان حریم خصوصی اشاره کرد.متاسفانه این حق از جمله مسائلی است که در کشور ما مورد غفلت و سهل انگاری واقع می شود.بسیار مشاهده می شود که کودکان همواره از والدینشان “سوالاتی می پرسند بنابرین آشنایی والدین با نحوه آموزش صحیح تربیت  به کودکان اهمیت ویژه ای دارد.پاسخ این سوالات باید به نحوی باشد که سیراب کننده ذهن تشنه کودکان باشد.

 

۳ سالگی، زمان طلایی آموزش حریم خصوصی به کودک

زهرا سعید واحد روانشناس کودکان استثنایی با بیان اینکه والدین باید از سن ۴ تا ۵ سالگی، فرزندشان را با مفاهیم حریم خصوصی آشنا کنند؛ اظهار داشت: نزدیکان کودک حتی والدینش نیز برای ورود به اتاق کودک باید اجازه بگیرند و از هر گونه ابراز محبت به کودک مانند بوسیدن و آغوش گرفتنش بدون تمایل وی جلوگیری شود.

 

ستاره حمیدی کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی ابراز کرد: کودکان باید از ۳ سالگی فضای خصوصی را یاد بگیرند.آن ها باید بتوانند فضای عمومی را از خصوصی تفکیک دهند.همچنین کودکان باید آموزش ببینند که از انجام چه کارهایی در محیط عمومی امتناع کنند و چطور در جمع و حضور دیگران صحبت کنند.

 

فضای مجازی، شمشیری دو لبه در تربیت کودک

این روانشناس کودکان استثنایی در خصوص حریم شخصی کودکان در استفاده از فضای مجازی و اینترنت عنوان کرد: کودکان می توانند تحت نظارت والدین از شبکه های اجتماعی استفاده کنند فقط باید توجه داشته باشند که این کنترل باید به صورت نامحسوس صورت گیرد.

 

شکوفه اویار حسینی کارشناس ارشد مشاوره خانواده با اشاره به اینکه تکنولوژی مانند اینترنت به همان میزان که رشددهنده است، می تواند آسیب های شدیدی را برای کودک و خانواده اش ایجاد کند؛ یادآور شد: والدین می توانند در موارد ضروری تلفن همراهشان یا رایانه شخصی خود را در اختیار فرزندشان قرار دهند، فقط باید به این نکته توجه داشته باشند که از عضویت در هر شبکه اجتماعی خودداری کنند.

 

از ۶ ماهگی تا ۲ سالگی مانند پروانه دور فرزند دلبندتان بچرخید!

حمیدی با بیان اینکه بهترین سن برای جداسازی اتاق خواب فرزند از والدینش، ۱۲ تا ۱۸ ماهگی است؛ افزود: از آن جایی هنوز مفهوم ترس در کودک شکل نگرفته و نسبت به والدینش احساس وابستگی ندارد بنابرین این دوران مناسب ترین زمان برای این امر است. نوزادان شیرخوار می توانند تا پایان ۲ سالگی در کنار والدینشان ولی در تختی جداگانه بخوابند ولی در صورتی که نوزاد از شیر خشک تغذیه می کند می تواند در پایان ۱ سالگی کودک جداسازیش صورت گیرد.

 

سعید واحد با بیان اینکه جنین از ۴ ماهگی قدرت شنوایی دارد؛ ابراز کرد: والدین باید مراقب رفتار های خود در خواب باشند و از انجام اعمال غیر اخلاقی در اتاقی که نوزاد در آن حضور دارد، پرهیز کنند.

 

این روانشناس کودکان استثنایی توصیه کرد: والدین باید از سن ۶ ماهگی تا ۲ سالگی که کودک نیاز شدیدی به آن ها دارد در کنارش باشند ولی متاسفانه در کشور ما مرخصی پس از زایمان تنها تا ۶ ماهگی نوزاد داده می شود که این بدان معناست که درست در زمان اوج نیاز کودک به محبت والدینش، وی را از این نعمت الهی محروم کنیم که دیگر با گذشت زمان فرصت جبران این کمبود محبت نیست.

 

بنابرین والدین باید با فراگیری شیوه های نوین فرزند پروری و اصول صحیح تربیتی، تعاملی عمیق و قوی با فرزندشان برقرار کنند.همچنین به سوال های کودک به صورتی واضح و علمی پاسخ دهند و از دادن اطلاعات اضافی به فرزندشان امتناع کنند و مطابق با شرایط سنی اش پاسخ گوی سوال هایی باشند که در ذهنش نقش بسته و در صورتی که کودک به دلایلی مانند ترس از تاریکی از خوابیدن در اتاق شخصی اش سر باز زند  باید با مشارکت کودک در چیدمان اتاقش و به کارگیری از چراغ خواب های فانتزی و رنگارنگ وی را برای خوابیدن در اتاقش ترغیب کنند و در نظر داشته باشند که پس از ۳ سالگی جداسازی کودک بسیار سخت است.

کوچک کردن و زیبایی بینی کاملا رایگان+ عکس

اگر شما هم جزو آندسته ازافراد هستید که از ظاهر بینی خود راضی نیستید و به نظرتان بزرگ است، به جای رفتن زیرتیغ جراحی با این محلول خانگی بینی خود را به سرعت کوچک کنید.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ بسیاری از افراد در اثر جراحی بینی توسط افراد غیر متخصص با انواع مشکلات مواجه می شوند و برای تمام عمرزیبایی ظاهری بینی آنها از دست می رود و یا دچار تنگی نفس می شوند.

 

گفتنی است ، اما با استفاده از یک محلول خانگی می توان به راحتی چربی های اضافی روی بینی رااز بین برد و به ظاهری زیبا و بینی قلمی دست یافت.

 

 

برای درست کردن محلول به یک قاشق چایخوری خمیر دندان، یک قاشق چایخوری زنجبیل تازه و یک قاشق غذاخوری سرکه سیب نیاز دارید.

 

تمام مواد را با هم مخلوط مخلوط کنید و آنگاه به مدت ۳۰ دقیقه بر روی بینی خود قرار دهید، قبل از استفاده از محلول، بینی را با آب و صابون شسته و خشک کنید.

 

پس از نیم ساعت ترکیب را توسط آب گرم از روی بینی خود پاک کنید و نیز می توانید از کرم مرطوب کننده برای جلوگیری از خشکی پوست خود استفاده کنید.

 

در صورت استفاده روزانه از این محلول می توانید در عرض کمتر از ده روز تفاوت را در شکل ظاهری بینی خود احساس کنید، اگر در حین استفاده از آن  احساس سوزش یا قرمزی در بینی خود کردید، در دفعات بعدی میزان زنجبیل را در ترکیب کاهش دهید.

 

افرادی که از این ترکیب استفاده کرده اند در یک بازه زمانی کوتاه  دارای یک بینی خوش فرم و کشیده شده اند بدون اینکه متحمل درد و هزینه بالای جراحی زیبایی بینی شوند.

افزایش تعداد سلول های بنیادی جنین با ویتامین D

شناسهٔ خبر: ۳۷۸۹۷۴۷ – شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ – ۰۶:۰۸

سلامت > درمان

طبق یافته اخیر محققان، ویتامین D موجب افزایش تعداد سلول های بنیادی در طول رشد جنین می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، تحقیقات محققان هاروارد نشان می دهد قرارگیری کوتاه مدت در معرض ویتامین D بر شمار سلول های بنیادی در بندناف انسان و جنین گورخرماهی تاثیر می گذارد.

آنها دریافتند میزان ویتامین D در طول رشد جنین نقش مهمی در پیشگیری از شروع اختلالات خونی در سال های آتی عمر دارد.

کمبود ویتامین D بر بیش از یک میلیارد نفر در سطح جهان تاثیر می گذارد و مشخص شده است کودکان متولدشده با کمبود شدید ویتامین D غالباً دارای مشکلات خونی نظیر کم خونی (آنمی) و تعداد پلاکت های پایین خون هستند.

تریستا نورث، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «نتایج یافته های ما به وضوح نشان می دهد که عدم مصرف کافی ویتامین D می تواند موجب تغییر در نحوه تشکیل سلول های بنیادی خون شود. ویتامین D واکنش مستقیم به سلول های بنیادی خون دارد و بر عملکرد این سلول ها از لحاظ تکثیر و زنده ماندن تاثیر دارد.»

نورث و همکارانش دریافتند هم در انسان و هم در گورخرماهی، ویتامین D بر سیگنال های التهابی که به کنترل تشکیل سلول های بنیادی خون کمک می کنند، تاثیر می گذارد. آنها دریافتند وقتی قرارگیری در معرض ویتامین D متوقف می شود، سلول های کمتری نیز تشکیل می شود.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*