صداقت پنجمین استاندار / استاندار خراسان جنوبی نبودم اگر … / نامه استاندار به ادارات برای بازگشت کارمندان تبدیل وضعیت شده به محل استخدام

بحبوحه انتخاب استانداران دولت روحانی است. هیچ کس باورش نمی شود در خراسان جنوبی چه خبر است. می گویند برای انتخاب استاندار چهارم ۸۰ نفر به وزارت کشور معرفی شده اند. گروه ها ی سیاسی و دیگران آن قدر برای انتخاب شدن گزینه مورد نظر خودشان به وزارت کشور رفته اند و جلسات غیر رسمی برگزار کرده اند که دیگر در وزارتخانه شناخته شده اند. مقامات اظهار نظر رسمی در باره این پی گیری های عجیب نمی کنند اما خبر ها می رسد که از حاشیه ها به ستوه آمده اند. وزیر کشور از میان همه گزینه های بومی و در کمال ناباوری استانداری اهل خراسان شمالی را برای خراسان جنوبی انتخاب می کند و خیلی ها می دانند علت چیست.

علت این انتخاب واقعیتی است که پنجمین استاندار صادقانه می گوید.پرویزی در گفتگوی اختصاصی با «امروز خراسان جنوبی» از چالشی در استان می گوید که اگر مدیریت نشود دودش فقط به چشم مردم و سرمایه نیروی انسانی استان می رود.

زخم منازعات گروه های سیاسی

او بهتر از بسیاری از ما درباره سرمایه نیروی انسانی مان و برخی مدیران توانمند شناخته نشده می داند. می گوید : مدیران بومی بسیاری خارج از استان و افراد توانمند ناشناخته ای در استان وجود دارند که باید از آن ها کمک بگیریم. به گروه های سیاسی استان گفتم اگر باهم اختلاف نمی داشتید و این چانه زنی ها را انجام نمی دادید، الان من استاندار شما نبودم. این یک واقعیت است. نیروهایی بسیار قوی در کشور دارید اما وقتی حاشیه سازی می کنند، فرصت مدیریت این افراد از استان گرفته می شود. به آنها تاکید کردم که مراقب باشید این رفتار به حوزه های پایین تر سرایت نکند که ناگهان خواهید دید مدیران سطوح دیگر هم از سایر استان ها انتخاب خواهند شد.

مدیر قوی ، مدیران قوی انتخاب می کند، این یک اصل مهم است و نظر استاندار در این باره خواندنی است« اگر مدیری از ترس میز و صندلی خود از آدم های ضعیف استفاده کند، آن دستگاه و سازمان نابود می شود. اگر از ابتدای تاسیس استان ، مدیران برای معاونان و … برنامه ریزی و نیروسازی کنند بعد از پایان مسئولیت شان از میان همین افراد یک استاندار، چند معاون و فرماندار خوب و توانمند تحویل استان می شود. مدیران باید جانشین پروری کنند و بعد از رفتن شان بتوانند مدیر توانمند مثلا به استاندار بعدی معرفی کنند. اما وقتی من نوعی بترسم که معاونی قوی انتخاب کنم مبادا جای مرا بگیرد این می شود که هر سال با افراد ضعیف تر انتخاب می شوند . اما اگر خوب آموزش بدهیم به طور قطع برای استان خوب است.»او با گروه های سیاسی اصلاح طلب همسوی دولت و گروه های اصولگرای بعضا منتقد دولت برای آشنایی و شنیدن نظرات شان جلساتی داشته ولیاز نظر او تداوم این نشست ها نیازمند برنامه ریزی است و می گوید: اگر بناست مشکلات استان با حضور احزاب و رسانه ها رصد شود باید جلسات موضوعی باشد و از کلی گویی پرهیز شود.

وزن مطالبات انتصاباتی در اولین دیدارش با هر دوگروه سیاسی بیشتر از دیگر خواسته ها بوده اما استاندار به آقایان گفته است: این آخرین جلسه من با شما درباره این موضوع است. می گوید: در این باره توصیه ها و در خواست های کلی داشتند اما ته دل بعضی این است که خواسته های خاص خودشان را مطرح کنند و ما هم توجه کنیم، البته به صورت مصداقی وارد نشده اند و من هم اجازه نمی دهم کسی تعیین تکلیف کند، رویه ام این نیست. اما درحوزه اجرایی بسیار موافقم که با تعیین موضوع با گروه های سیاسی و رسانه ها و مدیران مربوط به موضوع تعیین شده برای حل مشکل به صورت مشترک پی گیری کنیم. او قول داده است که هر ۴ ماه یک بار این جلسات برگزار شود با تکیه بر این دلیل که اگر از میان موارد مورد بحث و مطالعه شده دو سه مورد هم به نتیجه برسد کار مفید انجام شده است.

پاسخ های استاندار سوال مهمی در باره بلوغ گروه های سیاسی استان به وجود می آورد. آیا این گروه ها به سطحی رسیده اند که با وجود تفاوت در دیدگاه های حزبی به نقطه عطفی برای پی گیری مشترک مطالبات استانی برسند؟

از نظر او هنوز باید در این زمینه تمرین کنیم اما پاسخش می تواند امیدوار کننده باشد« این گروه ها مطالبات مشترکی برای استان دارند ولی صورتی کلی دارد، خواسته ها باید تخصصی و مشخص مطرح شود. لازم است باهم صادق باشیم و نیازهای ضروری تر را شناسایی و مطرح کنیم.

IMG_3336

این حرف ها غیبت است

سیاسیون اصلاح طلب از استاندار جدید انتظارات بیشتری نسبت به وجه الله خدمتگزار دارند، که البته دلیل آن را می توان در پر رنگ تر بودن اشتراکات حزبی جستجو کرد. اما پرویزی در توجه به این انتظارات چه رویکردی دارد؟ گفته ها درباره توجه او به نظر گروه های خاص سیاسی در عزل و نصب های اخیر صحت دارد؟ آیا عده ای از آن ها خط می دهند و استاندار عمل می کند؟

او دقیق تر به سوال گوش می دهد و هنوز جمله تمام نشده پاسخ دادن را شروع می کند.« این گفته ها را توهین به خودم تلقی می کنم، نمی دانم چه باید بگویم، این ها غیبت است، اصلا صحت ندارد به هیچ وجه این طور نیست. تغییر فرمانداران و برخی دیگر برای اجرای بخشنامه وزارت کشور انجام شد، حتی بعد از تغییرات دوباره برای اجرای بخشنامه نامه پیرو زده و گزارش خواسته اند، این بخشنامه در همه نقاط کشور اجرا می شود، اینجا حاشیه سازی های غیر منطقی انجام شد. من بعد از انتصابم نامه ای محترمانه نوشتم که آقایان فرماندارن، بخشداران و معاونان ظرف ده روز در منطقه محل مدیریت مستقر شوند در غیر این صورت بر اساس بخشنامه وزارت کشور برکنار خواهند شد، کار اداری انجام داده ام که اصلا ماهیت سیاسی نداشته است.

تکذیب عزل مدیران با پیامک

استاندار عزل برخی مدیران با پیامک را تکذیب می کند و می گوید: معاون و دو مدیرکل برای تودیع مدیرانی که نتوانستند شرط بخشنامه را عملی کنند به شهرستان ها رفتند. در تقدیر نامه ای از زحمات آن ها تشکر و هدیه ای نیز داده شد.

حالا استاندار بخشنامه وزارت کشور را اجرا کرده است. با اجرای این بخشنامه همه فرمانداران و بخشداران استان در محل خدمت مستقر هستند. جز دو نفر که مهلت خواسته اند. استاندار هم پذیرفته چون می داند که اگر خودش هم در شرایطی مشابه بود برای سکونت با مشکل مواجه می شد.« یکی از آقایان اعلام کرده بود که یک ماه مهلت می خواهد چون باید منزلش را گاز کشی کند یا فلان مشکل را دارد و دیگری هم برای انتقالی محل کار همسرش زمان خواسته بود. خوب ما این موارد را پذیرفتیم. یکی از بخشداران هم ابتدا مهلت خواسته بود اما بعد گفت که با خانواده اش صحبت کرده و امکان استقرار ندارد که اقدام کردیم. در واقع ماجرای پشت پرده ای وجود ندارد.»

گویا اطلاعاتی که درباره یکی از بخشداران برکنار شده به استاندار داده بودند نادرست بوده و او گفته است، اگر این طور باشد این فرد را به پستش برمی گرداند. اما ماجرا درباره این مورد حکایت دیگری دارد. پرویزی می گوید: برخی از سازمان های دیگر در وزارت کشور مامور شده اند، بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، انتقال و مأموریت بیش از ۶ ماه کارکنان مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی به وزارتخانه‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی ممنوع است، این مهم توجه نشده بود اما قانون باید اجرا شود در خراسان شمالی هم می خواستم از تعدادی از نیروهای برخی مجموعه ها مثل جهاد دانشگاهی استفاده کنم اما این محدودیت وجود داشت و انتقال برای ۶ ماه ممکن بود. این کار را نکردم. چون بعد از این مدت بازگشت او به مجموعه سابق سوال برانگیز می شد و برایش حاشیه درست می کرد.

با خانواده ام به بیرجند آمدم

از محل سکونت او و خانواده اش هم می پرسم، که رطب خورده منع رطب چون کند؟ خانواده آقای پرویزی با او به بیرجند آمده اند. می گوید : همین جا هستند، نهار هم آماده است، در خدمتیم.

اضافه پرداخت ها را به بیت المال برمی گردانم

بنای عمل او اجرای مقتدرانه و اصولی قوانین است. او برای اجرای کامل مصوبه استقرار نیروهای تبدیل وضعیت شده سال گذشته هم به شدت جدی است.« اسامی کارمندانی که با مصوبه دولت برای کار در مناطق محروم تبدیل وضعیت به پیمانی شده اند خواسته ام. هر کدام از آنها که در محل استخدام ساکن نباشند باید برگردند در غیر این صورت ظرف یک ماه پیمان آن ها لغو خواهد شد. چون این شرط استخدام آن ها بوده است. فرض کنید طرف کارمند بخشداری سربیشه است، بابت کار در این منطقه امتیاز گرفته و استخدام شده، حالا می بینیم که در بیرجند است، حقوق و حق محرومیت آنجا را می گیرد و در مرکز استان ساکن است. خوب اگر این فرد، این جایگاه شغلی را اشغال نمی کرد فرد دیگری می توانست استخدام شود و ساکن هم باشد. به علاوه حق محرومیت نقاط مختلف متفاوت است و اگر تخلفی در پرداخت ها شده باشد هم میگویم محاسبه کنند و همه را به بیت المال برگردانند.»

او از یک اردیبهشت ۹۳ این مصوبه را قاطعانه در خراسان شمالی اجرا کرده است. بر اساس اطلاعات موجود همه نیروها در این استان به محل استخدام رفته اند و حالا هم می گوید: تعارف با کسی نداریم. این ها مسائل اولیه اداری است و متاسفانه غفلت شده اما قرار نیست ما هم تکرار کنیم، این ها همه کسانی هستند که به برخی مدیران وابسته اند.

او آمار این کارمندان را هم اعلام می کند؛ که نمیتوان گفت تعداد کمی است. به هرصورت پرویزی به ادارات نامه ای نوشته و دستور داده کلیه مکاتبات گذشته که به نوعی به اجرای این قانون خدشه وارد کرده لغو شود و کارکنانی که از محل جذب مناطق محروم تبدیل وضعیت شده اند در محل استخدام ساکن شوند.

بعد همه توضیح ها استاندار نکته ظریفی را با شوخ طبعی عنوان می کندکه فکر می کنم مخاطبانش مشخص اند«یادتان باشد این هم یک کار کاملا اداری است. شر درست نکنید.»

می خواهم در باره موضع گیری های سیاسی اخیر در استان نسبت به تصمیم او برای تغییرات فرمانداران بپرسم، هنوز جمله تمام نشده می گوید: به این ها پاسخ نمی دهم، کار اداری بوده است. تصمیم گیری در این زمینه با استاندار است و اگر قرار باشد من در باره هر کاری که می خواهم انجام دهم به دیگران توضیح دهم وقتم گرفته می شود، نمی خواهم به مخاطبم جسارت کنم اما این کار اداری است و در ادارات خیلی از این اتفاقات می افتد.

سوال را طور دیگری مطرح می کنم اما او متوجه می شود با این حال پاسخ می دهد.سوال این بود که نمایندگان مردم حق دارند در تغییرات مدیران یا فرمانداران ورود پیدا کنند؟ او در پاسخ صریح است« به لحاظ قانونی حقی در این مورد ندارند اما به لحاظ عرفی به ویژه در انتخاب مدیر برای پست های حساس مراقبت هایی لازم است درحد اطلاع رسانی این ارتباط انجام می شود اما نه اینکه آن ها مدیر معرفی کنند و بخواهند ما او را انتخاب کنیم. »

استاندار می گوید : برخی مسئولان انتظاراتی را مطرح می کنند ولی من هیچ تماسی د رهیچ موردی از سوی امامان جمعه نداشتم و خواسته ای را با من مطرح نکرده اند. برخی نمایندگان هم که درباره تغییرات اخیر سوال کردند و دلایل را شنیدند عنوان کردند که بهتر بود به ما می گفتید و ما صحبت نمی کردیم من هم گفتم : این یک کار معمول اداری است و هنوز هم انتصابی انجام نداده ام .ضمن اینکه انتصاب را هم خودم انجام می دهم چون نه به گروه های سیاسی بدهکارم و نه به دیگران، تازمانی هم که به تشخیص درست نرسم اقدامی انجام نمی دهم. حتی یکی از نمایندگان گلایه کرد که اسامی مدیران تودیع شده را به ما نگفته اید، گفتم : در زمان ملاقاتی که داشتیم هنوز اسامی را ندیده بودم. ما که دست روی شخص خاصی نگذاشته بودیم یا ملاک تغییر همسو بودن یا نبودن کسی با دولت نبوده است. برخی نام ها حتی الان هم در خاطرم نیست. نباید یک کار اداری را سیاسی می کردند.

رسانه ای شدن برخی اظهار نظر های نمایندگان مردم در ماجرای تغییر مدیران در کنار پاسخ های استاندار سوال برانگیز است. به عنوان مثال عزل پیامکی مدیران تکذیب می شود از سویی چه طور ممکن است یک نماینده بدون سند اظهار نظر کند. پرویزی دراین باره می گوید : همانطور که توضیح دادم تودیع ها محترمانه انجام شد، پیامک هم کار ما نبوده و نامه ای که نوشته ام و تقدیر ها موجود است اما نکته مهمی وجود داردکه باید همه ما توجه کنیم. بحث های اداری سرجای خود، تمام تلاشم این است که اخلاق در این استان تقویت و نهادینه شود، باید تلاش کنیم صادق باشیم و راست و درست بگوییم. اگر ما صادقانه عمل و اصول اخلاقی را رعایت نکنیم نمی توانیم از جامعه توقع داشته باشیم که چنین کند.

نمی دانم استاندار قبل از اعمال تغییرات این موضع گیری ها را پیش بینی می کرده یانه از او می پرسم با توجه به توضیحاتی که درباره اداری بودن این تصمیم دادید باید از برخی واکنش ها تعجب کرده باشید، پاسخ می دهد: تعجب نکردم، ولی انتظارمن و شرط انصاف این بود که دوستان لااقل سوال و بعد اظهار نظر می کردند، نامه را که نشان دادم به آن ها گفتم:«از کلماتی مثل فتنه گران و گروه های سیاسی در اظهار نظر ها استفاده شده است.» ماجرا را به چیزهایی وصل کرده بودند که واقعا سوال برانگیز است، من نمی دانم در استان های محروم و دور افتاده فتنه کجاست و فتنه گر کیست؟ حالا در تهران عده ای بلا نسبت غلطی کرده اند به مردم یک استان محروم چه ربطی دارد. اصرار من این بود که این یک کار اداری است و اگر فکر می کردم عده ای ماجرای سیاسی درست می کنند قبل از انجام، توضیح می دادم. بعد هم پرسیدم:« اصل کار را قبول دارید که این مدیران باید ساکن باشند یا نه ؟ اگر قبول ندارید که حرف زدن فایده ای ندارد اما اگر می پذیرید حمایت کنید.» توقع دارم آقایان کارهای مثبت را حمایت کنند. به علاوه اگر کار نادرست انجام می دهیم باید رویه خود را عوض کنیم . من هیچ بی حرمتی به هیچ کس نکردم حتی بعد از تودیع مدیران با دو نفر از آنها که درخواست جلسه داشتند صحبت کردم ، دشمنی که نداشتم ،کاری اداری بوده که باید انجام می دادم.

او ادامه می دهد: نامه تغییرات را در مدت کوتاهی بعد از انتصابم نوشتم، عنوان کرده بودند که با انگیزه سیاسی وارد شده ام و مدیران را می شناختم،که این طور نبوده، این ها را خیلی راحت می گویم، وجدانم راحت است، در آن کار هیچ بنای سیاسی نداشتم اما به آقایان هم گفته ام، مدیرانی که برنامه های دولت را انجام ندهند جابه جا خواهم کرد، باکسی تعارف ندارم، پنهان هم نمی کنم، از اصول من است که مدیران باید همسو و همراه برنامه های دولت باشند و از طرفی روی سلامت اخلاقی و پاک دستی این مدیران همسو و اینکه کار اقتصادی انجام ندهند حساس هستم.

تغییر مدیران ادامه دارد

از صحبت های استاندار می توان برداشت کرد که تغییر مدیران و فرمانداران هنوز ادامه دارد. او تایید می کند و می گوید: البته محدود. از او درباره احتمال تغییر معاونان استاندار می پرسم، هرچند با لبخند می گوید این ها را جواب نمی دهم اما پاسخ هایش به سوالات بعدی خبرهایی دارد.« برای یکی از معاونت ها که خالی است، تصمیماتی گرفته شده و تغییراتی در داخل مجموعه استانداری هم حتما خواهیم داشت، نمی توانم پنهان کنم، همین هفته، یکی دو نفر را منصوب می کنم.» معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی در حال حاضر سرپرست دارد و استاندار به زودی برای این پست معاون انتخاب خواهد کرد. او را معرفی نمی کند اما می گوید که بومی است، حتما باید قوی باشد و اگر در انتخاب او درست تشخیص نداده باشم تغیرش می دهم. در مجموعه استانداری تغییر مدیران کل مدنظر است یا برای معاونت ها هم برنامه ای دارید؟ برخی مدیران کل را تغییر خواهم داد. در مورد معاونان باید شناخت بیشتری پیدا کنم تا به تشخیص درست نرسم تصمیم نمی گیرم .

رویکرد مثبت به بومی گزینی

رویکرد پرویزی به بومی گزینی، بر اساس آنچه می گوید، کاملا مثبت است« اولویت با مدیران قوی بومی استان و بعد استان های مجاور است»

آیا در انتخاب مدیران از استان های مجاور ممکن است فقط به خراسان شمالی بسنده کنید؟ استاندارکمی بلندتر می گوید: نه، استان های یزد ، کرمان و … مد نظر است، البته از نیروهای بومی استان در هر نقطه از کشور باشند برای همکاری دعوت می کنیم. اما در بعضی رشته های تخصصی که نیروی بومی توانمند نباشد، حتما نیروی غیر بومی انتخاب می کنم.

معاون سیاسی استانداری را تغییر می دهید؟ می گفتند معاون سیاسی جدید را با خودتان آورده اید.

در این باره فکر نکرده ام، وقتی بنای تغییر ندارم پاسخی هم ندارم اما در یکی دو حوزه حتما افراد مورد اعتماد خودم را انتخاب خواهم کرد. به عنوان مثال مدیر دفترم بایدکسی باشد که به طور کامل به او اعتماد داشته باشم.

IMG_3502

معامله نمی کنم

و آیا او برای انتصاب مدیران جدید با امامان جمعه و نمایندگان مشورت خواهد کرد؟ پاسخ می دهد: قرار نیست در انتصاب مدیران با کسی مشورت کنم اما اگر در این زمینه مطلبی داشته باشند حتما مد نظر قرار می دهم. مشورت کردن هیچ ضرری ندارد، اما گاهی می گویند فلان استاندار تعامل ندارد، اگر مفهوم تعامل، معامله کردن باشد، من با کسی تعامل ندارم، اما اگر بحث همکاری باشد دست شان را هم می بوسم.

چرا استاندار برنامه کاری اش را با پی گیری در حوزه راه شروع کرده است ؟می گوید: با توجه به ارتباطی که با مردم دارید فکر می کنم با من هم عقیده هستید، در شرایط فعلی مهمترین معضل استان خلاء ها در حوزه راه است که باید پر شود. اگر نیاز منطقه را به راه های ارتباطی امن و مناسب تامین کنیم می توانیم گام های بعدی را به سمت توسعه برداریم. این نیاز به علاوه برخورداری خراسان جنوبی از خط ریلی اهمیت بسیاری دارد به همین دلیل پس از جمع آوری اطلاعات بیشتر و بررسی ها اولین برنامه ام را در جلساتی با مسئولان وزارت راه آغاز کردم. در این جلسه از وزیر راه دعوت شد برای بررسی مشکلات راه های اصلی به استان سفر کند. چون این راه ها، شریان های حیاتی است و اگر برای حل مشکلات توجه و کمک شود پایانی بر بسیاری از تصادفات غم انگیزی خواهد بود که به دلیل مشکلات همین راه ها رخ می دهد. به علاوه حوزه اقتصاد استان رونق می گیرد چرا که راه خوب، خدمات حمل و نقل و ترانزیت را پشتیبانی می کند و بهبود می بخشد.استاندار مقرر کرده برای سفر مقامات وزارت راه که ممکن است تا یک ماه آینده انجام شود بسیاری از نقص های جاده ای پس از بررسی، اولویت بندی و سپس بازدیدها برنامه ریزی شود تا به شکلی هدفمند و به تدریج نواقص از بین برود.

توافق ها با وزارت راه

توافق استاندار با مسئولان وزارت راه برای پرداخت بخشی از بدهی پیمانکاران به صورت ریالی یا با اسناد خزانه مانعی را از مسیر راهسازی در استان بر خواهد داشت اما مهم تر از این اقدام، نگاهی است که او به ریشه کار دارد که اگر عملی شود و برای خراسان جنوبی در حد یک راهکار باقی نماند، با سپردن بخشی از مسئولیت احداث راه ایمن به بخش خصوصی توانمند مشکلات زودتر رفع می شود. نظر او این است که باید برای احداث راه های استان، پیمانکاران توانمند و برخوردار از بنیه مالی قوی انتخاب شوند تا اگر برای مدتی هم اعتبار دولتی نگرفتند پروژه تعطیل نشود، اما شرکت های پیمانکار نوپا، به خصوص در استان های تازه تاسیس مثل استان ما به طور قطع با مشکل مواجه می شوند چون توان مالی ندارند و باید از دولت پول بگیرند، بنابراین اجرای پروژه زمان بر و اینگونه مشکلات انباشته می شود.پرویزی انتخاب پیمانکار قوی برای پروژه های راه استان را از مسئولان وزارت راه خواسته است و بر اجرای این راهکار در همه حوزه ها مصر است. درباره اینکه چرا در گذشته به این نوع انتخاب ویژه در پروژه های راهسازی توجه نشده، اظهار نظری نمی کند فقط می گوید: باید شرایط ورود پیمانکاران توانمند به استان را تسهیل و از آنها دعوت کنیم، امتیاز بدهیم و حتی اگر لازم است با دو سه درصد قیمت بالاتری که برای انجام کار می دهند موافقت کنیم و زیان بالای طولانی شدن یک پروژه را با انتخاب پیمانکار ضعیف به استان تحمیل نکنیم. او از تجربه اش در پیش برد امور عمرانی و تسهیل شرایط اجرای این پروژه های مهم به مسئولان وزارت راه گفته و اعلام آمادگی کرده است که به سرعت برخی موانع را رفع می کند. مثال می زند که می توان در یک جلسه تمام اراضی کشاورزی موجود در مسیر یک پروژه را به کمیسیون ماده ۲۱ برد و تغییر کاربری داد که اجرای یک پروژه معطل جلسات متعدد تشریفات نشود.

تدبیر عبور از ایستگاه راه آهن

استاندار در همین زمینه از دادن تعهدی در وزارت راه خبر می دهد که می تواند پروژه راه آهن را برای خروج از توقفگاه مشکلات هل دهد. به پیشنهاد پرویزی بازگشایی مسیر اجرای پروژه راه آهن به عهده استان گذاشته شد چون از نظر او اگر قرار باشد مجریان پروژه درگیر مسائل حقوقی شوند، راه آهن در همان قطعه اول زمین مردم متوقف می شود اما حالا با این تعهد، شرایط تسهیل می شود و چنانچه وزارت راه مسیری را به پیمانکار بدهد آن قطعه به هرشکل ممکن؛ با اعتبار و امکانات استان یا توافقی که با مالک انجام می شود، بازگشایی خواهد شد تا کار معطل مسائل حقوقی و زمان بر نشود. این پیش بینی ها از نظر او بسیار اهمیت دارد و سابقه اش در رفع این موانع در مسئولیت های مختلف به کار آمده تا آنجا که عاملی موثر در اجرای یک پروژه بوده است.

استاندار با پی گیری برای حل مشکلات راه و راه آهنی که به نظرش اگر نباشد فعالیت صنایع معدنی با وجود معادن غنی به بن بست می خورد بخشی از کارش را در خراسان جنوبی آغاز کرده است. آیا همزمانی این پی گیری ها با اوج فعالیت کمپینی ۵ هزار نفری که فضایی عمومی برای اعتراض به ایمن نبودن جاده های استان را به وجود آورد تاثیری بر انجام بهتر پی گیری ها داشت؟ این سوالی است که استاندار در پاسخ به آن می گوید: به طور قطع این پویش حساسیت های خاص خود را ایجاد می کند و بر توجه بیشتر مسئولان بر حل مشکل تاثیر گذار است. من هم خواسته های مردم را جدی پی گیری و برای منافع استان با مسئولان مرکز بی پرده و چالشی صحبت می کنم و ملاحظه ای ندارم. از چند مسیر برای نتیجه گرفتن می روم، با انتقال مشکلات به معاون اول یا چنانچه لازم باشد در فرصت ایجاد شده برای استانداران موضوع را با شخص رئیس جمهور در میان می گذارم با این تفاوت که ما باید خواسته ها را مدیریت شده و در حد توان دولت مطرح کنیم تا نتیجه بگیریم، از نظر من اعلام مطالبات به صورت کلی و کارشناسی نشده، فریب افکار عمومی است.

بنابراین می توان گفت که مشارکت مردم برای مطرح کردن نیازهای استان و ایده پردازی های این چنین به منظور اعلام و اثبات مطالبات به مسئولان نقش موثری درتوسعه یک منطقه دارد. استاندار موافق است اما تاکید می کند: این نوع اقدامات مدیریت شود مبادا جامعه را به سمت ناامیدی ببرد یا با ایجاد حساسیت ها موضوع به خیابان ها کشیده شود.

از او درباره جلسات مشورتی با برخی گروه ها که قبل از آمدنش به استان برگزار شده می پرسم.گفته شده در این جلسات مهمترین مطالبات مردم خراسان جنوبی آب، راه و راه آهن عنوان شده و برنامه های او در استان بر پایه همین توصیه ها اجرا خواهد شد.اما استاندار می گوید: جلسه ای در این زمینه با کسی نداشته است به علاوه اینکه راه، راه آهن و آب، نیازهای کلان استان است و اگر نباشد، مشکلات دیگری به دنبال دارد، اگر آب نباشد در صنعت، کشاورزی و … مشکل پیدا می کنیم، پس باید به صورت جدی در دستور کار باشد. اما تلاش برای حل مشکلات در این حوزه ها به این معنی نیست که از دیگر مطالبات مردم غافل شویم. نیاز ها در مناطق مختلف متفاوت است و باید مورد توجه باشد.

پی گیری های او در همین مدت عناوینی دیگری نیز دارد، اظهار نظر های استاندار درباره مشکلات بودجه جاری تیتر برخی رسانه ها بود. دیداری با معاونان سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور داشته و خواسته مشکل بودجه جاری را یک بار برای همیشه حل کنند. هرچند خیلی موافق رسانه ای شدن این موضوع نیست اما می گوید: متاسفانه مشکلی دیرینه وجود دارد که برخی ادارات را زمین گیر کرده، وقتی پایان سال با مشکل پرداخت حقوق کارکنان مواجه هستیم یا دغدغه پرداخت پول آب و برق برای دستگاهی وجود دارد نمی توان انتظار داشت که ورودی موثر به کارهای دیگر را ببینیم، این بود که موضوع را رسانه ای کردم تا در سازمان مدیریت بیشترتوجه شود، که همین طو رشد و سوال کردند. من هم پاسخ دادم که لازم است این مشکل حل شود، سه سال است که شب عید آسایش ندارم، یکبار برای همیشه باید این مشکل را حل کنند. اقدام استاندار در این زمینه باعث حساسیت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور شده و به گفته او قرار است کمیته ای برای بررسی این مشکل به استان اعزام شود.

پرویزی برای حل این مشکل برنامه دارد و درک می کند که یک مدیر برای انجام کار خوب نباید دغدغه هزینه های جاری را داشته باشد. در عوض از تیم مدیران استان انتظاری جدی دارد « مدیران باید برای افزایش اعتبار عمرانی استان از محل اعتبار وزارتخانه ها یا سازمان های مربوط تلاش کنند، نامه ای برای مدیران دستگاه های اجرایی استان نوشته و از آن ها خواسته ام مبلغ اعتباری که در یکسال گذشته از محل اعتبارات ملی، متمرکز دستگاهی و ردیف های متفرقه بودجه دریافت کرده اند را اعلام کنند. این ملاک ارزیابی من از توانایی آن هاست چون هزینه کرد بودجه استان کار دشواری نیست پس باید تلاش کنیم از منابع متمرکز، ردیف های متفرقه و مصوب، منابع مالی بیشتری برای استان به دست آوریم، با بودجه استانی که نمی توان راه ملی، راه آهن و بیمارستان ساخت، حتی اجرای پروژه های راه روستایی نیازمند نوعی کمک های اعتباری ملی است. باید برویم مسئولان مرکز را قانع کنیم برای این استان کمک های خاص در نظر بگیرند.»

مسئولان استان معمولا دلیل کندی پروژه های راه را محدودیت های شدید اعتباری عنوان می کنند و بندهای این مشکل دست بسیاری مدیران را بسته است. اما استاندار جدید راهکاری منطقی دارد. قبل از آن توضیحی می دهدکه در نقدهای بسیاری کارشناسان و مسئولان از برخی تصمیم گیری ها در دولت های نهم و دهم تایید شده است«یکی از مشکلات مهم کشور که در این استان هم تکرار شده شروع اجرای صدها پروژه، بدون تامین اعتبار مورد نیاز بود، با اینکه منابع مالی خوبی در اختیار دولت گذشته بود اما آمار بالای پروژه های جدید با این ظرفیت اعتباری هم تناسبی نداشت، پس از آن تحریم ها کشور را قفل کرد، نفت فروش نرفت و دولت نتوانست منابع مالی مورد نیاز را تامین کند. درواقع تعداد زیاد پروژه ها عامل گرفتاری های بعدی شد، باید نیازها اولویت بندی می شد. یک خانواده نمی تواند همه آنچه رانیازدارد در یک ماه خریداری کند، دولت هم نمی تواند همه مشکلات را با هم حل کند. به عنوان مثال اگر در همین استان مسئولان برای دوبانده سازی راه بیرجند- قاین متمرکز می شدند و بعد به سراغ مسیری دیگر می رفتند تا به حال تمام شده بود اما همه محور ها را با هم شروع کرده اند که هیچ کدام به نتیجه نرسیده است.» برنامه استاندار همین است او برای باز کردن این قفل اجرای پروژه ها را اولویت بندی خواهد کرد «به طور قطع وقت بسیاری برای اولویت بندی همه پروژه ها می گذارم به عنوان مثال اگر ۵ بیمارستان برای ساخت داشته باشیم حتما نمی توانم به اجرای هر ۵ پروژه کمک کنم، پروژه ای را انتخاب می کنم که زودتر تکمیل می شود بعد اگر همان سال پول باشد دومی را شروع می کنیم اگر هم نباشد سال بعد اقدام می کنیم. چاره کار برای پروژه های راهسازی هم همین است، باید یک محور را به نتیجه برسانیم و بعد برای اجرای پروژه بعدی اقدام کنیم.»

تعداد انگشت شمار پروژه های ملی

می گوید: متاسفانه ایرادی در مورد پی گیری بر خورداری از اعتبارات ملی وجود دارد و رسانه های استان هم به این ضعف نپرداخته اند. مدتی قبل لیست پروژه های ملی را خواستم، واقعا باید غصه بخوریم، تعداد این پروژه ها در خراسان جنوبی انگشت شمار است، واقعیتی است که وجود دارد و امکان تعریف پروژه جدید هم نیست، البته باید این ایراد را منتقل و مسئولان مرکز را با دلایل کارشناسی شده متقاعد کنیم که استان نیاز ویژه ای به برخی کمک ها دارد.

پرویزی پیش از این در استان خراسان شمالی این کار را انجام داده است. در سفر رئیس جمهور به این استان نیاز مبرم به تخریب و بازسازی ۸۰ مدرسه خشتی و گلی به صورت کارشناسی مطرح و فقط برای خراسان شمالی با این حجم کار مصوب شد. کمک دولت به اتمام پروژه های راه روستایی این استان هم با این منطق که به شرط تامین اعتبار ضریب برخورداری از این راه ها تا پایان عمر دولت یازدهم به ۹۰ در صد می رسد درخواست و موافقت شد.

استاندار قدم اول برای عملیاتی کردن این راهکار را در حوزه راه برداشته و به معاون وزیر گفته است حال که امسال امکان تکمیل دوبانده سازی محور قاین- بیرجند وجود ندارد، باند دوم در قطعه های حادثه خیز این محور احداث و از طریق مسیر فرعی متصل شود تا سال آینده، پروژه در قطعات معمولی به اجرا درآید. به گفته او با این پیشنهاد موافقت شده است.

راه ، راه آهن و آب مطالباتی است از قبل تاسیس استان مطرح بوده، در این سال ها بزرگ و بزرگ تر شده و هنوز به نتیجه قابل قبولی نرسیده است. چه توضیحی می توان برای علت این سکون ارائه داد ؟ سوال ادامه دارد ولی استاندار صریح پاسخ می دهد : باید از مدیران قبلی بپرسید. می توان به این نتیجه رسید مدیران قبلی تلاشی که باید نکرده اند؟ یک استاندار مانند خود او که سابقه سال ها کار در سطوح کلان مدیریتی داشته باید چه کاری انجام دهد تا بتواند مثلا یک ساله در پی گیری این مطالبات به نتایج قابل قبولی برسد؟

راهکار او این است که برای شروع این پروژه های خاص با مشارکت استان تلاش شود.« کاری که برای راه آهن انجام داده ام این است که برای نشان دادن اهمیت پروژه برای استان تامین بخشی از اعتبار شروع کار را از منابع استانی به مسئولان مرکز پیشنهاد دادم. گفته ام اگر پروژه را امسال به پیمانکار بدهند، هر مبلغ اعتباری که تامین کنند ما هم برابر آن می گذاریم.» مبلغ مورد نظر استاندار ۵ تا ۱۰ میلیارد تومان است. این راهکار از نظر او اهمیت پروژه برای استان را به مسئولان مرکز اثبات می کند. می گوید: این راه را بارها رفته و نتیجه گرفته است و لازم می داند برای برخی پروژه ها مشارکت استان راهگشاست اما تاکید می کند که باید مدیریت شود، نمی توانیم تمام اعتبار استان را برای پروژه های ملی خرج کنیم ، اگر پروژه ای مثل بیمارستان مهم استان با این کار جمع می شود، انجامش می دهیم. برنامه استاندار برای پی گیری تامین یا انتقال آب به استان هنوز کاملا مشخص نیست. البته دستور داده حوزه های مربوط اطلاعات تخصصی را به او بدهند.

در جلسه اخیر استانداران شرق کشور با رئیس جمهور بر ضرورت تامین آب تاکید و اعلام شد که لازم است برای تامین آب مورد نیاز شرب و صنعت، راهی باز شود در غیر این صورت این منطقه کشور دچار آسیب جدی خواهد شد. استاندار هم می گوید : برای حل مشکل در طولانی مدت، راهکار اصلی، عملیاتی شدن موضوع انتقال آب است که باید به صورت هماهنگ پی گیری شود چون مطالبه ای مشترک است. در شرایط فعلی با توجه به شدت مشکل اگر بتوانیم منابع مطمئن شناسایی کنیم، فکر می کنم فقط برای تامین آب روستاها، آب رسانی شبکه ای با پوشش تعداد زیادی روستا بهترین راهکار باشد و پایدارتر است چون حفر چاه در هر منطقه شرایط را حاد تر می کند. اما به هر شکل نیاز مبرم منطقه به آب جدی است و باید به مطالبه انتقال آب توجه شود.

از نیم ساعت قبل چند باری به ساعت پشت سرم نگاه می کند.

جواب استاندار به سوال آخرم پایان تامل برانگیزی برای یک گفتگوی یک و نیم ساعته است. فقط یکسال تا پایان عمر دولت یازدهم باقی است. آیا پرویزی برای همین مدت انتخاب شده است؟

استاندار به عکس های چهار همتای سابق خود که بر دیوار اتاقش نصب است اشاره ای می‌کند و فقط دو جمله کوتاه می گوید: این ها شهدای سیاسی استان هستند، عکس من هم اینجا نصب خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*