برای اولین بار در کشور : کارت اعتباری توسعه کشاورزی در خراسان جنوبی رونمایی شد

طی مراسمی با حضور قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی ، مشاور وزیر و مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی ،نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، مسئولان استانی و شهرستانی برای اولین باردر کشور از کارت اعتباری کشاورزی در شهرستان فردوس رونمایی شد. قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم با بیان اینکه سیاست وزارت جهاد کشاورزی توسعه کشاورزی بوده و در مدت سه سال گذشته موفق عمل کرده است، اظهار داشت: اولویت کاری ما سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی است و تاکید ما در استانها برای خراسان جنوبی است.خلیل آقایی تاکید کرد: استان خراسان جنوبی به دلیل محرومیت و خشکسالی در اولویت کاری وزارت خانه است.

به گفته وی بخش کشاورزی غذای شهری را تامین می‌کند و اگر تا دیروز تنظیم بازار مبتنی بر سیاست واردات بود، امروز سیاست بر استفاده از تولیدات داخل است و ورود محصولات کشاورزی به داخل کشور ممنوع و به ندرت این کار انجام می‌شود.آقایی افزود: امسال در ساخت و تجهیز و واگذاری ماشین‌آلات کشاورزی روند خوبی داشته و هیچ محدودیتی نداریم و تاکنون ۴ میلیارد تومان برای تعویض ماشینهای کشاورزی استفاده شده است.وی با بیان اینکه کشاورزان ما نباید در بخش ماشین‌آلات کشاورزی مشکل داشته باشند و امروز تولیدات ما مازاد بر مصرف است، عنوان کرد: به دلیل تحریمهای ظالمانه نتوانستیم آن گونه که می‌خواستیم صادرات داشته باشیم و امروز بعد از سه سال بالای ۱۰ هزار میلیارد تن خرید گندم داشتیم.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس با بیان اینکه در بخش دام زنده ۴۷۰ هزار تن صادرات دام داشته‌ایم، گفت: هیچ محدودیتی بر کسی پوشیده نیست امروز سیاست جهاد کشاورزی حمایت از صنایع تبدیلی، ایجاد گلخانه، انتقال جالیز و سبزیجات به گلخانه‌ها است.

آقایی با بیان اینکه کود به اندازه کافی در اختیار مدیران شهرستانی قرار دارد، افزود: با وجود بحران آب می‌شود آب را مدیریت کرد زیرا مدیریت غلط آب در سالهای گذشته مشکل امروز را ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه ما با کم کردن بی‌دلیل حق آبه کشاورزان مخالف بوده وحق آبه را حق مسلم مردم می‌دانیم، عنوان کرد: در مدت سه سال گذشته نزدیک به ۳ میلیارد تومان برای آبیاری تحت فشار هزینه شده که براساس تصویب هیئت دولت ۵۰۰ میلیون دلار برای آبیاری تحت فشار تسهیل شد.قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی درمجلس مصوبه های دولت را بسیار جدی دانست و گفت: دولت در خصوص گسترش گلخانه ها و تحقق آبیاری نوین مانند تحت فشار بسیار مصمم است و برای هرکدام اعتبار خوبی را در نظر گرفته است.

۲۵ میلیارد تومان سرمایه به کارت‌های اعتباری کشاورزان خراسان جنوبی اختصاص یافت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز با اشاره به ارائه کارت‌های اعتباری به کشاورزان استان گفت: برای شارژ این کارت‌ها ۲۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.مهندس ولی‌پور مطلق کمبود نقدینگی را یکی از مشکلات اساسی در بخش کشاورزی دانست و گفت: کشاورزان در سال‌های اخیر از تأثیر تحریم‌ها بی‌نصیب نبوده‌اند تا جایی که این موضوع سبب شده نتوانیم محصولاتمان را به بازارهای بین‌المللی عرضه کنیم.وی با اشاره به اینکه بسیاری از مواد اولیه به دلیل میسر نبودن شرایط دچار نوسانات قیمت بازار شد، افزود: نبود قوانین کاری چابک که محرک بخش کشاورزی است، دلالی، واسطه‌گری و رکود در بازار بورس از دیگر دلایل بروز مشکلات در این بخش است.به گفته رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، دولت در نظر دارد با کمک‌هایی مانند صدور کارت اعتباری رونقی در کشاورزی به خصوص کشاورزی این استان خراسان جنوبی به وجود آورد.

وی با بیان اینکه تا قبل از این دامداران مدت‌ها برای دریافت پول خود منتظر بودند، عنوان کرد: برای شارژ کارت‌های اعتباری ویژه کشاورزان خراسان جنوبی امسال ۲۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

ولی‌پور مطلق با بیان اینکه در مرحله نخست طرح با فروش شیر آغاز شد، اظهار کرد: کارت دامدار پس از تحویل شیر به مراکز جمع‌آوری در فاصله ۱۵ روز شارژ می‌شود و دامدار و کشاورز می‌تواند با استفاده از این کارت ۵۰ درصد از پول خود را به صورت نقدی دریافت و مابقی را با مراجعه به مراکز مجاز فروش خوراک دام تأمین کند.

وی در این باره تصریح کرد: کشاورزان می‌توانند با استفاده از این کارت نهاده‌های مورد نیاز خود را شامل سم، کود و بذر بر اساس مساحت زمین، نوع محصول و بدون هیچ دغدغه‌ای خریداری کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت : این کارت با هدف توزیع نهاده ها که شامل تمام کودها وسموم می شود ، بصورت بلند مدت بین کشاورزان استان توزیع خواهد شد.

ولی پور مطلق با بیان اینکه این طرح در آینده نزدیک در تمامی استان های کشور قابل اجرا می باشد، افزود: کارت اعتباری کشاورزی یک نمونه از فعالیت های بخش کشاورزی در خصوص تسهیلات می باشد که کشاورز نیاز به وام و وثیقه ندارد و به راحتی این کارت را از سازمان جهاد کشاورزی دریافت کرده و پس از ۹ ماه از اولین خرید نهاده ها اقساط با بازپرداخت بلند مدت آغاز می شود

جو مدت‌دار به دامداران خراسان جنوبی تحویل داده می‌شود

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق‌های حمایت بخش کشاورزی گفت: در بحث تأمین جو به استاندار خراسان جنوبی قول داده‌ایم جو مورد نیاز به دامداران به صورت مدت‌دار از طریق توان صندوق تولیدات دامی کشور داده شود.

سید عبدالکریم رضوی اردکانی با بیان اینکه استان خراسان جنوبی جزو موفق‌ترین استان‌ها در بحث تشکیل صندوق‌ها بوده است چرا که از نظر سرمایه سومین استان در کشور است، گفت: در این صندوق‌ها توجه ویژه به مناطق محروم کشور انجام می شود و خمیر مایه اصلی آن مردم هستند. وی با بیان اینکه دلیل اصلی رشد صندوق‌ها در خراسان جنوبی توجه به خواسته مردم و مسئولان است، اظهار کرد: در شهرستان فردوس سود حاصل ازتلاش خود کشاورز از طریق راه درست و شرعی به خود آن کشاورز بازمی گردد.

کارت‌های اعتباری کشاورزان خراسان جنوبی در راستای افزایش بهره‌وری محصول قرار گیرد

نماینده مردم شهرستان‌های فردوس، سرایان، بشرویه و طبس در مجلس شورای اسلامی هم دراین آیین با بیان اینکه خشکسالی سبب شده وضعیت مردم در خراسان جنوبی و شهرستان‌ها بحرانی شود، گفت: کارت‌های اعتباری توسعه کشاورزی باید در راستای افزایش بهره‌وری و الگوی کشت محصول برتر باشد.

امیر حسنخانی با بیان اینکه در روستاهای خراسان جنوبی با توجه به مشکلات خشکسالی مردم در شرایط نگران کننده‌ای هستند،گفت: با وجود خشکسالی همچنان از واحدهای صنفی مالیات اخذ می‌شود. درست است که دولت هم با محدودیت‌هایی روبه‌رو است اما مردم نیز انتظار به حق برای خدمات دارند.به گفته وی، بسیاری از مجوزها باید تسهیل شود زیرا گاهی بسیاری از استان‌ها تمایل دارند دامداری داشته باشند اما مجوز داده نمی‌شود جالب است که اگر قانونی برای محدود کردن مردم باشد اول در خراسان جنوبی اجرا می‌شود و اگر قانونی برای رفع محدودیت‌ها باشد آخرین استان خراسان جنوبی است.

امیرحسنخانی افزود: با توجه به شرایط خشکسالی مردم دیگر تحمل برخی از رفتارها را نداشته و ما باید برای برطرف کردن مشکلات مردم کار کنیم زیرا مردم تمام قد پای کار هستند.به گفته وی ،با این کارت‌های اعتباری می‌شود در زمینه‌های مختلف بهره‌وری بخش کشاورزی گام برداشت و در واقع جهاد کشاورزی با این کارت‌ها می‌تواند مدیریت کند.

محصولات استراتژیک خراسان جنوبی قابلیت ورود به بازارهای جهانی را دارند

نماینده مردم نهبندان و سربیشه هم در این مراسم با بیان اینکه ما با بحران خشکسالی ۱۷ ساله روبه رو هستیم و چاره ای نداریم با این شرایط سخت خود را تطبیق دهیم و در همین شرایط امور زندگی را بگذرانیم، گفت با وجود همه این شرایط ۳۵ درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی است و باید با برنامه های کارشناسی شده از همین شرایط استفاده کنیم. افضلی با تاکید بر اینکه باید روش آبیاری و الگوی کشت را تغییر دهیم، عنوان کرد: خراسان جنوبی چهار محصول استراتژیک دارد که می توانند استانداردهای جهانی باشند و ما به عنوان تولیدکنندگان باید استانداردهای لازم را ایجاد و از بازارهای جهانی استفاده کنیم. نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون کشاورزی یک کمیسیون گسترده است، بیان داشت: امیدواریم در این کمیسیون با روان سازی قوانین با دید کارشناسی که از سراسر کشور می آید شاهد دوران شکوفایی در جهت قوانینی در جهت افزایش تولید و بهره وری درآمد بخش کشاورزی باشیم.عضو انجمن شیر شتر ایران نیز گفت: با توجه به خشکسالی برای تامین نقدینگی و خرید دام باید اقدام لازم انجام شود زیرا در شرایط کنونی دامداران توان پرداخت علوفه را ندارند. رسول عراقی با بیان اینکه دامداران مجبور هستند دام خود را با قیمت پایین و با وعده ۹ ماهه به فروش برسانند، افزود: نسبت به پیگیری جو مدت‌دار به صورت ۹ ماهه و یارانه‌ای باید هرچه سریع‌تر اقدام شود. وی با بیان اینکه پول خرید تضمینی شیر در خراسان جنوبی مانند دیگر استان‌های کشور از ۳ سال گذشته تاکنون پرداخت نشده است، اظهار داشت: علاوه بر این هزینه خسارت دام هنوز پرداخت نشده و دامداران نیز تمایلی به بیمه دام‌ها ندارند.

جمعیت دامی شهرستان فردوس ۵۰ درصد کاهش یافت

در ادامه مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فردوس گفت: شهرستان فردوس با جمعیت ۴۱ هزار نفر دارای ۷ هزار و ۳۰۰ نفر بهره‌بردار، ۲۶۴ حلقه چاه و ۲۳۱ دهنه چشمه است.مهمیز با بیان اینکه در شهرستان فردوس ۳۰۰ هزار رأس دام بوده که بعد از خشکسالی‌ها از این تعداد تنها ۱۵۲ هزار رأس باقی مانده است، افزود: ۶۰ استخر پرورش ماهی در شهرستان فردوس وجود دارد.به گفته وی در سال ۱۱۲ هزار تن محصولات زراعی، باغی که از جمله مهم‌ترین آن انار است در این شهرستان تولید می‌شود که در این خصوص فردوس مقام سوم را در کشور دارد.مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فردوس با بیان اینکه خشکسالی های چندین ساله جمعیت دام سبک شهرستان را حدود ۵۰ درصد کاهش داده عنوان کرد: سالانه تولید ۱۱۲ هزار تن انواع محصولات زراعی و باغی در شهرستان داریم که شاخص ترین آن ها انار بوده چرا که فردوس سومین شهرستان کشور در تولید انار است. پس از سخنرانی نماینده مردم فردوس بیانیه ای توسط یکی از کشاورزان قرائت شد که در آن استفاده از پروانه نظام صنفی کشاورز به عنوان وثیقه در بانک ها و خرید تضمینی خوراک ها از مهم ترین خواسته های کشاورزان عنوان شد. کشاورزان می توانند با استفاده از این کارت نهاده های مورد نیاز خود را شامل سم، کود، بذر و …را براساس مساحت زمین و نوع محصول خود بدون هیچ دغدغه ای با استفاده از کارت اعتباری خریداری کنند.در مرحله اول این طرح برای فروش شیر آغاز شد. کارت دامدار پس از تحویل شیر به مراکز جمع آوری در فاصله ۱۵ روز شارژ می شود و کشاورز و دامدار می تواند با استفاده از این کارت ۵۰ درصد پول خود را نقدی دریافت کند و بقیه را با مراجعه به مراکز مجاز فروش ، خوراک دام مورد نیاز خود را تأمین کند.

در پایان مراسم اولین کارت اعتباری توسعه کشاورزی به یک دامدار شهرستان فردوس اهدا شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*