در آستانه روز خبرنگار در گفتگو با جمعی از مسئولان و مدیران استانی عنوان شد:مردم مطالبه گر نیستند خبرنگاران و مسئولان جبران کنند

هفدهم مرداد ماه که به مناسبت سالروز شهادت یکی از بزرگ مردان حوزه خبر (شهید محمود صارمی)، روز خبرنگار نامگذاری شده است، فرصتی است برای یادآوری ارزش و اهمیت حرفه شریف خبرنگاری و قدردانی از تلاش ها و زحمات طاقت فرسای فعالان عرصه آگاهی و روشنگری. به جرأت می توان گفت که یکی از مشاغل سخت و طاقت فرسا در عصر حاضر٬ حرفه خبرنگاریست. این خبرنگاران و رسانه ها هستند که همواره به عنوان چشمان تیزبین جامعه عملکرد اصحاب قدرت را رصد نموده و تخلفات و ناعدالتی ها را آشکار و ضایع کنندگان احتمالی حقوق ملت را در تنگنا قرار می دهند و در این راه همواره از ناامنی شغلی رنج می برند و انواع تهدیدها و مشقات را به جان می خرند.

در واقع مدیران نهادها و دستگاه های اجرایی مهمترین منابع اطلاعاتی خبرنگاران هستند پس باید ارتباط بهتری را با خبرنگاران داشته باشند چون خبرنگاران سبب اطلاع رسانی عملکرد دستگاه مطبوعشان هستند و با وجود اینکه بسیاری از مدیران همکاری خوبی با رسانه ها دارند اما متأسفانه برخی از آنها به نحوه بر خورد با رسانه و جایگاه آن واقف نیستند، مسئولان باید به این نکته توجه کنند که خبرنگاران نقش به سزایی را در روشن کردن و تنویر افکار عمومی دارند.لذا عدم پاسخگویی مدیران موجب می شود خبرنگاران برای اطلاع رسانی صحیح به مردم با مشکل مواجه شوند. در آستانه روز خبرنگار بر ان شدیم با جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی و مسئولان استان هم کلام شویم و نظرشان را در مورد جایگاه حرفه خبرنگاری و نقش رسانه های استان در پیشبرد اهداف استان جویا شویم.

خبرنگاران چهارمین رکن دموکراسی و پل ارتباطی مردم و مسئولان

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به عنوان اولین مسئول و مدیری که خبرنگار ما با او گفتگو کرد از خبرنگاران و مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی و پل ارتباطی بین مردم و مسئولان یاد کرد و اظهار داشت: خبرنگاران رسالت بزرگی بر دوش دارند چرا که باید مشکلات و نقایص موجود در جامعه را از زبان مردم در رسانه هایشان مکتوب کنند و بعنوان چشم و چراغ مسئولان این موارد را منعکس کرده تا مسئولان آنها را ببینند و در راستای رفع آن تلاش کنند .

اگر خبر رسانی دچار نقصان و بد اخلاقی شود…

بهاری با بیان اینکه از طرف دیگر خبرنگاران رسالت ایجاد نشاط و شادابی در جامعه را نیز بر عهده دارند ، افزود: خبرنگاران باید عملکرد مسئولان و مدیران را از سطح دستگاه های اجرایی برای مردم اطلاع رسانی کنند تا روحیه امید بخشی در جامعه ایجاد شود. وی با اشاره به اینکه رسانه ها رسالت دوطرفه ای برعهده دارند ، اذعان داشت: اگر خبر رسانی به مردم دچار نقصان و بد اخلاقی شود مشکلات زیادی در جامعه پدید خواهد آمد. وی با تاکید بر اینکه مسئولان نباید انتظار داشته باشند خبرنگاران مطابق میلشان بنویسند، گفت: نباید هیچ گونه فشاری بر خبرنگاران تحمیل شود تا در فضایی آرام و بستری مطمئن گزارشات و اخبار خود را منعکس کنند. بهاری ادامه داد: در خیلی از جاها مسئولان نه امکان ورود دارند و نه امکان حضور و این در حالی است که خبرنگاران می توانند در همه جا حضور داشته باشند و مردم نیز براحتی حرفشان را به آنها منتقل کنند.

بلحاظ تخصصی در عرصه خبر به وضعیت ایده آلی نرسیده ایم

وی در مورد وضعت رسانه های استان معتقد است که بلحاظ کمی پیشرفت خوبی حاصل شده اما بلحاظ تخصصی در این عرصه هنوز به وضعیت ایده آل نرسیده ایم.

برخی از رسانه های استانی فعالند و برخی ضعیف

رئیس شورای اسلامی استان نیز در گفت و گو با خبرنگار ما با انتقاد از اینکه فقط دو سه خبرنگار در طول مدت حضور سه ساله اش در استان با او تماس داشته اند ، گفت: برخی از رسانه ها در استان فعالند و برخی ضعیف عمل می کنند و با وجود اینکه من در جلسات مختلف اعلام آمادگی کرده ام که در خدمت خبرنگاران هستم فقط تعداد معدودی از آنها با من تماس داشته اند.

خبرنگاران می توانند کارهای بزرگی انجام دهند

قرایی با بیان اینکه توقع ما از خبرنگاران و رسانه های استانی بیش از این است ، افزود: ما مدعی هستیم که خبرنگاران می توانند کارهای بزرگی انجام دهند بخصوص در خراسان جنوبی که مردم قانع هستند و روحیه مطالبه گری ندارند. وی ادامه داد: ما مردمی متدین و پای کاری داریم اما متأسفانه مطالبه گر نیستند که این امر وظیفه خبرنگاران و مسئولان را سنگین می کند بطور مثال الان بهترین موقعیت برای مانور دادن رسانه ها بر روی جاده های استان است چرا که ما هر هفته شاهد بروز تصادفات مرگ باری هستیم و یا اینکه چرا مطالبات مهم ما مثل اب ، راه اهن ، زیر ساخت‌های سرمایه گذاری و … به نتیجه مشخصی نمی رسد که تمامی این موارد می تواند توسط رسانه ها پیگیری و مطالبه شود. وی تاکید کرد: همه ما باید با هم مطالبات استانی را به گوش مسئولان کشوری برسانیم چرا که مردم به ما اعتماد کرده اند و باید بیش از این مطالبه‌گر باشیم .

خبرنگاران مانعی در برابر مفاسد

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی نیز با تبریک روز خبرنگاربه جایگاه مهم آنها در جامعه اشاره کرد و گفت: خبرنگاران جایگاه رفیعی دارند که می توانند مطالبات مردم را بیان کنند و در راستای شفاف سازی عملکرد دستگاه های اجرایی نقش اساسی ایفا کنند. حجت الاسلام والمسلمین عبادی با بیان اینکه بطور قطع خبرنگاران با اطلاع رسانی می توانند جلوی بسیاری از مفاسد اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی را بگیرند ، اذعان داشت: رسانه ها و خبرنگاران از نهادهای تاثیرگذار در جامعه هستند ولی آسیب هایی هم در این حوزه وجود دارد و باید دقت شود که در اطلاع رسانی حیثیت شخصی بدون دلیل خدشه دار نشود و تا مطمئن نشده اند و مدرکی نداشته باشند در این زمینه ورود پیدا نکنند. وی با تاکید براینکه نباید در این حرفه بخاطر گرایش به جریان سیاسی خاصی اجحاف صورت گیرد ، افزود: فضا سازی رسانه ای تأثیر زیادی در رسیدن به مطالبات در سطح کلان کشور داشته و دارد و با سکوت رسانه ای نمی توان راه به جایی برد .

انعکاس صادقانه مشکلات حوزه آب روستایی

مدیر عامل شرکت اب و فاضلاب روستایی استان در ادامه با بکار بردن این عبارت که مطبوعات در خراسان جنوبی صادقانه مشکلات حوزه آب روستایی را منعکس کرده اند ، گفت: بهترین شیوه برای انتقال مشکلات ایجاد فضای باز در گفتگو هاست و خوشبختانه اگر مردم مشکلی را در این حوزه مطرح کرده اند و در رسانه ها درج شده بخاطر همان جریان اطلاع رسانی آزاد پاسخ ما را نیز درج کرده‌اند.

مطبوعات سنگ صبور مردم هستند

بسکابادی ادامه داد: مطبوعات سنگ صبور مردم هستند چرا که بدون ترس و واهمه می توانند درد دلشان را بیان کنند و ما شاهد بوده ایم که عده ای از خبرنگاران با حضور در روستاها از نزدیک مشکلات مردم را لمس و منعکس کرده اند که این اقدام خوبی است. وی تاکید کرد : باید همان روحیه جهاد سازندگی و مشارکت بین مردم و دولت فعال شود.

رسانه ها در خراسان جنوبی بخوبی نقش خود را ایفا کرده اند

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی خراسان جنوبی نیز از نقش رسانه ها بعنوان نقش نور افکن یاد کرد و گفت: رسانه ها تسریع کننده امور هستند و در شکل گیری افکار عمومی نقش بالقوه ای را بازی می کنند. سرهنگ سرفرازی افزود: رسانه ها باید بدور از حاشیه و جناح سیاسی با مردم ارتباط برقرار کرده و مشکلات و دغدغه‌هایشان را به مسئولان منتقل کنند تا حس اعتماد مردم به انها جلب شود. وی ادامه داد: رسانه ها در خراسان جنوبی بخوبی نقش خود را ایفا کرده اند و در بین مردم جایگاه ویژه ای دارند و هم چنین در ایجاد و تولید امنیت نیز توانسته اند بخوبی مثمر ثمر باشند.

مسئولان سعه صدر بیشتری در مقابل خبرنگاران به خرج دهند

شهردار بیرجند نیز در گفت و گو با خبرنگار ما از رسانه بعنوان چشمان جامعه یادکرد و اذعان داشت: رسانه ها ناظر بر عملکرد مدیران هستند و از ارکان اصلی مردم سالاری به شمار می روند. مدیح ادامه داد: رسانه ها اگر بدنبال نقد دلسوزانه باشند و منصفانه قضاوت کنند جامعه را هدایت خواهند کرد در غیر این صورت اهرمی در دست عده ای خواهند بود که نتوانند به رسالت اصلیشان عمل کنند. وی افزود: گاهی انتقادی که از سوی خبرنگاران در رسانه ها منعکس می شود مدیر و یک مسئول را متوجه آن مشکل و دغدغه می کند و خروجی آن به نفع مردم تمام می شود و این زمانی ممکن است که آن خبرنگار دلسوزانه مسائل را بررسی کند و انصاف را رعایت کند. وی تصریح کرد: مسئولان هم باید سعه صدر بیشتری در مقابل خبرنگاران به خرج دهند و انتقادات سازنده را بپذیرند .

انتقال کاستی ها توسط خبرنگاران، افزایش راندمان کاری مسئولان را در پی دارد

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی به خبرنگار ما گفت: قطعا اگر خبرنگاران بدون در نظر گرفتن مسائل سیاسی عملکرد مسئولان را رصد کرده و ضعف ها و کاستی ها را منعکس کنند در افزایش راندمان کاری آن مسئولان تاثیر گذاری زیادی خواهند داشت. ابراهیمی افزود: من شخصا هر روز اخبار روزنامه ها و سایت های خبری را رصد می کنم تا ببینم دغدغه اصلی مردم مربوط به چه موضوعاتی است و اگر در حوزه کاری من خبر و مطلبی درج شده باشد آن را پیگیری می کنم.

نقد خبرنگاران باید منصفانه باشد

وی ادامه داد: نقد در رسانه ها هم باید منصفانه باشد تا خلاف واقعی صورت نگیرد و گاهی چنین اتفاقی می افتد چرا که خبرنگار اطلاعاتی کافی کسب نکرده و باعث می شود آن مدیر و مسئول منفعل شود بنابراین انتقاد باید سازنده و درست باشد. وی اذعان داشت: یکی از وظایف خبرنگاران ایجاد آرامش روانی در جامعه است بنابراین باید در انتقال اخبار هر چند مبتنی بر واقعیت باشد جو روانی جامعه را هم در نظر گرفت.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*