به رغم پیگیری های مسئولان استان قفل تسهیلات ۲۰ میلیاردی سیمان باقران باز نشد

راه اندازی کارخانه سیمان باقران هم چنان در انتظار پرداخت تسهیلات ۲۰ میلیارد تومانی بانک کشاورزی است. موضوع از این قرار است که در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان در تاریخ ۱۶ خرداد ماه از سوی مدیر عامل شرکت سیمان باقران اعلام شد که تمامی شرایط برای راه اندازی این کارخانه بزرگ فراهم شده و به محض پرداخت تسهیلات بانک کشاورزی برای تامین سرمایه در گردش ظرف دو ماه این مجموعه را راه اندازی خواهیم کرد. اگر این تسهیلات به موقع پرداخت میشد در مردادماه شاهد بهره برداری از این پروژه بزرگ می بودیم .اما اینگونه که به نظر می رسد بانک کشاورزی برای پرداخت آین تسهیلات رغبتی ندارد و شرایط دشواری را برای تامین وثیقه به هیات مدیره کارخانه اعلام کرده است وثایقی که به گفته مدیر عامل کارخانه سیمان باقران امکان تهیه آن وجود ندارد. مدتی قبل موسوی در گفتگو با خبرنگار ما در این زمینه گفته بود: در اردیبهشت ماه سال ۹۴ درخواست پرداخت آین تسهیلات را به بانک کشاورزی داده ایم که بعد از تکمیل پرونده اعلام شد نقدینگی وجود ندارد و در سال جاری این تسهیلات پرداخت نخواهد شد که در سال ۹۵ نیز به رغم پیگیری های صورت گرفته در خرداد ماه از سوی بانک اعلام شد که وثایق خارج از طرح باید ارائه شود و علاوه بر این، شروط دیگری را نیز عنوان کرده اند که با توجه به اینکه تمامی دارایی های کارخانه در رهن این بانک است امکان ارایه وثایق جدید وجود ندارد. مدیر عامل کارخانه سیمان باقران در گفت و گوی روز گذشته اش با خبرنگار ما گفت: روزانه پیگیری های زیادی را در داخل استان و هم چنین در تهران برای دریافت تسهیلات داشته ایم اما تاکنون بانک کشاورزی نظر مثبتش را اعلام نکرده است.

تاخیر در پرداخت تسهیلات هزینه های کارخانه را افزایش می دهد

موسوی افزود: اگر این تسهیلات پرداخت نشود امکان راه اندازی کارخانه وجود ندارد و هر چه زمان پرداخت نیز به تاخیر بیفتد هزینه های بیشتری مانند پرداخت مطالبات پیمانکاران و حقوق کارکنان و سایر هزینه های سر بار دیگر بر کارخانه تحمیل می شود.

۳۰۰ نفر در کارخانه اشتغال دارند

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۳۰۰ نیرو در کارخانه مشغول بکار هستند، اذعان داشت :عملا در خیلی از بخش های کارخانه کار زیادی باقی نمانده ولی ما سعی کرده ایم از توان نیروها در کارهای عمرانی مانند محوطه سازی و …. استفاده کنیم ولی مشخص نیست تا کی توان حفظ این شرایط را خواهیم داشت.

راه های زیادی به بانک کشاورزی برای وثیقه پیشنهاد اما رد شده است

وی تصریح کرد :ما بیکار ننشسته ایم و از سایر بانک ها درخواست تسهیلات داشته ایم اما باید گفت با توجه به طولانی بودن سیکل پرداخت تسهیلات عملا نتوانسته ایم به نتیجه برسیم. وی گفت :راه های زیادی مانند پرداخت سفته و حتی وثیقه سهام را به بانک کشاورزی پیشنهاد داده ایم اما مورد قبول واقع نشده است. مدیر عامل کارخانه سیمان باقران تاکید کرد :راه اندازی کارخانه در گرو تامین تسهیلات ۲۰ میلیارد تومانی است.

پیشرفت ۹۶ درصدی

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان جنوبی در پاسخ به خبرنگار ما در این زمینه گفت: پروژه سیمان باقران با مشارکت بانک های ملی ( تسهیلات ریالی ) و کشاورزی (تسهیلات ارزی ) و با حدود ۳۰ هزار سهامدار و با پیشرفت فیزیکی ۹۶ درصدی در آستانه راه اندازی قرار دارد .

موافقت بانک با پرداخت تسهیلات در اواخر ۹۳

حسین موهبتی افزود :در اواخر سال ۹۳ طرح با کمبود منابع مالی روبرو شد و طی مذاکراتی که بین معاونت وزارت صنعت معدن و تجارت ، مدیران بانک های کشاورزی و ملی و مدیران شرکت مذکور صورت گرفت ، بانک ملی موافقت نمود که ۳۴۲ میلیارد ریال تسهیلات تکمیلی جدید را به پروژه اختصاص دهد که این کار انجام شد و بانک کشاورزی نیز تعهد کرد مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش مورد نیاز پروژه را تامین نماید. وی ادامه داد: بانک کشاورزی از شرکت درخواست ارائه وثایق خارج از طرح را کرده که با توجه به اینکه تمامی دارایی های داخل و خارج از طرح شرکت در رهن بانک کشاورزی بعنوان رهن اول و بانک ملی می باشد این امر امکان پذیر نیست. وی تصریح کرد :در این خصوص شرکت سیمان باقران ضمن پیگیری از صندوق ضمانت صادرات ایران درخواست اعطای تسهیلات با اخذ سفته با امضای مدیران و سهامداران عمده شرکت را دارد که در دست پیگیری است. موهبتی تاکید کرد : تاکنون مکاتبات زیادی برای پرداخت این تسهیلات صورت گرفته مانند مکاتبه با مدیر عامل بانک کشاورزی با امضای استاندار در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه ۹۵ در خصوص تقاضای تسریع در پرداخت تسهیلات، مکاتبه با بانک ملی در تاریخ ۱۸ خرداد ماه ۹۵ در خصوص تمدید دوران مشارکت پروژه ، مکاتبه با معاون اول رئیس جمهور در خصوص مساعدت در پرداخت تسهیلات با توجه به اهمیت و ضرورت راه اندازی کارخانه و تاثیر آن در ایجاد اشتغال و اینکه این پروژه یکی از ۳۳ طرح مهم و ملی مصوبات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است که امید است به نتیجه برسد. وی با تاکید بر اینکه با دریافت این تسهیلات کارخانه بعد از دو ماه به بهره برداری خواهد رسید به خبرنگار ما گفت :بانک کشاورزی دارد اذیت می کند و به هر حال باید این طرح تا پایان سال تعیین تکلیف شود. موهبتی افزود: اگر این تسهیلات پرداخت نشود کارخانه تعطیل خواهد شد که راه اندازی دوباره آن ممکن است ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشته باشد.

۴

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*