گفته می شود

گفته می شود اخبار و گزارش‌های مربوط به نشست سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در لهستان، از جمله مهمترین موضوعاتی است که مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است. خبرگزاری فرانسه در گزارشی از نشست این سازمان در ورشو می‌نویسد، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو با اشاره به پیشرفت خوب اوکراین در مسیر اصلاحات و رسیدن به سطح استاندارد‌های این سازمان گفت، با این حال، عضویت این کشور در شرایط فعلی در دستور کار ناتو نیست. از سوی دیگر، در بیانیه پایانی نشست ناتو بر اهمیت مذاکره با روسیه تأکید شده و آمده است که ناتو قصد ندارد تا سامانه موشکی آمریکا را برای مقابله با روسیه به قابلیت تهاجمی مجهز کند. با وجود این، در این بیانیه، بار دیگر مواضع کشورهای غربی درباره الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه نیز مطرح و این اقدام محکوم شده است.
گفته می شود نشریه آلمانی «اشپیگل» از هشدار مشاور رئیس‌جمهور روسیه به ناتو خبر داده است. سرگئی کاراگانوف، از مشاوران سرشناس ولادیمیر پوتین، با اشاره به برنامه‌های ناتو برای استقرار چهار هزار نیروی نظامی در مرزهای اروپای شرقی، این اقدام پیمان نظامی غرب را تحریک آمیز خواند. وی گفت: «سخنان برخی مقامات ناتو، مبنی بر اینکه روسیه قصد حمله به بالتیک را دارد، احمقانه است؛ اما اگر بحرانی پدید آید، همه سلاح‌هایی که از سوی ناتو در شرق بالتیک مستقر شده، نابود خواهد شد». وی تأکید کرد: «روسیه هرگز دیگر در زمین خود جنگ نخواهد کرد و نمی‌گذارد که دشمن وارد سرزمین‌هایش شود. اگر ناتو یک حمله تهاجمی علیه یک قدرت اتمی یعنی روسیه کند، ما آن‌ها را تنبیه خواهیم کرد». کاراگانوف همچنین اشاره کرد: «معتقدم رابطه کنونی روسیه با غرب همانند دهه ۷۰ میلادی بسیار پرتنش است».

 

گفته می شود روزنامه «الشرق الاوسط» از هماهنگی آمریکا و روسیه در سوریه سخن گفته است. این روزنامه به نقل از برخی منابع فرانسوی می‌نویسد، در پی افزایش هماهنگی‌ها میان مسکو و واشنگتن در موضوع سوریه، آمریکا رسیدگی به پرونده سوریه را به طرف روسی سپرده است. این منابع به دو نکته مهم درباره این موضوع اشاره می‌کنند. نخست اینکه دولت آمریکا قاطعانه اولویت خود در سوریه را مانند عراق مبارزه با تروریسم می‌داند و مسأله تعیین سرنوشت دولت دمشق برای آمریکا در رتبه بعدی است. دوم آنکه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به دنبال آن است تا پیش از پایان دوره ریاستش از طریق همکاری با روسیه در نبرد با داعش و النصره پیروز شود. یکی از سران معارضین سوری نیز گفته که در نشست‌های «کارگروه‌ها» در ژنو برای توقف درگیری‌ها در سوریه، این روسیه است که سکان مذاکرات را در دست دارد.

گفته می شود روزنامه «الاخبار» اظهارات مشاور رئیس‌جمهور پیشین آمریکا را بازتاب داده که درباره جنگ ۳۳ روزه رژیم اسرائیل علیه لبنان به افشاگری پرداخته است. الیوت آبرامز، مشاور امنیت ملی آمریکا در دوره ریاست جمهوری جورج بوش پسر و مسئول سیاست‌های خاورمیانه‌ای آمریکا، اذعان کرده جنگی که بعد از عملیات حزب الله در اسیر کردن نظامیان اسرائیلی آغاز شد، بخشی از طرح آمریکا برای سیطره بر لبنان و منطقه و تلاشی برای حذف نام حزب الله از معادله داخلی لبنان، یا حداقل ضعیف کردن آن بود تا در ‌‌نهایت آمریکایی‌ها بتوانند اهداف خود را به صورت موفقیت آمیز در لبنان عملی کرده و محوری را تقویت کنند که وابسته به آن‌ها بود. آبرامز همچنین اذعان کرد، اهداف جنگ ۳۳ روزه به معادلات منطقه‌ای نیز مربوط بود و تلاش می‌شد با این جنگ ایران ضعیف و جایگاه اسرائیل در منطقه تقویت شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*