نوبخت در صحن علنی: نرخ تورم بعد از سال‌ها تک رقمی شد/ کاهش تورم از ۱۰/۲ به ۹/۵

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت:برای نخستین بار تورم سالانه تک رقمی شد که این موفقیت بزرگی است.
نوبختابه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با حضور در جلسه علنی امروز (سه شنبه، یک تیر ماه) بهارستان، به ارائه گزارشی درباره برنامه ششم توسعه پرداخت و گفت: در پایان هر ماه گزارشی از وضعیت شاخص قیمت ها و تورم را داریم که خوشبختانه موفقیت بزرگی حاصل شده است.

وی افزود: نرخ تورم برای اولین بار تک رقمی شده به طوری که در ۱۲ ماهه سالانه از ۱۰٫۲ درصد در اردیبهشت‌ ماه سال گذشته به ۹٫۵ درصد در خرداد امسال رسیده است.

رئیس سازمان مدیریت ادامه داد: تورم نقطه به نقطه نیز از ۶/۸ درصد به ۶/۱ درصد تقلیل یافته است.

وی افزود: آهنگ کاهنده نرخ تورم طی سه سال در حال کاهش بود که امیدواریم در آینده نزدیک گزارشی از وضع رشد اقتصادی را عرض کنیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه آمار رشد اقتصادی در سه ماهه چهارم سال حاکی از دو درصد مثبت است، اظهار داشت: این نسبت به یک درصد سالانه عدد قابل قبولی است.

وی با اشاره به رشد اقتصادی حوزه کشاورزی گفت: گرچه متأسفانه وضعیت صنعت و واحدهای تولیدی نیازمند پوشش بیشتر است به همین جهت برنامه فعال کردن ۷۵۰۰ واحد تولیدی در حال حاضر با اعطای تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی در دستور کار مجلس است.

نوبخت تأکید کرد: دو قلم کالای گندم و چای که در بهار امسال استحصال شد نشانگر این است که امسال سال خوبی برای کشاورزی خواهد بود چون میزان تولید گندم تا امروز بیش از ۴ میلیون خرید بوده و ۷ درصد افزایش آن بیش از ۲۰ درصد است.

** افزایش ۳۷ درصدی تولید چای در کشور

سخنگوی دولت اضافه کرد: در کنار گندم چای نیز محصول بهار است که بر اساس گزارش سازمان چای در سه ماهه اول سال ۳۷ درصد رشد داشته که این رشد نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد که امسال می‌توانیم رشد اقتصادی را با سرمایه گذاری کمتر و اشتغال بیشتر در بخش کشاورزی معطوف کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به محور اصلی توسعه تصریح کرد: توسعه یک حرکت از وضع موجود به سمت وضع مطلوب است و آنچه که در برنامه ششم توسعه مطرح می‌شود سازوکاری است که ما می‌خواهیم از وضعیت امروز به وضعیت مطلوب در سال ۹۹ برسیم که همه موارد مطرح در این برنامه ملحم از اسناد فرادستی نظام است.

وی اضافه کرد: در این برنامه سندچشم انداز ۲۰ ساله، سیاست‌های کلی برنامه ششم و سیاست کلی اقتصاد مقاومتی قرار گرفته و کار مشترک بین دولت و مجلس در آغاز کار مجلس دهم است.

نوبخت با بیان اینکه برنامه ششم توسعه در ۱۳۶ مجلل صفحه بندی شده است، اظهار داشت: وظیفه دولت و کارشناسان این است که در سازمان مدیریت و برنامه ریزی هر نوع اطلاعاتی راکه نمایندگان می‌خواهند به آنها بدهند.

سخنگوی دولت افزود: مهمترین نقشه راه برنامه ششم توسعه برخلاف ده برنامه دیگری که از سال ۲۸ تا ۵۷ پنج برنامه عمرانی در کشور با وقفه ده ساله اجرا می‌شد و از سال ۶۷ یک برنامه ۵ ساله تحت عنوان توسعه آغاز شد و ۵ برنامه بعد از پیروزی انقلاب ایجاد شد متفاوت است.

**برنامه ششم توسعه به همه مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اشراف دارد

وی تأکید کرد: برنامه‌های گذشته نوعا برنامه جامعی بودند و امروز عدم کارایی کافی در این برنامه‌های جامع باعث شد که امروز برنامه ششم توسعه که ضمن آنکه جامع نگر است به همه مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی اشراف دارد و همچنین مسئله محور است به مجلس تقدیم شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تأکید کرد: تم برنامه ششم توسعه بر مبنای رشد تولید رقابتی مبتنی بر دانش و بهره وری است که در چارچوب اقتصاد مقاومتی فرهنگ ایرانی- اسلامی و تعامل سازنده با جهان شکل گرفته است و مشخصا نشان می‌دهد که تحولاتی در آن ایجاد شده است.

نوبخت افزود: در چهارسرفصل این برنامه موضوعاتی که برای ما بسیار مهم‌اند مطرح شده که اگر به آنها نرسیم به بحران خواهیم رسید که این موضوعات شامل آب، محیط زیست و صندوق‌های بازنشستگی می‌شود.

سخنگوی دولت اضافه کرد: این موضوعات قرار است درطی برنامه پنج سال ششم توسعه تحول داشته باشد یکی از آسیب‌های برنامه‌های گذشته این بود که همه چیز اولویت داشت وقتی که همه مسائل اولویت‌بندی شود در واقع هیچ چیز اولویت ندارد براین اساس باید مشخص کنیم که از موضوعات متنوع چه چیزی برای ما اولویت دارد تا به آن بپردازیم.

وی تصریح کرد: در این راستا باید به مکان‌های خاصی توجه کنیم هرچند همه جای ایران مورد توجه است اما به تأسی از سیاست‌های ابلاغی رهبری اگر قرار است بخشی از ایران طی سال ۹۵ تا ۹۹ ارتقای موقعیتی یابد سواحل مکران است که متأسی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه است.

نوبخت با اشاره به اینکه نیازمندیم به موضوعاتی توجه شود که به عنوان لوکوموتیو، حرکت توسعه را شتاب می‌بخشند، اظهار داشت: سرمایه گذاری در همه بخش‌های یکسان بازدهی ندارد. از نظر برنامه ریزان به تأسی از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، معدن، صنایع معدنی، گردشگری، ترانزیت، حمل و نقل ریلی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و انرژی لوکوموتیوهای قطار توسعه است که ما باید برای شتاب بخشی به اقتصاد به این موارد توجه کنیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما به همه موضوعات در برنامه ششم توسعه پرداخته‌ایم، متذکر شد: برخی از موضوعات برای ما اولی است به همین جهت این موضوعاتی که از این‌ها یاد شد موضوعات خاص بخشی هستند که می‌توانند این تحرک را به اقتصاد ایران ببخشند.

وی موضوعات فرابخشی را مورد اشاره قرار داد و خاطر نشان ساخت: موضوع محیط کسب و کار، اشتغال به ویژه برای تحصیل کردگان و جوانان، را توضیح خواهم داد و موضوع تأمین منابع مالی ودستیابی به رشد ۸ درصدی در اقتصاد ایران که هیچگاه چنین عددی در برنامه‌های قبلی تحصیل نشد و می‌بایست به تأسی از آنچه برای دستیابی به رشد متوسط سالانه ۸ درصد در اقتصاد ایران رخ بدهد نیازمند منابع وسیعی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در ادامه گفت: ۷۲۴ هزار میلیارد تومان منابع لازم بر برنامه عدد کمی نیست همتی باید مصروف شود تا بتوانیم چنین منابعی که برای دستیابی به رشد ۸ درصدی که آن هم در سیاست‌های کلی ابلاغ شده، دست پیدا کنیم به همین جهت موضوع تأمین منابع مالی بسیار برای ما مهم است.

**ضرورت افزایش بهره وری با اقتصاد دانش بنیان

نوبخت با تأکید براینکه دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصد فقط از طریق افزایش سرمایه گذاری تحصیل نمی‌شودّ تصریح کرد: بایستی با دانش بنیانی اقتصاد بهره‌وری را افزایش دهیم چرا که یک سوم از رشد ما محصول بهره‌وری است.

سخنگوی دولت با اشاره به توانمندسازی فقرا در برنامه ششم توسعه گفت: کسانی که در گروه‌های درآمدی پایین زندگی می‌کنند باید در این برنامه مورد توجه قرار گیرند. باید اعلام کنند ما از رشد اقتصادی صرف استقبال نمی‌کنیم، رشد اقتصادی همراه با عدالت اجتماعی رشدی است که برای دولت و مجلس قابل قبول است و بنده در مورد جایگاه فقرا و نیازمندان و همچنین اقشار کم درآمد در برنامه ششم با حضور در کمیسیون‌های مختلف خصوصا جلسات تلفیق برنامه جزئیات این برنامه را تحلیل و تبیین می‌کنم.

وی افزود: برای اینکه برنامه ششم اجرایی شود باید در سطوح مختلف اسناد لازم را داشته باشیم. تفاوت این برنامه با برنامه‌های دیگر در آن است که در برنامه‌های قبل همه احکامی که مورد نیاز بود در جلد برنامه ارائه می‌شد و آن دسته از احکامی که موجب اتلاف وقت می‌شد را حذف کردیم و آن را تحت یک لایحه دائمی برنامه به تصویب مجلس نهم رساندیم که در رفت و برگشت شورای نگهبان در حال بررسی است و با التفات شما این احکام دائم هم به اتمام خواهد رسید.

**اهداف برنامه از پایه‌های اصلی برنامه ششم توسعه است

نوبخت خاطر نشان کرد: لایحه به چندین شکل می‌تواند ارائه شود. یک برنامه و ۴ ستون و پایه استوار است، برنامه باید دارای هدف باشد بنابراین باید اهداف برنامه ششم به وضوح بیان شود اهداف برنامه از پایه‌های اصلی برنامه ششم توسعه است. اهدافی که در سطح کمی، کیفی، کلان، ملی، بخشی، منطقه‌ای طراحی شده است و همه این‌ها به مجلس ارائه خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به منابعی که به کمک آن می‌توان به اهداف مورد نظر برنامه  طراحی شده دست یافت متذکر شد: ما در این برنامه مجموعه منابع و تنوع محل‌های استحصال آن را ارائه خواهیم کرد. به جز اهداف و منابعی که از آن به عنوان ارقام یاد می‌کنیم نکته دیگر اولویت‌های برنامه است که در این موارد چهارگانه راجع به اولویت‌های این برنامه اشاراتی داشتم. بنابراین برای دستیابی به اهداف مورد نظر نیازمند احکامی خاص هستیم.

سخنگوی دولت اظهار داشت: ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه از سوی مقام معظم رهبری مجلس و دولت را مستغنی کرد که برخی اهداف را خود تعیین می‌کنند. رشد ۸ درصدی متوسط سالانه یک رشد قابل قبول برای کشور است که مقام معظم رهبری نسبت به تنظیم آن اقدام کرده‌اند و نیازی نیست که این رشد یک بار دیگر تصویب شود به همین جهت برخی اهداف نیاز به تکرار در لایحه نیست.

** از همکاری مجلس نهم در تصویب کلیات برنامه ششم تشکر می کنیم

وی بیان داشت: اگر مجلس تشخیص دهد که برخی اهداف نیاز به تکرار در تصویب دارند نهایت همکاری را با مجلس محترم خواهیم داشت. از نظر ما مجلس فصل‌الخطاب است ما همه مجموعه اطلاعات لازم را در برنامه ارائه خواهیم کرد. هر بخش را به عنوان سند پشتیبان پذیرفتیم و آن به عنوان سند در برنامه باقی می‌ماند.

نوبخت افزود: در جلساتی که با هیئت رئیسه داشتیم این برنامه را مورد بررسی قرار دادیم و از همکاری‌های مجلس نهم که کلیات این برنامه را تصویب کردند و مواردی را به این برنامه اضافه کردند تشکر می‌کنم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به اهداف مهم برنامه ششم توسعه متذکر شد: ما ۵ هدف کلان و کمی دراین برنامه خواهیم داشت نخست رشد ۸ درصدی اقتصاد در طی سالهای برنامه است. این برنامه همانطور که عرض کردم توسط دولت انتخاب نشده بلکه یک هدف آرمانی برای دولت است و ابلاغ از سوی مقام معظم رهبری است و چون دولت برنامه خود را ذیل سیاست‌های کلی و اسناد فرا دست نظام تهیه کرده برای دستیابی به رشد ۸ درصد کوشید سایر بخش‌های مرتبط را هماهنگ کند.

سخنگوی دولت در ادامه افزود: تحصیل یک سوم از رشد ۸ درصدی از طریق بهره‌وری صورت می‌گیرد و ما به صورت اقتصاد دانش بنیان این مسیر را دنبال می‌کنیم. همانطورکه ذکر شد از این رشد ۸ درصد و بهره‌وری ۳۳ درصدی نه دولت و نه مجلس قانع نخواهد بود و شرط لازم است اما کافی نیست هدف ما این است که بتوانیم توزیع ثروت را عادلانه صورت دهیم بنابراین یکی از شاخص‌های عدالت اجتماعی که ضریب جینی است در این مجموعه هدف‌گذاری شد، هرچه ضریب جینی به صفر نزدیکتر باشد حکایت از توزیع عادلانه‌تر درآمدها دارد و هرچه به یک نزدیکتر شود نشان دهنده عدم تعادل در توزیع درآمدهاست البته شاخص‌های دیگری وجود دارد که در زمان مناسب‌تر نسبت به توضیح آن اقدام خواهند کرد.

وی با تأکید بر اینکه نباید اغنیا غنی‌تر و فقرا فقیرتر نباشند گفت: در این زمینه باید نرخ تورم تقلیل یابد. بنابراین باید بگویم تک رقمی شدن تورم که کسانی که درآمد محدودی دارند قدرت خریدشان کم نمی‌شود یا نسبت به آن زمان که کاهش پیدا می‌کرد اکنون محدودتر شده و این به عنوان نکته مثبت از اهداف ما است.

نوبخت با اشاره به موضوع رشد اشتغال بیان داشت: تعداد فارغ‌التحصیلان ما در کشور نگران کننده است وظیفه دولت با حمایت مجلس این است که بتوانیم فرصت‌های شغلی لازم را برای تحصیل‌ کردگان فراهم کنیم. دراین برنامه باید از دولت طلب کنیم که با چه سازوکاری برای حداقل ۹۰۰ هزار فرصت شغلی سالانه تدارک دیده و بتوانیم پاسخگوی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها باشیم و نسبت به اشتغال جوانان به ویژه پایین بودن رشد مشارکت زنان در اقتصاد باشیم که در این زمینه هم تک رقمی کردن نرخ تورم یکی دیگر از اهداف کلی است که ۵ هدف اساسی ما را تشکیل می‌دهد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی از منابع رشد ۸ درصدی اقتصاد خبر داد و یادآور شد: ما اقتصاد را دربخش‌های مختلفی که باید به عنوان بخش‌های اساسی در اقتصاد مورد توجه قرار گیرند، توزیع می‌کنیم این رشد ۸ درصد در اقتصاد ایران از ۴٫۱ درصد از متوسط رشد اشتغال ما به صورت سالانه خواهد بود، موجودی سرمایه سالانه ۵٫۷ درصد تحصیل می‌شود، ۲٫۸ درصد از بهره‌وری عوامل تولید تأمین می‌شود، ۳٫۸ درصد از بهره‌وری نیروی کار است و ۲٫۲ درصد از بهره‌وری سرمایه و ۳۵ درصد از بهره‌وری در تأمین رشد از طریق بهره‌وری و دانش بنیانی استفاده خواهد شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: مجلس می‌تواند در ابتدای برنامه این سوال را داشته باشد که دولت برای چند میلیون نفر این برنامه‌ریزی را شکل داده است و قرار است در پایان برنامه ما برای چه جمعیتی رفاه نسبی را فراهم کنیم . جمعیت کل ما در طی کل برنامه قرار است از ۷۹ میلیون و ۱۳۸هزار نفر در سال ۹۴ به ۸۴ میلیون و ۲۶۵ هزار نفر با رشد ۱٫۲۶ افزایش پیدا کند.

نوبخت در ادامه گفت: نکته دیگری که برای مجلس مهم است آن نگرانی‌ها اعلام شده است که آیا قرار است جمعیت ما پیر و سالمند بشود و یا از هم اکنون برای جلوگیری از سالمندی جمعیت ایران باید در طی همین سال‌ها اقدام می‌کردیم. شما توجه دارید که جمعیت موضوعی نیست که بشود در کوتاه مدت نسبت به کمیت و کیفیت آن اقدام کرد یک برنامه بلندمدت است به همین جهت نرخ بهره‌وری که در سال ۹۴، ۱٫۹ است با ساز و کارهایی که در برنامه دیده شده این به ۲٫۱ افزایش پیدا خواهد کرد.

سخنگوی دولت در ادامه خاطرنشان کرد: تشکیل سرمایه ثابت ناخالص، برای آن تولید ناخالص هشت درصدی و رساندن به حد ۱۵٫۴ درصد است و در ارتباط با فضایی که باید ایجاد شود تا ما بتوانیم در آن فضا فعالیت کنیم.

وی در ادامه شاخص سهولت انجام کسب و کار را بیان کرد و گفت: هم اکنون رتبه ما ۱۱۸ است باید به ۷۰ تقلیل پیداکند و همچنین منابعی که لازم داریم برای رشد هشت درصدی در بودجه‌های سنواتی در طی یک جدول آورده شده است و آن چیزی که بسیار مهم است تراز عملیاتی ما که تفاضل هزینه‌های جاری و درآمدهای ما به جز نفت است می‌تواند از منفی بودن به مثبت تبدیل شود که ساز و کارهای آن را نیز در این برنامه دیده شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان گزارش کوتاهی درباره منابع خاطرنشان کرد: ۷۲۴ هزار میلیارد تومان برای سال‌های ۹۵ تا ۹۹ نیازمند هستیم که این مقدار را کسب  کنیم تا رشد ۸ درصدی حاصل شود. حق مجلس این است که بداند دولت از چه محل‌هایی قرار است این منابع را تأمین کند آنچه که در این جدول به صورت مکتوب تقدیم شما می‌شود تأمین ۱۰۵ هزار میلیارد تومان از طریق سرمایه‌گذاری بر روی طرح‌های عمرانی است و صندوق توسعه ملی بالغ بر ۵۷ هزار میلیارد تومان این سرمایه‌گذاری را از طریق مشارکت بخش خصوصی برای دولت فراهم می‌کند. در بازار سرمایه‌گذاری ۹۵ هزار میلیارد تومان تخصیص منبع خواهد شد. تسهیلات بانکی که با بخش خصوصی اعطا خواهد شد ۱۸۰ هزار میلیارد تومان است.

نوبخت در ادامه گفت: بخش خصوصی ۲۴ هزار میلیارد تومان تخصیص منابع با دولت مشارکت خواهد کرد و می‌بایست شرکت‌های دولتی نیز بالغ بر ۱۰۲ هزار میلیارد تومان سالانه از منابع خارجی تأمین منبع کند. هم به صورت ریالی هم به صورت ارزی و منابع مالی خارجی و ریالی بالغ بر ۱۶۰ هزار میلیارد ریال در سال خواهد بود.

سخنگوی دولت ادامه داد: در این برنامه باید از سایر منابع استفاده کنیم هر چند که بر یک رشد درون زا تأکید داریم اما ما باید درون نگر باشیم در این بخش تخصیص منابع خارجی می‌تواند در اقتصاد مقاومتی بهبود ایجاد کند و ما بهبود روابط خود با همسایگان و نهادهای خارجی می‌توانیم بازارهای خحارجی خود را  در آنجا فراهم نماییم.

** منابع ما برای سرمایه‌گذری خارجی در طی سال‌های برنامه به طور سالانه ۱۲ میلیون دلار است

وی ادامه داد: منابع ما برای سرمایه‌گذری خارجی در طی سال‌های برنامه به طور سالانه ۱۲ میلیون دلار است و از ۲۷ دی ما ه تا به امروز در ۴۱ طرح که در استان‌های مختلف بالغ بر ۳ میلیارد و ۴۱۸ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی انجام شد و برای ۶ نیروگاه، به ظرفیت ۵ هزار مگاوات و بالغ بر ۴٫۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در هفته گذشته داشته‌ایم و این اعداد امیدبخشی است که ما می‌توانیم از شرایط تحصیل شده در پسابرجام برای رشد اقتصادی‌مان استفاده کنیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصریح کرد: در کنار این سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی باید از منابع فاینانس هم استفاده کنیم که بایدحداقل متوسط ۲۰ میلیارد دلار سالانه سهمی است که در تأمین منابع مالی خارجی داشته باشد که ما غیر از این دو روشی که گفتیم روش ثالث یعنی شراکت دولت و بخش خصوصی را داریم که از این محل هم در حد ۱۸ میلیارد دلار استفاده کنیم.

نوبخت گفت: این برنامه جامع نگر و مسئله محور که با تعامل سازنده با جامعه است در اینجا تعین خود را نشان می‌دهد تعامل ما جهان در قالب آن عزت ملی برای کسب رشد ۸ درصدی اقتصادی شتاب و جهش، تلقی می‌کنیم بنابراین ملزومات تهیه این منابع از خارج نیز ساختار مناسبی به همراه داشتن این تعامل حفظ ارزش‌ها و اصول ما فراهم می‌شود. برای رسیدن به رشد هشت درصدی باید ۷۲۴ هزار میلیارد تومان منبع تأمین بشود. در تمامی این گزارش حفظ روحیه انقلابی و م صالح و منابع ملی با استفاده از یک روابط سازنده حاصل می‌شد . این هنر مستی و مستوری است که ما باید روابط مناسبی با جهان داشته باشیم درعین حل بر اصول و ارزش‌های خود پافشاری کنیم.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: این وظیفه مجلس است که باید دولت‌ها را با این موارد محک بزنید و باید در تأمین این منابع خارجی احکامی را مکه در این لایحه خدمت شما تقدیم خواهد شد و هم در مجموعه احکام دائم وجود دارد از این موارد می‌گذرم و به اقتصاد مقاومتی که امروز به عنوان موضوع گزارش به نمایندگان مجلس می‌پردازم.

وی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی در ۲۴ بند ابلاغ شده است این ۲۴ بند، ۵ رویکرد و مشخصه دارد در هر برنامه‌ای که مدعی بر تأثیر سیاست های اقتصاد مقاومتی قرار است فعالیت کند باید این موارد رویت شود. اگر دولت مدعی است که برنامه ششم در زیر سپهر ۲۴ بند اقتصاد مقاومتی است باید تناظر هر بند از آن در جای جای برنامه نشان بدهد به همین جهت یک سندی را در کنار اسناد برنامه تقدیم شما کرده‌ایم که در آن سند مشخص شده است که سیاست یکم در کجای این برنامه متعین شده است. سیاست دوم تا سیاست ۲۴، ۸۰ بند و سیاست برنامه کلی ششم است که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد و مجلس به حق این مطالبه را از دولت داشته باشد که دولت این برنامه ششم در چهارچوب سیاست‌های کلی برنامه ششم تدوین و تهیه کرده باشد.

نوبخت با اشاره به اهمیت ارتباط با دنیا برای پیشرفت اقتصاد گفت: ضمن اینکه باید از منابع داخلی استفاده کنیم لازم است نگاه برون گرا نیز داشته باشیم وقرار نیست یک کشور خودبسنده باشیم وخودمان در داخل تولید کنیم وهمان تولیدات را مصرف کنیم.
وی افزود: لازم است بخشی از تولیدات خود را حتما صادر کنیم در نتیجه برای این کار نیاز به بازار داریم وبازارهای جهانی نیز بین دیگر کنش گران دنیا توزیع شده است و اگر کشوری بخواهد به این بازار وارد شود باید با دیگر بازیگران بین المللی در ارتباط باشد.
سخنگوی دولت ادامه داد: برای رسیدن به سهمی منطقی جمهوری اسلامی ایران سه شرط برای روابط با دیگر کشورها در قراردادها دارد. اول اینکه این سرمایه باید به صورت سرمایه مستقیم خارجی باشد، دوم اینکه حتما باید این قراردادها شامل فناوریهای روز باشد زیرا ما نیازمند نیستیم که صنایع کهنه و غیرقابل استفاده جهان را وارد کشور کنیم وشرط آخر اینکه تولیداتی که در داخل انجام می شود را بتوانیم صادر کنیم.

**درفضای پسابرجام دیگر کشوری نمی تواند به صورت انحصاری با ایران وارد معامله شود

نوبخت با بیان تغییرات حاصل شده پس از برجام گفت: خداراشکر درفضای پسابرجام دیگر کشوری نمی تواند به صورت انحصاری با ایران وارد معامله شود. امروز بسیاری از مقامات بلندپایه کشورها به ایران آمدند تا با ما روابط تجاری گسترده برقرار کنند.
وی ادامه داد: در همین راستا اقتصادی عدالت محور و مردمی در برنامه تدوین شده است. امروز توانسته ایم با افتخار ۲۴ بند از بندهای اقتصاد مقاومتی را به اجرا در بیاوریم از این رو در ستاد اقتصاد مقاومتی تا امروز ۱۲ برنامه ملی که هر کدامشان چند موضوع از سیاستهای ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتی را پوشش می دهند تهیه شده است واین ۱۲ برنامه ۵۶ طرح را شکل داده است که درنهایت ۲۰۰ پروژه را تشکیل میدهند.
رئیس سازمان مدیریت، برنامه و بودجه تصریح کرد: نمایندگان مجلس می توانند آگاهی یابند که هرکدام از این برنامه ها مربوط به کدام سازمان و وزارتخانه است. تمامی نمایندگان می توانند از افرادی که در سازمان های مختلف مسئول به اجرا درآوردن اقتصاد مقاومتی هستند سوال کنند.
نوبخت درادامه با بیان مشکلات اساسی در کشور گفت: یکی از مسائلی که امروز با آن مواجه هستیم مسئله اصلاح نظام بانکی، بالابودن میزان سود بانکها، کمبود تقاضا از سمت دولت و مردم برای کالا ونکته دیگر مسئله کاهش سرمایه گذاری است که برنامه هایی برای اصلاح این ۴ مسئله داریم.
درادامه علی لاریجانی در واکنش به گزارش ارائه شده توسط محمدباقر نوبخت گفت: در مورد لایحه برنامه شما گفتید که اصلاحاتی قرار است به مجلس داده شود. سوال ما این است که قانون بودجه سال آینده را براساس برنامه ای که مصوب میشود باید تدوین کنیم واین موضوع به ۵ یا ۶ ماه زمان احتیاج دارد ومیخواهم اطلاع پیدا کنم که شما لایحه را چه زمانی به صحن علنی ارائه می کنید.
محمدباقر نوبخت در پاسخ به رئیس مجلس اظهار داشت: همونطور که می دانید درحال حاضر لایحه تقدیم شده است اما براساس نظری که نمایندگان برای ویرایش متفاوت این لایحه داشتند هفته آینده این موضوع به سرانجام می رسد.

نوبخت درادامه اظهارات خود یادآور شد هیات وزیران همه لوایحی که از قبل موجود بود را تصویب کرده و اکنون تقاضای رسیدگی در این مجلس را دارم.
نوبخت در پاسخ به سوال رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه دلیل موفقیت برنامه سوم نسبت به سایر برنامه ها را چه می دانید خاطر نشان کرد: هفت دوران از سال ۱۳۲۸ تا امروز بر اقتصاد ما گذشت که یکی از این دوران ها هم زمان با دوره برنامه سوم می باشد که از نظر ما دوران با ثبات کشور محسوب می شود.
سخنگوی دولت ادامه داد: متاسفانه در برخی از دوران ها با نوسات زیادی کشور مواجه بود.
معاون رئیس جمهور خاطر نشان کرد: پاداش ثبات نسبی در اقتصاد کشور و شاخص های معین است و خودش را نشان داده از اینرو در آن دوره می توانیم جهت گیری خودمان را با آن چیزی که تسهیل شد، هماهنگ بدانیم.
نوبخت  اضافه کرد: مورد دیگر این است که ما از اهداف بلند پروازانه که خارج از ظرفیت است در آن برنامه تبعیت نکردیم ولی عمده شاخصش ثبات نسبی است.

نوبخت در واکنش به این مسئله که برنامه ششم توسعه تا چه حد با یک برنامه مطلوب همخوانی دارد گفت: برنامه ششم نخستین برنامه ای نیست که از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم می شود.

رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی با بیان اینکه برنامه ششم، یازدهمین برنامه تقدیمی دولت به مجلس است تصریح کرد:۵ برنامه را جمهوری اسلامی رسیدگی کرد و۵  برنامه هم به پیش از پیروزی انقلاب باز می گردد.

وی با بیان اینکه اسناد تمام این برنامه ها در سازمان موجود است، تاکید کرد: ما برنامه ششم توسعه را با اعمال نظر تمام این ده برنامه آورده ایم.

نوبخت با اشاره به انتظاراتی که ا زیک برنامه خوب توسعه می رود گفت: ۴ محور اصلی شامل اهداف، ارقام ، احکام، و اولویت ها باید مدنظر قرار گیرد.

رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور در واکنش به این مسئله که آیا تمام این محورها را لازم است در چند ماده و تبصره بگنجانیم اظهار داشت: خیر. هریک از این محورها می تواند اسناد پشتیبانی متعددی داشته باشد و همین برنامه ای که تقدیم مجلس شده است هزاران برنامه پشتیبان دارد و در همه آنها به ریز و تفصیل بحث شد.

نوبخت با ابیان اینکه آیا مجلس فرصت دارد به تمام این مسائل رسیدگی کند، متذکر شد: اساسا مجالس قبلی نیز نتوانسته اند این کار را انجام دهند و درآن ده برنامه تمام مسائل برنامه در مصوبه مجلس قرار نداشت.

وی افزود: ما هم به همان سیاق گذشته البته با نوآوری آن بخشی را که لازم است وحکم  و مجوز می خواهیم که انجام دهیم، آن قسمت را باید به مجلس ارائه دهیم.

نوبخت در پاسخ به این سوال که اساسا برنامه ششم توسعه دولت محور است یا خیر تصریح کرد: این طور نیست چراکه ما در تهیه این برنامه از مشارکت بخش غیر دولتی، از مرکز پژوهشهای مجلس و همچنین فرهیختگان دانشگاهی مشارکت بسیار خوبی داشتیم و در اجرا هم به همین منوال است وما نمی خواهیم دولت همه کار را انجام دهد و دولت همه چیز را در برنامه تقبل کند.

رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور با انتقاد از کسانی که برای توصیف مشکلات کشور از واژه بحران استفاده می کنند، گفت: در این زمینه به ویژه از اصحاب رسانه خواهشمندم که از بکار برده واژه های دلهره آور و اغراق آمیز خودداری کنند.

وی افزود: این که ما باید به مسئله آب، محیط زیست و صندوقهای بازنشتگی بپردازیم تا به بحران نرسیم یک بحث است اما اینکه بگوییم کشور اکنون با بحران مواجه است بحثی دیگر است.

نوبخت با تاکید براینکه مشکل آب و محیط زیست داریم اما بحران زیست محیطی نداریم تاکید کرد: چنین واژه هایی تاثیر بسزایی بر جامعه می گذارد و اصحاب رسانه باید در انتقال این واژگان دقت کنند.

رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی با اشاره به لزوم تزریق منابع مالی اظهار داشت: مطابق با دو تبصره ای که هم اکنون به مجلس تقدیم شده در سراسر کشور و به ویژه در شهرهای صنعتی به دنبال افزایش تولید و اشتغال به صورت عادلانه هستیم.

وی بابیان اینکه اگر بگوییم صنعت فاجه آمیز است باید کلمات منطقی بیان شود تصریح کرد: کشور به هیچ وجه با بحران مواجه نیست وبا این تعقلی که در نظام وجود دارد و همچنین هوشمندی که دولت و مجلس دارد  مشکلات قابل حل هستند و ما نباید فراموش کنیم که ما تازه از یک تحریم سهمگین برگشته ایم و باید مشکلات کشور را با تدبیر و تعقل حل کنیم.

نوبخت در واکنش به اظهارات یکی از نمایندگان مبنی  براینکه هزینه ای کشور رو به افزایش است اظهارداشت: ما بودجه۲۶۷ هزار میلیار تومانی را وقتی به مجلس و ۲۹۴ هزار میلیارد توان تحویل بگیریم، ۲۶۵۰۰ میلیارد تومان به هزینه ای جاری اضافه کنیم و آنگاه هزینه های عمرانی کاهش یابد پس نباید انتظار یک جانبه داشته باشیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به وضعیت نظام پرداختها در کشور اظهار داشت: اگر به مصاحبه های بنده به عنوان سخنگوی دولت التفاط شود، بنده از سال گذشته بیان کردم که این نظام باید اصلاح شود و این تبعیض که برخی استفاده می کنند و برخی استفاده نمی کنند باید برداشته شود.

وی با اشاره به اینکه برخی بر حقوق بازنشتگان که کمتر از۱٫۵ میلیون تومان دریافت میکند متمرکز می شوند، اظهار داشت: هرچه از ۱٫۵ میلیون تومان تقلیل پیدا کند و به درصد رشد اضافه شود گامی بود که این نابرابری ها را بتوانیم در آینده ای نزدیک جبران کنیم.

نوبخت با تاکید براینکه دولت برای برقراری عدالت اجتماعی مسر است تصریح کرد: دولت برای تحقق این هدف و مبارزه با نابرابری پرداختها ،۴۲۰۰میلیارد تومان فقط در سه ماهه  نخست بین کامندان دولت توزیع کرد تا بتوانیم این نابرابری را جبران کنیم.

رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی ادامه داد: دولت از دریافتهای نا متعارف نه تنها استقبال نمی کند بلکه با آنان مقابله می کند البته برخی از نابرابری ها ممکن است با مفهوم عدالت توجه شود و انگاه باید دولت و جلسه قانع شوند.

وی با اشاره به مسئله رشد همراه با عدالت وتوجه به اقشار کم در آمد گفت: این برنامه غیر از احکام، ارقام، اهداف، راهبردها و اقداماتی اساسی دارد که می تواند در جهت کاهش نابرابری و توزیع نا متعادل درآمدها کمک کنند.

نوبخت با اشاره به اظهارا ت برخی که معتقد بودند که رسیدن به رشد ۸ درصدی یک رشد دور از دسترس نظام است خاطرنشان کرد: اگربه خوبی ازمنابع کشور استفاده کنیم می تواند چنین رشدی را تامین کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*