علمی / مشاوره

تخم کدو حلوایی؛ داروی طبیعی ضد افسردگی/ ۹ خاصیت اعجاب‌انگیز دانه کدو

تحقیقات نشان می‌دهد تخم کدو تنبل در درمان سرطان‌، اضافه وزن و هشت نوع بیماری مفید است.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ تخم کدو حلوایی با دربرداشتن مواد مغذی مانند منیزیم، منگنز، مس، پروتئین و روی برای سلامتی بسیار مفید است. با ما همراه باشید تا از فواید بی‌نظیر این ماده غذایی مطلع شوید.

 

کدوتنبل؛ قرص طبیعی چربی ‌سوز و فشار خون

 

روغن دانه های دارای تخم کدو تنبل سرشار از فیتو استروژن است که افزایش دهنده لیپوپروتئین با چگالی بالا یا همان HDL  و «کلسترول خوب» بوده و در کاهش فشار خون موثر است.

 

دیابت را با تخم های کدوتنبل درمان کنید

 

تخم های کدو تنبل می تواند سطح قند خون را کاهش دهد و ماده غذایی بسیار مناسبی برای افراد دیابتی محسوب می‌شود.

 

معجزه کدوتنبل در کاهش وزن

 

این دانه ها سرشار از فیبر، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی است. از این گذشته، دانه‌های کدوتنبل با داشتن فسفر که سوخت و ساز کربوهیدرات ها و چربی ها را در بدن افزایش می‌دهد، غذای مناسبی برای کاهش وزن به حساب می‌آید.

 

به جای داروی آرتروز از تخم کدوتنبل استفاده کنید

 

دانه های کدو تنبل سرشار از آنتی اکسیدان ضد التهاب بوده و از ایندومتاسین (نوعی داروی غیر استروئیدی) که جهت کاهش التهاب ورم مفاصل استفاده می شود، موثر است.

 

پوکی استخوان را به سادگی درمان کنید

 

افراد مسن اغلب دچار کمبود مواد معدنی شده و میزان تراکم استخوان در آنان کاهش می‌یابد. دانه کدو تنبل به طور طبیعی سرشار از روی و فسفر بوده که برای استحکام استخوان‌ها حیاتی است.

 

با تخم کدو تنبل خوش‌خلق شوید

 

تخم های کدو تنبل در بهبود خلق و خو و کاهش افسردگی مفید است. این دانه ها حاوی مواد شیمیایی گیاهی است که تریپتوفان را به سروتونین تبدیل می کنند این فرآیند باعث شده واکنش های هورمونی در مغز ایجاد و در نتیجه نوعی نشاط و احساس خوب در فرد به وجود آید.

 

با کدو تنبل از شر گرگرفتگی های ناشی از یائسگی خلاص شوید

 

دانه کدو با تعدیل هورمون ها در کاهش علائم یائسگی مانند گرگرفتگی، سردرد، تعریق شبانه و نوسانات خلقی موثر هستند.

 

پروستات را درمان کنید

 

دانه کدو تنبل به دلیل وفور آنتی اکسیدان ها در آن در درمان پروستات موثر است.

 

سرطان را به زانو دربیاورید

 

تحقیقات نشان داده است که عصاره دانه کدو تنبل مانع از رشد سلول های سرطانی پروستات، روده بزرگ و پستان می شود.

 

با این دمنوش‌ها خود را در پاییز واکسینه کنید

یک متخصص طب سنتی گفت: افراد سردمزاج می‌توانند با مصرف انواع دمنوش‌ها خود را در برابر سرماخوردگی واکسینه کنند.

وحید اسماعیلی متخصص طب سنتی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: با توجه به اینکه پاییز طبع خشک و سرد دارد، بیشتر برای افرادی با مزاج گرم و تر مناسب بوده و فصل مناسبی برای سالمندان و افرادی با بیماری‌های سرد و خشک به حساب نمی‌آید.

 

وی تصریح کرد: افراد برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری‌های ویروسی حتما از میوه‌هایی مانند پرتقال، لیموشیرین و گریپ فروت یا آب طبیعی آنها استفاده کنند که دریافت امگا ۳ مقاومت بدن را افزایش می‌دهد.

 

اسماعیلی ادامه داد: توصیه شده در این فصل خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های مایل به گرمی و تری مانند گوشت گوسفند، خربزه شیرین، مویز، هویج، زیتون، خرما، عسل، شیرینی‌ و حلوای طبیعی و خانگی، مرباهای طبیعی از میوه‌های مناسب، شربت گل‌، شربت عسل، مغز خشکبار به‌ویژه بادام درختی و آش‌های ساده بیشتر مصرف شوند.

 

وی با بیان اینکه بهترین میوه‌های فصل پاییز انار، انگور، انجیر، سیب، به و گلابی هستند، اظهار کرد: استفاده از آب میوه‌های طبیعی مانند آب پرتقال و آب سیب تاثیر فراوانی بر افزایش مقاومت بدن در فصل پاییز دارد.

 

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: مصرف روزانه دمنوش نعناع، پونه و آویشن راه مناسبی برای مقابله با سرماخوردگی‌های گاه و بی‌گاه در فصل پاییز به شمار می‌رود.

 

وی اظهار کرد: روغن بنفشه پوست خشک در پاییز را بازسازی کرده و دم‌کرده گل‌گاوزبان و لیمو خستگی را از افراد دور می کند.

 

اسماعیلی افزود: هرچند استفاده از گیاهان طبیعی برای بدن مضر نیست ولی زیاده‌روی در استفاده از هر خوراکی و گیاهی موجب بروز مشکلاتی برای بدن می شود که بهتر است افراد حتما قبل از مصرف داروهای گیاهی با یک متخصص در این زمینه مشورت کنند.

 

 

 

سرگیجه بلافاصله پس از بلند شدن از زمین نشانه خوبی نیست

تهران- ایرنا- نتیجه یک مطالعه ۲۴ ساله نشان می دهد افرادی که به محض بلند شدن از زمین سرگیجه می گیرند، ۱۵ درصد بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل هستند.

به گزارش گروه علمی ایرنا از تلگراف، این مطالعه که توسط محققان هلندی طی۲۴ سال، روی شش هزار زن و مرد با میانگین سنی ۶۸ سال صورت گرفته است، نشان می دهد افت ناگهانی فشار سبب کاهش موقتی اکسیژن مغز می شود و همین امر به بافت مغز آسیب وارد می کند. این دقیقا همان اتفاقی است که به محض بلند شدن روی می دهد و مطالعات نشان می دهد افرادی که به محض بلند شدن از زمین سرگیجه می گیرند، ۱۵ درصد بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل وجود دارند.
در ادامه گزارش این مطالعه آمده است که اگر افت فشار با افزایش ضربان قلب همراه نباشد، موقعیت بدتر می شود و احتمال ابتلا به زوال عقل در افرادی که با کاهش فشار، افزایش ضربان قلب ندارند، ۳۹ درصد است.
این مطالعه در مورد اقوام بخشی از اروپا، آسیای غربی و بخشی از هند و شمال آفریقا صورت گرفته و تعمیم آن به تمامی نژاد ها نیازمند مطالعه و بررسی بیشتر است؛ ولی آنچه مسلم است، ارتباط مستقیم کاهش اکسیژن مغز و آسیب به بافت این اندام حیاتی است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

محو کردن منافذ پوست با روشی ساده/ با این ادویه آشپزخانه جان تازه به صورتتان ببخشید

یکی از مشکلات زیبایی مربوط به پوست صورت، وجود منافذ باز است که علاوه بر ظاهر نامطلوب سبب بروز انواع آکنه و جوش بر روی صورت می‌شوند.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ برای از بین بردن منافذ باز پوست تنها به ۲ قاشق غذاخوری جوش شیرین و مقداری آب ولرم نیاز دارید.

 

برای تهیه این ماسک دست‌ساز کافی است مواد مذکور را با یکدیگر مخلوط کنید و بر روی پوست صورت که آن را قبلاً شسته و خشک کرده اید به صورت دورانی مالش دهید.

 

برای اثر بخشی بهتر و جلوگیری از بروز حساسیت و قرمزی احتمالی، از تماس این محلول با چشم ها و مجاورت بینی و دهان خودداری کنید و پس از چند ثانیه آن را از سطح پوست پاک کنید.

 

بر اساس تحقیقات، جوش شیرین دارای خواص متعدد در سلامت و زیبایی پوست است. این ماده علاوه بر حفظ PH صورت، همانند یک لایه‌بردار قوی سلول های مرده را از سطح پوست پاک می کند و باعث درخشندگی و روشنی پوست می شود.

 

از جمله دیگر مزایای استفاده از جوش شیرین، خواص ضدباکتریایی و ضد التهابی آن است که باعث می شود آکنه و جوش های پوستی سریع درمان شوند.

 

پس از آبکشی محلول از صورت، سطح آن را با آب سرد شسته و آنگاه با کرم مرطوب کننده پوست خود را آبرسانی کنید.

 

مداومت در مصرف محلول جوش شیرین و آب باعث می شود تا به تدریج منافذ باز پوست بسته و پوست صاف و یکدست شود. از این گذشته دیگر نیازی به استفاده از داروهای شیمیایی با اثرات مخرب بر سطح پوست ندارید.

میوه ای معجزه آسا برای درمان سنگ کیسه صفرا

یک متخصص طب سنتی گفت: مصرف روزانه عناب موجب بهبود مشکلات سنگ کیسه صفرا می شود.

وحید اسماعیلی متخصص طب سنتی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره علت بروز سنگ کیسه صفرا گفت: معمولا رژیم غذایی نامناسب موجب اختلال در روند کار کبد شده و باعث می‌شود به جای صفرای رقیق، صفرای غلیظ تولید ‌شود که این امر به مرور زمان منجر به تولید سنگ کیسه صفرا می شود.

 

وی تصریح کرد: از مهمترین دلایل ایجاد سنگ صفرا می‌توان به مشکلات ژنتیکی و وراثتی، استعمال دخانیات، مصرف الکل، عفونت‌های مزمن، چاقی یا کاهش وزن سریع را نام برد.

 

این متخصص طب سنتی افزود: همچنین غذاهای پرچرب، مصرف بیش از حد تخم مرغ، عدم فعالیت‌های ورزشی و یبوست نیز از علل شایع ایجاد سنگ کیسه صفرا است.

 

وی درباره گیاهان موثر در درمان سنگ کیسه صفرا اظهار کرد: گیاهانی مانند زردچوبه، شاهتره، ریشه کاسنی، گل قاصدک، سیر، سداب، خرفه، رزماری(اکلیل کوهی)، تمر هندی، روغن، برگ و پوست زیتون، گزنه، سنبل الطیب، گل همیشه بهار، نعناع، گل محمدی، بابونه، سبوس برنج، زرشک، زبان گنجشک، ریواس، کنگر فرنگی، کرفس قمری و جعفری در درمان این بیماری موثر هستند.

 

اسماعیلی با بیان اینکه جعفری و نعنا بیشترین خواص درمانی در بیماری سنگ کیسه صفرا را دارند، افزود: استفاده از عناب و عسل در کاهش درد و بهبود این بیماری موثر است.

با کندن جوش های این قسمت از صورت مرگ را به جان بخرید

جوش صورت یک عارضه شایع میان جوانان است اما عدم مراقبت درمانی وکندن آنها با دستهای آلوده می تواند باعث ورود باکتری های مضربه بدن و بروز انواع بیماری های مرگبار شود.

به گزارشخبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ اگر شما هم در مواقع ابتلا به آکنه وسوسه می شوید که با کندن جوش ها مثلاً زودتر باعث خلاصی از دستشان می شوید، بدانید که خطری بسیار جدی را متوجه پوست و سلامت بدن خود می کنید.

 

براساس تحقیقات متخصصان پوست و مو، کندن جوش های صورت و دستکاری آنها بویژه در ناحیه مثلت خطر صورت که محدوده لب بالا، بینی و اطراف آن تا بین ابروها را شامل می شود، باعث ورود انواع عفونت ها به بدن و حتی بروز خطر مرگ می شود.

 

گفتی است، در این ناحیه تجمع رگ های خونی وجود دارد و عروق خونی بزرگی در آن جریان دارند و کندن جوش ها باعث ورود باکتری ها، ویروس ها و عوامل بیماری زا به درون جریان خون و مستقیم به مغز می شود.

 

در اثر ورود باکتری ها به مغز فرد و عدم درمان به موقع یا تشخیص ورود عفونت، ممکن است فرد با مشکلاتی مانند از دست دادن بینایی، فلج دائم، بروز آبسه و کیست مغزی، ابتلا به بیماری مننژیت، ایجاد لخته خونی و حتی مرگ مواجه شود.

تاثیر شگفت انگیز نوشیدنی پرطرفدار بر سلامت مغز

از این پس به جای خرید شیرینی و شکلات هنگام بازدید از سالمندان برایشان قهوه خریداری کنید، البته بدون قند و شکر تا سلامت جسم و روح آنها حفظ شود.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان به تازگی دریافتند که مصرف قهوه می تواند در جلوگیری از بروز بیماری آلزایمر موثر باشد.

 

گفتنی است، تنها نوشیدن دو فنجان قهوه در روز می تواند تا ۳۶ درصد خطر ابتلا به آلزایمر را در افراد کاهش دهد، متخصصان دانشگاه ویسکانسین میلواکی این نتایج را با بررسی نوشیدن ۲۶۱ میلی لیتر قهوه در روز و مشاهده اثرمثبت آن بر تقویت حافظه بیش از ۶هزار و ۴۶۷ زن بالای ۶۵ سال بدست آورده اند.

 

همه قهوه را تنها یک نوشیدنی انرژی بخش، نشاط آور و برطرف کننده احساس خواب آلودگی می دانند و این نوشیدنی خوش عطر این روزها در جهان طرفداران زیادی بدست آورده، در صورتی که خواص درمانی قهوه بسیار ارزشمندتر از عطر و طعم آن است و می تواند باعث درمان و پیشگیری ازمشکلات کبدی، تقویت قلب، مو و پوست، جلوگیری از پیری سلول های بدن و نیز مقابله با بروز بیماری آلزایمر در سالمندان شود.

ساخت پلیمری که بیماری های حاد کلیوی را در مراحل اولیه تشخیص می دهد

تهران- ایرنا- محققان موفق به طراحی و ساخت پلیمری شدند که بیماری های حاد کلیوی را در مراحل اولیه تشخیص می دهد.

به گزارش روز پنجشنبه گروه علمی ایرنا از مدیکال اکسپرس، این پلیمر که توسط محققان آکادمی علوم لهستان طراحی و ساخته شده است، بیماری های کلیه را در مراحل اولیه تشخیص می دهد.
بیماری های کلیوی معمولا در مراحل اولیه علایمی ندارند و همین امر سبب می شود درمان تا مراحل پیشرفته به تعویق بیافتد و اغلب منجر به نارسایی کلیه شود.
پلیمر ساخته شده، با بررسی پروتئینی به نام لیپوکالین-۲ از نمونه خون، علایم هشدار دهنده اولیه را تشخیص می دهد؛ این پروتئین مهمترین نشانگر بیماری های حاد کلیوی است و این پلیمر با استفاده از حسگرهای شیمیایی، نشانگرهای زیستی و ترکیبات مهم بیولوژیکی، به راحتی غلظت و ترکیبات مایعات بدن را تشخیص می دهد.

 

 

 

 

 

 

 

عجیب‌ترین نقاط جهان که فقط چند ساعت فرصت دیدن آنها را دارید

مکان هایی عجیب در سراسر دنیا وجود دارند که در اثر جزر و مد ناپدید شده و تنها در ساعت‌هایی از روز یا دوره‌های کوتاهی از سال قابل رویت هستند.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ مناطقی جذاب و توریستی در جهان وجود دارند که فقط چند ساعت یا چند روز در سال مقابل چشم انسان ها پدیدار می شوند. شاید این موضوع شبیه افسانه ها باشد اما در دنیای واقعی اتفاق می‌افتد. این مناطق به دلیل جزر و مدد های شدید ناشی از چرخش کره ماه و زمین بروز به زیر آب رفته و دوباره پدیدار می‌شوند.

 

این مکان های دیدنی و زیبا عبارتند از قلعه های تاریخی، جزیره های زیبا، معابد اسرارآمیز، “جاده فرشته” و فرودگاهی که فقط چند ساعت محل فرود هواپیما است.

 

١. جاده ای در فرانسه که روزی ۲ بار ناپدید می‌شود

 

 

سفر در فرانسه با اتومبیل جذابیت های خاص خود را دارد. یکی از این جاذبه ها ناپدیدشدن برخی جاده هایش است.

 

در محل اتصال “خلیج برنوف” (Burnёf) با “جزیره  برنومویتر” (Noirmoutier) جاده ای به طول ۲٫۵۸ مایل قرار دارد که روزی ۲ بار در اثر جزر و مد حدود ۱۳ فوت زیر آب می رود .

 

٢. معبدی واقع در  ایالت “گجرات” هند 

 

 

معبد  “ماهادو” دارای قدمت ١۵٠ ساله بوده و در اثر جزر و مد ناپدید می شود. گفتنی است مردم هنگامی که این مکان از زیرآب بالا می آید به عبادت در معبد مشغول می شوند.

 

٣. قلعه‌ای که با جزر آب جان دوباره می‌گیرد

 

 

این قلعه در “مونت سنت میشل” فرانسه تنها در زمان جزر پدیدار می شود. شهرت این قلعه از این جهت است که در طول ۱۱۶ سال جنگ با انگلیس شکست نخورده و به دست دشمن نیفتاده است.

 

۴. جشنواره دریا در  کره جنوبی 

 

 

مردم همه ساله در چهار روزی که این جزیره از زیر آب بالا می‌آید، جشن برگزار می کنند. البته این جزیره فقط دو تا سه بار در سال پدیدار می شود.

 

۵. فرودگاهی که تنها در زمان جزر محل فرود هواپیماها است

 

 

“بارا” جزیره‌ای به مساحت ۲۳ مایل مربع در سواحل غربی اسکاتلند است. در این جزیره فرودگاهی سه باند قرار دارد که به طور منظم پروازهای برنامه ریزی شده ای در آن انجام می شود. در زمان مد این فرودگاه کاملاً به زیر آب می رود.

 

  1. جزیره جزر و مد در انگلستان در محل اتصال با جاده گرانیت

 

 

این  جزیزه محلی تاریخی و دارای کلیسا و قلعه ای متعلق به قرون وسطی است. تنها در زمان جزر و پدیدار شدن جاده اصلی‌اش بازدید از آن امکانپذیر است.

 

٧. شن هایی که در زمان جزر پدیدار می‌شوند

 

 

ساحل “شن های سفید مانجوید” یکی از محبوب ترین مکان های توریستی در نگرو شرقی به شمار می‌رود. پس از ۱۵ دقیقه قایق سواری از اسکله “کاپیناهان” واقع در خلیج جنوبی نگرو شرقی به مکانی زیبا و توریستی نزدیک می‌شوید.

 

٨. مجسمه “چهار اسب

 

 

 

این  تندیس ها  نماد ۲ بازرگان و ۲ فرزند آنها هستند که در رودخاته “تیمز” احداث شده‌اند. این مجسمه ها که فقط هنگام جزر نمایان می‌شوند، برای ترغیب مردم و جذب توریسم به ساحل ساخته شده‌اند.

 

٩. “مسیر فرشته” در ژاپن

 

 

این مسیر معروف که حدود ۵٠٠ متر طول دارد، در زمان جزر پدیدار شده و منطقه‌ای محبوب بین مسافران تلقی می‌شود. مردم این سرزمین بر این باورند در صورتی که زوجین از این مسیر عبور کنند به سعادت و خوشبختی می‌رسند.

 

 

عوارض احتمالی تزریق واکسن آنفلوآنزا که باید جدی گرفته شوند

اگر پس از تزریق واکسن آنفلوآنزا برای مدت بسیاری با مشکلات تشریح شده در این مطلب مواجه شدید، حتماً به دکتر مراجعه کنید.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ همزمان با سرد شدن هوا، اگر جزو افرادی هستید که خیلی سریع سرما می خورید و بروز سرما خوردگی یا آنفلوآنزا در شما شدید است، احتمالاً تزریق واکسن آنفلوآنزا را به کرات تجربه کرده‌اید.

 

واکسن آنفلوآنزا با تمام فوایدی که برای محافظت از بدن دارد، عوارض جانبی ناخواسته ای را نیز در برخی افراد ایجاد می کند که موارد زیر شامل مهم‌ترین آنهاست:

 

احساس سوزش و خارش در محل تزریق واکسن اولین مسئله‌ای است که عمدتاً تا چند روز بیمار را درگیر می‌کند. اساس فرمول واکسن آنفلوآنزا به شکلی است که معمولاً یک تا ۲ هفته بعد از تزریق اثر محافظتی خود را بر بدن می‌گذارد.

 

واکسن آنفلوآنزا متشکل از ویروس های خفته عامل این بیماری در سال پیش و یا ویروس هایی است که متخصصان گمان می کنند در زمستان سال جاری باعث بیماری های فراگیر می‌شوند. این در حالی است که کماکان افراد از این بیماری در امان نیستند و بعضاً به آن دچار می‌شوند.

 

در چند روز اول پس از تزریق ممکن است عوارض جانبی چون تب، درد های عضلانی، کهیر، خارش پوست، سردرد، تهوع، احساس ناراحتی و ضعف در بیمار بروز یابند که جای نگرانی ندارد زیرا به تدریج سیستم ایمنی بدن بر این حالات غلبه می کند اما اگر بیش از یک هفته علائم تداوم داشته باشند مراجعه به پزشک ضرورت پیدا می‌کند.

 

در سال ۲۰۱۵ دانشمندان با مطالعه واکسن آنفلوآنزا دریافتند بیش از ۸۶ الی ۹۲ درصد افرادی که این واکسن را تزریق می‌کنند، دچار قرمزی در محل تزریق، حدود ۵۰ درصد تورم و حدود ۴۵ درصد آنان دچار احساس خارش در محل تزریق می‌شوند.

 

تزریق واکسن آنفولانزا سالانه باعث نجات جان میلیون ها نفر دردنیا می شود و استفاده از آن بویژه برای کودکان بالاتر از شش ماه، زنان باردار، سالمندان، افراد مبتلا به مشکل ضعف سیستم ایمنی و نیز افراد مبتلا به بیماری های مزمن سخت درمان توصیه می شود.

 

تزریق این واکسن با نظر مساعد پزشک، در دوران بارداری توسط بانوان ، می تواند علاوه بر محافظت از مادر و جنین باعث شود نوزاد تا چند ماه پس از تولد دچار سرما خوردگی نشود زیرا واکسن در جریان خون او وجود دارد.

 

دو درصد از هر یک میلیون نفری که واکسن آنفولانزا تزریق می کنند ممکن است با واکنش حساسیتی شدید مواجه شوند بویژه اگر فرد دچار حساسیت به تخم مرغ باشد. در برخی موارد بسیار نادر، تزریق واکسن باعث ابتلای فرد به بیماری فلج پیشرونده به نام “سندروم گیلن باره” شده است. اما احتمال بروز این بیماری بسیار نادر است و نباید به خاطر درصد بسیار کم خطر از مزایای واکسن بی بهره ماند.

 

لازم به ذکر است؛ رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات، حفظ نظافت فردی، پوشیدن البسه مناسب فصل، اجتناب از مواجهه با افراد بیمار و انجام ورزش روزانه نقش بسزایی در جلوگیری از آنفلوآنزا دارند.

رویش مجدد موهای مشکی با فرمولی جادویی/ اختلالات ژنتیکی را دور بزنید

همزمان با افزایش سن موهای سفید مهمان سر شما می‌شوند که برای جلوگیری از ازدیاد این مهمان های ناخوانده می‌توانید از یک ترکیب خانگی فوق العاده اثربخش استفاده کنید.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ رنگ موی طبیعی شما بستگی به سلول رنگدانه‌ای دارد که در پایه فولیکول مو قرار گرفته است. با افزایش سن سلول های رنگدانه ای از بین می روند و بدون تولید رنگدانه، موهای شما سفید و بی رنگ می شوند.

 

اما جای نگرانی وجود ندارد چون می توانید با تقویت فولیکول های مو، روند سفید شدن تارهای مو را تا حد امکان به تاخیر بیندازید.

 

براساس تحقیقات متخصصان پوست و مو، عوامل متعددی باعث سفیدی  زودرس موها می شوند که از جمله آن می‌توان به مشکلات غده تیروئید، بر هم خوردن تعادل هورمون‌ها و بیماری های ناشی از آن، سوء تغذیه، اختلالات ژنتیکی، استفاده مداوم از رنگ مو و سشوار، قرار گرفتن در معرض تابش اشعه خورشید و نیز شیمی درمانی از جمله موثرترین دلایل سفید شدن مو هستند.

 

رنگ مو  اولین راه حل برای پوشاندن موهای سفید است اما مواد شیمیایی درون آن به موها آسیب فراوان می رساند. لذا می توانید از ترکیب آب لیمو ترش و روغن نارگیل استفاده کنید. این ترکیب حاوی مواد مغذی فراوان برای پوست کف سر و موها بوده و علاوه بر ثابت نگه داشتن رنگ موها، از ریزش آنها نیز جلوگیری می‌کند.

 

برای استفاده از این ترکیب اثر بخش به حدود سه قاشق چایخوری آب لیمو ترش تازه و ۵۰ میلی لیتر روغن نارگیل مرغوب نیاز است.

 

مواد را با هم ترکیب کنید و به آرامی روی موها ماساژ دهید تا به طور کامل توسط پوست سر جذب شود. پس از یک ساعت محلول را با شامپو از روی موهای خود پاک کنید. انجام مداوم این کار، یک بار در هر هفته باعث می شود تا به زودی شاهد مشکی شدن موهای خود و جلوگیری از افزایش حجم موهای سفید باشید.

 

میوه نارگیل دارای خواص ضد میکروبی و التهابی است و علاوه بر تقویت موهای سر مانع از ریزش آنها نیز  می‌شود چرا که در روغن آن موادی وجود دارد که باعث بلند و ضخیم شدن تارهای مو می شود.

 

لیمو ترش حاوی مواد ضدعفونی کننده بوده و ویتامین C مورد نیاز فولیکول های مو را تامین می‌کند و به این ترتیب مانع از سفید شدن و نابودی سلول های رنگدانه در ریشه آنها می‌شود.

نسخه ای ویژه برای تقویت تارهای صوتی

استفاده از سبزیجات، غذاهای نرم و مایع و بخور گیاهان مرطوب در رفع گرفتگی صدا تاثیر چشمگیری دارند.

حیدر عظمایی پژوهشگر طب سنتی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره علل گرفتگی صدا گفت: عوامل مختلفی از جمله سرماخوردگی، سرفه، ورم تارهای صوتی، خوردن غذاهای تند و ادویه جات، ترش، کشیدن سیگار و قلیان، غذاهای چرب، سرخ شده و پرحجم، شیرینی جات و فریاد زدن تاثیر زیادی در ایجاد اختلال در عملکرد تارهای صوتی و گرفتگی صدا دارند.

 

وی اظهار کرد: استفاده از غذاهای آب پز و مایع، سبزیجات خصوصا اسفنجاج، برگ کلم پخته شده به همراه عسل، شیر گرم به همراه نشاسته، زرده نیم پز تخم مرغ، نخود، آب تره و استنشاق روغن اسطوخودوس در از بین بردن گرفتگی صدا تاثیر چشمگیری دارد.

 

این پژوهشگر طب سنتی تصریح کرد: استفاده از بخور آب و بخورهای مرطوب مانند بابونه، نعناع، آویشن، مرزنجوش، تخم گیشنیز، باز کننده راه تنفس و تقویت کننده تارهای صوتی هستند.

 

وی بیان کرد: خوردن عناب به همراه ریشه شیرین بیان و ختمی در باز کردن صدا تاثیر چشمگیری دارد، همچنین مصرف ترکیب تخم به‌دانه و تخم شربتی، سپستان(صمغ عربی یک ترکیب لعاب دار) برای تقویت تارهای صوتی بسیار موثر است.

 

عظمایی افزود: ترکیب گل پنیرک، شکر پیوال، قدومه شیرازی، تخم مرو و بارهنگ، ضد خلط و سرفه، ضد عفونی کننده، باز کننده سریع صدا است که مصرف جرعه جرعه آن تاثیر بسیار زیادی در رفع گرفتگی صدا دارد.

 

 

 

کشف مهارت و استعدادهای کودکان

این یک واقعیت انکار ناپذیر است که بازی پیش نیازی است برای مهارتهای بعدی کودک.

جروم برونر می گوید: بازی برای رشد مهارتهای ذهنی، اساسی است. کودکان در بازی می توانند بدون دخالت دیگران تجربه کسب کنند و در این ضمن توانایی های پیچیده ای کسب کنند.

یکی از فرضیه های روان شناسی رشد این است که بازی رشد شناختی و هوشی کودکان را تسریع می بخشد. در تایید این فرضیه مطالعاتی صورت گرفته است که نشان می دهد کودکان که اسباب بازی چندانی ندارند و امکانات کمی برای بازی دارند از لحاظ شناختی از همسالان خود عقب تر هستند. اگر بپذیریم که بازی برای رشد هوشی اهمیت دارد در این صورت آشنا کردن کودکان با بازی و محرک بازی یکی از عواملی است که رشد شناختی را تسهیل می کند.

اسباب بازی های مناسب به کودکان قبل از دبستان کمک می کند تا رفتار اجتماعی مطلوب را هم بیاموزند. ظاهرا اسباب بازی به کودکان کمک می کند رفتارهایی را که در بازی آموخته اند در زندگی اجتماعی خود به کار گیرند.

البته با توجه به بالاتر رفتن سطح درآمد خانواده ها و همچنین کم جمعیت تر شدن خانواده ها قطعا میزان امکانات رفاهی و اسباب بازی هایی که در دسترس کودکان قرار می گیرد خیلی بیشتر از کودکان نسل قبل شده است اما این بدان معنا نیست که اتاق هر کودکی اگر انباشته تر از اسباب بازی باشد رشد شناختی و رشد هوشی اش چشم گیر تر است بلکه درگیر شدن کودک با این اسباب بازی ها، ارایه بازی های هدف دار و شناخت روحیه کودک و سپس ارایه اسباب بازی مناسب است که در رشد هوشی کودکان موثر خواهد بود.

برای سرگرم کردن کودکان در سن و سال پیش از دبستان و دبستان، مجموعه ای از فعالیت ها توصیه اکید می شود. حتی اگر شما مادر گرامی شاغل و یا پر مشغله هستید حداقل روزی یک ساعت صرف بازی با کودکتان کنید.

بازی هایی توصیه شده در این گروه سنی عبارتند از:

– طراحی، نقاشی و رنگ آمیزی

– بریدن و چسباندن

– مدل سازی و ساختمان سازی

– کتاب ها، تصاویر و داستان ها

– سرگرمی با حروف الفبا و اعداد و کلمات

– گوش دادن به موسیقی

– بازی با ماسه و شن و آب

– پوشیدن لباس دیگری و تظاهر کردن

– و فعالیت های متنوع دیگر

در ادامه ما چند مورد از سرگرمی های مورد علاقه کودکان را به اختصار شرح می دهم :

رنگ آمیزی و طراحی و … از سرگرمی های مورد علاقه کودکان است که به شدت با آن سرگرم می شوند. تهیه کتاب های رنگ آمیزی توصیه می شود. ضمن اینکه می توانید برای جذاب تر شدن بازی حتماً شما نقاشی های ساده ای بکشید یا از جایی الگوبرداری کنید و در اختیار کودک قرار دهید تا رنگ کند.

اگر بپذیریم که بازی برای رشد هوشی اهمیت دارد در این صورت آشنا کردن کودکان با بازی و محرک بازی یکی از عواملی است که رشد شناختی را تسهیل می کند.

 

بریدن و چسباندن نیز از سرگرمی های رایج کودکان است. وقتی کودکتان نقاشی خود را به پایان رساند قطعاتی از آن را جدا کرده و روی صفحه جدیدی بچسبانید و بقیه را با رنگ پر کنید. مثلاً خورشید را از صفحه جدا کنید و روی صفحه جدید بچسبانید و بقیه صفحه ابر و کوه و درخت بکشید. در مراحل پیشرفته تر کلاژ، اریگامی و همچنین ملیله کاغذ برای کودکان بسیار جذاب خواهد بود.

مدل سازی؛ برای مدل سازی حتماً از خمیر استفاده کنید. اگر توان تهیه خمیر بازی ندارید با آرد کمی خمیر درست کنید و برای رنگ آمیزی آن از زردچوبه (برای رنگ زرد)، از آب اسفناج (برای رنگ سبز)، آب لبو (برای رنگ قرمز) و … استفاده کنید. البته رنگ های مجاز خوراکی هم می تواند بسیار سرگرم کننده باشد. خود رنگ کردن خمیر بازی برای کودکان جذاب است.

کتاب ها و تصاویر نیز از سرگرمی های جذاب دیگر است. حتی ما توصیه می کنیم فقط دنبال خرید کتاب نباشید بلکه حتماً برای یکبار هم که شده برای کودکتان با کمک هم کتاب بسازید. مثلاً چند کاغذ  تهیه کنید، از وسط تا کنید سپس روی آن تصاویری از حیوانات، گیاهان، میوه ها و یا حتی تصاویر و ژس های خانوادگی را بچسبانید و در صورت علاقه یک خط هم زیر آن بنویسید.

حتی داستان سازی کنید. این داستان سازی خلاقیت نمی خواهد. اکثر کودکان داستان هایی که با اندکی تغییر مربوط به خودشان است را خیلی دوست دارند.

نکته مهم:

فراموش نکنید که در طی همه این بازی ها باید با کودکتان همراه باشید. او را تنها رها نکنید. با او بازی کنید تا از کودکی فرزندتان لذت ببرید و زندگی کردن را در غالب بازی به او بیاموزید.

 

چگونه با آزادگی بیشتر مأنوس شویم؟

 

امام حسین (ع) بعد از هزار و اندی سال از واقعه عاشورا همچنان عطشان آموختن درس آزادگی به ما هستند. ما که برای تضمین سعادتمندی مان دوست داریم هر چه بیشتر با سبک زندگی ایشان آشنا بشویم چقدر توانسته ایم این تفکر مهم ایشان را وارد زندگی خود و خانواده مان بکنیم؟

راحله فلاح /کارشناسی ارشد روانشناسی -بخش خانواده ایرانی تبیان

در مقاله قبل گفتیم، برای این که بدانیم چگونه آزاده تر باشیم خوب است که ابتدا کمی درباره ویژگی های انسان های آزاده صحبت کنیم. کسانی که آزادگی را به صورت کاربردی وارد زندگی شان می کنند چند خصوصیت شاخص دارند:

۱٫ هوش هیجانی بالا

کسانی که هوش هیجانی بالایی دارند نسبت به هیجانات و احساساتشان آگاهی بیشتری دارند و در نتیجه بهتر می توانند از عهده مدیریت کردن آنها بر بیایند. انسان های آزاده هم این طور هستند. آنها برای شناختن هیجاناتشان وقت می گذارند و وقتی با رویدادی مواجه می شوند که مثلاً به خاطر وسوسه موفقیت های زودهنگام غلیان هیجانات را در آنها بیدار می کند، بهتر می تواند هیجاناتشان را کنترل کرده و خودشان را اداره کنند.

۲٫ عزت نفس بالا

گفتیم که آزادگی فرصت مهمی برای رشد است. یادتان باشد در زندگی هیچ فرصتی بدون تهدید نیست

برای خود چنان ارزش بالایی قائل هستند که حاضر نیستند آن را با هر چیزی معامله کنند.

۳٫ خردمندی

خرد با هوش فرق دارد. البته برای داشتن خرد، داشتن مقداری هوش لازم است اما این به معنای آن نیست که هر آدم باهوشی لزوماً فرد خردمندی هم است. کسانی که آزادگی را وارد زندگی شان کرده اند، انسان های خردمندی هستند یعنی با دور اندیشی و تعقل به اتفاقات زندگی نگاه می کنند. و به همین دلیل هدف گذاری هایشان با ثبات تر و بلند مدت تر است و در رسیدن به آرامش و سعادت موفق ترند.

۴٫ استقبال از رنج های عاقلانه

این روزها آدم های بیشتری به دنبال موفقیت های سهل الوصول هستند و آنقدر در این کار جدی اند که تن به هر اسارتی می دهند، از پاچه خواری و خوش خدمتی کردن گرفته تا اعتیاد به انواع مواد و داروها.
این آدم های اسیر، در یک ویژگی مشترکند: آنها از رنج های عاقلانه فرار می کنند. انسان های آزاده دقیقاً بر عکس این گروه هستند یعنی حاضرند برای رسیدن به موفقیت، آرامش، تشکیل خانواده، تحصیلات عالیه و هر هدف عالی دیگری رنج بکشند.

۵٫ خوش بینی و امیدواری

انسان های آزاده کمتر اهل گلایه و شکایت اند. آنها چون خودشان و هدفشان را وابسته به کسی (به جز خدا) نمی بینند از کسی نمی هراسند و تا به هدفشان نرسند هم دست از تلاش بر نمی دارند. به عبارت دیگر آنها نسبت به خودشان، آینده و قوانین حاکم بر جهان هستی خوش بین هستند و این خوش بینی امید را هم در آنها زنده نگه می دارند.

۶٫ قاطعیت

افرادی که آزادگی بخشی از سبک زندگی شان شده، از هویت خود آگاهی دارند یعنی خودشان و اهدافشان را می شناسند و به همین دلیل وقتی با اتفاقی مغایر با اهدافشان مواجه می شوند، راحت تر می توانند با گفتن یک «نه» خودشان را از افتادن به دام اسارت های ذلت آفرین حفظ کنند.

– چگونه آزاده تر باشیم؟

کسانی که آزادگی را وارد زندگی شان کرده اند، انسان های خردمندی هستند یعنی با دور اندیشی و تعقل به اتفاقات زندگی نگاه می کنند

همان طور که در مقاله قبل گفتیم آزادگی یک توانمندی روانی مهم است. بنابراین مثل هر توانمندی دیگری می توانیم آن را در خودمان تقویت کنیم. برای اینکه آزادگی بیشتری وارد زندگی شخصی و خانوادگی تان بشود چند پیشنهاد برایتان داریم:
۱٫ انتخاب گر باشید
آزادگی یک انتخاب است که فرصت رشد را برای شما فراهم می کند. این که آزادگی را سر لوحه رفتار خودتان قرار بدهید به انتخاب خود شما بستگی دارد.
۲٫ عزت نفس تان را بالا ببرید
۳٫ روی هوش هیجانی تان کار کنید
هیجان ها نقش زیادی در تصمیمات و انتخاب های شما دارند. سعی کنید در هر لحظه از هیجان هایتان آگاهی داشته باشید و تصمیم گیری بر مبنای هیجان ها را به تعویق بیندازید.
۴٫ «نه» گفتن را تمرین کنید
یادتان باشد انسان های آزاده به هر چیزی و هر کسی بله نمی گویند.
۵٫ هر رنجی را بد ندانید
رنج های عاقلانه خودشان گنج هستند چون درس هایی به ما می دهند که از خیلی نتیجه ها و موفقیت ها مهم تر و مفیدتر هستند.
۶٫ مقاوم باشید
گفتیم که آزادگی فرصت مهمی برای رشد است. یادتان باشد در زندگی هیچ فرصتی بدون تهدید نیست. آزاده بودن نه آنقدر ها سخت است که نتوانید به آن برسید و نه آنقدرها ساده که با حرف و ادعا بشود سر و تهش را هم آورد. برای افزایش مقاومت تان می توانید از راهکارهای افزایش تاب آوری استفاده کنید.
۷٫ دوراندیشی پیشه کنید
همانطور که گفتیم خرد یکی از ویژگی های مهم انسان های آزاده است.
۸٫ الگوها را از قلم نیندازید
امام حسین (ع) و یارانشان شاخص ترین الگوی آزادگی در سراسر تاریخ هستند. مطالعه درباره تفکرات و سبک زندگی ایشان می تواند روحیه آزادگی خواهی را در شما زنده و شاداب نگه دارد.
۹٫ از خودتان توقع منطقی داشته باشید
هر کاری را باید از ابتدایی ترین مراحل شروع کرد و کم کم به آن وسعت داد. پس اگر گاهی پایتان از مسیر آزادگی لغزید، از خودتان نا امید نشوید و دست از تلاش بر ندارید. از قدم های کوچک شروع کنید و به یاری خداوند اعتماد کنید.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*