اخبار خراسان جنوبی / اهدای ۴ تبلت توسط معلم آرین شهری

اولین دستگاه دیجیتال رادیوگرافی در خراسان جنوبی راه‌اندازی شد

تعداد پروژه‌های دهه فجر ۹۹ در خراسان جنوبی افزایش یافت

تعداد پروژه‌های دهه فجر ۹۹ در خراسان جنوبی افزایش یافت

بیرجند – ایرنا – سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی از افزایش آمار پروژه‌های آماده افتتاح و کلنگ‌زنی این استان در دهه فجر امسال خبر داد و گفت: یک هزار و ۹۵۵ پروژه با اعتبار معادل ۲ هزار و ۱۰۵ میلیارد تومان در این مدت افتتاح یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد.

محمد فرهادی روز دوشنبه از تغییر قابل ملاحظه آمار پروژه‌های آماده افتتاح و کلنگ‌زنی دستگاه‌ها در قبل و بعد از دهه فجر ۹۹ خبر و توضیح داد: بنا به اطلاعات ارائه شده از سوی فرمانداری‌ها، مقرر شده بود که در دهه فجر تعداد یک هزار و ۸۶۹ پروژه عمرانی با اعتبار ۲ هزار و ۵۴ میلیارد تومان افتتاح یا کلنگ‌زنی ‌شود که آمار بعد از این ایام تغییر یافت.

وی افزود: برخی دستگاه‌ها پروژه‌هایی داشتند که ابتدای کار در فهرست دیده شد اما چون نیمه‌تمام بود یا محل تامین اعتبار آنها مشخص نبود، از فهرست برنامه‌ها حذف شد که سرعت عمل دستگاه‌ها سبب شد این پروژه‌ها به ایام دهه فجر برسد و خوشبختانه آمار پروژه‌ها را افزایش داد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: دهه فجر امسال تعداد یک هزار و ۹۵۵ پروژه با اعتبار معادل ۲ هزار و ۱۰۵ میلیارد تومان در این استان افتتاح یا کلنگ‌زنی شد که از این تعداد، یک هزار و ۷۰۱ پروژه به بهره‌برداری رسید و برای اجرای آنها یک هزار و ۲۷۴ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی گفت: تعداد پروژه‌هایی که برای کلنگ‌زنی برنامه‌ریزی شد، ۲۵۴ پروژه بود که اعتبار پیش بینی شده برای اجرای آنها ۸۳۱ میلیارد تومان است.

فرهادی اظهار داشت: تاکید شخص استاندار بر اهتمام دستگاه‌ها در شتاب بخشی به روند اجرای پروژه‌هایی است که در این ایام کلنگ‌زنی شده است.

شرکت گاز، رکورددار آمار پروژه‌ها در دهه فجر امسال

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: شرکت گاز در صدر جدول پروژه‌های قابل افتتاح و کلنگ‌زنی دستگاه‌های اجرایی در دهه فجر امسال قرار داشت.

وی افزود: بررسی شرایط دستگاه‌های اجرایی در اجرای پروژه‌ها حکایت از این دارد که شرکت گاز با ۹۱۴ مورد و شرکت توزیع نیروی برق با ۳۰۳ مورد، بیشترین سهم را در تعداد پروژه‌های افتتاح یا کلنگ‌زنی شده در دهه فجر ۹۹ داشته‌اند.

فرهادی گفت: در بین شهرداری‌های استان نیز شهرداری قاین با ۱۶ پروژه بیشترین تعداد پروژه‌های ویژه دهه فجر را داشته که بخش عمده‌ای از آنها از محل منابع داخلی تامین اعتبار شده است.

وی درباره وضعیت شهرستان‌ها از نظر تعداد پروژه‌ها و اعتبارات هزینه شده برای اجرای آنها گفت: شهرستان نهبندان با ۳۱۱ مورد بیشترین تعداد پروژه را داشته و سربیشه نیز با هزینه‌کرد ۴۵۱ میلیارد و ۹۶۶ میلیون تومان بیشترین سهم را در اعتبارات هزینه شده برای اجرای پروژه‌ها داشته است.

 

 

 

انبارهای باروت‌ در شهر/هشدار نسبت به ایمنی انبارهای اصناف

بیرجند- مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری بیرجند گفت: نسبت به عدم رعایت مسائل ایمنی و پیشگیری از حوادث در انبارهای برخی از اصناف و انبارهای شرکت نفت نگران هستیم.

سید علی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: درباره رعایت مسائل ایمنی در راستای پیشگیری از حوادث با توجه به آموزش‌ها و جلسات متعدد با اصناف اتفاقات بسیار خوبی رقم خورده است ولی هنوز به وضعیت ایده‌آل نرسیده‌ایم.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند بیان‌کرد: هنوز بسیاری از مغازه‌ها ایمنی کافی نداشته و سیستم‌های سرمایش و گرمایش آنان استاندارد نیست.

حسینی با اشاره به اینکه حدود ۵۰ درصد از ادارات در شهرستان بیرجند تاییدیه گواهی ایمنی اخذ کرده‌اند، ادامه‌داد: ما مشکلات موجود به لحاظ ایمنی را به ادارات تذکر داده‌ایم و به طور معمول نیز سازمان‌ها و نهادها در راستای رفع آن گام برداشته‌اند.

وی گفت: مجتمع‌های تازه‌ساز برای أخذ پایان کار الزاماً باید مسائل ایمنی را مراعات کنند و در حال حاضر نگرانی ما مربوط به مجتمع‌های ساخته شده سال‌های قبل از ۸۵-۸۶ است که از ساکنان این مجتمع‌ها در خواست داریم در راستای حفظ جان خود نیز به سمت ایمن‌سازی مجتمع قدم بردارند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند اظهار کرد: یکی از نگرانی‌های جدی ما مربوط به انبارهای برخی از اصناف و تجار ما است که گاه در بافت قدیمی وجود دارد و ساکنین در اطراف آن انبارها از میزان اشتعال‌زایی مواد در این انبار اطلاعی نیز ندارند.

نگرانی از انبارهای در کوچه‌های کم عرض

حسینی با اشاره به این عدم رعایت مسائل ایمنی و پیشگیری از آتش سوزی در این انبارها بسیار حائز اهمیت است، بیان‌کرد: برخی از این انبارها در انتهای کوچه‌های کم عرض قرار دارند که در صورت بروز حادثه ماشین‌های اطفا حریق نمی‌توانند از آن عبور کنند.

وی با بیان اینکه انبارهای ضایعات نیز با همین مشکل رو به رو است، اظهار کرد: چند شب پیش در سایت اداری در یک منزل مسکونی که پایان کار هم نگرفته بود، آتش سوزی رخ داد و هنگام مراجعه برای امدادرسانی مشاهده کردیم که مسیر خودروهای امدادی تبدیل به پارکینگ شده است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند بیان‌کرد: متأسفانه ما در بیشتر جایگاه‌های سوخت بیرجند نیز با اشکالاتی در مباحث ایمنی رو به رو هستیم که هشدارها و اخطارها داده شده است.

حسینی با هشدار نسبت به ضرورت رعایت بیشتر مسائل ایمنی در انبارهای شرکت نفت، گفت: در مرزماهیرود و منطقه ویژه اقتصادی گاه ۲۰۰- ۲۳۰ تانکر در کنار هم بدون رعایت مسائل ایمنی قرار دارند که این مسئله نیز حادثه ساز است.

وی اظهار کرد: مکان تخلیه تانکرها و مکان پارک تانکرها در زمان انتظار برای تخلیه باید استاندارد باشد که گاه این مهم رعایت نمی‌شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند یادآور شد: حوادث در بیرجند نسبت به مدت مشابه سال قبل به واسطه آموزش‌ها و همچنین بحث کرونا (در رابطه با آتش سوزی منازل) کاهش داشته است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی: مشکلات کشور تنها از ناحیه تحریم نیست

آیت الله عبادی گفت: مشکلات کشور تنها از ناحیه تحریم نیست، بلکه از ناحیه برخی افراد داخلی است که در دشمن طمع ایجاد می‌کنند و زمینه ساز تحریم‌ها می‌شوند.

نماینده ولی فقیه در استان در دیدار  سردار غیب پرور جانشین فرمانده کل سپاه در امور بسیج با بیان اینکه کار انگلیس وسوسه و نفوذ است ، افزود: به فرموده رهبر معظم انقلاب، نفوذ دشمنان، در تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها تاثیر می‌گذارد که این عوارض منفی زیادی دارد.
سردار غیب پرور جانشین فرمانده کل سپاه در امور بسیج هم گفت: دشمن همواره با شیطنت تلاش کرده به اهداف پلید خود برسد و از هر روزنه‌ای برای به هم ریختن اوضاع داخلی کشور استفاده می‌کند، که باید هشیار و آماده بود.
وی افزود: دشمنان همواره از اراده و بصیرت مردم شکست خورده اند.

شناسایی ۲۸ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی

شبانه روز گذشته، ۲۸ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی شناسایی شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در شبانه روز گذشته ۱۳۲ آزمایش کرونا در استان انجام شد گفت: از این تعداد ۲۸ آزمایش، مثبت قطعی اعلام شد که ۳ نفر در بیمارستان‌ها بستری اند و ۲۵ نفر نیز نمونه گیری سرپایی شدند.
مهدی زاده افزود: تعداد فوتی‌های کرونا در خراسان جنوبی نیز با ثبت یک فوت جدید در شبانه روز گذشته به ۷۵۲ مورد رسید.
وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۲۶ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری اند گفت: از این تعداد، ۳۲ نفرمبتلای قطعی بیماری کرونا هستند که ۸ نفرشان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری اند و ۲ نفر از آن‌ها حالشان وخیم است.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان جنوبی: مشکلات کشور تنها از ناحیه تحریم نیست

  • نماینده ولی فقیه در استان خراسان جنوبی: مشکلات کشور تنها از ناحیه تحریم نیست

 نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: مسائلی که امروز در دنیا می گذرد بر کسی مبهم نیست که جنایت کاران چه کسانی هستند اما هنر وارونه را انجام می‌دهند.

آیت‌الله سیدعلیرضا عبادی در دیدار با سردار غیب‌پرور جانشین فرمانده کل سپاه در امور بسیج اظهار داشت: مشکل بشر جهل و نادانی نیست چون هر کسی می‌داند یا می‌تواند بداند اگر ۱۴ میلیون پرونده در دادگاه باشد خود مجرم یا دزد بهتر از قاضی می‌داند که مقصر کیست؟ حال یکی دزد اموال مردم، دیگری دزد دین مردم و آن دیگری دزد فرهنگ و سیاست مردم است و بعد از خدا خود آدم خائن می‌داند که دارد چه کار می‌کند.

امام جمعه بیرجند افزود: مسائلی که امروز در دنیا می‌گذرد بر کسی مبهم نیست که جنایت کاران چه کسانی هستند اما هنر وارونه را انجام می‌دهند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی گفت: مشکلات کشور تنها از ناحیه تحریم نیست بلکه از ناحیه افراد داخلی است حتی علت اصلی تحریم نیز همین‌ها هستند، نیروهای داخلی که قبله‌شان آمریکا و اروپاست و آنها هستند که طمع ایجاد می‌کنند و دشمن تحریم می‌کند.

وی ادامه داد: اگر چنانچه در داخل مشکل نداشته باشیم آنها جرأت دخالت در امور کشور را ندارند آنها کاره‌ای نیستند و مشکل از ناحیه افراد داخلی است.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی افزود: مثلا تهیه و مدیریت توزیع مرغ و تخم مرغ مربوط به آمریکا است؟ شب گذشته در تلویزیون آن شلوغی جمعیت برای خرید مرغ و یا تخم مرغ را ملاحظه کردید آیا این به تحریم‌های آمریکا ربط دارد؟

وی بیان کرد: آیا نمی‌شود توزیع کالاهای اساسی را مدیریت کرد و برای هر جنسی که دو نرخی شد کالابرگ تعیین کرد تا مردم صف نکشند و ازدحام ایجاد نشود.

عبادی بیان کرد: وقتی ستاد ملی کرونا هشدار می‌دهد که ویروس کرونای انگلیسی وارد شده همه باید مراعات کنند چرا نسبت به عدم ایجاد این صف‌ها اقدام نمی‌شود؟ با وجود کالابرگ نه مردم التهاب دارند نه صف ایجاد می کنند نه موجب گسترش بیماری کرونا می‌شود و نه اعصاب مردم مخدوش می‌شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ادامه داد: مگر تهیه و توزیع کالابرگ چقدر زحمت دارد، وقتی کالابرگ باشد اگر نرخ گران شود نرخ کالابرگ که گران نمی‌شود. هیچ وقت هم برای دریافت کالا صف ایجاد نمی‌شود چون در ظرف سه ماه هر وقت برود می‌تواند کالا را دریافت کند این‌ها که کار آمریکا و انگلیس نیست بلکه کار عوامل داخلی و سوء مدیریت‌هاست.

وی ادامه داد: کار انگلیس ایجاد وسوسه و نفوذ است، رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند که دشمن نفوذ می‌کند و در تصمیم‌گیری‌ها تأثیر می‌گذارد که این عوارض منفی زیادی دارد.

عبادی اظهار داشت: اگر آمریکا و اروپا طمع می‌کنند و تحریم می‌کنند تحریم آنها بر اساس گراهایی است که از داخل می‌گیرند، والا آنها خیلی کوچکتر از آن هستند که در مقابل نظام جمهوری اسلامی و جایگاه ایران دخالت کنند و در تحریم سماجت داشته باشند.

وی افزود: اگر ما خودمان درست شویم همه چیز درست می‌شود و از دست آنها کاری برنمی‌‎آید.

امام جمعه بیرجند بیان کرد: راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال یک آزمایش بود که آیا مردم خود را فراموش کرده‌اند، انقلاب را فراموش کرده‌اند. این آزمایش خیلی خوب و عالی جواب داد و با وجود اینکه مردم تجربه چنین آزمایشی را تاکنون نداشتند و راهپیمایی برای اولین بار به این نحو می‌خواست برگزار شود نتیجه خیلی زیبا و عالی بود و از مرکز ایران که تهران است گرفته تا روستاها و شهرهای مرزی به طورعالی و یکنواخت برگزار شد.

عبادی ادامه داد: این راهپیمایی یک الهام الهی بود که باعث شد همه یکنواخت، با نشاط و با مشت‌های گره کرده حضور پیدا کنند  بگویند این انقلاب فراموش شدنی نیست.

وی افزود: در مصاحبه‌های مردم هم مشاهده کردید چه آن فردی که چهره حزب اللهی داشت و چه آن فردی که اصلا قیافه مذهبی نداشت حرف همه یکی بود که ما پشت مقام معظم رهبری و نظام تا آخر ایستاده‌ایم این آزمایش عجیبی بود، خدا کند هم داخلی‌ها و هم خارجی‌ها این پیام مردم را به درستی بفهمند.

سردار غیب‌پرور: دشمن برای آشوب در ایران برنامه دارد/‌ جدی‌تر از گذشته به مسائل مختلف امنیتی ورود کرده‌ایم

  • سردار غیب‌پرور: دشمن برای آشوب در ایران برنامه دارد/‌ جدی‌تر از گذشته به مسائل مختلف امنیتی ورود کرده‌ایم

 ‌جانشین‌ فرمانده‌ کل سپاه در قرارگاه مرکزی امنیتی امام علی (ع) با بیان اینکه ‌جدی‌تر از گذشته به مسائل مختلف امنیتی ورود کرد‌ایم، گفت:‌ دشمن از هر روزنه‌ای برای به هم ریختن اوضاع داخلی کشور استفاده می‌کند.

سردار غیب‌پرور امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان ضمن تشکر از فعالیت‌های سردار قاسمی فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی در حوزه‌های مختلف سپاه و بسیج اظهار داشت: سردار قاسمی از فرماندهان بسیار خوب و لایق سپاه هستند و در بازدیدی که چند روز اخیر داشتیم مجموعه سپاه استان را مجموعه‌ای با برنامه، با نشاط و انقلابی دیدیم.

وی ادامه داد: دشمن در این چهل و چند سال با شیطنت‌هایی که انجام داده تلاش کرده  که به اهداف پلید خود برسد و با تحرکات خود سعی دارد برای کشور حوادث امنیتی درست کند.

‌جانشین‌ فرمانده‌ کل سپاه در قرارگاه مرکزی امنیتی امام علی (ع) افزود: دشمنان همواره از اراده و بصیرت مردم شکست خورده‌اند و در ادامه نیز ان‌شاءالله به فضل خدا شکست می‌خورند.

وی با بیان اینکه ‌مقام معظم رهبری فرمودند من امنیت را از سپاه می‌خواهم بنابراین در حال حاضر سپاه جدی‌تر از گذشته به مسائل مختلف امنیتی ورود کرده است، اظهار داشت: دشمن از هر روزنه‌ای برای به هم ریختن اوضاع داخلی کشور استفاده می‌کند پس باید در این جهت آماده بود.

‌جانشین‌ فرمانده‌ کل سپاه در قرارگاه مرکزی امنیتی امام علی (ع) با بیان اینکه طبق گزارشاتی که از خراسان جنوبی رسیده این استان از وضعیت خوبی برخوردار است و نرخ آسیب‌های اجتماعی پایین است و نگران کننده نیست، عنوان کرد: در مجموع نرخ مسائل امنیتی در خراسان جنوبی به نسبت خیلی از استان‌ها پایین‌تر است. نجابت مردم و نقش موثر جنابعالی (نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی) و مجموعه نیروهای انقلاب که الحمدلله در استان حضور دارند در این قضیه موثر است و البته همه این‌ها تفضل و عنایت حضرت حق تعالی است که شامل این منطقه شده است.

اهدای ۴ تبلت توسط معلم آرین شهری/۲
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: خانم نسرین کوره گر معلم دبستان پروین اعتصای آرین شهر قاین به نیاز ۴ دانش آموز محروم این آموزشگاه به تبلت هوشمند، جامه عمل پوشاند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد علی واقعی، افزود: برای تهیه این تعداد تبلت مبلغ ۶ میلیون تومان توسط این معلم نیکو کار تأمین و هزینه شده است.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با اشاره به تهیه بیش از  ۷۰۰ دستگاه گوشی و تبلت هوشمندبه ارزش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای دانش آموزان نیازمند در دهه مبارک فجر تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۱۷ هزار و ۸۰۰ دانش آموز استان محروم از گوشی و تبلت هوشمند هستند.

به گفته واقعی از ابتدای سال تحصیلی جاری بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ تبلت و گوشی هوشمند با مشارکت معلمین، دانش آموزان و خیرین نیکوکار  تهیه شده و در اختیار  دانش آموزان محروم در مدارس استان قرار گرفته است.

تجهیز ۲۱ درصد اراضی کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری/۲-۳

۲۱ درصد اراضی کشاورزی خراسان جنوبی تاکنون به سیستم‌های آبیاری نوین تجهیز شده اند.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان در گفتگو باتجهیز ۲۱ درصد اراضی کشاورزی به سیستم‌های نوین خبرنگار صداوسیما گفت: ۲۹ هزار و ۱۶۸ هکتار از اراضی کشاورزی خراسان جنوبی تاکنون به سیستم‌های آبیاری نوین مجهز شده اند.
غلامی با اشاره به اجرای سیستم‌های آبیاری نوین در ۳ هزار و ۶۹۵ هکتار از اراضی کشاورزی استان در امسال افزود: از این سطح ۳ هزار و ۴۴۷ هکتار  آبیاری کم فشار و ۲۴۸ هکتار آبیاری تحت فشار است.
وی گفت: بیشترین سطح اجرای سیستم‌های آبیاری نوین در سال جاری به شهرستان سربیشه اختصاص دارد.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: با افزایش حمایت‌های دولت برای اجرای این طرح‌ها در سال زراعی جاری به ازای هر هکتار آبیاری تحت فشار ۲۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و به ازای هر هکتار آبیاری کم فشار ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بلاعوض پرداخت می‌شود.

وی گفت: از ۴۷ میلیارد و ۸۴۰ میلیون تومان اعتبار مصوب استان تاکنون ۱۰ میلیارد و ۷۱۹ میلیون تومان به استان تخصیص یافته است.

غلامی افزود: استفاده از روش آبیاری تحت فشار سالانه ۴ هزار و ۴۰۰ متر مکعب در هکتار و در آبیاری کم فشار ۳ هزار مترمکعب مصرف آب را کاهش می‌دهد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: در حال حاضر سامانه‌های آبیاری نوین در سطح بیش از ۸ هزار هکتار از اراضی استان در دست اجرا است.

وی با اشاره به اینکه سیستم‌های آبیاری نوین در ۸ هزار و ۵۵۲ هکتار در استان در دست اجرا است، گفت:  از این رقم ۳ هزار و ۶۶۳ هکتار مناقصه برگزار و  پیمانکار انتخاب شده است.
غلامی گفت: کار مطالعات ۱۰ هزار و ۷۶۶ هکتار  برای اجرای سیستم های نوین انجام شده و  این سطح هم اکنون آماده اجرا است.

کشف هزار و ۶۴۰ قطعه مرغ فاقد مجوز در شهرستان درمیان/۴

ماموران انتظامی شهرستان درمیان در بازرسی از یک کامیون هزار و ۶۴۰ قطعه مرغ غیرمجاز و بدون مجوز بهداشتی کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان درمیان گفت: مأموران انتظامی شهرستان درمیان هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به یک کامیون مشکوک شدند و خودرو را براای بررسی بیشتر متوقف کردند.
سرهنگ دشتستانی افزود: مأموران در بازرسی از کامیون هزار و ۶۴۰ قطعه مرغ زنده قاچاق که فاقد مجوز حمل بود به ارزش  ۶۴۰ میلیون ریالکشف کردند .
فرمانده انتظامی شهرستان درمیان افزود: ماموران در این رابطه یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

مسابقات والیبال ساحلی رده آزاد شهرستان قائنات/۷

 مسابقات والیبال ساحلی رده آزاد شهرستان قائنات

به مناسبت گرامیداشت دهه مبارک فجر فینال مسابقات والیبال ساحلی شهرستان قائنات برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی در این رقابت تیم کاشی و سرامیک عبدالله نژاد با نتیجه دو بر یک در مصاف با تیم اداره ورزش و جوانان فاتح میدان شد.
در پایان با حضور قرائی رئیس شورای اسلامی استان، جواد قناد رئیس هیات والیبال شهرستان و اعضای هیات از دو تیم برتر تجلیل به عمل آمد.
گفتنی است محمد حسن عبدالله نژاد و خسرو جعفری سرپرستی، محمد برنا و علی تراب زاده داوری این رقابت ها را عهده دار بودند.

زهرا مودی قهرمان مسابقات بدمینتون جام فجر سربیشه شد/۷

مسابقات بدمینتون جام فجر سربیشه باقهرمانی خانم زهرامودی به کار خود پایان داد

مسابقات بدمینتون جام فجر شهرستان سربیشه باقهرمانی خانم زهرامودی به کار خود پایان داد

به گزارش امروز خراسان جنوبی این دوره از مسابقات باحضور ۱۳نفر از ورزشکاران دختر به مدت دوروز در سالن ورزشی مود به صورت دوحذفی برگزار شد .

در این مسابقات پس از زهرامودی، مائده حلیمی زاده و فاطمه مودی دوم و سوم شدند
گفتنی است اختتامیه این مسابقات همزمان با اختتامیه مسابقات والیبال باحضور مسئولین شهر مود برگزارشد و جوایزی از سوی اداره ورزش و جوانان شهرستان سربیشه اهدا شد.

تیم شهید شهید شوشتری قهرمان مسابقات فوتسال جام فجر سربیشه شد/۷

تیم شهید شهید شوشتری بر بام مسابقات فوتسال جام فجر

مسابقات فوتستال جام فجر با حضور هشت تیم برگزار شد وتیم شهید شوشتری مقام قهرمانی را از آن خود کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مسابقات فوتستال جام فجر با حضور هشت تیم در سالن ورزشی اصالت و اندیشه با همکاری بسیج برگزار شد وتیم شهید شوشتری مقام قهرمانی را از آن خود کرد و تیم روستای علی آباد به مقام دومی بسنده کرد.
درپایان با حضور جمعی از مسوولین از دو تیم برتر به رسم یادبود جوایزی از طرف اداره ورزش و جوانان اهدا گردید.

بررسی طرح تحول همکاری‌های دانشگاه‌ها با جامعه و صنعت/۳

در جلسه‎‌ رئیس دانشگاه بیرجند و مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی طرح تحول همکاری‌های دانشگاه‌ها با جامعه و صنعت بررسی شد.
طرح تحول همکاری‌های دانشگاه‌ها با جامعه و صنعت

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، نشست هم‌اندیشی دانشگاه بیرجند و سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی  با هدف هم‌افزایی بیشتر دانشگاه با جامعه و صنعت در محل سالن شکوه شرق دانشگاه برگزار شد.
در این جلسه ضمن بررسی طرح تحول همکاری های دانشگاه ها با جامعه و صنعت بر ارتباط بیشتر دانشگاه بیرجند و سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه در جهت بهبود روند کاری و تولیدی صنایع و معادن و افزایش مهارت‌افزایی و توانمندی دانشجویان و دانش‌آموختگان تاکید شد.

خراسان جنوبی پیشتاز در اجرای طرح ملی سرباز مهارت

خراسان جنوبی پیشتاز در اجرای طرح ملی سرباز مهارت می باشد

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی، حسن عزیزی مدیرکل ورزش و جوانان استان در خصوص تفاهم نامه همکاری وزارت ورزش و جوانان با ستاد کل نیروهای مسلح، دستورالعمل برگزاری دوره های آموزشی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح، شرایط و شیوه برگزاری طرح مذکور در استان و آشنایی با اشتغال و چگونگی کسب مهارت و موفقیت در ایجاد کسب وکار سربازان جوان مطالبی را مطرح کردند.
وی گفت : آشنایی سربازان با الفبای راه اندازی کسب و کار (اشتغال) و مباحث ازدواج و خانواده، برگزاری باکیفیت دوره های آموزشی با کمک ارگان های نظامی، ارائه مشوق ها و بسته های حمایتی جهت ایجاد کسب و کارهای اشتغال زایی نیز از جمله مباحث مهم می باشدو می بایست به این موارد توجه ویژه ای شود.
وی در ادامه با ارائه پیشنهادات و نظرات ضمن رضایت از ادامه همکاری ها ، بر اهمیت ارائه آموزش باکیفیت اصول اولیه در بحث مهارت آموزی به جوانان تاکید کرد و در پایان آقای گنجوی مسوول قرار گاه مهارت آموزی مرکز آموزش ۰۴ بیرجند نیز از نحوه برگزاری کلاس ها از سوی جهاد دانشگاهی اعلام رضایت کرد و با توجه به کمبود وقت خواستار برگزاری هر چه سریع تر دوره های مهارت آموزی شد.
در پایان جلسه هماهنگی در برگزاری دوره آموزشی مهارت های زندگی تا پایان اسفند ۹۹، تامین امکانات و تجهیزات مورد نیاز آموزش حضوری و غیر حضوری در شرایط کرونا
نظارت بر فرایند کیفی و کمی دوره های آموزشی و اعطای گواهینامه های مهارت آموزی و
ارسال مستندات دوره های آموزشی برای اداره کل ورزش و جوانان از جمله مصوبات این جلسه بود .

 کودکان ونوجوانان برگزیده کانون بشرویه تجلیل شدند/۲-۷

آیین تجلیل از کودکان ونوجوانان برگزیده کانون بشرویه در فراخوان‌های ملی و بین المللی برگزار شد

طی مراسمی با حضور علی شفیعی فرماندار شهرستان بشرویه، مدیر کل کانون استان و جمعی از مسئولان این شهرستان از کودکان و نوجوانان برگزیده کانون بشرویه در فراخوان‌های ملی و بین المللی تقدیر شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، طاهره حمیدی مدیر کل کانون خراسان جنوبی در مراسم تجلیل از کودکان ونوجوانان برگزیده مرکز فرهنگی و هنری کانون بشرویه گفت: با توجه به شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا و تاثیری که این بیماری بر حضور کودکان ونوجوانان در مراکز کانون داشت، این مجموعه فعالیت‌های خود را در بستر فضای مجازی و سایت KPF.IR با برگزاری کارگاه‌های تخصصی و عمومی  ادامه داده است.

وی افزود: در حال حاضر دو مرکز فرهنگی و هنری ثابت و سیار کانون در شهرستان به بیش از چهار هزار کودک و نوجوان مناطق شهری و روستایی خدمات رسانی می‌کنند که امیدواریم با مساعدت‌های مسئولان شهرستان بتوانیم با توسعه فعالیت‌های کانون زمینه استفاده بیشتر کودکان ونوجوانان را از خدمات کانون فراهم کنیم.

حمیدی ضمن قدردانی از تلاش‌های مربیان مرکز فرهنگی هنری بشرویه،درخشش ۱۲ عضومرکز بشرویه را درسطح بین المللی، ملی و استانی نشانه استعداد بالای کودکان و نوجوانان این شهرستان دانست و افزود: هدف از مسابقات را کشف و پرورش استعدادهای کودکان ونوجوانان در حوزه‌های مختلف است که در این بین بشرویه با داشتن این چهره‌ها، آینده درخشانی را پیشرو دارد.

در ادامه این مراسم شفیعی فرماندار شهرستان بشرویه طی سخنانی ضمن تقدیر از برگزیدگان مسابقات ملی و بین المللی نقاشی در مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بشرویه گفت: خرسندیم و افتخار می‌کنیم به خانواده هایی که چنین فرزندان بااستعدادی را در حوزه های مختلف از جمله هنر نقاشی پرورش داده اند.

 وی افزود: خواستار راه اندازی یک مرکز آموزشی در یک حوزه هنری به طور مثال نقاشی در سطح استان به مرکزیت شهرستان بشرویه هستیم.

رضوانیان مدیر آموزش وپرورش نیز باتاکید بر اهداف بلند سند تحول، رشد همه جانبه وظهور استعدادها وپرورش هدفمند آن را از وظایف نظام تعلیم وتربیت دانست و خاطرنشان کرد همچون گذشته آماده همکاری باکانون پرورش فکری هستیم.

گفتنی است در این مراسم که همزمان با ۲۶ بهمن ماه ۱۳۹۹ در محل مرکز فرهنگی وهنری کانون شهرستان بشرویه برگزار شد از ۸ کودک ونوجوان  برگزیده در فراخوان‌های ملی و بین المللی تقدیر شد.

عضو نهبندانی کانون در جمع برگزیدگان مسابقه نقاشی لیدیسه چک/۲

درخشش عضو نوجوان کانون نهبندان در مسابقه نقاشی «لیدیسه» کشور چک

«اعظم عظیمی» ۱۶ ساله از نهبندان موفق به کسب دیپلم افتخار نمایشگاه نقاشی هنرهای زیبا کودکان «لیدیسه» کشور چک شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان با اعلام این خبر گفت: چهل و هشتمین نمایشگاه بین المللی نقاشی هنرهای زیبا کودکان «لیدیسه» کشور چک در سال ۲۰۲۰ با موضوع «منظره و چشم انداز» در دو بخش نقاشی و عکس برگزار شد که ۵۷ اثر نقاشی و عکس از کودکان و نوجوانان استان برای شرکت در این فراخوان ارسالشده است.

وی افزود: از این بین اثر نقاشی «اعظم عظیمی» نوجوان ۱۶ ساله عضو مرکز فرهنگی و هنری کانون شهرستان نهبندان موفق به کسب دیپلم افتخار شد.

گفتنی است، از میان ۲۲ هزار و ۲۱۶ اثر رسیده از ۷۸ کشور دنیا شش عضو مراکز فرهنگی‌هنری کانون کشور در این رویداد برگزیده شدند که قرار است در آیینی این جوایز از سوی سفیر چک در تهران به برندگان اهدا شود.

کمبود نیرو‌های تخصصی امدادی در آتش نشانی بیرجند

مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری بیرجند : نیرو‌های مستقر در ایستگاه‌های آتش نشانی شهر حدود نصف استاندارد‌هاست.

حسینی در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما با اشاره به فعالیت حدود ۱۰۰ نفر در آتش نشانی بیرجند گفت: بر اساس استاندار‌ها حداقل نیروی مستقر در ایستگاه‌های آتش نشانی باید ۹ تا ۱۰ نفر باشد که در ایستگاه‌های شهر بیرجند به طور میانگین ۵ نیرو مستقر است.

وی با اشاره به بازنشسته شدن تعدادی از نیرو‌های آتش نشانی و راه اندازی ایستگاه مهرشهر گفت: آتش نشانی بیرجند حداقل به ۳۰ نیروی امدادی متخصص دیگر نیاز دارد.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری بیرجند به فرسوده بودن ماشین آلات و خودرو‌های امدادی هم اشاره کرد و افزود: برای بهره وری بیشتر از این امکانات سرویس نگهداری مستمر صورت می‌گیرد، ولی نیازمند تقویت ناوگان اطفاء حریق و امداد و نجات هستیم.

ثبت طرح تحقیقاتی دانشگاه بیرجند در کنسرسیوم بین ‏المللی/۲-۳

طرح بین‌المللی بهبود کارآیی سامانه‌های آب شیرین کن آب لب شور برای مصارف کشاورزی (گیاه زعفران) در کنسرسیوم بین ‏المللی متشکل از دانشگاه‌های آلمان و قطر ثبت شد. ‏

دکتر پوررضا بیلندی، عضو هیأت علمی گروه آموزشی علوم و مهندسی آب دانشگاه بیرجند به همراه تیمی از اعضای ‏هیئت علمی برای ایجاد ارتباط با دانشگاه‌ها و سازمان‌ها و مراکز پژوهشی علمی بین‌المللی برای شناساندن ظرفیت‌ها و ‏توانمندی‌های دانشگاه بیرجند،گسترش همکاری‌های دو جانبه آموزشی ، پژوهشی و فناوری با کشور‌های جهان، و ارتقاء رتبه دانشگاه در پایگاه‌های ملی و بین‌المللی، طرحی را با عنوان “بهبود کارآیی ‏سامانه‌های آب شیرین کن آب لب شور برای مصارف کشاورزی (گیاه زعفران) ” با همکاری چندین مؤسسه و دانشگاه بین المللی ‏از آلمان و قطر به ثبت رساند‎. ‎

بدین ترتیب دانشگاه بیرجند در رقابت با دانشگاه‌ها و مؤسسات قدرتمند داخلی و خارجی موفق شد به کنسرسیومی بین المللی ‏متشکل از دانشگاه صنعتی برلین (جزو ۱۰۰ دانشگاه اول دنیا)، دانشگاه دولتی قطر (تنها دانشگاه دولتی کشور قطر و جزو ۴۰۰ ‏دانشگاه اول دنیا)، و دو موسسه فنی- مهندسی و آموزشی آلمانی وارد شود. ‏

دکتر پوررضا بیلندی ابراز امیدواری کرد ماحصل این همکاری علمی منجر به انتقال تکنولوژی، یافتن راه حل‌های پایدار و اجرایی در ‏خصوص استفاده از آب‌های نامتعارف برای کشت زعفران (به‌عنوان محصول استراتژیک خراسان جنوبی) و همچنین ‏همکاری‌های بعدی در قالب تفاهم نامه‌هایی بین طرف‌های این کنسرسیوم شود‎. ‎

آزادی و شغل ، هدیه کاسب طبسی/۲

کاسب نیک اندیش طبسی ، مددجوی زندان را هم آزاد و هم صاحب شغل کرد.

این زندانی که دارای زن و دو فرزند است، در حال سپری کردن محکومیت سه ساله خود بود که با همت آقای مهدی زاده برای پرداخت بدهی بالغ بر ۹ میلیون تومان از زندان آزاد شد.

آقای مهدی زاده همچنین این مددجوی را در کارگاه تراشکاری خود مشغول به کار کرد تا احسان و نوع دوستی خود را در حقش کامل کند.

 

 

 

 

راه اندازی اولین دستگاه دیجیتال رادیوگرافی درخراسان جنوبی

اولین دستگاه دیجیتال رادیوگرافی پرتابل خراسان جنوبی در مرکز آموزشی درمانی رازی شهرستان بیرجند نصب و راه اندازی شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: این دستگاه امکان تصویر برداری دیجیتال و انتقال تصویر اخذ شده به صورت همزمان در بستر شبکه آرشیو تصاویر پزشکی (PACS) را دارد.

 

دکتر احمدی افزود: ارزش دستگاه رادیوگرافی در بازار آزاد ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است که با پیگیری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به صورت رایگان از سازمان بهداشت جهانی (WHO) تامین شده است.

 

 

 

 

اختصاص ۲۰۰ میلیون تومان برای بازارچه صنایع دستی بیرجند/۲-۳

۲۰۰ میلیون تومان برای راه اندازی بازارچه صنایع دستی بیرجند اختصاص یافت.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: داخل بازار فعلی بیرجند ، مکانی تاریخی و ثبت ملی وجود دارد که به عنوان بازارچه صنایع دستی در دست ساخت است.

شریعتی منش افزود: تاکنون زیرساخت های برق و  آب  در این مکان تأمین شده و راه پله و سقف ها نیز در مراحل قبلی  مرمت شده است.

وی گفت: برای راه اندازی بازارچه صنایع دستی در بیرجند یک میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

 

 

 

 

دستگیری متخلف شکار ۴ قطعه کوکر در شهرستان زیرکوه/۴

متخلف شکار ۴ قطعه کوکر یا یاقرقره شکم سیاه در شهرستان زیرکوه دستگیر شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان زیرکوه گفت: ماموران انتظامی شهرستان ، یک نفر متخلف شکار و صید که اقدام به شکار غیر مجاز ۴ قطعه باقرقره را در حاشیه منطقه حفاظت شده شاسکوه کرده بود ، بازداشت کردند و برای سیر مراحل قانونی تحویل مقام قضایی شدند.
صادقی افزود: از فرد متخلف یک قبضه سلاح ساچمه زنی و مقداری مهمات کشف و ضبط شد.

 

 

رسیدگی الکترونیکی به ۲۵ درصد پرونده‌های قضایی در فردوس/۲

۲۵درصد پرونده‌های قضایی شهرستان فردوس بصورت صد در صد الکترونیکی رسیدگی می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان در بازدید از دادگستری شهرستان فردوس، وضعیت روند رسیدگی پرونده‌ها را در این شهرستان مطلوب ارزیابی کرد و گفت: درشهرستان فردوس پرونده معوقه‌ای نداریم و تا پایان سال ۹۹ باید به تمام پرونده‌ها رسیدگی شود.

حجت الاسلام حمیدی با بیان اینکه در بحث رسیدگی و دادگاه‌های آنلاین هم اقدامات خوبی در شهرستان فردوس انجام شده افزود: به همین منظور تجهیزات و امکانات دیگری برای تسهیل در برگزاری دادگاه‌های آنلاین امروز تحویل دادگستری فردوس شد.

وی از کمبود کادر قضایی در دادگستری فردوس خبر داد و گفت: در این خصوص سعی می‌کنیم کادر قضایی را، بویژه برای راه‌اندازی دادگاه مستقل انقلاب تقویت کنیم.

رئیس کل دادگستری استان در ادامه با اشاره به مشکلات کارخانه شمش منیزیم فردوس گفت:این کارخانه در استان و یا حتی در کشور منحصر به فرد است و تلاش می‌کنیم با برطرف کردن مشکلات این کارخانه، مانع تعطیلی آن شویم.

 

حجت الاسلام حمیدی همچنین در بازدید از دادگستری شهرستان سرایان هم گفت: برای ارتقاء دادگاه‌های آنلاین در این شهرستان، تجهیزات و امکاناتی امروز تحویل دادگستری شد.

 

۶ خانه هلال در مناطق روستایی شهرستان بیرجند افتتاح می‌شود/۳-۷

۶ خانه هلال در مناطق روستایی شهرستان بیرجند افتتاح می‌شود

 معاون جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و تا پایان هفته جاری، شش خانه هلال در مناطق روستایی شهرستان بیرجند به بهره برداری می‌رسد.

احمد بخشی صبح دوشنبه در حاشیه مراسم افتتاحیه خانه هلال روستای زمان آباد بیان کرد: تا پایان هفته جاری شش خانه هلال در روستاهای شهرستان بیرجند به بهره برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: این خانه‌های هلال در روستاهای زمان آباد، خراشاد، علی آباد (شهرک بعثت)، روشناوند، سورگ و حصارسنگی فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

معاون داوطلبان جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی اظهار کرد: تاکنون سه خانه هلال در روستاهای حاجی آباد، امیرآباد و دستگرد این شهرستان افتتاح شده است.

بنا به گفته بخشی، تعامل و همکاری دو سویه بین روستانشینان و جمعیت هلال احمر از مهم‌ترین اهداف ایجاد این خانه‌ها است.

وی اظهار کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی امداد و کمک‌های اولیه، برگزاری مانور و امدادرسانی به موقع در حوادث و بلایا، انجام فعالیت‌های بشردوستانه و ارائه خدمات حمایتی با کمک اعضای داوطلب از جمله فعالیت‌های خانه‌های هلال است.

بخشی با اشاره به ضرورت ارائه آموزش‌های همگانی به آحاد جامعه، افزود: ارائه آموزش‌ها به اقشار مختلف باعث کاهش آسیب‌های جانی و مالی هنگام بروز حوادث و بلایا می‌شود.

 

 

 

 

۱۴۰ کیلو مواد مخدر در سربیشه کشف شد/۴

۱۴۰ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر در شهرستان سربیشه کشف شد

معاون هماهنگ کننده فرمانده انتظامی خراسان جنوبی از کشف ۱۴۰ کیلو و ۸۵۰ گرم تریاک در شهرستان سربیشه خبر داد و گفت: همچنین یک خودرو توقیف و دو متهم دستگیر شدند.

سرهنگ حسن شجاعی نسب افزود: مأموران انتظامی سربیشه با دریافت خبری مبنی بر انتقال محموله مواد مخدر در محورهای فرعی این شهرستان، بلافاصله موضوع را پیگیری کردند.

وی با بیان اینکه مأموران انتظامی هنگام گشت زنی در محورهای فرعی شهرستان سربیشه به یک وانت مزدا که با سرعت در حال حرکت بود، مشکوک شدند، گفت: با علایم هشدار دهنده به راننده خودرو دستور ایست داده و با اقدامات پلیسی آن را متوقف کردند.

معاون هماهنگ کننده فرمانده انتظامی خراسان جنوبی اظهار کرد: پس از هماهنگی با مقام قضائی، در بازرسی‌های انجام شده از وانت مزدا ۱۴۰ کیلو و ۸۵۰ گرم تریاک که به طرز ماهرانه‌ای جاساز شده بود، کشف شد.

سرهنگ شجاعی نسب بیان کرد: پلیس در راستای برقراری نظم، امنیت و آرامش عمومی برای هموطنان در تمامی ساعات شبانه روز آماده به کار بوده و از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند.

وی با بیان اینکه در این عملیات یک خودرو توقیف و دو متهم دستگیر شدند، افزود: متهمان دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی و روانه زندان شدند.

 

 

 

جولان کرونا در دورهمی ها/خیز دوباره ویروس در خراسان جنوبی

جولان کرونا در دورهمی ها/خیز دوباره ویروس در خراسان جنوبی

بیرجند- اگرچه نمودار شیوع کرونا در خراسان جنوبی نزولی شده بود اما عادی انگاری، برگزاری دورهمی ها و مسافرت ها موجب خیز دوباره ویروس شده و زنگ خطر اوج گیری بیماری را به صدا درآورده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: دهم اسفند ماه سال ۹۸ بود که اولین مورد ابتلاء به کرونا در خراسان جنوبی گزارش شد و با گذشت زمان آمارها دو رقمی، سه رقمی، چهار رقمی و پنج رقمی شد. با گذشت کمتر از یک سال ۱۵ هزار و ۳۹۱ نفر در خراسان جنوبی گرفتار کرونا شده و ۷۵۱ نفر قربانی این ویروس شده‌اند.

نمودار صعودی کرونا در حالی است که اندکی توجه و تأمل از سوی شهروندان و افزایش نظارت‌ها از سوی مسئولان می‌توانست زنجیره انتقال ویروس در همان آغازین روزهای شیوع، قطع شود.

هرچند در برهه‌هایی از زمان با اعمال محدودیت و افزایش حساسیت مردم، کرونا در خراسان جنوبی فروکش کرد اما باز هم عادی انگاری‌ها موجب جهش بیماری شد.

چندی پیش هم با اعمال محدودیت تردد شبانه، محدودیت ترددهای خارج از استان و تعطیل شدن برخی اصناف پر خطر، به وضعیت مطلوبی رسیدیم اما متأسفانه طی روزهای اخیر باز هم سهل انگاری و بی تفاوتی مردم و مسئولان به مسائل بهداشتی رنگ بندی شهرستان‌ها به لحاظ وضعیت کرونا را تغییر داده است.

هشدار به مردم و مسئولان

هرچند مردم نباید با اعمال قوانین و نظارت مسئولان به دنبال رعایت مسائل بهداشتی بروند اما بعضاً کوتاهی از سوی مسئولان هم بر تاخت و تاز کرونا میدان می‌دهد.

بنا به آمار مسئولان در رنگ بندی جدید خراسان جنوبی، قاین از رنگ زرد به نارنجی و نهبندان هم از آبی به رنگ زرد تغییر وضعیت داده و چهره چهار شهرستان زرد شده است.

این گفته‌ها تنها یک آمار نیست بلکه زنگ خطری جدی برای مردم و مسئولان است چراکه قطعاً با همین روند به روزهای سیاه آبان ماه بر می‌گردیم و باز هم شاهد قربانی شدن افراد زیادی از هم استانی‌ها خواهیم بود.

منشأ کجاست؟

علت اصلی این بی تفاوتی‌ها سوال بزرگی است که در هر اوج‌گیری کرونا مبهم‌تر می‌شود. واقعاً منشأ شیوع این بیماری‌ها و عادی انگاری مردم چیست؟ آیا در برگزاری دورهمی ها به خودشان هم رحم نمی‌کنند؟ آیا در گشت و گذار و مسافرت‌ها به فکر جان فرزند و عزیزان خودشان هم نیستند؟

«کرونا برای همسایه است»، خیالی پوچ و توجیهی بسیار مضحک است که بعضاً با بیان آن خودشان را دلخوش کرده و بی پروا دل به بازار و تجمعات می‌سپارند.

این روزها در اتوبوس‌ها، بازار و معابر افرادی مشاهده می‌شوند که نه تنها ماسک بر چهره ندارند بلکه دست در دست فرزندان خردسالشان راه بازار را پیش می‌گیرند.

این روزها افرادی برای برگزاری جشن‌های تولد و عروسی در خانه یا تالار گرد هم می‌آیند و بدون هیچ هراسی به استقبال کرونا می‌روند. این روزها مراسم تشییع جنازه و عزا بدون هیچ واهمه‌ای برگزار می‌شود و پیر و جوان را برای حضور فرا می‌خواند.

باز شدن تالارها و نگرانی شهروندان

یکی از شهروندان در گفت و گو با مهر بیان کرد: از وقتی به تالارها مجوز فعالیت داده شده، نگرانی خانواده‌ها چند برابر شده است چراکه برای حضور در محافل عروسی راه پس و دل رفتن نداریم.

زهرا کاظمی با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از فامیل‌های اطرافمان دورهمی برگزار می‌کنند، گفت: کاش مردم حداقل برای سلامت خودشان ارزش قائل شوند.

وی با ابراز نگرانی از پیش رو بودن عید نوروز بیان کرد: یقیناً بسیاری از افراد دید و بازدیدهای عید را خواهند داشت و کرونا مجدد اوج خواهد گرفت.

کاظمی با اشاره به عادی انگاری مردم اظهار کرد: در بسیاری از شب نشینی‌های هرچند کوچک مشاهده می‌کنم که افراد با یکدیگر روبوسی می‌کنند که این جای بسیار تأسف دارد.

بازار بستری برای رشد کرونا

یکی دیگر از شهروندان در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: با توجه پیش رو بودن ایام نوروز، بازار بسیار شلوغ است که رعایت فاصله اجتماعی به هیچ عنوان حفظ نمی‌شود.

فاطمه شریفی با بیان اینکه باید بازار در چنین شرایطی تعطیل شود، گفت: با شرایط فعلی در بازار بیرجند، قطعاً شاهد افزایش کرونا خواهیم بود.

وی با بیان اینکه گویی کرونا مانند سرماخوردگی برای مردم عادی شده است، گفت: بعضی از افراد درد و مشکلات ناشی از کرونا را جدی نمی‌گیرند.

شریفی بیان کرد: طی دو هفته گذشته مسافرت‌های زیادی از بیرجند به مشهد داشته‌ایم که برخی از آنها در مهمانسراهای مشهد اقامت داشته و از بازار هم خرید داشته‌اند.

وی ادامه داد: از مسئولان خواستاریم در ایام تعطیلات نوروزی، محدودیت تردد به داخل یا خارج شهر اعمال کنند تا شاهد موج مسافرت‌ها نباشیم.

شریفی خواستار نظارت بر اتوبوس‌های مسافربری شد و گفت: اگر مسائل بهداشتی از سوی مردم و مسئولان جدی گرفته نشود با شرایط دشواری مواجه خواهیم شد.

شهر شلوغ است

یکی دیگر از شهروندان در گفت و گو با مهر بیان کرد: این روزها فضاهای مختلف شهر اعم از پارک‌ها، معابر، بازار و ایستگاه‌های اتوبوس شلوغ است.

محمد عیسایی با بیان اینکه اتوبوس‌های بین شهری کاملاً شلوغ بوده و مسافران بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی بر روی صندلی‌ها می‌نشینند، افزود: مسئولان باید تعداد ناوگان را افزایش دهند تا اتوبوس‌ها حامل ویروس کرونا نشوند.

وی با بیان اینکه متأسفانه مسئولان هم مانند گذشته حساسیت به خرج نمی‌دهند، اظهار کرد: محدودیت تردد اعمال می‌کنند اما بسیاری از خودروها از مقابل پلیس یا دوربین عبور کرده و جریمه نمی‌شوند.

عیسایی بیان کرد: باید رعایت مسائل بهداشتی به یک فرهنگ تبدیل شود و مردم خودشان را نسبت به پروتکل‌های بهداشتی، پرهیز از مسافرت‌ها و دورهمی ها موظف کنند.

رنگ بندی شهرها تغییر کرد

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان‌جنوبی در گفت و گو با مهر با اشاره به آخرین رنگ بندی خراسان جنوبی بیان کرد: متأسفانه تعداد شهرستان‌های زرد و نارنجی نسبت به هفته گذشته افزایش یافته است.

غلامرضا شریف زاده ادامه داد: در حال حاضر قاین در وضعیت نارنجی کرونا و چهار شهرستان بیرجند، زیرکوه، فردوس و نهبندان در وضعیت زرد کرونا قرار گرفتند.

وی ادامه داد: همچنین شش شهرستان خوسف، درمیان، بشرویه، سرایان، سربیشه و طبس هم همچنان در وضعیت آبی کرونا قرار دارند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان‌جنوبی بیان کرد: تغییر رنگ بندی ها نشانه زنگ خطر افزایش موارد ابتلاء در استان بوده بنابراین از شهروندان خواستاریم رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌ها را جدی بگیرند.

وی با اشاره به منشأ شیوع کرونا در استان به ویژه قاین بیان کرد: متأسفانه برگزاری دورهمی ها و مجالس عروسی در برخی نقاط به ویژه قاین اوج گرفته است.

احتمال اعمال محدودیت‌های جدید

شریف زاده با گلایه از شلوغی بازارها بیان کرد: از شهروندان خواستاریم از عادی انگاری پرهیز کنند و در رعایت بایدها و نبایدهای بهداشتی اهتمامی ویژه داشته باشند.

وی در پاسخ به گفته ای مبنی بر اینکه ورود واکسیناسیون کرونا به مردم اطمینان خاطر داده و از رعایت مسائل بهداشتی پرهیز می‌کنند، گفت: زمانی که ۷۰ درصد از جمعیت استان واکسینه شوند می‌توان تا حدودی از مسائل بهداشتی دست کشید.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در حال حاضر تنها ۷۵ نفر واکسینه شدند که در برابر جمعیت ۸۲۶ هزار نفری استان انگشت شمار است.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط پیش رو و نزدیک بودن ایام نوروز، احتمال اعمال محدودیت‌های جدید وجود دارد.

هنوز هم دیر نیست، بیایید از همین الان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیریم و بی هدف به خیابان و بازار پا نگذاریم. بیاییم محافل دورهمی را به فضای مجازی بکشانیم و از برگزاری تجمعات خودداری کنیم. بیاییم بین هم جمع نشویم تا کم نشویم.

 

 

 

 

۲۰۰ میلیون تومان کمک مومنانه در خوسف توزیع می شود
طی مراسمی ۶۵۰ بسته سبد غذایی به ارزش حدود ۲۰۰ میلیون تومان توسط هلال احمر، بهزیستی و امور عشایری شهرستان خوسف تهیه و بین نیازمندان توزیع می شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خوسف، با حضور معاون فرماندار خوسف، مدیر کل امور عشایری استان، معاون جمعیت هلال احمر و جمعی از مدیران شهرستانی خوسف ۶۵۰ بسته سبد غذایی تحت عنوان کمک مومنانه بین آسیب دیدگان از بیماری کرونا در شهرستان خوسف توزیع شد.

«حسین مالکی»، معاون فرماندار خوسف با بیان اینکه ۶۵۰ بسته سبد غذایی با مشارکت بهزیستی، امور عشایری و هلال احمر تهیه  شده است، افزود: حدود ۲۰۰ میلیون تومان کمک مومنانه بین نیازمندان شهرستان، مددجویان، معلولان، عشایر و محرومین توزیع می شود.

معاون فرماندار خوسف ارزش ریالی هر بسته را ۳۰۰ هزار تومان عنوان کرد و گفت: این بسته ها شامل گوشت مرغ، رب، حبوبات، خرما و غیره می شود.

همچنین پیش از این در گام سوم از رزمایش کمک مومنانه و به منظور کمک به اقشار آسیب دیده از ویروس ۱۴۵ میلیون تومان شامل ۱۴۰ بسته معیشتی و ۱۲۰ بسته لوازم التحریر در سطح شهرستان خوسف توزیع شد.

مشاهده یک قلاده یوزپلنگ آسیایی در پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس/۳-۷

مشاهده یک قلاده یوزپلنگ آسیایی در پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در بازدید از پناه گاه حیات وحش نایبندان طبس، موفق به رویت یک قلاده یوزپلنگ آسیایی شد.

حسن اکبری، روز گذشته یکشنبه ۲۶ بهمن در حاشیه بازدید از پناه گاه حیات وحش نایبندان طبس، این منطقه را به عنوان بزرگترین پناه گاه حیات وحش کشور نام برد و گفت: با توجه به وسعت پناه گاه حیات وحش نایبندان طبس و کمبود نیرو، حفاظت و حراست از این منطقه به تنهایی و توسط یک نهاد یا دستگاه امکان پذیر نبوده و نقش همه دستگاه‌ها و سمن‌های زیست محیطی و به خصوص مردم محلی منطقه در حفاظت از آن مهم و اثرگذار خواهد بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به آمار بالای کشفیات شکار و صید در این شهرستان، تعامل دستگاه قضا و نیروی انتظامی با حفاظت محیط زیست را مثبت ارزیابی کرد و خواستار مستمر بودن این تعامل با توجه به تغییر مدیریت در این شهرستان شد.

به گزارش ایسنا، محمدجواد فلاحی، معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس، مشاهده گله‌های متعدد حیات وحش در منطقه و همچنین مشاهده یوزپلنگ را نشانه مدیریت صحیح حفاظت و امن بودن منطقه عنوان کرد و این امر را مرهون تلاش شبانه روزی محیط بانان سخت کوش منطقه دانست.

وی با تاکید بر اجرای دقیق قوانین و مقررات در تمام حوزه‌های اداری، اخلاق مداری را در کنار اجرای قوانین اثر گذارتر دانست.

در این مراسم، حاضرین علاوه بر مشاهده گله های متعدد قوچ و میش در پناه گاه، موفق به مشاهده یک قلاده یوزپلنگ نیز شدند.

در این سفر از زحمات اسدالله حاتمی، رئیس سابق حفاظت محیط زیست قدردانی و مرتضی تقی زاده، به عنوان رئیس جدید حفاظت محیط زیست طبس منصوب شد.

پناهگاه حیات وحش نایبندان وسیع‌ترین منطقه حفاظت شده ایران است که در شهرستان طبس، واقع شده ‌است. این منطقه ۱ میلیون و ۴۲۲ هزار هکتاری که در عمق کویر مرکزی قرار دارد در سال ۱۳۸۰ به عنوان پناهگاه حیات وحش تحت حفاظت قرار گرفت. ویژگی خاص نایبندان دورافتادگی کامل آن و محاصره شدن از هر سو با دشت کویر است.  به نظر می‌رسد بیشترین جمعیت یوزپلنگ آسیایی در این منطقه زندگی می‌کند که این امر بر خاص بودن این منطقه از نظر محیط زیستی افزوده است.

انتهای پیام

 

 

 

طرح پژوهشی دانشگاه بیرجند به کنسرسیوم بین‌المللی راه یافت/۳

طرح پژوهشی دانشگاه بیرجند به کنسرسیوم بین‌المللی راه یافت

پروژه “بهبود کارآیی سامانه‌های آب شیرین کن آب لب شور برای مصارف کشاورزی (گیاه زعفران)” به همت اعضای هیات علمی دانشگاه بیرجند در کنسرسیوم بین‌‏المللی متشکل از دانشگاه‌های آلمان و قطر ثبت شد.‏

به گزارش امروز خراسان جنوبی  دکتر محسن پوررضا بیلندی عضو هیات علمی گروه آموزشی علوم و مهندسی آب این دانشگاه به همراه تیمی از اعضای ‏هیات علمی در راستای ایجاد ارتباط با دانشگاه‌ها و سازمان‌ها و مراکز پژوهشی علمی بین‌المللی به منظور شناساندن ظرفیت‌ها و ‏توانمندی‌های دانشگاه بیرجند، گسترش همکاری‌های دو جانبه آموزشی، پژوهشی و فناوری با کشورهای جهان، همکاری در ‏تبادل استاد و دانشجو با خارج از کشور و ارتقای رتبه دانشگاه در پایگاه‌های ملی و بین‌المللی، پروژه‌ای را با عنوان “بهبود کارآیی ‏سامانه‌های آب شیرین کن آب لب شور برای مصارف کشاورزی (گیاه زعفران)” با همکاری چند مؤسسه و دانشگاه بین‌المللی ‏از آلمان و قطر به ثبت رساند‎.‎

بدین ترتیب دانشگاه بیرجند در رقابت با دانشگاه‌ها و مؤسسات قدرتمند داخلی و خارجی موفق شد به کنسرسیوم بین‌المللی ‏متشکل از دانشگاه صنعتی برلین (جزو ۱۰۰ دانشگاه اول دنیا)، دانشگاه دولتی قطر (تنها دانشگاه دولتی کشور قطر و جزو ۴۰۰ ‏دانشگاه اول دنیا) و ۲ موسسه فنی – مهندسی و آموزشی آلمانی وارد شود.

‏عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی آب دانشگاه بیرجند به عنوان مسوول پروژه و نماینده دانشگاه ‏بیرجند (طرف ایرانی پروژه) پیشنهاد برای دعوت دکتر محمدعلی شهیدی، دکتر عباس خاشعی سیوکی، دکتر محمدعلی بهدانی و دکتر ‏هادی معماریان، چهار تن از اعضای هیات علمی گروه‌های علوم و مهندسی آب، زراعت و اصلاح نباتات و منابع طبیعی و ‏آبخیزداری را به عنوان همکار به رییس کنسرسیوم ارائه داد.

دکتر پوررضا بیلندی ابراز امیدواری کرد که ماحصل این همکاری علمی منجر به انتقال تکنولوژی، یافتن راه‌حل‌های پایدار و اجرایی در‏خصوص استفاده از آب‌های نامتعارف برای کشت زعفران (به‌عنوان محصول استراتژیک خراسان جنوبی) همچنین ‏همکاری‌های بعدی در قالب تفاهم‌نامه‌هایی بین طرف‌های این کنسرسیوم شود.

 

 

 

۵۶۰ کیلومتر پروژه بزرگراهی خراسان جنوبی در دست اجرا است/۳-۷

۵۶۰ کیلومتر پروژه بزرگراهی خراسان جنوبی در دست اجرا است

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر حدود ۵۶۰ کیلومتر باند دوم راه‌ را در سراسر استان در دست ساخت داریم که ۱۳۰ کیلومتر آن در شهرستان سربیشه است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، وحید داعی در نشست بررسی و پیگیری مشکلات مربوط به حوزه راه و شهرسازی در شهرستان سربیشه افزود: این پروژه‌های بزرگراهی با مبلغ قرارداد یک هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان در دست اجرا است که بیش از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان دولت دوازدهم ۱۰۰ کیلومتر از آن به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به سفر وزیر راه و شهرسازی به خراسان جنوبی و شهرستان سربیشه و بازدید از محور ترانزیتی گمرک ماهیرود در هفته گذشته اظهار داشت: سال گذشته مجموع اعتبارات راه‌های شهرستان سربیشه ۲۵ میلیارد تومان بوده که در سال ۹۹ این اعتبارات به ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: از ۱۲۵ کیلومتر محور ترانزیتی مرز ماهیرود حدود ۱۰ کیلومتر آن دوبانده شده و زیر بار ترافیک رفته، ۵۳ کیلومتر از محور در دست اجراست و ۲۷ کیلومتر با سفر هفته گذشته وزیر راه و شهرسازی به شهرستان سربیشه، عملیات اجرایی آن آغاز شد.

وی افزود: برای ۳۵ کیلومتر باقیمانده از این محور با توجه به بازدید وزیر راه و شهرسازی، مجوز برگزاری مناقصه آن دریافت شد و ۱۰۰ میلیارد تومان از محل ماده ۵۶ با توجه به پیگیری‌های  اداره کل راه و شهرسازی و نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه اخذ شده است.

داعی همچنین گفت: در مرحله چهارم ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن شرایط ثبت‌نام برای ۲ شهر سربیشه و درح فراهم شد و برای حائزین شرایط طرح اقدام ملی زمین مورد نیاز نیز تامین شده است.

وی اضافه کرد: اصلاح میدان ورودی شهر مود انجام شد و تا پایان سال زیرگذر این شهر به بهره‌برداری خواهد رسید، درخصوص رفع مشکلات زیرگذر شهر مود، بلوار صاحب الزمان (عج) مود و میدان امام رضا (ع) سربیشه نیز تصمیمات لازم اتخاذ شد.

این نشست به منظور بررسی و پیگیری مسائل مرتبط با حوزه راه و شهرسازی در شهرستان سربیشه با حضور مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی، فرماندار و امام جمعه سربیشه، مسوول دفتر نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، معاونان اداره کل راه و شهرسازی، شهرداران و اعضای شورای اسلامی شهرهای سربیشه، مود و درح برگزار شد.

در پایان نشست نیز با اهدای لوح تقدیر از تلاش‌ها، پیگیری‌ها و همکاری‌های مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در رفع مشکلات و درخواست‌های مرتبط به حوزه راه و شهرسازی در شهرستان سربیشه قدردانی شد.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان و بیش از ۱۷ هزار کیلومتر راه دارد.

پایانه مرزی ماهیرود فعال‌ترین مرز مشترک خراسان جنوبی با افغانستان در شهرستان سربیشه قرار دارد و اغلب راه‌های این شهرستان مسیر عبور خودروهای حمل بار است.

 

 

 

کشف ۳۵۵ میلیون ریال انواع کالای قاچاق در بیرجند/۴

سرپرست پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی هم گفت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی در بازرسی از یک اتوبوس مسافربری و ۲ کامیون کشنده، انواع کالای قاچاق را به ارزش ۳۵۵ میلیون ریال کشف کردند.

سرهنگ ستاد جواد بخشی افزود: ماموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک اتوبوس مسافربری و ۲ دستگاه کامیون مشکوک شدند و خودروها را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی اظهار داشت: ماموران با هماهنگی مقام قضائی، خودروها را بازرسی و انواع البسه خارجی و وسایل گرمایشی قاچاق را کشف کردند که ارزش ریالی کالای قاچاق کشف شده توسط کارشناسان مربوطه بالغ بر ۳۵۵ میلیون ریال برآورد شد.

سرپرست پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه در این رابطه سه متهم دستگیر شدند تصریح کرد: متهمان دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی گفت: اجرای طرح‌های مبارزه با قاچاق کالا یکی از راهبردهای عملیاتی پلیس در پیشبرد اهداف ماموریتی نیروی انتظامی در جهت رشد و شکوفایی اقتصاد کشور محسوب می‌شود و در این زمینه همراهی و همکاری تمامی نهادها و بخش‌ها با نیروی انتظامی ضروری است.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و جانشین فرمانده انتظامی شهرستان سربیشه هم دیروز اعلام کرد: ماموران انتظامی در بازرسی از یک کامیون هزار و ۵۰۰ قطعه مرغ غیرمجاز و بدون مجوز بهداشتی را در این شهرستان کشف کردند.

 

 

 

سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد ریالی در بخش گردشگری خوسف

سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد ریالی در بخش گردشگری خوسف

 فرماندار خوسف گفت: ۲ مجتمع گردشگری در روستاهای کلاته ملک و نصرآباد این شهرستان با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد ریال در دست احداث است.

محمدعلی آخوندی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر ۶ اقامتگاه بوم‌گردی در شهرستان خوسف فعال است.

وی افزود: خوسف از نظر گردشگری، تاریخی و مذهبی دارای ظرفیت‌های فراوانی است که توجه به آنها زمینه توسعه هرچه بیشتر شهرستان را فراهم می‌کند.

فرماندار خوسف گفت: بیش از ۷۰ درصد جمعیت این شهرستان در بخش کشاورزی و دامداری فعالیت می‌کنند و با توجه به خشکسالی‌های چندین ساله باید به درآمدهای جایگزین مردم توجه ویژه شود.

وی اظهار داشت: خوسف به دلیل ظرفیت‌های متعددی که در بخش‌های مختلف دارد، می‌تواند از ظرفیت گردشگری در کنار معادن و صنایع به عنوان یکی از منابع درآمدی پایدار بهره‌مند شود.

آخوندی گفت: با توجه به اینکه گردشگری به عنوان مهمترین منابع درآمدی هر منطقه مطرح است، می‌تواند در راستای توانمندسازی جوامع محلی نیز نقش اساسی ایفا کند.

وی افزود: شهرستان خوسف دارای ۹۵ اثر ثبت شده شامل ۸۵ اثر تاریخی، پنج اثر طبیعی و پنج اثر معنوی و ناملموس است.

وی تصریح کرد: در بحث توسعه گردشگری باید به فرهنگ، آداب و رسوم هر منطقه توجه ویژه شود و و در این راستا پیوست‌های متناسب با هر منطقه تدوین شود.

فرماندار خوسف گفت: شهر خوسف به عنوان شهر ملی «مله بافی» ثبت شده که در استان خراسان جنوبی به عنوان تنها شهر ثبت ملی است و مسئولیت را برای حمایت از این هنر دوچندان می‌کند.

وی اظهار داشت: بافت تاریخی شهر خوسف با مساحت تقریبی ۲۰ هکتار به عنوان یکی از زنده‌ترین بافت‌های کشور است که برای حفظ و مرمت این بافت نیازمند اعتبار ویژه هستیم.

وی گفت: بافت تاریخی خوسف در دوره صد ساله حیات خود کمتر دستخوش تغییر قرار گرفته است و در آن مجموعه ای از آثار متعددی همچون مساجد تاریخی، مدرسه‌ها، قلعه، آب انبارها و منازل قدیمی وجود دارد.

آخوندی اضافه کرد: روستای هدف گردشگری خور نیز با بادگیرها، خانه‌های گلی با پوشش گنبدی در دل بافت آن، مانند نگینی در منطقه می‌درخشد و تراکم بالای خانه‌ها و معابر و کوچه‌های پر پیچ و خم از شاخص‌های عمده این روستا است.

وی گفت: روستای خور به عنوان روستای ملی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی  به صورت مشروط ثبت ملی شده و در راستای ثبت قطعی این روستا اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است.

فرماندار خوسف ادامه داد: اخیرا پرداخت تسهیلات به ۲۷ طرح تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در قالب طرح هر روستا یک محصول در روستای خور انجام شده است.

وی گفت: روستای گارجگان یکی دیگر از روستاهای با قدمت زیاد است که دست کندهای بالای یک هزار سال را دارد.

آخوندی اظهار داشت: در گردشگری سلامت نیز آبگرم لوت و آب ترش روستای شهرستانک به عنوان ۲ ظرفیت مهم هستند که زیرساخت‌های این پروژه‌ها با مشکلاتی مواجه است و نیازمند اعتبار ملی برای رفع این مشکلات هستیم.

وی گفت: در زمینه گردشگری مذهبی نیز اماکن مذهبی نظیر مزار شاه سلیمان علی، مزار سلطان ابوالقاسم نصرآباد و مجتمع فرهنگی مذهبی بلنجیر در زمره گردشگری مذهبی شهرستان خوسف به شمار می‌آیند که سالانه مورد استقبال مردم و گردشگران قرار می‌گیرند.

فرماندار خوسف افزود: مراسم بیل‌زنی مردم خوسف در روز عاشورا یکی از میراث‌های معنوی و ثبت ملی این شهرستان است که هر سال از نقاط مختلف برای دیدن این مراسم به خوسف می‌آیند.

وی اظهار داشت: در گردشگری کشاورزی گل نرگس، پنبه مله، زعفران و عناب، در گردشگری صنایع ‌دستی شهر ملی پنبه مله بافی خوسف و روستای سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی خور، در گردشگری ورزشی با جشنواره‌ها و مسابقات ورزشی در اقصی نقاط شهرستان و گردشگری عشایری با مناطق بکر در ۱۲۲ منطقه عشایری از جاذبه‌های گردشگری شهرستان خوسف است.

آخوندی گفت: همچنین در منطقه دق اکبرآباد با جاذبه‌های زیبای کویری‌ و فاصله کم که با مرکز شهرستان و مرکز استان دارد، سرمایه‌گذار برای ایجاد اقامتگاه بوم‌گردی ورود پیدا کرده است و امیدواریم به زودی این طرح به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: عملیات اجرایی ساخت جاده دسترسی سلم‌آباد به ماژان در حال اجراست که تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد و با تکمیل این پروژه مسیر دسترسی دق و کویرآباد به مرکز استان بسیار کوتاه‌تر از مسیر فعلی می‌شود.

فرماندار خوسف اظهار داشت: روستای کوشه سفلی یکی دیگر از روستاهای استان خراسان جنوبی است که با تلاش مردم روستا، گردشگری در روستا احیا شده است.

وی گفت: با سرمایه‌گذاری بومیان این روستا تعداد ۲ اقامتگاه بوم‌گردی به بهره‌برداری رسیده و یک واحد دیگر در دست احداث است که توانسته با این سرمایه‌گذاری‌ها نسبت به جذب گردشگر و رونق روستا کمک شایانی کند.

آخوندی افزود: روستای آرک و بین آباد به عنوان روستاهای ییلاقی و با مجموعه‌ای از جاذبه‌ها نیز پذیرای بسیاری از مسافران و گردشگران بوده و امید است با مهار ویروس کرونا دوباره شاهد حضور گردشگران در این مناطق باشیم.

وی گفت: ۲ پایگاه محیطبانی در مناطق حفاظت شده تجگ و گرنگ نیز می‌تواند به عنوان ۲ منطقه برای جذب گردشگر مورد استفاده قرار گیرد که تاکنون به آن کمتر توجه شده است.

مرکز شهرستان خوسف در فاصله ۳۶ کیلومتری بیرجند قرار دارد و به لحاظ تعداد آثار ثبت شده در استان خراسان جنوبی رتبه سوم را دارا است.

 

 

 

 

اولین دستگاه دیجیتال رادیوگرافی در خراسان جنوبی راه‌اندازی شد

اولین دستگاه دیجیتال رادیوگرافی در خراسان جنوبی راه‌اندازی شد

بیرجند – ایرنا – معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: اولین دستگاه دیجیتال رادیوگرافی پرتابل استان خراسان جنوبی در مرکز آموزشی درمانی رازی بیرجند، نصب و راه‌اندازی شد.

جلال احمدی روز دوشنبه به رسانه‌ها اظهار داشت: این دستگاه دیجیتال رادیوگرافی روز گذشته در بیمارستان رازی راه‌اندازی شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وی افزود: دستگاه دیجیتال رادیوگرافی امکان تصویربرداری دیجیتال و انتقال تصویر اخذ شده به صورت همزمان در بستر شبکه آرشیو تصاویر پزشکی (PACS) را دارد که از خصوصیات منحصر به فرد این سیستم نصب شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: ارزش دستگاه رادیوگرافی در بازار آزاد ۲۷ میلیارد ریال است که با پیگیری‌های مکرر صورت گرفته توسط اداره تجهیزات پزشکی دانشگاه به صورت رایگان از سازمان بهداشت جهانی (WHO) تامین شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز هفته گذشته از تحویل تجهیزات پزشکی به مراکز درمانی تابعه دانشگاه به مناسبت دهه فجر خبر داد.

محمد دهقانی فیروزآبادی گفت: در یک سال گذشته تلاش‌های گسترده‌ای برای تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز مراکز درمانی تابعه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شده که خوشبختانه تجهیزات هایتک دستگاه‌های سی تی اسکن، دستگاه‌های مرتبط با بخش‌های مراقبت ویژه با ارزش ریالی حدود ۷۰۰ میلیارد ریال به صورت رایگان از طریق هیات امنای صرفه‌جویی ارزی وزارت بهداشت و با پیگیری‌های مکرر دانشگاه تامین و تحویل مراکز درمانی تابعه دانشگاه شده است.

وی افزود: همچنین به مناسبت دهه فجر توزیع اقلام تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیمارستان‌ها را داشتیم که به ارزش ریالی حدود ۱۵۵ میلیارد ریال تجهیزات مختلف بخش‌های مراقبت ویژه بخصوص ونتیلاتور، مانیتورینگ، ساکشن، پمپ انفوزیون، دستگاه‌های تب سنج و اقلام متنوع که مورد نیاز بیمارستان‌ها است، از طریق هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران تامین شد.

وی بیان کرد: این تجهیزات تحویل مراکز درمانی می‌شود تا در جهت ارائه خدمت به مردم در بخش‌های مختلف به ویژه بخش مراقبت ویژه مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

 

تمامی روستاهای بالای ۱۰ خانوار شهرستان فردوس راه آسفالت دارند/۲

تمامی روستاهای بالای ۱۰ خانوار شهرستان فردوس راه آسفالت دارند

رییس اداره راه و شهرسازی شهرستان فردوس از آسفالت ۱۰۰ درصدی راه‌های روستایی بالای ۱۰ خانوار در این شهرستان خبر داد و گفت: آسفالت ۱۸ کیلومتر راه بین روستایی در دست اجرا است که تاکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

احمد آخوندی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۳۵۰ کیلومتر راه روستایی در شهرستان فردوس وجود دارد که تاکنون ۲۰۰ کیلومتر آن در روستاهای بالای ۱۰ خانوار که دارای کد آبادی هستند، آسفالت شده است.

وی با بیان اینکه بعضی راه‌ها کد آبادی دارند اما به لحاظ خانوار، روستا محسوب نمی‌شوند گفت: ۱۵۰ کیلومتر راه روستایی دیگر باقی مانده که دارای کد آبادی هستند اما روستا محسوب نمی‌شوند و بین روستایی است.

رییس اداره راه و شهرسازی شهرستان فردوس تصریح کرد: هر راه روستایی با توجه به شرایطی که دارد، نیازمند ۸ تا ۱۲ میلیارد ریال اعتبار است.

وی افزود: در سال‌های گذشته برای آسفالت راه‌های روستایی از سهمیه قیر رایگان استفاده کرده‌ایم که امسال نیز از طریق مجلس شورای اسلامی پیگیر این موضوع هستیم.

آخوندی گفت: تامین قیر رایگان به تنهایی برای تکمیل آسفالت این راه‌ها کافی نبوده و نگهداری، هزینه پخت، اجرا و حمل آسفالت هزینه بسیار سنگینی دارد که نیازمند اعتبار ویژه است.

 

 

 

 

 

درخواست استاندار خراسان جنوبی برای تسهیلات ویژه مناطق روستایی/۳

درخواست استاندار خراسان جنوبی برای تسهیلات ویژه مناطق روستایی

 استاندار خراسان جنوبی تسهیلات ویژه برای برخورداری مردم در مناطق روستایی، تامین اعتبار اجرا و تکمیل پروژه‌های روستایی و افزایش سهمیه امریه با هدف بکارگیری نیروهای توانمند را از مطالبات استان عنوان کرد که با نظر مساعد معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری همراه شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، «حمید ملانوری» در دیدار با «محمد امید» معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری به تشریح شرایط استان و اقدامات صورت گرفته در حوزه روستاییان و عشایر پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: علیرغم همه تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته و خدمات بسیار خوبی که نظام مقدس جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته در خراسان جنوبی انجام داده ، متاسفانه هنوز شاهد محرومیت در بسیاری از نقاط استان هستیم.

استاندار خراسان جنوبی به سهم اندک مردم از ظرفیت‌های خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: با انگیزه توانمندسازی مردم و استفاده از منابع و ظرفیت‌های استان، برای ارتقای سطح رفاه مردم خوب خراسان جنوبی برنامه‌ریزی کرده و تلاش لازم را برای تحقق برنامه‌ها انجام خواهیم داد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر دولت باید برای رفع محرومیت از این استان، کمک‌ها و مساعدت‌های لازم را صورت دهد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری نیز برای همکاری با برنامه‌های اجرایی استان در راستای محرومیت‌زدایی قول مساعد داد و پیرو دعوت استاندار مقرر شد به زودی همراه با مدیران حوزه معاونت به استان خراسان جنوبی سفر کند.

براساس مذاکرات این جلسه، در سفر محمد امید به خراسان جنوبی ضمن بررسی اقدامات اجرایی انجام شده، برنامه‌ریزی های لازم برای عملیاتی کردن طرح‌هایی با هدف محرومیت‌زدایی از استان و با محوریت اشتغال پایدار و درآمد مناسب، به منظور توسعه سطح امکانات و رفاه اجتماعی در مناطق مختلف صورت خواهد گرفت.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و بیش از ۴۰ درصد جمعیت این استان در مناطق روستایی ساکن هستند.

 

 

 

 

 

 

 

موج نو قهرمان مسابقات والیبال بانوان مود شد/۷

مسابقات والیبال بانوان جام فجر مود با قهرمانی تیم موج نو به پایان رسید

مسابقات والیبال جام فجر مود با قهرمانی تیم باشگاه موج نو به پایان رسید.

به گزارش امروز خراسان جنوبی این دوره از رقابت ها با حضور پنج تیم از مود و بیرجند در سالن ورزشی شهر مود به مدت دو روز برگزار شد .

در این مسابقات تیم باشگاه موج نو بیرجند الف مقام اول و تیم های تربیت بدنی مود و باشگاه موج نو بیرجند ب مقام دوم و سوم این مسابقات را کسب کردند
داوری این رقابت ها را خانم ها خاطره فروتن، رودابه مهاجرانی و همانصیریان عهده دار بودند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*