اخبار خراسان جنوبی / اعضای کارگاه نمایش کانون فردوس با تئاتر کاغذی آشناشدند

با حضور رئیس سازمان امور عشایرکشور

فاز دوم طرح آبرسانی به محلات عشایری نهبندان افتتاح شد

با رئیس سازمان امور عشایری کشور، فاز دوم طرح آبرسانی پایدار به محلات عشایری خواجه منجیکو در شهرستان نهبندان افتتاح شد.

 فاز دوم طرح آبرسانی پایدار به محلات عشایری خواجه منجیکو در شهرستان نهبندان ، بزرگترین پروژه حوزه عشایری استان در دهه فجر امسال است.
این طرح با اعتباری معادل ۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اجرا شده است.

استاندار خراسان جنوبی:

راهکارهای افزایش درآمد عشایر خراسان جنوبی پیگیری می‌شود

راهکارهای افزایش درآمد عشایر خراسان جنوبی پیگیری می‌شود

 استاندار خراسان جنوبی گفت: به دنبال راهکارهایی برای افزایش درآمد جامعه عشایری استان از جمله ایجاد شرکت‌های خاص و فعال‌تر شدن اتحادیه عشایری استان برای فروش و عرضه تولیدات عشایر با بالاترین قیمت و ارزش واقعی آنها هستیم.

حمید ملانوری در آیین افتتاح فاز دوم طرح آبرسانی پایدار به محلات عشایری خواجه منجیکوه شهرستان نهبندان که با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان امور عشایر ایران برگزار شد افزود: همه ما می‌دانیم عشایر به آن اندازه که برای تولید محصولات دامی، کشاورزی و صنایع دستی خود زحمت می‌کشند، درآمد و عایدی ندارند لذا برای جبران این مساله به دنبال راهکارهایی هستیم.

وی جامعه عشایری را افرادی سختکوش، پرتلاش و زحمتکش خواند و تصریح کرد: عشایر در اوج سختی‌ها، قدردان و سپاسگزار نعمت‌هایی هستند که در اختیار دارند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به مقایسه شرایط موجود با دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: به لطف پیروزی انقلاب اسلامی شاهد توسعه خدمات در بخش‌های مختلف هستیم.

وی گفت: یکی از مهمترین شعارها و اهداف انقلاب و انتظارات حضرت امام خمینی (ره) این بود که یک نظام در کشور حاکم شود تا استضعاف و محرومیت را بزداید و توزیع عادلانه خدمات در گوشه گوشه کشور را به همراه داشته باشد.

ملانوری با اشاره به مهاجرت مردم از برخی مناطق عنوان کرد: دلیل اصلی مهاجرت مردم، نبود کار، کمبود امکانات و زیرساخت‌های رفاهی و همچنین عدم تامین معیشت آنها است.

وی افزود: اگر بتوانیم خدمات را به گونه‌ای توزیع کنیم که مردم در هر جایی که زندگی می‌کنند بتوانند بهترین شرایط را داشته باشند، نقطه قوت و موفقیت ماست.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه عشایر ۱۰ درصد جمعیت استان را شامل می‌شوند تصریح کرد: به اندازه جمعیت عشایر، زحمتی که در مباحث توسعه‌ای می‌کشند و نقشی که در امنیت استان دارند،  باید خدمتگزارشان باشیم.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تامین رفاه عشایر استان اظهار داشت: با اجرای همین طرح آبرسانی پایدار، آب شرب بهداشتی و سالم محلات عشایری منطقه تامین می‌شود.

ملانوری با اشاره به مشکلات موجود در حوزه راه‌ها و ایل راه‌ها افزود: با توجه به مذاکراتی که در این زمینه با رییس سازمان امور عشایر ایران صورت گرفته، اقداماتی انجام خواهد شد تا ایل راه‌ها وضعیت بهتری پیدا کنند.

وی تاکید کرد: ارائه خدمات با هدفی صورت می‌گیرد که به ظرفیت‌های اقتصادی منطقه کمک شود و حاصل زحمات جامعه عشایر به ارزش واقعی خود برسد.

 

۱۳ هزار و ۵۰۰ پنل خورشیدی در اختیار عشایر کشور قرار می‌گیرد

 رییس سازمان امور عشایر ایران گفت: ۱۳ هزار و ۵۰۰ پنل خورشیدی در دهه فجر و تا پایان امسال با مساعدت دولت بین عشایر کشور توزیع می‌شود.

شاهپور علائی مقدم  در حاشیه آیین افتتاح طرح آبرسانی پایدار به محلات عشایری شهرستان نهبندان در جمع خبرنگاران افزود: ۹۰ درصد هزینه این پنل‌های خورشیدی از محل یارانه دولت تامین شده است که با اعتبار حدود ۱۳۵ میلیارد تومان بین عشایر کل کشور توزیع خواهد شد و هزار و ۲۰۰ پنل مربوط به خراسان جنوبی است.

وی همچنین گفت: از آغاز امسال ۴۷۰ هزار تن نهاده دامی بین عشایر توزیع شد و تا پایان سال به ۵۷۰ هزار تن می‌رسد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در سال جاری به همت جامعه عشایر کشور ۲۰۰ هزار تن گوشت قرمز تولید شده است.

وی با بیان اینکه ۲۵ درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور توسط عشایر تولید می‌شود گفت: از سال ۹۵ تاکنون با پرداخت تسهیلات کم‌بهره، اصلاح روش تغذیه دام و اصلاح نژاد دام، افزایش ۵۰ هزار تن گوشت قرمز توسط عشایر کشور رقم خورد.

علائی مقدم افزود: در راستای برخورداری عشایر از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی، ۲۸۸ پروژه آبرسانی با اعتبار ۱۳۵ میلیارد تومان دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: همچنین ۲۸۲ پروژه مختلف از سوی دستگاه‌های متولی با اعتبار هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان در حوزه عشایری کشور در حال بهره‌برداری است.

رییس سازمان امور عشایر ایران بیان کرد: ۱۰۰ هزار نفر از عشایر سرپرست خانوار از بیمه اجتماعی رایگان برخوردار می‌شوند.

فرماندار نهبندان هم گفت: از سازمان امور عشایر ایران خواستار تکمیل فاز سوم طرح آبرسانی به محلات عشایری خواجه منجیکوه برای بهره‌مندی ۲۸۰ خانوار هستیم.

مجید بیکی افزود: فاز دوم پروژه آبرسانی به محلات عشایری نهبندان در کمتر از ۶ ماه به بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه در مناطق عشایری نگاه خوبی برای خدمت‌رسانی و افزایش ضریب ماندگاری وجود دارد اظهار داشت: آبرسانی به محلات عشایری خواجه منجیکوه بزرگترین پروژه حوزه عشایری استان خراسان جنوبی در نهبندان است.

وی گفت: شهرستان نهبندان ۱۶ هزار و ۱۰۰ نفر جامعه عشایری و رتبه دوم جمعیت عشایری را در استان دارد لذا ضرورت حضور عشایر در مناطق مرزی و تلاش برای حضور آن‌ها مهم است.

فرماندار نهبندان یادآور شد: از ۲۸۷ راس دام سبک در شهرستان نهبندان ۱۷۰ هزار راس متعلق به عشایر  منطقه خواجه منجیکوه است.

وی گفت: تامین آب شرب انسان و دام یکی از دغدغه‌های مهم عشایر است که با بهره‌برداری از فاز دوم آبرسانی به محلات عشایری خواجه منجیکوه این دغدغه رفع شد.

فاز دوم طرح آبرسانی پایدار به محلات عشایری خواجه منجیکوه شهرستان نهبندان در نهمین روز دهه فجر با حضور رییس سازمان امور عشایر ایران و استاندار خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی نیز در این آیین گفت: پروژه انتقال آب خواجه منجیکو نهبندان در سه فاز با اجرای ۸۱ کیلومتر لوله‌گذاری تعریف شده است.

مهدی عصمتی پور افزود: این پروژه ۱۴ محله عشایری با جمعیت ۲۸۰ خانوار و یک هزار و ۵۰۰ نفر همچنین ۱۴ هزار و ۵۰۰ راس دام را پوشش خواهد داد.

وی اظهار داشت: برای فاز دوم طرح آبرسانی به محلات عشایری خواجه منجیکوه شهرستان نهبندان ۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.

 

بر اساس آن چه در افق این طرح دیده شده، آبرسانی پایدار به ۱۴ محله عشایری و تأمین آب بهداشتی و سالم مورد نیاز ۲۸۰ خانوار، شامل جمعیتی بیش از هزار و ۵۰۰ نفر در قالب این طرح، محقق می‌شود.

 

 

 

بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان کمک مومنانه در خراسان جنوبی جمع‌آوری شد

بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان کمک مومنانه در خراسان جنوبی جمع‌آوری شد

بیرجند – ایرنا – فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی گفت: در مرحله سوم از گام سوم رزمایش کمک مومنانه در استان، ۱۰۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان کمک‌ جمع‌آوری و به مردم ارائه شد.

به گزارش ایرنا سردار علی قاسمی روز دوشنبه در آیین محوری کمک‌های مومنانه به همراه افتتاح نمایشگاه اشتغال در روستای گازار بیرجند افزود: گام سوم رزمایش کمک مومنانه از هفته وحدت امسال در چهار زیر مرحله شروع شد که مرحله سوم در بهمن ‌ماه در حال اجراست و مرحله چهارم آن در ایام عید نوروز و روزهای پایانی سال برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: هدف اصلی مرحله سوم کمک به اشتغال و اشتغال‌زایی و تامین جهیزیه نوعروسان نیازمند است.

سردار قاسمی، توزیع ۱۸ هزار و ۱۹۱ بسته معیشتی، هزار و ۴۹۱ ثوب کفش و لباس، ۲۳۵ بخاری و آبگرمکن، ۵۱۲ کارت هدیه، ۲۳ هزار غذای گرم، ۱۴هزار و ۹۶۴ کیلوگرم گوشت قربانی، ۲۵ هزار بسته بهداشتی، آزادسازی ۳۳ زندانی جرایم غیرعمد، توزیع ۹۰۸ سری جهیزیه، راه اندازی ۷۸۳ کارگاه تولیدی و اشتغال هزار و ۷۹۶ نفر را از جمله خدمات ارائه شده به نیازمندان در مرحله سوم گام سوم رزمایش کمک مومنانه ذکر کرد.

وی با بیان اینکه به برکت اتحاد و انسجام مسوولان خدمت‌رسانی به مردم اوج و شدت گرفته است گفت: شان مسوولان در خدمتگزاری به مردم است که البته امروز حضور مستمر مسوولان در روستاهای توجه به این امر است.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی بیان کرد: به خاطر فداکاری شهدا امروز ایران اسلامی در جهان می‌درخشد که باید همه ما قدردان شهدا و ادامه دهنده راه آنان باشیم.

وی با بیان اینکه امام راحل ما را از منجلاب رژیم طلاغوت نجات داد، اضافه کرد: راه امام زنده است و امروز پرچم نظام را مقام معظم رهبری به دست گرفتند که باید پشت سر ایشان برای رسیدن به قله‌های تعالی و انسانیت تلاش کنیم.

وی یادآور شد: جهش تولید، کار و تلاش و اشتغال برای این است که ما روی پای خودمان بایستیم تا بتوانیم پنجه استکبار که ۴۲ سال است دشمنی می‌کند را به خاک بمالیم و عزت آفرین برای کشورمان باشیم.

سردار قاسمی با اشاره به نامگذاری سال جهش تولید توسط مقام معظم رهبری هم گفت: امروز همه ما باهم هستیم و لازمه جهش تولید خودکفایی است.

وی اظهار داشت: انقلاب اسلامی اصل و مبنای آن فرهنگی بود اما اقتصادی و اجتماعی هم بود و ۸۰ درصد جامعه ما در فشار اقتصادی بودند.

وی ادامه داد: به برکت انقلاب اسلامی امروز خدماتی خوبی در روستاها ارائه می‌شود و حق مردم بیشتر از این است اما باید بدانیم که ما قبل از انقلاب هیچی نداشتیم.

سردار قاسمی با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی متجاوزین در ایران برای خود لانه داشتند، گفت: ما در پیروزی انقلاب اسلامی دشمنان را از در بیرون کردیم اما آنان در این ۴۱ سال گذشته تلاش می‌کنند که از پنجره داخل بیایند.

وی ادامه داد: دشمنان تمام توطئه‌های خود را اجرا کردند و موفق نشدند و در چند سال اخیر جنگ اقتصادی و محاصره اقتصادی را برعلیه ما طراحی کردند.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی گفت: فشارهای اقتصادی دشمنان در ۱۰ سال اخیر در اوج بوده است اما آنان خودشان دارند از درون می‌پاشند و شکست می‌خورند و در نهایت پیروزی از آن ماست.

سردار قاسمی افزود: این نمایشگاه‌ها و تولید و اشتغال برای این است در این جنگ سخت اقتصادی که از جنگ نظامی خیلی سخت‌تر است، پیروز شویم.

وی گفت: در هشت سال دفاع مقدس در جبهه نبرد حضور داشتم و واقعا صحنه‌های جنگ سخت بود اما صحنه‌های جنگ اقتصادی ما سخت‌تر است.

سردار قاسمی عنوان کرد: در جنگ اقتصادی چشم، گوش، زبان و هم دست و پای ما را بسته‌اند ما باید به قله برسیم و خواهیم رسید ما در ۸۰ درصد موضوعات خودمان مستقل شدیم و در برخی موضوعات همانند سایر کشورها وابسته هستیم.

وی با تاکید براینکه امروز باید همانند هشت سال دفاع مقدس در جنگ اقتصادی هم مقاومت کنیم، اضافه کرد: فرهنگ متعالی دفاع مقدس با گنجینه ای از تجربه، ایثار و مقاومت در عرصه کنونی به پیروزی رسیدن در جنگ اقتصادی و شرایط دشوار تحریم و فشارهای دشمنان کمک می‌کند.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی با اشاره به موضوع اقتصادی مقاومتی و خودکفایی روستاییان هم گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی روی پای خود بایستیم و خودکفا باشیم و باید روستاییان در مصارف خود خودکفا شوند.

سردار قاسمی با تاکید براینکه رهبر انقلاب تاکید زیادی برای روی تحقق اقتصاد مقاومتی دارند، اضافه کرد: امروز مسوولان و ادارات در تحقق این امر کوتاهی می‌کنند باید مسوولان جلودار باشند تا مردم هم پشت سر آنان حرکت کنند.

وی ادامه داد: تعاونی‌های کوچک مولد صندوق‌های قرض‌الحسنه است ما به موضوعات قرض‌الحسنه کم توجهی کردیم و اسلام بر این موضوع تاکید زیادی دارد.

در ۲۴ ساعت گذشته

شناسایی ۲۱ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی

شبانه روز گذشته ۲۱ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در شبانه روز گذشته ۱۳۶ آزمایش کرونا در استان انجام شد گفت: از این تعداد ۲۱ آزمایش، مثبت قطعی اعلام شد که ۷ نفر در بیمارستان‌ها بستری اند و ۱۴ نفر نیز نمونه گیری سرپایی شدند.
مهدی زاده افزود: متاسفانه با یک مورد جدید فوت در اثر کرونا در شبانه روز گذشته تعداد فوتی‌های کرونا به ۷۴۵ مورد در خراسان جنوبی رسید.
وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۲۹ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند گفت: از این تعداد ۳۸ نفر مبتلا به کرونایند که ۷ نفر از آنان در بخش‌های مراقبت ویژه بستری اند و حال یک نفرشان وخیم است.

 

 

قائم مقام دبیر شورای نگهبان

امروز ایران اسلامی فکر، اعتقاد و انگیزه را تولید و راهبری می‌کند

قائم مقام دبیر شورای نگهبان در بیرجند گفت: امروز ایران اسلامی، فکر، اعتقاد و انگیزه، تولید و راهبری می‌کند و آمار‌های امیدبخش کنونی نتیجه تحول کیفی است که در کشور اتفاق افتاده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، رهپیک امروز در آیین تکریم و معارفه روسای قدیم و جدید دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان جنوبی افزود: باید برای جوانان و کسانی که ابتدای انقلاب را لمس نکردند این آمار‌ها و گزارش ها به معنای واقعی ارائه شود و اگر ملتی به خود و دستاورد‌های خود افتخار کند، برای طی کردن مسیر پیشرفت، انگیزه دارد.
وی گفت: کشور همواره با آسیب‌های مختلف درگیر بوده و تجربه ما در جمهوری اسلامی ایران و اعتقاد ما به انقلاب، حکایت از این دارد که مشکلات را کنار می‌زنیم و از آن عبور می‌کنیم.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان افزود: هیچ انقلابی وجود ندارد که بتواند با حفظ استقلال، ۴۲ سال ماندگار باشد، اما ایران اسلامی با تمام تحریم‌ها و جنگ هشت ساله دفاع مقدس، باز هم ماندگار شد.
رهپیک گفت: در حوزه‌های بهداشتی، صنعتی، علمی و سیاسی کشور تحولات گوناگون ایجاد شده و این تحولات قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست و ما در بسیاری از شاخص‌ها جزء ۱۰ کشور نخست دنیا هستیم که این کار بزرگی است.
عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: مهم‌تر از این تغییرات نیز تحولات بنیادین است که در کشور رخ داده و آن اتفاقات کیفی است که سبب شده طراز انقلاب به عنوان کشور و ملت تغییر کند و در مسیر این تحولات، ما از یک کشور وابسته و منفعل و غیر موثر به کشوری دارای استقلال و هویت و موثر و مولد تبدیل شده ایم.
رهپیک همچنین با اشاره به انتخابات پیش رو گفت: به برکت انقلاب اسلامی انتخابات به معنای واقعی و صحیح برگزار می‌شود که همین موضوع، انسجام و امنیت را در کشور بالا می‌برد، تهدیدات را کاهش و آسیب‌ها را کنترل می‌کند.
وی با بیان اینکه نظارت بر انتخابات بر عهده شورای نگهبان است و باید قانون ملاک اصلی باشد افزود: وظیفه شورای نگهبان این است که در نظارت، بی طرف و منصفانه باشد و شورای نگهبان همواره تلاش کرده در عملکرد و رفتار خود، اخلاق را رعایت کند.
رئیس سابق دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه حضور مردم استان در تمام ادوار انتخابات حداکثری بوده است گفت: کسانی که وارد چرخه قوه مقننه می‌شوند باید برای نظام مفید باشند و برای حفظ آن تلاش کنند.
حجت الاسلام محمدی گفت: امروز شورای نگهبان با رهنمود‌های رهبری دفاتر هیات نظارت را تشکیل داده است و در شهرستان‌ها افرادی را تحت عنوان شبکه نظارت جذب کردیم و این شبکه نظارت، فعال، چابک و آماده به کار است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی هم گفت: با همکاری و همدلی در تمام سال‌های پس از انقلاب توانستیم توفیقاتی داشته باشیم و جهان استکبار از این عظمت و همدلی در تعجب است و امروز آنچه سبب اقتدار نظام شده خدمت خالصانه است.
خوش خبر با بیان اینکه در گام دوم انقلاب باید سیاست‌های رهبری کامل اجرا شود افزود: در انتخابات پیش رو، قانون را ملاک رفتار و کردار خود قرار می‌دهیم و به کسی اجازه نمی‌دهیم پا را فراتر از قانون بگذارد و یا منافع شخصی خود را دنبال کند.
در این مراسم ، حجت الاسلام یعقوبی به عنوان رئیس جدید دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان جنوبی معرفی و از خدمات حجت

اعضای کارگاه نمایش کانون فردوس با تئاتر کاغذی آشناشدند/۲

اعضای کارگاه نمایش کانون فردوس با تئاتر کاغذی آشناشدند

اعضا علاقه‌مند به نمایش عروسکی، با حضور در کارگاه مجازی با تهیه و تولید یک تئاترکاغذی بیشترآشنا شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در این نشست اشرف دباغ فردوس  مطالبی با موضوع شیوه‌های «تئاترکاغذی» به صورت مصور با ارسال عکس به اعضای حاضر ارایه و چگونگی شروع کار و وسایل موردنظر برای اجرای یک نمایش را تشریح شد.

دباغ با اشاره به تاریخچه این هنر گفت: تئاترکاغذی اصول و قواعد یک نمایش عروسکی را داراست و قدمت آن نزدیک به دویست سال قبل برمی گردد در زمانی که هنوز تلویزیون هنوز جایی در منازل نداشت، نمایش عروسکی یکی از سرگرمی های خانواده ها در کشورهای مختلف بود.

وی با بیان تعاریفی از نمایش عروسکی، تئاترکاغذی را  شیوه‌ای از نمایش دانست که به خاطرآسانی و در دسترس بودن ملزومات و وسایل مورد نیاز در کوتاه ترین زمان می تواند به اجرا درآید.

 

 

 

 

هنرکارت ۵۰ هنرمند خراسان جنوبی رسید/۲-۳

    
هنرکارت 50 هنرمند خراسان جنوبی رسید
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی عنوان کرد: اولین بسته هنر کارت برای ۵۰ هنرمند استان تحویل این اداره کل شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علی زمزم با بیان این خبر، گفت: هنرمندان پس از دریافت پیامک از سمت صندوق اعتباری هنر، جهت اخذ هنرکارت خود به این اداره کل مراجعه کنند.

وی با اشاره به این که دریافت کنندگان ۱۰ روز فرصت دارند نسبت به فعال سازی هنرکارت اقدام کنند، خاطرنشان کرد: فعال سازی از طریق ارسال کد ۱۶ رقمی کارت به سامانه پیامکی ۵۰۰۰۲۸۱۹ انجام می شود.

زمزم یادآور شد: کسانی که تاکنون مبلغ کمک معیشتی کرونا ویژه اعضای صندوق اعتباری هنر را دریافت نکرده اند، پس از دریافت هنرکارت، می توانند با در دست داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی جهت احراز هویت به بانک آینده مراجعه کرده و این مبلغ کمک معیشتی را دریافت کنند.

وی با تاکید بر این که تمام خدمات صندوق اعتباری هنر از جمله اعطای تسهیلات به هر کارت واریز می شود، ادامه داد: هزینه دفترچه درمانی سه ماه ابتدای سال هنرمندان نیز به هنرکارت واریز شده است.

به گفته وی هنرکارت های سایر هنرمندان استان نیز به زودی ارسال خواهد شد و متعاقبا به هنرمندان اطلاع رسانی می شود.

 

 

 

 

 

مسابقه والیبال جام فجربانوان بشرویه برگزارشد/۷

 دیدار دوستانه تیم های والیبال بانوان شهرستان بشرویه جام فجر برگزارشد

 

 به مناسبت چهل ودومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و یادبود سردارسپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی تیم های والیبال امید بانوان شهرستان وتیم والیبال بانوان شهرک امام خمینی(ره) با یکدیگر دیدارنمودند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی این دیدار که  به همت هیات والیبال شهرستان در سالن ورزشی آزادی برگزار شد ، در پایان تیم والیبال امید بانوان توانست برمیهمان خود غلبه نمایند.

برگزاری مسابقه دارت به مناسبت دهه فجر در سرایان/۷

برگزاری مسابقه دارت به مناسبت دهه فجر

 به مناسبت دهه مبارک فجرمسابقه دارت در شهرستان سرایان بین ۲۵ دانش آموز در سالن ملت برگزار شد و در پایان به مقام های اول تا سوم جوایزی اهدا شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی،یاسمن زهرا کاووسی مقام اول ،بهاره خاوری مقام دوم ،زینب اصلی مقام سوم را در این مسابقه کسب کردند.

رقابت ۷۰ کارمند سرایانی در مسابقات تیراندازی دهه فجر/۷

۷۰ شرکت کننده کارمند در مسابقات تیراندازی به مناسبت دهه فجر در سالن تیراندازی سرایان باهم رقابت کردند

به گزارش امروز خراسان جنوبی، ۷۰نفر از کارمندان ادارات سرایان در رشته تفنگ بادی آقایان و بانوان اعلام آمادگی کردند که با رعایت تمام شیوه نامه های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در محل سالن تیراندازی به رقابت پرداختند.
افتتاح ۳ طرح آموزشی در نهمین روز دهه مبارک فجر
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: همزمان با نهمین روز از دهه مبارک فجر، ۳ طرح آموزشی با ۲۲ککلاس درس در مرکز استان افتتاح شد.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، محمد علی واقعی درحاشیه  آیین افتتاح این پروژه های آموزشی که با حضور معاون استاندار و تنی چند از مسئولین استانی و شهرستانی برگزار شد، تصریح کرد: با افتتاح مدرسه شش کلاسه قلم ۱۰مهر شهر بیرجند هفتاد و ششمین مدرسه مؤسسه ی مهر گیتی در خراسان جنوبی با ۱۲۰ کلاس درس به بهره برداری رسید.

وی؛ با بیان این مطلب که این آموزشگاه با زیربنای ۷۵۰مترمربع و اعتباری بالغ بر چهار میلیارد تومان ، با مشارکت مؤسسه مهر گیتی احداث شده است، عنوان کرد: ۱۸۰ دانش آموز دوره ابتدایی شهرک مهر شهر بیرجند از نعمت فضای آموزشی استاندارد برخوردار شدند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از افتتاح دبستان ۱۲ کلاسه ی امام هادی(ع) شهر بیرجند به عنوان دومین پروژه ی امروز یاد کرد و ابراز داشت: این آموزشگاه با زیر بنای یک هزار و ۲۶۷ متر مربع و اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان با مشارکت ادارات کل نوسازی،توسعه وتجهیزمدارس،راه وشهرسازی وکمیساریای عالی سازمان ملل درخراسان جنوبی احداث، تکمیل و به بهره برداری رسید.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان این که ۳۶۰ دانش آموز پسر این دبستان از مزایای این پروژه آموزشی برخوردار شدند، اظهار کرد: دبستان ۴ کلاسه اکرامی امیرآباد بیرجند با زیر بنای ۲۰۰ متر مربع با اعتباری بالغ  ۲۲۰ میلیون تومان سومین طرح آموزشی افتتاح شده بود که تا ظهر امروز با حضور معاون استاندار خراسان جنوبی افتتاح شد.

واقعی با بیان این که ۱۲۰ دانش آموز از مزایای آن برخوردار شدند، افزود: با بهره برداری از این سه پروزه ی آموزشی ۲هزار و ۲۱۷ متر مربع به فضاهای آموزشی مرکز استان اضافه شد.

کشف ۱۵۵۰ لیتر سوخت قاچاق از یک نیسان در درمیان/۴

ماموران انتظامی شهرستان درمیان در بازرسی از یک خودروی نیسان هزار و ۵۵۰ لیتر سوخت قاچاق خارج از شبکه توزیع فراورده‌های نفتی کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی فرمانده انتظامی شهرستان درمیان گفت: ماموران انتظامی شهرستان درمیان در راستای طرح مبارزه با قاچاق سوخت و فراورده‌های نفتی، هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به یک خودروی نیسان حامل تانکر سوخت مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.
سرهنگ دشتستانی افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از خودروی نیسان هزار و ۵۵۰ لیتر سوخت قاچاق خارج از شبکه توزیع فراورده‌های نفتی کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان درمیان گفت: ماموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

کشف ۳ کیلو گرم هروئین از ۲ مسافر اتوبوس درنهبندان/۴

ماموران انتظامی شهرستان نهبندان در بازرسی از ۲ مسافر اتوبوس ۳ کیلو گرم هروئین در این شهرستان کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان گفت: مأموران انتظامی شهرستان نهبندان هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به یک اتوبوس مسافربری مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

سرهنگ رحیمی افزود: مأموران در بازرسی تکمیلی از اتوبوس در وسایل ۲ نفر از مسافران ۳ کیلوگرم هروئین که به طرز ماهرانه‌ای جاساز شده بود کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان گفت: ماموران در این رابطه ۲ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

افتتاح طرح دانه بندی منیزیت لاخ زرد در شهرستان نهبندان/۲

طرح دانه بندی منیزیت لاخ زرد شهرستان نهبندان با حضور استاندار خراسان‌جنوبی به بهره برداری رسید.

طرح دانه بندی منیزیت لاخ زرد در منطقه مزار آقا سید علی (س) بخش سرداران شهرستان نهبندان احداث شد.
مبلغ سرمایه گذاری شده برای اجرای این واحد فرآوری که عملیات اجرایی آن از سال ٩٨ شروع شد ، ۲۰ میلیارد تومان است.
ظرفیت ماهانه ی این معدن پنج هزار تن است.
افتتاح این واحد تولیدی برای ١۵ نفر به صورت مستقیم و ١٠ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی به همراه دارد.
منیزیت ، ماده معدنی است که کاربرد زیادی در صنایع فولاد و آجر‌های نسوز دارد.
خراسان جنوبی با وجود ذخایر غنی زغالسنگ ، منیزیت ، بنتونیت ، پتاس ، مس ، طلا ، خاک‌های صنعتی و… جزو پنج استان برتر معدنی کشوراست.

اهدا بیش از ۴۰۰ بسته معیشتی و جهیزیه بین نیازمندان زیرکوه/۲

 اهدای ۴۰۰ بسته معیشتی ، بیش از ۱۰۰ بسته نوشت افزار و ۱۲ سری جهیزیه توسط موکب حضرت علی اصغر (ع) و موسسه آبشار عاطفه‌ها شهرستان و بیش از ۱۵۰ میلیون وام اشتغالزایی از برنامه‌های چهارمین مرحله از سومین گام کمک مؤمنانه در شهرستان زیرکوه است.

فرمانده ناحیه مقاومت سپاه زیرکوه گفت: یکی از برنامه هایی که در جای جای ایران اسلامی برگزار می‌شود رزمایش همدلی اجتماعی بسیج و کمک مومنانه است که در چهار محور برگزار می‌شود.

سرهنگ کاری افزود: اعزام گروه‌های جهادی و تخصصی به مناطق تعیین شده ، اعزام تیم‌های حمایتی و مراقبتی طرح حاج قاسم سلیمانی در خصوص کمک به سلامت ، رزمایش الی بیت المقدس گردان‌های خواهر و برادر زیرکوه و توزیع جهیزیه و بسته‌های معیشتی و کمک تحصیلی از برنامه‌های این رزمایش است.

وی گفت: در شهرستان ۷۵ گروه جهادی ثبت شده داریم که از ابتدای سال ۲۱۷ ماموریت توسط این گروه‌ها انجام شده است.

اشتغالزایی ۳۶ نفر با بهره برداری از یک طرح در فردوس/۲

با بهره برداری از یک طرح کشاورزی در شهرستان فردوس  زمینه اشتغال ۳۶ نفر فراهم شد.

افتتاح پروژه آبیاری کم فشار چاه موتور شهید یوسفیان اولین طرح افتتاح شده  با اشتغال ۳۶ نفر در شهرستان فردوس است که برای اجرای این پروژه ۴ هزار و ۱۲۸ متر لوله گذاری در ۳۹.۸ هکتار اجرا شده است.
بهره برداری از عملیات بیولوژیک (بذر کاری و کپه کاری) با هدف جلوگیری از بروز گرد و غبار، کنترل روان‌آب، تامین علوفه دام و مقابله با بیابان زایی  در سطح هزار و  ۴۰۰ هکتار در ۴ قطعه نیز انجام شد.

صدور حکم ۹ میلیاردی برای قاچاقچی کالا در بیرجند/۴

قاچاقچی کالا در بیرجند به پرداخت ۹ میلیارد ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شدند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گفت: مأموران ایست و بازرسی علی آباد شهربیرجند هنگام کنترل خودرو‌های عبوری به یک دستگاه اتوبوس مشکوک شده که پس از توقف بازرسی‌های لازم انجام شد.
محمدحسین اشرفی افزود: در بازرسی از خودرو مقادیری کالای قاچاق شامل ۳۷۰ ثوب شلوار ، ۱۰۵ کیلوگرم لباس مستعمل ، ۵۰ کیلوگرم پارچه و ۱۱۶ عدد انواع کرم پمادی کشف شد.
وی  گفت: متهم به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به شعبه سوم بدوی تعزیرات حکومتی استان معرفی شد.
اشرفی افزود: پس از محرز شدن تخلف، متهم در شعبه علاوه بر ضبط کالا‌های مکشوفه و ضبط خودرو به پرداخت مبلغ یک میلیارد و ۳۱۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان خراسان جنوبی گفت: چون خودرو متعلق به شخص حامل کالای قاچاق نبوده لذا به موجب تبصره ۴ ماده ۲۰ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبلغ ۸ میلیارد ریال جریمه نقدی بدل از ضبط خودرو نیز به محکومیت متهم اضافه شد.
بر اساس ماده ۲۰ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز وسایل نقلیه سنگین مورد استفاده در قاچاق کالا چنانچه ارزش کالای مکشوفه بیش از یک میلیارد ریال باشد، نیز ضبط می شود.

اضافه شدن ۲۲۶۰ مترمربع به فضای آموزشی بیرجند

با بهره برداری از ۳ طرح آموزشی ۲ هزار و ۲۶۰ مترمربع به فضای آموزشی شهرستان بیرجند اضافه شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، توسعه چهار کلاس درس در مدرسه نجمه امیرآباد با زیربنای ۲۵۰ مترمربع، مدرسه ۱۲ کلاسه امام هادی  با زیربنای ۱۲۶۷ مترمربع و مدرسه ۶ کلاسه قلم ۱۰ با زیربنای ۷۵۰مترمربع طرح‌هایی بود که امروز با حضور حسینی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری به بهره برداری رسید.

 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس  استان گفت: برای ساخت ۲۲ کلاس درس در مجموع ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان هزینه شده که بخشی از آن را خیران و کمیساریای عالی سازمان ملل تامین کردند.

چاوشان با اشاره به طرح آجر به آجر افزود: در قالب این پویش به مجموع خیران مدرسه ساز استان ۲۷ هزار نفر اضافه شدند که نشان از حسن اعتماد اجتماعی برای کمک به تامین فضای آموزشی برای فرزندان ایران اسلامی است.

 

افتتاح ۳ طرح در شهرستان بشرویه/۲

۳ طرح عمرانی با هزینه ۲۴۰ میلیون تومان در شهرستان بشرویه به بهره برداری رسید.

در نهمین روز از دهه مبارک فجر بوستان قائم روستای باغدهک بشرویه با اعتبار ۱۳۰ میلیون تومان و بوستان روستای مجد این شهرستان با اعتبار ۸۰ میلیون تومان افتتاح شد.

همچنین بهسازی معبر اصلی روستای نیگو با ۵۰۰ متر و هزینه  ۳۰ میلیون تومان به بهره برداری رسید.

همچنین طرح های پلاک کوبی دهستان رقه بشرویه نیز با شناسایی و تهیه اطلاعات هزار و ۲۰۸ فقره ساختمان و احداث ۴۰ متر شبکه فشار ضعیف و ترانس برق با اعتبار ۲۰۰ میلیون تومان برای مسکن محرومان روستای موردستان آغاز شد.

رئیس سازمان امور عشایر

روشن شدن چادر‌های عشایر با نصب ۱۳۵۰۰ پنل عشایری

رئیس سازمان امور عشایر کشور از نصب و راه اندازی ۱۳ هزار و ۵۰۰ پنل خورشیدی برای تأمین برق محلات عشایری کشور خبر داد.

 به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، علائی مقدم در حاشیه بهره برداری از پروژه آبرسانی به محلات عشایری نهبندان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت: ۹۰ درصد هزینه پنل‌هاف یارانه دولتی است که پرداخت می‌ شود و عشایر تنها ۱۰ درصد هزینه پرداخت می‌کنند.
وی افزود: ۱۳۵ میلیارد تومان اعتبار برای این پنل‌ها از سوی دولت هزینه شده است.
رئیس سازمان امور عشایر کشور  همچنین از فراهم شدن امکان بیمه اجتماعی رایگان  برای ۱۰۰ هزار سرپرست خانوار عشایر  در کشور در سال جاری خبر داد.

وی با اشاره به تولید ۲۰۰ هزار تن گوشت قرمز در سال جاری به همت عشایر در کشور اشاره کرد و افزود: از سال ۹۵ تاکنون با پرداخت تسهیلات کم بهره ، اصلاح تغذیه دام و اصلاح نژاد دام افزایش ۵۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور رقم خورد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۲۵ درصد تولید گوشت قرمز مورد نیاز کشور توسط عشایر تولید می‌شود.
وی به تأمین علوفه دام عشایر اشاره کرد و افزود: از آغاز امسال ۴۷۰ هزار تن نهاده دامی بین عشایر توزیع شد و تا پایان سال به ۵۷۰ هزار تن می رسد.

وی با اشاره به اینکه در راستای برخورداری عشایر از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی، ۲۸۸ پروژه آبرسانی با اعتبار ۱۳۵ میلیارد تومان به بهره برداری می‌رسد ، گفت: همچنین ۲۸۲ پروژه مختلف از سوی دستگاه‌های متولی با اعتبار هزار و ۴۴۰ میلیارد  تومان در دهه فجر  در حوزه عشایری به بهر ه برداری می‌رسد.

الکترونیکی شدن دادگستری بشرویه تا سال آینده/۲

دادگستری شهرستان بشرویه، سال ۱۴۰۰ به عنوان دادگستری تمام الکترونیک کشور معرفی خواهد شد.

رئیس کل دادگستری استان در بشرویه با بیان این که دادگستری این شهرستان پرونده معوقه در سال ۹۹ ندارد گفت: طبق برآورد‌های انجام شده حوزه قضایی بشرویه از حوزه‌های قضایی مطلوب هم از نظر کمیت رسیدگی به پرونده‌ها و هم از نظر کیفیت بررسی است.

حجت الاسلام حمیدی با اشاره به عملکرد خوب دادرسی الکترونیکی در این شهرستان افزود: پیشنهاد شده دادگستری بشرویه بعنوان اولین دادگستری تمام الکترونیک استان در سال ۱۴۰۰ معرفی شود.

وی گفت: خراسان جنوبی رتبه برتر کشور را در حوزه خدمات رسانی الکترونیک دارد.

 

رئیس کل دادگستری استان همچنین از دادگاه انقلاب و شورای حل اختلاف دیهوک نیز بازدید کرد و در در جریان رسیدگی به پرونده‌های مختلف قرار گرفت.

 

حجت الاسلام حمیدی با اشاره به فعالیت چهار دادگاه در بخش‌های دیهوک، درح ، عشق آباد و نیمبلوک استان از راه اندازی دادگاه بخش سده به زودی خبر داد.

 

 

 

 

تامین ۸۰۰ تن میوه تنظیم بازار ویژه عید برای خراسان جنوبی/۲-۳

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از خرید ۸۰۰ تن میوه برای ایام پایانی سال و نوروز ۱۴۰۰ در استان خبر داد.

عباس جرجانی گفت: با پیشنهاد کمیته تخصصی و راهبری میوه و موافقت کمیسیون تنظیم بازار استان ۸۰۰ تن میوه از نوع سیب و پرتقال برای تنظیم بازار ایام نوروز استان خریداری و در حال ذخیره سازی است.

وی افزود: سیب تأمین شده از نوع زرد و قرمز و پرتقال از نوع والنسیا و تامسون است.

جرجانی هدف از خرید و ذخیره سازی میوه ایام عید را کنترل قیمت‌ها دانست و گفت: برای متعادل کردن قیمت­ها و حذف واسطه گری درایام پایان سال تصمیم به ذخیره سازی میوه شده و با هماهنگی کمیسیون تنظیم بازار استان از روز‌های پایانی سال متناسب با تقاضا در شبکه توزیع قرار خواهد گرفت.

 

 

 

برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن، بصورت خودرویی خانوادگی و در فضای مجازی/۳

راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن امسال به دو شیوه خودرویی خانوادگی و در بستر فضای مجازی برگزار می‌شود.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان در جلسه برنامه ریزی بزرگداشت یوم الله ۲۲ بهمن گفت: امسال با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا و ضرورت توجه به سلامت مردم، ویژه برنامه‌های شب و روز یوم الله ۲۲ بهمن به صورت متفاوت از سال های گذشته برگزار خواهد شد.

 

حجت الاسلام ملایی افزود: در شب ۲۲ بهمن ساعت ۲۱ همزمان با سراسر کشور ، گلبانگ الله اکبر، طنین انداز و آسمان بیرجند و سایر شهر‌های استان نور باران خواهد شد.

 

وی گفت: برای بزرگداشت روز یوم الله ۲۲ بهمن نیز تدابیر و ابتکارات خاصی اتخاذ شده که راهپیمایی خودرویی خانوادگی در سراسر استان و راهپیمایی مجازی، اجرای سرود در میادین اصلی شهر از راه‌های جایگزین برای حضور و مشارکت حداکثری مردم در مراسم جشن چهل ودومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گفت: مردم عزیز از هم اکنون می‌توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی fajr.ccoip.ir در راهپیمایی مجازی شرکت کنند.

 

حجت الاسلام ملایی در خصوص راهپیمایی خودرویی هم گفت: مراسم راهپیمایی خودرویی در مرکز استان ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه ۲۲ بهمن از تقاطع بلوار امام رضا (ع) و صیاد شیرازی آغاز و در امتداد خیابان پاسداران تا مزار شهدای گمنام خیابان پاسداران ادامه خواهد یافت که مردم انقلابی و همیشه در صحنه دعوت می‌شود با تزیین خودرو‌ها با پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران و تصاویر انقلابی، حضوری با صلابت و پرشور به نمایش بگذارند.

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

کارخانه استحصال روغن از پشم در خراسان جنوبی ایجاد می شود

کارخانه استحصال روغن از پشم در خراسان جنوبی ایجاد می شود

بیرجند- استاندار خراسان جنوبی از ایجاد کارخانه استحصال روغن پشم در استان با سرمایه گذاری ۵۱ درصدی سازمان عشایر و فروش ۴۹ درصدی سهام از طریق اعطای تسهیلات به عشایر استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید ملانوری یکشنبه شب در شورای عشایر خراسان جنوبی خواستار توجه ویژه به خانوارهای عشایر شد و اظهار کرد: جامعه عشایری، قشری کوشا و زحمتکش بوده که در تولید فرآورده‌های دامی، صنایع دستی، رونق اقتصادی و امنیت نقش ارزنده‌ای دارند.

وی با بیان اینکه استقرار روستاییان و عشایر در مناطق مرزی یکی از عوامل مهم ایجاد امنیت است، اظهار کرد: بخشی از امنیت استان مرهون این قشر بوده که می‌طلبد مورد توجه واقع شود.

ملانوری خواستار افزایش سطح ارائه خدمات و امکانات رفاهی به خانوارهای عشایر شد و افزود: نیاز است در ارائه خدمات از اقدامات سنتی و تکراری خارج شویم.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه باید از ظرفیت‌های فکری و تجربی عشایر استفاده شود، اظهار کرد: بخش خصوصی محور توان افزایی و افزایش کارآمدی خانوارهای عشایر است.

وی خواستار ایجاد ارزش افزوده بین خانوارهای عشایر شد و گفت: علی رغم اقدامات انجام شده به اندازه کافی برای ایجاد ارزش افزوده اقدام نشده است.

ملانوری با بیان اینکه نیاز است قشر عشایر به اندازه زحمت و ارزش تولیداتشان از امکانات رفاهی و ارزش افزوده برخوردار شوند، گفت: در صورت طراحی برنامه‌های متناسب با ظرفیت عشایر، آمادگی داریم توان اجرایی استان را در مسیر طرح قرار دهیم.

استاندار خراسان جنوبی خواستار تکمیل پروژه‌های آبرسانی به محلات عشایری شد و گفت: همچنین از مسئولان کشوری تداوم و استمرار اختصاص تسهیلات قرض الحسنه به این قشر زحمتکش را خواستاریم.

وی بیان کرد: در راستای حمایت از صنایع دستی و فرآورده‌های دامی عشایر، آمادگی داریم برای عرضه تولیدات به تناسب ارزش واقعی در بازارها همکاری کنیم.

ملانوری خواستار ایجاد کارخانه استحصال روغن از پشم گوسفند در خراسان جنوبی شد و گفت: علی رغم ظرفیت بالای کشور در تولید پشم گوسفند، کارخانه استحصال روغن نداریم.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی می‌تواند نقطه‌ای مناسب برای اجرای پایلوت این طرح در کشور باشد، افزود: این طرح با سرمایه گذاری ۵۱ درصدی سازمان عشایر و فروش ۴۹ درصدی سهام از طریق اعطای تسهیلات به عشایر استان افتتاح می‌شود.

 

 

 

 

۸ هزار بسته کمک‌های مومنانه هلال احمر خراسان جنوبی توزیع می‌شود/۳

۸ هزار بسته کمک‌های مومنانه هلال احمر خراسان جنوبی توزیع می‌شود

 مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از توزیع هشت هزار بسته غذایی هلال احمر در راستای مرحله چهارم از نهضت کمک‌های مومنانه بین نیازمندان استان خبر داد.

 محمد رضا رضایی در مراسم رونمایی نمادین از توزیع هشت هزار بسته کمک‌های مومنانه هلال احمر بیان کرد: از ابتدای شیوع کرونا، جمعیت هلال احمر در راستای ماهیت بشر دوستانه خدمات مطلوبی به خانوارهای آسیب دیده از این ویروس انجام داده است.

وی با اشاره به نهضت کمک‌های مومنانه بیان کرد: در ایام الله دهه فجر و مرحله چهارم کمک‌های مومنانه، هشت هزار بسته غذایی بین نیازمندان توزیع می‌شود.

رضایی ارزش این اقلام را ۲۴ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: ارزش هر بسته غذایی بیش از ۳۰۰ هزار تومان بوده که در اختیار نیازمندان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: همچنین این بسته‌ها شامل اقلامی اعم از قند، چای، شکر، روغن، حبوبات و کنسروجات بوده که در ۱۱ شهرستان توزیع می‌شود.

رضایی بیان کرد: جمعیت، محرومیت، مرزی بودن و متاثر بودن از خشکسالی شاخص‌های ارزیابی در انتخاب مناطق هدف برای توزیع این بسته‌های غذایی است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی اظهار کرد: امید است در سال جاری بتوانیم با اجرای حداقل یک مرحله دیگر در قالب کمک‌های عیدانه، از نیازمندان متاثر از کرونا، خشکسالی و محرومیت دستگیری کنیم.

 

 

 

 

انتقاد از رعایت نشدن محدودیت‌های کرونایی/ هشدار به شهروندان قاینی/۲-۳

انتقاد از رعایت نشدن محدودیت‌های کرونایی/ هشدار به شهروندان قاینی

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان‌جنوبی با انتقاد از اینکه محدودیت‌های کرونایی چون منع تردد از ۱۰ شب مراعات نمی‌شود، گفت: سه شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت زرد است.

غلامرضا شریف‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: وضعیت شیوع کرونا در خراسان‌جنوبی عادی نیست ولی نسبت به دو هفته قبل شرایط بهتری داریم.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: در حدود دو هفته قبل تعداد بستری‌های بیماران تنفسی ما در بیمارستان‌های خراسان‌جنوبی در حدود ۱۶۲ نفر بود که امروزه با تلاش‌ها و پیگیری‌های کادر درمان و بحث فرهنگ‌سازی رسانه‌ها به ۱۲۴ نفر کاهش یافته است.

شریف‌زاده در زمینه میزان فوتی‌های ناشی از کرونا در خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: در هفته اخیر در اکثر روزها نیز فوتی نداشته‌ایم و میزان فوتی‌ها نیز کاهش یافته است.

وی با تأکید بر اینکه همه این موارد به معنای عادی انگاری شیوع کرونا در جامعه نیست، گفت: با تمام این موارد باید پروتکل‌های بهداشتی را چون قبل مراعات کنیم تا شاهد افزایش ابتلاء ها نباشیم.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان‌جنوبی اظهار کرد: متأسفانه محدودیت‌های کرونایی مانند ممنوعیت تردد از ساعت ۱۰ شب به بعد در استان به درستی مراعات نمی‌شود و نظارت‌ها هم بر رعایت این محدودیت جدی نیست.

شریف زاده یادآور شد: هدف از اعمال این محدودیت‌ها کاهش دورهمی‌های خانوادگی است تا بتوان از شیوع کرونا تا حد امکان جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه در خراسان‌جنوبی بیرجند، قاین و زیرکوه در زرد و سایر شهرتان‌ها در وضعیت آبی هستند، بیان کرد: در شرایط فعلی از بین شهرستان‌های خراسان جنوبی با توجه به میزان ابتلاء ها و بستری‌ها باید به شهروندان قاینی در زمینه شیوع کرونا هشدار بیشتری داد.

۵ هزار واحد اقتصادی در خراسان جنوبی تسهیلات کرونا دریافت کردند/۳
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی از پرداخت تسهیلات کرونا به پنج هزار و ۵۷۸ واحد اقتصادی استان با اعتباری بالغ بر ۶۵۸ میلیارد ریال از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.

 «غلامرضا اشرفی»  اظهار داشت: از ابتدای اسفندماه ۹۸ سامانه بیمه بیکاری در سطح کشور راه اندازی شد.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: از ابتدای اسفند سال گذشته تاکنون ۶ هزار و ۳۰۰ نفر از خراسان جنوبی در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام کردند و از این تعداد پنج هزار و ۵۰۰ نفر واجد شرایط دریافت این بیمه بودند و در حال حاضر یک هزار و ۳۱۰ نفر از مزایای بیمه بیکاری در استان استفاده می کنند.

وی با اشاره به بحث پرداخت تسهیلات کرونا گفت: این تسهیلات به بنگاه های اقتصادی آسیب دیده ناشی از شیوع ویروس کرونا پرداخت می شود و در استان ۶ هزار و ۶۷۳ واحد اقتصادی در سامانه کارا برای دریافت این تسهیلات ثبت نام کردند.

اشرفی ادامه داد: تاکنون پنج هزار و ۵۷۸ واحد اقتصادی در خراسان جنوبی تسهیلات کرونا با اعتباری بالغ بر ۶۵۸ میلیارد ریال دریافت کرده اند و به ازای هر نیروی کاری بین ۶ تا ۱۶ میلیون تومان اعتبار پرداخت می شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی به موضوع مشاغل خانگی اشاره کرد و افزود: در این راستا از ابتدای سال جاری تاکنون ۸۴۶ مجوز مشاغل خانگی در سطح استان صادر شده است.

وی با بیان اینکه علی رغم وجود محدودیت ها ۴۷ تعاونی جدید از ابتدای سال جاری تاکنون در استان راه اندازی شده است، ادامه داد: در این راستا ۷۷۳ فرصت شغلی جدید در استان ایجاد شده است.

اشرفی با اشاره به بحث پرداخت یارانه و کمک های بلاعوض گفت: در این راستا ۱۳۰هزار خانوار در استان واجد شرایط شناخته شدند و کمک های ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان را در استان دریافت می کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی در پایان عنوان کرد: در راستای اجرای رزمایش کمک های مومنانه از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۱۰ هزار بسته معیشتی بین جامعه کارگری خراسان جنوبی توزیع شده است.

از ابتدای سال جاری تاکنون صورت گرفت؛
پرداخت ۱۸۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض جهت احداث مسکن محرومان در خراسان جنوبی
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خراسان جنوبی با بیان اینکه امسال ۱۸۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض جهت احداث مسکن محرومین در استان پرداخت شده است، گفت: امسال بیش از ۶ هزار واحد مسکونی محرومین در شهرها و روستاهای استان احداث می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «علی اصغر آسمانی مقدم» شامگاه (۱۹ بهمن) در نشست اعضای کمیته های نهضت کمک مومنانه در خراسان جنوبی اظهار داشت: سال گذشته جهت کمک به احداث مسکن محرومین در روستاهای استان پنج هزار واحد مسکونی در دستور کار قرار گرفت و تاکنون همه این واحدها به متقاضیان اعطا شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: در راستای احداث این واحدهای مسکونی ۱۲۵ میلیارد تومان کمک بلاعوض به متقاضیان واجد شرایط پرداخت شده بود.

وی با اشاره به اینکه امسال طرح احداث مسکن اقشار کم درآمد در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت اجرا می شود، افزود: در این راستا به ازای هر واحد ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۵۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه با بازپرداخت ۱۵ ساله پرداخت شده است.

آسمانی مقدم در ادامه بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۸۰ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض به متقاضیان واجد شرایط جهت احداث مسکن محرومین در خراسان جنوبی پرداخت شده است و امسال ۶ هزار واحد مسکونی در استان در دست احداث قرار دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: امسال حدود ۵ میلیارد و یکصد میلیون تومان برای یک هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی نیمه تمام در استان از محل حساب ۱۰۰ امام راحل پرداخت شده است.

وی به بحث پرداخت تسهیلات به واحدهای مسکونی آسیب دیده ناشی از سیل و زلزله اشاره کرد و افزود: در این راستا اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان به صورت بلاعوض پرداخت شده است و چهار هزار و ۳۷۹ واحد از این تسهیلات در استان استفاده کردند.

آسمانی مقدم در پایان با اشاره به بحث تامین مسکن طلاب و روحانیون استان اظهار کرد: در این راستا برای احداث ۳۰ واحد مسکونی تفاهم نامه ای منعقد شده است و تاکنون برای ۱۵ واحد مسکونی اعتباری بالغ بر ۱۴۹ میلون تومان به صورت بلاعوض امسال پرداخت شده است.

 

 

 

 

طرح دانه‌بندی منیزیت در نهبندان به بهره‌برداری رسید

طرح دانه‌بندی منیزیت در نهبندان به بهره‌برداری رسید

بیرجند – ایرنا – واحد جوار معدنی دانه‌بندی منیزیت در شهرستان نهبندان با حضور استاندار خراسان ‌جنوبی در نهمین روز دهه فجر به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایرنا طرح دانه‌بندی منیزیت لاخ زرد در منطقه مزار آقا سید علی بخش سرداران شهرستان نهبندان اجرا و روز دوشنبه در جوار معدن منیزیت افتتاح شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در حاشیه این افتتاح گفت: در این واحد جوار معدنی بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال و برای تجهیز معدن منیزیت آن نیز ۱۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

عباس جرجانی با بیان اینکه عیار منیزیت دانه‌بندی شده در این واحد بین ۸۰ تا ۹۶ درصد است افزود: این واحد ظرفیت تولید سالانه پنج هزار تن منیزیت دانه‌بندی شده را دارد.

وی اظهار داشت: این واحد همچنین برای افزایش ظرفیت تولید و تجهیز آن، برای دریافت مبلغ ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات روستایی و عشایری به بانک عامل معرفی شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: با بهره‌برداری از این واحد زمینه اشتغال برای ۱۴ نفر از مردم محلی به صورت مستقیم فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه ۴۴ معدن منیزیت در خراسان جنوبی در حال فعالیت است گفت: ۲۰ معدن منیزیت در شهرستان نهبندان با ذخیره قطعی سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن و استخراج اسمی سالانه ۱۶۳ هزار تن، زمینه اشتغال حدود ۲۲۵ نفر را فراهم کرده است.

عملیات اجرایی این واحد فرآوری سال ۱۳۹۸ شروع شد و منیزیت، ماده معدنی است که کاربرد زیادی در صنایع فولاد و آجرهای نسوز دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان امور عشایر ایران نیز به همراه معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی در این آیین حضور داشتند.

استاندار خراسان جنوبی و رییس سازمان امور عشایر ایران که امروز برای افتتاح طرح‌های شاخص حوزه عشایری به شهرستان نهبندان رفتند، با جانباز و آزاده سرافراز غلامرضا سالارپور در شهر شوسف دیدار کردند.

حمید ملانوری در این دیدار با بیان اینکه جایگاه جانبازان کمتر از شهدا نیست گفت: جانبازان، اهداف شهدا را دنبال می‌کنند و الگوی آنها نیز بدون تردید، جانباز کربلاست.

وی با اشاره به زحمات خانواده به ویژه همسران جانبازان افزود: این عزیزان، صبورانه در جبهه‌ای سخت در حال مبارزه هستند.

رییس سازمان امور عشایر ایران شامگاه یکشنبه برای انجام سفری ۲ روزه وارد بیرجند شد و بلافاصله در نشست شورای عشایر استان خراسان جنوبی شرکت کرد.

سفر به نهبندان، شوسف و سربیشه برای افتتاح ۲ پروژه کلیدی در حوزه عشایری از جمله برنامه‌های سفر «شاهپور علائی‌مقدم» به خراسان جنوبی است.

 

 

 

بیمه‌شدگان تامین اجتماعی استحقاق‌سنجی کنند

بیمه‌شدگان تامین اجتماعی استحقاق‌سنجی کنند

بیرجند – ایرنا – مدیر درمان تامین اجتماعی خراسان جنوبی گفت: خدمات تامین اجتماعی از ابتدای اسفند امسال همزمان با سراسر کشور در این استان تمام الکترونیک می‌شود و همه بیمه‌شدگان در روزهای آینده استحقاق‌سنجی کنند.

فرزاد فیروزی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: تولید دفترچه در شعب و دفاتر تامین اجتماعی از اول اسفند متوقف می‌شود و توقف تولید دفترچه تامین اجتماعی به این معنا نیست که دفترچه‌های دست مردم ابطال یا جمع‌آوری می‌شود.

وی گفت: زیرساخت‌های خوبی برای ارایه درمان الکترونیکی فراهم شده و طی ۶۰ سال گذشته که ارایه خدمت به صورت دفترچه‌ای انجام می‌شده، این اقدام منحصر به‌فرد است.

مدیر درمان تامین اجتماعی خراسان جنوبی تصریح کرد: براساس دستورالعملی که از سازمان تامین اجتماعی دریافت شده از اول اسفند ۹۹ ملاک خدمات تامین اجتماعی داشتن استحقاق درمان است و داشتن یک مدرک هویتی که می‌تواند کارت ملی، شناسنامه یا دفترچه بیمه از قبل باشد برای ارایه خدمات ضروری است.

وی توضیح داد: برای نوزادانی که تازه متولد می‌شوند تا قبل از اینکه به ثبت احوال مراجعه و شناسنامه دریافت شود، ملاک خدمات درمانی همان کد ملی مادر است که تا یک ماه بعد تولد، اعتبار خواهد داشت.

فیروزی گفت: جامعه هدف می‌توانند با مراجعه به سایت تامین دات آی ار، شماره‌گیری #۱۴۲۰*۴*، استفاده از اپلیکیشن تامین من که در کافه بازار وجود دارد و #۶۶۶*۱* به صورت سامانه‌ای استحقاق‌سنجی کنند.

وی اظهار داشت: اگر فرد از طریق سامانه‌ها استحقاق‌سنجی کند و مثبت نباشد در حالی که حق بیمه پرداخت کرده است باید از طریق سامانه گویای ۱۴۲۰ تامین اجتماعی رفع اشکال کند.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان خراسان جنوبی گفت: بیمه‌شدگان در صورت هرگونه مشکل مالی به تامین اجتماعی مراجعه و در چند روز باقیمانده حتما وضعیت خود را استحقاق‌سنجی کنند تا در اخذ خدمات درمانی با مشکل مواجه نشوند.

وی افزود: وارد کردن اطلاعات هویتی از دیگر درخواست‌ها است و تاکنون اطلاعات هویتی روی دفترچه‌ها درج می‌شد که بیمه‌شدگان باید اطلاعات هویتی را تکمیل و تصدیق کنند و یکی از مهمترین آنها وارد کردن شماره تلفن همراه است زیرا بخشی از خدمات به صورت موبایلی انجام خواهد شد.

وی گفت: مطب‌ها از سه سال پیش در سامانه نسخ سازمان تامین اجتماعی ثبت‌نام کردند و بخش عمده‌ای از نسخه‌های پزشکان در مطب‌ها به صورت الکترونیک انجام می‌شود.

فیروزی گفت: بعد از مراجعه بیمار به مطب با وضعیت جدید، پزشک بیمار را با اطلاعات هویتی تطبیق می‌دهد و استحقاق درمان بررسی و شماره همراه بیمار در سیستم تجهیز نسخ درج می‌شود تا نسخه به صورت الکترونیکی تولید شود.

وی تاکید کرد: اگر دسترسی به سامانه الکترونیکی نبود باید براساس دستورالعمل سازمان از یک برگ کاغذ استفاده شود که نسخه بیمار به صورت سه برگی تولید و این نسخه از اول اسفند اعتبار خواهد داشت اما باید تاریخ، نام و نام‌ خانوادگی و کد ملی داشته باشد.

وی افزود: داروخانه‌ها بعد از مراجعه بیمار اگر با نسخه کاغذی روبه‌رو هستند، بیمار باید مدرک شناسایی را به پذیرش داروخانه تحویل دهد.

مدیر درمان تامین اجتماعی خراسان جنوبی گفت: داروخانه به ازای دارویی که به بیمار می‌دهد، ملزم به ارایه فاکتور است.

وی بیان کرد: در مورد اتباع بیگانه قبل از این براساس دفترچه خدمات می‌گرفتند که از اول اسفند براساس کد اختصاصی سامانه فیدا استحقاق‌سنجی خواهند شد.

فیروزی گفت: بیماران اورژانسی نیاز به استحقاق‌سنجی ندارند و در وضعیت پایدار بیمار این بررسی انجام می‌شود.

وی افزود: براساس قانون مکلفیم خدمات درمانی را به سمت خدمات الکترونیکی ببریم و در حال حاضر بیمارستان شهید رحیمی و حضرت ابوالفضل (ع) بیرجند به صورت صد درصد الکترونیکی ارایه خدمات می‌کنند.

وی تصریح کرد: سامانه‌های الکترونیک روزانه در حال گسترش و بهبود است و با تحولات قابل توجهی در این زمینه روبه‌رو هستیم که نتیجه بخش کیفیت خدمات درمانی می‌شود.

فیروزی گفت: در حال حاضر هیچ امکانی برای مدیریت و ساماندهی نظام درمان کشور جز رفتن به سمت نسخ الکترونیک وجود ندارد و هدف اصلی سازمان تامین اجتماعی به‌کارگیری منابع در ارتقا و بهبود خدمات درمانی است.

۵۰ درصد جمعیت خراسان جنوبی زیر پوشش خدمات تامین اجتماعی هستند که جمعیتی بالغ بر ۳۵۶ هزار نفر را پوشش می‌دهد.

 

 

 

۲۲ کلاس درس در بیرجند به بهره‌برداری رسید

بیرجند – ایرنا – سه مدرسه با ۲۲ کلاس درس در نهمین روز دهه فجر با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان جنوبی در شهرستان بیرجند به بهره‌برداری رسید.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی روز دوشنبه در این آیین گفت: زیربنای این مدارس ۲ هزار و ۲۶۷ مترمربع است که در مجموع حدود ۱۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

محمود چاوشان افزود: مدرسه ۶ کلاسه با ۷۵۰ مترمربع زیربنا با مشارکت خیرین موسسه مهر گیتی در بیرجند احداث شده است.

وی گفت: برای احداث این پروژه چهار میلیارد تومان اعتبار هزینه شده که بخشی توسط خیر پرداخت و مابقی آن توسط اعتبارات ملی اداره کل نوسازی مدارس استان تامین شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی تصریح کرد: با افتتاح این پروژه هفتاد و ششمین مدرسه با ۱۲۰ کلاس درس که با همکاری و مشارکت موسسه مهر گیتی ساخته شده به بهره‌برداری رسید و تحویل دانش‌آموزان مستعد استان خراسان جنوبی شد.

وی با اشاره به افتتاح مدرسه ۱۲ کلاسه امام هادی (ع) بیرجند عنوان کرد: بابت همکاری‌های مستمر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد و اداره کل راه و شهرسازی استان در توسعه فضاهای آموزشی استان قدردانی می‌کنیم.

چاوشان افزود: مدرسه ۱۲ کلاسه با زیربنای هزار و ۲۶۷ مترمربع و اعتباری بالغ بر پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: بخشی از اعتبار مذکور توسط کمیساریای عالی سازمان ملل و اداره کل راه و شهرسازی استان هزینه شده و مابقی آن توسط اعتبارات ملی اداره کل نوسازی مدارس استان تامین شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی در ارتباط با افتتاح مدرسه چهار کلاسه نجمه امیرآباد گفت: این پروژه با زیربنای ۲۵۰ مترمربع و اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان به بهره‌برداری رسید.

وی اضافه کرد: بخشی از این اعتبار توسط خیر گرانقدر آقای اکرامی تامین شده و مابقی آن توسط اعتبارات دولتی اداره کل نوسازی مدارس استان هزینه شده است.

چاوشان عنوان کرد: علاوه بر پروژه‌های فوق ۲۶ پروژه آموزشی در استان با زیربنای ۲۲ هزار مترمربع و اعتبار بالغ بر ۸۵ میلیارد تومان از دیگر پروژه‌های آماده بهره‌برداری در ایام الله دهه مبارک فجر است.

وی به نقش بی‌بدیل خیرین مدرسه‌ساز در توسعه فضاهای آموزشی در استان اشاره کرد و افزود: امسال و پیرو برگزاری پویش‌های خیری در طرح آجر به آجر به مجموع خیرین مدرسه ساز استان ۲۷ هزار نفر اضافه شده که نشان از حسن اعتماد اجتماعی مبنی بر کمک به تامین مهیا کردن بستر مناسب آموزشی برای فرزندان ایران اسلامی است.

 

 

 

 

فاز دوم طرح آبرسانی به محلات عشایری نهبندان افتتاح شد

فاز دوم طرح آبرسانی به محلات عشایری نهبندان افتتاح شد

بیرجند – ایرنا – فاز دوم طرح آبرسانی پایدار به محلات عشایری خواجه منجیکوه شهرستان نهبندان در نهمین روز دهه فجر با حضور رییس سازمان امور عشایر ایران و استاندار خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایرنا این طرح آبرسانی به عشایر در شهرستان مرزی نهبندان به عنوان بزرگترین پروژه حوزه عشایری خراسان جنوبی در دهه فجر امسال تکمیل و روز دوشنبه افتتاح شد.

عملیات اجرایی طرح آبرسانی پایدار به منطقه عشایری خواجه منجیکوه اسفند سال ۹۸ شروع شد و فاز اول این طرح در هفته دولت امسال به بهره‌برداری رسید.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی امروز در این آیین گفت: پروژه انتقال آب خواجه منجیکو نهبندان در سه فاز با اجرای ۸۱ کیلومتر لوله‌گذاری تعریف شده است.

مهدی عصمتی پور افزود: این پروژه ۱۴ محله عشایری با جمعیت ۲۸۰ خانوار و یک هزار و ۵۰۰ نفر همچنین ۱۴ هزار و ۵۰۰ راس دام را پوشش خواهد داد.

وی اظهار داشت: برای فاز دوم طرح آبرسانی به محلات عشایری خواجه منجیکوه شهرستان نهبندان ۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: این پروژه از جمله پروژه‌هایی است که در قالب تفاهم‌نامه محرومیت‌زدایی بخش درح و با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) اجرا شد و ۱۰۰ میلیون تومان از اعتبار مورد نیاز پروژه توسط این دستگاه معین تامین شده است.

وی افزود: این پروژه با هدف تامین آب شرب انسان و دام با توجه به کمبود آب شدید در این منطقه و ایجاد اشتغال پایدار، افزایش محصولات دامی و امنیت مرزها در حال اجرا است که تاکنون ۲ فاز آن به بهره‌برداری رسیده است.

عصمتی پور حفر یک حلقه چاه، اجرای مخزن ٢٠٠ متر مکعبی، سه مخزن ۱۰۰ متر مکعبی، چهار مخزن ۵۰ متر مکعبی، ۲ باب مخزن ۳۵ متر مکعبی، سه باب مخزن ۱۰ متر مکعبی، احداث ساختمان کلرزنی، تهیه و نصب آب شیرین کن، ۱۵۰ باب حوضچه شیرآلات و پنج باب ایستگاه پمپاژ را از جمله مشخصات فنی این طرح ذکر کرد.

 

 

 

 

افزایش ۲۵ درصدی قیمت میوه در بازار بیرجند؛ شهروندان را کلافه کرده است

  • افزایش 25 درصدی قیمت میوه در بازار بیرجند؛ شهروندان را کلافه کرده است

گروه استان‌هاـ حکایت ماراتن افزایش قیمت‌ها در بازارهای خراسان جنوبی چیزی جدید نیست چرا که مردم هر روز شاهد افزایش یک قلم کالا بوده و چند روزی است که به بهانه سرما قیمت میوه و تره‌بار افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند ، حکایت این روزهای مردم در نقاط مختلف کشور و به دنبال آن در استان خراسان جنوبی شنیدنی است. تب قیمت میوه‌ها در بازار به حدی رسیده که دیگر تهیه آن برای مردم بسیار سخت شده است و به قول معروف سفره‌هایشان روز به روز آب می‌رود.

قیمت میوه‌ها در چند هفته گذشته از قافله گرانی‌ها عقب نمانده و روز به روز سقف قیمت‌ها را شکسته است. افزایش قیمت میوه‌ها باعث شده حجم خرید میوه از سوی مردم کمتر شود.

آری افزایش قیمت بسیاری از کالاها در کنار کاهش درآمد خانوارها بیش از کرونا ویروس بر مردم فشار وارد کرده  و نمودار رشد قیمت در انواع کالاها به ویژه اقلام اساسی هر روز و شاید هر ساعت تغییر می‌کند که باعث گلایه اکثر طبقات اجتماعی به ویژه قشر کارگری و کارمندان شده است.

نوسان قیمت‌ها نه تنها گلایه شهروندان را در پی داشته بلکه صدای اعتراض کسبه را هم درآورده چون هرچه قیمت‌ها افزایش می‌یابد از تعداد مشتریان و خریداران اقلام عرضه شده فروشگاه نیز کاسته می‌شود.

یکی از فروشندگان میوه و تره‌بار در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت: چند وقت است قیمت‌ها در بازار مرکبات روند صعودی دارد و بی حساب و کتاب بالا می‌رود.

وی افزود: قبل از این صحبت از گرانی روغن، برنج، تخم مرغ و مرغ بود و امروز میوه و تره بار هم به دلیل رشد قیمت از سبد مصرف خانواده‌ها حذف شده است.

این فروشنده بیرجندی بیان کرد: یکی از اقلام مصرفی خانوار، میوه، سبزی و صیفی است که با نوسانات قیمت و کاهش قدرت خرید خانوار، میزان تقاضا برای این محصولات تغییر می‌کند. با گرانی ها تا حدودی میزان تقاضا برای میوه و سبزی از سوی خانواده‌ها کاهش یافته و افراد تنها به میزان نیاز روزانه خود خرید می‌کنند.

حجم بار میدان کم شده است

ملایی یک شهروند بیرجندی نیز در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت: به نظر می‌رسد از حجم بار در میدان کم شده است و برخی می‌گویند سرما عامل کم شدن و در نتیجه گرانی میوه است و برخی هم معتقدند میوه‌ها را برای فروش شب عید انبار کرده ‌اند.

وی افزود: هر چند روز یک بار که برای خرید هفتگی به میدان میوه و تره بار می‌آیم اما هر بار که به میدان مراجعه می‌کنم با قیمت‌ها متفاوتی روبرو شده و بطور کلی فهرست خریدم تغییر می‌کند چون بودجه‌ خانواده کاملا مشخص ولی قیمت‌ها هیچ ثباتی ندارد.

ملایی اظهار داشت:  موز کیلویی ۴۴ هزار تومان، گوجه ۵۵۰۰  تومان، سیب درجه یک از ۱۴ تا ۱۶ هزار تومان عرضه می‌شود و یکی دو روز هم هست که کلا خیار طلا شده و این موارد فقط گوشه‌ای از نابسامانی بازار میوه و تره‌بار آنهم در شرایط کرونایی است.

وی عنوان کرد: لیموشیرین ۱۶ هزار تومان، پرتقال ۱۵ هزار تومان،کلم ۱۱ هزار تومان عرضه می‌شود و با این روند افزایش قیمت به زودی میوه نیز از سبد خانوارها حذف می‌شود.

این شهروند بیرجندی تصریح کرد: بازار گرانی میوه و تره بار را در حالی شاهد هستیم که نظارت‌های مسئولان به شدت رنگ باخته چراکه برخی از فروشنده‌ها کاملاً سلیقه‌ای عمل کرده و به هر قیمت که می‌خواهند، می‌فروشند.

یکی دیگر از شهروندان نیز در گفتگو با خبرنگار تسنیم با انتقاد از وضعیت بازار میوه در استان بیان کرد: گویی افزایش قیمت برای برخی مسئولان اهمیتی ندارد که هر روز نرخ‌ها افزایش دارد.

زهرا ملکی با بیان اینکه مردم توان خرید در این وضعیت گرانی را ندارند اظهار داشت: شوهرم کارگر است و ماهانه کمتر از یک میلیون تومان درآمد دارد با این درآمد باید اجاره خانه و قسط وام بدهیم و دیگر چیزی برای خرید میوه و یا مایحتاج ضروری نمی‌ماند.

وی بیان کرد: با ادامه روند در آینده‌ای نه چندان دور بسیاری از مردم و به خصوص اقشار کم درآمد گرفتار سو تغذیه می‌شوند به این دلیل که واقعا تهیه اقلام خوراکی برای خانواده‌های کم درآمد مشکل شده است.

سرما گرانی را به بازار تحمیل کرده است

رئیس اتحادیه میوه و تره بار بیرجند  تایید روند افزایش قیمت در بازار میوه به خبرنگار تسنیم گفت: برخی اقلام میوه استان از استان‌های کرمان و فارس تامین می‌شود که در چند وقت اخیر سرمای شدید، محصولات کشاورزان را نابود کرد و از سویی دیگر میوه‌های سمت شمال کشور به دستور دولت برای تنظیم بازار شب عید در حال ذخیره سازی است  که باعث افزایش قیمت میوه شده است.

حیدری افزود: در حالی که در چند ماه اخیر مقرر نبود امسال میوه تنظیم بازار ذخیره سازی شود اما دولت به یک باره تصمیم گرفت میوه‌ها را برای شب عید ذخیره سازی کند که این موارد بر روند گرانی قیمت مرکبات تاثیر گذاشته است.

وی گفت: نظارت‌ها در بازار میوه باید از مبدا و از بالا انجام شود اما خبری از نظارت‌های کشوری نیست و مشتری و مغازه‌دار ضربه می‌خورند.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار بیرجند اظهار داشت: قیمت مرکبات نسبت به ۲۰ روز گذشته ۲۵ درصد افزایش دارد.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*