گزارش ویژه / نخبه‌ای که اولین نیروی دریایی ایران را به‌وجود آورد

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

نخبه‌ای که اولین نیروی دریایی ایران را به‌وجود آورد/ وقتی سیاست انگلیسی “یا با ما یا علیه ما” خنثی می‌شود

میرزا محمدتقی خان فراهانی یکی از دشمنان انگلیس در کشورمان بود.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، کشورمان در تاریخ چند هزار ساله خود مفاخر و بزرگان زیادی را تربیت کرده و رشد داده است. این بزرگان در همه زمینه ها فعالیت داشتند؛ در زمینه نظامی، سیاسی، پزشکی و اجتماعی. یکی از این بزرگان که مایه غرور برای کشورمان است امیرکبیر نام دارد که امروز بیستم دی ماه سالروز به شهادت رسیدن اوست.

نامش میرزا محمد تقی خان فراهانی و ساکن یکی از محله‌های شهر اراک بود؛ پدرش «کربلایی قربان» آشپز «میرزا‌عیسی قائم‌مقام اول» بود، میرزا تقی‌خان در ابتدای جوانی منشی و محرم اسرار میرزا بزرگ پدر قائم‌مقام ثانی بود؛ او در سال‌های ابتدایی سلطنت ناصرالدین شاه به عنوان صدر اعظم او انتخاب شد و با عزت الدوله خواهر ناصرالدین شاه ازدواج کرد.

مردی که یک تنه با توطئه انگلیس مخالفت کرد

در تاریخ از امیرکبیر به عنوان فردی مقید و مذهبی نام برده شده که احترام خاصی برای علمای دین قائل بود، با این حال اعتضاد السلطنه گفته بود که به شدت با عالمان خشک و زاهد مسلک که نسبت به اوضاع زمانه بی تفاوت بوده اند مشکل داشته است. مدارس و مساجد بسیاری در دوران او ساخته شد که از جمله آنها می‌توان به مدرسه شیخ عبدالحسین در بازار تهران و امام‌زاده زید و دارالفنون تهران اشاره کرد؛ او همچنین چاپخانه‌ها را از چاپ آیات قرآن بر کاغذهای باطله منع کرد تا به قرآن اهانت نشود؛ در زمان حکومت او شرب خمر ممنوع شد و مجازات‌های سنگینی برای افراد مستی که در خیابان‌ها عربده کشی و قمه کشی می‌کردند در نظر گرفته شد.

مهم‌ترین اتفاق زمان امیرکبیر را شاید بتوان مبارزه با فرقه ضاله بهائیت دانست؛ علی محمد باب رئیس این فرقه  اواخر سلطنت محمدشاه، ادعای مهدویت کرده و جماعتی را پیرو خود کرد؛ در پی شورش‌هایی که در دوران امیر کبیر به وقوع پیوست، باب به دستور امیرکبیر به هلاکت رسید، اما بابی­‌های یزد، کرمان، زنجان و مازندران از قتل باب با خبر شده و به خون‌خواهی او شورش کردند، حتی مصمم شدند که امیرکبیر و ناصرالدین شاه را به قتل برسانند، اما امیر با سرعت تمام شورش‌ها را خواباند.

مردی که یک تنه با توطئه انگلیس مخالفت کرد

موضوعی که حسین کنعانی مقدم تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: امیرکبیراز ابتدای صدارت تمرکز خود را بر اصلاحات بر قوانین کشور قرار دارد و با شکل‌گیری دارالفنون یک حرکت دانش بنیان را برای حکومت داری ایجاد کرد که همین باعث شد که حاکمان وقت دوره قاجار خواهان این باشند که او متوقف شود، زیرا هم با استعمار انگلیس و روسیه  مقابله می‌کرد و هم حاضر نبود ایران را در اختیار دشمنان قرار دهد.

او ادامه داد: در آن زمان شاهد فرقه های متعددی بودیم تا با اسم اسلام در برابر امیرکبیر بایستند، همین کاری که الان آمریکایی ها با شکل‌گیری گروه هایی مثل داعش انجام می‌دهند و آن هم با همین ترتیب شکل گرفت و عملا با ایجاد شبکه های جاسوسی و دروغ پراکنی کاری کردند که کار امیرکبیر به مرحله حذف فیزیکی  برسد، بیشترین تاثیر را در مقابله با اصلاحات امیرکبیر همین فرقه بهائیت داشت که عملا توسط انگلیس و یهودیت مدیریت می شد؛ یکی از کارهای مهم امیرکبیر این بود که وقتی فرقه ضاله را شناسایی کرد، خود علی محمد باب را قانع کرد که در نوشته های مختلف اعلام کند که یک گروه ضاله و ساختگی هستند و از همین رو بسیاری بر ضد بهائیت بلند شدند.

مردی که یک تنه با توطئه انگلیس مخالفت کرد

محمد حسن قدیری ابیانه تحلیلگر مسائل تاریخی هم در این باره گفته است: یکی از شیوه های انگلیس تفرقه بنداز و حکومت کن است و یکی از ابعاد آن ایجاد اختلاف در ادیان و مذاهب بود؛ طوری که در وزارت مستعمرات انگلیس بخشی به ایجاد مذاهب اختصاص داشت؛ به طوری که در پاکستان  قادیانیه، در ایران بهائیت و در عربستان وهابیت را ایجاد کرد.

او ادامه داد: در انگلستان قانونی وجود دارد که بعد از سی سال می‌شود اسناد سِری را منتشر کرد، اما آنها بعد از این زمان هم حاضر نشدند اسناد مربوط به بهائیت را منتشر کنند؛ زیرا  در این صورت دروغ بودن آن آشکار می شد و دیگر کسی حاضر به حمایت از آن نخواهد بود و این به ضرر آنهاست؛ زیرا بهائیان به طور کامل در اختیار گروه‌های جاسوسی اسرائیل و انگیس بوده و با ارائه آمار در خدمت مقاصد آنها هستند؛ مثلا در وضعیت فعلی یکی از ماموریت های بهائیان احتکارهای گسترده است، برای همین بنیان گذار بهائیت از طرف ملکه انگلیسی لقب اشرافی «سِر» را دریافت کرد؛ این لقب صرفا برای افرادی است که خدمات ویژه به انگلیس ارائه می‌دهند. ناگفته نماند که در نهایت امیرکبیر باب را دستگیر و او را مجاب به توبه کرد؛ باب در این توبه نامه به جعلی بودن بهائیت و رابطه اش با انگلستان اعتراف کرد که متن آن در اسناد تاریخی مشهود است.

مردی که یک تنه با توطئه انگلیس مخالفت کرد

کاهش مخارج دولت از برنامه‌های جدی امیرکبیر بود؛ امیرکبیر برای اصلاح وضعیت نظامی کشور وزارت جنگ را شخصا بر عهده گرفت، یک مدرسه­ نظامی در تهران تأسیس و معلمان و مربیان نظامی از کشور‌های بی‌طرف برای تعلیم افسران استخدام کرد؛ لباس نظامیان را متحدالشکل کرد و برای تأمین اسلحه­ مورد نیاز چند کارخانه اسلحه‌سازی در اصفهان، شیراز و تهران به راه ‌انداخت. از دیگر اصلاحات امیرکبیر، تشکیل اولین نیروی دریایی کشورمان در خلیج فارس و خرید کشتی از دولت انگلیس بود.

در دولت امیرکبیر دستگاه خفیه­‌نویسی و اطلاعاتی منظمی وجود داشت که به وسیله آن گزارش‌های منظمی از آنچه در شهر‌ها و ولایات و دستگاه‌های دیوانی و لشکری و حتی سفارتخانه‌های خارجی می‌گذشته، مستقیم برای او فرستاده می‌شد تا مبادا خلافی از آنها به خصوص دریافت رشوه سر بزند.

مردی که یک تنه با توطئه انگلیس مخالفت کرد

بنای دیوان­خانه عدالت، رسیدگی به دادخواهی مردم علیه دولت، آئین جدید دادخواهی اقلیت‌های مذهبی و برانداختن رسم شکنجه متهم و مجرم از دیگر اصلاحات زمان او بود و قضاوت میان مرافعات و منازعات مردم و رسیدگی به جرم، در دوره امیرکبیر به عالمان دینی و مجتهدان بزرگ سپرده شد. اصلاحات امیرکبیر اندکی پس از رسیدن وی به صدارت آغاز و تا پایان صدارت کوتاه او دنبال شد. مدت صدارت امیرکبیر ۳۹ ماه (سه سال و سه ماه) بود.

او در اجرای عدالت بسیار حساس بود تا جایی که در مطالب تاریحی آورده شده است که وقتی خادم امیرکبیر را نزد شیخ عبدالرحیم بروجردی قاضی محکمه بردند، شیخ پس از احراز جرم به امیرکبیر نوشت، او مجرم است شما به مصلحت خود با او برخورد کنید. امیرکبیر به این دلیل که شیخ بروجردی در اجرای حکم، ملاحظه وی را کرده، او را عزل و شیخ عبدالحسین تهرانی را به جایش منصوب کرد. مبارزه با رشوه و ایجاد واکسیناسیون در تمامی شهرها به خصوص به سبب ورود وبا از دیگر اقدامات امیرکبیر بود.

مردی که یک تنه با توطئه انگلیس مخالفت کرد

اصلاحات امیرکبیر موقعیت برخی از سفارتخانه‌ها و درباریان را متزلزل کرد تا جایی که با تهمت‌های بسیار، درصدد بدبینی شاه به او بر آمدند، ناگفته نماند که همراهی مهدعلیا مادر شاه، اعتماد الدوله و میرزا آقاخان نوری با مخالفان نیز در عزل او موثر بود. این‌چنین بود که آنان ناصرالدین شاه را تحت تأثیر قرار دادند و با این استدلال که امیر قصد توطئه علیه شاه را دارد وی را در حالت مستی به عزل امیرکبیر ترغیب کردند. از این رو، حکم عزل امیرکبیر در ۱۹ محرم سال ۱۲۶۷ق به وی ابلاغ شد. چهار روز پس از آن، میرزا آقاخان نوری به سمت صدارت منصوب شد.

امیرکبیر دو روز پس از عزل در ۲۵ محرم سال ۱۲۶۸ق به کاشان تبعید شد و در بیستم دی ۱۲۳۰ در حمام فین کاشان با بریدن رگ دستانش به شهادت رسید. به روایت میرزا محمدجعفرخان، تاریخ‌نگار خورموجی در کتاب مشهور «حقایق‌الخبار ناصری» پیکر امیر را روز بعد از قتل ابتدا در گورستان «پشت مشهد» کاشان دفن کردند، اما چند ماه بعد، با تلاش همسرش عزت‌الدوله، پیکر امیرکبیر را به کربلا منتقل کردند و در اتاقی که در آن به سوی صحن امام حسین (ع) باز می‌شود، به خاک سپردند.

 

 

 

 

ارزهای دیجیتال بلاتکلیف در ایران / بیت کوین رقیب بورس؟

با افت‌های پی‌در‌پی که در بازار سرمایه ایران رخ داد شاهد هستیم سهامداران سرمایه های خود را به سمت بازارهای غیر رسمی برده‌اند.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در چهارماهی که گذشت بازار سرمایه با ریزش حداکثری مواجه شد به طوری که p/e  بازار سرمایه  اُفت ۶۱ درصدی داشت ،این امر به مرور سبب شد که جذابیت بازار‌های جهانی مانند بیت کوین افراد زیادی را به خود جلب کند.

حال شاهدیم سرمایه گذاران زیادی به دلیل آنکه بازار بیت کوین برخلاف بازار سرمایه نیاز چندانی به آگاهی به منظور سرمایه گذاری ندارد  وارد آن شده اند به گونه‌ای که اموال و دارایی خود را فروخته اند و در این بازار تزریق کرده اند.

البته ناگفته نماند که عده‌ای از کارشناسان و مسئولان وزارت برق در رابطه با این امرمی گویند از وقتی که حجم معاملات در بیت کوین در کشور ارتقا یافته، مصرف برق نیز به همان میزان افزایش پیدا کرده است.

برای بررسی بیشتر این امر با چند کارشناس بازار سرمایه  گفت و گو  داشته ایم.

بیت کوین ابزاری برای نقل و انتقال سرمایه

محمد علی احمدزاده اصل کارشناس بازار سرمایه  در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با حضور سرمایه گذاران در بازار ارز مجازی گفت: معاملات بیت کوین جزو بازار‌های بین المللی به حساب می‌آید و به طور مشخص می‌توان گفت که این بازار‌ها در نظام‌های مالی غیر شفاف طرف‌دار‌های نسبتا زیادی دارند.

او افزود: از آنجایی که اکنون نظام بانکی ما تا حدودی تحریم است، عده‌ای از بیت کوین برای نقل و انتقالات سرمایه و حفظ ارزش دارایی خود استفاده می‌کنند البته ناگفته نماند که در حال حاضر این بازار به دلایل متعدد جزو بازارهای پررسیک به منظور سرمایه گذاری به حساب می‌آید.

معاملات بیت کوین عامل اصلی افزایش مصرف برق

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: معاملات بیت کوین که  اکنون تب آن در کشور بالا رفته باید شفاف باشد، به علت آنکه شاهد هستیم  سرمایه گذاران برای خرید و فروش  در این بازار از برق شهری استفاده می‌کنند که به آن یارانه دولتی تعلق می‌گیرد و  این مسئله خود تا حدودی می تواند به نظام اقتصادی کشور آسیب وارد کند و مصرف برق را در کشور افزایش دهد،  این گونه معاملات اگر قرار است  در کشور مشروعیت و رسمیت پیدا کند باید تمام ارکان آن به صورت آزاد صورت بگیرد.

احمدزاده اصل گفت: اکنون برخی از سازمان‌ها هستند که شرکت‌هایی را  به منظور این امر تاسیس کرده اند، نکته حائز اهمیت آن است که این شرکت‌ها به دور از هرگونه شفافیت در حال فعالیت هستند و تا به امروز توانسته اند سرمایه‌های خوبی را  از آن بدست آورند.

او بیان کرد: به نظر می‌رسد معاملات بیت کوین باید مشروعیت خود را در کشور تسریع بخشد تا چار چوب فعالیت ها اعم از نظام مالی، پرداخت مالیات یا غیره با  شفافیت بیشتری صورت گیرد.

افزایش  حضور مردم در معاملات بیت کوین

این کارشناس بازار سرمایه گفت: طی چند ماه اخیر در کشور ما از این بازار استقبال به نسبت خوبی به عمل آمده ، اما نکته‌ای که حائز اهمیت است،  مردم باید در این بازار قدرت ریسک پذیری خود را ارتقا دهند به علت آنکه ممکن است این بازار نیز با اُفت مواجه شود، اما نباید نادیده گرفت که افراد باید در بازار‌های پولی یا مالی دیدگاه بلند مدت داشته باشند.

احمد زاده اصل تصریح کرد: حضور در بازار بیت کوین نیاز به آگاهی چندانی ندارد و باتوجه به مستندات به نظر می‌رسد که این بازار تا کنون توانسته محل خوبی برای سرمایه گذاری نیز باشد.

رو آوردن سرمایه گذاران به بازار های غیر رسمی به دلیل تنش در بازار های داخلی

عباسعلی حقانی نسب کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان در باره افزایش فعالیت مردم در بازار بیت کوین، گفت: اگر افراد نمودار معاملات ارزی مثل بیت کوین یا سایر موارد را مشاهده کنند، با نوسانات زیادی  مواجه می‌شوند، نکته ای که باید به آن اشاره کرد سرمایه گذاری مستقیم در این بازار به دلیل ریسک بالا مخاطره آمیز است.

او بیان کرد: متاسفانه وقتی عده‌ای از مسئولان در بازار‌های رسمی تنش‌هایی را ایجاد می‌کنند قطع به یقین بازار‌های غیر رسمی  می‌آیند و سرمایه‌ها را جذب می‌کنند. در رابطه با بیت کوین یا همان رمز ارز باید گفت علاوه بر معاملات، استخراج ارز هم از اهمیت بالایی بر خوردار است، اما متاسفانه با توجه با قانونی که وزارت نیرو در این رابطه گذاشت، منفعت ناشی از استخراج رمز‌ارز  را از تولید کننده گرفت و  به دست دلالان  سپرد، دولت باید در این رابطه ورود کند و نظارت لازم را از طریق دستگاه‌های مربوطه به عمل آورد.

سرمایه گذاری در بیت کوین مثل تیری در تاریکی است

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: پیش بینی بازار‌های دنیا در رابطه با رمز ارز بسیار سخت است، همچنین باید گفت  عمل کسانی که در این زمینه به خرید و فروش می‌پردازند ، مانند یک تیری در تاریکی می‌ماند به دلیل آنکه خیلی از این سرمایه گذاران با تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی که در زمینه رمز ارز‌ها رخ می‌دهد آشنا نیستند و ممکن است متضرر شوند .

حقانی نسب تصریح کرد: اکنون، چون فضای رمز ارز‌ها رسمیت پیدا نکرده و افراد آموزش‌های چندانی در این زمینه ندیده اند ، پس باید گفت این بازار فعلا برای سرمایه گذاران تازه وارد  وارد پرریسک است.

افزایش سوددهی بیت کوین به دلیل ارتقای رمز ارزها

او تاکیدکرد:  گرچه طی چند ماه آتی در حوزه بیت کوین با نوسان مواجه خواهیم بود، اما می‌توان گفت در بازه بلندمدت به دلیل افزایش ارزش رمزارز‌ها  افراد می‌توانند به سود‌های مطلوب خود دست یابند.


بیشتربخوانید


قطعی های اخیر برق ربطی به استخراج بیت کوین ندارد

ابوذر صالحی مدیر کل امور بین الملل توانیر در گفت وگو با  خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که  آیا رمز ارز‌ها عامل قطعی‌های اخیر برق در پایتخت هستند یا خیر؟ گفت: مجموع بیت کوین‌ها در کشور حدود ۵۰۰ تا ۵۵۰ مگاوات است.

او ادامه داد: معادل ۵۰۰ تا ۵۵۰ مگاوات رمز ارز مجاز، رمز ارز غیر مجاز در کشور داریم، اما با توجه به مصرفی که ما در کشور داریم این عدد رمز ارز خیلی عدد بزرگی نیست و خاموشی‌های اخیر در کشور به خصوص در تهران ربطی به  استخراج بیت کوین ندارد.

شناسایی هزار و ۶۰۰ مراکز استخراج رمز‌ارز

مدیر کل امور بین الملل توانیر افزود: یکی از عواملی که موجب افزایش مصرف برق شده، مراکز استخراج رمز‌ارز غیرمجاز هستند و تاکنون حدود هزار و ۶۰۰ مرکز غیرمجاز را شناسایی کرده‌ایم. دستگاه‌های ماینینگ آن‌ها جمع‌آوری شده و خسارت برق مصرفی از آن‌ها اخذ و مجرمان به مراجع قضائی معرفی شده اند.

صالحی بیان کرد: این مراکز باید مجوز‌های لازم را از وزارت صمت و نیرو دریافت و به صورت قانونی فعالیت کنند. ماینر‌ها تعرفه مخصوص خود را دارند و در این ماه‌ها ۵۰ درصد قیمت آزاد را باید بپردازند.

او افزود: ولی در حوزه رمز ارز‌هایی که افراد با مجوز کار می‌کنند ما مشکل و برخوردی نداریم، اما با رمز ارز‌های غیر مجاز به شدت برخورد می‌کنیم  و نه تنها تجهیزات آن‌ها جمع آوری می‌شوند بلکه به قوه قضائیه هم معرفی خواهند شد.

این مقام مسئول بیان کرد: به طور کلی کسانی که ماینر غیر مجاز داشتند آن‌ها را جمع آوری کردیم و با توجه به معرفی به قوه قضائیه، دستگاه و یا همان ماینر شخص خاطی به عنوان کالای قاچاق محسوب خواهد شد.

در پایان باید گفت از آنجایی که ارز‌های دیجیتال مثل بیت کوین هنوز  در کشور رسمیت پیدا نکرده اند و از شفافیت چندانی برخوردار نیستند و افراد آگاهی چندان زیادی در رابطه با این نوع سرمایه گذاری ندارد می‌تواند تا حدودی جزو سرمایه گذاری‌های پرریسک به حساب بیاید.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

ابتذال پنهان زیر پوست سینما/ با پول می‌توان بازیگر شد؟

سینمای ایران با معضلاتی روبروست که هنوز برایش راه‌حلی پیدا نشده است.

ابتذال پنهان زیر پوست سینما/ چگونه با پول بازیگر شوید؟به گزارش خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، بازیگری حرفه ای پرطرفدار درمیان جوانان و نوجوانان است که برای ورود به این عرصه به دنبال ترفندهای مختلفی هستند اگر چه گذشته ورود به این عرصه نیازمند توانایی و استعداد بود اما در چند سال اخیر راهکارهای مختلفی برای ورود به این عرصه ایجاد شده که نه تنها استعداد هنری نیاز نیست بلکه با خریدن نقش به بازیگری ورود می کنند و همین امر آسیب های زیادی را به هنر و بازیگری وارد کرده است.

محمود پاک نیت بازیگر سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره پول گرفتن کارگردانان از بازیگران برای دادن نقش گفت: واقعیت این است که من با هر کارگردانی کار کردم اینگونه نبوده، اما من شنیدم که برخی از کارگردانان پول گرفتند و یک آقا یا خانم را برای نقشی در یک پروژه انتخاب کردند.نقش اول و دوم کاری را به آنها دادند ،حتی بعد از آن هم بازیگر پول ساز شده است.

وی ادامه داد: البته در این سال‌ها تهیه کنندگانی را دیدم که از بازیگران پول می‌گرفتند و نقش می‌دادند حتی به کارگردان پیشنهاد می‌دادند که آن‌ها را در کار انتخاب کند ونقش بدهد.

کسی جرات نکرده پیشنهاد بدهد که کاری سفارش کنم

بازیگر سریال «دخترم نرگس» اظهار کرد: خوشبختانه در این ۵۱ سالی که کار می‌کنم کسی جرات نکرده به من پیشنهاد بدهد که او را برای کاری سفارش کنم. من حتی همسرم که بازیگر است را در هیچ کاری پیشنهاد نمی‌دهم. چون از این کار متنفر هستم معتقدم آدم‌هایی هستند که لیاقت کار در بازیگری دارند، اما بیکار هستند. آنهاباید کار کنند، نه کسانی که پول می‌دهند. با این کار جامعه هنری خودمان را متلاشی می‌کنیم.

کسی جرات نکرده به من پیشنهاد بدهد که او را برای کاری سفارش کنم

بازیگر حکایت های کمال توضیح داد: دو راه وجود داردتا کلاس‌های بازیگری سر و سامان بگیرند. مسئولان جلوی کلاس‌های بازیگری بی سر و سامان را بگیرند و با تحقیقاتی که انجام می‌دهند، بررسی کنند که این کلاس‌ها مفید است یا خیر، دومین راه این است عزیزانی که قرار است در کلاس‌ها حضور پیدا می‌کنند با تحقیق مراجعه کنند.

وی ادامه داد: امیدوارم همه جوانان در کاری که انجام می‌دهند موفق باشند و به خواسته هایشان برسند. اما عزیزان من هیچ چیزی مهم‌تر از آگاه بودن نسبت به کاری که می‌خواهیم انجام دهیم نیست.

کسی جرات نکرده به من پیشنهاد بدهد که او را برای کاری سفارش کنم

پاک نیت درباره اینکه با پول و پارتی می‌توان بازیگر شد، گفت: من معتقد هستم پول و پارتی کاری نمی‌تواند انجام دهد، اما دانشگاه شما را آماده می‌کند تا بازدهی خوبی داشته باشید و آگاهانه بازیگر شوید.

وی افزود: هیچ تضمینی وجود نداردکه دانشگاه و کلاس بازیگری افراد را بازیگر کند، چون هدف نداشتند و فقط به خاطر مدرک آن رفتند.

پاک نیت عنوان کرد: بایدبدانید برای چه چیزی آمده اید و چرا می‌خواهید بازیگر شوید. چرا کلاس بازیگری و دانشگاه می‌روید. اگر هدفتان هدف درستی باشد موفق می شوید.به نظرم هر کاری آگاهانه انجام شود موفقیت آن بیشتراست.فقط داشتن صدای خوب کافی نیست، بلکه باید موسیقی را بشناسید و در کنارش پشتکار هم داشته باشید.

 

وی بیان کرد: کلاس‌های آموزشی خوبی هم در کشور وجود دارد و به بچه‌ها آموزش درست می‌دهد. اما درکنارش کلاس‌هایی هستند که از جوانان سوءاستفاده می‌کنند. آموزش رکن اصلی کار است، درختی که ریشه دارد باد و طوفان آن را از بین نمی‌برد. اگر ما ریشه داشته باشیم ماندگار خواهیم شد.

حسین فرح بخش کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت:  بنده به عنوان کسی که چهل سال در این عرصه فعالیت دارد و خیلی از بزرگان  سینما را کشف کردم به جوان‌ها توصیه می‌کنم هیچ فردی با خرج کردن پول و رفتن دنبال کار‌های نامتعارف امکان ندارد بازیگر شود، بازیگری در ابتدا باید در ذات هرکس باشد ضمن اینکه نیاز به مطالعه و ارتقای سطح سواد، تلاش فراوان، تحقیق گسترده و ورود عملیاتی به صحنه دارد.

این تهیه کننده ادامه داد: کلاس‌های بازیگری که از دهه هفتاد بوجود آمد به جز یک یا دو موسسه که حرفه‌ای عمل می‌کنند بقیه اش کلاهبرداری است، چون فقط از نام آدم‌های بزرگ سینما به نفع خودشان استفاده می‌کنند. از این کلاس‌ها هم به ندرت بازیگر بیرون آمده است.

وی در پاسخ به این سوال که بهترین مسیر برای بازیگر شدن چیست؟ بیان کرد: پارتی خیلی کارایی ندارد و فقط زمانی می‌تواند اثرگذار باشد که در وجود آن فرد که می‌خواهد بازیگر شود نشانه‌های بازیگری باشد در غیر اینصورت هیچکس نمی‌تواند برای او کاری انجام دهد.

فرح‌بخش گفت: روزی امین حیایی و مهناز افشار را به من معرفی کردند و در فیلم‌هایم از آن‌ها استفاده کردم، وقتی با آن‌ها صحبت کردم متوجه شدم توان و پیش زمینه‌ای داشته اند. افشار در یک دفتر سینمایی دستیار مونتاژ بوده و مطالعه خوبی داشت، حیایی زمان سربازی تئاتر کار می‌کرده و سابقه اجرای نمایشنامه رادیویی داشته است.یا فکر می‌کنند ابوالفضل پورعرب یک شبه با «عروس» معروف شد، ولی نمی‌دانند در دانشسرا و دبیرستان درس خوانده و تعداد زیادی تئاتر روی صحنه برده است، چون هنوز شناسایی نشده بود تلاش‌های قبلی اش را جزو پرونده اش حساب نمی‌کنند.خیلی از علاقه‌مندان و بازیگران به دنبال نقش بازی کردن هستند در صورتی که نقش آفرینی آن‌ها را به جایگاه بالا می‌رساند بدین علت در سینما نقش آفرین کم داریم و البته همین مقدار کم در یاد‌ها می‌ماند. نقش آفرینی نیاز به مطالعه، تحقیق و تلاش فراوان دارد و از عهده هرکسی بر نمی‌آید.خیلی از جوان‌ها بخاطر چشم و هم چشمی وارد کلاس‌های بازیگری می‌شوند و فکر می‌کنند حضور در این کلاس‌های چیزی به ارمغان می‌آورد در صورتی که اینطور نیست پول‌های زیادی هم می‌دهند و به نتیجه نمی‌رسند.

نظارت بر کلاس های بازیگری وجود ندارد

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اطلاع رسانی درباره کلاهبردار بودن اکثر این کلاس‌های بازیگری باز هم جوان‌ها تمایل به حضور در آن دارند؟گفت: به نظرم نظارت کافی وجود ندارد و با وجودی که فساد‌های زیادی هم از آن‌ها بیرون آمده، ولی کماکان به کارشان ادامه می‌دهند. حتی برخی فساد‌ها منتج به قتل و از هم پاشیدگی خانواده‌ها شده که البته ربطی به سینما ندارد و به نوعی سوءاستفاده از لباس سینما است، چون لباس سینما پاکتر از این حرف هاست و همیشه هر فردی قصد انجام کار‌های خلاف و بد دارد از لباس پاک استفاده می‌کند.یکی از لباس‌های پاکیزه سینما و تئاتر است و سوءاستفاده گر‌ها بدل این دو را بازی می‌کنند و خودشان را قلابی در این جریان‌ها می‌اندازند و باعث می‌شود برخی جوان‌ها که حرف بزرگتر‌ها و باتجربه‌هایی مانند ما را گوش نمی‌دهند در دامشان می‌افتند.

او درباره عملکرد وزارت ارشاد برای جلوگیری از عملکرد کلاس‌های بازیگری کلاهبردار، اظهار کرد: وزارت ارشاد دو مرحله دارد، اول اینکه فردی که می‌خواهد کلاس بازیگری راه اندازی کند به ارشاد مراجعه کرده و اگر تمام موارد قانونی را دارد و ارشاد مجوز بدهد مرحله دوم نظارت دقیق و سنگین است که فقط کار وزارت ارشاد نیست و نیروی انتظامی به عنوان ضابط می‌تواند ورود کند و قوه قضاییه هم می‌تواند روی این موضوع بررسی کند و جا‌هایی که حس می‌کند ورود کند، پس تمیز کردن این موضوع کاری جمعی است.البته با قاطعیت عرض می‌کنم نظارت به شدت ضعیف است و متاسفانه آموزشگاه‌های زیادی بازگشایی می شود؛ مکان‌ها و افرادی که حتی برای اهالی سینما نام آشنا هم نیستند.متاسفانه برخی از این کلاس‌های بازیگری از نام افراد مطرح و سالم سینما و تئاتر برای کلاهبرداری استفاده می‌کنند و اتفاق افتاده که این افراد مطرح پس از فهمیدن، با آن موسسه برخورد جدی داشته است.البته باید این را هم اذعان کرد اگر آموزشگاه‌های غیرحرفه‌ای و بد زیادی داریم در مقابل آموزشگاه‌های معتبر و خوبی مانند کارنامه و امین تارخ نیز وجود دارد که عملکرد قابل دفاعی دارند.

خریدن نقش را توهین می دانم
فرحبخش درباره نقش فروشی برخی کارگردان‌ها و تهیه کننده‌ها گفت: همه من را می‌شناسند، چند پیشنهاد وجود دارد که اگر به من بدهند از دفترم بیرونشان می‌کنم یکی از آن‌ها خریدن نقش است، چون توهین می‌دانم. البته که تهیه کننده و کارگردان حرفه‌ای چنین کاری نمی‌کند. بدین علت به جوان‌ها می‌گویم برای بازیگر شدن پول ندهید، چون جز اینکه پولتان را بخورند پیامد دیگری ندارد.

این کارگردان تصریح کرد: بنده پس از چهل سال فعالیت در سینما و اشراف به همه جزئیات آن با صراحت می‌گویم یک نفر با پرداخت پول بازیگر نشده است. اگر کسی توانست یک نفر را به من معرفی کند چه خانم چه آقا، یک نقش اول به او می‌دهم.

فرح بخش خاطرنشان کرد: نقش فروشی مقوله‌ای نیست که در عیان اتفاق بیفتد و براحتی بتوان جلوی آن را گرفت، برخی مواقع خریدن نقش از طریق کارگردان و تهیه کننده انجام نمی‌شود و عوامل میانی این کار را می‌کنند البته در خصوص نقش‌های سطحی و پایین رخ می‌دهد.

انتهای پیام/

 

 

 

رتبه‌بندی فرهنگیان، یک چالش بی‌پایان/ آیا باید مجلس وارد شود؟

«تا زمانی که قانون رتبه بندی معلمان در مجلس تصویب نشود انتظار اجرایی شدن کامل آن را نمی‌توان داشت». این را کارشناسان می‌گویند اما دولت
اعتقاد دارد طبق قانون برنامه ششم توسعه نیازی به ارسال لایحه به مجلس در مورد این قانون نیست.

رتبه‌بندی فرهنگیان، یک چالش بی‌پایان/ آیا باید مجلس وارد شود؟

گروه پارلمانی خبرگزاری فارس: «فقدان انگیزه» در معلمان یکی از چالش‌های اساسی نظام آموزشی است. از دلایل اصلی این معضل، عدم تمایز میان معلم خوب و بد است. چراکه نظام حقوق و دستمزد مبتنی بر سابقۀ تدریس و مدرک تحصیلی است و نه عملکرد معلم.

رتبه‌بندی فرهنگیان روشی شناخته‌شده برای افزایش انگیزه معلمان در دنیا است. اما هنوز در کشور ما قانون کارآمدی که این موضوع را حل و فصل کند تدوین ‌نشده است. این موضوع در اسناد بالادستی نظیر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد اشاره قرار گرفته است، اما دولت‌ها اهتمام کافی برای انجام این مهم را از خود نشان نداده‌اند.

در دولت دوازدهم هم این موضوع مطرح شده است، به گفته قاسم احمدی لاشکی، معاون وزیر آموزش و پرورش: «لایحه رتبه‌بندی با امضای وزیر آموزش و پرورش به دولت ارسال شده و در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی نهایی است و دولت نیز قول داده است که آن را به‌طور کامل در سال ۱۴۰۰ اجرا کند.» در ادامه گزارش به لزوم انجام رتبه بندی  و دلایل به سرانجام نرسیدن آن پرداخته‌ می‌شود.

*لزوم ایجاد انگیزه در معلمان

نقش «معلم» به عنوان اثرگذارترین عنصر در فرآیند تعلیم و تربیت دانش‌آموزان امری پذیرفته شده است و سخن گزافه‌ای نخواهد بود اگر گفته شود «معلم»، زیربنای تحول در نظام آموزشی است.

طرح رتبه‌بندی معلمان بعد از آنکه سالها زمان صرف تدوین آن شد، از رونمایی تا رسیدن آن به خط پایان، فقط سه ماه زمان برد و در اقدامی عجیب، این طرح به طور کلی کنار گذاشته شد تا بخشنامه جدید اعمال امتیازات قانون مدیریت خدمات کشوری در آموزش و پرورش اجرا شود 

در این خصوص، از یک نظام آموزشی کارآمد نه تنها انتظار می‌رود که معلمانش از میان توانمندترین و باانگیزه‌ترین افرادِ علاقه‌مند به حرفۀ معلمی انتخاب شوند، بلکه انتظار می‌رود که نظامات انگیزشی بیرونی مرتبط با معلمان نیز به گونه‌ای طراحی شده باشند که تمامی معلمان، حداکثر تلاش خود برای ارائۀ بهترین عملکرد را بکار گیرند؛ تغییرات گستردۀ ابعاد زندگی متاثر از رشد سریع تکنولوژی، انتظار پویایی و به روزرسانی مستمر از معلمان را دو چندان کرده و تلاش ایشان در این راستا نیز کاملا به نظام انگیزشی حاکم بر این حرفه وابسته است. در ساختار کنونی، نه‌تنها معلمان ناکارآمد پالایش نمی‌شوند، بلکه معلمان کارآمد و با انگیزه نیز با مشاهدۀ رفتار برابر نظام آموزشی، با معلم کارآمد و ناکارآمد، عملاً انگیزۀ خود را از دست می‌دهند. «طرح رتبه‌بندی معلمان» قصد بر هم زدن این برابری ناروا را دارد.

*مروری بر تاریخچه رتبه بندی

پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره در سال ۹۸ لایحه‌ای تحت عنوان نظام رتبه بندی معلمان در هیات وزیران به تصویب رسید. مفاد این مصوبه مورد انتقاد کارشناسان بسیاری بوده است. اما شاید پیش از اینکه درباره محتوای آن سخن گفته شود ضروری است، مسیری که این لایحه تا تصویب در هیات وزیران در سال ۹۸ طی کرده را بررسی کرده، تا موانع تصویب این لایحه مهم مشخص شود.

بسیاری از معلمان، مرحله اول اجرای رتبه بندی فرهنگیان، در سال ۹۴ را دیگر داشتند ‏از یاد می‌بردند. اما در نهایت طرحی که قرار بود از سال ۹۶ مسیر اجرایی شدن فاز دوم خود را با سرعت بپیماید در آذر ۹۸ به ‏مرحله‌ی اجرا رسید.

طرح رتبه‌بندی معلمان بعد از آنکه سالها زمان صرف تدوین آن شد، از رونمایی تا رسیدن آن به خط پایان، فقط سه ماه زمان برد و در اقدامی عجیب، این طرح به طور کلی کنار گذاشته شد تا بخشنامه جدید اعمال امتیازات قانون مدیریت خدمات کشوری در آموزش و پرورش اجرا شود و هنوز هم این سوال به صورت جدی مطرح است که این همه صرف زمان، انرژی و بررسی‌های کارشناسی برای به ثمر نشستن رتبه‌بندی معلمان چگونه به این راحتی کنار گذاشته شد؟!

 محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در مصاحبه‌ای گفت: در اسفند سال گذشته، به دلیل اینکه امتیازات فصل دهم قانون خدمات کشوری به صورت عمومی در اختیار همه کارکنان دولت قرار گرفت، ضرورت بازنگری در موضوع رتبه بندی معلمان احساس شد. بر همین اساس با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، پیش‌نویس لایحه جدید رتبه بندی معلمان تدوین شد.

حجت الله بنیادی‌ استاد دانشگاه فرهنگیان هم گفت: سال ۱۳۹۵ هیأت وزیران در جلسه  ۱۸ اسفند سقف امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را به پنجاه (۵۰) درصد افزایش می‌دهد. نهایتاً نظام رتبه بندی معلمان بار دیگر در ۱۷ آذر ۹۸ در هیأت وزیران به تصویب می‌رسد و تاریخ اجرای آن نیز از اول مهر ۹۸ تعیین می‌شود. بخشنامه سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اجرای مصوبه سال ۱۳۹۵ در تاریخ ۳۰ بهمن ۹۸ آخرین اقدام مرتبط با نظام پرداخت است.

یکی از مهمترین موارد اختلافی این قانون، موضوع نیاز یا عدم نیاز به تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی است؛ دولت اعتقاد دارد طبق جزء دو بند “الف” ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه نیازی به ارسال لایحه به مجلس در مورد این قانون نیست

وی ادامه داد: اما مسئله اساسی در این میان که نشانگر دهم است که در اسفند ماه ۱۳۹۵ تصویب و ابلاغ شده است. آموزش و پرورش که مصوبه سال ۱۳۹۵ مبنی بر افزایش ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم را تا اسفند ماه ۱۳۹۸ اجرا نکرده بود، بعد از صدور احکام رتبه بندی، مصوبه افزایش ۵۰ درصدی را با تأخیری حدود سه سال و به شکلی ناصحیح اجرا می‌کند. بی‌توجهی مسئولان آموزش و پرورش به اجرای درست و به موقع مصوبه افزایش ۵۰ درصد امتیازات فصل دهم و رعایت نکردن تقدم و تأخر در اجرای دو مصوبه هیات وزیران شامل؛ افزایش ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم سال ۱۳۹۵  و رتبه بندی سال ۱۳۹۸ سبب شده است که معلمان علاوه بر آن که سه سال از مصوبه افزایش ۵۰ درصد محروم باشند، از مزایا و امتیازات رتبه بندی نیز محروم شوند.

* رتبه بندی باید در مجلس تصویب شود؟

 موضوع مهم دیگر که به گفته کارشناسان بسیار حائز اهمیت است، مساله تصویب این قانون در مجلس است. تا زمانی که قانون رتبه بندی معلمان در مجلس تصویب نشود انتظار اجرایی شدن کامل آن را نمی‌توان داشت.
در واقع یکی از مهمترین موارد اختلافی این قانون، موضوع نیاز یا عدم نیاز به تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی است. دولت اعتقاد دارد طبق جزء دو بند “الف” ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه نیازی به ارسال لایحه به مجلس در مورد این قانون نیست.

 علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در مصاحبه ای در سال ۹۸ گفت: صحبت ما با مجلس شورای اسلامی در چارچوب قانونی است که تصویب و به آموزش و پرورش ابلاغ کردند، این وزارتخانه یک دستگاه اجرایی است و نمی‌تواند حرف خلاف قانون بزند و صرفاً مجری قانون است؛ در جزء دو بند “الف” ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه آمده دولت موظف است، “نظام رتبه بندی معلمان و استقرار نظام پرداخت را براساس تخصص، شایستگی و عملکرد رقابتی مبتنی بر نظام رتبه‌بندی با تصویب مجلس در قالب بودجه سنواتی انجام دهد”، این بند یکی از موارد شفاف قانون برنامه ششم توسعه است و تأکید دارد، تهیه نظام رتبه‌بندی با دولت و تصویب آن در قالب بودجه سنواتی با مجلس است.

اما نمایندگان اعتقاد دارند طبق همین ماده دولت موظف است تا لایحه رتبه بندی معلمان را برای تصویب به مجلس ارائه کند. این موضوع طی سالیان اخیر محل بحث بوده و حتی در سال های ۹۲ -۹۴ و ۹۵ مجلس طی طرحی دولت را موظف به ارائه لایحه کرده است، اما دولت از ارسال لایحه به مجلس سرباز زده‌است. البته به گفته کارشناسان الزام دولت به ارائه لایحه مغایر با اصل ۷۴ قانون اساسی  است، زیرا ارائه لایحه از اختیارات دولت است و مجلس نمی تواند دولت را ملزم به ارائه لایحه کند.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*