اخبار خراسان جنوبی/ جوانان عامل ۶۰ درصد تصادفات درون شهری خراسان جنوبی هستند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سفر استاندار خراسان جنوبی به سرایان

 

گرامیداشت سومین روز خاکسپاری شهید حریم وطن بنی اسدی در بیرجند

 

 

تشییع پیکر پدر معلم شهید طهانی در بشرویه

 

 

 

 

 

دیدار خادمیاران رضوی با خانواده شهید «میرزایی» در بیرجند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جوانان عامل ۶۰ درصد تصادفات درون شهری خراسان جنوبی هستند/۴

جوانان عامل ۶۰ درصد تصادفات درون شهری خراسان جنوبی هستند

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان خراسان جنوبی گفت: جوانان عامل ۶۰ درصد تصادفات درون شهری در این استان هستند و استفاده از گوشی تلفن همراه یکی از علت‌های اصلی بروز تصادف‌ است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ علیرضا عباسی افزود: با وجود آنکه آمار تصادفات رانندگی در معابر شهری خراسان جنوبی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۶ درصد کاهش یافته اما نکته این است که متاسفانه در سال جاری تصادفات عمدتا توسط قشر جوان صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: این موضوع نشان می‌دهد که جوانان باید قوانین رانندگی را بیشتر رعایت کنند.

رییس پلیس راهور خراسان جنوبی استفاده از گوشی تلفن همراه را یکی از علت‌های اصلی بروز تصادفات عنوان کرد و گفت: به علت اینکه افراد حین رانندگی مشغول صحبت با تلفن همراه یا استفاده از فضای مجازی می‌شوند، تمرکز لازم برای کنترل وسیله نقلیه خود را از دست می‌دهند.

وی افزود: نقش خانواده‌ها در نظارت بر فرزندان غیرقابل انکار است لذا معتقدیم خانواده‌ها نسبت به گذشته، توجه و نظارت بیشتری نسبت به فرزندان خود داشته باشند.

سرهنگ عباسی، هفت کشته و هزار و ۹۹ مجروح جوان در تصادفات درون شهری استان از ابتدای امسال را قابل تامل دانست و گفت: پلیس برای کنترل تصادفات با تخلفات حادثه‌ساز به شدت برخورد خواهد کرد.

 

 

 

تشییع پیکر پدر معلم شهید طهانی امروز در بشرویه

پیکر پدر معلم شهید طهانی امروز در بشرویه تشییع و به خاک سپرده شد.

مرحوم علی اکبر طهانی پدر شهید معلم حسین طهانی صبح امروز بر اثر کهولت سن و در سن ۹۰ سالگی در منزل خویش دار فانی را وداع گفت.

شهید معلم حسین طهانی در سال ۱۳۴۲ متولد و در سن ۲۴ سالگی پس از چند مرتبه اعزام به جبهه در عملیات کربلای ۵ در منطقه شلمچه در اردیبهشت  ۶۶ به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

 

 

 

 

علم بدون تزکیه زمینه ساز سقوط انسان است

بیرجند- نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: علم بدون تزکیه و تربیت زمینه ساز سقوط انسان به دره های تباهی اخلاقی است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید علیرضا عبادی پیش از ظهر شنبه در جمع دست‌اندرکاران پویش لبخند رضایت آموزش و پرورش با بیان اینکه به کمک‌های مومنانه باعث ایجاد لبخند بر لب مستضعفین می‌شود، افزود: این کمک‌ها به همت خیرین و مردم نوع دوست، در شرایط خاص کرونا بسیاری از کمبودها را جبران کرد.

وی با اشاره به رسالت معلم‌ها در عصر کرونا بیان کرد: کمک معلمان در این مقطع خاص تنها کمک اقتصادی نبوده بلکه وجودش را برای تعلیم و تربیت دانش آموزان ایثار می‌کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ادامه داد: اگرچه تعلیم و تربیت در این شرایط دشوار است اما معلمی کار خداوند و پیغمبران بوده بنابراین زاویه معنوی این شغل، زحمت‌ها را جبران می‌کند.

آیت الله عبادی با اینکه هدف معلم متعهد این است که نسل آینده را مطابق شرایط زمان تربیت کند، اظهار کرد: بقای جامعه و آینده هر جامعه بر پیشانی معلم نوشته شده است.

اندیشه و فرهنگ تشکیل دهنده ماهیت انسان است

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه اندیشه و فرهنگ، ماهیت یک انسان را تشکیل می‌دهد، گفت: هر انسان با استفاده از اندیشه و فرهنگ خاص الهی حرکت کند.

وی ادامه داد: همانگونه که در یک راه مواصلاتی فیزیکی بر دوراهی وجود دارد و هر کدام به مکان خاصی ختم می‌شود، در امور معنوی هم باید از دو راهی‌ها، مسیر درست را طی کنیم تا به هدف برسیم.

آیت الله عبادی با بیان اینکه دیوانه کسی است که می‌خواهد از راه معصیت به بهشت برود، اظهار کرد: اراده و آزادی بزرگترین امتیازی بوده که خداوند به انسان داده است.

وی ادامه داد: سایر موجودات در شکل خاص خود گرفتار صرف و محدودیت هستند اما انسان در تصمیم گیری ها آزاد است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه انسان همواره در نتایج تصمیم‌گیری خود گرفتار است، افزود: کسی که سنت حسنه و خیری مانند عدالت را پایه گذاری کند تا قیامت در ثواب آن شریک است.

وی ادامه داد: در مقاطعی ویژه مانند سیستم‌های حکومتی و اندیشه‌های سیاسی، تصمیمات تنها به فرد مربوط نمی‌شود و مربوط به جامعه می‌شود.

ضرورت توجه به تزکیه نفوس نونهالان

آیت الله عبادی با اشاره به سالروز شهادت میرزا تقی خان امیر کبیر بیان کرد: امیر کبیر تفکری بسیجی داشت و یک تنه در مقابل سلطه غربی‌ها ایستاده و امور و صنایع را از آنها می‌گرفت.

وی با بیان اینکه قبلگاه برخی هنوز غرب است، افزود: برخی همیشه به دنبال وابسته کردن ما به دشمنان و بیگانگانی هستند که سال‌ها جنایت و فساد انجام می‌دهند.

آیت الله عبادی با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش بیان کرد: آموزش شرط لازم و مهم برای رشد علمی دانش آموزان است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه علم بدون تزکیه و تربیت زمینه ساز سقوط انسان به دره‌های تباهی اخلاقی می‌شود، گفت: اگر در تزکیه نفوس نونهالان کوتاهی شود در گناه آنان شریک خواهیم بود.

 

 

 

 

 

مدیرکل ارتباطات وفناوری اطلاعات خراسان جنوبی خبر داد:
سرمایه گذاری ٨٣ میلیارد ریالی در اجرای پروژه توسعه ارتباطات روستایی خراسان جنوبی
بهی گفت: بالغ بر ٨٣ میلیارد ریال از محل اعتبارات توسعه ارتباطات روستایی این وزارتخانه برای اجرای پروژه توسعه ارتباطات روستایی خراسان جنوبی سرمایه گذاری شده است.

«مصطفی بهی»  اظهار کرد: امسال ۲۶۴ کیلومتر فیبرنوری با هدف توسعه پهن باند مراکز تلفن روستایی، سایت های همراه اپراتورهای مختلف استان در دست اجرا است که تاکنون از این میزان،  ١٧۴.٢٧ کیلومتر  برای اتصال بیش از ۴۰ نقطه مرکز تلفن و یا سایت همراه روستایی به بهره برداری رسیده است.

 

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی بیان کرد: این گام مهم با هدف ایجاد بستر پایدار ارتباطی در روستاهای فاقد زیرساخت فیبر ودر قالب پروژه توسعه ارتباطات روستایی (تار) فیبرنوری  در دستور کار اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان خراسان جنوبی قرار گرفته است.

 

وی افزود: با اجرای مسیرهای مذکور، دهستان های شاخنات شهرستان بیرجند، دهستان باغستان شهرستان فردوس، دهستان مود شهرستان سربیشه، دهستان درح شهرستان سربییشه، دهستان براکوه شهرستان خوسف  و دهستان قهستان شهرستان درمیان به شبکه فیبرنوری کشوری متصل شده است.

 

وی ایجاد بستر پایدار ارتباطی در این مناطق را از مزایای اجرای آن برشمرد و یادآور شد: امکان توسعه مراکز تلفن این دهستان ها، توسعه ADSL  و افزایش پهنای باند اینترنت خانگی و همچنین ارتقا ۳G/4G سایت های اپراتورهای همراه اول، ایرانسل، کوه نور و های وب  نیز فراهم شده است.

 

بهی به پیشرفت ۶۰ درصدی پروژه مذکوراشاره کرد و گفت: بالغ بر ۱۶ مرکز تلفن، ۱۴ سایت همراه اول، چهار سایت های وب ،  یک سایت ایرانسل و  ۶سایت کوه نور در روستاهای هدف به شبکه پهن باند کشور متصل شده است.

 

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی اظهار داشت: همچنین این مسیرها، بیش از ۷۰ روستا با جمعیتی بالغ بر ۱۰ هزارخانوار و ۳۵ هزارنفر را تحت پوشش قرار داده اند.

 

وی از اجرای ٨٩.٣ کیلومتر مسیر باقیمانده، دهستان های شوسف شهرستان نهبندان، دهستان میاندشت شهرستان درمیان و روستاهای رچ ورکات سفلی شهرستان بیرجند، تیغاب قاینات و دوست آباد شهرستان سرایان خبر داد و گفت: هشت مرکز تلفن و پنج سایت همراه اول و یک سایت ایرانسل به شبکه فیبرنوری کشوری متصل  و اهالی دهستان های مذکور از خدمات ارتباطی بر بستر فیبر نوری  برخوردار می شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی:
تفکیک زباله از مبداء باید از خانواده ها شروع شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: تفکیک زباله از مبداء ، به عنوان یکی از راه های کاهش آسیب های اجتماعی، باید از خانواده ها شروع شود.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ خوش خبر با تأکید بر این مطلب در جلسه کارگروه فرهنگی، اجتماعی، سلامت، زنان و خانواده استان که با دستور کار ساماندهی متکدیان و زباله گردها برگزار شد، خاطرنشان کرد: چنانچه موضوع تفکیک زباله از منازل را به مردم توصیه می کنیم، باید مشوق های لازم را هم برای آنها در نظر بگیریم.
وی با اشاره به اصلاح برخی از الگوهای جمع آوری زباله از سطح شهر، نقش رسانه ها و صدا و سیما را در فرهنگ سازی خیلی مؤثر دانست.
معاون استاندار از فرمانداری ها و شهرداری ها خواست با الگوگیری از دیگر استان ها در بحث تفکیک زباله از مبدأ و همچنین کاهش زباله گردی و تکدی گری در سطح استان اقدام نمایند.
خوش خبر تصریح نمود: در این زمینه باید آگاهی های لازم به مردم داده شود تا از ترحم و دلسوزی بی مورد در خصوص متکدیان و زباله گردها جلوگیری کرده و با متولیان امر، همراهی و همکاری لازم را انجام دهند .
وی با تأکید بر این که تکدی گری و زباله گردی، دو آسیب اجتماعی هستند که ریشه در فقر دارند، به نقش کلیدی مردم در ساماندهی این افراد اشاره کرد.
معاون استاندار خطاب به نهادهای حمایتی عنوان کرد: این نهادها باید بررسی نمایند که چنانچه خدماتی که به زباله گردها و متکدیان تحت پوشش ارائه می شود، کافی نیست، در زمینه توانمند سازی خانواده های این دو قشر جامعه، اقداماتی نظیر حمایت در راستای انجام کار و فعالیت اقتصادی آنها انجام شود.
خوش خبر تأکید کرد: این افراد در هر جایی که بتوانند تولید ثروت و کسب درآمد کنند، حمایت می شوند.
وی متذکر شد: لازم است فرمانداران و دبیر شورای هماهنگی مواد مخدر، شرح وظایف و مأموریت های دستگاه ها را در قالب “طرح جامع ساماندهی تکدی گری و زباله گردی” تدوین کرده و با مسئولیت سازی برای دستگاه های اجرایی در جهت کاهش تکدی گری و زباله گردی اقدام نمایند.
به گفته وی؛ عملکرد دستگاه ها در این زمینه در بازه زمانی مشخصی، پس از بررسی در کارگروه شهرستانی، جهت طرح در کارگروه فرهنگی، اجتماعی، سلامت و خانواده استانداری ارائه شود.
شایان ذکر است: در پایان جلسه، جاوید شهردار بیرجند، گزارشی از اقدامات انجام شده ارائه و اعضا در این خصوص نظرات و پیشنهادات خود را مطرح نمودند.

 

آب شرب مشکل عمده روستاهای زیرکوه

فرماندار زیرکوه بهمراه دکتر اسحاقی نماینده مردم  قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی ،بخشدار زهان و تعدادی از مدیران ادارات شهرستان از هشت روستای بخش زهان بازدید کردند
در این بازدید مشکلات روستاهای باغستان زهان ، شیرگ ، سارجین ، کلاته مزار ، بایمرغ ، بنمرود ، جان احمد و مغیلان از نزدیک مورد بررسی قرار گرفت و تصمیمات لازم اتخاذ شد.
کمبود آب آشامیدنی سالم و بهداشتی ، کمبود زمین مسکونی ، جاده نامناسب، عدم دریافت شبکه های دیجیتال تلوزیون ،عدم انتن دهی تلفن همراه ، عدم پوشش اینترنت از مهمترین مشکلات مطرح شده بود که قول مساعد جهت رفع و پیگیری مشکلات آن داده شد.

 

 

 

 

اولین جشنواره کالاهای فرهنگی خراسان جنوبی برگزار می شود

    
اولین جشنواره کالاهای فرهنگی خراسان جنوبی برگزار می شود
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از برگزاری اولین جشنواره کالاهای فرهنگی استان همزمان با ششمین جشنواره کالاهای فرهنگی کشور خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، ناصر نبی زاده با بیان این خبر عنوان کرد: این جشنواره باهدف گفتمان سازی و حمایت از تولید و مصرف کالاهای فرهنگی، فرهنگ‌سازی تولید و مصرف کالاهای بومی، ایجاد فضای رقابتی میان فعالان صنایع دستی استان و آشنایی نسل کنونی با کالاها و تولیدات استانی برگزار می شود.

به گفته وی موضوعات این جشنواره شامل حوله بافی، گوهرسنگ، جاجیم بافی، سفره اردی و حصیربافی می شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به این که علاقه مندان تا ۳۰ بهمن ماه مهلت دارند از طریق سامانه تخصصی جشنواره فیروزه به نشانی jayezehfiroozeh.ir آثار خود را ارسال کنند، ادامه داد: متقاضیان می‌توانند، حداکثر با۱۰  اثر در جشنواره شرکت کنند.

نبی زاده با تاکید بر این که متقاضیان باید تصاویر آثار را در سامانه بارگذاری و ضمن الصاق کد رهگیری دریافتی از سامانه، محصول خود را به صورت فیزیکی به دبیرخانه استان مربوطه ارسال کنند، بیان کرد: عکس ها با کیفیت مناسب و همچنین از تمامی زوایای محصول و بسته بندی و محتویات داخل بسته بارگذاری شود.

وی با بیان این که داوری آثار ۵ اسفندماه انجام خواهد شد، اضافه کرد: نمایشگاه آثار جشنواره همزمان با اختتامیه ، ۱۰ اسفندماه برپا می شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این که در هر یک از رشته های بخش هدایای فرهنگی، سه نفر به عنوان نفرات اول تا سوم برگزیده می‌شوند، خاطرنشان کرد: داوری آثار توسط اساتید معرفی شده از سوی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان و به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد.

نبی زاده به جوایز جشنواره نیز اشاره کرد و افزود: نفر اول در هر رشته لوح تقدیر و مبلغ ۲۰ میلیون ریال ، نفر دوم لوح تقدیر و مبلغ  ۱۵ میلیون ریال و نفر سوم لوح تقدیر و مبلغ ۱۰ میلیون ریال را دریافت خواهد کرد.

 

 

 

 

 

گلایه اهالی شهرک چهکند از سرمای استخوان سوز کویر و سکونت در منازل فاقد امکانات

 

 

گلایه اهالی شهرک چهکند از سرمای استخوان سوز کویر و سکونت در منازل فاقد امکانات

با وجود اتمام عملیات ساخت و ساز مجتمع ۱۰۲ واحدی شهرک چهکند بیرجند اما امکانات زیرساختی آب و گاز وجود ندارد و این مشکلات باعث گلایه اهالی شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، تابستان که هوا گرم‌تر بود عصرها زن‌های همسایه با چادرهای رنگی در پایین مجتمع جمع شده و بازی فرزندان خود را نظاره می‌کنند.

کودکانی که در کوچه مشغول بازی بودند و سرگرمی‌شان هم تنها به دنبال یک توپ پلاستیکی دویدن بود. اما هوا که رو به سردی رفت از این بازی‌های کودکانه دیگر خبری نبود و ساکنان مجتمع مجبور بودند در همان چهار دیواری آپارتمان‌های خود با وجود نداشتن آب و گاز شب‌های سرد کویر را به صبح سپری کنند.

مدتی است زمستان در خراسان جنوبی سردتر از سال‌های گذشته است و سردی استخوان سوز خود را با یخبندان‌های شبانه نشان می‌دهد. حال سردی این روزها از یک طرف و از سویی دیگر نبود گاز در مجتمع ۱۰۲ واحدی سپهر شهرک چهکند مشکلاتی برای اهالی این مجتمع به وجود آورده است.

شهرک چهکند بیرجند یکی از مناطق روستایی حاشیه شهر بیرجند است که بار اضافی جمعیت این شهر را در سال‌های اخیر به ویژه با ادامهدار شدن خشکسالی‌ها به دوش می‌کشد و به عنوان روستاهای هفتاد و دو ملت از آن یاد می‌شود.

شهرک چهکند از جمله روستاهایی اقماری حاشیه مرکز استان است که با وجود جمعیت روز افزون در سال‌های اخیر همچنان در لیست روستاهای بخش مرکزی بیرجند قرار دارد.

علیرغم اتمام عملیات ساخت و ساز در مجتمع ۱۰۲ واحدی شهرک چهکند بیرجند اما هنوز اهالی برای سکونت نیازمند زیرساخت‌های آب و گاز هستند.

در این مجتمع خانه‌هایی احداث شده که برای صاحب خانه قابل سکونت نیست چرا که ساخت آن کامل شده اما آب، برق و گاز  ندارد.

یکی از ساکنان مجتمع ۱۰۲ واحدی شهرک چهکند ضمن گلایه از مشکلات این مجتمع به خبرنگار تسنیم گفت: هرچه داشتیم فروختیم به امید اینکه سرپناهی از خود داشته باشیم تا در سرمای زمستان خانه گرمی داشته باشیم اما چند وقتی است در این مجتمع ساکن شده‌ایم و دریغ از امکانات زیربنایی و مهمتر از همه اینها نبود آب برایمان خیلی مشکل‌ساز است.

وی با بیان اینکه در این مجتمع خبری از زیرساختهای اولیه آب و گاز نیست افزود: در حالی با مشکلات زیرساختی مواجه‌ایم که کمی آن طرف‌تر از این مجتمع ساکنان خانه‌های مجاور از آب و گاز برخوردارند.

یکی دیگر از ساکنان این مجتمع معتقد است برای رفع مشکلات بارها به ادارات مراجعه کردیم اما ما را مانند توپ بین این اداره و آ اداره پاسکاری می‌کنند.

وی گفت: به دلیل عم وجود گاز مردم مجبورند از نفت استفاده کنند در حالی که بیشتر این ساکنان فرزند کوچک دارند و بوی نفت بسیار آژار دهنده و خطرناک است.

دیگر شهروند ساکن این مجتمع معتقد است: مسئولان باید قبل از تحویل واحدها نسبت به تأمین زیرساخت‌های آب، برق و گاز اقدام کنند و در این شرایط زندگی کردن در این مجتمع خیلی سخت است و از سویی با وجود کرایه خانه‌های گران مجبوریم تا زمانی که زیرساخت‌ها تکمیل شود در این خانه‌ها سکونت کنیم.

رئیس اداره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیرجند نیز در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت: زمینها در این منطقه بخشی دولتی و بخشی شخصی است و معابر آنجا هنوز ساخت و ساز انجام نشده و اگر جدول گذاری هم شود باید دوباره تخریب شود چرا که هنوز ساخت و ساز کامل انجام نشده است.

وی افزود: آنچه باید مدنظر باشد اینکه در کنار صاحبخانه کردن مردم باید مشکلات زیرساخت‌ها هم در نظر گرفته شود و مسئولان پای کار بیایند و مشکل آب و گاز  مجتمع ۱۰۲ واحدی شهرک چهکند را برطرف کنند.

 

 

هندبال طبس از صعود به دوربعدی مسابقات بازماند/۷

در آخرین روز از مرحله برگشت دور دوم سی‌وسومین دوره مسابقات لیگ برتر هندبال باشگاه‌های کشور تیم زغالسنگ طبس علیرغم غلبه بر نماینده اصفهان از صعود به مرحله بعد رقابت‌ها بازماند.

لیگ برتر هندبال | نماینده خراسان‌جنوبی از سد هوانیروز اصفهان گذشت

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، در آخرین روز از مرحله دوم دور برگشت سی‌وسومین دوره رقابت‌های لیگ برتر هندبال بخش مردان باشگاه‌های کشور یادواره «شهید حسین‌ پورجعفری» نماینده خراسان‌جنوبی در تالار هندبال سردار «شهید حاج قاسم سلیمانی» تهران مقابل هوانیروز اصفهان صف‌آرایی کرد.

تیم هندبال زغال‌سنگ‌ طبس که با هدایت علیرضا بیمکاز در بازی پیشین خود مقابل صنعت مس کرمان با نتیجه ۲۸ بر ۲۳ مغلوب شده بود در صدد پیروزی پرگل برای صعود به مرحله بعدی رقابت‌ها پا به میدان رقابت‌ها گذاشت.

مصاف با تیم قعر جدولی

نماینده خراسان‌جنوبی در حالیکه جایگاه سوم گروه(ب)مسابقات را تصاحب کرده بود در آخرین بازی خود از این ماراتن ملی به مصاف تیم قعر جدولی رفته بود توانست با شایستگی و نتیجه ۲۹ بر ۲۲ از سد تیم هندبال پرواز هوانیروز اصفهان بگذرد و با کسب ۱۱ امتیاز امیدوار به تداوم حضور فعال در مرحله بعدی رقابت‌ها باشد.

از اتفاقات جالب آخرین روز از دور برگشت مرحله دوم گروه (ب)مسابقات لیگ برتر هندبال باشگاه‌های کشور تساوی ۲۴ تیم‌های فولادمبارکه سپاهان اصفهان و فرازبام خائیز و تقسیم امتیاز رقابت‌ها بود که شاگردان محسن طاهری در تیم فولاداصفهان با کسب ۱۳ امتیاز به رده دوم جدول راه پیدا کردند و تیم فرازبام نیز با به دست ‌آوردن یک امتیاز از بازی ۱۱ امتیازی و در جایگاه سوم جدول ایستاد.

پدیده لیگ برتر هندبال

نماینده هندبال خراسان‌جنوبی که در ابتدای لیگ برتر هندبال ایران به عنوان پدیده لیگ مطرح شده بود علیرغم تمام تلاش‌های تحسین‌برانگیزش نتوانست از بازی‌های دور برگشت مرحله دوم مسابقات امتیازات قابل قبولی بگیرد و در کمال ناباوری از رده دوم جدول گروه(ب) رقابت به رتبه چهارم تنزل کرد و از دور مسابقات حذف شد.

هندبال زغال‌سنگ طبس خراسان‌جنوبی در گروه (ب) سی‌وسومین دوره مسابقات لیگ برتر هندبال باشگاه‌های کشور با تیم‌های صنعت مس کرمان، کیمیا کاشت کردستان، فراز بام خاییز دهدشت، فولاد سپاهان اصفهان، پرواز هوانیروز اصفهان به رقابت پرداخت.

تنها نماینده خراسان جنوبی در این ماراتن ملی در مرحله نخست رقابت‌ها طی پنج بازی با چهار برد، یک باخت، ۱۳۵ گل زده، ۱۲۲ گل خورده و کسب هشت امتیاز در رده دوم جدول رقابت‌ها قرار گرفت.

هندبال زغال سنگ طبس در دور نخست مرحله دوم از دور رفت این رویداد ورزش ملی در گروه(ب) رقابت‌ها طی هشت بازی و کسب ۹ امتیاز در رده سوم جدول بعد از تیم‌های صنعت مس کرمان و فولاد مبارکه قرار داشت که در پایان رقابت‌ها به رده چهارم جدول سقوط کرد و با لیگ برتر هندبال باشگاههای کشور خداحافظی کرد.

 

 

 

 

 

۱۲ محدوده معدنی خراسان جنوبی به سرمایه‌گذاران جدید واگذار می‌شود

۱۲ محدوده معدنی خراسان جنوبی به سرمایه‌گذاران جدید واگذار می‌شود

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: ۱۲ محدوده معدنی این استان از طریق مزایده عمومی به سرمایه‌گذاران جدید واگذار می‌شود.

عباس جرجانی  اظهار داشت: ۱۲ محدوده معدنی دارای پروانه اکتشاف در استان خراسان جنوبی از طریق مزایده به متقاضیان دارای شرایط لازم واگذار می‌شود و این مزایده از روز پنجشنبه یازدهم دی آغاز شد که تا ساعت ۱۹ روز سه‌شنبه ۳۰ دی ماه ادامه دارد.

وی افزود: این محدوده‌ها شامل مواد معدنی گچ، سنگ تزئینی، آهن، پلی متال، خاک صنعتی، مس و مرمریت است که از طریق مزایده عمومی به سرمایه‌گذاران جدید واگذار می‌شود.

دبیر شورای معادن استان خراسان جنوبی تاکید کرد: شرکت‌کنندگان در مزایده باید دارای گواهی صلاحیت توان فنی و مالی لازم برای انجام فعالیت‌های معدنی باشند.

وی گفت: سرمایه‌گذاران باید برای ثبت‌نام در مزایده به سامانه تدارکات الکترونیک دولت به نشانی www.setadiran.ir مراجعه کنند.

جرجانی بر لزوم مطالعه دقیق شرایط و اطلاعات مزایده از سوی متقاضیان تاکید و بیان کرد: تمامی شرایط و مراحل شرکت در مزایده، فرم‌های مربوطه و اطلاعات اولیه مورد نیاز متقاضیان در پورتال سازمان صمت خراسان جنوبی به نشانی www.khs.mimt.gov.ir و کانال سروش سازمان به نشانی sapp.ir/skimto۹۷ بارگذاری شده است.

وی افزود: انجام مزایده‌های معدنی و آزادسازی معادن و به دنبال آن ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید در معادن و صنایع معدنی همچنین تعیین تکلیف محدوده‌های معدنی راکد و غیرفعال در سال جهش تولید از جمله اولویت‌های مهم سازمان صمت استان است.

خراسان جنوبی با وجود ذخایر غنی زغالسنگ، کک و آهن، منیزیت، بنتونیت، کرومیت، مرمریت، آندالوزیت، بازالت، پتاس، مس و طلا، خاک‌های صنعتی و شکل‌گیری چرخه فولاد، در حوزه ذخیره رتبه هفتم کشور و در معادن فعال و اشتغال مرتبط رتبه چهارم کشور را به خود اختصاص داده است.

از ۶۵ نوع ماده معدنی شناخته شده در ایران، ۵۰ نوع آن در خراسان جنوبی وجود دارد.

 

 

 

 

 

معاون استاندار خراسان جنوبی:

مردم نقش کلیدی در ساماندهی متکدیان و زباله‌گردها دارند

مردم نقش کلیدی در ساماندهی متکدیان و زباله‌گردها دارند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: تکدی‌گری و زباله‌گردی، دو آسیب اجتماعی هستند و مردم در ساماندهی این افراد نقش کلیدی دارند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، ناصر خوش خبر در نشست کارگروه فرهنگی، اجتماعی، سلامت، زنان و خانواده استان که با دستور کار ساماندهی متکدیان و زباله‌گردها برگزار شد، تاکید کرد: تفکیک زباله از مبداء به عنوان یکی از راه‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی باید از خانواده‌ها شروع شود.

وی افزود: چنانچه موضوع تفکیک زباله از منازل را به مردم توصیه می‌کنیم باید مشوق‌های لازم را هم برای آنها در نظر بگیریم.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اصلاح برخی الگوهای جمع‌آوری زباله از سطح شهر، نقش رسانه‌ها و صدا و سیما را در فرهنگ‌سازی بسیار موثر دانست.

وی از فرمانداران و شهرداران خواست با الگوگیری از دیگر استان‌ها در تفکیک زباله از مبدأ همچنین کاهش زباله‌گردی و تکدی‌گری در سطح استان اقدام کنند.

خوش خبر تصریح کرد: در این زمینه باید آگاهی‌های لازم به مردم داده شود تا از ترحم و دلسوزی بی‌مورد درخصوص متکدیان و زباله‌گردها جلوگیری کرده و با متولیان، همراهی و همکاری لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه تکدی‌گری و زباله‌گردی ریشه در فقر دارند گفت: نهادهای حمایتی بررسی کنند چنانچه خدماتی که به زباله‌گردها و متکدیان زیر پوشش ارائه می‌شود، کافی نیست؛ در زمینه توانمندسازی خانواده‌های این دو قشر جامعه، اقداماتی نظیر حمایت در راستای انجام کار و فعالیت اقتصادی آنها انجام شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: این افراد در هر جایی که بتوانند تولید ثروت و کسب درآمد کنند، حمایت می‌شوند.

وی افزود: لازم است فرمانداران و دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، شرح وظایف و ماموریت‌های دستگاه‌ها را در قالب “طرح جامع ساماندهی تکدی‌گری و زباله‌گردی” تدوین کرده و با مسئولیت‌سازی برای دستگاه‌های اجرایی در جهت  کاهش تکدی‌گری و زباله‌گردی اقدام کنند.

خوش خبر گفت: عملکرد دستگاه‌ها در این زمینه در بازه زمانی مشخصی، پس از بررسی در کارگروه شهرستانی برای طرح در کارگروه فرهنگی، اجتماعی، سلامت و خانواده استانداری ارائه شود.

شهردار بیرجند نیز در این نشست گزارشی را از اقدامات انجام شده ارائه کرد و سایر اعضا در این خصوص نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کردند.

 

 

 

 

خراسان‌جنوبی بیشترین میزان فوتی‌های ناشی از کرونا را دارد

خراسان‌جنوبی بیشترین میزان فوتی‌های ناشی از کرونا را دارد

بیرجند- دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان‌جنوبی گفت: خراسان‌جنوبی به نسبت جمعیت بیشترین میزان فوتی‌های ناشی از کرونا را در کشور دارد.

غلامرضا شریف‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: میزان بیماران بستری در بیمارستان‌های خراسان‌جنوبی به واسطه ابتلاء به کرونا و فوتی‌های ناشی از این بیماری نسبت به ماه‌های آبان و آذر به شدت کاهش یافته است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که به نسبت جمعیت خراسان‌جنوبی رتبه اول میزان فوتی‌های ناشی از کرونا را در سطح استان‌های کشور دارد.

شریف زاده ادامه‌داد: از طرف دیگر وضعیت شیوع کرونا بسیار شکننده است و با اندک سهل انگاری ممکن است دوباره روزهایی که در آبان و آذر داشتیم را تجربه کنیم.

وی یادآور شد: توصیه ما به مردم خراسان‌جنوبی این است که همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و چون ماه‌های گذشته نسبت به استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و لغو دورهمی‌های فامیلی حساسیت داشته باشند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان‌جنوبی گفت: نباید با کاهش آمارهای فوتی و بستری رعایت مسائل بهداشتی و پروتکل‌ها نیز در میان مردم کاهش پیدا کند که این مسئله یک زنگ خطر محسوب می‌شود.

شریف‌زاده با بیان اینکه نباید فراموش کنیم میزان ابتلای روزانه در آبان ماه سال جاری در استان به ۲۱۳ نفر افزایش یافت و در طول یک در طول یک ماه ۳۰۰ نفر از هم استانی‌های ما جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست دادند، گفت: برای اینکه آن روزهای تلخ را مجدد تجربه نکنیم همچنان نیازمند همکاری و همیاری مردم در رعایت دستورالعمل‌ها هستیم.

کد خبر ۵۱۱۷۴۱۲

انغوزه؛ ریشه درخاک ایران ؛ سود صمغش در جیب هندی‌ها

آنغوزه، گیاهی مرتعی و خودرو که رویشگاهش در ایران و ثروت فرآوری اش برای هندی هاست.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، خراسان جنوبی به دلیل تنوع آب و هوایی در شهرستانهایش، بیش از ۱۳۰۰ گونه خودرویی که صدای سکه هایش از جیب هندی‌ها به گوش می‌رسد.گیاه دارویی دارد که برخی از این گیاهان، ارزش فراوان و مشتری‌های خارجی دارند.
با وجود این همه تنوع گیاهان دارویی در خراسان جنوبی، اما این محصولات هنوز نتوانسته اند جایگاه خود را در اقتصاد استان پیدا کنند و بیشتر این محصولات به صورت فله و خام به خارج استان و کشور فرستاده می‌شود و پولی که در قبال آن دریافت می‌شود حتی یک صدم و یا یک دهم ارزش محصول هم نیست.
یکی از این محصولات ارزشمند، آنغوزه است.
آنغوزه گیاهی مرتعی و خودرو است با نام علمی Ferula.assa.foetida از خانواده چتریان Apiaceae یا Umbelliferae و نام انگلیسی (صمغ بد بو= Assafetida) و نام محلی کَما یا اشترغاز یا انگزه.
این گیاه دارای ریشه‌های ضخیم و گوشتی و ساقه مجوف به ارتفاع ۲ تا ۳ متر و برگ‌های سبز تیره و بسیار بریده و غباری بطول ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر که در ۵ سال اول برگ‌ها طوقه‌ای و در سطح زمین قرار دارد، گل‌ها به رنگ زرد و زرد مایل به سبز و بصورت چتر مانند در انتهای ساقه ظاهر می‌شود.
خودرویی که صدای سکه هایش از جیب هندی‌ها به گوش می‌رسد.زمان رویش این گیاه اواخر زمستان تا اواسط بهار است و در سال آخر گل و بذر می‌دهد. مخصوص مناطق استپی و بیابانی است که در خاک‌های آهکی رشد مناسبی دارد.
یزد، کرمان و خراسان رضوی از دیگر رویشگاه‌های آنغوزه در کشور است.خواص درمانی آنغوزه
بیش از ۶۰ نوع دارو و ۱۰ نوع علف کش از آنغوزه تهیه می‌شود و این گیاه دارویی، خواص درمانی فراوانی دارد که درمان درد دندان، ضد تشنج، ضد کرم، رفع تنبلی روده (یبوست) و دفع آفات گیاهی از جمله‌ی این خواص است.
جوشانده صمغ آن و همچنین برگ و ریشه‌ی آن نیزکاربرد دارد. چنانچه قسمت‌های هوایی گیاه بخصوص گل‌ها و برگ‌ها پودر شود و با سرکه مخلوط گردد بصورت قرقره کردن و برای خروج زالو از حلق بسیار موثر است.
صادرات ۹۹ درصد آنغوزه‌ی خراسان جنوبی
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی، سطح رویشگاه‌های آنغوزه شیرین در این استان را ۱۰۰ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: بیشترین سطح این رویشگاه‌ها مربوط به شهرستان های بشرویه و طبس است.
نصرآبادی افزود: سالانه به طور متوسط ۳۶ تن شیرابه آنغوزه از مراتع استان برداشت می‌شود که ۹۹ درصد آن به خارج کشور و عمده‌ی آن به هندوستان صادر می‌شود.
صادرات فله‌ای آنغوزه در بشکه‌های فلزی
یکی از صادرکنندگان محصول آنغوزه خراسان جنوبی به هندوستان گفت: تمام آنغوزه جمع آوری شده در استان به صورت خام در بشکه‌های فلزی ۳۰ تا ۳۵ کیلویی به هندوستان صادر و برای استفاده در صنعت داروسازی فرآوری می‌شود و سپس انواع دارو از این محصول، تولید و به کشور‌های اروپایی صادر می‌شود.
او افزود: هندوستان با فرآوری این محصول ارزش اقتصادی آن را تا ۵۰ برابر افزایش می‌دهد و ارزآوری نصیب خود می‌کند.
ماده‌ی موثره‌ی گیاه آنغوزه به نام صمغ آنغوزه از ریشه و ساقه‌ی گیاه بدست می‌آید و به رنگ شیری تا قهوه‌ای با مزه‌ای تلخ و یا شیرین است که بوی بسیار بدی دارد و به دو شکل اشکی (دانه ای) و توده‌ای برداشت می‌شود.
در شکل اشکی صمغ آنغوزه از ساقه‌ی گیاه تهیه می‌شود و سفید مایل به زرد و به اندازه نخود یا فندق است که ارزش بالایی دارد و در شکل توده ای، صمغ معمولاً با تیغ زدن یقه گیاه حاصل می‌شود.
خودرویی که صدای سکه هایش از جیب هندی‌ها به گوش می‌رسد.
آنغوزه به دو گونه‌ی تلخ و شیرین طبقه بندی می‌شود که گونه شیرین مصرف خوراکی و گونه تلخ مصرف صنعتی دارد.
تمامی محصول آنغوزه خراسان جنوبی، شیرین است.
ماده‌ی مؤثره آنغوزه خراسان جنوبی بیش از بقیه نقاط کشور
مدیرعامل تعاون روستایی کشور و معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی حدود سه ماه پیش در سفر به بیرجند گفت: گیاهان دارویی خراسان جنوبی به دلیل وجود اقیلم متنوع و تنش‌های محیطی، ماده مؤثره‌ی بالایی دارند و ارزش گیاهان دارویی نیز به تناژ آن‌ها و میزان تولید نیست بلکه به مقدار ماده‌ی مؤثره است.
طهماسبی افزود: آنغوزه خراسان جنوبی ارزش افزوده‌ی بالایی دارد، اما خام فروشی می‌شود.
وی گفت: همین دارویی که در غرب کشور برای درمان کرونا توسط محققان تولید شده از ۱۰ گیاه دارویی تهیه شده که یکی از آن‌ها آنغوزه است.جهش قیمت ۱۰۰ دلاری از خرید تا صادرات
محصول آنغوزه‌ی ایرانی که فصل برداشت آن در خراسان جنوبی از نیمه خرداد تا پایان شهریور است، به صورت خام برای فرآوری و بسته بندی به خارج کشور ارسال و پس از انجام این مراحل با برند هندوستان به کشور‌های اروپایی و آسیایی صادر می‌شود.
مدیر کل منابع طبیعی خراسان جنوبی می‌گوید: هر کیلوگرم آنغوزه، امسال از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از بهره برداران خریداری شد که قیمت صادراتی هر کیلوگرم از این محصول ۱۰۰ دلار بود و باز فرآوری شده‌ی آن که چندین برابر قیمت صادراتش، ولی برای هندی‌ها درآمد دارد.
این روز‌ها حتی اگر سری به سایت دیوار بزنیم آگهی‌هایی از فروش شیرابه‌ی آنغوزه نیز می‌بینیم، بازاری که هر ساله به دلیل نبود صنایع فرۀاوری در کشور و استان راه افتاده است.برنامه‌های حفاظتی، سیاست فعلی منابع طبیعی برای آنغوزه
مدیرکل منابع طبیعی استان می‌گوید: تا کنون تحقیقات روی کشت در گلخانه و یا کشت بافت، کشت هیدروپونیک یا ایرپونیک روی خودرویی که صدای سکه هایش از جیب هندی‌ها به گوش می‌رسد.آنغوزه انجام نشده است و این گیاه کامل خودرو است به همین دلیل سیاست ما در فصل برداشت آنغوزه، واگذاری مراتع دارای آنغوزه به متقاضیان بهره برداری به شرط احیای دو برابر مساحت درخواستی برای بهره برداری است.
به طوریکه هر سطحی از مراتع دارای آنغوزه که به متقاضی بهره برداری واگذار شود، بهره بردار باید پس از بهره برداری آنغوزه، دو برابر این سطح را در همان محل بهره برداری و اطرافش بذرپاشی و احیا کند.
حدود ۴ سال دیگر، نتایج کشت دستی آنغوزه معلوم می‌شود
خانم الیاسی محقق مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان می‌گوید: سال ۹۷ برای اولین بار، یک هکتار از اراضی این مرکز را زیرکشت آنغوزه برده ایم و از آنجایی که محصول دهی این گیاه که همان صمغ آن است حدود ۶ سال به طول می‌انجامد، تقریبا ۴ سال دیگر مشخص خواهد شد که آیا کشت دستی گیاه آنغوزه نتیجه‌ای برای تولید صمغ خواهد داشت یا نه.
تا کنون درخواست سرمایه گذاری برای آنغوزه نداشتیم
به دنبال آگاهی از تلاش‌های صورت گرفته برای فراوری آنغوزه با مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی تماس گرفتم.
آقای حسینی گفت: تا کنون هیچ درخواستی مبنی بر سرمایه گذاری در فرآوری آنغوزه نداشته ایم و هیچ صنعتی نیز در این خصوص در استان راه اندازی نشده است.تا کنون هیچ فعالیتی برای فراوری آنغوزه در کشور انجام نشده
از آنجایی که استان‌های یزد، کرمان و خراسان رضوی هم از دیگر رویشگاه‌های آنغوزه در کشور است، با خود گفتم شاید در خراسان جنوبی تا کنون تلاشی نشده، اما در دیگر استان‌های دارای این محصول صنعتی برای فراوری آنغوزه راه افتاده باشد، به همین علت تماس گرفتم با خانم سکوتی فر، رئیس گروه صنایع تبدیلی در وزارت جهاد کشاورزی.
خانم سکوتی فر گفت: تا کنون در وزارت جهاد کشاورزی و در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی درخواستی مبنی بر راه اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی برای آنغوزه نداشته ایم و اگر فرآورده‌ای هم از این محصول تولید شده باشد، سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، اطلاع دارد.معرفی یک فرآورده از آنغوزه، اخیرا
در سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با خانم دکتر روستایی، کارشناس اداره کل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل‌های سازمان غذا و داروی کشور هم کلام شدم.
دکتر روستایی گفت: تا کنون در این سال‌ها هیچ فرآورده‌ای از آنغوزه به سازمان غذا و دارو معرفی نشده و مجوزی هم برای تولید و فروش آن صادر نشده است، اما اخیرا دکتری در خراسان رضوی کپسولی از آنغوزه به سازمان غذا و دارو ارائه کرده است که مراحل تأییده و گرفتن استاندارد‌های سازمان غذا و دارو را طی می‌کند و بر طبق اطلاعات، تمام مراحل تولید و تهیه‌ی ماده مؤثره این کپسول در داخل کشور و توسط همین شخص انجام شده است.کپسول آنغوزه، تلاشی دانش بنیان و در مرحله آزمون بالینی
پیگیر پیدا کردن تولیدکننده کپسول آنغوزه شدم که کارشناسی از اداره فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل‌های صنایع غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد پاسخگوی من شد.
او گفت: کپسول تولیده شده توسط یکی از شرکت‌های دانش بنیان مشهد ارائه شده و تمام مراحل تولید و تهیه‌ی ماده مؤثره آن نیز توسط تیم تحقیقاتی این شرکت دانش بنیان انجام شده است، اما به دلیل اینکه این کپسول در مرحله آزمون بالینی است، تیم تحقیقاتیش مایل به سخن گفتن در مورد آن نیستند.حال که جوانان این مرز و بوم با بکارگیری دانش خود و تلاش بی وقفه، به فراوری محصول دارویی و ارزشمند آنغوزه دست یافته اند می‌طلبد که مسئولان نیز حمایت همه جانبه‌ی خود را برای به نتیجه رسیدن این تلاش‌ها نشان دهند تا با فرآوری آنغوزه، جهشی در اقتصاد بخش کشاورزی و اشتغال جوانان کشور حاصل شود.
اگر هند توانسته است ۶۰ نوع فرآورده‌ی دارویی و ۴۰ نوع آفت کش از آنغوزه‌ی ما، تولید کند پس ما هم توانایی فرآوری محصول تولیدی خودمان را داریم که حمایت دستگاه‌ها و مسئولان مربوطه را می‌طلبد.
ایرانی در خیلی از عرصه‌ها ثابت کرده که خواستن، توانستن است و ما می‌توانیم …

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*