اخبار خراسان جنوبی / مزایای طرح بازآفرینی شهری برای مردم تبیین شود

مزایای طرح بازآفرینی شهری برای مردم تبیین شود

 استاندار خراسان جنوبی گفت: مهمترین مساله، احصا و تبیین مزایای طرح بازآفرینی شهری برای مردم است تا متقاعد شوند و همراهی کنند.

محمدصادق معتمدیان در نخستین نشست ستاد بازآفرینی شهری استان در سال جاری اظهار داشت: باید از ظرفیت نهادهای توسعه محور که راه‌اندازی شده و تجربه کاری دارند، استفاده شود.

وی تاکید کرد: در عین حال از پراکنده کاری پرهیز و بر محله‌ها تمرکز شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در کنار اقدامات بازآفرینی شهری در محله‌های خیرآباد و ۱۷ شهریور بیرجند، بازسازی منازل نیز اتفاق خواهد افتاد و یکی از اهداف ما این است که در محله‌های کمتر برخوردار که در بخش زیرساخت نیز مشکل دارند، ارزش افزوده املاک را بالا ببریم.

بنابر این گزارش در این نشست موضوعاتی از جمله «سند توسعه محله‌های خیرآباد و ۱۷ شهریور بیرجند»، تفاهم‌نامه اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل کمیته امداد امام خمینی (ره) درخصوص «احداث یک هزار واحد مسکونی اقشار کم درآمد» مورد بررسی نهایی قرار گرفت.

همچنین گزارش عملکرد و اقدامات سال ۱۳۹۸ در پروژه‌های بازآفرینی شهری قرائت شد.

تحلیل و بررسی موارد مطروحه در این جلسه به جهت اهمیت موضوع و نقشی که در کیفیت زندگی اهالی هر منطقه و بهسازی بافت‌های فرسوده دارند، حدود سه ساعت به طول انجامید.

 

 

 

 فرماندهان و کارکنان قرارگاه عملیاتی لشکر ۳۰ در خراسان جنوبی ۵۰ واحد خون اهدا کردند

کارکنان ارتش در خراسان جنوبی خون اهدا کردند

بیرجند – ایرنا – فرماندهان و کارکنان قرارگاه عملیاتی لشکر ۳۰ در خراسان جنوبی با اعلام آمادگی و اهدای ۵۰ واحد خون، بخشی از نیازمندی‌های ضروری انتقال خون استان را تامین کردند.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۳۰ و ارشد نظامی آجا در خراسان جنوبی روز یکشنبه در حاشیه آیین اهدای خون به خبرنگار ایرنا گفت: امروز ۵۰ نفر از کارکنان این لشکر اقدام به اهدای خون کردند و در طول هفته ارتش هم برنامه‌های متنوعی برای کمک به مردم داریم.

امیر سرتیپ دوم ستاد محمود محمودی ادامه داد: اهدای خون یکی از راه‌های کمک به نظام سلامت کشور و مردم است و تلاش داریم در ایام مختلف سال، این اقدام را انجام دهیم و در ماه مبارک رمضان هم برنامه‌ای به این شکل داشته باشیم.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۳۰ و ارشد نظامی آجا در خراسان جنوبی بیان کرد: این قرارگاه در گذشته در منطقه سرزمینی گرگان مستقر بود که با توجه به آمایش سرزمینی نیروهای مسلح و نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته در بیرجند مستقر شد.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی هم گفت: یکی از فعالیت‌های خوبی که امسال نیروهای مسلح انجام دادند شرکت در مراسم اهدای خون است که کار بسیار پسندیده‌ای است.

محمدرضا عاملی افزود: با توجه به استانداردهای سخت گیرانه‌ای که در سازمان انتقال خون داریم، تخت‌ها و محیط به شکل دائمی ضدعفونی می‌شود و در بدو ورود به اهداکنندگان ماسک داده می‌شود و ریسک احتمال ابتلا به کرونا به حداقل می‌رسد.

وی اظهار داشت: تاکنون ثابت نشده که بیماری کرونا از طریق خون منتقل می‌شود و با توجه به رعایت دقیق ملاحظات انتقال خون امکان اهدای خون توسط کسی که مبتلا به کرونا است وجود ندارد و کسی که سرفه کرده و تب دارد از او خون‌گیری انجام نمی‌شود.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم از آحاد مردم تقاضای اهدای خون داریم تا ذخیره خون ما افزایش یابد و در طول مام مبارک رمضان هم بعد از افطار و صبح فعالیت داریم که امیدواریم مردم در این زمان‌ها برای اهدای خون اقدام کنند.

 

 

 

 

 

 

۱۰۴ قطعه جوجه شترمرغ فاقد مجوز در”بشرویه” کشف شد

فرمانده انتظامی شهرستان”بشرویه” از کشف ۱۰۴ قطعه جوجه شتر مرغ فاقد مجوزهای بهداشتی در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ”فاضل مریمی” اظهار داشت: مأموران فرماندهی انتظامی شهرستان بشرویه در اجرای طرح کنترل محورهای مواصلاتی، هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک سواری پراید مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان بشرویه بیان داشت: مأموران در بازرسی از خودرو ۱۰۴ قطعه جوجه شتر مرغ که بدون مجوزهای بهداشتی جمل می شد کشف کردند.

سرهنگ مریمی تصریح کرد: مأموران خودروی پراید را توقیف کردند و راننده خودرو با تشکیل پرونده به مراجع قانونی معرفی شد.

 

 

 

زمین لرزه ای به بزرگی ۳.۶ ریشتر نهبندان را لرزاند

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۳.۶ ریشتر در ساعت ۲۰ و ۴۱ دقیقه امروز شنبه ۳۰ فروردین ماه شهرستان نهبندان را لرزاند.

 گروه‌های امدادی منطقه در حالت آماده باش هستند و تا کنون گزارشی از خسارات احتمالی این زلزله اعلام نشده است.

 

 

 

 

 

شناسایی ۶۴ بیمار کرونایی نیازمند در خراسان جنوبی

داوطلبان جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی ۶۴ نفر از بیماران نیازمند مبتلاء به کرونا و یا خانواده‌های نیازمند افراد متوفی بر اثر ابتلاء به این ویروس را شناسایی کرده اند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان گفت: به هر بیمار مبتلاء به کرونا کمکشناسایی ۶۴ بیمار کرونایی نیازمند در خراسان جنوبی ۳۰۰ هزار تومانی و به خانواده بیمار فوت شده بر اثر ابتلاء به کرونا نیز ۵۰۰ هزار تومان اهدا می‌شود.
شهریاری در آستانه ماه مبارک رمضان از فراخوان جمع آوری کمک‌های مردمی برای تامین اقلام معیشتی نیازمندان متأثر از بحران کرونا خبر داد و افزود: با توجه به در پیش بودن ماه مبارک رمضان و تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی به برگزاری رزمایش مؤمنانه، در این راستا هلال احمر خراسان جنوبی، در حال جمع آوری کمک‌های مردمی و خیرین برای تهیه سبد‌های معیشتی برای نیازمندان است.
وی گفت: این سبد‌ها بین کسانی توزیع خواهد شد که زیر پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند و در این مدت بیماری کرونا به نوعی کسب و کار خود را از دست داده اند و یا کسب و کار آن‌ها آسیب دیده است.

 

 

 

 

 

تقویت فرهنگ همدلی و کمک به همنوع در شرایط مقابله با کرونا

نماینده، ولی فقیه در خراسان جنوبی بر تقویت فرهنگ همدلی و کمک به همنوع در شرایط مقابله با کرونا تأکید کرد.

آیت الله عبادی در نشست ائمه جمعه استان با تاکید بر ضرورت کمک به تقویت فرهنگ همدلی و کمک به همنوع در شرایط مقابله با کرونانیازمندان گفت: ویروس کرونا مشکلاتی را در بخش‌های مختلف به ویژه معیشت و کسب و کار مردم به وجود آورده است که باید برای رفع آن‌ها چاره اندیشی کرد.
وی افزود: در شرایطی که دشمنان با ورود از روزنه اقتصاد، به انواع شیطنت‌ها روی آورده اند تا جامعه انقلابی ما را زمین گیر کنند، منویات رهبر معظم انقلاب درباره ترویج فرهنگ مواسات و خیرخواهی ، می‌تواند مرهمی برای کاهش آسیب های اقتصادی و یاری نیازمندان باشد.
نماینده ولی فقیه در استان گفت: قرارگاه رزمایش مواسات و کمک مومنانه به عنوان یک فرهنگ متعالی ، اولویت اصلی ماست که اگر به درستی در جامعه پیاده شود همه امور اقتصادی و اجتماعی هم سامان می‌گیرد.
آیت الله عبادی با تاکید بر اینکه فرهنگ ایثار ، انفاق و محبت ، محصول مکتب دینی و اسلامی ماست افزود: دنیای غرب را در این شرایط کرونایی ببینید که با وجود ادعای تمدن و پیشرفت ، چطور مردم برای تامین مایحتاج شان به جان همدیگر افتاده اند و به دزدی و غارت فروشگاه‌ها دست می‌زنند.
وی گفت: این اقدامات محصول فرهنگ لیبرال دموکراسی غرب است که به جای فرهنگ نوعدوستی و انفاق ، دیگران را تشویق به منفعت طلبی و سود جویی و حتی وحشی گری می‌کند و انسانیت و شرف و محبت در آن معنایی ندارد.
نماینده ولی فقیه در استان به ائمه جمعه استان توصیه کرد: در شرایط کنونی که معیشت برای مردم و کسبه سخت شده است با معرفی الگو‌های ایثار و از خود گذشتگی، فرهنگ کمک به یکدیگر را برای مردم تبیین و تقویت کنند.
آیت الله عبادی با قدردانی از همه خیران که در شرایط سخت کرونا، در کنار مردم بوده اند افزود: بی تردید صحنه‌های زیبا و ارزشمند کمک به همنوع و خدمت رسانی ، محصول تربیت دینی و مکتب ایمانی و اسلامی است.

 

 

 

 

 

کشف انبار احتکار لوازم خانگی در”خوسف”

فرمانده انتظامی شهرستان”خوسف” از کشف و پلمپ انبار احتکار لوازم خانگی در این شهرستان خبر داد و گفت: در بازرسی از این انبار ۷۹ دستگاه کولر آبی کشف شده است.

سرهنگ”کاظم صادقی”  اظهار داشت: مأموران فرماندهی انتظامی شهرستان خوسف با دریافت خبری مبنی بر احتکار یک محموله کولر آبی، موضوع را بررسی و انبار احتکار لوازم خانگی را شناسایی کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان خوسف بیان داشت: مأموران با هماهنگی مقام قضائی و با حضور نمایندگان اداره صنعت، معدن و تجارت، انبار شناسایی شده را بازدید کردند که در بازرسی از انبار لوازم خانگی، ۷۹ دستگاه کولر آبی که فاقد فاکتور خرید و فروش بود و به صورت غیر مجاز احتکار شده بود؛ کشف شد.

سرهنگ صادقی با اشاره به پلمپ انبار احتکار کالا؛ تصریح کرد: متهم دستگیر شده به مراجع قانونی معرفی شد و کارشناسان ارزش محموله کشف‌شده را بالغ بر یک میلیارد و ۷۳۰ میلیون ریال برآورد کردند.

وی خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی با محتکران کالا و برهم زنندگان نظم اقتصادی در سال جهش تولید برخورد قاطع و قانونی می‌کند و اجازه فعالیت به مخلان

 

 

 

 

رئیس پلیس فتای خراسان‌جنوبی خبر داد:

دستگیری عامل هتک حیثیت در فضای مجازی توسط پلیس خراسان‌جنوبی

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات از دستگیری فردی که اقدام به سوء استفاده از تصاویر شخصی دختری در اینستاگرام کرده بود خبر داد.

سرهنگ”علی محمدپور”در تشریح این خبر اظهار داشت: خانمی به پلیس فتا مراجعه و اظهار داشت در شبکه‌ی اینستاگرام اکانت جعلی با اسم و مشخصات وی در حال فعالیت می باشد و خواستار پیگیری و حذف اکانت شد.

وی ادامه داد: پس از پیگیری کارشناسان پلیس فتا، مشخص شد شخصی با استفاده از تصاویر شخصی این خانم اقدام به ساخت اکانت با عکس و اسم وی کرده است و با این هویت با افراد مختلف ارتباط برقرار می‌کرد که متهم را شناسایی و در عملیات ضربتی دستگیر شد.

این مقام انتظامی گفت: پس از حضور متهم در اداره پلیس و بررسی‌های صورت گرفته، مشخص شد این فرد در گذشته با شاکی در ارتباط بوده و بعد از جدایی از وی برای گرفتن انتقام از او دست به این عمل مجرمانه زده است که در همین راستا پرونده تشیکل و برای سیر مراحل قضایی به دادسرا ارسال شد.

رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی تاکید کرد: کاربران توجه داشته باشند در صورتی که به خواسته‌های این گونه افراد پاسخ دهند نه تنها مزاحمت آن‌ها رفع نمی‌شود بلکه راه را برای باج خواهی بیشتر این افراد بازتر می‌کنند و در صورت ایجاد مزاحمت یا سوء استفاده از اطلاعات شخصی آن‌ها موضوع را سریعا به پلیس فتا گزارش کنند تا در اسرع وقت به موضوع رسیدگی شود.

سرهنگ محمد پور خاطر نشان کرد: شهروندان هشدار‌های پلیس فتا را جدی بگیرند و در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای ‌مجازی یا پیام‌رسان‌های‌‌ موبایلی موضوع را از طریق نشانی پلیس‌ فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.

 

 

 

۹۴ کیلوگرم تریاک در بازرسی از تریلی در”بیرجند” کشف شد

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان از کشف ۹۴ کیلوگرم تریاک در بازرسی از تریلی کشنده در شهرستان”بیرجند” خبر داد.

سرهنگ”غلامرضا شاهوردی” بیان داشت: مأموران اداره عملیات ویژه پلیس مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی هنگام کنترل محورهای عبوری در محور”سربیشه- بیرجند” به یک تریلی کشنده مشکوک شدند و خودرو را تحت نظر قرار دادند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی بیان داشت: مأموران تریلی کشنده را هنگام ورود به ایست و بازرسی”علی آباد” بیرجند متوقف و بازرسی کردند که در بازرسی از خودرو ۹۴ کیلوگرم تریاک کشف شد.

سرهنگ شاهوردی تصریح کرد: مأموران در این عملیات یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده به مقام قضائی معرفی و روانه زندان شد.

 

 

 

 

 

 

۳ عملیات و کشف ۹۵ کیلو تریاک در”نهبندان”

فرمانده انتظامی شهرستان”نهبندان” از کشف ۹۵ کیلوگرم تریاک طی ۳ عملیات در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ”احسان رحیمی” اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته مأموران انتظامی فرماندهی انتظامی شهرستان نهبندان در اجرای طرح ضربتی برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر با انجام اقدامات اطلاعاتی و تلاش بی وقفه طی ۳ عملیات جداگانه ۹۵ کیلوگرم تریاک از قاچاقچیان مواد مخدر و سوداگران مرگ کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان گفت: مأموران در بازرسی از یک وانت پیکان ۷۳ کیلوگرم تریاک کشف و در بازرسی از ۲ خودروی سواری طی ۲ مرحله عملیات دیگر ۲۲ کیلوگرم تریاک کشف کردند که در مجموع این ۳ عملیات ۴ متهم دستگیر شده است.

سرهنگ رحیمی با بیان این که متهمان با تشکیل پرونده به مقام قضائی معرفی و روانه زندان شدند؛ تصریح کرد: مبارزه با پدیده شوم مواد مخدر با جدیت از سوی پلیس دنبال می شود و با توجه به نقش بی بدیل شهروندان در دستاوردهای پلیس، ضروری است همکاری آنان در این زمینه بیش از گذشته با مأموران تداوم یابد و هر گونه مورد مشکوکی را از طریق تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

 

 

 

 

 

 

کشف ۳۵ کیلوگرم شیشه در “قاین”

جانشین انتظامی استان از کشف ۳۵ کیلوگرم شیشه در شهرستان”قاین” خبر داد .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ”سعید دادگر”گفت : مأموران ایست و بازرسی شهید”غلامی” شهرستان قاین هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک اتوبوس اسکانیا مشکوک شدند و خودرو را به لاین بازرسی هدایت کردند.

جانشین انتظامی استان خراسان جنوبی اظهار داشت: مأموران در بازرسی از خودرو ۴۷۰ لیتر محلول شیشه که از مرزهای شرقی کشور وارد و به طرز ماهرانه ای در خودرو جاساز شده بود؛ کشف کردند.

سرهنگ دادگر بیان داشت: در این رابطه یک نفر متهم دستگیر شد و محلول کشف شده پس از ارسال به آزمایشگاه حاوی ۳۵ کیلو و ۴۹۲ گرم شیشه تشخیص داده شد که متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی و روانه زندان شد.

جانشین انتظامی استان خراسان جنوبی تصریح کرد: اقدامات مقابله ای با پدیده شوم مواد مخدر همه جانبه بوده و رصد و پیگیری تحرکات باندها و شبکه های توزیع کننده مواد مخدر در دستور کار پلیس مبارزه با مواد مخدر قرار دارد.

 

 

 

 

 

تکاوران پلیس در خراسان جنوبی زانتیا را با ۱۸۷ کیلوگرم تریاک توقیف کردند

فرمانده انتظامی استان از کشف ۱۸۷ کیلوگرم تریاک توسط مأموران یگات تکاوری ۱۰۲ امام حسین(ع) در محورهای مواصلاتی شهرستان”بشرویه” خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سردار”مجید شجاع” اظهار داشت: مأموران یگان تکاوری ۱۰۲ امام حسین(ع) “دیهوک” با دریافت خبری مبنی بر حمل و قاچاق مواد مخدر، موضوع را بررسی و محورهای مواصلاتی را کنترل کردند.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی بیان داشت: مأموران هنگام کنترل خودروهای عبوری در جاده”دیهوک- بشرویه” یک سواری زانتیا را که با سرعت در حال تردد بود مشاهده کردند و به راننده خودرو دستور ایست دادند.

سردار شجاع گفت: راننده زانتیا با مشاهده مأموران بر سرعت خودرو افزود و متواری شد که خودرو توسط مأموران تعقیب و پس از ورود به محور امامزاده”علی” با هوشیاری پلیس توقیف و راننده آن دستگیر شد.

وی تصریح کرد: مأموران در بازرسی از خودرو ۱۸۷ کیلوگرم تریاک کشف کردند و متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده به دادسرا اعزام و روانه زندان شد.

 

 

 

 

 

 

یک ویروس و هزار عبرت

آیا مسئولان و تصمیم‌گیران از «کرونا» درس می‌گیرند؟!

همراهی مردم، اقدامات نیرو‌های مسلح، تلاش‌های بی وقفه و تحرک جدی دولت، کار جهادی وزارت بهداشت و فعالیت‌های خستگی ناپذیر کادر درمانی، ایفای نقش بی بدیل خبرنگاران، رسانه‌ها و دستگاه‌های اطلاع رسانی که کمتر در این مدت مورد توجه قرار گرفته است، نقش قوه قضائیه، عدم دامن زدن به اختلافات در مجلس و در رأس همه این‌ها هدایت رهبر انقلاب و همراهی با بخش‌های مختلف برای پایان «ویروس کرونا» …

این روز‌ها در هر حوزه‌ای وارد می‌شوی، اقدامات معطوف به «کرونا» و مسائل ناشی از آن است و هر جا دست می‌گذاری، حتما ردی از «کرونا» می‌بینی، تا جایی که این ویروس نامیمون همه ابعاد زندگی و شئونات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، ورزشی و … نه تنها در کشور ما، بلکه در سراسر دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده و هیچ موضوعی نیست که تاثیرپذیر از این مساله نبوده باشد.

به گزارش «تابناک»؛ از سی ام بهمن ماه که ورود و مشاهده اولین موارد ابتلا به «کرونا» و سپس مرگ بر اثر این ویروس منحوس در کشورمان اعلام شد، بسیاری از مسائل و موضوعات تحت تاثیر این «کووید – ۱۹» قرار گرفته است. هیچ مساله و موضوعی نیست که به بررسی آن بپردازیم و اثری از «کرونا» در آن نبینیم. این مساله همانطور که گفته شد، مختص کشور ما نیست، بلکه ابعاد گسترده‌ای در سطح جهان پیدا کرده .و با فراگیری آن در همه کشورها، به طور رسمی تمام رویداد‌ها و اتفاقات جهانی را تحت تاثیر خود قرار داده است.

شاید اگر به حافظه تاریخی مان مراجعه کنیم، هیچ گاه شاهد آن نبوده ایم که یک بیماری باعث تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، سینماها، سالن‌های اجتماعات، عروسی ها، عزای افراد، کسب و کار‌ها و حتی منجر به بسته شدن حرم‌های مطهر در کشور، تعطیلی نماز جمعه، برگزار نشدن مراسم‌ مذهبی مانند اعتکاف، هیات‌ها و … شده باشد. به نظر می‌رسد چنین اقداماتی فقط از عهده «کرونا» بر. می‌آمد.

در بررسی ابعاد سیاسی «کرونا» در کشور، .می‌توان به این نکته اشاره کرد که شیوع این ویروس، باعث تحرک بسیار در بخش‌های مختلف دولت، حاکمیت و نهاد‌های مختلف کشور شده است تا بتوان اولا جلوی این ویروس را هرچه زودتر گرفت؛ در ثانی جان تعداد بیشتری از هموطنانمان را نجات داد و ثالثا، تبعات و عوارض اقتصادی این موضوع را بر کشور و شرایط زندگی مردم به حداقل ممکن رساند.

درس بزرگی که «کرونا» برای حل مشکلات کشور به مسئولان داد

در گام اول آنچه از سوی مقامات و مسئولان شنیده می شود، بسیار متناقض و متفاوت است و هنوز نتوانسته ایم به یک عدد واحد درباره زمان به صفر رساندن ابتلای به کرونا و همچنین پایان آن برسیم. البته عدد و رقم های مختلفی شنیده شده، اما شاهد بیان یک سخن قطعی در این خصوص نبوده ایم. مثلا وزیر بهداشت در جلسه هفته گذشته مجلس پایان اردیبهشت را زمان اتمام ابتلای به کرونا در کشور خوانده و از مسئولان دیگر زمان هایی مثل تیر و شهریور هم شنیده شده است؛ اما برآیند کاری که در این حوزه با همکاری همه بخش های کشور انجام شده، بسیار مثبت است.

در ارتباط با مساله دوم یعنی «نجات .جان تعداد بیشتری از هم‌وطنانمان» همانطور که طی روز‌ها و هفته‌های اخیر مشاهده کرده ایم، میزان بهبودی مبتلایان به کرونا در کشور و همچنین تعداد فوتی‌های ناشی از این ویروس در کشور ما در مقایسه با میانگین جهانی آن، عدد به مراتب بهتری است؛ یعنی بهبودی بیشتر در مقایسه با میانگین جهانی و همچنین فوتی کمتر در قیاس با همین شاخص. این موضوع قطعا در شرایطی غیر از هماهنگی و همکاری فعلی شکل گرفته در ارکان مختلف کشور و نظام حاصل نمی‌شد.

در ارتباط با «کاهش تبعات و عوارض اقتصادی این موضوع (کرونا) بر کشور و شرایط زندگی مردم» هم اقدامات خوبی انجام .و گام‌های بسیار مثبتی برداشته شده است. با اجازه‌ای که رهبر انقلاب برای برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای مقابله با عوارض اقتصادی کرونا صادر کردند و همچنین گام‌های مثبت دولت و اقدامات پسندیده بخش‌های مختلف از جمله فعالان بخش خصوصی، تلاش شده است تا با کمترین عوارض ممکن از این شرایط سخت گذر کنیم. آن هم در شرایطی که ما به دلیل تحریم‌های ظالمانه دچار تنگنا‌های بسیاری در مقایسه با سایر کشور‌های دنیا بوده ایم.

بررسی این مسائل و موضوعات نشان می‌دهد، علاوه بر اینکه کشور ما ظرفیت‌های بسیاری در مقایسه با سایر کشور‌های دنیا برای مقابله با مشکلات و در تندباد‌های حوادث دارد، اگر هدف مشترک بخش‌های مختلف «رفاه مردم و پیشرفت کشور» باشد و همه با هر تفکر و دیدگاه سیاسی این موضوع را قبول داشته باشند، می‌توان حتی در شرایط تحریم هم پیشرفت‌های بسیاری حاصل کرد و مشکلات را یکی پس از دیگری برای بهبود شرایط کشور و مردم کنار زد.

«کرونا» نشان داد .اگر ما در جمهوری اسلامی در شرایط «وحدت» قرار بگیریم و بنا را بر تعامل و همکاری بدون ایجاد مشکل در بخش‌های مختلف بگذاریم و عینک سیاسی مان را در انجام امورات برای کشور و مردم برداریم، حتما می‌توانیم در شرایط «تحریم» هم موفقیت‌های زیادی کسب کنیم و شرایط را برای رفاه بیشتری مردم مهیا سازیم.

همراهی مردم، اقدامات نیرو‌های مسلح، تلاش‌های بی وقفه و تحرک جدی دولت، کار جهادی وزارت بهداشت و فعالیت‌های خستگی ناپذیر کادر درمانی، ایفای نقش بی بدیل خبرنگاران، رسانه‌ها و دستگاه‌های اطلاع رسانی که کمتر در این مدت مورد توجه قرار گرفته است، نقش قوه قضائیه، عدم دامن زدن به اختلافات در مجلس و در رأس همه این‌ها هدایت رهبر انقلاب و همراهی با بخش‌های مختلف برای پایان «ویروس کرونا» موضوعاتی بود که علاوه بر اینکه جای تقدیر دارد، حتما باید پس از این هم درسی بزرگ برای چگونگی رفع و حل مشکلات کشور قلمداد شود.

 

 

 

 

 

وزیر جهاد کشاورزی: نخستین سفر رسمی‌ام را به خراسان جنوبی انجام می‌دهم

جلسه مجمع نمایندگان منتخب خراسان جنوبی با وزیر جهاد کشاورزی، برای پیگیری مسائل و مشکلات کشاورزی استان برگزار شد که در این جلسه خاوازی قول مساعد داد نخستین سفر رسمی خود را به خراسان جنوبی انجام دهد.

وزیر جهاد کشاورزی: نخستین سفر رسمی‌ام را به خراسان جنوبی انجام می‌دهم

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، مجمع نمایندگان منتخب خراسان جنوبی در اولین دیدار رسمی خود را با وزیر جهاد کشاورزی که در تهران انجام شد از دکتر خاوازی برای حضور در استان و رصد میدانی وضعیت کشاورزان و دامداران از نزدیک دعوت کردند.

در این دیدار رسیدگی جدی به منابع طبیعی و مشکلات عشایر؛ طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری؛ توجه به ایجاد چرخه کامل شتر یا شترمرغ مورد گفتگو قرار گرفت.

وزیر جهاد کشاورزی در این دیدار قول مساعد داد که اولین سفر رسمی خود را به استان خراسان جنوبی انجام دهد.

حسین خسروی نماینده بیرجند، درمیان و خوسف؛ حجت‌الاسلام مجید نصیرایی نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه؛ سلمان اسحاقی نماینده قاینات و زیرکوه و مصطفی نخعی نماینده نهبندان و سربیشه در دیدار با وزیر جهادکشاورزی حضور داشتند.

بیشتر بخوانید

نماینده منتخب فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در این نشست ضمن تبریک انتصاب ایشان ابراز امیدواری کرد: حضور یکی از فرزندان استان خراسان جنوبی در این پست می‌تواند، زمینه‌های توسعه کشاورزی این  استان را فراهم کند.

حجت الاسلام مجید نصیرایی گفت: در سال‌های قبل طرح‌های خوبی در حوزه آبخیزداری و آبخوان‌داری در استان اجرا شده که به برکت باران رحمت الهی اخیر همگی آبگیری شده اما با توجه مشکلات خشکسالی طولانی در سالهای قبل، کنترل روان آبها یکی از دغدغه‌های کشاورزی، دامپروری و حتی برخی صنایع منطقه است.

وی تاکید کرد: توجه بیشتر بر اجرای طرح‌های مهار روان آبها در منطقه می‌تواند زمینه توسعه پایدار و پیشگیری از مهاجرت را موجب شود.

نصیرایی احداث کشتارگاه و کارخانه دباغی پوست شترمرغ را یکی از طرح‌هایی برشمرد  که باید در استان خراسان جنوبی اجرا شود.

نماینده منتخب بیرجند، درمیان و خوسف با اشاره به جمعیت ۸۱ هزار نفری عشایری استان، توجه بیشتر به امور مربوط به عشایر  را خواستار شد.

حسین خسروی نیز در این جلسه افزود: توسعه دامداری سبک و سنگین به خصوص گسترش شترداری، مستلزم ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیل زنجیره آن در استان است.

وی نبود آزمایشگاه دامپزشکی را یکی از مشکلات دامداران استان بر شمرد که در صورت مساعدت  وزیر جهادکشاورزی و احداث آزمایشگاه دامپزشکی هزینه‌های نگهداری برای دامداران کاهش خواهد یافت.

پیگیری رفع مشکلات و واردات علوفه از کشور افغانستان از دیگر موارد بود که نماینده منتخب بیرجند، درمیان و خوسف در راستای رونق و جهش تولید گوشت منطقه بر آن تأکید داشت.

نماینده منتخب قائنات و زیرکوه نیز با اشاره به چهره علمی دکتر خاوازی انتصاب وی را به‌عنوان وزیر جهاد کشاورزی را به مردم استان خراسان جنوبی تبریک گفت و برای ایشان در خدمت به مردم آرزوی موفقیت کرد.

سلمان اسحاقی با اشاره به مشکلات مردم منطقه با محدودیت‌های ایجاد شده توسط منابع طبیعی خواستار توجه ویژه وزیر جهادکشاورزی به این مسئله  شد.

وی تاکید کرد: حدود ۷۳ درصد مشکلات کشاورزان مربوط به منابع طبیعی و محدودیت‌های اعمال شده در استفاده از زمین‌های کشاورزی است در حالی که شواهد میدانی نشان می‌دهد قبل از خشکسالی‌های اخیر این زمین ها زیرکشت بوده و با توجه به بارندگی‌های اخیر امکان بهره‌برداری از آن وجود دارد اما محدودیت‌های اعمال شده مانع از فعالیت کشاورزان می‌شود.

نماینده منتخب نهبندان و سربیشه نیز با اشاره به محصولاتی نظیر عناب، زرشک، زعفران،  پسته که در کشور و حتی در دنیا منحصر به فرد است گسترش کشاورزی مدرن و هدایت کشاورزان منطقه از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی مدرن را باعث ایجاد ارزش بیشتر برای کشاورز و توسعه اقتصاد منطقه برشمرد.

مصطفی نخعی با توجه به پشتوانه علمی دکتر خاوازی  خواستار تدوین نقشه راه برای توسعه علمی کشاورزی کشور شد و گفت: ایجاد ایستگاه تحقیقات شتر از دیگر مواردی است که با توجه به اقلیم منطقه می‌تواند در رشد دامداری استان مفید باشد.

وی در ادامه به چالش‌های ایجاد شده در منطقه توسط منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: این مسایل علاوه بر بحث کشاورزی، سرمایه گذاری در معدن و ایجاد راه  بیرجند – نهبندان را نیز دچار مشکل کرده است.

نخعی یکی دیگر از محدودیت‌های کشاورزان منطقه را بحث سقف برداشت از چاه موتورها دانست و اظهار داشت: اگر چه حفاظت از منابع آب زیرزمینی وظیفه همگانی و اقدام شایسته‌ای است اما  اعمال این محدودیت ها بر منابع آبی مشترک با افغانستان، در حالی که این کشور بدون هرگونه محدودیتی در حال استفاده از این منابع است از دست دادن سهم کشور است و می‌طلبد در این موضوع بررسی و تجدید نظر در اجرای قوانین صورت گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی نیز با تشکر از اینکه منتخبان مردم استان خراسان جنوبی در مجلس یازدهم با جدیت پیگیر مطالبات مردم منطقه هستند ابراز خرسندی کرد و افزود: ظرفیت‌های طبیعی استان امکان توسعه صنایعی مانند، پرورش صنعتی شتر و شترمرغ را دارد که می‌توان با ایجاد زنجیره کامل این صنایع به اشتغال و توسعه اقتصادی منطقه کمک کرد.

کاظم خاوازی در زمینه تسهیل کسب و کار و رفع موانع تولید در بخش کشاورزی و دامپروری گفت: کارگروهی تشکیل شده است تا قوانین و دستورالعمل‌ها را اصلاح کند و ضمن در نظر گرفتن منافع بلندمدت کشور قوانین مزاحم و دست و پاگیر، امضا‌های طلایی و مواردی که  احتمال ایجاد فساد در آن وجود دارد، حذف شود.

وی افزود: اعتبارات کشاورزی در ردیف‌های بودجه کشور در سال‌های گذشته ضعیف و کم بنیه در نظر گرفته شده در حالی که بخش عمده‌ای از اشتغال و امید مردم در تعداد گسترده در این صنعت وجود دارد.

وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: متاسفانه با توجه به تحریم های اخیر در بحث کود و سم با مشکل مواجه هستیم اما در بخش آبخیزداری امکان مساعدت بیشتر وزارت وجود دارد.

انتهای پیام/۲۵۲/ش

 

 

 

مساجد خراسان جنوبی برنامه تجمعی ندارند

بیرجند- ایرنا – مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر هیچ گونه برنامه تجمعی در مساجد استان نداریم و فعالیت مساجد در ماه مبارک رمضان هم طبق روال کنونی است.

حجت الاسلام احمد رضایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعداد زیادی از مساجد خراسان جنوبی باز هستند و با جمعیت کمتر نسبت به قبل و رعایت کامل مباحث بهداشتی و سلامت افراد فعالیت می‌کنند.

وی گفت: رعایت بهداشت در مساجد با فاصله‌گذاری شرعی و بهداشتی و استفاده از مهر شخصی و در برخی مساجد مهر سنگی هم گذاشته شده و این مهرها هر بار بعد از استفاده با صابون شسته می‌شود و دوباره سرجایش گذاشته شده  تا کسانی که مهر شخصی همراه خود ندارند از آنها استفاده کنند.

وی اظهار داشت: ضدعفونی مساجد هر روز انجام شده و تعداد محدودی از مساجد هم به طور کامل تعطیل هستند و روند فعالیت های مساجد در ماه مبارک رضان هم به همین شکل است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: اعزام مبلغ مثل سال‌های قبل نیست چون در گذشته هزار مبلغ اعزام می‌شدند اما امسال اعزام رسمی در هیج جای استان نداریم فقط از علمایی که در محل حضور دارند استفاده می شود و آن هم با استفاده از ظرفیت فضای مجازی خواهد بود.

وی گفت: به روحانیان مستقر در روستاها توصیه شده هرکدام کانالی در فضای مجازی راه اندازی کرده و فعالیت فرهنگی خود را به این شکل به مردم  ارائه کنند.

رضایی افزود: بیشتر فعالیت های ما رسانه‌ای مجازی است، ما به تابع  دستورالعمل‌های  جدید وزارت بهداشت هستیم و ممکن است تا پانزدهم ماه مبارک رمضان تغییراتی ایجاد شود و به لطف خدا در حال حاضر شاهد سیر نزولی بیماری کرونا هستیم.

وی اظهار داشت: راه‌اندازی تجمعات منوط به نظر وزارت بهداشت است چون آنها در این حوزه متخصص هستند و در استان‌ها هم ستاد استانی مبارزه با کرونا باید نظر رسمی خود را اعلام کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: مساجد و هیات‌های مذهبی در بحث مقابله با کرونا فعال هستند و تفسیر قرآن را به شکل عملی در جامعه پیاده می‌کنند و به دنبال دستگیری از مردم هستند چون در قالب مسجد و هیات‌های مذهبی مراکز نیکوکاری داریم.

وی گفت: در این روزها بسته‌های غذایی و اهدایی به افراد گرفتار و ضعیف جامعه توسط هیات‌های مذهبی خراسان جنوبی کمک شده، برای ضدعفونی در محلات مساجد هر دو شب یکبار محیط پیرامون خود و در خانه‌های مردم و خیابان های اطراف را ضدعفونی می‌کنند.

حجت الاسلام رضایی افزود: در ایام برات مردم خراسان جنوبی همراهی خوبی کردند و کمیته امداد امام خمینی(ره) استان  هم اعلام کرد که اگر سال قبل ۱۵۰ میلیون تومان کمک کردند امسال یک میلیارد تومان تنها به کمیته امداد کمک کردند.

وی اظهار داشت: از طرف تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی هم ۱۸ مرکز نیکوکاری،هیات مذهبی و مساجد را به مردم معرفی کردیم که در ایام برات فعال بودند و این روزها هم ۲۲ تشکل مذهبی را توجیه کرده و  به مردم معرفی می‌کنیم که نذورات خود را به این مراکز تحویل دهند.

وی گفت: طرح هایی را به تشکل‌ها و هیات‌های مذهبی استان اعلام کردیم تا در حد توان خود طرح ها را اجرایی کنند و این طرح ها در راستانی بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند طرح همدلی و کمک مومنانه به نیازمندان و فقرا است و به مردم اعلام می‌کنیم که هر کس در حد توانش در این طرح ها مشارکت کند.

رضایی گفت: با توجه به اینکه در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم طرح طبیب دوار را داریم و هرکسی می تواند در این طرح شرکت کرده و گرهی از مشکلات مردم را باز کند و این اقدامات توسط خود تشکل‌ها اجرا می شود،در طرح طبیب دورا یعنی فردی که باید به دنبال درد مردم رفته و آن را رفع کند.

وی افزود: طرح همدلی محلی را هم به تشکل های مذهبی ارائه کردیم تا هر مسجد و هیات مذهبی در محله خود با مردم همراهی و همدلی کند به شکلی که در خانه‌های مردم بسته بهداشتی برده و محله‌ها را ضدعفونی می کنند.

وی اظهار داشت: طرح حبیب با هدف دستگیری از خانواده های مسن و پدربزرگ و مادربزرگ‌هایی که فرزندانشان در دیگر استان‌ها زندگی می‌کنند ایجاد شده و افراد برای افطار و سحر این افراد خرید انجام داده و اگر در ساختمان آنها مشکلی مثل خرابی شیر آب و یا برق باشد به آنها کمک می‌شود.

وی یادآور شد: طرح باقیات و صالحات به شکل مجازی انجام شده و برای شادی روح فردی ختم قرآن گرفته می‌شود، طرح کاسب مهدوی، پیش خرید خدمت، ضدعفونی مراکز پرتردد، قربانی برای دفع بلا هم از دیگر طرح‌هایی است که تشکل‌های مذهبی انجام می‌دهند.

 

 

 

 

تداوم بارش رگباری در خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی در اطلاعیه‌ای از تداوم بارندگی و احتمال وقوع روان آب و آبگرفتگی معابر در این استان خبر داد.

به گزارش روز یکشنبه اداره کل هواشناسی در این اطلاعیه آمده است: طبق الگوی نقشه‌ها و تصاویر ماهواره هواشناسی طی امروز (یکشنبه) ۳۱ فروردین گاهی افزایش سرعت وزش باد، افزایش ابر و رگبار و رعد و برق (برخورد صاعقه) پیش بینی می‌شود که در مناطقی از جنوب و شرق استان شدت بارش می‌تواند منجر به ایجاد روان آب و آبگرفتگی معابر شود.

این اطلاعیه می‌افزاید: به علاوه در نقاط مستعد بارش تگرگ و در ارتفاعات تشکیل مه قابل پیش بینی است.

بنابر پیش بینی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی فردا (دوشنبه) احتمال بارش خفیف در برخی نقاط استان وجود دارد و از عصر روز سه شنبه تا چهارشنبه شب با نفوذ توده هوای ناپایدار به جو منطقه وقوع رگبار و رعد و برق در استان پیش بینی می‌شود.

 

 

 

 

بارندگی ۱۰ درصد قنوات خشکیده خراسان جنوبی را احیا کرد

بیرجند – ایرنا – مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی گفت: بارندگی‌های سال زراعی جاری سبب جاری شدن آب ۱۰ درصد قنوات خشکیده استان شده است.

محمدحسن غلامی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال میزان بارندگی‌ها نسبت به سال‌های قبل خوب و نرمال بود و سبب آبگیری اکثر قنوات استان شد.

وی با بیان اینکه بارندگی‌های زیاد و نرمال هنوز نتوانسته خشکسالی‌های ۲۰ ساله استان را جبران کند اظهار داشت: با توجه به بارندگی‌های سال آبی جاری قنوات هوابین آبگیری شدند اما بر قنوات با عمق زیاد تاثیرگذار نبوده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی تصریح کرد: در حال حاضر ۶ هزار و ۲۵۲ رشته قنات در این استان وجود دارد که ۴۰ درصد آنها تاکنون بازسازی و مرمت شده است.

وی گفت: سالانه ۲۶۷ میلیون مترمکعب آب در این قنوات استحصال می‌شود که این آب نسبت به چاه‌ها دارای کیفیت بهتر و مطلوب‌تر بوده و عملکرد بهتری دارند.

غلامی یادآور شد: سال قبل ۳۰۰ رشته قنات با اعتبار ۳۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در استان بازسازی و مرمت شد که ۲۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی، هفت میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات بحران و مابقی از محل استانی بوده است.

وی گفت: سال ۹۸ اعتبارات بازسازی و مرمت قنات حدود سه برابر افزایش یافت که امید است امسال نیز ۵۰ تا ۶۰ درصد اعتبارات افزایش یابد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی افزود: در حال حاضر ۷۰ رشته قنات در استان در حال مرمت و بازسازی است.

وی اظهار داشت: اکنون ۵۱ رشته قنات در محدوده شهرها واقع شده است که ۱۵ رشته مربوط به مرکز استان است.

غلامی تصریح کرد: این قنات‌ها در بافت شهر و زیر منازل مسکونی واقع شده‌اند و به محض بارندگی‌های شدید احتمال خطر نیز بسیار زیاد است که این مهم باید در اولویت شهرداری قرار بگیرد.

وی گفت: چون این قنوات در محدوده شهرها هستند بایستی ابتدا شهرداری طرح مطالعات لازم برای ساماندهی و مرمت آنها انجام دهد ما نیز در این مهم با شهرداری همکاری خواهیم کرد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی یادآور شد: سال‌های اخیر قنات عباس آباد بیرجند به دلیل بارندگی‌های شدید ریزش کرد و جان یک نفر را از دست دادیم لذا باید در این زمینه شهرداری‌ها جدیت و توجه بیشتری داشته باشند تا دیگر شاهد این اتفاقات نباشیم.

 

 

 

 

 

مبتلایان به کرونا تماس خود را با حیوانات محدود کنند

بیرجند – ایرنا – معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه شواهد در مورد ویروس کرونا ممکن است کافی نباشد توصیه می‌شود افراد مبتلا به ویروس کرونا تماس خود را با حیوانات محدود کنند.

محمدعلی بخشی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هنگام حمل و نقل یا مراقبت از حیوانات باید اقدامات اولیه بهداشتی رعایت شود، شستن دست‌ها قبل و بعد از هرگونه تماس با حیوانات، غذا یا سایر تجهیزات مرتبط با آنها لازم است.

وی گفت: همچنین از بوسیدن حیوانات خانگی یا خوردن غذا با آنها خودداری شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار داشت: اکثر ویروس‌های کرونا به گونه اختصاصی خود می‌چسبند و تاکنون ثابت نشده است که کووید ۱۹ بین انسان و حیوانات گردش کند.

وی افزود: کرونا یک خانواده بزرگ از ویروس‌ها است که روی برخی از گونه‌های حیوانات و برخی دیگر روی انسان‌ها تاثیر می‌گذارند.

بخشی گفت: تا امروز مرکز کنترل بیماری ( CDC) هیچ گزارشی از ابتلای حیوانات خانگی به ویروس کرونا در ایالات متحده دریافت نکرده است و اولین مورد مثبت در حیوانات آزمایش شده برای ویروس در ایالات متحده یک ببر در باغ وحش در شهر نیویورک بود که بیماری تنفسی داشت.

وی اظهار داشت: کارشناسان بیماری‌های عفونی و چندین سازمان بین‌المللی و بهداشت داخلی انسان و حیوانات معتقدند که هیچ شواهدی در این مرحله وجود ندارد که نشان دهد حیوانات خانگی ویروس کرونا «کووید ۱۹» را به حیوانات دیگر از جمله انسان گسترش دهند و لذا مطالعات بیشتر برای درک اینکه چگونه حیوانات مختلف ممکن است توسط ویروس تحت تاثیر قرار بگیرند، لازم است.

وی گفت: مورد دیگر پس از اینکه صاحب ۶۰ ساله‌ یک سگ در هنگ کنگ به کرونا مبتلا شد، آن سگ علایم عفونت ناشی از ویروس کرونا را نشان داد، غلظت ویروس در ترشحات سگ خیلی کم بود محققین اعلام کردند که ممکن است احتمال انتقال ویروس از انسان به حیوان وجود داشته باشد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی توصیه کرد: برای احتیاط هر حیوانی که تست ویروس کرونای آن مثبت است باید در قرنطینه نگهداری شود همچنین تمام حیواناتی که تست صاحب آن‌ها مثبت است نیز بایستی در قرنطینه باشند.

وی افزود: متخصصین دانشگاه هنگ کنگ و همچنین سازمان جهانی بهداشت حیوانات توافق نظر دارند که ویروس کرونا در این سگ یک مورد «انتقال انسان به حیوان» بوده است از طرف دیگر در مورد انتقال ویروس از حیوان به انسان نیز هنوز شواهدی وجود ندارد و تعامل انسان با حیوانات هنوز منع نشده است

بخشی در پاسخ به این سوال که آیا حیوانات باید برای کرونا آزمایش شوند یادآور شد: اگر حیوان خانگی علایم عفونت تنفسی را نشان می‌دهد با دامپزشک خود مشورت کنید تا آنها بتوانند حیوان را برای بیماری‌های تنفسی شایع ارزیابی کنند در غیر این صورت توصیه به انجام آزمایش نیست.

وی گفت: در این زمان هیچ مدرکی مبنی بر وجود ویروس عامل کووید ۱۹ از پوست یا خز حیوانات خانگی وجود ندارد از آنجا که پوست حیوان خانگی متخلل و فیبری است بسیار بعید است که با نوازش کردن و بازی با حیوانات خانگی کرونا را دریافت کنید.

وی افزود: براساس شواهد موجود ویروس کرونا از انسان به انسان منتقل و باعث انتشار بیماری می‌شود و تاکنون شواهدی مبنی بر اینکه سگ‌ها یا حیوانات خانگی بتوانند ویروس را به انسان منتقل کنند وجود ندارد.

دامداری از مشاغل اصلی در خراسان جنوبی است و با توجه به تماس افراد با حیوانات اهلی و خانگی دغدغه‌ای را بین مردم به وجود آورده است.

ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» ماه دسامبر (آذر ۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد و بتدریج به سایر کشورهای دنیا سرایت کرد.

بروز بیماری کرونا در ایران اوایل اسفند پارسال اعلام شد و براساس اعلام رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۸۰ هزار و ۸۶۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۰۳۱ نفر رسید.

 

 

 

 

 

شبستان گزارش می دهد
خطر ورشکستگی بیخ گوش صنعت طیور/ ردپای کرونا و کمبود نهاده در کشتار فله‌ای جوجه‌ها
این روزها شیوع کرونا و کاهش مصرف مرغ، کمبود و عدم تامین ارز برای واردات نهاده های دامی و از همه مهمتر نبود مدیریت صحیح، ماجرای دلخراش و تلخ زنده به گور کردن جوجه های یک روزه را در کشور به تصویر کشیده است.

خبرگزاری شبستان-  خراسان جنوبی؛ تصاویر و ویدئوهایی دلخراش از معدوم سازی تعداد زیادی جوجه یکروزه در نقطه نامعلومی از کشور از چند روز گذشته در فضای مجازی دست به دست می چرخد که زنده به گورکردنِ جوجه‌ها در مرغداری‌ها با شیوه‌هایی دلخراش را نشان می‌دهد.

یکی از این فیلم‌ها، یک کامیون که بار آن، میلیون‌ها جوجه یک روزه است را نشان می دهد که در حال تخلیه کردن آنها در یک بیابان است سپس به طرز بی رحمانه ای با ریختن جوجه های یک روزه داخل یک گور دسته جمعی زنده به گور شدن آن ها را به تصویر کشیده است. ظاهرا توجیه چنین اقدامی، نبود نهاده دامی و گرانی در روزهایی است که کشور گریبان گیر بیماری کروناست. البته برخی نیز عدم تامین ارز از سوی بانک مرکزی را عامل مشکل واحدهای صنفی برای فروش جوجه‌های یک روزه می‌دانستند که منجر به از بین بردن جوجه‌ها شد.

اما علت آن هرچه که هست، نباید با موجودی که زنده است این چنین دلخراش برخورد می کردند. این تصاویر موجی از اعتراضات دوستداران محیط‌ زیست را به همراه داشته و احساسات کاربران فضای مجازی را برانگیخته است و ضمن ابراز ناراحتی، واکنش‌های انتقادی بابت این اتفاق داشتند و آن را غیر انسانی خواندند.

معدم سازی یک فرایند عادی است!

البته جالب است که بدانید نامه‌ای که چند روز پیش از طرف انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه به واحدهای صنفی ارسال شد، نشان می‌دهد که معدوم‌سازی جوجه‌ها یک تصمیم درون صنفی برای تنظیم تولید بوده است. بنا بر اظهارات مسئولان انجمن صنفی تولید جوجه‌های یک‌روزه این اقدام تازگی نداشته و امری عادی است اما این روزها حجم معدوم‌سازی بسیار بالا و زیاد است!

تولیدکنندگان جوجه یکروزه طبق سنوات قبل به فروش جوجه در چند ماهه پایانی سال امیدوار بودند تا بتوانند بخشی از ضرر و زیان گذشته خود را جبران کنند که متاسفانه با شیوع کرونا این مهمان ناخوانده در کشور، تمامی برنامه ریزی تولیدکنندگان نقش بر آب شد به گونه ای که نه تنها زیان ماه‌های قبل خود را نتوانستند جبران کنند، بلکه به سبب نبود تقاضا برای خرید مرغ در پی تعطیلی رستوران، اغذیه فروشی‌ها، تالارهای پذیرایی و هتل ها دست به زنده به گور کردن فله ای جوجه های یکروزه زدند.

هیچ وقت به این شیوه دلخراش جوجه ای در خراسان جنوبی حذف نکرده‌ایم!

«حسین خیریه» مدیرعامل مجتمع مرغ مادر خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با تاکید بر اینکه ما هیچ وقت به این شیوه دلخراش جوجه ای را حذف نکرده‌ایم، گفت: محموله خود را به جوجه تبدیل نکرده، بلکه به صورت تخم مرغ خوراکی به بازار عرضه کرده ایم.

وی افزود: هر دانه تخم مرغ ۲۵۰۰ تومان برای ما هزینه داشته است اما مجبور شدیم به دانه ای حدود ۸۰۰ تومان به صورت خوراکی بفروشیم که در بیرجند حدود ۱۱۰ هزار تخم مرغ بوده که فروخته شده است.

خیریه با بیان اینکه علت اصلی معدوم‌سازی جوجه یکروزه مربوط به کمبود و افزایش قیمت نهاده‌های طیور سویا و ذرت است، ادامه داد: اکنون قیمت ذرت کیلویی حدود ۲٫۵ تا ۳ هزار تومان و سویا که کیلویی ۲۴۰۰ تومان بوده الان کیلویی ۴ تا ۴٫۸ هزار تومان در بازار است و این نهاده‌ها در بازار پیدا هم نمی شود.

مدیرعامل مجتمع مرغ مادر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه واردات نهاده های طیور انجام شده اما چون ارز مورد نیاز تخصیص نیافته بار کشتی‌ها ترخیص نمی شود، بیان کرد: از آبانماه سال ۹۸ تاکنون حدود ۸ هزار تن ذرت و سویا خریداری کرده‌ایم که هنوز وارد کارخانه نشده است.

کرونا و کمبود نهاده طیور علت اصلی کشتار فله ای!

به گفته وی بنابر این تا زمانی که نهاده طیور نباشد تولید معنی ندارد زیرا جوجه و مرغ برای زنده ماندن به دان و نهاده نیازمند هستند. دولت اگر می خواهد کاری کند باید ارز واردکنندگان را تخصیص دهند تا محموله ها تخلیه شوند و در اسرع وقت حمل ذرت از بنادر به استان ها شروع شود چرا که هر چه این کار دیرتر انجام شود ضرر و زیان آن به تولیدکنندگان در صنعت طیور بیشتر خواهد بود.

خیریه یادآور شد: در حال حاضر قیمت تمام شده جوجه یکروزه که باید حداقل ۳ هزار تومان باشد با قیمت حدود ۷۰۰ تومان فروش می رود و متاسفانه در این وضعیت تولید کنندگان روزهای سختی با ضرر و زیان سپری می کنند.

وی افزود: واحد تولیدی ما از ۱۵ اسفند ۹۸ تا کنون ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار جوجه تولید کرده که از هر کدام حداقل ۲ هزار تومان از قیمت تمام شده ضرر داده‌ایم و با این وضعیت نه پول پرداخت حقوق کارگران و نه خرید نهاده را داریم.

مدیرعامل مجتمع مرغ مادر خراسان جنوبی به افزایش تولید جوجه یکروزه و به تبع آن تولید گوشت مرغ برای تامین نیاز شب عید و ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: اما شیوع ویروس کرونا و عدم برگزاری مراسمات به دلیل این بیماری کاهش ۲۰ درصدی در مصرف گوشت مرغ را به دنبال داشت و مجموع این عوامل سبب شد تا بخشی از مرغ گوشتی تولیدی جذب نشود. تولیدکنندگان مرغ های گوشتی در حال ورشکستگی هستند به خاطر اینکه نهاده طیور نیست مجبورند مرغ ها را حذف کنند و از طرفی دیگر تقاضا بازار کاهش یافته است. صادرات نیز به خاطرش شیوع کرونا حذف شده و انجام نمی شود.

به گفته وی در این شرایط کرایه حمل بار نیز افزایش یافته و در حالی که در گذشته کرایه بار یک تریلی ۴ میلیون تومان بود اما اکنون کمتر از ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بار را نمی آورند.

خطر ورشکستگی بیخ گوش صنعت طیور

خیریه معتقد است همه این عوامل و عدم تصمیم‌گیری دولت، دست به دست هم داده است تا انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه تصمیم معدوم سازی را بگیرد.

مدیرعامل مجتمع مرغ مادر خراسان جنوبی تاکید کرد: خسارتی که به مرغداران رسیده باید جبران شود وگرنه بسیاری از همکاران دچار مشکل اساسی خواهند شد و اگر تدبیری برای صنعت طیور برداشته نشود واقعا به ورشکستگی کامل می رسیم.

هیچ جوجه یک روزه ای در خراسان جنوبی معدوم نشد/ کمبود نهاده طیور مشهود است

«محمود اشرفی‌گل» معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند گفت: در حال حاضر ۲ تولیدکننده مرغ مادر در استان وجود دارد که هیچ کدام نسبت به معدوم سازی جوجه‌های یک‌ روزه اقدام نکرده‌اند و یکی از واحدها محموله را به جوجه تبدیل نکرده بلکه به صورت تخم مرغ به بازار عرضه کرده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا در کشور سبب شد قیمت جوجه یک‌ روزه همچنین گوشت مرغ تا میزان قابل توجهی کاهش یابد، افزود: تعطیلی مراکز آموزشی، رستوران‌ها، اماکن عمومی، عزاداری‌ها، مجالس، مراکز دولتی و خصوصی، دانشگاه‌ها و سایر  مسایل سبب شد قیمت عرضه بیشتر از تقاضا شود.

وی ادامه داد: متاسفانه کمبود نهاده های در ماه گذشته مشهود بود که با پیگیری های صورت گرفته سهمیه ای به استان ابلاغ شده که در حال توزیع می باشد و قیمت نهاده ها به قیمت مصوب دولت در اختیار مرغداران قرار می گیرد.

سخن پایانی…

اما روی دیگر این ماجرا تلخ شاید این باشد که تولیدکنندگان صنعت طیور در سال «جهش تولید» نه تنها حمایتی را از سوی مسئولان احساس نمی‌کنند بلکه با بی‌تدبیری و تصمیم های غلطشان به تولیدکنندگان ضرر می‌رسانند و سعی نمی‌کنند به نحوی ضررشان را جبران کنند، از همین روی تولیدکنندگان نیز مجبور می شوند خود وارد عمل شوند تا شاید فشار افکار عمومی مسئولان را به واکنش وادار کند.

رکورد آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان‌جنوبی شکست

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی گفت: بارندگی‌های سال آبی جاری تاکنون سبب جمع‌آوری حدود ۷۸ میلیون متر مکعب سیلاب و رواناب در سازه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری خراسان‌جنوبی شده است.

رکورد آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان‌جنوبی شکست

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، علیرضا نصرآبادی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار داشت: سالانه حدود ۷۰۰ تا ۷۵۰ مترمکعب رواناب حاصل از باران‌ها در خراسان‌جنوبی جاری و هدر می‌رود که مدیریت آن از جنبه‌های مختلف بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه کمبود بارش و خشکسالی‌های ۲۰ ساله آبدهی بسیاری از قنوات و چاه‌ها را کاهش یا خشکانده، تبیین کرد: ایجاد سازه‌های آبخیزدازی در ذخیره نزولات آسمانی و افزایش میزان سفره‌های آب زیرزمینی تأثیر به‌سزایی دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در راستای مدیریت رواناب‌ها و سیلاب‌ها دو هزار سازه آبخیزداری در سال‌های گذشته در خراسان‌جنوبی ساخته شده، بیان داشت: این سازه‌های آبخیزداری در کنترل فرسایش خاک، ایجاد بستر مناسب برای بهبود تولیدات گیاهی و مهم‌تر از همه کنترل روانابب‌ها و سیلاب‌ها تأثیرگذار هستند.

نصرآبادی خاطرنشان کرد: اجرای پروژه‌های آبخیزداری در سال‌های گذشته رضایت روستاییان را به‌دنبال داشت چراکه آبدهی قنوات را چند برابر و برخی از قنوات خشکیده نیز احیا و همچنین موجب برگشت روستاییان از شهرها به سمت روستاها می‌شود.

وی با اشاره به اینکه آبگیری سازه‌ها در آبان، دی و بهمن‌ماه ۹۸ به بیش از ۱۲ میلیون و ۵۶۲ متر مکعب رسید، اضافه کرد: بارندگی‌های سوم تا ششم فروردین‌ماه حجم آبگیری را به بیش از ۱۰ میلیون متر مکعب و بارندگی‌های ۱۰ تا ۱۴ فروردین ذخیره را به بیش از ۲۳ میلیون متر مکعب رساند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی با اشاره به شدت بارندگی‌های ۲۰ تا ۲۰ فروردین‌ماه، خاطرنشان کرد: حجم آبگیری سازه‌های آبخیزداری بعد از این بارندگی‌ها به بیش از ۳۰ ملیون متر مکعب رسید که شاهد سر ریز سازه‌ها بودیم.

نصرآبادی با اشاره به بارش‌های اخیر در بازه زمانی آبان ۹۸ تا فروردین‌ماه امسال، اعلام کرد: با این بارش‌ها ظرفیت آبگیری سازه‌های آبخیزداری استان تکمیل شد و در مجموع به ۷۷ میلیون و ۷۹۸ هزار و ۱۸۰ متر مکعب آب رسید که در طول سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.

وی مطرح کرد: یک هزار و ۹۱۸ سازه آبخیزداری اعم از بند خاکی، سنگی ملاتی و گابیونی در استان وجود دارد که ظرفیت و حجم مخازن این سازه‌ها بیش از ۷۸ میلیون و ۶۶۸ هزار متر مکعب است که در بارندگی‌های امسال تقریبا تمام این ظرفیت آبگیری شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی از احیای قنات‌های بایر و نیمه بایر در بسیاری از روستا‌های پایین دست سازه‌های آبخیزداری استان خبر داد و افزود: احیای کشاورزی، امید به زندگی و برگشت به روستاها، کنترل سیلاب و جلوگیری از تخریب چاه‌ها و قنات‌ها بر اثر سیل، از جمله دستاورد‌های سازه‌های آبخیزداری در استان بوده است.

 انتهای پیام/۶۹۰۳۹/ح/ی

 

 

 

 

 

تناقض گویی در خصوص اقلام بهداشتی /مردم گلایه مندند

بیرجند-دسترسی مردم خراسان‌جنوبی به اقلام بهداشتی در روزهای کرونایی با فراز و فرودهایی روبرو است و علی رغم اعلام آمارهای تولید و واردات داروخانه‌ها کمبود ماسک و دستکش را دارند.

خبرگزاری‌مهر، گروه استان‌ها: اخبار رسانه‌ها، گفته‌های مسئولان و کارشناسان را که مرور کنیم به یک نتیجه می‌رسیم و آن هم تأکید بر این نکته است که کرونا هنوز در کشور ما مهار نشده و با بی‌مبالاتی ساده شاید شاهد اوج گرفتن دوباره کرونا باشیم.

اینکه هنوز مردم باید چون روزهای اول مراعات مسائل بهداشتی را داشته باشند، یعنی هنوز نیاز به محلول ضدعفونی‌کننده، ماسک و دستکش وجود دارد و باید عموم جامعه به راحتی به این اقلام بهداشتی دسترسی داشته باشند.

باید دوباره سری به داروخانه‌ها بزنیم و دریابیم که آیا این محصولات به سهولت در دسترس مردم قرار دارد یا خیر؟

با رعایت همه مؤلفه‌های بهداشتی به چند داروخانه سطح شهر بیرجند سری می‌زنیم، داروخانه‌هایی که بیشتر آنان در اطراف بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند قرار دارند و جز معدود اصنافی محسوب می‌شوند که در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی اجازه فعالیت دارند.

محلول ضدعفونی‌کننده فراوان، ماسک و دستکش نایاب

در اکثر این داروخانه‌ها محلول ضدعفونی‌کننده به حد نیاز و گاه در برندهای مختلف و با قیمت‌های متعدد وجود دارد و از این نظر مردم مشکلی نداشتند اما چون روزهای اول شیوع کرونا همچنان پشت شیشه برخی از داروخانه نوشته بود «ماسک و دستکش وجود ندارد».

وقتی از متصدی یکی از داروخانه‌ها علت کمبود ماسک و دستکش را می‌پرسیم، پاسخ می‌دهد که فروش این اقلام باید با اجازه معاونت غذا و دارو باشد و هر وقت این اقلام را در اختیار ما قرار بدهند حتماً آن را توزیع می‌کنیم.

ام‌البنین بارانی یکی از شهروندان بیرجندی در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: مسئولین تأکید دارند که مردم تصور نکنند که با پایان تعطیلات کرونا تمام شده است.

کمبود ماسک با میزان تولیدات استان همخوانی ندارد

وی بیان‌کرد: اما انگار متولیان تأمین اقلام بهداشتی تصور کرده‌اند که کرونا تمام شده است چون نه ماسک و نه دستکش در داروخانه‌ها یافت نمی‌شود در حالی که برخی از شهروندان به ویژه افراد دارای بیماری زمینه‌ای نیاز به ماسک دارند.

بارانی یادآور شد: البته خوشبختانه ژل ضدعفونی‌کننده دست و محلول ضدعفونی‌کننده سطوح به اندازه کافی در داروخانه‌ها وجود دارد که از این جهت باید از تولیدکنندگان این محصولات و متولیان امر تشکر کرد.

لیلا قربانی از دیگر شهروندان خراسان‌جنوبی گفت: در برخی از واحدهای صنفی و مغازه‌ها خرید دستکش و تحویل آن به این شرط صورت می‌گیرد که از قبل نام خود را برای خرید محصول ثبت کرده باشیم.

وی ادامه‌داد: شاید در ابتدای شیوع کرونا کمبود اقلام بهداشتی به دلایل عدیده‌ای پذیرفتنی بود ولی با گذشت بیش از ۴۵ روز از شیوع کرونا این موضوع پذیرفتنی نیست.

ماسک‌های سوپر مارکتی و نبود نظارت

قربانی افزود: هر روز از رسانه‌های مختلف خبر تولید ماسک در کارگاه‌های تولیدی را می‌شنویم و این مسئله چرایی کمبود ماسک را در ذهن‌ها بیشتر می‌کند و افراد به دنبال پاسخ قانع کننده‌ای هستند.

این شهروند خراسان‌جنوبی یادآور شد: البته برخی از اقلام بهداشتی چون محلول ضدعفونی‌کننده به اندازه کافی وجود دارد و در این زمینه کمبودی نیست.

نکته قابل توجه و تأمل این است در حالی در داروخانه‌ها اقلام بهداشتی چون ماسک وجود ندارد که در پشت شیشه برخی سوپرمارکت‌ها می‌توان برگه‌ای را دید که روی آن نوشته شده «ماسک موجود می باشد».

این موضوع نیز از جمله دغدغه‌هایی است که شهروندان در گفته‌های خود مطرح می‌کنند و موجب نگرانی آنان شده است.

لیلا محمدی فر در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: در مواردی فروش ماسک در سوپرمارکت‌های سطح شهر دیده می‌شود که عمده آنان توسط افراد در محیط خانه و بدون رعایت استانداردهای لازم تهیه شده است.

این شهروند خراسان‌جنوبی اظهارکرد: متأسفانه مردم نیز به واسطه نیاز به این اقلام آن را از سوپرمارکت‌ها با قیمت‌های متفاوتی که نظارتی بر آن نیست تهیه می‌کنند و حتی معلوم نیست از نظر پزشکی چقدر این ماسک‌های استاندارد بوده و از ورود ویروس به محیط دهان و بینی جلوگیری می‌کند.

سودجویی به قیمت عرضه ماسک بی کیفیت

علی تهوری معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان سازمان صمت خراسان‌جنوبی ۱۸ فروردین به رسانه‌های گروهی گفت: در راستای نظارت بر شبکه تولید، تأمین و عرضه کالاهای بهداشتی و سلامت محور با رصد اطلاعاتی و در گشت مشترک با سازمان اطلاعات سپاه خراسان جنوبی از محل یک شرکت تعداد ۵ هزار و ۴۰۱ عدد انواع ماسک فاقد کیفیت کشف و ضبط شد.

وی افزود: از این تعداد ماسک پنج هزار و ۲ ماسک دولایه و سه لایه غیرمجاز و بی‌کیفیت و تعداد ۳۹۹ ماسک شش لایه فیلتر دار و FFP۲ فاقد کیفیت توقیف و پرونده تخلف فرد مورد نظر تشکیل و برای سیر مراحل قانونی به تعزیرات حکومتی ارسال شد.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان سازمان صمت خراسان‌جنوبی با اشاره به برخورد قاطع و بدون اغماض با متخلفان و سو استفاده کنندگان در حوزه سلامت مردم گفت: همچنین با دستور دادستان محل شرکت متخلف مذکور پلمپ و از ادامه فعالیت آن جلوگیری شد.

ماسک‌های تولیدی به اندازه نیاز کادر درمانی است

غلامرضا آهنی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در این زمینه به خبرنگار مهر اظهار کرد: هر چند گروه‌های زیادی برای تولید ماسک از ما مجوز گرفته‌اند ولی میزان ماسک‌های تحویل داده شده تنها به اندازه تأمین نیاز کادر درمانی است.

وی بیان‌کرد: البته از نظر میزان ماسک تولیدی در کل کشور به مرور وضعیت بهتر می‌شود و نگرانی‌ها کمتر خواهد شد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در پاسخ به این سوال که چرا در مقطعی ماسک در داروخانه‌ها وجود داشته و الان با کمبود رو به رو هستیم، یادآور شد: در برهه‌ای با رایزنی‌های استاندار خراسان‌جنوبی با دیگر استان‌ها ۷۰ هزار ماسک وارد خراسان‌جنوبی شد.

آهنی گفت: این ۷۰ هزار ماسک در داروخانه‌های خراسان‌جنوبی توزیع و در اختیار مردم قرار گرفت.

وی اظهار کرد: یکی از اقدامات ما در حوزه تأمین نیاز خراسان‌جنوبی به ماسک صادر شدن اولین مجوز تولید ماسک n۹۵ در استان بود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یادآور شد: این کارگاه تولیدی واقع در شهر بیرجند روزانه حدود ۳۰۰ عدد ماسک n۹۵ تولید و جهت عرضه به مراکز درمانی به معاونت غذا و دارو دانشگاه تحویل خواهد داد.

واردات ۴۰۰ هزار قطعه ماسک به استان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی نیز پیش از این در خبری که روابط عمومی استانداری منتشر کرد گفته بود: با پیگیری‌های استاندار، علاوه بر سهمیه‌ای که وزارت بهداشت برای استان تعیین کرده، تا این لحظه بیش از ۴۰۰ هزار قطعه ماسک سه لایه وارد استان شده است.

عابدی از فعال شدن برخی واحدهای تولید ماسک در سطح استان هم گفت و افزود: با دستور استاندار، مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات به یکی از واحدها که برای تولید ماسک N95 اعلام آمادگی کرده بود، پرداخت شد.

وی تأکید کرد: این واحد تولیدی قرار است روزانه هزار قطعه ماسک را به دانشگاه علوم پزشکی تحویل دهد.

تولید ۱۰۰ هزار دستکش در استان

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: تمام ماسک‌های تولیدی استان در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار می‌گیرد تا استریل شده بعد توزیع شوند.

عابدی سپس از تغییر خط تولیدی یکی از کارخانجات استان برای تأمین اسپری ضد عفونی کننده دست گفت و خاطرنشان کرد: با توجه به پیگیری‌های استاندار و تأمین الکل مورد نیاز این کارخانه، نیاز استان به اسپری ضد عفونی کننده دست برطرف شده است.

وی متذکر شد: در خصوص ضدعفونی‌کننده های سطوح از گذشته مشکل نداشته‌ایم و در حال حاضر هم واحدهای مرتبط در حال تولید هستند.

معاون استاندار خراسان جنوبی در مورد اقدامات استان برای تأمین دستکش هم گفت: تغییر خط تولید یکی از کارخانجات تولید پلاستیک فریزر استان از مهمترین اقدامات در این زمینه بود.

عابدی تصریح کرد: این واحد، کارش را با تولید ۱۵ هزار جفت دستکش شروع کرده و الان در حال تولید ۱۰۰ هزار دستکش است.

وی ادامه داد: با اعلام آمادگی یکی دیگر از واحدهای تولیدی استان، به زودی در زمینه دستکش هم رفع نیاز خواهیم شد.

همچنین طبق آمار سازمان صنعت، معدن و تجارت هر سه روز ۳ هزار و ۸۰۰ قطعه ماسک در استان تولید می‌شود.

آمارهای سوال برانگیز

پیش از این روابط عمومی معاونت غذا و داروی علوم پزشکی در خبری اعلام کرد: تاکنون ۱۰ واحد تولیدی از معاونت غذا و دارو دانشگاه مجوز تولید ماسک دریافت کرده‌اند که با توجه به اظهارات تولیدکنندگان روزانه حداقل ۲۵ هزار عدد ماسک تولید و پس از قرنطینه گذاری از چند روز آینده از طریق داروخانه‌ها و سایر مراکز معتبر عرضه خواهند کرد.

همچنین عنوان شده بود: با تجهیز دو کارگاه تولیدی استان به ماشین آلات و تجهیزات تولیدی ظرفیت تولید ماسک این کارگاه‌ها در صورت تأمین مواد اولیه به روزانه بیش از ۵۰ هزار ماسک خواهد رسید.

همچنین غلامرضا آهنی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی در خبری اظهار کرد: از ابتدای شیوع کرونا ویروس تاکنون بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ جفت دستکش برای استان تأمین و تهیه شده که از این تعداد بخش مهمی در اختیار مراکز درمانی و بهداشتی قرار گرفته و بالغ بر ۲۵۰ هزار جفت نیز در سطح دارو خانه‌ها برای مردم و اصناف توزیع شده است.

وی ادامه داد: بزودی ۲۰۰ هزار جفت دستکش دیگر نیز تأمین و توزیع خواهد شد.

آهنی موضوع تأمین ماسک را از جمله مهمترین دغدغه‌های این معاونت ذکر کرد و افزود: با توجه به کمبود سراسری ماسک استفاده از ظرفیت‌های درون استانی در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: در همین راستا تاکنون بررسی فنی، کارشناسی بیش از ۷۰ نمونه ماسک تولیدی درون استانی و ارائه راهنمای‌های لازم به متقاضیان و ارائه دهندگان نمونه ماسک‌های تولیدی انجام شد که از این تعداد ۱۰ واحد متقاضی موفق به اخذ مجوز تولید شدند که با توجه به اظهارات تولیدکنندگان می‌بایست روزانه حداقل ۲۵ هزار عدد ماسک تولید که بزودی از طریق مراکز معتبر عرضه خواهد شد.

اگر چه آمار متناقضی از سوی مسئولان علوم پزشکی، صنعت، معدن و تجارت و استانداری در استان در زمینه تولید ماسک در استان ارائه می‌شود و رقم‌هایی همیشه قرار است افزایش پیدا کند اما اکثریت مردم همچنان از این تولیدات بی نصیب بوده و در این زمینه گلایه مند هستند و باید در این زمینه تدبیری اندیشید.

کد خبر ۴۸۹۵۱۹۱

رکورد بی سابقه آبگیری سازه‌های آبخیزداری در خراسان جنوبی

بارندگی‌های سال آبی جاری، تا کنون سبب جمع آوری حدود ۷۸ میلیون متر مکعب سیلاب و رواناب در سازه‌های آبخیزداری و آبخوانداری خراسان جنوبی شده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: با بارندگی‌هایی که از آبان ۹۸ تا فروردین امسال و به ویژه ۲۰ تا ۲۹ فروردین رخ داد، ظرفیت رکورد بی سابقه آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبیآبگیری سازه‌های آبخیزداری استان تکمیل شد و به ۷۷ میلیون و ۷۹۸ هزار و ۱۸۰ متر مکعب آب رسید که در طول سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.
نصرآبادی با بیان اینکه هزار و ۹۱۸ سازه آبخیزداری اعم از بند خاکی، سنگی ملاتی و گابیونی در استان وجود دارد افزود: ظرفیت و حجم مخازن این سازه‌ها بیش از ۷۸ میلیون و ۶۶۸ هزار متر مکعب است که در بارندگی‌های امسال تقریبا تمام این ظرفیت آبگیری شده است.
وی از احیای قنات های بایر و نیمه بایر در بسیاری از روستا‌های پایین دست سازه‌های آبخیزداری استان خبر داد و گفت: احیای کشاورزی ، امید به زندگی و برگشت به روستاها ، کنترل سیلاب و جلوگیری از تخریب چاه‌ها و قنات‌ها بر اثر سیل، از جمله دستاورد‌های سازه‌های آبخیزداری در استان بوده است.
وی خواستار افزایش اعتبارات آبخیزداری خراسان جنوبی برای  احداث تعداد بیشتر سازه های آبخیزداری و بهره وری بهتر از بارندگی ها و سیلاب ها شد.

پوشش دیجیتال در خراسان جنوبی به ۹۲ درصد رسید

پوشش شبکه‌های دیجیتال در خراسان جنوبی در سال گذشته به ۹۲ درصد رسید.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل صدا و سیمای استان در نشست بررسی پوشش دیجیتال استان پوشش دیجیتال به ۹۲ درصد رسیدگفت: ۸۳ ایستگاه دیگر نیاز است تا به میانگین ۹۶ درصدی کشور در پوشش شبکه های دیجیتال برسیم.
آقای آینه دار افزود: از این تعداد ۱۷ ایستگاه به بهره برداری رسیده و مابقی نیز تا پایان سال قرار است مورد بهره برداری قرار گیرد.
استاندار خراسان جنوبی هم گفت: افزایش ایستگاه تلویزیونی دیجیتال از شاخص‌های توسعه و اولویت استان است.
در این جلسه تأکید شد فرمانداران شهرستان‌های مختلف با استفاده از تمام ظرفیت شهرستان، توسعه دیجیتال استان را عملیاتی کنند.

 

یاریگران سلامت در سنگر مدرسه

بیرجند – ایرنا – فرهنگیان و دانش‌آموزان خراسان جنوبی با راه‌اندازی کارگاه‌های تولید ماسک و لوازم پزشکی یاریگر مدافعان و متولیان سلامت در پیشگیری و مبارزه با ویروس کرونا شده‌اند.

ویروس کرونا با آمدنش در ماه پایانی سال ۹۸، تمام معادلات مرسوم موجود در جامعه ایرانی را برهم زد و به تیتر نخست زندگی مردم، سیاست، اقتصاد و فرهنگ کشور تبدیل شده است، ویروسی که خاص کشور ما نبوده و در سراسر جهان چالش‌هایی را ایجاد کرده است.

با همه‌گیر شدن این ویروس و افزایش آمار ابتلا موجب شد تا همه از جمله مردم، نهادها و ارگانها دست به دست هم برای شکست کرونا تلاش کنند و گروه‌های مختلف مردمی، جهادی و خیرین برای رفع بخشی از نیازهای جامعه به صف مقابله با کرونا پیوستند.

در کنار این گروه‌ها فرهنگیان و دانش‌آموزان خراسان جنوبی هم در اقدام جهادی هنرستان‌ها را تبدیل به کارگاه ماسک و لوازم بهداشتی کردند تا ثابت کنند در کنار دیگر گروه‌های خودجوش و جهادی همیشه برای آموزش و ایثار در کشور آماده‌اند و فعالیت آن‍ها محدود به کلاس‌های درس نمی‌شود.

هنرستان‌های کوثر و رسالت بیرجند، شهید صبوری فردوس، عقیله بنی‌هاشم و حکمت قاین و قدسیه اسفدن از مراکز آموزشی آموزش و پرورش خراسان جنوبی به شمار می‌رود که اکنون در مسیر تولید ماسک و لوازم پزشکی به همت فرهنگیان و هنرجویان فعال شده‌ و روزانه سه تا چهار هزار ماسک و لوازم پزشکی در این مراکز تولید و تحویل دانشگاه علوم پزشکی می‌شود.

مدیر هنرستان کوثر بیرجند که این روزها به کارگاه تولید لوازم پزشکی مورد نیاز بیمارستان‌های استان تبدیل شده است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: روزانه ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ عدد روبالشتی و ساق دست پرسنل بهداشتی در این کارگاه تولید و برای استفاده و ضدعفونی تحویل دانشگاه علوم پزشکی بیرجند می‌شود.

عالیه جلایری افزود: این کارگاه به صورت نیمه وقت از ۷:۳۰ دقیقه تا ۱۴ فعال است و ۱۵ نفر از پرسنل طراحی دوخت و هنرآموزان با رعایت نکات بهداشتی مشارکت دارند.

وی بیان کرد: هدف از این کار جهادی پشتیبانی از جبهه سلامت است تا با همکاری یکدیگر هرچه سریعتر ویروس کرونا را شکست دهیم.

جلایری عنوان کرد: این روزها ما هم در کنار سایر نیروهای جهادی پشتیبانی از جبهه سلامت را در اولویت خود قرار داده‌ایم و تلاش ما ادامه دارد.

وی اظهار داشت: کادر درمان در خط مقدم جبهه سلامت قرار دارند و در تامین سلامت جامعه جایگاهی ممتاز دارند که باید همیشه قدردان تلاش‌های این عزیزان که از جایگاه مقدسی برخوردارند، باشیم.

هنرستان‌ها کارگاه تولیدی شدند

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم گفت: با شیوع ویروس کرونا و نیاز به تولید لوازم پزشکی از جمله ماسک، فرهنگیان و هنرجویان استان نیز وارد میدان شدند و هنرستان‌های کوثر و رسالت بیرجند، عقیله بنی هاشم، شهید صبوری فردوس و حکمت قاین و قدسیه اسفدن به کارگاه تولید ماسک و لوازم پزشکی تبدیل شد.

محمدعلی واقعی افزود: اکنون روزانه سه تا چهار هزار ماسک، لباس، ساق دست پرستاری و روبالشتی در این هنرستان‌ها تولید می‌شود و برای استفاده و ضدعفونی تحویل دانشگاه علوم پزشکی می‌شود، تا الان ۳۸ هزار عدد اقلام بهداشتی در هنرستان‌های استان تولید شده است.

وی با بیان اینکه این هنرستان‌ها با مجوز دانشگاه علوم پزشکی، لوازم پزشکی را تولید می‌کنند، اضافه کرد: تعدادی دیگری از هنرستان‌های استان نیز اعلام آمادگی کردند که در زمینه تولید ماسک و لوازم پزشکی مورد نیاز عرصه سلامت فعالیت کنند.

واقعی با تاکید براینکه امروز سنگر دفاع، پشتیبانی و حمایت از مدافعان سلامت است، اضافه کرد: فرهنگیان استان با دستکش و ماسک و در محیطی ضدعفونی شده امروز در سنگر پشتیبانی از مدافعان سلامت ایفای وظیفه می‌کنند.

وی گفت: فرهنگیان بار دیگر در جبهه‌ای پشتیبانی از عرصه سلامت فعال شده‌اند و در تلاش هستند تا در کنار پزشکان و پرستاران در مسیر مقابله با کرونا نقش بسزایی ایفا کنند تا از این بحران هم با موفقیت بگذریم.

دستکش و ماسک از اقلام مورد نیاز خراسان جنوبی

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم گفت: دستکش و ماسک از اقلام مورد نیاز استان است که گروه‌های جهادی و مردمی می‌توانند نسبت به تولید آن اقدام کنند.

غلامرضا آهنی از تمام افرادی که در زمینه تولید لوازم پزشکی فعالیت دارند خواست برای دریافت مجوز از دانشگاه علوم پزشکی اقدام کنند تا لوازم تولیدی کیفیت لازم را داشته باشد.

وی افزود: در صورت تایید کیفیت و استاندارد لوازم تولیدی، دانشگاه علوم پزشکی نسبت به صدور مجوز تولید اقدام می‌کند.

آهنی بیان کرد: تولید هرگونه لوازم پزشکی باید با مجوز و تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی انجام شود تا در این زمینه سوء استفاده‌ای صورت نگیرد.

ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» ماه دسامبر (آذر ۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد و بتدریج به سایر کشورهای دنیا سرایت کرد.

بروز بیماری کرونا در ایران اوایل اسفند پارسال اعلام شد و تاکنون ۸۰ هزار و ۸۶۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۳ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵ هزار و ۳۱ نفر رسید.

 

 

 

 

 

 

 

قاین،برخوردار از بیشترین میزان بارش ها سال آبی جاری در خراسان جنوبی
🔸مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت:شهرستان قاین با حدود ۳۰۷ میلیمتر بارندگی در سال آبی جاری بیشترین میزان بارندگی در خراسان جنوبی را کسب کرده است.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*