معمار زندگی خود با مشاوره پیش از ازدواج با یک متخصص / فرهنگ آموزش قبل از ازدواج نهادینه شود

امروز خراسان جنوبی- قاسمی / ازدواج یک نقطه عطف در زندگی انسان است و یکی از مهم ترین تصمیمات طول زندگی فرد است. با ازدواج خانواده تشکیل می شود و نظام خویشاوندی شکل می گیرد و نسل بقا می یابد. بسیاری از طلاق ها بخاطر این رخ می دهد که زوجین برای ازدواج آماده نبوده اند. ما در انتخاب خانواده ای که در آن به دنیا آمده ایم هیچ گونه اختیاری نداریم، اما معمار خانواده آتی خود خواهیم بود. بنابراین لازم است به ازدواج حداقل در حد هر برنامه مهم دیگری نگاه کرد و باید با مطالعه و براساس معیارهای حقیقی؛ همسر را انتخاب کرد. از همین روست که مشاوره قبل از ازدواج با یک متخصص یا یک مشاور خبره که در امور خانواده از اطلاعات امروزی برخوردار است مهم به نظر می رسد. در موقعیت فعلی جامعه ما که بسیاری برنامه ها و سیاست ها برای تسهیل ازدواج جوانان متمرکز شده است، ضروری است که برای ساختن یک ازدواج موفق نیز، جوانان را آماده تر و آگاه بسازیم. ازدواج نیاز به آموزش دارد و اجداد و نیاکان ما هم این آموزش را می‌دیدند. آنها از طریق ارتباطات چهره به چهره و مشاهده‌ رسومی که تا حد بسیار زیادی انعطاف ناپذیر بود و به دلیل ساده‌تر بودن زندگی، آموزش مورد‌نیاز خود را از محیط خود دریافت می‌کردند.
ارتقای توانمندی فردی در انتخاب همسر و تشکیل خانواده موفق
مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار امروز خراسان جنوبی بیان کرد: افرادی که هنوز تصمیمی برای ازدواج ندارند اما در سن ازدواج قرار دارند می توانند در کلاس های آموزش پیش از ازدواج شرکت نمایند. علی عرب نژاد با اشاره به اینکه هدف این طرح، آموزش به همه نوجوانان و جوانان برای ارتقای توانمندی فردی آنها در انتخاب همسر و تشکیل خانواده موفق می باشد و به مدت ۱۶ ساعت برگزار می شود، افزود: افرادی که می خواهند در این آموزش ها شرکت کنند می توانند با مراجعه به واحد پیشگیری بهزیستی شهرستان خود از زمان و مکان این آموزش ها مطلع شوند. وی خاطر نشان کرد: برای افرادی که قصد ازدواج با فردی دارند ولی برای تصمیم گیری نیاز به کمک و مشورت دارند مشاوره پیش از ازدواج را توصیه می کنیم. وی با بیان اینکه در فرآیند مشاوره پیش از ازدواج، به مراجعان کمک می شود تا برای ازدواج با فرد مورد نظر بهتر و اصولی تر فکر کرده و بررسی کنند، ادامه داد: مشاوره پیش از ازدواج در مراکز مشاوره انجام می پذیرد و افراد می توانند با مراجعه به مراکز مشاوره مورد تائید، از این خدمات بهره مند شوند.
کارگاههای مهارتهای زندگی با تایید سازمان بهزیستی ارائه می شود
مدیرکل بهزیستی با اشاره به اینکه افرادی که تصمیم نهایی برای ازدواج را گرفته و برای عقد رسمی به دفاتر ثبت و سپس مراکز بهداشت مراجعه می کنند می توانند از کارگاه مهارتهای زندگی مشترک بهره مند شوند، تاکید کرد: این دوره ها نیز در قالب کلاس های ۱۴-۱۶ ساعته در مراکز مشاوره مورد تائید سازمان بهزیستی برگزار می شود، البته این طرح فقط در شهرستان بیرجند اجرا می شود. وی اظهار کرد: افرادی که متاهل هستند می توانند از کارگاه های آموزش زندگی خانواده بهره مند شوند. این آموزش پیشگیرانه، شامل بهبود و افزایش آگاهی، اطلاعات و مهارت‌هایی است که با توجه به نقش محوری خانواده و با هدف افزایش رضایت مندی و افزایش پایداری خانواده‌ها شکل می‌گیرد. عرب نژاد با اشاره به اینکه مهارت های ارتباطی همسران از جمله مهارت گفتگو، مهارت حل تعارض، نقش های جنسیتی، در قالب کارگاه های ۱۶ ساعته آموزش داده می شوند، ادامه داد: متقاضیان می توانند برای حضور در کارگاه ها، با مراجعه به واحد پیشگیری بهزیستی شهرستان خود از زمان و مکان این آموزش ها مطلع شوند.
مراجعه به کارشناسان خبره مورد تایید سازمان بهزیستی
کارشناس ارشد مشاوره پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی هم اظهار کرد: مشاوران پیش از ازدواج افراد متخصصی هستند که در رشته روانشناسی و یا مشاوره آموزش دیده اند. بهناز ذال با اشاره به اینکه حداقل مدرک مورد نیاز برای ارائه مجوز مشاوره برای این افراد مدرک کارشناسی ارشد است، ادامه داد: برای آموزش پیش از ازدواج ویا مشاوره قبل از ازدواج باید به مراکز مشاوره مورد تائید سازمان بهزیستی یا سازمان نظام روانشناسی مراجعه کرد. وی با بیان اینکه بهترین زمان مشاوره پیش از ازدواج برای کسانی است که در مرحله آشنایی قبل از ازدواج قرار دارند اما هنوز تصمیم قطعی نگرفته اند، خاطر نشان کرد: در مشاوره ازدواج ما دنبال ریسک فاکتورهایی (عوامل هشداردهنده ای) هستیم که ممکن است یک ازدواج را به مخاطره و نابودی بیندازد.
تصمیم آگاهانه و آزادانه و شناخت نقاط قوت
وی با اشاره به اینکه مشاوره پیش از ازدواج فرآیندی است که بسته به دیدگاه روانشناس و مشاور تقریبا ۴ یا ۵ جلسه ممکن است به طول بینجامد، خاطر نشان کرد: در این جلسات مشاور کمک می کند تا زوجین شناخت خود از هم را اصلاح کرده و درباره زندگی و نقاط قوت آن اطلاعات داده تا تصمیم آگاهانه و آزادانه بگیرند. وی تاکید کرد: مشاوره قبل از ازدواج سعی دارد که پیش از اینکه افراد درگیر یک قرارداد مذهبی، بین فردی، اجتماعی، اقتصادی و قانونی شوند، با وجوه مختلف این قرارداد آشنا شوند. به گفته وی ملاک‌های افراد برای ازدواج، قدرت ارتباط با دیگران، هم‌خوانی و تناسب دو نفر از دیگر مسایلی است که در جلسات مشاوره پیش از ازدواج مورد بررسی قرار می گیرد، البته اگر که نیاز به بررسی های بیشتری باشد تعداد جلسات افزایش می یابد. این روانشناس با بیان اینکه یکی از مسایلی که در ازدواج مهم است و در مشاوره نیز مورد توجه قرار می گیرد رضایت خانواده ها و دیدگاه آنها در مورد ازدواج فرزندشان است، افزود: حضور خانواده ها در جلسات مشاوره ضروری نیست اما بسته به تشخیص مشاور ممکن است از خانواده خواسته شود تا با مشاور ملاقات حضوری انجام شود.
مشاور در انتخاب همسر دخالت و تعیین تکلیف نمی کند
وی تاکید کرد: در فرآیند مشاوره پیش از ازدواج مشاور به مراجعان نمی گوید نباید باهم ازدواج کنند چون ازدواج یک تصمیم ارادی است و کسی نمی تواند در این فرآیند برای دیگران تعیین تکلیف نماید. کارشناس مشاوره پیشگیری با بیان اینکه مشاور می تواند به افراد کمک کند درک بهتری از ویژگی های خود و طرف مقابل پیدا کنند، اظهار کرد: افراد در سایه شناخت عمیق تری که بدست می آورند می توانند تصمیم بگیرند که با هم ازدواج کنند یا نه. در این شرایط افراد می توانند عوامل خطر و میزان احتمال موفقیت زندگی با طرف مقابل را تشخیص بدهند. ذال با بیان اینکه برای بررسی میزان تناسب زوجین با هم و تشخیص ویژگی های شخصیتی آنها آزمون های روانی مورد استفاده قرار می گیرد، بیان کرد: اما این آزمون ها فقط در کنار مصاحبه و گفتگوی مشاور با افراد معنا پیدا می کند. وی افزود: این ابزارها کمک می کنند مشاور درک صحیح تری از مشاوره انجام شده به دست بیاورد و بتواند میزان تناسب زوجین را تشخیص دهد.
مهارت هایی فرا بگیرید تا با تفاوت ها سازگار شوید
معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان نیز با بیان اینکه مشاور برای افرادی که با هم تناسب شخصیتی ندارند روشن می کند که تفاوتها و شباهتهایشان در چه مواقعی عامل تهدید زندگی است و چه مشکلاتی پدید می آورد، افزود: همچنین در صورتی که بخواهند باهم ازدواج کنند به آنها کمک می کند مهارتهایی فرا بگیرند تا با تفاوت هایشان سازگاری حاصل کنند. اعظم احمدی شادمهری خاطر نشان کرد: مهارت گفتگو و مهارت حل تعارض دو مهارت اساسی و مورد نیاز زندگی مشترک است که بنا به تشخیص مشاور به زوجین آموخته می شود. وی بیان کرد: مشاور پیش از ازدواج باید تحصیل کرده رشته روانشناسی یا مشاور باشد و دوره های تخصصی مشاره پیش از ازدواج را گذرانده باشد.
حضور هر دو زوج در مشاوره الزامی است
وی با بیان اینکه مشاوره پیش از ازدواج باید با حضور هر دو نفر باشد، اظهار کرد: مشاور طی فرآیند مشاوره فردی به مراجه کننده خود کمک می کند درک بهتری از ویژگی های طرف مقابل بدست آورد اما اگر یک نفر باشد، نمی تواند میزان تناسب این دو را بررسی نماید چون براساس گفته یک نفر مشاوره می نماید. وی با بیان اینکه مشاوره پیش از ازدواج مهمترین و بهترین کار برای ازدواج آگاهانه می باشد، ادامه داد: اما بسیاری از افراد به دلایل مختلف از جمله باورهای نادرست، نبود تمایل به مشورت گرفتن، نبود تمایل به هزینه کردن برای ازدواج و فرهنگ سازی نامناسب در این زمینه از مشاوره پیش از ازدواج بهره نمی برند. معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی بیان کرد: اکنون این دوره ها فقط در شهرستان بیرجند و برای زوجینی که به مراکز بهداشت برای انجام آزمایشات پیش از ازدواج مراجعه می کنند برگزار می شود. احمدی شاد مهری یادآور شد: متاهلین هم می توانند در کلاس های آموزش زندگی خانواده که شامل مهارت های ارتباطی با همسر و مهارت های فرزند پروری است شرکت نمایند.
استحکام بنیان خانواده و کاهش طلاق با مشاوره پیش از ازدواج
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هم با بیان اینکه همه متخصصان و مسئولان تاکید بر آموزش و مشاوره های قبل از ازدواج دارند تا از ازدواج های نادرست جلوگیری شود، افزود: امیدواریم با استحکام بنیان خانواده شاهد کاهش آمار طلاق باشیم اما نبود وجود فرهنگ مشاوره و اهمیت ندادن به اصول علمی برای ازدواج منجر به کمبود رغبت جمعیت عمومی به بهره گیری از مشاوره قبل از ازدواج می شود. علی اصغر موسوی کیا ابراز تاسف کرد: مردم برای انجام مراسم ازدواج حاضر به هزینه های گزاف هستند و روز به روز بر تعداد آداب و رسوم بی فایده و غیرضروری ازدواج افزوده می شود اما حاضر نیستند برای بررسی درست یا نادرست بودن انتخاب همسرشان هزینه ای نمایند . وی با بیان اینکه حتی حاضر به صرف وقت برای شرکت در کلاس های رایگان هنگام ازدواج هم نیستند، ادامه داد: همین افراد وقتی در زندگی دچار تعارض و مشکل با همسرشان می شوند بیان می کنند کاش خیلی زودتر از این در کلاس ها شرکت می کردیم.
با خلاهای قانونی برای الزامی شدن مشاوره مواجه هستیم
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری با بیان اینکه برای الزامی شدن مشاوره قبل از ازدواج و یا حتی آموزش های قبل از ازدواج با خلاء قانون مواجهیم، یادآور شد: با وجود اینکه در سال ۹۵ طرح آموزش و مشاوره ازدواج توسط بهزیستی استان ارائه و مورد تصویب در استانداری قرار گرفت اما به دلیل عدم همکاری دفاتر ثبت ازدواج برای ارجاع متقاضیان ازدواج، طرح با مشکل مواجه شد و فقط زوجینی که خود تمایل دارند در طرح شرکت می کنند.
وی ادامه داد: به دلیل وجود فرهنگ نادرست در کشورمان، مردم غالبا در مواقعی که اجبار و قانون وجود داشته باشد حاضر به ایجاد تغییر در خود هستند. وی یادآور شد: به عنوان مثال در مورد رانندگی و بستن کمربند و سایر رفتارهایی که تضمین کننده ایمنی افراد است تا زمانی که قانون وجود نداشته باشد همراه کردن مردم دشوار است اما برای جلوگیری از جریمه شدن، شاهد رعایت قانون هستیم. موسوی کیا با بیان اینکه زوجین در هنگام ازدواج بیشتر به دنبال اداب و رسوم و مراسم ازدواج هستند بجای اینکه کارهای لازم برای تحکیم بنیان ازدواجشان را انجام دهند، خاطر نشان کرد: برای همین حاضرند ساعت ها وقت برای خرید لباس، چیدمان منزل و آرایشگاه بگذارند اما چند ساعت وقت آموزش برای کسب مهارت در رفتار با همسر و ارتباط با خانواده جدیدی که قدم به آن می گذارند صرف نکنند. وی با بیان اینکه ما برای کار جدی و موثر در این حوزه نیاز به همکاری دستگاه های مرتبط از جمله دفاتر ثبت ازدواج داریم، تاکید کرد: چنانچه این دفاتر قبل از ثبت ازدواج افراد را برای آموزش معرفی نمایند به تدریج فرهنگ آموزش قبل از ازدواج نهادینه می شود.