مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی مطرح کرد: روح تازه انقلاب در کالبد روستاهای خراسان جنوبی

روح تازه انقلاب در کالبد روستاهای خراسان جنوبی

بیرجند- مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: انقلاب اسلامی ایران روح تازه ای در کالبد روستاهای استان دمید و به آن ها هویت بخشید.

علی اصغر آسمانی مقدم در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به خدمات ۴۰ ساله انقلاب اسلامی در سطح روستاها، اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی نظام اجرایی کشور در معرض تحولی گسترده قرار گرفت که بیشتر ناشی از خواست عمومی در شتاب بخشیدن به ساماندهی کشور از طریق زدودن محرومیت ها بود.

وی با بیان اینکه یکی از نمادهای این تحول تاسیس سازمان های نوین اجرایی از جمله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بود، بیان کرد: ۵۸ روز پس از این رخداد مهم و در ۲۱ فروردین ۵۸ حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران طی پیامی تاریخی، زمینه افتتاح حساب ۱۰۰ را در بانک ملی ایران فراهم ساخت و از مردم، مسؤلین، دولتمردان و افراد نیکوکار و متعهد جامعه خواستند جهت ایجاد مسکن برای اقشار محروم و آسیب‌پذیر جامعه، همت کنند.

نقش بنیاد مسکن در محرومیت زدایی از مناطق محروم

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه به دنبال این پیام، نهاد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تأسیس شد، عنوان داشت: این نهاد تاکنون منشأ اثرات مفیدی در زندگی مردم و نیازمندان جامعه در سراسر ایران اسلامی بوده و سبب تجدید حیات و هدایت روستاها به لحاظ ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فیزیکی و همچنین زمینه های رشد و توسعه پایدار و همه جانبه روستاها شده است.

آسمانی مقدم با اشاره به نقش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در محرومیت زدایی از مناطق محروم، بیان داشت: سرمایه گذاری دولت در روستاها با تخصیص بودجه و اعتباردهی به مناطق روستایی، سبب توانمندی جوامع روستایی می شود.

فعالیت های عمرانی در روستاها

وی، فعالیت های عمران روستایی را یکی از مهمترین و اصلی ترین اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در امور کالبدی و عمران و آبادی روستاها دانست و گفت: این فعالیت ها با هدف ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها و تامین عادلانه امکانات و هدایت فیزیکی جهت بهبود شرایط زیست محیطی نقاط روستایی انجام می شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی به اهم فعالیت های عمرانی در روستاها اشاره کرد و گفت: تهیه و اجرای طرح های هادی روستایی، صدور اسناد مالکیت روستایی و شهری، ارائه خدمات فنی صدور پروانه ساختمان روستایی، طرح بهسازی بافت با ارزش روستایی، تملک و واگذاری زمین روستایی و طرح تعیین محدوده روستاها از جمله این فعالیت ها است.

آسمانی مقدم، ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها با توجه به شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، تأمین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی، تولیدی و رفاهی، هدایت وضعیت فیزیکی روستا و ایجاد تسهیلات لازم جهت بهبود مسکن روستاییان و خدمات محیط زیستی و عمومی‌ را از جمله اهداف اجرای طرح هادی روستایی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب طرح هادی در هیچ روستایی انجام نشده است، بیان کرد: بعد از انقلاب اسلامی تاکنون طرح هادی ۸۷۴ روستا مطالعه و تهیه شده است.

اجرای طرح هادی در ۴۹۵ روستا

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: از این تعداد تاکنون در ۴۹۵ روستا طرح هادی اجرا شده است.

آسمانی مقدم همچنین از صدور ۶۱ هزار جلد سند در روستاهای استان بعد از انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: هویت بخشی به مالکیت خصوصی، کاهش مشکلات به ویژه برخوردها و نزاع های اجتماعی مربوط به اراضی، جذب تسهیلات مالی در روستاها، گسترش فیزیکی و مبتنی بر برنامه ریزی، بهبود کیفیت مسکن روستایی، ارتقای جایگاه نهادهای محلی و تقویت و نظارت های دولت در مدیریت اراضی روستایی از جمله مزایای صدور اسناد مالکیت در روستاها است.

وی با بیان اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان از سال ۱۳۸۷ با هماهنگی مسئولین استانی جهت تشکیل یک نظام کنترلی بر  تمامی فعالیت های فیزیکی در امر احداث ابنیه روستایی اقدام به نظارت فنی در صدور پروانه ساختمانی روستاها کرده است، افزود: در طول عمر چهل ساله انقلاب تاکنون بالغ بر ۳۴ هزار و ۵۰۴ پروانه خدمات فنی در روستاهای استان صادر شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی همچنین از بهسازی بافت باارزش چهار روستای استان بعد از انقلاب خبر داد و گفت: شناسایی روستاهای با بافت با ارزش بالا در مناطق مختلف این استان، با جدیت بیشتری در دستور کار قرار گرفته است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*