چند خبر کوتاه خراسان جنوبی

قاچاقچی سوخت در فردوس نقره داغ شد

قاچاقچی سوخت در فردوس به پرداخت ۸۰ میلیون تومان جریمه محکوم شد.

 حسینی رئیس اداره تعزیرات حکومتی شهرستان فردوس گفت: در شعبه ویژه قاچاق کالا و ارز تعزیرات حکومتی فردوس علاوه بر ضبط سوخت های کشف شده، قاچاقچی سوخت ۸۰ میلیون تومان جریمه شد.

مأموران پلیس راهور ناجا با همکاری مأموران پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی شهرستان فردوس به یک دستگاه کامیون نفتکش  که از شهرستان مشهد به مقصد یکی از استانهای شرقی در حال حرکت بود مشکوک شدند که پس از هماهنگی با قاضی تعزیرات حکومتی، خودرو توقیف و ضمن هدایت به ایستگاه بازرسی گلشن در بازرسی از آن ۸ هزار و ۱۰۰ لیتر سوخت از نوع گازوئیل قاچاق که به طرز ماهرانه ای در سه قسمت داخلی تانکر جاساز شده بود کشف شد.

تفاوت قیمت سوخت در دو سوی مرز و نیاز کشورهای همسایه در مرز شرقی به این کالای با ارزش موجب افزایش سودجویی ها و خروج سوخت به صورت غیر قانونی از کشور شده است.

 

 

شهادت جوانی از خضری دشت بیاض در قصر شیرین

شهید محسن مشرقی در منطقه مرزی قصر شیرین در اثر برخورد با مین به شهادت رسید.

شهید محسن مشرقی اهل روستای علی زنگی از توابع خضری دشت بیاض بخش نیم بلوک است که  در حین پاسداری از نقاط صفر مرزی منطقه خانلیلی قصر شیرین کرمانشاه بر اثر برخورد مین های به جامانده  از زمان جنگ تحمیلی به درجه رفیع شهادت نائل گردید.

شهید محسن مشرقی ۱۸ سال داشت.

 

 

 

به علت شرایط نامساعد جوی

پرواز امروز فرودگاه طبس به زمین ننشست

پرواز  تهران – طبس به علت بدی هوا و کاهش دید افقی در فرودگاه طبس موفق به فرود نشد و به تهران بازگشت.

سیدی  رئیس فرودگاه طبس گفت: پرواز مسیر تهران – طبس که قرار بود ساعت ۹:۱۵ دقیقه از تهران حرکت کند به دلیل شرایط نامساعد جوی در ساعت ۱۰:۱۵ از باند بلند شد  و پس از یک ساعت پرواز، به توده غبار محلی در آسمان طبس برخورد کرد و مجبور به بازگشت به تهران شد.

 

 

تنها دستگاه CBCT دندانی خراسان جنوبی در گمرک

تنها دستگاه CBCT دندانی که از سوی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خریداری شده، پس از ۸ ماه هنوز در گمرک خاک می خورد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت:تنها دستگاه CBCT دندانی خراسان جنوبی در گمرکدستگاه CBCT دندانی یا سی تی اسکن اشعه مخروطی، مخصوص رادیوگرافی های سه بعدی از فک و صورت که اوایل امسال خریداری شده هنوز از گمرک خارج نشده است.

پروایی، با بیان اینکه برای خرید این دستگاه ۳۸۰ میلیون تومان از محل اعتبارات حوزه درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هزینه شده است، افزود: تاکنون تنها ۵۰ درصد قیمت دستگاه پرداخت شده و ۵۰ درصد باقیمانده در زمان تحویل دستگاه به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه تا دو ماه قبل یک دستگاه مربوط به بخش خصوصی در بیرجند فعال بود ولی به دلیل رفتن صاحب دستگاه، آن دستگاه از استان خارج شد، افزود: در حال حاضر بیماران برای گرفتن عکسها به مشهد و زاهدان ارجاع می شوند.

رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، کاربرد این دستگاه را برای درمان ایمپلنت، بررسی حدود آناتومیک ضایعات درگیر در فک و صورت و بررسی سه بعدی وضعیت نهفتگی دندانهای نهفته اعلام کرد و افزود: شکستگی های فک و صورت، شناسایی ضایعات درگیر از جمله موارد دیگر استفاده از این دستگاه است.

 

 

۱۲ هزار بافنده فرش خراسان جنوبی متقاضی بیمه قالیبافان

رئیس اتحادیه فرش دستباف استان گفت: هم اکنون در استان ۴۲۰۰ نفر 12 هزار نفر متقاضی بیمه قالی بافانبیمه قالی بافی هستند اما از دو سال گذشته تاکنون این بیمه متوقف شده و هیچ سهمیه جدیدی اعلام نشده است.

کامیابی افزود: علت اصلی توقف بیمه قالی بافی از دو سال پیش تاکنون عدم پرداخت سهم دولت و در نظر نگرفتن بودجه سالانه برای این موضوع است.

وی گفت: در بیمه قالی بافان سهم پرداختی بیمه برای بافنده ۷ درصد تعیین شده است.

رئیس اتحادیه فرش دستباف استان  افزود: به مرکز ملی فرش نامه نگاری کردیم و حتی از استانداری هم این موضوع در تهران پیگیری شده اما هیچ نتیجه ای تا کنون نداشته است.

کامیابی  گفت: در ابتدای شروع طرح ۵۸۰۰ نفر سهمیه استان بود که اکنون با بازنشسته شدن و حذف برخی افراد این رقم به ۴۲۰۰ نفر کاهش یافته است.

وی همچنین با اشاره به خشکسالی های پی در پی در استان و از بین رفتن کشاورزی و دامداری در بسیاری روستاها افزود: بافنده ها در استان از سر اجبار قالی بافی را ادامه می دهند و با درآمد روزی ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان حداقل معاش را نیز به سختی تأمین می کنند.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان نیز در این باره گفت: مصوبه مجلس برای بیمه قالی بافان و شاغلان صنایع دستی مربوط به سال ۸۸ است و باید اعتبار جدید در بودجه سالانه دیده شود تا بتوانیم افراد جدید جذب کنیم.

درویشی افزود: افرادی که بیمه هستند نیز باید فعال باشند و به موقع حق بیمه خود را پرداخت کنند تا بیمه شان قطع نشود.

در خراسان جنوبی ۵۰ هزار بافنده فرش دستباف وجود دارد.

 

 

آشنایی با قوانین قضائی در قالب یک دوره آموزشی

دوره آموزشی ویژه ضابطین دادگستری برای آشنایی بیش از پیش با قوانین قضائی در بیرجند برگزار شد.

در این دوره آموزشی که از سوی بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامیآشنایی با قوانین قضائی در قالب یک دوره آموزشیبرگزار شد ۳۰۰ نفر از بسیجیان پایگاه های مقاومت ادارات، اصناف، محلات و اعضای شوراهای مرکزی و گردانهای بیت المقدس و کوثر خواهران حضور دارند.

شرکت کنندگان در این دوره آموزشی ضمن آشنایی با قوانین قضائی، نحوه برخورد با مجرمان و نحوه همکاری با قوه قضائیه و نیروی انتظامی را نیز فرا می گیرند.

در پایان نیز برای پذیرفته شدگان در آزمون گواهینامه ضابطین قضائی صادر می شود.

 

 

 

 

 

اهدای ۷۴۰ جلد کتاب به کتابخانه های استان توسط کتابخانه مرکزی و مرکز اطلاع رسانی دانشگاه بیرجند

 
اهدای ۷۴۰ جلد کتاب به کتابخانه های استان توسط کتابخانه مرکزی و مرکز اطلاع رسانی دانشگاه بیرجند

در راستای ارائه خدمات عمومی و تخصصی توسط کتابخانه مرکزی دانشگاه به سازمان های بیرونی، تعداد ۷۴۰ جلد کتاب به سه کتابخانه در سطح شهر بیرجند اهدا شد.
در این راستا به کتابخانه های کانون های فرهنگی و هنری مساجد (۲۵۰ جلد)، کتابخانه پایگاه مقاومت بسیج مسجد حضرت علی بن ابی طالب (ع) (۲۳۰ جلد) و کتابخانه مرکز علمی- کاربردی شهرداری بیرجند (۲۶۰ جلد) اهداء شد. گفتنی است کتب اهدا شده از بین کتب اهدایی دریافتی کتابخانه مرکزی بود که بر اساس اصل کتاب برای استفاده است، آماده سازی و به کتابخانه های شهرستان بیرجند جهت استفاده اهدا شد.
شایان ذکر است چندی پیش تعداد ۳۰۰ جلد کتاب موجود در مدیریت روابط عمومی جهت استفاده همگانی به کتابخانه مرکزی دانشگاه اهدا گردید.

 

 

افزایش جمعیت قوچ اوریال در منطقه حفاظت شده درمیان ـ سربیشه

با تلاش محیط بانان و افزایش اطلاعات مردم، جمعیت قوچ اوریال در منطقه حفاظت شده درمیان ـ سربیشه را به تعداد ۵۰ رأس افزایش داد.

 مدیر حفاظت محیط زیست درمیان ـ سربیشه  گفت: بر اساس سرشماری زمستانه امسال، هزار و ۳۰۴ رأس قوچ و میش وحشی در منطقه حفاظت شده درمیان سرشماری شد که از این تعداد ۵۲۰ رأس قوچ اوریال است.
نصرالدین خاشی افزود: سال گذشته هزار و  ۱۴۴ رأس قوچ و میش در این منطقه سرشماری شد که از این تعداد ۴۷۰ رأس قوچ اوریال بود.
وی بالابردن امنیت منطقه حفاظت شده با گشت های مستمر محیط بانان، اطلاع رسانی به مردم در خصوص اهمیت گونه های جانوری، کاهش شکارهای غیرمجاز با افزایش گشتهای کنترل و علوفه ریزی و تغذیه گونه های جانوری به ویژه در فصلهای سرد سال را از جمله دلایل افزایش گونه قوچ و همچنین نوع اوریال برشمرد.
قوچ اوریال حاصل جفت گیری قوچ اوریال افغانستان با قوچ اوریال بومی منطقه درمیان است که داشتن جثه بزرگتر، شاخهای برگشته به داخل، ریش سفید و رنگ پوست روشنتر از جمله ویژگیهای منحصر به فرد این گونه از قوچ نسبت به دیگر قوچهای موجود در منطقه است .

 

 

 

 

 

 

 

۹۷ درصد تعهد اشتغال زیرکوه محقق شد

بیرجند – ایرنا – مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی زیرکوه گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۵۸۵ شغل در این شهرستان ایجاد و ۹۷ درصد تعهد اشتغال زیرکوه محقق شده است.

علیرضا رضایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعهد اشتغال شهرستان زیرکوه در سال جاری ۶۰۰ شغل بوده که تلاش خواهیم کرد بیش از تعهد، شغل ایجاد کنیم.
وی بیان کرد: امسال ۹۹۰ میلیون تومان تسهیلات مشاغل خانگی به شهرستان اختصاص یافته است که تاکنون ۸۶۵ میلیون تومان از این مبلغ توسط بانک عامل پرداخت شده و مابقی تسهیلات در مرحله پرداخت است.
مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی زیرکوه گفت: دریافت تسهیلات مشاغل خانگی در شهرستان متقاضی زیادی دارد و هر سال ۱۰۰ درصد این تسهیلات جذب می شود.
وی با بیان اینکه امسال در مرحله اول پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری ۱۱۵ طرح با پرداخت ۹ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان در شهرستان اجرا شده است اضافه کرد: بیشترین طرح های ایجاد شده با پرداخت هشت میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در زمینه کشاورزی و دامپروری بوده است.
شهرستان زیرکوه سال ۱۳۹۱ تاسیس شد و حاجی آباد مرکز آن در فاصله ۸۵ کیلومتری مرز افغانستان قرار دارد، مرز مشترک ایران با افغانستان در این شهرستان ۱۴۷ کیلومتر است.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*