مشکلات دامداری استان یکی دو تا نیست / حسنک کجایی

امروز خراسان جنوبی – حمیدی / به منظور بررسی وضعیت دام در خراسان جنوبی روز گذشته جلسه ای به همت بسیج سازندگی و سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان برگزار شد، جلسه ای که حضور بخش خصوصی و بهره بردار حوزه کشاورزی و دامداری از حضور مسئولان متولی پر رنگ تر بود چرا که به رغم دعوت برخی از مدیران استانی مانند مدیر کل امور عشایری، مدیر شرکت پشتیبانی امور دام، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی و تعدادی دیگر از مسئولان متولی به جز دو مسئول کسی در این جلسه حضور پیدا نکرده بود.
افزایش خروج دام و ارتباط آن با توطئه بیگانگان
رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان در ابتدای این جلسه به اهداف برگزاری این جلسه اشاره کرد و با بیان اینکه علت خروج دام از استان باید شفاف و برای آن راهکار ارائه شود، گفت: ازاواخر سال گذشته با افزایش قیمت دلار شاهد قاچاق دام از استان بودیم که در بررسی های صورت گرفته به توطئه بیگانگان از جمله کشور عربستان پی بردیم چرا که آنها معتقدند برای مستاصل کردن یک کشور باید امنیت غذایی آن را بر هم بزنند. جویبان از بی اطلاعی دامداران نسبت به اینکه دام مولد یک محصول استراتژیک به شمار می رود بعنوان دیگر عامل خروج دام از استان اشاره کرد و از ورود دام مولد اصیل توسط وزارت جهاد کشاورزی به کشور بعنوان یک راهکار یاد کرد و افزود : ورود دام ابتدای پروار ، ورود دام زنده از رومانی و توزیع گوشت در سطح استان ها اقدام خوبی است که صورت گرفته و عطش بازار را کم می کند ولی این راهکارها بیشتر مسکن است .
کاهش ۱۸ درصدی کشتار بدلیل قاچاق دام
وی به کاهش ۱۸ درصدی کشتار در کشتارگاه های سطح کشوردر ۸ماهه سال جاری بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران در مقایسه با سال گذشته اشاره کرد و از قاچاق دام به عنوان مهم ترین عامل این کاهش یاد کرد و ادامه داد: با قاچاق دام سرمایه ملی از کشور خارج می شود و باید به دامداران این اطلاع رسانی انجام شود.
سیاست های غلط دولت ها در دور دوم و ضربه زدن به اقتصاد
رئیس کارگروه اقتصادی مجمع بسیج خراسان جنوبی هم به مصرف بالای گوشت در بین مردم اشاره کرد و گفت : تفاوت فاحش قیمت ها قاچاق دام را در پی دارد و قیمت منطقی دلار در شرایط فعلی ۷ تا ۹ هزار تومان باید باشد نه بیشتر.
رخشانی به سیاست های غلط دولت ها در دور دوم انتخابات اشاره کرد و با بیان اینکه در دوراول ریاست جمهوری دولت مردان اقتصاد را مانند فنر محکم می گیرند و در دور دوم آن را رها می کنند در نتیجه به اقتصاد ضربه وارد می کنند ، افزود : اگر در اقتصاد کشور دچار بحران شویم جمع کردن آن بسیار دشوار است و جای نگرانی هم وجود دارد و راهکار این مشکلات دستوری عمل کردن نیست بلکه باید در سیاست ها انعطاف لازم صورت گیرد .
مسئولان زورشان می آید قیمت گوشت را متعادل کنند
رئیس نظام صنفی کشاورزی شهرستان سربیشه و یکی از دامداران استان هم در ادامه از نحوه قیمت گذاری گوشت در استان انتقاد کرد و با بکار بردن این عبارت که مسئولان استانمان زورشان می آید قیمت متعادلی برای گوشت مصوب کنند ، افزود : قیمت گوشت در خراسان جنوبی در مقایسه با استان های هم جوار پایین تر است و این در حالی است که با توجه به وضعیت جغرافیایی استان قیمت تمام شده گوشت بسیار بالاتر از دیگر استان هاست.
خروج بهترین دام ها از استان بدلیل تفاوت قیمت
هاشمی زاده به خروج بهترین دام ها از استان بدلیل تفاوت قیمت و کاهش شدید دام مولد که نگران کننده است، اشاره کرد و ادامه داد: در حمایت مسئولان استان از دامداران سیاست منطقی و جامع وجود ندارد چرا که در خیلی از استان ها مانند سیستان و بلوچستان حتی هزینه حمل نهاده دامی هم به دامدار کمک می شود و این در حالی است که اگر در یک دشت سربیشه ۲۰ گله گوسفند ۷۰۰ تا ۸۰۰ تایی وجود داشته الان به یک گله ۱۵۰ تایی رسیده است.
وضعیت دام در استان بحرانی است
وی وضعیت دام در خراسان جنوبی را بحرانی عنوان کرد و خواستار حمایت جدی مسئولان و قیمت گذاری منطقی گوشت و ورود دام مولد خوب و اصیل به استان شد و افزود: قیمت واقعی دام زنده ۲۵تا ۲۶ هزار تومان باید باشد نه ۳۵ تا ۳۶ هزار تومان. وی تأکید کرد: اگر برای این مشکلات اقدام جدی صورت گیرد ظرف مدت ۶ ماه تا یکسال وضعیت بحرانی دام در استان سروسامان پیدا می کند.
دولت دلسوزانه وارد شود
مدیر عامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی هم در ادامه با اشاره به وجود یک میلیون و ۵۰۰ هزار رأس دام سبک و سنگین و وجود ۵۰تا ۶۰ هزار دام سنگین بومی در استان از نوسانات قیمت ارز و اختلاف قیمت دام داخل و خارج کشوربه عنوان عوامل خروج دام از کشور و استان یاد کرد و گفت: دولت مغرضانه به بحث فروش دام ورود پیدا کرده و مدیران برای حفظ موقعیت شان تحت فشار قیمت دام را کم می کنند و باید گفت با بازی با قیمت ها نمی توان این مشکلات را حل کرد. غریبی با بیان اینکه اگر دولت دلسوزانه وارد عمل شود این مشکلات در کوتاه مدت مرتفع می شود، ادامه داد: قیمت تمام شده دام در استان کمتر از ۳۵ هزار تومان نیست.
انتقاد از عملکرد شرکت پشتیبانی امور دام استان
وی که دل پر دردی از بعضی مجموعه های حمایتی مانند شرکت پشتیبانی امور دام استان دارد، گفت: من در این جلسه چون خود را در جمع بسیجیان دیده ام ترمز بریده ام . وی از عملکرد این مجموعه در سطح کلان کشور هم انتقاد کرد و به ارسال نامه گرانی نهاده های دامی تا ۲۰ درصد توسط این مجموعه اشاره کرد و افزود : این در حالی است که مدیر عامل این شرکت روز بعد در رسانه ها در مقابل دیدگان هزاران دامدار و کشاورز کشور اعلام کرد که نهاده های دامی نباید گران شود.
انبار های شرکت پشتیبانی امور دام کی باز می شود
وی از عملکرد دولت اینگونه برداشت کرد که خواسته و ناخواسته با توطئه های دشمنان هم سو شده اند و در ادامه افزود : انبارهای پر شرکت پشتیبانی امور دام کی می خواهد باز شود آیا از شرایط فعلی بحرانی تر هم خواهیم داشت. غریبی از دولت خواست اگر می خواهد شیر و گوشت ارزان به مردم بدهد بجای دست کردن در جیب دامدار در جیب خودش دست بکند و بر اساس ماده ۲۰ قانون جامع دامپروری این محصولات را خرید تضمینی کند. کریم دادی یکی دیگر از فعالان در حوزه دامداری و کشاورزی استان هم به کمرنگ بودن نقش جهاد کشاورزی در حفظ نژاد گوسفند بلوچی منطقه اشاره کرد و گفت : ایستگاه اصلاح نژاد دام سبک در استان باید راه اندازی شود. دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی خراسان جنوبی هم با بیان اینکه سیاست های دولت در چند سال اخیر به واحدهای دامداری خرد ضرر زده است، گفت: جهاد کشاورزی بگوید چه حمایتی از دامداری سنتی و خانگی در استان داشته و یا اینکه چقدر نهاده توزیع کرده است؟
تنظیم کنندگان نرخ نهاده های دامی خودشان متخلف اند
محمدی هم چنین از سیاست های غلط شرکت پشتیبانی امور دام استان انتقاد کرد و افزود : انبار این شرکت از قبل موجودی داشته اما باز هم شاهد اعمال افزایش نرخ نهاده ها در این مجموعه بوده ایم و این در حالی است که چنین شرکتی باید تنظیم کننده بازار باشد نه اینکه خریدهای قبلش را به نرخ روز واگذار کند .
افزایش دو برابری خروج دام سبک از استان
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی هم به خروج دو برابری دام سبک در سال جاری نسبت به سال گذشته در استان اشاره کرد و گفت: در خراسان جنوبی زنجیره تولید نداریم که خود باعث خروج خام محصولات دامی می شود و این سود عاید سایر استان ها می شود. اصغر زاده افزود: روزانه ۱۳۰ تن شیر در استان تولید می شود که ۸۰تن به‌ صورت خام از استان خارج می‌شود. وی با بیان اینکه در سال جاری سه هزار نفر شتر از استان خارج‌شده، ادامه داد: اگر صنعت دامداری نابود شود باید به ازای هر دام، یک پاسگاه در استان ایجاد شود. نماینده ولی‌فقیه در سپاه انصار الرضا(ع) هم درادامه روی آوردن جوانان به کشاورزی و دامداری را یک فرصت عنوان کرد و افزود: انقلاب اسلامی با داشتن این‌گونه نیروهای ولایی و اقتصادی همواره برنامه‌های دشمن را نقش بر آب می‌کند. مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی هم با بیان اینکه در بحث دام شرایط خاصی بر استان و کشور حاکم است، افزود: واردات دام به استان پیگیری خواهد شد. هنری از شکل گیری شبکه مردمی در امور دامی خبر داد و افزود : این شبکه می تواند با برگزاری کلاس های آموزشی به ارتقای سطح علمی دامداران کمک کند.
توزیع ماهانه ۵۰۰ تن سبوس
مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان هم از توزیع ماهانه ۵۰۰ تن سبوس بین اتحادیه های دامداران و ۱۰کارخانه تولید خوراک دام استان خبر داد و گفت: توزیع ماهانه هزار تن جو از دیگر حمایت های جهادکشاورزی استان از دامداران است.
شبانی با بیان اینکه وظیفه شرکت پشتیبانی نهاده های دامی توزیع نهاده در مواقع بحران می باشد، افزود: دو سایت الگوی دام درطبس فعال است. در این جلسه مقرر شد مشکلات و پیشنهادات مطرح شده پیرامون وضعیت دام استان از طریق مسئولان استان و کشور پیگیری شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*