گزارشی از تسهیلات مسکن روستایی دلهره زیر سقف خانه‌های خشتی و گلی/به اسم روستائیان به کام شهری‌ها

دلهره زیر سقف خانه‌های خشتی و گلی/به اسم روستائیان به کام شهری‌ها

 پرداخت تسهیلات مسکن روستایی هر چند اقدام مثبتی برای استحکام بخشی به منازل روستایی است اما مشکلات اقتصادی موجب شده تا این وام هم به نام روستایی اما به کام شهری ها تمام شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: مسئولان و مدیران خراسان‌جنوبی در جلسات مختلف و متعددی سخن از ضرورت نگهداشت جمعیت در مناطق روستایی و به ویژه روستاهای مرزی می‌زنند و بر نقش این مسئله مهم بر امنیت استان تأکید دارند.

اما وقتی پای درددل روستایی می‌نشینیم، او برای ادامه زندگی در روستا نیازهای متعدد و مختلفی چون تأمین آب، اشتغال و جاده را مطرح می‌کند که بی شک یک خواسته طبیعی و به حق است.

از مهمترین نیازها و خواسته‌های به حق روستائیان خراسان‌جنوبی مسکن مستحکم و استاندارد است چرا که زلزله‌های متعدد در منطقه به همه اهالی خراسان‌جنوبی و روستائیان آن ثابت کرده که زندگی در خانه‌های خشت و گلی هیچ امنیتی ندارد.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان‌جنوبی در شورای مسکن استان که چند روز پیش با حضور قائم مقام وزیر برگزار شد، بیان کرد: متأسفانه حدود ۴۱ درصد خانه‌های روستایی خراسان‌جنوبی از استحکام لازم برخوردار نیستند.

استحکام نداشتن ۴۱ درصد از خانه‌های روستایی به این معنا است که در صورت وقوع یک زلزله۵-۶ ریشتری در مناطق روستایی استان باید شاهد یک فاجعه انسانی باشیم و از این منظر قبل از خطر باید راه چاره کرد.

اما در این میان نظر روستائیان و کسانی که با دریافت تسهیلات توانسته‌اند در مناطق روستایی خانه‌ای بنا کنند، حائز اهمیت است.

حسین بهمنی که با دریافت تسهیلات توانسته در روستای  امیرآباد خانه بسازد، اظهار کرد: من با دریافت تسهیلات ساخت مسکن روستایی توانستم با همکاری یکی از اقوام خانه‌ای بسازم که بدون این تسهیلات ساخت خانه برای من مقدور نبود.

وی با اشاره به اینکه برای دریافت اولین قسط از تسهیلات، باید زمین مورد نظر را برای ساخت تا اندازه‌ای آماده کرده و هزینه هایی را متقبل می شدیم، بیان کرد: همین مقدار هزینه نیز برای برخی از افراد مقدور نیست و زیر بار بدهی از دوست و آشنا می روند.

روستائیان درآمدی برای بازپرداخت تسهیلات ندارند

بهمنی ادامه داد: متولیان باید به این امر توجه  داشته باشند که تسهیلات ساخت مسکن روستایی را به ضعیف‌ترین قشر جامعه از منظر اقتصادی می‌دهند چرا که با توجه به خشکسالی‌های متعدد روستائیان درآمد خاصی ندارند.

وی با اشاره به افزایش قیمت تیرآهن، میلگرد، آجر و سنگ از ابتدای امسال، یادآور شد: این افزایش قیمت‌ها نشان از ضرورت افزایش مبلغ تسهیلات مسکن به ویژه در مناطق روستایی دارد.

عصمت معتمدی نیز که خانواده‌اش قصد ساخت خانه در یکی از روستاهای خراسان جنوبی را داشته‌اند، اظهار کرد: تسهیلات مسکن روستایی یک جا پرداخت نمی‌شود بلکه برای دریافت اولین قسط باید زمین را تا مرحله فونداسیون پیش ببریم که هزینه‌های میلیونی در بردارد.

وی بیان کرد: باید به این نکته توجه کرد که آیا روستایی توان اقتصادی پیش بردن زمین برای ساخته خانه تا مرحله پرداخت اولین قسط تسهیلات را دارد یا خیر که معمولا اکثر روستائیان چنین درآمدی را ندارند.

بهره‌مندی شهری‌ها از تسهیلات مسکن روستایی برای ساخت تفرجگاه

معتمدی با بیان اینکه نتیجه چنین وضعیتی دریافت تسهیلات توسط اهالی شهر و ساخت خانه در روستا شده است، ادامه داد: اهالی شهر نیز از این خانه‌ها به عنوان تفرجگاه استفاده کرده ولی روستایی در همان خانه غیر مستحکم خود زندگی می‌کند.

علی اصغر آسمانی مقدم، مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان کرد: طبق آخرین آمار در خراسان‌جنوبی حدود ۳۱۵ هزار و ۷۰ نفر در مناطق روستایی خراسان‌جنوبی زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به وجود سه هزار و ۵۶۰ آبادی در خراسان‌جنوبی گفت: هزار و ۷۵۲ آبادی خراسان‌جنوبی دارای سکنه و هزار و ۸۰۸ آبادی خالی از سکنه است که از تعداد آبادی دارای سکنه ۹۱۸ آبادی بالای ۲۰ خانوار و بقیه کمتر از ۲۰ خانوار جمعیت دارند.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان‌جنوبی اظهار کرد: حدود ۴۴.۵ درصد واحدهای مسکونی روستایی خراسان‌جنوبی دارای استحکام و مقاومت لازم هستند و ۴۱درصد فاقد استحکام لازم بوده و از خشت و گل ساخته شده‌اند.

آسمانی مقدم بیان کرد: حدود ۱۴.۵ درصد از خانه های روستایی نیز تا اندازه‌ای از استحکام برخوردار بوده و در برابر حوادثی چون زلزله‌های کم ریشتر مقاوم اند.

تسهیلات ۲۰ میلیونی با بازپرداخت ۱۵ ساله برای مسکن روستایی

وی با اشاره به ضرورت نوسازی و استحکام بخشی خانه‌های روستایی و ساخت مسکن مقام در روستاها گفت: در این راستا سالیانه هر تعداد از مردم که مراجعه کنند به آنان تسهیلات ۲۵ میلیونی با بازپرداخت ۱۵ ساله داده می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن  خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه تسهیلات را به طور معمول در سه قسط و در صورت ناتوانی اقتصادی فرد در چهار و پنج قسط پرداخت می‌کنیم، اظهار کرد: به محض اینکه فرد پی‌کنی ساختمان را انجام داد، اولین قسط پرداخت می‌شود.

آسمانی با بیان اینکه درست است که برای دریافت اولین قسط از تسهیلات باید زمین را تا اندازه‌ای آماده کنند، ادامه داد: این مسئله را به گونه‌ای پیگیری می‌کنیم که فرد متحمل هزینه بالایی نشود.

هر سرمایه‌گذاری که چراغ روستا را روشن نگه دارد یک اتفاق مثبت است

وی افزود: اینکه برخی از افراد شهری با دریافت تسهیلات در روستا خانه ساخته و به عنوان تفرجگاه استفاده می‌کنند را باید به فال نیک گرفت چرا که سرمایه‌گذاری در روستا به هر نوع چراغ آن آبادی را روشن نگه می‌دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان‌جنوبی گفت: باز هم در راستای کمک به خانه سازی روستائیان، اگر یک روستائی خانه غیر مستحکم خود را تخریب و تمایل به بنای خانه در همان محل داشته باشد علاوه بر تسهیلات ۲۵ میلیونی، حدود پنج میلیون وام بلاعوض نیز به او می‌دهیم.

آسمانی مقدم در زمینه افزایش تسهیلات وام مسکن روستایی نیز یادآور شد: افزایش مبلغ تسهیلات در اختیار استان نیست و هر ساله شورای پول و اعتبار در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند.

۷۰درصد پهنه خراسان جنوبی روی خط زلزله

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی چندی پیش در گفتگویی با مهر، اظهارکرده بود: در بین چهار مرحله مدیریت، بحران، پیشگیری مهمترین رکن مدیریت بحران است و از طرفی با توجه اینکه خراسان جنوبی یکی از زلزله خیز ترین استان های کشور است خانه های روستایی نیازمند مقاوم سازی است.

سید ابوالحسن میرجلیلی عنوان کرد: در خراسان جنوبی هر۱۰سال بصورت میانگین یک زلزله بالای شش ریشتر رخ می دهد که  روستاهای خراسان جنوبی به دلیل وسعت زیاد استان تحت تاثیر شدید این زلزله ها قرار می گیردند.

وی اضافه کرد: بهترین راه کاهش آسیب های زیان بار ناشی از زلزله پیگیری و اجرای طرح های کاهش اثرات این زلزله ها است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفته بود: در خصوص اجرای طرح مقاوم سازی روستایی که از سال ۸۴ ابلاغ شده اقدمات بسیار مناسبی در روستاهای خراسان جنوبی در بحث مقاوم سازی مساکن انجام شده است.

میرجلیلی گفت: بالغ بر ۷۰ درصد پهنه سرزمینی خراسان جنوبی روی خط زلزله قرار دارد.

عدم توانایی روستائیان در پرداخت اقساط مهمترین عامل بی توجهی به مقاوم سازی

وی با اشاره به عدم استقبال روستائیان خراسان جنوبی از طرح مقاوم سازی واحد های روستایی گفت: یکی از مشکلات اساسی در این زمینه عدم توانایی روستائیان خراسان جنوبی در بازپرداخت تسهیلات است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی عدم فرهنگ سازی و نداشتن مستندات لازم از سوی روستائیان را از عوامل کاهش استقبال روستائیان دانسته و  گفته است: در مسئله مقاوم سازی روستائیان نباید به دنبال خانه های وسیع و فاقد استحکام باشند بلکه باید اقدام به ساخت خانه کوچک اما مستحکم کنند.

هر چند اتفاقات مثبتی در ۴۰ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در زمینه ساخت خانه و مسکن در روستاها صورت گرفته است ولی در ادامه مسیر نباید بگذاریم که استحکام بخشی به خانه‌های خشت و گلی روستائیان تحت تأثیر افزایش قیمت آجر و تیرآهن و دیر پرداخت شدن اقساط تسهیلات قرار گیرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*