ضرورتِ طراحی برای زندگی

امروز خراسان جنوبی – زنگویی zangoei@birjandtoday.ir / طراحی برای زندگی، یکی از ضرورت های بسیار مهمی است که متأسفانه بدان کم توجهی می کنیم. اگر دقت کنیم خواهیم دید کسانی که برای یک شهر و دیار، طرح می نویسند و حتی طرح های نو و موفق در می اندازند، از توجه به هندسه زندگی خانوادگی گاه دچار غفلت می شوند. غفلتی که نظم زندگی را به چالش می کشد. چالش هایی چون توقع های انجام نشدنی، خواست هایی که برآورده نمی شود. توقع هایی که به مطالبه و انباشت آن تبدیل شده و زندگی را به التهاباتِ هولناک دچار می کند. این ها همه نشانگر نداشتن طرح برای زندگی و پیش از آن، به معنای نداشتن شناخت از زندگی و نقش آفرینانِ آن است. اگر شناخت بود و به طرح تبدیل می شد قطعا نتیجه چیز دیگری بود. جاودانیاد، آیت ا… صفائی حائری در صفحه ۲۰ کتاب “روابط متکامل زن و مرد” به این ماجرا نگاهی تأمل انگیز و درس آموز دارند و با تأکید بر نگاه روایت می فرمایند: در روایت هست که لو عَلِم الخلق کیف خلق ا… الخلق لم یَلُم أحدٌ أحداً . اگر مخلوقات خدا مى‌دانستند که خدا چگونه آنها را آفریده، ملامت‌ها کم مى‌شد. اگر اندازه و توانایى در نظر بیاید، تحمیل‌ها و پرخواهى‌ها کمتر خواهد شد.
– براى حرث و بهره بردارى، کاشتن و پیراستن و برداشتن لازم است. حوصله داشتن ، انتظار کشیدن ، ایجاد فرصت کردن و از فرصت‌هاى موجود بهره گرفتن ، لازم است. این ها وظیفه‌هایى است که از هدف‌ها و از خواسته‌هاى تو منشأ مى‌گیرد.
هر چه بیشتر بخواهى باید بیشتر اقدام نمایى. کسى که در سطح غریزه است، غریزه کارگزار اوست و او وظیفه‌اى ندارد. ولى آدمى که از این سطح بالاتر آمده، باید با مروّت و محبّت، به عمل روى بیاورد و با معرفت و محبّت از طرف خود توقع داشته باشد و با توسل و توجه به حق، بخواهد که نهال وصلت آنها زیر پاى شیاطین خرد نشود و در محدوده‌ دنیا نپوسد و براى همین چند روزه نباشد، که مى‌توان با همسر مهربان به آرامش و پوشش و بهره‌هاى بسیار رسید و مى‌توان تمامى دین و یا دو سوم دین و یا نصف دین و یا ثلث دین را حفظ‌ کرد.
استاد بر شناختِ ظرفیت ها تأکید دارند که این شناخت می تواند توقعات را با آن تراز کند. توقعات که تراز و مدیریت شد، زمینه اصلی دلخوری ها از میان برداشته می شود. این که درست شد، نگاه ها اصلاح می شود. با اصلاح نگاه ها، رفتارها سامان می یابند و این، همه زندگی را در اندازه و طرحی قرار می دهد که باید. این جاست که کاشت ها به داشت ها حفاظت و به برداشت ها به نتیجه می رسد و باز این برداشت ها خود آغازی می شود برای کاشتی دیگر و داشتی دیگر و برداشتی دیگر که زندگی، عرصه حرکت و تلاش و تکاپوست بر مدار ایمان. ترجمه عملی همان “انما الحیاه عقیده و جهاد” که امام حسین(ع) نقشه راه همه زندگی قرار داد. این حرکتِ ریشه گرفته در شناخت، راه را به مقصد موفقیت گره خواهد زد. از زندگی موفق هم زنان و مردان موفق، قامت کشیده پا به عرصه جامعه خواهند گذاشت….

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*