برگزاری همایش یاوران آب در دانشگاه صنعتی بیرجند

با همکاری شرکت آب و فاضلاب استان صورت گرفت
برگزاری همایش یاوران آب در دانشگاه صنعتی بیرجند
همایش یاوران آب با همکاری شرکت آب و فاضلاب شهری، آب منطقه ای و هلال احمر در دانشگاه صنعتی بیرجند برگزار شد.
معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در این جلسه به بیان مطالبی در خصوص چالش های فرآروی تامین آب شهری و نقش مشترکین در مدیریت مصرف آب پرداخت و اظهار کرد: از زمان قدیم با مشکل کم آبی در این منطقه مواجه بوده ایم اما پدران ما سازگاری بیشتری با وضعیت کم آبی نسبت به ما داشته اند.
مهندس محمود نادی با بیان اینکه در استان بیشتر از منابع آب زیرزمینی استفاده می کنیم، گفت: تنها در شهر طبس از آب سد نهرین برای آبرسانی به شهر استفاده می گردد.
وی متوسط مصرف آب مشترکین خانگی در شهر بیرجند به صورت ماهیانه را ۱۲ مترمکعب عنوان کرد و یادآور شد: کمترین میزان مصرف آب در بخش خانگی در کشور متعلق به استان خراسان جنوبی است.
مهندس نادی افزود: شاهد بیلان منفی دشت ها به صورت سالانه هستیم که در این زمینه اقداماتی در سایر بخش ها از جمله کشاورزی، صنعت و شرب انجام شده است که کافی نمی باشد.
معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی از وجود ۳۰ حلقه چاه، ۱۷۰ کیلومتر خط انتقال و ۱۵ ایستگاه پمپاژ برای انتقال آب در شهر بیرجند خبر داد و گفت: آب شهر از چهار دشت رکات، سربیشه، علی آباد و مرک تامین می شود.
*رسانه ملی می تواند نقش اساسی در زمینه فرهنگ سازی مدیریت مصرف آب داشته باشد
دکتر هاشمی رئیس دانشگاه صنعتی بیرجند در ابتدای این همایش ضمن خیرمقدم به مدعوین بر فرهنگ سازی مصرف آب تاکید کرد و گفت: رسانه ملی در این زمینه می تواند نقش اساسی ایفا کند.
مدیرعامل سازمان هلال احمر خراسان جنوبی نیز در این همایش با بیان اینکه میزان آب در دسترس برای شرب بسیار محدود است، اظهار کرد: از کل آبهای موجود در کره زمین دو و نیم درصد آن شیرین است که از این میزان نیز ۶۸ درصد آن در قالب یخچال ها و برف ها می باشد.
دکتر شهریاری اظهار کرد: سازمان هلال احمر یک سازمان مردم نهاد، با رویکرد بین المللی برای کمک به مردم در بحران های مختلف می باشد و از آنجا که مسئله کمبود آب به یک بحران تبدیل شده است سازمان هلال احمر به بحث فرهنگ سازی مصرف بهینه آب ورود پیدا کرده تا بتوانیم هشدارهای جدی را در این خصوص به مسئولین و مردم اعلام کنیم.
وی با بیان اینکه کشاورزی بزرگترین مصرف کننده آب در کشور است، تصریح کرد: اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی باید با اقدامات حاکمیتی تحقق پیدا کند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی نیز در این همایش با بیان اینکه کمبود بارندگی در کشور نسبت متوسط جهانی وجود دارد، اظهار کرد: متوسط بارندگی جهان، ۷۵۰ میلیمتر، در کشور ۲۵۰ میلیمتر و در استان خراسان جنوبی ۱۲۵ میلیمتر می باشد که نشان دهنده تفاوت فاحش میزان بارندگی استان حتی با میانگین کشوری است.
مهندس امامی از تدوین برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت سازگاری با کم آبی در استان با همکاری دستگاه های فرابخشی خبر داد و یادآور شد: در این برنامه در افق کوتاه مدت باید کسری مخازن استان را مرتفع کنیم همچنین باید روند بهبود راندمان در بخش کشاورزی نیز تسریع شود.

 

 

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان این‌که باید نسبت به صرفه‌جویی در مصرف آب فرهنگ‌سازی شود، گفت: بیشترین میزان مصرف آب در بخش کشاورزی است و باید الگوی مصرف آب در این بخش اصلاح شود.

به گزارش خبرنگار خاورستان، محمدرحیم شهریاری مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی پیش از ظهر امروز در همایش یاوران آب در دانشگاه صنعتی بیرجند، اظهار کرد: در وضعیت فعلی حدود ۹۷٫۵ درصد آب دنیا در اقیانوس‌ها و دریاها وجود دارد و تنها ۲٫۵ درصد آب موجود شیرین و قابل استفاده است.

وی افزود: از این ۲٫۵ درصد آب شیرین موجود در جهان ۶۸ درصد آن به صورت برف و یخ و ۳۰ درصد آن نیز آب‌های زیرزمینی و فقط ۰٫۳ درصد آن در رودخانه‌ها و قابل شرب است.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی به وضعیت آب در کشور ما که یک کشور خشک است اشاره کرد و گفت: ۹۲ درصد آب کشور در بخش کشاورزی، ۷ درصد آب شرب و یک درصد در صنعت به مصرف می‌رسد.
شهریاری با بیان این‌که حدود ۳۰ درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی مفید بوده و بقیه آن هدر می‌رود، خاطرنشان کرد: بین منابع آب ورودی و میزان مصرف آب تعادل وجود ندارد و یک بحران بزرگ رخ داده است.
وی با اشاره به این‌که در حال حاضر خراسان جنوبی با ۲۰ سال و کشور با ۱۴ سال خشکسالی رو به رو است، افزود: کمبود منابع آب یکی از معضلاتی است که با آن رو به رو هستیم و جمعیت‌های بین المللی هلال احمر به عنوان یک مسئله که انسان را تهدید می‌کند به آن ورود پیدا کرده‌اند.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به این‌که جمعیت هلال احمر همایش‌هایی را برگزار می‌کند تا اهمیت موضوع آب را نشان دهد، گفت: در خراسان جنوبی نیز جلساتی در
همین زمینه برگزار شده است.
شهریاری با بیان این‌که برای برون رفت از مشکل بی‌آبی باید تمام دستگاه‌ها ورود پیدا کنند، خاطرنشان کرد: ما باید در حقیقت به فکر فرهنگ‌سازی باشیم چرا که برای این مایع ارزشمند هیچ جایگزینی وجود ندارد.
وی با بیان این‌که باید نسبت به صرفه‌جویی در مصرف آب فرهنگ‌سازی شود، افزود: بیشترین میزان مصرف آب در کشاورزی است و باید الگوی مصرف آب در این بخش اصلاح شود و یک کار شبانه‌روزی و تشکیلاتی جدی را می‌طلبد.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی نشست زمین را یکی دیگر از مشکلات بی‌آبی بیان کرد و گفت: میانگین بارندگی تا دی ماه سال ۹۶ یک میلی‌متر بوده است که کمترین میزان بارندگی در کشور است.
شهریاری با بیان این‌که در زمینه مراقبت از آب، تصفیه و اکتشاف آن باید تمام دستگاه‌های ذی‌ربط مشارکت داشته باشند تا با بحران بی‌آبی مقابله کنیم، یادآور شد: دانشگاهیان و رسانه‌ها می‌توانند نقش مهم و حیاتی در فرهنگ‌سازی و صرفه‌جویی در مصرف آب داشته باشند.
سید حجت هاشمی سرپرست دانشگاه صنعتی بیرجند نیز در این همایش ضمن خیر مقدم به میهمانان، اظهار کرد: ارزش و اهمیت آب بسیار زیاد است اما ما قدر و ارزش این نعمت الهی را نمی‌دانیم.
وی افزود: در مورد صرفه جویی در مصرف آب باید فرهنگ‌سازی شود و دستگاه هایی مانند صدا و سیما و رسانه‌ها باید در این موضوع ورود پیدا کنند.

 

 

امضا تفاهم نامه آموزشی برای ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب

برای اولین بار تفاهم نامه آموزشی و پژوهشی در زمینه ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب بین مدیران عامل دو سازمان هلال احمر و آب منطقه‌ای خراسان جنوبی به امضاء رسید.

به گزارش ایسنا منطقه خراسان جنوبی، سیدحجت هاشمی، امروز ۲۴ مهرماه، در همایش یاوران آب، نمایشگاه خشکسالی و رژه خودرویی نیروهای هلال احمر استان با همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه صنعتی بیرجند و همکاری کانون هلال احمر در دانشگاه صنعتی بیرجند بر ضرورت بحران آب منطقه و صرفه جویی در مصرف آب تاکید کرد.

حسین امامی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی نیز با اشاره به اینکه با کمک یکدیگر می‌توانیم در مصرف آب صرفه جویی کنیم، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین عواملی که در آینده می‌تواند جنگ در بر داشته باشد، بحران جدی آب است.

وی با تاکید بر اینکه خراسان جنوبی از ماهیت مناسبی در حوزه منابع آبی برخوردار نیست، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف ما عبور از بحران آب در استان است که با تکیه بر همت مردم می‌توانیم از این بحران به سلامت عبور کنیم و در نظر داریم مخزن‌های ذخیره آب را در استان افزایش دهیم.

در پایان این همایش، برای اولین بار تفاهم نامه آموزشی و پژوهشی در زمینه ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب بین مدیران عامل دو سازمان هلال احمر و آب منطقه‌ای خراسان جنوبی به امضا رسید.

فرهنگ سازی مصرف بهینه آب از مراکز آموزشی آغاز شود

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: بهترین مکان برای فرهنگ سازی مصرف درست آب، مدارس، دانشگاه‌ها و مهد کودک‌ها است.

به گزارش ایسنا منطقه در خراسان جنوبی، محمدرحیم شهریاری، امروز ۲۴ مهر، در همایش یاوران آب، اظهار کرد: در راستای بحث خشکسالی‌های پی‌درپی و کمبود آب در کشور و به خصوص خراسان جنوبی، جمعیت هلال احمر برنامه‌ای را مبنی بر اینکه فرهنگ سازی در بحث‌های صرفه جویی و اصلاح الگوی مصرف جامعه و توجه مدیران و مسئولین کشور به اهمیت این موضوع پایه ریزی کرده است.

وی بیان کرد: همایش یاوران آب با همکاری شرکت آب منطقه‌ای، فاضلاب شهری، دانشگاه صنعتی بیرجند و همچنین همکاری‌ کانون جوانان هلال احمر دانشگاه صنعتی برگزار شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی بیان کرد: هلال احمر وظیفه خود می‌داند اگر خطری جامعه را تهدید کند مردم را هوشیار کرده و در برابر این تهدید آنان را محافظت کند.

شهریاری با بیان اینکه بهترین مکان برای فرهنگ سازی مدارس، دانشگاه‌ها و مهد کودک‌ها است، افزود: قصد داریم با فرهنگ سازی، الگوی کم مصرف کردن و صرفه جویی را در بین جامعه رواج دهیم.

وی با بیان اینکه به همین منظور تفاهم‌نامه‌ای امضا شد تا این فرهنگ سازی با همکاری شرکت آب منطقه‌ای و جمعیت هلال احمر استان انجام شود، خاطرنشان کرد: رویکرد این تفاهم نامه مدیریت منابع آب در استان است و امیدواریم بتوانیم فرهنگ سازی را به شکل درست در جامعه انجام دهیم.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*