رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خبر داد: کاهش ۵/۳۸ درصدی حریق و ۲۹ درصدی حوادث در بیرجند

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند گفت: هفتم مهر به پاسداشت زحمات و جانفشانی های آتش نشانان در دوران دفاع مقدس و شهدایی که به نظام اسلامی تقدیم نموده اند، به نام روز ایمنی و آتش نشانی نامگذاری شده است.

زحمات و تلاش های آتش نشانان و امدادگران دیده نمی شود
علی حسینی در آستانه روز آتش نشانی و خدمات ایمنی در نشستی خبری افزود: طی هشت ماه اخیر حدود ۱۰ تا ۱۵ حادثه حریق گسترده در سطح استان رخ داد که اگر توسعه پیدا می کرد و اقدامات مؤثر و به هنگام همکاران نبود تلفات جانی جبران ناپذیر و خسارات مالی فراوانی در پی می داشت، هر چند که زحمات و تلاش های آتش نشانان و امدادگران ما که با عشق و علاقه به سرعت برای مقابله با حوادث خود را به محل حادثه می رسانند، دیده نمی شود اما آنان به دل حادثه و حریق می زنند تا به افراد گرفتار و نیازمند امدادرسانی و خدمات لازم را ارائه کنند.
ضرورت همکاری مردم در بازکردن مسیر عبور خودروهای امدادرسان
وی با اشاره به اهمیت حیاتی زمان رسیدن امدادگران به محل حوادث و تأثیر ثانیه های طلایی در امدادرسانی به ویژه در ساعات اوج ترافیک، از شهروندان خواست در راستای بازکردن مسیرها برای عبور خودروهای امدادگران تعامل لازم را داشته باشند تا زمان رسیدن آتش نشانان و امدادگران به صحنه حوادث به حداقل ممکن برسد.
به گفته وی در حالیکه میانگین جهانی زمان رسیدن امدادگران به محل حادثه در محدوده های خدمات شهری ۳ دقیقه است این زمان در سال گذشته در بیرجند ۲ دقیقه و ۵۲ صدم ثانیه بود که متأسفانه در سال جاری به ۳ دقیقه و ۶ صدم ثانیه افزایش یافته که علت اصلی آن مباحث ترافیکی است. ضمن اینکه فرسودگی خودروها نیز تأثیر خود را دارد و همه ما باید تلاش و همکاری کنیم تا زمان رسیدن امدادگران به محل حادثه به حداقل زمان ممکن کاهش یابد.

کاهش ۵/۳۸ درصدی آمار حریق ها و ۲۹ درصدی آمار حوادث
رئیس سازمان آتش نشانی وخدمات ایمنی شهرداری بیرجند همچنین گفت: تعداد حریق های رخ داده در بیرجند از مهرماه ۹۵ تا مهرماه ۹۶ ، ۵۹۱ مورد و تعداد حوادث دیگر ۹۳۲ مورد بوده که خوشبختانه از مهرماه ۹۶ تا مهرماه امسال تعداد حریق ها به ۳۶۳ مورد و تعداد حوادث به ۶۵۶ مورد کاهش یافته است و این کاهش ۵/۳۸ درصدی آمار حریق ها و کاهش ۲۹ درصدی آمار حوادث، بسیار امیدوار کننده و باعث خوشحالی است و این کاهش حوادث و حریق ها در حقیقت ثمره عملکرد حوزه آموزش و پیشگیری درون سازمانی و برون سازمانی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند می باشد و لذا من دست همکارانم را به این خاطر می بوسم و صمیمانه از آنها قدردانی می کنم و البته تلاش های ما برای کاهش بیشتر این آمارها ادامه دارد.

کاهش تعداد مصدومان نسبت به سال گذشته
حسینی با بیان اینکه از مهرماه سال ۹۵ تا مهرماه سال ۹۶ تعداد ۷ نفر در حوادث و حریق ها در بیرجند جان باختند افزود: این تعداد در حد فاصل مهرماه ۹۶ تا مهرماه ۹۷ به ۹نفر افزایش یافته که البته ۵ نفر از متوفیان مربوط به حادثه واژگونی خودروی سواری در خارج از محدوده خدمات شهری بوده است. تعداد مصدومین نیز از ۱۱۷ نفر به ۷۳ نفر کاهش یافته و آمار نجات یافتگان هم با توجه به کاهش آمار حوادث و حریق ها از ۷۳۶ نفر به ۴۹۶ نفر رسیده است. در مجموع تعداد حوادث و حریق های رخ داده در بیرجند از ۱۵۲۲ مورد طی مهرماه ۹۵ تا مهرماه ۹۶ به ۱۰۱۹ مورد در حد فاصل مهرماه ۹۶ تا مهرماه ۹۷ کاهش یافته است.
بیش از ۹۲ هزار مورد مزاحمت تلفنی برای ۱۲۵ طی ۲ سال
وی اضافه کرد: همچنین از مهرماه ۹۵ تا مهرماه ۹۶ تعداد ۵۱ هزار و ۶۹ تماس و از مهرماه ۹۶ تا مهرماه امسال تعداد ۴۴هزار و۱۷۰ مورد تماس با سامانه ۱۲۵ سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند برقرار شده که در سال گذشته ۱۵۲۲ مورد از تماس ها و امسال ۱۰۱۹ مورد از تماس ها اعلام مأموریت بوده است و متأسفانه ۴۹ هزار و ۵۴۶ تماس در سال قبل و ۴۳ هزار و۱۵۱ تماس در سال جاری را مزاحمت ها تشکیل می دهند که اغلب توسط کودکان و یا افرادی که در شماره گیری مشکل دارند صورت می گیرد و جا دارد شهروندان برای جلوگیری از اشغال بی مورد سامانه ۱۲۵ با هدف ارائه خدمات به هنگام از سوی امدادگران و آتش نشانان نظارت بیشتری بر کار فرزندان خردسال خود داشته باشند.

ارائه خدمات آموزشی درون و برون سازمانی
وی در ادامه از ارائه ۲۱ هزار و ۸۸۵ نفر ساعت آموزش در حوزه ادارات، کارخانجات و سازمان ها و ۷۶۲۷ نفر ساعت آموزش برای آتش نشانان داوطلب و نیز ۷۲ هزار و ۸۷ نفر ساعت آموزش برای مراکز آموزشی و همیاران آتش نشان به عنوان اقدامات آموزشی برون سازمانی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند نام برد و اظهار کرد: در بحث آموزش های تخصیصی درون سازمانی نیز ۱۰ هزار و۱۰۹ نفر ساعت خدمات آموزشی ارائه شده است.

ایستگاه ۶ بیرجند قهرمان مسابقات استانی عملیاتی
و ورزشی آتش نشانی
وی افزود: علاوه براین در حوزه تربیت بدنی ، اخیرا اولین دوره مسابقات عملیاتی و ورزشی را با شرکت ۶۰ نفر از آتش نشانان استان در سه رده سنی در بیرجند به عنوان یادواره شهدای آتش نشان و شهدای حادثه تروریستی اهواز برگزار کردیم که در بخش تیمی، تیم ایستگاه شماره ۶ بیرجند متشکل از محمود قویدل، ناصر مهرپرور، جواد مقری و غلامرضا علی آبادی اول و تیم های ایستگاه شماره یک بیرجند و شرکت کویرتایر بیرجند دوم و سوم شدند. در بخش انفرادی نیز در رده سنی ۲۷ تا ۳۲ سال محمود قویدل، ناصر مهرپرور و حسین بهارشاهی، در رده سنی ۳۳ تا۳۸ سال جواد مقری، مصطفی بکتاش و محمد شیری و در رده سنی ۳۹ تا ۴۴سال امید مودی، محمدرضا جعفری و حسین رجایی مقام های اول تا سوم را کسب کردند.

راه اندازی سایت آموزش تخصصی در ۸ آیتم
برای اولین بار در استان
حسینی همچنین از راه اندازی سایت آموزش تخصصی آتش نشانان با پیش بینی زمینی به مساحت ۵ هزار مترمربع در ابتدای جاده فوداج خبر داد و گفت: برای شروع، ارائه آموزش های تخصصی را در ۸ آیتم امداد و نجات در چاه، آموزش اطفای حریق در کانکس دمو، آموزش اطفای حریق در کانکس آتک، آموزش و شبیه سازی اطفای حریق در مخازن سوخت، آموزش نجات در ارتقا و کوهستان، آموزش حریق در زیرزمین، آموزش رهاسازی در تصادفات جاده ای و آموزش جستجو و نجات در دود در ۲ هزار متر مربع از فضای ۵ هزار متر مربع پیش بینی شده آغاز کرده ایم.

تجهیز خودروهای تیم غواصی و امداد و نجات کوهستان و …
وی از تجهیز یکدستگاه خودروی عملیاتی غواصی و ساماندهی تیم غواصی، تجهیز یکدستگاه خودروی عملیاتی امداد و نجات کوهستان و تجهیز ایستگاه ها به نرم افزار مدیریت فرماندهی عملیات و ارتقای نرم افزار آماری ناجی و ارتباط ۶ ایستگاه عملیاتی با شبکه اتوماسیون اداری در حوزه انفورماتیک به عنوان اقدامات صورت گرفته در سال جاری نام برد و اظهار کرد: همچنین از محل اعتبارات تملک دارایی ۳ میلیارد ریال تجهیزات اطفای حریق و امداد و نجات خریداری گردیده که همزمان با روز ملی آتش نشانی و خدمات ایمنی به ناوگان سازمان اضافه خواهد شد.
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند افزود: اقدامات قابل توجهی از جمله بررسی نقشه های ساختمانی، ارائه دستورالعمل و مشاوره ایمنی برای صدور پروانه کار ساختمانی و ثبت در نرم افزار و بایگانی آنها، بازدید ایمنی استعلام محضر و پایان کار ساختمانی، تمدید پروانه، بازرسی واحدهای تجاری و ارائه اخطاریه، کارشناسی علت یابی حوادث، بازدید و مشاوره و ابلاغ نواقص ادارات، بررسی فرم های آسانسورهای دارای نقص و … نیز در حوزه معاونت برنامه ریزی و پیشگیری سازمان انجام می شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*