رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خبر داد: اجرای ۵ پروژه توسط ایدرو در استان

به مناسبت دهه تولید که از ۱ تا ۱۰ تیرماه است، داوود شهرکی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به همراه علی علیزاده بیرجندی رئیس و اعضای هئیت رئیسه اتاق اصناف مرکز استان و عباس جرجانی مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان جنوبی با حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه دیدار کردند. در این نشست از اجرایی شدن ۵ پروژه بزرگ توسط سازمان توسعه صنایع ایران وابسته به وزارت صنعت (ایدرو) در ۵ نقطه خراسان جنوبی خبر داده شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اعلام این خبر گفت: طرح مطالعات این ۵ پروژه را به زودی به ما اعلام خواهند کرد. شهرکی افزد: ظرفیت بالای خراسان جنوبی در حوزه معدن، صنایع معدنی و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی منجر به ورود و سرمایه گذاری آستان قدس رضوی در شهرستان های کمتر توسعه یافته استان خراسان جنوبی برای تجهیز و آماده سازی ۳ پروژه در حوزه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در استان شده است. وی با تأکید براینکه فقط ۵ درصد از معادن استان به صورت خام خارج می شود، بیان کرد: معادن استان یک مرتبه فرآوری را دارند که در همین راستا در شهرستان های سرایان، فردوس و بشرویه چندین واحد صنعتی خاک های صنعتی به بهره برداری خواهد رسید.
دوکوهانه واردات دام را آغاز کرد
این مقام مسئول با اشاره به اینکه بزرگترین پروژه اقتصادی خراسان جنوبی در نیمه اول سال آینده به بهره برداری خواهد رسید گفت: در این پروژه ۷۰۰اشتغال ایجاد خواهد شد. شهرکی به ارائه پروژه فولاد قاین به مدیریت وزارت صنعت اشاره کرد و افزود: مقررشد که وزارت صنعت این طرح را مدیریت کند و به هر اندازه که سرمایه گذاری کرد به همان نسبت هم سهام دریافت کند چرا که علت طولانی شدن این پروژه اختلافات بین سهامداران بخش خصوصی بوده است. وی از صادرات ۹۰۰ میلیون دلاری کالا از مرزهای خراسان جنوبی خبرداد و عنوان کرد: از این مقدار ۱۸۰ میلیون دلار مربوط به کالاهای تولیدی خراسان جنوبی است. او بازارچه های مرزی را موجب توسعه استان دانست و تأکید کرد: با وجود مخالفت کشور افغانستان مرز دوکوهانه برای واردات دام آغاز به کار کرده است.
فروش کالای خارجی مجوز ندارد
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به صنایع استان داده شد، گفت: با توجه به حمایت از شعار سال در سالجاری فروشگاه های دولتی مجاز به فروش کالای خارجی که تولید داخل دارد نیستند و با آنها برخورد خواهد شد. شهرکی درخصوص اراضی کارخانه فولاد خوسف گفت: در سال های گذشته اراضی زیادی تملک شده بود که اصلا نیازی به آن نبوده است و برای راه اندازی کارخانه فولاد فقط ۲۰۰ هکتار نیاز است و ۴۰۰ هکتار دیگر به مردم باز می گردد چرا که خرید این مقدار زمین در توان کارخانه فولاد نیست.
از پتانسیل دانشگاه ها استفاده شود
نماینده ولی فقیه و امام جمعه بیرجند عنوان کرد: استفاده از ظرفیت و پتانسیل دانشگاه ها در تمامی امور امری ضروری است. حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا عبادی با بیان اینکه اگر در همه امور به مکتب غنی اسلام برگردیم و از دایره سخن خارج و جنبه عملی امور را در نظر داشته باشیم قطعا دیگر هیچ مشکلی نخواهیم داشت، افزود: به رغم اینکه انسان از نظر روحی متعلق به این دنیا نیست اما در این دنیا آزمایش نیز می شود. وی با اشاره به اینکه مسئولیت ها میدان آزمایش مردان است، گفت: مسائل اقتصادی از نیازهای اولیه هر انسانی است که باید برطرف شود. وی با بیان اینکه توزیع نیازهای انسان در زمین باید عادلانه باشد، عنوان کرد: هدف از خلقت انسان انجام امور بزرگ و آزمایش کردن او در صحنه های سخت زندگی است. وی با اشاره به اینکه اگر گوش شنوا داشته باشیم قطعا تجربه های چهل ساله انقلاب و رهنمودهای مقام معظم رهبری کارساز است، عنوان کرد: امروز باید یک حرکت جدید ماندگار بر اساس عدالت و با استفاده از رهنمودهای رهبری را انجام دهیم.
بسته های تشویقی برای حمایت از کالای ایرانی
رئیس اتاق اصناف مرکز استان نیز در این دیدار از تدوین بسته های تشویقی برای اصناف در جهت حمایت از کالای ایرانی خبرداد و عنوان کرد: در حال رایزنی با شهرداری، امور مالیاتی و بیمه هستیم که اصناف کالای ایرانی عرضه کنند و آنها هم تخفیف بدهند. علیزاده افزود: در خراسان جنوبی ۲۲ هزار واحد صنعتی در قالب ۴۸ اتحادیه فعالیت دارند که از این تعداد ۱۳ هزار صنف در مرکز استان هستند.شیوا، عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی معدن خراسان جنوبی از وجود مواد معدنی لیتیوم (یکی از موادهای باارزش در حوزه ساخت هواپیما) در خراسان جنوبی خبرداد و عنوان کرد: براساس طرح مطالعاتی از ۷۳ معدن بنتونیت ۲ معدن آن مواد معدنی لیتیوم دارد که یکی از منحصر به فردترین مواد کشور است. وی بیان کرد: دانشگاه بیرجند به همراه نظام مهندسی معدن استان می تواند پروژه های خوبی را آغاز کند اما در حوزه پژوهش آزمایشگاهی نیازمند یک دستگاه به مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان هستیم که نیاز به مساعدت دولت دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*