در کارگروه تخصصی زنان و خانواده استان مطرح شد: تهیه طرح های عملیاتی برای حمایت از زنان سرپرست خانوار

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری به دستگاه های عضو کارگروه تخصصی زنان و خانواده استان یک هفته مهلت داد تا نظرات خود را به منظور ارائه طرح با هدف حمایت از زنان سرپرست خانوار برای ارائه و دفاع در شورای اجتماعی کشور اعلام کنند.
جلسه کارگروه تخصصی زنان و خانواده استان روز گذشته به ریاست معاون، سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری برگزار شد. مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری در ابتدای این جلسه از بررسی طرح تاب آوری و توان افزایی و طرح یاوران آسمانی به عنوان دو دستور کار جلسه نام برد و گفت: طرح تاب آوری و توان افزایی در سال گذشته توسط نهاد ریاست جمهوری به استان ها ابلاغ شد و منابع آن نیز قبلا مشخص گردیده بود که با پیگیری های صورت گرفته دانشگاه بیرجند نسبت به بومی سازی ، ترجمه و ویراستاری آن اقدام که به چاپ کتابی منجر شد و این کتاب مبنای کار قرار گرفت.

طرح تاب آوری و توان افزایی استان ، نقشه راه کشور
نفیسه نخعی افزود: این طرح که در سال گذشته توسط دکتر خامسان رئیس دانشگاه بیرجند اجرایی شد به عنوان نقشه راه در کل کشور مطرح شد که یک افتخار برای استان است.
وی اضافه کرد: کارگروه تخصصی زنان و خانواده، پتانسیل خوبی برای ارائه طرح و پیگیری آن در شورای برنامه ریزی برای تخصیص اعتبار است و جا دارد که دستگاه ها طرح های اشتغالزایی خود را به کارگروه ارائه دهند تا بتوانیم از طریق شورای برنامه ریزی برای این طرح ها اعتبار جذب کنیم. به گفته وی، جامعه هدف طرح محلات حاشیه شهر بیرجند است و می توان برای سایر شهرها نیز این طرح را اجرایی کرد.
بافت گلیم توسط زنان سرپرست خانوار
در ادامه دکتر خامسان رئیس دانشگاه بیرجند روند کار اجرای طرح تاب آوری و توان افزایی را تشریح کرد و با بیان اینکه در این طرح، گسترش تاب آوری اجتماعی و تسهیل گری در این راستا مد نظر قرار دارد، گفت: در پایان کار، کتاب ۱۰۰ صفحه ای با نزدیک به ۴۰۰ صفحه متن به چاپ رسید که کتاب الگوست و در ادامه نیز با حمایت معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، طرحی را برای حمایت از زنان سرپرست خانوار در حاجی آباد بیرجند اجرا کردیم و با تهیه دارها و نخ، بافت گلیم را توسط زنان سرپرست خانوار پیگیر شدیم که به هنگام فروش تنها پول نخ را کسر می کنیم و همین طرح را در سال ۹۷ نیز بزودی در چهکند یا نقطه ای دیگر آغاز خواهیم کرد.

۱۵ هزار زن سرپرست خانوار استان تحت پوشش امداد
مدیرکل کمیته امداد استان نیز با بیان اینکه اگر قدرت تاب آوری زنان سرپرست خانوار در مقابله با مشکلات افزایش نیابد، رشد آسیب های اجتماعی را شاهد خواهیم بود، گفت: بیش از ۱۵ هزار نفر زن سرپرست خانوار در استان تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند و بیش از ۱۷۰۰ نفر از آنان تسهیلات اشتغالزایی دریافت کرده و به درآمد نسبی رسیده اند. ضمن اینکه ۲۴۰۰ زن سرپرست خانوار و یا عضو خانواده بی سرپرست یا بدسرپرست نیز با تحویل مواد اولیه در بافت فرش فعالیت دارند و این فرش ها در بازار تهران به فروش می رسد و تنها پول نخ کسر می شود. البته با توجه به رکود بازار فرش، با وجود اینکه عمده فرش ها در انبارهای تهران باقی مانده اما پول آن به مددجویان پرداخت شده است.
سلم آبادی با اشاره به اینکه امسال نیز ۴۰۰ خانوار را در طرح تاب آوری اقتصادی انتخاب کرده ایم و در پایان سال خروجی خوبی در این زمینه خواهیم داشت، افزود: مستمری خانواده های تحت پوشش کمیته امداد ۱۴ درصد افزایش یافته است.

رتبه سوم در ایجاد صندوق های ویژه بانوان
زنگنه مدیر صندوق کارآفرینی امید در استان نیز با بیان اینکه خراسان جنوبی سومین استان کشور در زمینه ایجاد صندوق های محلی برای بانوان است، گفت: حدود ۱۷۰ صندوق محلی ویژه بانوان داریم که ۱۳۰ صندوق را تحت حمایت داریم و اخیرا هم موافقت شده که هزار صندوق دیگر در کشور راه اندازی شود که ۵۰صندوق سهم استان است.
در ادامه نیز مجری طرح یاوران آسمانی گزارشی از روند اجرای این طرح خودجوش در مسجد الحسین جوادیه و شمال شهر بیرجند با شرکت بیش از ۱۰۰ زوج جوان، ۱۰۰ نفر از پدران و مادران، ۲۰۰ نفر دختر و پسر در دوره های آموزشی ارائه داد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری نیز در پایان این جلسه از کارگروه زنان و خانواده به عنوان کارگروهی هماهنگ کننده و سیاستگذار نام برد و گفت: متأسفانه در برخی از موارد در این کارگروه شاهد برخی موازی کاری ها از سوی دستگاه های عضو هستیم. اسماعیلی از تلاش رئیس دانشگاه بیرجند در خصوص طرح تاب آوری و توان افزایی قدردانی کرد و با اشاره به اینکه باید در این کارگروه به طرح عملیاتی و اجرایی مختص حمایت از زنان و خانواده برسیم، افزود: دستگاه های زیربط عضو کارگروه یک هفته مهلت دارند تا نظراتشان را برای ارائه طرح اولویت دار عملیاتی و زودبازده با هدف حمایت از زنان سرپرست خانوار ارسال و دفاع از آن در شورای اجتماعی کشور اعلام نمایند.
وی با ذکر اینکه با وجود این همه دستگاه عریض و طویل اگر نتوانیم برای رفع مشکلات خانواده های بی سرپرست و زنان سرپرست خانواده کاری بکنیم یک ضعف است، اظهار کرد: البته در کنار پیگیری جدی معضلات و مشکلات، باید اقدامات صورت گرفته را هم دید و بیان کرد زیرا کمک این دولت به اقشار تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نسبت به گذشته چشمگیر و قابل توجه بوده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*