اخبار علمی

آیا عوامل بیماری‌زای موجود در استخر با مواد ضدعفونی‌کننده از بین می‌روند؟

استخر

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC)اعلام کرد: استخر هتل ممکن است یک سرگرمی مورد علاقه باشد، اما در واقع آبی مملو از مشکلات بهداشتی است.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان و به نقل از بیزینس تراولر، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده گزارش داد که یکی از سه مورد شیوع بیماری‌های خاص در بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ مربوط به استخر هتل‌ها بوده است.

بسیاری از بیماری‌های ناشی از استخر شامل انگل کریپتوسپوریدیوم، باکتری سودوموناس و لژیونلا است که به تمیزکننده‌ها و ضد عفونی‌کننده‌ها مقاوم هستند.

کریپتوسپوریدیم موجب اسهال، لژیونلا باعث مشکلات تنفسی و سودوموناس باعث ایجاد عفونت‌های پوستی می‌شود.

انگل کریپتو به دلیل شنا کردن افراد مبتلا به انگل در استخر منتشر شده و موجب آلودگی سایر افراد با فرو بردن آب استخر خواهد شد.

میشل هلاسا R.N.، M.P.H مدیر برنامه‌ریزی بهداشت و سلامتی CDC می‌گوید: آب مسموم به کریپتو باعث ایجاد بیماری کودکان و بزرگسالان و مشکلاتی مانند اسهال ، گرفتگی معده، تهوع و استفراغ خواهد شد. کلر قادر به از بین بردن کریپتو نیست.

باکتری‌های لژیونلا و سودوموناس نیز در یک محیط لجن‌آلود به دلیل عدم روش صحیح برای پاکسازی در استخر رشد می‌کنند.

چشم

مطالعه جدید نشان می دهد لکه های زرد کوچک در چشم می تواند نشانه اولیه دمانس یا زوال عقل باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، به گفته محققان، لکه های زرد درون چشم متشکل از رسوبات چربی و کلسیم هستند که در لایه زیر شبکیه تشکیل شده و با اسکن قابل مشاهده هستند. از مدت های طولانی این لکه ها از نشانه های اولیه پیری تلقی شده و به نظر پزشکان بی خطر بوده اند. اما یافته ها نشان می دهد ۲۵ درصد افراد مبتلا به آلزایمر دارای تعداد بیشتری از این لکه ها هستند حال آنکه در ۴ درصد افراد عادی این لکه ها مشاهده شده است.

«آیمر لنگیل»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کوئین ایرلند، در این باره می گوید: «ما دریافتیم نواحی بیشتر مرتبط با لکه زرد در بیماران آلزایمری وجود دارد.»

نتایج همچنین نشان داد افراد مبتلا به آلزایمر دارای عروق خونی ضخیم تری هستند که ممکن است روند جریان خون را کُندتر نماید. از اینرو محققان تاکید می کنند که اسکن لکه های زرد و بررسی عروق خونی چشم ها می تواند ابزار ارزشمندی در بررسی بیماری آلزایمر باشد.

به گفته لنگیل، «تشخیص بیماری مغز از طریق چشم ها دشوار است. اما ما می توانیم از تصویربرداری اُفتالمولوژیک برای روند پیشرفت بیماری و کنترل تاثیر داروهای مورداستفاده در مقابله با آن استفاده کنیم.»

به گفته محققان، جلسات تصویربرداری از چشم تنها ۲۰ ثانیه بطول انجامیده و بسیار غیرتهاجمی است.

محققان امیدوارند تصویربرداری از چشم ابزار قدرتمندی در کنترل روند پیشروی چشم باشد. این راهکار می تواند در تشخیص زودهنگام زوال عقل بسیار مفید و سودمند باشد.

پله نوردی

تحقیقات نشان می دهد پیاده روی، دویدن، بالارفتن از پله ها و انجام ورزش های پا برای بهینه سازی توانایی عملکرد سیستم عصبی لازم و ضروری است.

به گزارش خبرنگار مهر، یافته های این مطالعه بر روی موش ها بر پیچیدگی رابطه بین پاها و مغز تاکید دارد.

«رافائلا آدامی»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه دیگلی اِستادی ایتالیا، در این باره می گوید: «همه ما باید برای حفظ سلامت مغزمان تحرک داشته باشیم، راه برویم، بدویم، و از ماهیچه های پاهایمان برای بالارفتن از پله ها استفاده کنیم. یافته های ما نشان می دهد که چقدر سبک زندگی بی تحرک موجب تحلیل سلامت کلی مغز می شود.»

مطالعه جدید شامل مهار پاهای عقب موش ها به مدت ۲۸ روز بود. موش ها می توانستند از پاهای جلویی خود استفاده کنند و مثل همیشه بخورند و از خود محافظت نمایند. هیچ نوع استرس اضافی در آنها مشاهده نشد.

اما با مطالعه بیشتر در نواحی خاصی از مغز آنها موسوم به منطقه زیربطنی مشخص شد که فعالیت سلول های بنیادی عصبی آنها در مقایسه با سایر موش ها ۷۰ درصد کاهش یافته بود. رشد سلول های عصبی خاصی هم مشاهده شد که به شکل چشمگیری از محدودیت حرکتی کاستند.

همچنین به نظر می رسد که محدودیت حرکتی موجب کاهش کل اکسیژن در سراسر بدن موش شد که در نهایت موجب تغییر در متابولیسم شد.

یافته های این تحقیق بیانگر این مطلب است که حرکت پاها و ورزش های تحمل وزن موجب آغاز سیگنال دهی مغز می شوند، شرایطی که برای فعالیت اصلی مغز ضروری است.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*