۱۲۰ دقیقه با بهبود یافتگان انجمن معتادان بیرجند و آن روز دوباره متولد شدم

گمنامی مرامشان است و براصل گمنام ماندن اعضا تأکید بسیاری دارند. افراد فقط نام کوچک شان را می گویند و ازفامیل و القاب خبری نیست. یکدیگر را بسیار دوست دارند. می گویند ما با کمک هم پاک شدیم و با کمک هم پاک می مانیم و بهبودی پیدا می کنیم. روی تاریخ پاک شدنشان دقت فراوان دارند. در اعلام پاکی سال، ماه و روز را بیان می کنند چون برای پاک شدن و پاک ماندن رنج کشیدند…
مجتبی از اعضای انجمن معتادان گمنام بیرجند می گوید: گمنامی برای ما مهم است چون در جامعه ای زندگی می کنیم که هنوز نگاه به این بیماران مناسب نیست، ضمن این که خدمتگزاران در انجمن باید به صورت گمنام باقی بمانند.
او درباره شرایط حضور معتادان در این انجمن توضیح می دهد: در انجمن معتادان گمنام به روی همه معتادان، بدون هیچ شرط و شروطی باز است، فرد با هر سطح تحصیلات، نژاد و مذهبی که به جلسات انجمن بیاید، با او همدردی و به صورت کاملا رایگان به او کمک می کنیم، ما فرد معتاد را قضاوت نمی کنیم.
۳ سال و۵ ماه و ۹ روز پاکی
مجتبی اصول این انجمن را هم این گونه بیان می کند: انجمن حرفه ای عمل نمی کند و ما هرگز وارد مسائل پزشکی، اجتماعی، علمی ، سیاسی و روان شناسی نمی شویم و تمرکز ما بر انتقال پیام انجمن معتادان گمنام به معتادانی است که پیام را دریافت نکرده اند.
او تجربه شخصی اش را از زندگی در زمانی که اعتیاد داشته و اکنون که دیگر مواد مخدری مصرف نمی کند، این گونه توضیح می دهد: مصرف مواد مخدر را از ۱۶ سالگی شروع کردم، در طول ۶ سال که مواد مخدر مصرف می کردم بیش از چندین بار با شیوه های مختلف ترک کردم اما باز هم به مصرف روی می آوردم تا این که یکی از افرادی که با او مواد مصرف می کردم، با یک سال پاکی دیدم و متقاعد شدم که انجمن می تواند برایم مفید باشد، به جلسات انجمن رفتم و ۳ سال و۵ ماه و ۹ روز قبل دوباره متولد شدم… هر روز که از خواب بیدار می شوم خدا را شکر می کنم که یک روز دیگر را پاکم.
مجتبی می گوید: من مغازه کفش فروشی داشتم. کار و کاسبی من خوب بود اما بامصرف مواد مخدر همه چیز زندگی خود را از دست دادم، کار، زندگی، خانواده…
اواخر مصرف مواد مخدر مغازه را تعطیل کردم. کارم به جای رسید که در خانه مجردی در سجادشهر بیرجند فقط مصرف می کردم، اوایل مصرفم خیلی بالا بود. اما بخاطر بی پولی کار م به جای رسید که ۴ گرم مواد مخدر از نوع تریاک می گرفتم و آن را به چهار قسمت تقسیم می کردم و هر وعده یک قسمت مصرف می کردم. زندگی من به جایی رسید که به خاطر نداشتن تمکن مالی غذا برای خوردن نداشتم. دو روز هیچی نخوردم و از خواب بیدار شدم خیلی گرسنه بودم اما چون پولی نداشتم برای غذا بخرم خودم رادوباره به خواب زدم.
او به وضعیت زندگی امروز خود اشاره می کند و می گوید: به کمک یک دوست که قبل از من وارد انجمن معتادان گمنام شده بود پاک شدم و اکنون بعد از سه سال دوباره کارم درست شده و برای خودم شرکت پخش دارم و دو دوست دیگر با من کار می کنند و درآمدم هم خوب است.او دعا می کند که هیچ وقت از انجمن جدا نشود و بقیه معتادان هم بیایند…
۴ سال و ۳ ماه و ۵ روز پاکی
کاظم یکی دیگر از اعضای انجمن معتادان گمنام می گوید: نمی دانم از کجای بدبختی های زمان اعتیادم بگویم. از کارم که هیچ کس دیگر قبولم نمی کرد از خانواده که همه به من مثل یک لکه ننگ نگاه می کردند؟ یا از سرمایه وزندگی ام که همه اش را به باد دادم؟. تمام اینها مشکلات اعتیاد بود که به سرم آمد از بدبختی های اعتیاد هر چی بگویم کم گفته ام. چندین مرتبه مصرف مواد مخدر را ترک کردم ولی نتوانستم پاک بمانم. چند ماهی با جایگزین کردن قطع مصرف کردم ولی باز برگشتم سر خانه اول، باز مصرف مواد و دربدری، ولی نمی دانم چه کار خیری انجام داده بودم که خدا به من لطف کرد و انجمن معتادان گمنام را سر راه من قرار داد، پیام انجمن را از یکی از دوستام گرفتم. با دنیایی از ناامیدی و بدبختی وارد انجمن شدم و به کمک خدا و دوستان خوبی که در انجمن بودند توانستم پاک شوم و طعم زندگی را بچشم. برای من انجمن معتادان گمنام یعنی زندگی دوباره، خیلی زود اعتماد خانواده و همکاران را به کمک خداوند و دوستان انجمن که پاک شدنم از لوث اعتیاد را آنجا بدست آورده بودم تأمین کردم و حالا در آرامش کنار خانواده ام زندگی می کنم و ۴ سال و ۳ ماه و ۵ روز است که پاکم
۱۲ سال و هفت ماه هفت روز پاکی
بهزاد نیز اهداف و قدم های انجمن را یک به یک مرور می کند و اولین آموخته اش را قطع مصرف و دومی را چگونه دور کردن وسوسه های مصرف مواد مخدر بیان می کند. او که ۴۰ سال دارد اما چهره اش حداقل ۱۰ سال جوان تر نشان می دهد، تجربه شخصی اش را این گونه بیان می کند: بعد از ۱۵ سال مصرف مواد مخدر وارد جلسه انجمن شدم و اگر چه آن زمان جلسه انجمن را باور نداشتم اما اکنون ۱۲ سال است که مصرف مواد مخدر را کنار گذاشتم. او می گوید: دیگر هیچ ماده مخدری حتی یک قرص کدئین یا نیکوتین هم مصرف نمی کنم. او به تغییراتی اشاره می کند که با کمک راهنمایش در رفتار و شخصیتش ایجاد شده است: «فردی خودخواه و خودمحور بودم، با کمک راهنما ارتباطم را با خود و دیگران بهبود بخشیدم، نواقص خودم را فهرست بندی و برای برطرف کردن آن ها تلاش کردم.»
او از عجزهای زمان مصرف خود می گوید: وای که یادآوری خاطرات آن روزها برایم سخت است، ولی شاید این یادآوری کمکی باشد به یک همدرد تا احساس همسانی با من داشته باشد و به انجمن ما بپیوندد. او احساس درد می کند، بغض تمام وجودش را می گیرد. بهزاد ادامه می دهد: یک روز سرد زمستانی در حالی که تاثیر مواد مخدری که در وعده قبل مصرف کرده بودم در حال ازبین رفتن بود، تصمیم گرفتم برای تهیه و مصرف مجدد منزل را ترک کنم که با مخالفت مادر روبرو شدم می گفت هوا خیلی سرد است تا کی می خواهی مصرف کنی و با نصیحت هایی مواجه بودم که اصلا تمایلی به شنیدن آنها نداشتم. اعتیاد و اجبار به مصرف امانم را بریده بود و هر دقیقه به دقیقه حالم بدتر می‌شد نمی‌دانم که در افکارم چه گذشت که صدایم را بلند کردم و شروع به داد زدن کردم، مادرم را حتی در زمانی که اعتیاد داشتم می‌پرستیدم اما آنچنان او را هل دادم که به دیوار خورد و همان جا با صدای بلند شروع به گریه کردن کرد و خدا را صدا میزد. چقدر مهربان بود این فرشته زمینی نفرین نمی کرد فقط خدا خدایش تا زمان ترک کردن منزل را می شنیدم .
بغض راه گلویش را بسته و توان ادامه دادن ندارد اما خدا را شکر می کند و می گوید: خداوند صدای مادرم را شنید و با دعای خیر مادر امروز ۱۲ سال و هفت ماه و هفت روز است که پاکم و هیچگونه موادمخدری با لطف خداوند و کمک دوستانم در انجمن معتادان گمنام مصرف نکردم.
کمبود مکان برگزاری جلسات
محمد، مسئول روابط عمومی انجمن معتادان گمنام استان است. او قبل از اینکه از فعالیت های این انجمن بگوید، داستان خودش را بازگو می کند: خانواده ام، جامعه و مسئولان تلاش کردند که مصرف مواد مخدر را ترک کنم و اگر چه آن ها کارشان را به نحو احسن انجام دادند اما من نتوانستم در ترک بمانم اما اکنون به کمک این انجمن ۱۰ سال است که پاکم.
او به مشکلات هم نیم نگاهی دارد و می گوید: کمبود مکان برای برگزاری جلسات در استان زیاد است.
محمد ادامه می دهد: در برخی نقاط بیرجند با کمبود مکان برگزاری جلسات مواجهیم، هدف ما این است که معتاد همان قدر که دسترسی به مواد مخدر دارد به جلسات ما هم دسترسی داشته باشد.۱۴ سال پیش انجمن معتادان گمنام با یک گروه در بیرجند کار خود را شروع کرد، اما اکنون در استان خراسان جنوبی که ناحیه ۲۹ ایران می باشد، ۴۸ گروه در سراسر استان با ۲۳۳ جلسه بهبودی در هفته برگزار می کنند.
انجمنی با ۲۵۰۰ عضو در استان
او تعداد اعضای انجمن معتادان گمنام استان را بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر بیان می کند و می گوید: تمامی خدمات در کمیته های انجمن معتادان گمنام رایگان است.
نسرین هم که در این انجمن پاک شده و دیگر هیچ گونه مواد مخدری مصرف نمی کند، می گوید: موادی که مصرف می کردم بو نداشت و تصور هم نمی کردم که معتادم، ۱۹ ساله بودم که به مصرف قرص های مخدر روی آوردم و اواخر مصرفم، روزانه ۱ تا ۲ مثقال مواد مخدر سنتی مصرف می کردم اما کم کم با همنشینی دوستان مصرف، مواد مصرفی من تبدیل به صنعتی شد. زندگی من از هم پاشید دیگر چیزی برای از دست دادن نداشتم به آخر خط رسیدم. وی ادامه داد: در اولین جلسه انجمن با تردید شرکت کردم و اکنون که ۳۱ سال دارم، پنج سال پاکی را پشت سر گذاشته ام.
او آمار بانوانی را که در گروه ها و جلسات انجمن شرکت می کنند ۵۰۰ نفر اعلام می کند و می گوید: در استان ۵ گروه بانوان فعال هستند که در شهرستان های بیرجند، قاین، فردوس و نهبندان فعالیت دارند و هفته ای جمعا ۱۵ جلسه بهبودی برگزار می شود.
یحیی دیگر عضو انجمن معتادان گمنام خراسان است که در کمیته کار گاه های انجمن مشغول خدمت است می گوید: هدف ما در راستای آموزش و بالا بردن سطح آگاهی اعضای انجمن برای رساندن پیام به معتادان در حال عذاب و ادامه بهبودی اعضا می باشد. او می گوید: امور مالی انجمن، مبتنی بر خود اتکایی است و پافشاری داریم که به هیچ نهاد و مؤسسه ای وابسته نباشیم و هزینه های جلسات از طریق کمک های داوطلبانه اعضای حاضر در هر جلسه در سبدی جمع آوری می شود و خزانه دار آن را مدیریت می کند، همچنین خدماتی که انجمن به اعضای خود می دهد، رایگان است. یحیی اظهار امیدواری می کند قبل از این که معتادان از درد اعتیاد دچار مشکل شوند، به یک جلسه انجمن معتادان گمنام معرفی شوند و از مرگ نجات یابند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*