سرمقاله/چه باید کرد…؟!!

امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد mohammadraeifard@yahoo.com
این که بالاترین نماینده دولت در استان دلیل عمده عقب ماندگی و توسعه نیافتگی استان را عدم کارایی مدیران می داند، خود نکته بسیار مهم و اساسی است، اصلی که بی اغراق در طی سال های گذشته ده ها بار توسط اهل قلم بر آن اصرار شد و متأسفانه چون پژواک تلخی دوباره به خود آنان بازگشت!!
استاندار محترم خراسان جنوبی بر امری مهر تایید زد که قبلا بسیاری از مدیران، نقد اهل قلم و تحلیل را برنتافتند و آنان را متهم به سیاه نمایی و ریختن آب به آسیاب دشمن و قلم به مزد می دانستند.
مدیرانی که اصولا قائل به پاسخگویی در برابر اصول اولیه شهروندی نبودند و هنوز در تفکرات ارباب و رعیتی دست وپا می زدند.
حال چه باید کرد، اینکه تایید کنیم ناکارآمدی مدیران استان را به تنهایی هیچ اتفاقی را دراستان رقم نخواهد زد، مهم این است که به این سئوال کوتاه، پاسخی مطول و بلند دهیم که دراین وانفسای ماندگاری استان بر ریل عقب ماندگی، چه باید کرد؟!!
بهتر است در قدم اول مدیران استان را به پاسخگویی به افکار عمومی عادت دهید و به آنان گوشزد کنید که مدیریت علم است و هنر، وگرنه ریاست از هر کسی بر می آید، به آنان گوشزد کنید و بخواهید که اتاق های فکرشان را با مشاورینی قوی بنیه به کار اندازند و باتوجه به واقعیات استان نقشه راه بریزند، به آنان بگویید که از تمام ظرفیت علمی و پژوهشی استان و باتوجه به نیروهای متخصص شناخته شده بومی در تمامی ادارات کل بهترین استفاده را کنند، از آنان بطلبید که از دخمه های اتاق کارشان رحل اقامت در روستاها، شهرستان ها و بخشها اندازند و خستگی ناپذیر چهره تمامی داشته ها و ناداشته های استان را عریان و شفاف و شیشه ای کنند، برآنان دیکته کنید که محافظه کاری سمی است مهلک که خیانتی است به کل استانی این چنین وامانده از مسابقه توسعه!!
تا مردم ندانند که قرار است در استان شأن چه بازی رقم بخورد اوضاع بر همین سبک و سیاق چهارده ساله خواهد چرخید و در بر همان پاشنه.
چرا از مردم کمک خواستن را دور از شان خویش می پنداریم؟! چرا یاری گرفتن از متخصصین و اهل فکر را مایه ضعف خویش می دانیم؟ چرا اگر توانمندی لازم برای انجام کارهای سنگین و پیچیده را نداریم استعفا نمی دهیم و مردانه و پهلوانانه کار را به کار بلدش نمی سپاریم؟!!
استان خراسان جنوبی به شدت از نگاه های سیاسی و سیاست بازی دارد ضربه می خورد و نفس اش به شماره افتاده و هیچکس هم حاضر به احیای این بیمار رو به موت نیست!!!
زمان که از دست رفت دیگر به دنبال تغییر و تحول نگردید، ما یافت نکردیم، شما هم نخواهید یافت.
در انتها به امر مهمی اشارت کنیم و آن این که یکی از مهمترین پایلوت های توسعه، تثبیت مدیریتی و ماندگاری مدیران واقعی است وگرنه اگر قرار باشد کابینه هر استاندار فقط دو و نیم سال تعریف شود همان بهتر که از خیر استان شدن و استان ماندن بگذریم!!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*