واهمه زلزله بزرگ دکتر خطیب: خراسان جنوبی پتانسیل وقوع زمین لرزه هایی با قدرت ۷/۷ ریشتر را دارد

وقوع زمین لرزه های بزرگ تا ۷/۷ ریشتر در خراسان جنوبی محتمل است. بنابراین باید باور کنیم در استانی با خطر لرزه خیزی بالا زندگی می کنیم پس اصولی تر بسازیم.رخداد زلزله های بزرگ پیاپی در دو ماه گذشته در ایران سوالات زیادی را در اذهان جامعه ایجاد کرده است ، سوالاتی مثل علت رخداد زلزله های فراوان در ایران و تاثیر عوامل انسانی در بروز این زلزله ها ، هارپ و ارتباط آن با زلزله های ایران و فعال شدن آتشفشان زاگرس و …….که رئیس انجمن علمی زمین ‌ساخت و زمین‌شناسی ساختمان ایران به این سوالات در گفت وگو با امروز خراسان جنوبی پاسخ می دهد .
شناسایی ۵۰ گسل فعال در خراسان جنوبی
دکتر مهدی خطیب در ابتدا به شناسایی ۵۰ گسل فعال در گستره استان خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: از این تعداد حدود ۱۵ گسل اصلی و بقیه فرعی هستند .وی با بیان اینکه گسل های فعال، پتانسیل رخداد زمین لرزه را دارند، افزود: بنابراین می توان گفت خراسان جنوبی استانی با خطر لرزه خیزی بالاست.عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند هم چنین در مورد وقوع زمین لرزه با قدرت بالا در خراسان جنوبی با توجه به اینکه چندین سال است زلزله بزرگی در استان اتفاق نیفتاده گفت: در خراسان جنوبی پتانسیل رخداد زمین لرزه های ۷/۷ ریشتری وجود دارد اما در خصوص زمان رخداد آن نمی توان اظهار نظر کرد و پیش بینی دوره ۱۰ تا ۱۲ ساله برای زلزله نیز یک دوره آماری است ولی در هر صورت باید آمادگی لازم همیشه وجود داشته باشد.
دسترسی عموم به داده های شبکه های لرزه نگاری
وی در پاسخ به این سوال که علت افزایش وقوع زمین لرزه در سال جاری در کشور و از جمله در خراسان جنوبی چیست ، اینگونه پاسخ داد که همه پدیده های طبیعی زمین دارای محدوده پیک یا وقوع حداکثری هستند اما بیشتر این بحث مربوط به دسترسی به داده های شبکه های لرزه نگاری و پخش آن در شبکه های اجتماعی مانند تلگرام است که در گذشته هم در برهه هایی از زمان رخداد زمین لرزه از افزایش نسبی برخوردار بوده اما اینگونه انعکاس پیدا نمی کرده است .
شایعاتی مانند هارپ کلا بی اساس است
وی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ما در مورد دخالت عوامل انسانی مانند پدیده هارپ در وقوع زلزله های اخیر در کشور بیان داشت: نیروهای درونی زمین که برای جابجایی ورق ها و ایجاد تنش لازم برای رخداد زمین لرزه لازم است بسیار بزرگتر از محدوده ایجاد آن در اثر عوامل غیر طبیعی یا سماوی است بنابراین این شایعات کلا بی اساس است.
اصولا در زاگرس کوه آتشفشان وجود ندارد
دکتر خطیب در پاسخ به این سوال که گفته می شو فعال شدن اتشفشان زاگرس باعث وقوع زمین لرزه های زیاد در کشور شده نیز اینگونه پاسخ داد که : اصولادر زاگرس کوه آتشفشان وجود ندارد و از نظر زمین شناسی شرایط پیدایش فعالیت آتشفشان نیز وجود ندارد و از طرف دیگر زمین لرزه های مرتبط با آتشفشان بزرگی آنها معمولا حدود ۵ ریشتر است که نمی توانند خیلی حادثه ساز باشند .
احداث سالن جلسات روی گسل در بیرجند
وی در توصیه به مردم و مسئولان استان برای مواجهه با زمین لرزه گفت: باور کنیم که استان لرزه خیزی هستیم و گسل های فعال مرکز استان را در برگرفته بنابراین نگذاریم واقعه ای حادث شود و سپس با شور و حرارت فقط کمک رسانی کنیم بلکه وقتی دانش داریم باید از آن استفاده کنیم .
وی ادامه داد: بطور مثال مطالعات شناسایی گسل های فعال در بیرجند صورت گرفته و نقشه در اختیار شهرداری بیرجند می باشد ولی با این وجود شهرداری بر روی گسل سالن اجتماعات احداث کرده است بنابراین چگونه این تناقض را در صورت بروز حادثه توجیه می کنیم ؟
بزرگ ترین زمین لرزه های استان در نیم قرن
اولین زلزله مخرب ثبت شده در استان خراسان جنوبی در سال ۴۷ در دشت بیاض و فردوس رخ داد که بالای۷ ریشتر قدرت داشت به گونه ای که با زلزله های پیاپی در مدت دو روز، دو منطقه دشت بیاض، کاخک و فردوس ویران شد و ۱۲ هزار خانه مسکونی در هم شکست و قریب به ۷۰ هزار نفر نیز بی‌خانمان شدند.دومین زلزله مخرب استان نیز در سال ۵۷ در طبس رخ داد که ماندگارترین زلزله عصر معاصر ایران نام گرفت. این زلزله با شدت ۷.۸ ریشتر سبب شد که ۷۰ درصد مردم یعنی ۱۹۶۰۰ نفر جان خود را از دست بدهند و در ثانیه ای شهر تاریخی طبس به تلی از خاک تبدیل شود و اثری از آن شهر زیبای تاریخی حاشیه کویری مرکزی ایران باقی نماند.
زلزله ۷.۳ ریشتری اردکول در سال ۷۶، زلزله پنج ریشتری زیرکوه در ۱۵ آذرماه ۹۱ و زمین‌لرزه قاین از دیگر حوادث ناگواری هستند که هم تلفات جانی در پی داشته هم مالی .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*