نماینده ولی فقیه در سومین اجلاس استانی نماز: هر کاری که با قربت ا… انجام شود عبادت است

سومین اجلاس استانی نماز با حضور امامان جمعه خراسان جنوبی و تعدادی از مسئولان کشوری و استانی در سالن علامه فرزان برگزار شد.نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بیرجند در این جلسه با اشاره به اینکه نماز موضوع مهمی است اما برداشت ما از نماز و شناخت جایگاه نماز ممکن است متفاوت باشد، گفت:  شاید در ذهن بسیاری از افراد، زندگی به چندین بخش سیاسی، اقتصادی، نظامی و رفاهی تقسیم شده باشد و بخشی را نیز برای امور عبادی گذاشته باشند.اما باید به این نکته توجه داشت که تمام امور زندگی وقتی قربت ا… باشد عبادت است. آیت ا… عبادی تاکید کرد: تنها فلسفه خلقت انسان، عبادت است، بنابراین اگر انسان این امر را پذیرفته، درست نیست که بخشی از زندگی را به ساعات عبادت و بخشی دیگر را نیز به ساعات غیر عبادت اختصاص دهد.وی عبادت را رکنی دانست که در همه اوقات زندگی باید وجود داشته باشد و نباید شرایط و زمان خاصی  برای آن تعیین کرد.امام جمعه بیرجند با اشاره به افکار انحرافی که وارد دین شده است و در برخی از کشورها برای ادیان دیگر هم دیده می شود، گفت: در برخی از کشورها، یکشنبه را به کلیسا رفته و عبادت می کنند و تا شنبه ای دیگر  به جز عبادت هر ظلم و اقدام دیگری را انجام می دهند.وی با روایت آیه ای از کلام خدا تصریح کرد: باید همان زمانی که نیت نماز می کنیم که برای خدا است در تک تک کارهایی که انجام می دهیم، نیز حضور خدا و برای خدا بودن را رعایت کنیم چرا که قرار دادن نیت عبادت در همه ساعات ما را از گناه و فحشاء دور می کند. نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه نماز در دنیای عظیم عبودیت و بندگی حالت عمود داشته و همه امور به او متکی است، افزود: اگر می خواهید دین شما که تمامش عبودت و بندگی است، درست باشد باید تمام کارها و برنامه های خود را با نماز تنظیم کنید. وی با بیان اینکه اگر دیوار دیانت کج باشد نمی توانیم به مقصود برسیم، یادآور شد: اگر نماز به قصد و قربت نباشد، عبادت نیست. آیت ا… عبادی با بیان اینکه نماز جنبه های بیرونی و روزه نیز جنبه های درونی را می سنجد، ادامه داد: روزه و نماز هر دو از سرکشی هوای نفسانی جلوگیری می کنند. امام جمعه بیرجند با بیان اینکه نماز را باید با حضور قلب قرائت کنیم، افزود: نماز به عنوان یک عمل فیزیکی به زبان دین قابل قبول نیست. بر این اساس باید گفت برای اینکه بدانید فردی دیندار است تنها نماز خواندنش را ملاک قرار ندهید حال هرچقدر که قرائتش صحیح باشد.وی ادامه داد: اگر همانگونه که در نماز تنها خدا را عبادت می کنیم، در سایر کارها خداوند را در نظر گیریم، عبادتمان قابل قبول بوده و همه کارها نیز درست می شود.آیت ا… عبادی با اشاره به اینکه تمام خرابی ها ریشه در اصل قضیه نماز دارد، گفت: اینکه می بینیم کارها نادرست است چون نماز ما نادرست است.

فضای مجازی را به سمت دین تغییر دهیم

دبیر ستاد اقامه نماز خراسان جنوبی نیز در این اجلاس گفت: باید همه دست به دست هم دهیم تا فضای مجازی را به نفع دین، فرهنگ و نماز تغییر دهیم. حجت الاسلام حسین کمیلی با اشاره به فضای مجازی و استفاده همه گیر آن در جامعه افزود: فضای مجازی فرصتی مناسب  بوده که اگر درست مورد استفاده قرار نگیرد، تهدیدی جدی می شود.وی خواست تمام افرادی که دغدغه دین و فرهنگ دارند دست به دست هم داده تا فضای مجازی را به سمت فرهنگ و نماز تغییر دهند. دبیر ستاد اقامه نماز خراسان جنوبی با اشاره به اهداف برگزاری سومین اجلاس استانی نماز گفت: باید از فضای مجازی برای ترویج فرهنگ نماز استفاده کنیم. وی وضعیت نماز در دستگاه های خراسان جنوبی را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: نمازخانه های ادارات این استان نیز قابل قبول و مناسب است.

سهل انگاری در مقابل نماز زنگ خطر بزرگی برای جامعه است

نماینده ستاد اقامه نماز کشور نیز در سومین اجلاس استانی نماز که به نمایندگی از حجت الاسلام قرائتی، به استان آمده بود محور سخنانش را به بحث های فضای مجازی اختصاص داد. مسعود دریس با اشاره به اینکه اولین اقدام حضرت حجت (عج) بعد از تشکیل حکومت عدل جهانی، اقامه نماز است.گفت: این موضوع بسیار مهم و قابل تامل است.وی با اشاره به بیانات رهبری پیرامون اهمیت نماز یادآور شد: همان طور که می دانید. بنا به فرمایشات رهبری، نماز در رأس مختصات هندسه نظام اسلامی است.وی با تعبیری از نماز بدون حضور قلب توضیح داد: نماز بدون حضور قلب مانند قالب بدون مضمون است، همچنین بنا به فرمایش رهبری، شرط داشتن حضور قلب در نماز این است که مخاطب داشته باشیم و مخاطبی بهتر از آفریننده هستی نیست.به گفته وی انسان در مقابله با نماز دو راه را در مقابل خود دارد، یا به دنبال نماز رفته و نسلی صالح تربیت می کند و یا سهل انگاری کرده که زنگ خطر بزرگی برای جامعه است.سخنگوی اجلاس سراسری نماز معتقد است : برخی برای ترویج و گسترش اقامه نماز، تلاش های چندین ساله انقلاب را حفظ کرده و برخی نیز به دنبال طراحی های خاموش و پیچیده چند ساله دشمن می روند.مدیر روابط عمومی و امور استان های ستاد اقامه نماز کشور متذکر شد: وقتی در جامعه ای نماز ضایع شود، آمار بزهکاری، خشونت، نسل کشی و آسیب های اجتماعی بیداد خواهد کرد.وی می خواهد باور کنیم در شرایط کنونی خواسته و یا ناخواسته وارد عصر مدرن شده ایم و زندگی در این عصر نیازمند مطالعه دقیق، برخورد هوشمندانه و مومنانه است.

شبکه های اجتماعی و زلزله در خانواده ها

دریس با اشاره به اینکه امروز زلزله چند ریشتری در شبکه های اجتماعی اتفاق افتاده گفت: باید مسئولان به امداد قربانیان بروند.وی افزود: مگر می شود دشمن قدرتمند ما آنلاین باشد و ما به عنوان سیاست گذاران، ریل گذاران و مسئولان آفلاین باشیم؟سخنگوی اجلاس سراسری نماز تاکید کرد: دشمن با تمام نیرو و قوا به میدان جنگ آمده است و ما نیز باید از تمام توانایی برای مقابله با این جنگ فرهنگی استفاده کنیم.وی ادامه داد: داشتن زیرساخت ها و سخت افزارهای دشمن مانند همین فضای مجازی برای انتقال پیام جمهوری اسلامی فرصتی مناسب است که اگر آن را ضایع کنیم، تمام آن تهدیدی علیه ما می شود.

نیاز به تشکیل اتاق های عملیات و اندیشه ورزی

سخنگوی اجلاس سراسری نماز ادامه داد: ما باید با مهندسی معکوس در فضای مجازی نیز دست فرزندانمان را بگیریم. علاوه بر این امروز باید همه مردم و جامعه جنگ تن به تن با دشمن را احساس کنند، همین باعث می شود که به شدت نیازمند تشکیل اتاق های عملیات و اندیشه ورزی باشیم.دریس با بیان اینکه امروز برای رویارویی با فضای مجازی به طرح عبور از اروند نیاز داریم، تاکید کرد: باید سواد رسانه ای را بالا برده و جبهه های حق را نیز تقویت کنیم.سخنگوی اجلاس سراسری نماز یادآور شد: از یازدهم دی ماه سال ۱۳۹۲ تا مهر ماه ۱۳۹۳ بیش از یک میلیارد و ۶۹۰ فیلم، کتاب و مطلب مبتذل در شبکه های اجتماعی جست و جو شده که این زنگ خطر بزرگی است.

نماز تنها نسخه شفا بخش

وی با بیان اینکه دشمن به دنبال حذف خدا و قطع ارتباط با خداوند است، گفت: وقتی ارتباط با آفریننده نظام قطع شود، سایر ارتباطات نیز آسیبی جدی می بینند.مدیر روابط عمومی و امور استان های ستاد اقامه نماز کشور اضافه کرد: نماز تنها راه برون رفت از غفلت بوده که باید مورد توجه باشد.وی با بیان اینکه عصر کنونی دوران غربالگری جامعه است، افزود: اگر فضای مجازی را به عنوان آزمایشی بزرگ ندانیم، سربلند نخواهیم بود.دریس با اشاره به اهداف برگزاری اجلاس های سراسری نماز بیان کرد: ما اعتقاد داریم که ترویج نماز موثرترین کار برای کاهش آسیب های اجتماعی است.

در پایان این مراسم تعدادی از فعالان نماز در استان تجلیل شدند.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*