اخبار علمی

< ادا

برخی خواص درمانیِ رازیانه

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛
ترفند‌هایی که اضطراب اجتماعی را فیتیله‌پیچ می‌کنند
یک روانشناس انقباض و درد ماهیچه‌ها، تهوع، اسهال، سردرد، لرزش و کشش عضلات را از جمله علائم جسمانی اضطراب اجتماعی دانست.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همه افراد وقتی قصد دارند برای نخستین بار در جمعی حاضر شوند یا سخنرانی کنند دچار ترس و اضطراب می‌شوند که این نگرانی طبیعی است اما گاهی این ترس و اضطراب به حدی افزایش پیدا می‌کند که شخص را از حضور در اجتماع باز می‌دارد و مانع از انجام فعالیت‌های روزمره‌اش می‌شود؛ به راستی ریشه این مشکل کجاست و چگونه باید بر این اضطراب یا هراس اجتماعی غلبه کنیم؟. این سوالی است که در این مطلب به آن پاسخ می‌دهیم.
اضطراب اجتماعی

لاله شهیدی دکتری روانشناسی عمومی و مشاور نوجوان و خانواده در گفت و گو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره اضطراب اجتماعی اظهار کرد: اضطراب یا هراس اجتماعی نوعی اضطراب است که با ترس و اضطراب شدید در موقعیت‌های اجتماعی همراه است.این اضطراب بخشی از فعالیت‌های روزمره شخص را مختل می‌کند.

وی بیان کرد: مبتلایان به اضطراب اجتماعی به شدت نگران هستند که وقتی در مقابل دیگران صحبت می‌کنند، دیگران راجع به آنها چه قضاوتی می‌کنند.این اشخاص اغلب قبل از صحبت کردن در جمع دچار تشویش می‌شوند.

ترفند‌هایی که اضطراب اجتماعی را فیتیله‌پیچ می‌کنند

این دکتری روانشناسی عمومی افزود: افراد دچار اضطراب اجتماعی وقتی در یک یا چند موقعیت قرار می‌گیرند که در این موقعیت‌ها احتمال دقت نظر به آنها و تجزیه و تحلیل دیگران وجود دارد، ترس و اضطراب شدیدی را احساس می‌کنند.

شهیدی تاکید کرد: مکالمه و ملاقات با افراد غریبه، خوردن یا آشامیدن در مهمانی‌ها و سخنرانی کردن در حضور دیگران از جمله موقعیت‌هایی هستند که در آنها افراد دچار اضطراب اجتماعی می‌شوند.در کودکان نیز این اضطراب ممکن است هنگام حضور همسالان دیده شود.دانش‌آموزان به شدت می‌‌ترسند که کاری انجام دهند یا علائم اضطرابی بروز دهند که دیگران آنها را مسخره و طرد یا به آنها اهانت کنند.
علائم اضطراب اجتماعی در کودکان

وی با بیان اینکه ترس و اضطراب در کودکان به صورت علائمی مانند گریه کردن، میخ‌کوب شدن، چسبیدن به والدین، کناره‌گیری یا صحبت نکردن در موقعیت‌های اجتماعی بروز می‌کند، تصریح کرد: کودکان همیشه در این موقعیت‌ها که قرار می‌گیرند، دچار نگرانی می‌شوند.

این مشاور نوجوان و خانواده افزود: افراد دچار اضطراب اجتماعی از حضور در اجتماع اجتناب یا در صورت حضور ترس شدیدی را تحمل می‌کنند.ترس و اضطراب غیرعادی و پایدار است و به مدت حدود شش ماه طول می‌کشد.

شهیدی گفت: ترس و اضطراب یا اجتناب، از نظر بالینی افت کارکرد اجتماعی، شغلی و تحصیلی یا ناراحتی چشمگیر فرد را به همراه دارد.اشخاص دچار اضطراب اجتماعی عملکردشان در زندگی به شدت کاهش پیدا می‌کند.دانش‌آموزانی که اضطراب اجتماعی دارند در کلاس از پاسخگویی به سوالات معلم اجتناب یا حتی ممکن است که از رفتن به مدرسه خودداری کنند.

ترفند‌هایی که اضطراب اجتماعی را فیتیله‌پیچ می‌کنند

وی اظهار کرد: ترس و اضطراب یا اجتناب در اضطراب اجتماعی ناشی از اثر فیزیولوژیکی ترکیباتی مانند مواد مخدر یا دارو نیست.به طور مثال مصرف بیش از حد نوشیدنی های کافئین‌دار مانند چای و قهوه ممکن است در فرد تپش قلب ایجاد کند.

این دکترای روانشناسی عمومی درباره علائم جسمانی اضطراب اجتماعی بیان کرد: انقباض و درد ماهیچه‌ها، تهوع، اسهال، سردرد، لرزش و کشش عضلات از جمله علائم جسمانی اضطراب اجتماعی هستند.افراد دچار این عارضه به علت تنش و اضطراب دائمی که دارند ممکن است نتوانند بگویند که چرا احساس تنش می‌کنند ولی همواره این نگرانی با آنها همراه است.مبتلایان به اضطراب اجتماعی یا در اجتماع کمتر ظاهر می‌شوند یا در صورتی‌که قصد داشته باشند که فعالیتی را در حضور جمع انجام دهند اغلب عملکرد بهینه را ندارند.
عوارض ناشی از اضطراب اجتماعی

شهیدی افزود: افت عملکرد فرد، افسردگی و اعتیاد به الکل و مواد مخدر از جمله عوارض ناشی از اضطراب اجتماعی هستند.اشخاص دچار اضطراب اجتماعی ممکن است که برای تسکین اضطراب خود از مشروبات الکلی یا مواد مخدر استفاده کنند.
روش‌های درمان اضطراب اجتماعی

وی درباره روش‌های درمان اضطراب اجتماعی تاکید کرد: افراد دچار این عارضه باید با مراجعه روانشناس یا مشاور مجرب افکار منفی خودشان را شناسایی و آن افکار را از خودشان دور کنند.استفاده از تکنیک‌های آرام‌بخش (ریلکسیشن) به مدت سه تا چهار ماه هم در رفع اضطراب اجتماعی موثر است.

این مشاور نوجوان و خانواده تصریح کرد: مبتلایان به اضطراب اجتماعی باید از طریق تصویرسازی ذهنی موقعیت‌هایی که از آنها می‌ترسند به تدریج به آن موقعیت‌ها نزدیک شوند تا اضطرابشان کاهش پیدا کند همچنین این افراد می‌توانند با تمرین در جمع‌های دوستانه و خانوادگی،تقویت مهارت های جرات‌ورزی و اعتماد به نفس بر اضطراب خود غلبه کنند.

رازیانه

رازیانه یکی از گیاهان دارویی پرکاربرد است که برای درمان انواع بیماری‌ها از کولیک گرفته تا التهاب ملتحمه کارآیی دارد.

به گزارش ایسنا، گیاه رازیانه که بومی منطقه مدیترانه است اکنون در تمامی نقاط جهان پیدا می‌شود و کاربردهای آن همچون مناطقی که رشد می‌کند متنوع است.

متخصصان گیاهان دارویی معتقدند دانه رازیانه برای کمک به هضم غذا مفید است. همچنین به شل و آرام شدن ماهیچه‌های سیستم گوارشی کمک کرده و میزان گاز معده، نفخ و گرفتگی شکمی را کاهش می‌دهد.

در واقع چای تهیه شده از دانه‌های رازیانه برای درمان اسپاسم عضلانی شکمی ناشی از سندرم روده تحریک پذیر، کولیت زخمی، بیماری کرون و دیگر مشکلات سیستم گوارشی کاربرد دارد.

بنابر گزارش سایت هلث لاین، بررسی خواص رازیانه نشان می‌دهد که برخی دیگر از فوائد این گیاه برای بدن شامل کاهش دردهای قاعدگی، درمان کولیک، تنظیم قند خون، کاهش درد و تامین آب بدن هستند.

بسیاری از مبتلایان به سرطان تنها به فکر انجام درمان‌های گران قیمت هستند درصورتی که در کنار درمان‌های رایج پزشکی برخی دگرگونی‌ها در زندگی شخصی می‌تواند سلامت فرد را به سرعت باز گرداند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند رفتن به ارتفاعات و تنفس در هوای پاک با میزان بالای تراکم اکسیژن برای سلامت بدن و درمان مبتلایان به سرطان بسیار مفید است.

بر این اساس رفتن به نوک قله ها، کوه و دشت‌های مرتفع سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و تشکیل گلبول‌های سفید خونی (تی شکل) به میزان زیاد برای نابودی تومور‌های سرطانی می‌شود.

1-مبتلایان به سرطان به کوهستان‌ها سفر کنید تا سلامت بمانید2-سفر به کوهستان و کوه نوردی؛ درمانی فوق العاده برای نابودی تومور‌های شیمیایی فعال3-ترکیب شیمیایی رایگان درجهان که مبتلایان به سرطان را درمان می‌کند
با استفاده از این کشف دانشمندان در نظر دارند با آموزش تکنیک‌های کوه نوردی و رفتن به ارتفاع، شانس امید به زندگی و درمان سرطان را در مبتلایان افزایش دهند.

گلبول‌های سفید (تی شکل) توسط سیستم ایمنی بدن تولید می‌شوند و کار اصلی آنها هدف قرار دادن و تخریب سلول‌های سرطانی است، اما همیشه آن‌ها موفق نیستند که سبب شکل گیری سرطان دربدن می‌شود.

1-مبتلایان به سرطان به کوهستان‌ها سفر کنید تا سلامت بمانید2-سفر به کوهستان و کوه نوردی؛ درمانی فوق العاده برای نابودی تومور‌های شیمیایی فعال3-ترکیب شیمیایی رایگان درجهان که مبتلایان به سرطان را درمان می‌کند
به تازگی نسل جدیدی از درمان سرطان نیز در دنیا مطرح شده و آن قرار دادن بیمار در محفظه حاوی مقادیر فشرده شده و زیاد گاز اکسیژن است که عملکردی مشابه رفتن به کوه و ارتفاع‌ها دارد و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و تشکیل گلبول‌های سفید تی شکل می‌شود.

1-مبتلایان به سرطان به کوهستان‌ها سفر کنید تا سلامت بمانید2-سفر به کوهستان و کوه نوردی؛ درمانی فوق العاده برای نابودی تومور‌های شیمیایی فعال3-ترکیب شیمیایی رایگان درجهان که مبتلایان به سرطان را درمان می‌کند
کارشناسان به افراد مبتلا به گونه‌های مختلف سرطان توصیه می‌کنند در کنار درمان‌های دارویی و به جای افسردگی و ناامیدی از ورزش به ویژه کوهنوردی و رفتن به مناطق مرتفع برای کمک به بدن خود برای مبارزه با سرطان استفاده کنند.

کاهش کلسترول بد با خوردن بادام

بادام شما را در کاهش کلسترول بد کمک می‌کند. در این مطلب به شرح کار بادام جهت کاهش کلسترول بد می‌پردازیم.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

بادام

بهبود عملکرد قلب شما فقط با جایگزین کردن این میان وعده، کار بسیار ساده‌ای است، بر اساس تحقیق جدید که در مجله تغذیه (Nutrition) منتشر شد، به جای خوردن میان وعده‌های پر از کربوهیدرات، یک مشت بادام بخورید تا به بالا بردن سطح HDL یا کلسترول خوب خونتان کمک کنید.

آزمایش بازدم برای کمک به کاهش وزن

تهران-ایرنا- با گسترش موارد کاربرد آزمایش بازدم به جای آزمایش خون، محققان موفق شدند سازوکاری را برای کمک به کاهش وزن افراد بیابند که براساس آن، زمان دقیق چربی سوزی بدن را می توان با استفاده از آزمایش بازدم تشخیص داد.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا از ساینس دیلی، کارشناسان رژیم غذایی مناسب و افزایش حرکات ورزشی را برای کاهش وزن به افراد توصیه می کنند. یک روش دیگر در این زمینه انجام تمرینات استقامتی ورزشی است که در جریان آن بدن نه تنها کربوهیدرات ها مانند قند بلکه چربی را نیز می سوزاند.
در حال حاضر، زمان دقیق شروع چربی سوزی بدن از طریق آنالیز نشانگرهای زیستی در خون و ادرار تعیین می شود.
محققان بیمارستان دانشگاهی زوریخ در سوییس روشی برای کنترل بسیار آسان و فوری لیپولیز (تجزیه یا تحلیل چربی) از طریق آزمایش بازدم فرد حین ورزش کردن ابداع کرده اند.
آنها حسگر جدیدی ساخته اند که با استفاده از یک تحلیلگر مناسب، امکان اندازه گیری زمان آغاز چربی سوزی را در بدن میسر می سازد.
به گفته محققان، چربی سوزی در بدن با محصولات جانبی همراه است که به خون راه می یابند.
در کیسه های هوایی ریه، این مولکول ها – به ویژه مولکول های فرار – وارد هوایی می شود که به صورت بازدم از بدن خارج می شود . استون فرارترین متابولیت های لیپیدی است.
حسگر ابداعی محققان به طور انحصاری وجود استون را اندازه می گیرد.
این حسگر بسیار حساس تر از نمونه های قبلی است و می تواند یک مولکول استون را در صدها میلیون مولکول تشخیص دهد.
همچنین از آنجا که این حسگر به طور انحصاری به اندازه گیری استون می پردازد، بنابراین وجود بیش از ۸۰۰ ترکیب فرار دیگر در بازدم بر این اندازه گیری تاثیری ندارد.
این حسگر به ورزشکاران یا افرادی که خواهان کاهش وزن هستند، امکان می دهد که خود زمان آغاز چربی سوزی بدنشان را اندازه بگیرند تا بتوانند رژیم تمرینی خود را بهینه کنند.

 

محققان توصیه می کنند؛

افزایش مواد مغذی سالاد با افزودن روغن

شناسهٔ خبر: ۴۱۱۰۵۶۳ –
به گفته محققان، خوردن سالاد بدون روغن احتمال جذب مواد مغذی سالاد را کاهش می دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، محققان دانشگاه ایالتی آیووا دریافته اند افزودن روغن به سالاد به جذب هفت نوع ریزمغذی های موجود در سبزیجات کمک می کند.

طبق نتایج این مطالعه، چربی موجود در روغن سویا موجب افزایش جذب ریزمغذی های سبزیجات شده و فواید سالاد را افزایش می دهد.

به گفته محققان، جذب بهتر مواد مغذی فواید متعددی برای سلامت از جمله پیشگیری از سرطان و حفظ قوه بینایی دارد.

این مواد مغذی شامل چهار نوع کاروتنوئید- آلفا و بتا کاروتن، لووتیان و لیکوپن- و دو نوع ویتامین E و ویتامین K است. روغن همچنین جذب ویتامین A را هم افزایش می دهد.

وندی وایت، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «نتایج تحقیقات ما نشان می دهد افزودن روغن سالم به سالاد میزان جذب مواد مغذی را دو برابر می کند.»

این مطالعه شامل ۱۲ زن جوان بود که سالادشان را با میزان مختلف روغن سویا، مصرف می کردند. سپس خون آنها از لحاظ میزان جذب مواد مغذی آزمایش شد.

نتایج نشان داد بالاترین میزان جذب مواد مغذی در زنانی بود که بیشترین مصرف روغن سویا یعنی معادل دو قاشق سوپخوری داشتند.

ایمپلنتی که در بدن کودک رشد می کند

تهران-ایرنا- محققان آمریکایی موفق به ساخت ایمپلنت پزشکی برای کودکان شده اند که هماهنگ با رشد طبیعی بدن، بزرگ می شود.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا از روزنامه دیلی میل، کودکانی که گرفتار نقایصی در قلب یا سایر اندام ها هستند، در طول زندگی به ناگزیر جراحی های متعددی برای جایگزینی ایمپلنت ها انجام می دهند.
اما اکنون گروهی از محققان بیمارستان کودکان بوستون و بیمارستان زنان بریگهام در آمریکا یک ایمپلنت هماهنگ شونده با رشد بدن ساخته اند که برای استفاده در جراحی ترمیم نارسایی دریچه قلب طراحی شده است.
درحال حاضر کودکانی که برای درمان مشکلات قلبی مانند ترمیم دریچه میترال و دریچه سه لختی تحت عمل قرار می گیرند، ممکن است در دوران کودکی برای ترمیم مجدد و یا جایگزینی دریچه های قلبی نشت کننده به جراحی های متعدد نیاز پیدا کنند.
اما ایمپلنت هماهنگ شونده با رشد بدن، علاوه بر ترمیم پایدار دریچه قلب کودک، با رشد او هم تطابق پیدا می کند.
ایمپلنت جدید از یک هسته از بین رونده و بیوپولیمر و یک پوشش درهم تنیده لوله ای درست شده است؛ این پوشش در طول زمان در واکنش به نیروهای اعمال شده توسط بافت در حال رشد اطراف بزرگ می شود.
با از بین رفتن بیوپولیمر داخلی، این پوشش لوله ای نازک تر شده و در پاسخ به رشد بافت بدن بزرگ می شود.
به گفته محققان، این ایمپلنت زمینه را برای ابداع دستگاه های دیگر برای استفاده در سایر عمل های جراحی در کودکان هموار می سازد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*