مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان: خراسان جنوبی در شاخص های تدین ، حرف اول را در کشور می زند اجرای برنامه های سوگواره بصیرت عاشورایی در ۵۴ بقعه محوری استان

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان گفت : کمتر وقف نامه ای دیده ام که در آن بحث عزاداری امام حسین (ع) مطرح نباشد و بیشترین وقف ها برای محرم و صفر و با نیت اطعام عزاداران، جلسات عزاداری و پذیرایی از شرکت کنندگان ، برگزاری جلسات سخنرانی و … صورت گرفته است.
اجرای برنامه های سوگواره بصیرت عاشورایی
در ۵۴ بقعه محوری استان
حجت الاسلام و المسلمین منصور هاشمی در نشست خبری روز گذشته خود که با موضوع سوگواره بصیرت عاشورایی برگزار شد، افزود: انقلاب اسلامی ایران ، زاویه خاصی نسبت به محرم و صفر ایجاد کرده و امام (ره) فرمود، « ما هرچه داریم از محرم و صفر است» و در جایی دیگر هم فرمود «محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است».
وی به برگزاری برنامه عزاداری محرم و صفر با عنوان «سوگواره بصیرت عاشورایی» در بقاع متبرکه استان اشاره کرد و گفت: این برنامه ها با هدف تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی و عمل به نیات واقفین خیراندیش در ۵۴ بقعه متبرکه محوری به صورت الگو برگزار خواهد شد. البته ۹۶ بقعه متبرکه در استان داریم که مردم به صورت خودجوش در این بقاع برنامه های عزاداری محرم و صفر را برگزار می کنند اما برنامه های سوگواره بصیرت عاشورایی با برنامه ریزی ، مدیریت و نظارت اوقاف و امور خیریه در ۵۴ بقعه متبرکه محوری به صورت الگو برگزار می گردد.
استفاده از ۷۱ روحانی بومی و غیر بومی
در قالب طرح اعزام مبلغ به بقاع متبرکه
وی همچنین گفت : این برنامه از اول محرم (۳۱ شهریور) تا پایان صفر (۲۸ آبان ماه) با استفاده از ظرفیت هیأت های مذهبی به منظور ترویج فرهنگ بصیرت و شهادت طلبی و مقابله با برخی شبهات اجرا خواهد شد و در این راستا اعزام مبلغ را به بقاع متبرکه در دستور کار داریم که ۲۳ روحانی تخصصی از قم اعزام می شوند، ۳۸ روحانی بومی جذب می گردند و از ظرفیت ۱۰ روحانی مستقر در بقاع متبرکه نیز استفاده خواهیم کرد که در مجموع ۷۱ روحانی در قالب طرح اعزام مبلغ در ایام محرم و صفر با ماهمکاری خواهند داشت.
برنامه های جانبی ویژه محرم و صفر در بقاع متبرکه استان
حجت الاسلام و المسلمین هاشمی افزود : فعال نمودن دفاتر مشاوره و پاسخگویی به مسائل شرعی در ۳۱ بقعه، برپایی نمایشگاه در ۳۰ بقعه ، برپایی ایستگاه همه واقف باشیم در ۲۹ بقعه ، برپایی خیمه معرفت با حضور روحانیون و مشاورین و … در ۲۷ بقعه ، اقامه نماز جماعت ظهر و عصر تاسوعا و عاشورا در ۴۶ بقعه ، حرکت هیأت ها و دستجات عزاداری به سمت بقاع متبرکه در ۴۷ بقعه، برگزاری مراسم شام غریبان در ۳۰ بقعه، جلسات ختم قرآن و محافل انس با قرآن با حضور قاریان مسلط و مورد تایید اوقاف در ۹ بقعه، مراسم عزاداری شهادت امام سجاد (ع) در ۲۶ بقعه، نشست صنفی برای ایجاد وقف جدید در ۸ بقعه و اطعام عزاداران در دهه اول محرم از محل نیات واقفین در ۴۳ بقعه از دیگر برنامه های اوقاف و امور خیریه در بقاع متبرکه استان است.
ویژه برنامه های محوری محرم و صفر در بقاع متبرکه استان
وی در خصوص برنامه های محوری اوقاف و امور خیریه استان در بقاع متبرکه گفت : برنامه محوری و جهانی شیرخوارگان حسینی در ۱۵ بقعه متبرکه در اولین روز محرم (جمعه ۳۱ شهریور) اجرا خواهد شد که در بیرجند ساعت ۵/۹ صبح به عنوان الگو در آستان مقدس امامزادگان باقریه برگزار می گردد.
وی افزود : برنامه محوری دیگر تجمع بزرگ عاشوراییان لبیک یا حسین (ع) خواهد بود که در دوم محرم (شنبه ۱/۷/۹۶) در ۱۴ بقعه برگزار می شود و به عنوان الگو در امامزاده عبدا… کارشک برگزار خواهد شد. علاوه بر این برنامه محوری «احلی من العسل» را در ششم محرم (چهارشنبه ۵/۷/۹۶) خواهیم داشت که به صورت الگو در امامزادگان فردوس با حضور جمعیت کثیر نوجوانان و مداحی مداحان نوجوان برگزار می شود. البته مقرر شده هیأت های مذهبی برنامه های عزاداری شب و روز تاسوعا و عاشورای حسینی را به بهترین شکل ممکن در بقاع متبرکه استان برگزار نمایند و لذا بقعه ای را به عنوان الگو و محور معرفی نمی کنیم.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان در ادامه گفت: برنامه محوری همایش رهروان زینبی (ویژه بانوان) را در دوازدهم محرم ( سه شنبه ۱۱ مهرماه) خواهیم داشت که از ساعت ۱۶ به عنوان الگو در امامزاده سید حامد علوی چنشت (شهرستان سربیشه) برگزار خواهد شد ، ضمن اینکه مراسم عزاداری شهادت امام سجاد (ع) ، بیداری با خطبه های علوی ، اربعین حسینی ، تجمع بزرگ لبیک یا رسول ا..(ص)، برپایی خیمه های معرفت در امامزادگان و … از دیگر برنامه های محرم و صفر در بقاع متبرکه استان خواهد بود.
ضرورت به تصویر کشیده شدن زیبایی های
عزاداری مردم استان برای استفاده هموطنان
به گفته وی با صدا و سیمای مرکز خاوران نیز هماهنگ شده تا مراسم بقاع متبرکه را در هر شهرستان حداقل در حد ۴۵ دقیقه پخش زنده داشته باشد که در مجموع حداقل ۸۷۰ دقیقه خواهد بود. مقرر گردیده صدا و سیمای استان همایش شیرخوارگان حسینی در اول محرم در امامزادگان باقریه بیرجند و تجمع بزرگ عاشورائیان لبیک یا حسین(ع) در دوم محرم در همین مکان ، همایش نوجوانان «احلی من العسل» در امامزادگان فردوس و تجمع بزرگ رهروان زینبی در امامزاده سید حامد علوی چنشت را به روی آنتن ببرد. باید زمینه ای فراهم شود تا از این طریق زیبایی های عزاداری مردم استان خراسان جنوبی برای هموطنانمان در سراسر کشور به تصور کشیده شود.
بنا به نییت واقفین مراسم عزاداری و اطعام عزاداران
در ۱۷۸۹ موقوفه در تصرف اوقاف برگزار می شود
حجت الاسلام و المسلین هاشمی تصریح کرد: بنا به نیات واقفین مراسم عزاداری و اطعام عزاداران در ۸۱ موقوفه شهرستان بشرویه ، ۴۲۸ موقوفه شهرستان بیرجند ، ۷۳ موقوفه حضری و دشت بیاض ، ۲۳۱ موقوفه شهرستان خوسف، ۴۶ موقوفه شهرستان زیرکوه ، ۴۶ موقوفه شهرستان سرایان، ۱۷۳ موقوفه شهرستان سربیشه ، ۱۷۶ موقوفه شهرستان طبس ، ۱۹۸ موقوفه شهرستان فردوس ، ۱۸۲ موقوفه شهرستان قاینات و ۱۵۵ موقوفه شهرستان نهبندان برگزار می شود که این موارد مربوط به موقوفات در تصرف اوقاف و امور خیریه استان می باشد.
افزایش درآمد موقوفات و بقاع متبرکه استان
حجت الاسلام و المسلمین هاشمی با اشاره به اینکه درآمد موقوفات استان در سال جاری ۵۳ درصد رشد داشته است، گفت: در بقاع متبرکه استان نیز ۳۴ درصد رشد درآمد داشته ایم که حاصل اجرای برنامه های معنوی و فرهنگی متنوع و تاثیر گذار در مناسبت های مختلف در بقاع متبرکه استان و جلب نظر و جذب کمک های مردم متدین خراسان جنوبی بوده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*