اخبار علمی

صبحانه یکى از وعده هاى مهم غذایى محسوب مى شود و میوه های پرتقال و شاه توت برای داشتن یک صبحانه مقوی لازم است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برای داشتن یک صبحانه مقوی علاوه بر لبنیات افراد باید مصرف میوه و سبزیجات را جز برنامه غذایی خود قرار دهند تا تمام املاح و ویتامین های مورد نیاز بدن کسب شود.

مصرف پرتقال ، شاه توت ، انگور و کیوی علاوه بر بادام و بروکلی می تواند سطح ایمنی بدن را افزایش دهد و سلامتی بدن را تضمین کرد.

بهترین میوه هایی که برای صبحانه قوی لازم است+ اینفوگرافیک

دمنوش زرشک، نوشیدنی سرشار از ویتامین C

دمنوش زرشک

مدیرگروه علوم پزشکی مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: ویتامین c فراوان در دم‌کرده زرشک، در پیشگیری از سرماخوردگی نقش بسزایی دارد.

«مریم نواب‌زاده» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص طبیعت دمنوش زرشک، اظهار کرد: از نظر طب سنتی ایران، این گیاه طبیعتی سرد و خشک دارد.

وی با اشاره به خواص این دمنوش افزود: دم کرده زرشک مناسب برای درمان ورم و زخم معده و روده است، هم‌چنین این دمنوش برای درمان اسهال‌های خونی یا زخم روده، مناسب است.

مدیرگروه علوم پزشکی مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: به‌علت وجود ویتامین c فراوان در زرشک، دم‌کرده میوه آن در پیشگیری از سرماخوردگی نقش بسزایی دارد.

نواب‌زاده با بیان این‌که این دمنوش ادرارآور و خلط‌آور بوده و برای خوشبو شدن دهان نیز استفاده می‌شود، تصریح کرد: دمنوش زرشک دارای خاصیت تصفیه‌کننده و ضدعفونی‌کننده خون و منقبض‌کننده عروق است.

وی ادامه داد: زرشک، تقویت‌کننده قلب و کبد است، صفراآور بوده و در درمان سنگ کیسه صفرا بسیار مؤثر است.

این دستیار تخصص طب سنتی ایران تصریح کرد: زرشک، بی‌اشتهایی را برطرف می‌کند و فشارخون را کاهش می‌دهد.

نواب‌زاده در خصوص موارد منع مصرف این دمنوش، افزود: بانوان باردار باید از مصرف این دمنوش خودداری کنند.

وی یادآور شد: میزان مصرف بالای این گیاه به مدت طولانی می‌تواند سبب ناراحتی معده و روده‌ها و مانع از جذب ویتامین B کافی در بدن شود.

ارتباط بافت چربی بدن با ابتلا به سرطان

تهران- ایرنا- نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که بافت چربی موجب ابتلا به سرطان در بدن می شود و این تاثیر به نوع چربی و محل قرار گیری آن در بدن بستگی دارد.

به گزارش روز یکشنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی یورک الرت، چاقی در سراسر جهان رو به افزایش است و اکنون به عنوان یکی از عوامل اصلی خطرساز برای ابتلا به سرطان در نظر گرفته می شود؛ ۱۶ نوع مختلف سرطان با چاقی ارتباط دارد. بنابراین شناسایی مکانیزم های خاصی که چاقی را با ابتلا به سرطان ارتباط می دهند، ضرورت دارند.
تحقیقات نشان داده اند که چربی از چه راه هایی به سرطان زایی کمک می کند. برای مثال خطر بروز التهاب را که با ابتلا به سرطان ارتباط دارد، افزایش می دهد. همچنین گمان می رود که چاقی به سوخت و ساز سلولی سرطان و ترخیص سیستم ایمنی کمک می کند که تمامی آنها با رشد و گسترش تومورها ارتباط دارند.
از سوی دیگر ارتباط میان چاقی و سرطان زایی همچنین به ‘کراس تاک'(crosstalk) یا روش واکنش سلول ها در زمانی که یک سیگنال مشابه توسط بیش از یک مسیر سیگنالینگ در دو نوع مختلف سلولی به اشتراک گذاشته می شود، بستگی دارد.
شناسایی روش هایی که موجب قطع کراس تاک می شوند، می تواند به محققان در شناسایی راهکارهای جدید برای پیشگیری از ابتلا به سرطان کمک کند.
محققان دانشگاه یوتا با همکاری محققان دانشگاه نورث کارولینا در این مطالعه با بررسی نشریاتی که از فاصله زمانی ژانویه ۱۹۴۶ تا مارس ۲۰۱۷ چاپ شده بودند، در جستجوی مطالعاتی برآمدند که تداخل میان بافت های چربی و سرطان زایی را مورد بررسی قرار داده بودند. آنها در نهایت ۲۰ نشریه تحقیقاتی پیدا کردند که بطور خاص به این موضوع پرداخته بودند.
محققان خاطرنشان کردند که این بررسی نگاه عمیق تری به مکانیزم های سرطان زایی دارد. برای مثال چند مطالعه نشان داده اند که سلول های چربی استرومایی (adipose stromal cells)این قدرت را دارند که به ضایعات سرطانی نفوذ کنند و موجب رشد تومورها شوند.
مطالعات نشان دادند که شمار این سلول ها در بیماران چاق مبتلا به سرطان پروستات و سینه بیشتر است.
محققان گفتند: این بررسی همچنین نشان داد که برخی انواع چربی از لحاظ سوخت و سازی فعال ترند و مواد بیشتری ترشح می کنند که به ایجاد و رشد سرطان منجر می شود.
سه نوع چربی سفید، قهوه ای و بژ در بدن وجود دارد که هر یک عملکرد متفاوتی دارد و میزان اثرگذاری آنها بسته به محل قرارگیری چربی، متفاوت است.
برای مثال این بررسی نشان داد که بافت چربی سفید با بروز التهاب ارتباط داده شده است و در بیماران مبتلا به سرطان سینه با وخیم تر شدن این بیماری مرتبط است.
در این مطالعه همچنین اثرات چربی بر سینه، راست روده، مری، اندومتر، پروستات و سرطان گوش ، حلق و بینی نیز تجزیه و تحلیل شد. برای مثال محققان توضیح دادند که در سرطان راست روده بافت چربی معمولا در کنار تومورها قرار دارند در حالی که در سرطان سینه بافت چربی قسمتی از محیط مستقیم میکروسکوپی تومور است.
با این حال محققان خاطرنشان کردند که تحقیقات بیشتر برای ارزیابی نقش فاصله بافت در ارتباط میان چاقی و سرطان و بررسی روش هایی برای از بین بردن رویه هایی که باعث رشد تومور می شوند، مفید خواهد بود.
آنها خاطر نشان کردند که این مطالعه بر اهمیت حفظ وزن سالم بدن تاکید دارد.
آنها ادامه دادند: چربی هم زیر پوست و هم در سطوح عمیق تر در بدن وجود دارد به طوری که حتی افراد لاغر نیز می توانند اطراف ارگان های داخلی خود، چربی اضافی داشته باشند.
از سوی دیگر رژیم های غذایی و ورزش سالم از جمله ورزش های استقامتی برای ساخت توده عضلاتی بدون چربی می توانند به مبارزه با گسترش چربی اضافی کمک کنند.

این بیماری، دزد بینایی است

بینایی

آب‌سیاه یا گلوکوم نوعی اختلال چشمی است که دزد بینایی نیز نامیده می‌شود؛ این مشکل می‌تواند به بینایی چشم به صورت ماندگار آسیب برساند و درصورت عدم درمان حتی منجر به کوری شود. بر اساس آمارها ۸۰۰ تا یک میلیون نفر در کشور مبتلا به این بیماری هستند.

علت بروز این بیماری افزایش شدید فشار زجاجیه یا همان ماده درون چشم است. گلوکوم جنرال پس از آب مروارید دومین دلیل کاهش بینایی در جهان است.

حسن رزمجو، چشم پزشک در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص علل ابتلابه این بیماری اظهار کرد: شیوع آب سیاه در زنان و مردان یکسان است و احتمال ابتلا به آن از زمان نوزادی تا کهنسالی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین علت ابتلا به این بیماری وراثت است، گفت: افزایش فشار چشم در سنین بالا، آب مروارید عمل نشده، التهاب داخل چشم، درد مفاصل و رماتیسم، ساختمان چشم افراد دوربین، ابتلا به شکل مادرزادی با ازدواج فامیلی و ضربه به چشم در اثر تصادفات از دیگر علل ابتلا به این بیماری است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: این بیماری دو نوع مزمن و حاد دارد که در نوع مزمن بیمار فاقد درد در چشم است و میدان بینایی کم کم از بین می‌رود. نوع حاد بیماری که همراه با درد است به طور ناگهانی رخ می‌دهد و در برخی افراد با تهوع و استفراغ همراه است.

رزمجو با بیان اینکه درمان آب سیاه به نوع زاویه چشم بستگی دارد، گفت: اگر زاویه چشم بیمار بسته و تنگ بود باید از لیزر و جراحی برای درمان کمک گرفت، اما اگر زاویه چشم باز بود می‌توان از روش دارو درمانی استفاده کرد که اگر این روش هم پاسخگو واقع نشد، باید جراحی شود.

وی با اشاره به روش‌های پیشگیری از این بیماری، اضافه کرد: افرادی که نزدیکان‌شان به این بیماری دچار هستند باید سالانه سلامت چشم خود را بررسی کنند؛ افراد مبتلا به دوربینی که زاویه چشم‌شان تنگ است و  مبتلا به آب مروارید نیز با جراحی به موقع می‌توانند از بروز این بیماری خطرناک جلوگیری کنند

محققان: متفورمین به درمان انواعی از پارکینسون کمک می کند

تهران-ایرنا- محققان آلمانی اعلام کردند که یک داروی دیابت به نام ‘متفورمین’ می تواند به درمان برخی انواع بیماری پارکینسون کمک کند.

به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی یوروپین فارموکوتیکال ریویو، محققان علوم اعصاب دانشگاه توبینگن در آلمان موفق به کشف پروتیینی شده اند که نقش مهمی در تعادل انرژی سلول ها ایفا می کند. به طوری که در صورت از بین رفتن این پروتیین، تعادل انرژی سلول ها دچار اختلال می شود و احتمالا مرگ سلولی و نهایتا بروز بیماری پارکینسون را در پی خواهد داشت.
پارکینسون یک بیماری تخریب کننده عصبی، ناتوان‌کننده و پیشرونده است که توسط جیمز‌ پارکینسون در سال ۱۸۱۷ توصیف شد. مشخصات بیماری شامل حرکت کند و کاهش یافته، سفتی و لرزش عضلانی و عدم تعادل، جویدن ناقص، اختلال در بلع و در سخن گفتن است.
محققان اکنون با استفاده از کشت سلولی نشان داده اند که متفورمین بر بودجه انرژی تاثیر می گذارد و در نتیجه از سلول ها محافظت می کند.
دکتر ‘جولیا فیتزجرالد’ در موسسه تحقیقات بالینی مغز Hertie و مرکز آلمانی بیماری های دژنراتیو عصبی در توبینگن گفت: در هنگام بررسی سلول های یک بیمار مبتلا به پارکینسون مشاهده کردیم که این سلول ها فاقد یک پروتیین مهم بودند که تولید انرژی را تنظیم می کند.
در نتیجه سلول ها تولید انرژی را در میتوکندری – موتورخانه سلول ها – به صورت کنترل نشده و کمتر تنظیم شده نگاه می دارند. از سوی دیگر تولید انرژی به دنبال تولید رادیکال های آزاد اکسیژن صورت می گیرد و این رادیکال ها به سلول آسیب می زنند که به پیری سلول و در طولانی مدت، برخی اوقات به مرگ سلولی منجر می شود.
اما به گفته محققان، این داروی دیابت عملکردی مشابه ترمز برای این رویه دارد و تولید کنترل نشده انرژی را کند می کند و در نتیجه از سلول ها در برابر این اثرات منفی محافظت می کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*