شور شیرین در شهر

بازار تبلیغات انتخاباتی پس از مناظره سوم در خراسان جنوبی داغتر شده است و این در حالی است که کمتر از ۴۸ ساعت تا روز سرنوشت ساز ۲۹ اردیبهشت باقی مانده است.
این روزها به هر گوشه ای از شهر که می نگرید بنرها و پوسترهای رنگارنگی را می بینید که برخی از آنها به شدت توجه ها را به خودشان جلب می کنند.
نامزدهای ریاست جمهوری ستادهای خود را افزایش دادند و در برخی از خیابان های اصلی شهرها از جمله بیرجند از یکی از این نامزدها تقریبا به فاصله چند صد متر چندین ستاد دیده می شود که البته زیاد هم جای تعجب ندارد، یکی دیگر از کاندیدهای ریاست جمهوری نیز بیشتر تمرکز خود را بر روی حاشیه شهر و نقاط کم برخوردار گذاشته است و استقبال مردمی از آن بسیار خوب است.
در این میان با شروع شمارش معکوس زمان تبلیغات کاندیداهای شوراهای اسلامی شهر و روستا دیگر جایی برای راه رفتن در پیاده رو ها نیز وجود ندارد و انواع و اقسام بنرهای تبلیغاتی با شعارهای جالب به چشم می خورد. به عنوان مثال یکی از این نامزدها بنرهایی با سایز بسیار زیاد چاپ کرده که رهگذران ادعا می کنند ارتفاع آن به ۶ متر می رسد یکی هم فقط عکس نامزد بر روی آن چاپ شده است بدون هیچ شعاری! و یا یکی دیگر از این کاندیداها با یک عکس بسیار بزرگ این شعار را برای انتخابات شورای شهر انتخاب کرده است. «پایان چالش شورا» !
اما در این میان برخی از کاندیداها بسیار هوشمندانه عمل می کنند و با برنامه ریزی دقیق و ارائه برنامه و راهکارهای مناسب در شهرها در حال جذب رای هستند.
تا سال گذشته انگار در بیرجند همواره دو لیست ثابت با هم رقابت می کردند اما این بار اوضاع کمی متفاوت تر است و کاروانی از نامزدها و لیست های دیگر و حتی افرادی به صورت انفرادی قصد رقابت با آنها را دارند.
طبق اعلام فرمانداری بیرجند با انصراف های روزهای گذشته ۱۰۹ کاندیدا در انتخابات شورای شهر تا روز نهایی باهم رقابت می کنند، از نکات قابل توجه این دوره حضور پر رنگ بانوان در این انتخابات است، البته رشد حضور کاندیداهای زن در پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا فقط مربوط به شهر بیرجند نیست و در کل استان به خوبی مشاهده می شود.
البته این حضور بانوان باعث جذابیت بیشتر رقابت های انتخاباتی شده است و در این میان پر شورترین حضور ستادها و طرفداران کاندیداها مربوط به خیابان مدرس و معلم است.
پارچه های بنفش در برخی از ستادهای شوراها به نحوی نشان دهنده رای آن کاندیدا به انتخابات ریاست جمهوری است و در بخشی دیگر هم نوع موسیقی و پذیرایی و حتی گفت و گو ها در کانال های تلگرامی خط سیاسی آن ها را نشان می دهد.
خیابان مدرس با توجه به اینکه یکی از مهمترین خیابان های بیرجند است و بیشتر جوانان ساعت های فراغتشان را در این خیابان می گذرانند نسبت به خیابان های دیگر ترافیک گره خورده تری دارد، و شب ها بازار تبلیغات انتخاباتی در این خیابان بسیار پر رونق است. هر شب پس از اذان مغرب جوانان در این خیابان با شیوه های مخصوص به خود برای نامزدهای مورد نظر خود تبلیغ می کنند از برخی ستادها آهنگ های خاص و گاها عجیب به گوش می رسد که هیچ گونه سنخیتی با وظیفه ستادها ندارد. نوع تبلیغات برخی از کاندیداها با شرحی که از ارتفاع بنرها و موسیقی و . . . گفته شد نشان دهنده رعایت نکردن برخی مقررات قانونی انتخابات است و این سوال را به ذهن می آورد که آیا کاندیدای که در رعایت حداقل قوانین تخلف داشته می تواند در احقاق حق برای مردم قانونمند باشد؟
حالا باید ببینیم که این کاندیداها که برخی از آنها برای رای آوردن هزینه های میلیونی انجام می دهند پس از این که وارد شورای شهر شدند برنامه ای برای رسیدگی به حاشیه شهر و یا مناطق کمتر برخوردار دارند و یا نه همچون گذشتگان تمام ظرفیت خود را برای مانور در محلات برخوردار استفاده می کنند.
از این موارد که بگذریم نوع تبلیغات نیز در این دوره متفاوت شده و بیشتر به سمت فضاهای مجازی رفته تا جایی که تقریبا هر یک از شهروندان که از نرم افزارهای موبایلی استفاده می کنند هر روز صبح که به گوشی خود می نگرند می بینند در ده ها گروه و کانال عضو شدند.
یک فعال اجتماعی به امروز خراسان جنوبی گفت: مردم دریافته اند که انتخابات مظهر تجلی اراده عمومی است و نقش مردم و مشارکت به عنوان یک فاکتور به نظام سیاسی و ریاست جمهوری و شورای محلی مشروعیت می بخشد.
محمدعلی مرادی افزود: داشتن پشتیبانی مردمی باعث اقتدار نظام سیاسی می شود که با برگزاری انتخابات شوراها، با مردمی مطالبه گر در مدیریت شهری مواجه هستیم، مردمی که پس از انتخابات مدیریت شهری به اضافه اشتغال را در مسیر توسعه پایدار از شهرداری و شورا مطالبه خواهند کرد.
وی تصریح کرد: خوشحال هستیم که در سال ۹۶ حقوق شهروندی در روند رقابت های انتخاباتی دارای اهمیت و اولویت شده است
یک شهروند بیرجندی هم گفت: در این دوره از رقابت های تبلیغاتی نیروهای جوانتر و سالمتر پا به عرصه رقابت های انتخاباتی شوراها گذاشته اند و دنبال آبادانی و توسعه شهر و منطقه خود هستند.
محسن فاضلی افزود: با حضور کاندیداهای جوانتر و پر انرژی تر امسال شور و انگیزه بیشتری در فعالیت های شوراها در شهر بیرجند دیده می شود.
یک بانوی بیرجندی و فعال سیاسی نیز گفت: تعدد نامزدها نشانگر علاقه بیشتر مردم به حساس بودن نسبت به سرنوشت سیاسی خود چه در سطح کلان و چه در سطح مدیریت شهری است .
نسیم محمدپور افزود: در این دوره برای شهروندان تخصص نقش کلیدی در شوراهای شهر پیدا کرده است و بسیاری تصمیم گرفته اند به افراد متخصص در زمینه مدیریت شهری رای دهند.
وی معتقد است : افزایش این نامزدها در شمار رای دهندگان و شور انتخابات نیز تاثیر دارد و این تعدد موجب می شود که هرکس کاندیدای مورد نظر خود را پیدا کند و افکار عمومی بیشتری نسبت به رقابت ها حساس شوند.
به هر جهت این روزها غروب های شهر بیرجند خاطره انگیز و ماندنی است، شور و هیجان در بخش مرکزی شهر موج می زند، خیابان های منتهی به میدان ابوذر مملو از جمعیت است و تجمع های نشاط انگیز در داخل و بیرون ستادها به گونه ای است که برخی ساعات کوچه ها از جمعیت بند می آیند.
همگان دریافته اند که تار و پود سیاست در همه امور تنیده شده است و بی تفاوتی نسبت به سرنوشت سیاسی و انتخابات و انتخاب شوندگان نه تنها راه به جایی نمی برد بلکه راه به بیراهه و سقوط در سیاه چاله های عقب ماندگی است.
مردم می دانند که اقتدار مدیریتی و سیاسی کشور در گرو برگزیدن افرادی است که باید چهار سال این کشور را به سامان برسانند ، کاستی ها را رفع کنند و خوشه های امید و شادی را در مزارع دل خلق برویانند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*