۸۰ درصدجمعیت زندانیان استان در ارتباط با مواد مخدر است

طی مراسمی با حضور دکتر جهانگیر رئیس سازمان زندانهای کشور و جمعی از مسئولان استانی علی هاشمی به عنوان مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی تربیتی خراسان جنوبی معرفی و از زحمات محمدعلی اربابی مدیرکل سابق استان که به افتخار بازنشستگی نائل آمده است قدردانی شد. مدیرکل دادگستری خراسان جنوبی در این مراسم گفت:بیشترین پرونده ورودی دادگستری استان مربوط به مواد مخدر و در مرحله بعد صدمات غیر عمد در رانندگی  می باشد. صیفی با اشاره به ۴۶۰ کیلومتر مرز مشترک خراسان جنوبی  با کشور افغانستان افزود:  ۸۰ درصدجمعیت زندانیان استان در ارتباط با موادمخدر است.
به گفته وی بالغ بر ۸۰ درصد پرونده‌ها تشکیل‌شده در حوزه جرائم مواد مخدر مربوط به مجرمان غیربومی است.
صیفی با بیان اینکه دادگستری خراسان‌جنوبی در بخش کاهش جمعیت کیفری با تمام توان و تلاش در خدمت مردم است و حتی الامکان از بازداشت افراد اجتناب می‌کند، عنوان کرد:حکم زندان برای افراد نه تنها به سالم‌سازی جامعه کمک نمی‌کند، بلکه آسیب‌های جبران ناپذیری به افراد و خانواده ها وارد می‌سازد.
وی عنوان کرد: در برخی اتهامات مانند جرایم مفاسد اقتصادی توسط قانون‌گذار ظرفیت خوبی در اختیار ما گذاشته شده تا جایگزین حبس تعلیق بوده و شاهد کاهش آسیب‌های کیفری باشیم. امام جمعه بیرجند نیز گفت: ملاک اسلام و جان مایه انقلاب تحقق عدالت است و استکبار ستیزی از مبنای عدالت ناشی می‌شود. حجت الاسلام و المسلمین علی رضایی، با تاکید بر اینکه استکبار اصل انقلاب را هدف قرار داده است، افزود: همه ما مسئولیم و باید برای عمل به آرمان‌های اسلام و امام (ره) تلاش کنیم.
اتمام ساختمان اداری زندانهای استان نیازمند همت مسئولان
مدیر کل سابق زندان های خراسان جنوبی در این مراسم گفت: فعالیت های خوبی در حوزه ساختمان در استان صورت گرفته است. اربابی اظهار کرد: در حال حاضر ساختمان اداری اداره کل زندانهای خراسان جنوبی، زندان طبس و زندان نهبندان نیازمند کمک ویژه می باشد که امیدواریم هرچه سریعتر این سه مورد هم تکمیل شود. وی با اشاره به وضعیت معنوی و دینی زندان های خراسان جنوبی گفت: از لحاظ معنوی زندان های استان از وضعیت خوبی برخوردار هستند و در حال حاضر بیش از ۲۰ روحانی در زندان های استان فعالیت می کنند.
میانگین جمعیت زندانیان موادمخدر در خراسان جنوبی ۷۳ درصد است
رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی تربیتی کشور هم در این مراسم  گفت: زمانی که سازمان زندان را تحویل گرفتیم با مجموعه مدیران لایق مواجه شدیم که سنوات خدمت آنان از سه دهه یا بیشتر  گذشته بود بنابراین با مشورت تصمیم گرفته شد افرادی که سنوات بالا دارند بازنشسته شوند که  امسال بیش از ده مدیر زندان ها که سنوات کاری بالای ۳۵ سال داشتند بازنشسته شدند.
دکتر جهانگیر در ادامه با بیان اینکه اکنون در عصر پیچیده و پرتلاطمی به سر می بریم که محیطی ناآرام و مملو از جریانات مخرب در مقابل ما قرار داده، افزود:امروز قاچاق مواد مخدر، کالا و ارز، کلاهبرداری شبکه ای، تحریم های اقتصادی، واردات کالاهای بی کیفیت و …منجر شده اقتصاد کشورها مورد هجوم قرار گیرد و مشکلات زیادی به وجود آورد. به گفته دکتر جهانگیر هزار نفر به دلیل قاچاق کالا و ارز  و  یکصد هزار نفر در ارتباط با قاچاق مواد مخدر زندانی هستند. وی با اشاره به اینکه میانگین جمعیت زندانیان موادمخدر در کشور ۴۳ درصد جمعیت کیفری است، اظهار کرد: در خراسان جنوبی این آمار به ۷۳ درصد می رسد که ۳۰ درصد میانگین جمعیت زندانیان موادمخدر در این استان نسبت به کشور بیشتر است و  متاسفانه خراسان جنوبی به لحاظ مواد مخدر رتبه اول را به نسبت جمعیت زندانی در کشور دارد. به گفته وی در پنج سال گذشته با تلاش نیروی انتظامی و قوه قضائیه و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری با کاهش موجودی زندانیان مواد مخدر مواجه هستیم و در خراسان جنوبی در مدت یاد شده جمعیت زندانیان موادمخدر ۲۴ درصد کاهش یافته است.
خراسان جنوبی درتوسعه استانها در رتبه ۲۲ کشور قرار دارد
رئیس سازمان زندان های کشور در بخش دیگری از سخنان خود به عدم توسعه متوازن در نقاط مختلف کشور  اشاره کرد و افزود: عدم توسعه متوازن در نقاط مختلف کشور یکی از مسائلی است که از نظام طاغوت به ارث رسیده و  این امر باعث شده استان های مختلف از نظر توسعه یافتگی در یک ردیف نباشند. دکتر جهانگیر با بیان اینکه در سال ۶۵ رتبه میزان توسعه خراسان جنوبی در بین ۳۱ استان کشور هفدهم بوده، گفت: در سال ۷۵ این رتبه به نوزدهم رسیده و در سال ۹۰ متاسفانه شاهد نزول توسعه خراسان جنوبی هستیم که به رتبه ۲۲ در کشور رسیده است. به اعتقاد وی عدم توسعه متوازن در کشور زمینه عقب ماندگی و جرم به وجود می آورد و این مشکلات در خراسان جنوبی و استان های کم برخوردار تشدید می شود و باید برای توسعه نقاط مختلف در کشور تلاش و برنامه ریزی شود تا زمینه و دامنه جرم کاهش یابد.
خراسان جنوبی  نسبت به میانگین کشور ۲ برابر از مددجویان کمیته امداد برخوردار است
وی با بیان اینکه نتیجه بیکاری و عدم اشتغال در خراسان جنوبی فقر است، افزود: خراسان جنوبی نسبت به میانگین کشور ۲ برابر از مددجویان کمیته امداد برخوردار است که بخاطر فقر مردم است و مسئولان باید توجه بیشتری به این استان داشته باشند. رئیس سازمان زندان های کشور با اشاره به لزوم نگاه راهبردی به موادمخدر، گفت: تا زمانی که تلاش برای دستگیری قاچاقچیان سازمان یافته نباشد برخورد با خرده فروشان دردی را دوا نمی کند. وی با اشاره به اینکه امروز از جمعیت یکصدهزارنفری زندانیان موادمخدر تعداد ۷ هزار نفر با داشتن کمتر از یک گرم موادمخدر دستگیر شده و در زندان به سر می برند، عنوان کرد: افرادی که کمتر از یک گرم موادمخدر دارند مصرف کننده هستند نه قاچاقچی، و باید وقت و امکانات را به مسائل مختصر اختصاص ندهیم و به دنبال شناسایی و دستگیری باندهای مواد مخدر باشیم. دکتر جهانگیر با اشاره به اینکه پدیده هایی مانند فقر و بیکاری زمینه طلاق و فروپاشی خانواده ها، زندگی مجردی و حاشیه نشینی را فراهم کرده، گفت: متاسفانه آسیب های اجتماعی رو به افزایش است و این برای جامعه خطرناک و برای تصمیم سازان زنگ خطر جدی است چون پدیده های اجتماعی اثر متقابل دارد و اگر به حاشیه نشینی توجه نشود زمینه بزهکاری و توسعه آن را فراهم می کند.
۱۵۰ هزار زندانی متأهل هستند
وی با تاکید بر اینکه در کنار مبارزه با مظاهر مختلف آسیب های اجتماعی باید علاوه بر شناسایی ریشه های آن به عواقب کارهایی که انجام می شود نیز توجه کرد، بیان کرد: امروز ۱۵۰ هزار نفر از زندانیان متأهل و از این تعداد ۱۱۰ هزار نفر دارای فرزند هستند. دکتر جهانگیر یکی از وظایف سازمان زندان ها و دستگاه های مربوطه را حمایت از خانواده زندانیان دانست و گفت: اگر به خانواده زندانی توجه نشود مشمول آسیبهای اجتماعی بیشتری می شوند.وی با بیان اینکه هیچ زندانی نباید بلاتکلیف بماند از مدیرکل زندانهای استان خواست تا مشکلات زندانیان تک به تک مورد بررسی قرار دهد. وی در ادامه گفت: متاسفانه امروزه با تهاجم فرهنگی در کشور مقابله جدی نشده است و روز به روز در فضاهای مختلف با آسیب های بیشتری مواجه هستیم. وی افزود: این درست نیست که در جامعه اسلامی حدود ۸۷ درصد کسانی که وارد زندان می شوند اهل انجام فرائض دینی نبودند. رئیس سازمان زندان های  کشور برای تکمیل ساختمان های اداری زندانهای خراسان جنوبی ، زندان طبس و نهبندان قول مساعد داد. در پایان این مراسم از خدمات اربابی در اداره کل زندانهای خراسان جنوبی قدردانی شد و علی هاشمی که پیش از این معاون اداره کل زندانهای خراسان جنوبی بود به عنوان مدیرکل معرفی شد.