دستیابی به استقلال اقتصادی با حمایت از کالای ایرانی

 تجربه موفق کشورهای دیگر در زمینه دستیابی به استقلال اقتصادی می تواند سرلوحه جامعه ایرانی در آستانه عید نوروز برای حمایت از تولیدات داخلی باشد تا این گونه اقتصاد کشور به پویایی و خودکفایی دست یابد.

موضوع های اقتصادی و تقویت سرمایه های داخلی نقش مهمی در قدرت نفوذ و اثربخشی دولت ها در جامعه جهانی دارد. بنابراین بیشتر کشورها برای تقویت جنبه اقتصادی کشور و قدرت یابی در این زمینه تلاش های بسیاری انجام دادند که حمایت از کالای داخلی و تولید ملی یکی از این اقدام ها است.

** حمایت از تولید ملی تجربه موفق در دیگر کشورها
ژاپن یکی از کشورهای موفق در زمینه حمایت از تولید داخلی به شمار می رود که پیشرفت و موفقیت خود را در درجه نخست وامدار دخالت آگاهانه و هوشمندانه دولت در توسعه اقتصادی است. این کشور برای حمایت از تولید داخلی همه ابزارها و منابع موجود را برای حمایت از صادرات به کار بست و از واردات بی رویه کالا و خدمات از کشورهای صنعتی برتر با برنامه ریزی جلوگیری به عمل آورد. اکنون در این کشور سازمان های دولتی همچون وزارت صنعت و تجارت بین الملل (MITI) و وزارت دارایی (MOF ) از نفوذ بازارهای خارجی که ممکن است برای صنایع داخلی خطرساز باشد جلوگیری می کند.
کشور کُره جنوبی نیز در دهه ۵۰ میلادی با استفاده از الگوی ژاپن قدم در راه بازسازی و توسعه صنعتی گذاشت و سیاست تکیه بر صادرات را اجرا کرد. در این کشور نیز دولت اداره پنج بانک عمده را به عهده گرفت و سرمایه موجود را با نرخ های یارانه ای در اختیار کارفرمایان خصوصی قرار داد.
«نظارت بر تعرفه ها، مدیریت قیمت ها، نظارت بر کالاهای وارد شده و …» از دیگر سیاست های دولتی اعمال شده برای ایجاد تبعیض میان سازمان ها و نهادهای همسو با حمایت از تولید داخلی در این کشور به شمار می رود. بنابراین دولت برای به شرکت هایی که با این سیاست ها همراه بودند یارانه و به آنهایی که سرپیچی می کردند، جریمه در نظر می گرفت.

ایران نیز به عنوان کشوری مطرح در منطقه و تاثیرگذار در عرصه بین الملل از سال های پس از انقلاب سیاست های حمایت از تولید داخلی را در کانون توجه قرار داد به گونه ای که آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری در فرصت های گوناگون توصیه های لازم را برای تحقق این امر اعلام می کردند و مسوولان نیز در راستای سیاست های تبیین شده اقدام های مناسب را انجام می دادند. اکنون بیش از اینکه جنگ های سیاسی در سطح بین الملل مطرح باشد، جدال ها و برتری های اقتصادی است که میزان قدرت کشورها را نشان می دهد و در این نبرد اقتصادی «تولید» جایگاهی ویژه و کلیدی برخوردار است.

** دستاوردهای فرهنگی حمایت از تولید داخلی
هر کشور متناسب با فرهنگ آن جامعه اقدام به تولید کالاها می کند و زمانی که این داشته ها به دیگر مناطق جهان صادر می شوند ناخودآگاه بخشی از فرهنگ را نیز منتقل می کنند. برخی از کالاهای وارداتی با فرهنگ ایرانیان همخوانی ندارد و باعث ایجاد تغییرات نامناسب و حتی نابسامانی هایی در جامعه می شود که یکی از تاکیدهای مقام معظم رهبری نیز درباره تاثیر فرهنگی برخی کالاهای وارداتی بر پیکر جامعه است.

** مزیت های استفاده از کالای داخلی
حمایت از تولید داخلی یکی از بهترین راهکارهای رونق بخشی به چرخه اقتصاد و پویایی آن محسوب می شود. حفظ مشاغل موجود در بخش های تولیدی، گسترش و ایجاد شغل های تازه به دلیل فراهم شدن تقاضای جدید برای محصولات موجود و خدمات نو و در نتیجه کاهش نرخ بیکاری، گسترش چرخه های تولید به صورت مستقیم و غیر مستقیم و تقویت بنیان های امنیتی و دفاعی کشور از جمله این مزیت ها به شمار می رود. از طرف دیگر حمایت از تولید داخلی افزون بر افزایش توان پولی، مالی و اعتباری کشور و افزایش قدرت وام دهی به دیگر کشورها، افزایش درآمد های دولت ناشی از مالیات و امکان ارایه خدمات عمومی بهتر و در نتیجه افزایش منافع جمعی مردم را به دنبال دارد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*