نوبت باروری ابرها به خراسان جنوبی رسید

بعد از پیگیری های چند ساله رسانه ها و مسئولان در  خراسان جنوبی شاهد اجرای طرح باروری ابرها تا پایان سال جاری در استان خواهیم بود. به گزارش امروز خراسان جنوبی، این در حالی است که طی سالهای گذشته به رغم اینکه استان ازخشکسالی شدید رنج می برد نتوانستیم جزو استان هایی قرار گیریم که طرح باروری ابرها  در آن به مرحله اجرا برسد  اما به نظر می رسد این پیگیری ها در سال جاری به نتیجه رسیده و خبرهای خوبی در راه است چرا که رئیس  مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها در مصاحبه روز گذشته اش با خبرنگار ما اینگونه عنوان کرده  که: خراسان جنوبی جزو استان هایی است که در سال جاری طرح باروری ابرها در آن اجرایی خواهد شد و در آبان ماه نیز پرواز شناسایی انجام شده است. محمد مهدی جوادیان زاده در این تماس تلفنی  به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر ما منتظر سامانه مناسب بارشی در خراسان جنوبی هستیم که به محض مشاهده این سامانه عملیات باروری ابرها را انجام خواهیم داد. وی افزود: تا این لحظه سامانه بارشی مناسبی را در استان نداشته ایم ولی پیش بینی های هواشناسی حاکی از بارش های زمستانی خوبی در منطقه است که ما هم امیدواریم با تحقق این شرایط برای اولین بار طرح باروری ابرها در خراسان جنوبی اجرایی شود. وی با بیان اینکه در ارتفاعات، باروری ابرها تا ۱۵ درصد میزان بارندگی را افزایش می دهد، ادامه داد: ماهانه برای اجرای عملیات باروری ابرها ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان هزینه می شود.  استان خراسان جنوبی به دلیل واقع شدن در منطقه خشک و حاشیه کویر ایران با حوادث طبیعی مختلف از جمله خشکسالی مواجه است. باتوجه به تاثیر مستقیم بارندگی بر میزان آب های قابل استحصال، مسئله مدیریت بهره وری از ابرها و به ویژه باروری آن ها در سطح منطقه ای بسیار حائز اهمیت خواهد بود موضوعی که از سال ۹۳ در استان مطرح و برای به ثمر رسیدن آن پیگیری ها و قول هایی هم داده شد

طرح موضوع باروری ابرها از سال ۹۳ در خراسان جنوبی
از جمله مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در شهریور ماه سال ۹۳ از  بارور کردن ابرها بعنوان راهکاری برای مبارزه با خشکسالی در استان یاد کرده و با بیان اینکه   هزینه‌های اولیه برای اجرایی کردن این عملیات  ۷ میلیارد تومان برآورد شده گفته : بارور کردن ابرها یکی از برنامه‌هایی است که می‌ تواند به رفع مشکلات خشکسالی و کم‌آبی استان کمک کند چراکه بارور کردن ابرها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد میزان ریزش باران را افزایش می‌دهد.
امامی با بیان اینکه بارور کردن ابرها، نیاز آبی خراسان جنوبی را می تواند  تأمین ‌کند، عنوان کرده : برای بارور کردن ابرها نیازمند رادار هواشناسی هستیم که در حال حاضر این تجهیزات در خراسان جنوبی وجود ندارد و  دوره عملیاتی باروری ابرها چهار ماه پیش‌بینی شده است.
امامی ادامه داده : برای انجام تحقیقات در مدت چهار ماه مبلغ ۵ میلیارد تومان برآورد شده و اگر باروری ابرها عملیاتی شود، شهرهای طبس، بیرجند، سربیشه، قاین و بخشی از شهرستان فردوس تحت پوشش قرار خواهند گرفت.
خراسان جنوبی مستعد عملیات باروری ابرها
رئیس مرکزملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها نیز  شهریور ماه ۹۳ در استان حضور یافته و گفته : خراسان جنوبی مستعد باروری ابرهاست ولی  به دلیل کمبود هواپیما و نبود رادار در استان عملیات باروی ابرها در خراسان جنوبی باید از طریق ژنراتورهای زمینی انجام شود.  محمدمهدی جوادیان زاده با بیان اینکه در استان های مشابه خراسان جنوبی مانند استان یزد در زمینه باروری ابرها به نتیجه رسیده ایم ، به کمبود اعتبارات در این حوزه اشاره کرده و اذعان داشته : بر اساس اعلام رسمی سازمان جهانی هواشناسی، اجرای عملیات باروری در صورتی که با رعایت تمام اصول صورت گیرد تاثیری ۱۰ تا ۱۵ درصدی بر افزایش بارش دارد.
باروری ابرها مقرون به صرفه تر نسبت به سایر روش ها
وی با اشاره به ارائه گزارش و تحلیل دقیق از اثر عملکرد باروری ابرها در خراسان جنوبی گفته: این اقدام به زمان زیادی نیاز دارد و پس از انجام عملیات نتایج بارش از طریق هواشناسی کشور به گروه‌های مشاور اعلام می‌شود و آنان نیز برای بررسی نیاز به زمان خواهند داشت. وی باروری ابرها را نسبت به سایرروش‌های استحصال آب مقرون به‌صرفه‌ تر عنوان کرده و اذعان کرده : راهنمایی‌های اولیه همراه با شرح خدمات مطالعات امکان‌سنجی باروری ابرها توسط مرکز ملی مطالعات و تحقیقات باروری ابرها در اختیار شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی قرار گرفته است.
تجهیز هواپیماهای باروری ابرها از ۱۰ آبان تا ۱۰ اردیبهشت ماه
هم چنین در مصاحبه جوادیان زاده با رسانه ها در ابان ماه سال جاری عنوان شده است که : هواپیماهای باروری ابرها از ۱۰ آبانماه سالجاری برای اجرای این طرح آماده و تجهیز شده و  تا ۱۰ اردیبهشت سال آینده ادامه خواهد داشت.  وی با بیان اینکه  باروری ابرها در استان های آذربایجان شرقی و غربی، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، فارس، خراسان جنوبی و یزد نیز انجام می شود، گفته:  در صورت فراهم شدن شرایط جوی، نسبت به اجرای باروری ابرها در استان های یاد شده اقدام می شود.
انجام پرواز آزمایشی آبان ماه در خراسان جنوبی
وی تصریح کرده: به علت اینکه تاکنون هیچ گونه عملیات باروری در استان خراسان جنوبی انجام نشده و راهداری و هواشناسی نیز در منطقه مورد نظر در این استان برای باروری ابرها، وجود ندارد نخستین پرواز آزمایشی با هدف شناسایی در این استان انجام شده است. رئیس مرکزملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها  زمان تاثیر مواد باروری را ۲۰ دقیقه تا ۱٫۵ ساعت پس از زمان تزریق و دامنه آن را در صورتی که شلیک ها به صورت تصادفی انجام شود تا ۲۰۰ کیلومتر از محل تزریق مواد باروری اعلام کرده است.

۱ دیدگاه

  1. ابوذر مهربان

    با عرض سلام خدمت همه اهالی خوب خراسان جنوبی.بنده یک هواشناس اهل خراسان جنوبی هستم .اکثر دیدگاهها و مطالبی که در این گزارش مطرح شده غیر علمی وبوده اصلا بحث بارور سازی ابرها در شرایط خاص و برای مقاصد خاص کاربرد و مقرون به صرفه است متعجبم که یک کارشناس این موضوع چرا باید با این مطالب دل مردم خوب و نجیب یک استان که واقعا چند سال است از خشکسالی شدید رنج میبرد را خوش کند.انتظار می رود کمی علمی تر و سنجیده تر در گزارش های خود اظهار نظر کنیم .این موضوع تخصص هواشناسی است و اظهار نظر علمی را از کارشناسان هواشناسی استان که همگی باسواد و بومی هستند جویا شویم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*