انقلاب اشتغال زایی با گیاهان دارویی

شورای اسلامی استان روز گذشته میزبان رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در راستای انعقاد تفاهم نامه۲ همکاری شورای استان و این مرکز علمی و  تحقیقاتی بود. رئیس شورای اسلامی استان در این جلسه از بیکاری جوانان بعنوان یک معضل در خراسان جنوبی یاد کرد و گفت: در استان ظرفیت های مغفول مانده زیادی وجود دارد که مجموعه های دانشگاهی و تحقیقاتی می توانند با شناسایی این ظرفیت ها و برگزاری دوره های آموزشی در راستای ایجاد اشتغال گام بردارند. قرایی با اشاره به تفاهم نامه بین شوراهای اسلامی و جهاد دانشگاهی استان اذعان داشت: تلاش خواهد شد از سوی اعضای شورا نیازسنجی های آموزشی و پتانسیل های ناشناخته مناطق مختلف استان به جهاد دانشگاهی برای برگزاری دوره های مورد نیاز و ارائه راهکار و انجام طرح های پژوهشی اعلام شود و امید می رود این همکاری نتایج مثمر ثمری داشته باشد.
تعیین یک روستای پایلوت در هر شهرستان برای کشت گیاهان دارویی
در این جلسه اعضای شورای اسلامی استان به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند از جمله نماینده شهرستان نهبندان در شورا خواستار تعیین یک روستای پایلوت در هر شهرستان برای کشت گیاهان دارویی شد که در این زمینه مقرر شد جهاد دانشگاهی امکان سنجی ها را انجام و نتیجه را اعلام کند.
ارائه طرح توسط جهاد دانشگاهی
برای المان های شهری
نماینده شهرستان بشرویه در شورای استان نیز خواستار ارائه طرح توسط جهاد دانشگاهی  برای المان های شهری شد و گفت: طراحی المان های شهری برای شهرداری ها هزینه ای بیش از ساخت در بردارد که از ورود جهاد دانشگاهی در این حوزه استقبال می شود .
مقیمیان افزود: متاسفانه در استان شاهد افزایش نازایی و یا شیوع بیماری کانسر در انواع مختلف آن هستیم که تاکنون حوزه بهداشت و درمان در آن ورود پیدا نکرده و انتظار می رود جهاد دانشگاهی در این زمینه غربالگری داشته باشد.
ورود جهاد دانشگاهی به حوزه فرآوری گل نرگس
خوشحال نماینده شهرستان خوسف نیز خواستار ورود جهاد دانشگاهی به حوزه فرآوری گل نرگس شد و افزود: سنگ عقیق در منطقه خور و خوسف خام فروشی می شود که این حوزه نیز فرصت مغتنمی برای ورود جهاد دانشگاهی است. اکبری نماینده شهرستان فردوس هم خواستار ورود جهاد دانشگاهی برای احیای قنوات و انجام کار تحقیقاتی بر روی انار شد.
سرمایه گذاری در استان با بهره بانکی بالا
تاکنون جواب نداده است
نماینده شورای اسلامی استان در شورای عالی استان ها نیز به کاهش قابل توجه جمعیت در روستاهای استان تا ۲۵ درصد اشاره کرد و گفت: در روستاها آب، برق و سایر امکانات وجود دارد اما شغلی برای ماندگاری نیست. عاصفی با بیان اینکه سرمایه گذاری در استان با بهره های بانکی بالا تاکنون جواب نداده است، افزود:  سود تسهیلات در بهترین نقاط  کشور با حاشیه روستاهای محروم خراسان جنوبی یکی است.
شوراها می توانند فرصت ها و ظرفیت های هر منطقه را شناسایی کنند
رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی نیز در این جلسه به معرفی این مجموعه پرداخت و گفت: شوراها از ارکان تصمیم گیری در کشور به شمار می روند که بواسطه رابطه نزدیکی که با مردم دارند می توانند فرصت ها و ظرفیت های هر منطقه را شناسایی کنند . جلال الدین صادقی با تاکید بر اینکه شغل روستاییان فقط کشاورزی نیست بلکه می توانند مشاغل زیادی را داشته باشند ، افزود: در این زمینه کارهای پژوهشی لازم باید صورت پذیرد. وی با اشاره به اینکه شهرداری ها مشکل در آمدی دارند، ادامه داد: نیاز است اتاق فکری تشکیل تا منابع درآمدی جدید و پایداری برای شهرداری ها تعریف شود که  جهاد دانشگاهی می تواند در این حوزه ورود پیدا کند.
گیاهان دارویی و انقلاب در حوزه اشتغال۳۱
وی با بیان اینکه گیاهان دارویی می تواند در حوزه اشتغال استان انقلابی ایجاد کند ، اذعان داشت: توجه به این حوزه براحتی می تواند در راستای اشتغالزایی نقش موثری ایفا کند.
آزمایشگاه تشخیص ژنتیک در استان وجود ندارد
وی هم چنین به خدمات درمانی جهاد دانشگاهی با تعرفه دولتی اشاره کرد و افزود: آزمایشگاه تشخیص طبی این مجموعه با یک پنجم تعرفه بخش خصوصی خدمات ارائه می کند و هم چنین با توجه به اینکه در استان آزمایشگاه تشخیص ژنتیک وجود ندارد به مسئولان پیشنهاد داده ایم که جهاد دانشگاهی آمادگی لازم را برای راه اندازی این مرکز دارد اما متأسفانه در استان مقاومت صورت می گیرد و بخش خصوصی در تصمیم گیری ها ورود پیدا می کند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز در این جلسه از راه اندازی مرکز  ژئوتوریسم استاد گنجی در آینده خبر داد و در ادامه با انتقاد از وضعیت ناهنجاری که در نصب بیلبوردها در فضای شهری و یا تابلوهایی که سر در مغازه ها وجود دارد، ادامه داد: ما شاهد نصب تابلوهایی کوتاه و بلند و بدون فرم خاصی در سطح شهرها هستیم که می توانیم برای رفع این مشکل طرح ارائه کنیم. معاون امور اداری جهاد دانشگاهی نیز در ادامه به طرح های پژوهشی این مجموعه اشاره کرد و گفت: طرح دهکده گیاهان دارویی از جمله مهم ترین این طرح ها بوده است. مدیر پروژه دهکده گیاهان دارویی نیز در ادامه به ارائه فعالیت های این مجموعه در استان پرداخت و گفت: پیشنهاد داده ایم در فضای سبز مدارس، شهرها و ادارات بجای چمن  گیاهان دارویی زینتی کشت شود. معاون آموزشی جهاد دانشگاهی نیز از راه اندازی دو شعبه جهاد دانشگاهی در مرکز استان تا پایان سال خبر داد و گفت: تلاش داریم در قاین نیز شعبه جهاد دانشگاهی را  راه اندازی کنیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*