اخبار خراسان جنوبی

 درآمد قاچاقچیان سوخت ساعتی ۱۰ میلیارد تومان!/ رکورد مصرف بنزین اسفندماه شکسته شد

وی افزود: متاسفانه در کشور ما، اجرای استاندارد‌های تولید تجهیزات موردغفلت قرار گرفته و سالانه بیش از یک میلیون خودروی جدید به ناوگان حمل‌ونقل اضافه می‌شود که به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر میانگین ۱۱ لیتر بنزین مصرف می‌کنند، در حالی که طبق استاندارد جهانی باید این میزان حداقل ۴۰ درصد کاهش یابد.

چرا سبد سوخت ما متنوع نیست؟

قیمت بنزین در ایران ارزان است و این موضوع باعث عدم صرفه اقتصادی برای ورود سوخت‌های جایگزین دیگر به سبد سوخت کشور می شود. به عنوان مثال، هم اکنون صنعت سی‌ان‌جی، حدود ۲۵ میلیون متر مکعب در روز، معادل ۲۵ میلیون لیتر بنزین در روز ظرفیت دارد و می‌تواند به ناترازی بنزین کمک کند اما به دلیل یکسان بودن قیمت هر دو سوخت لزومی برای استفاده از سی ان جی در سبد مصرف سوخت احساس نمی‌شود.

وقتی با ناترازی انرژی مواجه هستیم، بدین معناست که یک ظرفیتی برای استفاده از انرژی و برای تولید ثروت داریم که از بین رفته است و از کشور ارزبری می‌کند.

در ایران، ۱۲۰ میلیون لیتر مصرف و ۱۰۵ میلیون لیتر تولید بنزین داریم. حدوداً ۱۵ میلیون لیتر ناترازی داریم. تا ۱۰ سال آینده این ناترازی بنزین به ۱۱۵ میلیون لیتر در روز می‌رسد؛ یعنی ما باید ۲۵ میلیارد دلار، نصف ظرفیت درآمدزایی از صادرات نفت خود را مصرف کرده تا بنزین وارد کنیم.

دهک دهم ۱۷ برابر بیشتر از دهک اول از انرژی بنزین بهره‌مند است. در گاز و برق هم بهره مندی سه برابری وجود دارد. در بحث مصرف در صنایع، گاز با قیمت کمی ارزان‌تر برای ایجاد مزیت رقابت در صنایع پتروشیمی توزیع می شود، که در نهایت متانول که یک ماده نیمه‌خام است به دست می آید. ارزش این ماده نیمه‌خام از ارزش صادراتی گاز کمتر است. از سوی دیگر، ارز عایدی در دست پتروشیمی هاست و در واقع سود این انرژی ارزان به پتروشیمی‌ها و سایر بخش‌های دیگر مثل فولادی‌ها می‌رسد. فولادی‌ها با رانت انرژی که در اختیار آنها قرار گرفته، همان زنجیره‌های ابتدایی را توسعه دادند و نیمه‌خام فروشی انجام می‌دهند.

تا وقتی انرژی دولتی باشد، صنعت به سمت بهره‌وری حرکت نمی‌کند

۱۵ درصد از سوخت مایع شامل گازوئیل و مازوت که به نیروگاه‌ها داده می‌شود، قاچاق می‌گردد. همچنین روزانه حدود ۱۰ میلیون لیتر بنزین قاچاق می‌شود و درآمد قاچاقچیان ساعتی ۱۰ میلیارد تومان است.

ایران سومین تولیدکننده بزرگ گاز جهان و همچنین سومین تولیدکننده بزرگ نفت اپک است، ولی تخمین زده می شود در ده سال آینده منابعی برای صادرات انرژی ندارد. در گاز به ناترازی سنگین خورده‌ایم. ما سال ۹۹ سه میلیارد دلار بنزین صادر کردیم. الآن طبق براوردهایی که داریم، سه میلیارد دلار باید واردات داشته باشیم. در گاز هم به همین صورت، ما حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون متر مکعب در روز ناتراز هستیم.

ظرفیت بهینه‌سازی‌ کشور حدود ۲۰ میلیارد دلار صرفه‌جویی گاز در سال است و همین ناترازی که حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون مترمکعب است، ناشی از همین عدم بهینه‌سازی است که در واقع دارد سالانه ۲۰ میلیارد دلار به کشور خسارت وارد می‌کند.

طبق گزارش ستاد راهبری تحول دولت مردمی، در سال ۹۸، معادل ۷۲۱ میلیون بشکه نفت خام، انرژی در کشور قبل از رسیدن به مردم و در شبکه تولید تا توزیع هدر می‌رود. این میزان هدررفت انرژی، معادل فروش نفت ایران در شرایط غیرتحریمی است که به دلیل قیمت یارانه‌ای انرژی در زنجیره هدر می‌رود.طبق این گزارش، حدود ۱۵.۵ درصد از گاز تولیدی کشور معادل ۱۵۲ میلیون متر مکعب در روز، قبل از رسیدن به مصرف‌کننده خانگی، صنایع و نیروگاه‌ها در شبکه تولید، انتقال و توزیع هدر می‌رود.

این اعداد به ما هشدار می‌دهند و زنگ خطری هستند برای کشوری که منابع زیادی دارد؛ اما در حوزه ی صنعت ناتوان عمل و به میزان قابل توجهی هدر رفت انرژی را تجربه می‌کند. صنایع دولتی تمایل و انگیزه ی کافی برای توجه و رسیدگی به روند تولید و نگهداری تجهیزات ندارند. غربی ها مدت هاست یافته‌اند، نفع شخص با پیشرفت و توسعه رابطه مستقیم دارد و جلوگیری از هدررفت منابع بهترین راه جبران ناترازی در همه ی حوزه های انرژی است و این جز با ایجاد سازوکاری خصوصی امکان‌پذیر نخواهد بود.

۲۰ برنامه نوروزگاه در خراسان جنوبی برنامه‌ریزی شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: ۲۰ نوروزگاه در شهرهای مختلف استان از ۲۵ اسفند ماه جاری تا ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ میزبان مسافران و گردشگران نوروزی در استان خواهد بود.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، هادی شاه‌وردی بیان کرد: نقطه قوت نوروزگاه‌ها در این است که این برنامه‌ها در دل شهر برگزار می‌شود و تعامل بیشتر خانواده‌ها و شهروندان را فراهم‌ می‌کند.
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی تصریح کرد: اجرای مراسم سنتی میراث ناملموس با موضوع نوروز از جمله کوزه شکنی، نوروز خوانی، چاووشی رمضان، پخش محتوای آثار جاذبه‌های تاریخی، اجرای موسیقی آئینی و مقامی و توزیع اقلام تبلیغاتی از جمله برنامه‌هایی است که در نورزگاه‌ها اجرا می‌شود.
شاه‌وردی ادامه داد: برپایی جشن‌ها و نوروزگاه‌ها در افزایش ماندگاری و ثبت خاطرات خوش برای مسافران و گردشگران نقش‌ بسزایی دارد.
او عنوان کرد: برپایی سیاه‌چادرهایی با هدف معرفی آداب، رسوم و فرهنگ مرتبط با مناطق عشایری استان جزو برنامه‌های استقبال از مسافران و گردشگران نوروزی به ‌شمار می‌رود.
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی تاکید کرد: در کنار نوروزگاه‌ها ۵۲۸ غرفه بازارچه صنایع‌دستی به منظور عرضه و فروش تولیدات استان توسط هنرمندان صنایع‌دستی و سوغات شهرستان‌ها برپا می‌شود.
شاه‌وردی افزود: برپایی نمایشگاه دستاوردهای محلی، خوراکی‌ها، سوغات و صنایع‌دستی و هنرهای سنتی نقش مستقیم در افزایش فروش این محصولات و تولیدات دارد.
او با اشاره به وجود ۲۴۰ تأسیسات گردشگری فعال در استان تصریح کرد: ۲ هزار و ۶۸۲ اتاق و سوئیت با ظرفیت بیش از ۲۷ هزار نفر در استان آماده خدمات‌دهی به مسافران نوروزی است.
شاه‌وردی با بیان اینکه تمامی اماکن تاریخی و موزه‌های استان برای بازدید مسافران نوروزی آماده‌ شده‌اند یادآور شد: ۱۴۱ واحد تاسیسات گردشگردی با بیش از ۹۸۱ اتاق و اسکان ۲ هزار و ۹۴۵ نفر، ۴۰ بقعه با ۱۴۱ سوئیت، ۱۱۰ سوئیت تحت نظارت آستان قدس رضوی، ۱۲۳ آموزشگاه با ۸۶۰ کلاس درس و ۴۰ کمپ موقت با ظرفیت تقریبی حدود ۲۰ هزار نفر از جمله ظرفیت‌های استان برای اسکان مسافران نوروزی است.

 

 

 

گشت‌های راهداری و پلیس در تمامی محورهای خراسان جنوبی حضور دارند

بیرجند – ایرنا – مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی گفت: گشت‌های راهداری در طرح نوروزی به صورت آماده باش با همراهی پلیس راه تمامی محورهای استان را رصد می‌کنند تا ایمنی و تردد روان در جاده ها رقم بخورد.

به گزارش ایرنا، اسدالله جلال زاده روز یکشنبه در مراسم آغاز پویش سراسری “چشم به راهیم” که با حضور ویدئو کنفرانسی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد افزود: این پویش در راستای برنامه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در زمینه ارتقای ایمنی سفرهای برون‌شهری و کاهش تصادفات جاده‌ای از ۲۷ اسفند امسال تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: کمک به افزایش ایمنی سفرهای نوروزی برای استفاده‌کنندگان خودروهای شخصی و حمل و نقل عمومی، پاسداشت ارزش‌های دینی و مذهبی در سفرهای نوروزی به‌ ویژه ماه رمضان، ترغیب رانندگان به توقف وسایل نقلیه با هدف رفع خستگی ناشی از رانندگی طولانی در مجتمع‌های خدمات رفاهی از جمله اهداف این طرح است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی گفت: ۱۵ دقیقه‌ استراحت به ازای هر دو ساعت رانندگی می‌تواند بسیاری از تصادف‌های جاده‌ای را کاهش دهد و بهترین محل برای توقف و استراحت، مجتمع‌های خدمات رفاهی و محل های پیش بینی شده است.

همچنین معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان جنوبی در این مراسم که در مجتمع خدماتی رفاهی زنان نرجس القورات و کیلومتر ۱۲ محور بیرجند – قاین برگزار شد، گفت: استان خراسان جنوبی به لحاظ نیروی انسانی با وجدان و پای کار در سطح کشور حرف اول را می‌زند و تلاش‌های راهداری و پلیس راه باعث افتخار است.

ناصر ناصری افزود: راهداران، پلیس و نیروهای هلال احمر استان با تلاش شبانه‌روزی در شرایط سخت و طاقت فرسا، در حفظ ایمنی جاده‌ها و آسایش مردم و مسافران نوروزی نقش‌آفرینی می‌کنند.

وی عنوان کرد: هرچه در این کشور داریم به برکت حضور مردم است و مردم ولی نعمت‌ ما هستند لذا هر یک از ما در هر بخش و مسئولیتی وظیفه داریم آنچه از دستمان بر می‌آید برای خدمت به مردم انجام دهیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: امیدواریم با اجرای پویش “چشم به راهیم” در محورهای استان شاهد کمترین حادثه باشیم و سفر ایمنی برای مسافران رقم بخورد.

وی به بارش برف اسفند در استان اشاره کرد و افزود: در این بارندگی‌ها شاهد تلاش‌های شبانه روزی راهداران بودیم تا ایمنی جاده‌ها و تردد روان برای هم استانی‌ها صورت گیرد.

فرماندار بیرجند هم با قدردانی از همه کسانی که تلاش دارند هموطنان در مسیر جاده‌ها سفر ایمنی داشته باشند، گفت: این افراد در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، پلیس راه، اورژانس و هلال احمر از آرامش و آسایش خود می‌گذرند تا مردم در نوروز سفر ایمن و سالمی را داشته باشند.

علی فاضلی فرد افزود: پویش “چشم به راهیم” یک حرکت منسجم ملی برای ایمنی سفر و کاهش حداکثری آمار تصادفات و فوتی‌های تصادفات جاده‌ای است.

وی گفت: از پویش ملی چشم به راهیم می‌توان استنباط کرد که مردم و مسافران نوروزی بدانند چشمانی منتظرشان است که سالم از سفر برگردند و هم بدانند چشمانی به راه است که آنها سالم سفر کنند.

فرماندار بیرجند اظهار کرد: نوروز امسال همه متولیان و دست اندرکاران بسیج شدند تا شاهد کمترین تصادف و تلفات حوادث ترافیکی در سطح استان باشیم.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*