اخبار علمی/ارتباط بین میگرن و افزایش ریسک ابتلا به سرطان سینه/مهم‌ترین عامل کم‌شنوایی چیست؟/چاقی شدت علائم یائسگی را افزایش می دهد

گزارش محققان چینی؛

ارتباط بین میگرن و افزایش ریسک ابتلا به سرطان سینه

ارتباط بین میگرن و افزایش ریسک ابتلا به سرطان سینه

محققان می گویند افرادی که میگرن دارند ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه باشند.

به گزارش مدیکال نیوز، محققان تخمین می‌زنند که بین ۱۴ تا ۱۵ درصد از جمعیت جهان میگرن را تجربه می‌کنند. میگرن یک اختلال عصبی است که باعث سردردهای شدید و علائم دیگری می‌شود که می‌تواند بر زندگی روزمره فرد تأثیر بگذارد.

مطالعات قبلی حملات میگرنی را با افزایش خطر سایر بیماری‌ها از جمله سکته مغزی، فشار خون بالا، صرع، وزوز گوش و سندرم روده تحریک پذیر مرتبط دانسته اند.

علاوه بر این، تحقیقات گذشته نشان می‌دهد افرادی که سردردهای میگرنی را تجربه می‌کنند ممکن است احتمال ابتلاء به برخی سرطان‌ها از جمله سرطان سینه نیز در آنها افزایش یابد.

اکنون، محققان مرکز سرطان در بیمارستان غرب چین در دانشگاه سیچوان، در مطالعه جدیدی ارتباط ژنتیکی احتمالی بین میگرن و سرطان سینه را شناسایی کرده اند.

به گفته محققان، هم میگرن و هم سرطان سینه با تغییرات در سطح استروژن مرتبط هستند. سطوح بالای استروژن می‌تواند خطر ابتلاء به سرطان سینه را در افراد افزایش دهد.

محققان می گویند؛

چاقی شدت علائم یائسگی را افزایش می دهد

چاقی شدت علائم یائسگی را افزایش می دهد

چاقی یک عامل خطر برای بسیاری از بیماری های جدی از جمله فشار خون بالا، بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع ۲ است.

به گزارش مدیکال نیوز، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که چاقی ممکن است شدت علائم یائسگی مانند گرگرفتگی را نیز افزایش دهد.

علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که هورمون درمانی برای تسکین علائم یائسگی ممکن است در زنان چاق کمتر مؤثر باشد.

چاقی در سراسر جهان در حال افزایش است، به طوری که در حال حاضر حدود ۱۳ درصد از کل بزرگسالان به چاقی مبتلا هستند. در سرتاسر جهان، چاقی در زنان شایع‌تر از مردان است (۱۵% در مقابل ۱۱%) و در کشورهای توسعه‌یافته شایع‌تر است.

چاقی خطر ابتلاء به بسیاری از بیماری‌ها از جمله حملات قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع ۲، بیماری‌های تنفسی و مشکلات اسکلتی عضلانی را افزایش می‌دهد.

دکتر «آنیتا پرشاد»، نویسنده اصلی از دانشکده پزشکی ویرجینیای شرقی، گفت: «تحقیقات جدید اکنون نشان می‌دهد که چاقی همچنین ممکن است شدت علائم یائسگی را افزایش دهد و اثربخشی هورمون درمانی را در تسکین این علائم کاهش دهد.»

مهم‌ترین عامل کم‌شنوایی چیست؟

کارشناس برنامه سلامت گوش و شنوایی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن تشریح مهم‌ترین عوامل کم‌شنوایی، گفت: پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۹۰۰میلیون نفر از مردم جهان دچار کم‌شنوایی ناتوان کننده باشند.

به گزارش ایسنا، آزاده صفائی، گفت: براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۰۵ حدود ۲۷۸ میلیون نفر در سراسر جهان از کم شنوایی ناتوان‌کننده رنج می‌بردند.

وی با اشاره به افزایش آمار کم شنوایی ناتوان‌کننده در جهان، اظهار کرد: براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت این آمار در سال ۲۰۱۸ به ۴۶۶ میلیون نفر در جهان رسید که حداقل دو سوم آنان در کشورهای درحال توسعه زندگی می‌کردند.

صفایی با تاکید بر اهمیت شناسایی زودرس اختلالات شنوایی، گفت: کم شنوایی بر توانایی برقراری ارتباط افراد با یکدیگر، تحصیل دانش، یافتن و حفظ شغل و ارتباطات اجتماعی تاثیرات منفی می‌گذارد.

وی افزایش جمعیت سالمندی، افزایش عوامل خطر مانند ابتلا به عفونت‌های گوش و دیگر عفونت‌ها (بیماری‌هایی مانند سرخک و سرخجه)، استفاده بی‌رویه و نابجا از داروهای آسیب‌رسان به شنوایی، قرار گرفتن افراد در معرض اصوات بلند مثل محیط‌های شغلی و نظامی، استفاده بی‌رویه از تلفن‌های همراه و دستگاه‌های صوتی شخصی را از دلایل اصلی رشد بالای کم شنوایی در جهان در طول سال‌های اخیر عنوان کر

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*