اخبار خراسان جنوبی/برگزاری اولین دوره آموزشی وودبال در بیرجند

۳۳۱ کارگاه اقتصاد مقاومتی ‌در خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید

 

331 کارگاه اقتصاد مقاومتی ‌در خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید

فرمانده سپاه انصار الرضا(ع) استان خراسان جنوبی گفت: در مجموع در هفته بسیج ۳۳۱ کارگاه اقتصاد مقاومتی با اشتغال ۵۶۹ نفر و اعتبار ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به بهره‌برداری می‌رسند.

سردار محمدرضا مهدوی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند، با اشاره به بخشی از عملکرد سپاه و بسیج خراسان جنوبی از هفته بسیج ۱۴۰۰ تا هفته بسیج ۱۴۰۱ اظهار داشت: در این مدت در حوزه بسیج مردم یاری و محرومیت‌زدایی قرارگاه عملیاتی شهید ناصری در مجموع ۱۱ میلیارد و ۴۱۴ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.

وی تکمیل یک سازه بند خاکی، تجهیز، مرمت و نوسازی ۸ باب مسجد، ساخت ۲ واحد خانه محروم، مرمت، تعمیر ۶ واحد خانه محروم، ساخت ۳۷ چشمه سرویس بهداشتی و حمام و اجرای ۸ پروژه خط انتقال آب را از جمله اقدامات انجام شده در یک سال اخیر عنوان کرد.

فرمانده سپاه انصار الرضا(ع) خراسان جنوبی بیان کرد: آبرسانی به روستاها با تانکر سیار به تعداد ۹۰ سرویس در ماه، لایروبی یک چشمه قنات، تسطیح بیش از ۳۰۰ کیلومتر از جاده‌های روستایی و عشایری، خاکریزی و تسطیح ۱۲۰۰ مترمکعب از معابر روستایی، تسطیح ۱۰ هزار مترمربع زمین مسکونی و گازکشی ۱۰۰ واحد از منازل محرومین انجام شده است.

مهدوی با بیان اینکه در یک سال گذشته تجهیز ۱۷۲ واحد خانه عالم انجام شده است، تصریح کرد: احداث ۳ باب مدرسه، تعمیر و مرمت ۴ باب مدرسه، ساخت یک هزار و ۷۲۰ متر انحراف سیلاب، ساخت ۳۰۰ متر کانال آبرسانی کشاورزی صورت گرفته است.

وی از راه‌اندازی ۵ کارگاه اشتغال‌زایی در یک سال گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: در این مدت ۴ هزار و ۵۰۰ بسته معیشتی، ۷ هزار جفت کفش، ۵ هزار و ۳۶۰ پرس افطاری، توزیع ۲ هزار و ۵۰۰ بسته البسه، بسته‌های فرهنگی و لوازم‌التحریر و برپایی یک بیمارستان صحرایی انجام شده است.

فرمانده سپاه انصار الرضا(ع) خراسان جنوبی به حوزه بسیج سازندگی و کارگاه‌های اقتصاد مقاومتی قابل افتتاح سازمان بسیج سازندگی در هفته بسیج اشاره کرد و یادآور شد: در مجموع در هفته بسیج ۳۳۱ کارگاه اقتصاد مقاومتی با اشتغال ۵۶۹ نفر و اعتبار ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به بهره‌برداری می‌رسند.

مهدوی با بیا اینکه از این تعداد کارگاه ۱۳۰ کارگاه با اشتغال ۲۱۵ نفر و اعتبار ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در حوزه صنایع دستی هستندف اظهار داشت: ۲۱ کارگاه با ۳۲ نفر اشتغال و ۷۷۰ میلیون تومان اعتبار در حوزه کشاورزی، ۱۰۹ کارگاه با ۲۰۰ نفر اشتغال و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار در حوزه خدماتی و ۲۳ کارگاه با ۴۲ نفر اشتغال و ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در حوزه صنایع تبدیلی افتتاح می‌شوند.

وی از افتتاح ۴ کارگاه با اشتغال ۲۱ نفر و اعتبار ۲۰۰ میلیون تومان در بخش فروشگاه اقتصاد مقاومتی، ۳۲ کارگاه با ۴۴ نفر اشتغال و یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان در بخش دام پروری و ۱۲ کارگاه با اشتغال ۱۵ نفر و اعتبار ۶۰۰ میلیون تومان در بخش زرشک خبر داد.

فرمانده سپاه انصار الرضا(ع) خراسان جنوبی به حوزه بسیج جامعه زنان اشاره کرد و افزود: در حوزه مهدهای بسیج ۶۰ مرکز مهد و پیش دبستان ثابت با حضور یک هزار و ۶۲۹ نفر نونهال دختر و پسر، ۳۶ مرکز فعال مهد محله با حضور ۳۷۴ نونهال ۳ تا ۶ سال، ۱۶ مهد آدینه با میانگین حضور ۱۵۴ نونهال و برگزاری مهدهای مناسبتی به تعداد ۳۹۸ مورد با حضور ۶ هزار و ۷۹۷ نونهال در طول سال  افتتاح شده است.

مهدوی با اشاره به پروژهای در حال اجرای موسسه مسکن و عمران اجتماعی بسیج یادآور شد:  سایت آماده سازی مسکن ملی (کمک به دولت) در شهرستان‌های سرایان، فردوس، نهبندان و بشرویه به ارزش ۵۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از جمله پروژه‌های در حال اجرای موسسه مسکن و عمران اجتماعی بسیج است.

وی به اهم خدمات ارائه شده توسط شرکت یاس نوین پارسه اشاره کرد و تصریح کرد: در راستای همکاری این سازمان با شرکت رشد پایدار ایرانیان حدود ۴۰ هکتار چغندر علوفه‌ای با رقم اصلاح شده کارا، در سطح شهرستان‌های استان کشت شد که در پاییز برداشت شده و رضایت نسبی کشاورزان را در پی داشته است.

تحویل اراضی مسکن ملی به بیش از ۴ هزار متقاضی خراسان جنوبی

اراضی طرح نهضت ملی مسکن برای ۴ هزار و ۴۱ متقاضی در شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر خراسان جنوبی قرعه کشی و تحویل شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل بنیاد مسکن استان گفت: طی یکماه گذشته برای ۴۰۴۱ متقاضی فرایندتحویل اراضی نهضت ملی مسکن برای بیش از ۴ هزار متقاضی خراسان جنوبی قرعه کشی انجام شده و حدود ۸۰ هکتار اراضی برای دریافت پروانه و شروع عملیات ساخت تحویل داده شده است.
تنها افزود: این زمین‌ها در شهر‌های طبس، عشق آباد، ارسک، اسلامیه، سه قلعه، خضری، نیمبلوک، آرین شهر، اسفدن، اسدیه و گزیک است.
وی گفت: برای احداث هر واحد مسکونی مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان بر اساس پیشرفت فیزیکی ساخت به متقاضی اعطا می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همچنین با بیان اینکه تاکنون برای ساخت ۱۷ هزار و ۹۱۵ واحد مسکونی در استان ۱۵ هزار و ۸۸۷ قطعه زمین شناسایی شده است گفت: ساخت پروژه ۱۸۷ واحدی در بیرجند نیز از دیگر پروژه‌های بنیاد مسکن استان است.
تنها افزود: عملیات اجرایی ۳ هزار و ۷۵ واحد آغاز شده و قرارداد تسهیلات برای ۲ هزار و ۱۹۴ واحد مسکونی منعقد شده است.
وی گفت: پروژه ۵۶ واحدی بنیادساز طبس با پیشرفت فیزیکی ۹۳ درصد، پروژه ۸۸ واحدی بنیاد ساز فردوس با پیشرفت فیزیکی ۵۷ درصد و پروژه ۱۸۷ واحدی بنیاد ساز بیرجند با پیشرفت فیزیکی ۳۷ درصد از جمله پروژه‌های در حال اجراست.

 

 

 

 

 

 

نماینده مردم‌ بیرجند، درمیان و خوسف در جمع دانشجویان دانشگاه فرهنگیان :

دانشجو و دانشگاه ظرفیتی عظیم برای خلق علم و توسعه/۵

خسروی گفت: حفاظت از اسلام و انقلاب تحقق یافتنی نخواهد بود مگر با تفکر بسیجی و اولین مصداق تفکر بسیجی داشتن بصیرت است و در مرحله بعدی دشمن شناسی است که باید با نوع برنامه دشمن آشنایی داشته باشیم که چه برنامه ای در سر دارد نظامی،  بیولوژیک، رسانه ای و … کدامیک از این هاست.

 حسین خسروی نماینده مردم شریف شهرستان های بیرجند درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی در جمع دانشجویان دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی با بیان این که افرادی که می خواهند نسل های آینده را بسازند شما مربیان هستید به چند نکته اشاره کرد و گفت: در سفر شیخ زکزاکی به ایران در سالگرد انقلاب امام یک قرآن به او می‌ دهد و می فرمایند سلام مرا به مردم نیجریه برسانید و به آن‌ها بگویید که همه حرف خمینی همین قرآن است ما آمده ‌ایم قرآن را در کشور خود پیاده و کمک کنیم که دیگران هم قرآن را در کشورشان پیاده کنند به آن‌ها بگویید خمینی غیر از قرآن هیچ ندارد.

به گفته وی نکته بعدی هم امام‌خمینی (ره) همیشه تاکید داشتند که بانوان در مسائل انقلاب از آقایان جلوتر هستند و در واقع هم همین طور است و نقش بانوان بسیار تاثیر گذار در مسائل است.

وی ادامه داد: دانشگاه به لحاظ دنیوی و اخروی یک محور در جامعه است به این معنا که اگر بخواهیم بحث های سیاسی توسعه و قدرت را مطرح کنیم به طور حتم اگر اقتصاد یک محور توسعه است یکی از محورهای توسعه در کلان نیروی انسانی است جایی که نیروی انسانی را به عنوان محور توسعه و پیشرفت تربیت می کند دانشگاه است و این مکان جای کمی نیست.

او به حدیث امام علی (ع) که می فرمایند علم قدرت می آورد اشاره کرد و افزود: هر فردی نان زحمت خودش را می خورد این که کشورهای اروپایی در برخی از مسائل علمی جایگاه دارند به خاطر زحمتی بوده که کشیده اند و از فرصت ها بهترین استفاده را کردند.

نماینده مردم بیرجند،درمیان و خوسف دانشگاه و دانشجو را ظرفیتی عظیم بیان کرد و گفت: قدرت بازدارندگی موشکی ایران هم حاصل تلاش جوانان نخبه و دانشجوی ایران است که سپاه توانسته از ظرفیت آن ها به درستی استفاده کند و آن پیوند علم و صنعت را ایجاد کند کاری که بسیاری از سازمان ها از آن غافل شدند.

به گفته خسروی امروز فرمانده هوایی آمریکا در مصاحبه ای  می گوید  جمهوری  اسلامی بر ما برتری هوایی دارد اما ایران مشابه آن ها عمل نمی کند و از این برتری برای کشتن میلیون ها نفر بیگناه استفاده نمی کند .

وی ادامه داد: هم اکنون هم که بیش از ۶۰ روز اغتشاش در کشور وجود دارد که مشکلات بسیاری را برای ایران به وجود آورده اند و بیش از ۸۰۰ قبضه سلاح جنگی گرفته شده و عوامل آن هم یک سرش به غرب کشور و به طور مشخص به کردستان عراق و اربیل برمی گردد زمانی که میخواهیم انتقام بگیریم از مردم منطقه درخواست تخلیه مکان می شود تا به افراد بی گناه آسیبی نرسد و این یعنی بهره گیری از علم و نه سو استفاده از آن است.

به گفته وی اگر برای علم خودتان عمق علمی و عقبه استراتژیک درست نکنید دیگران بر شما سلطه می کنند در جریان کرونا مشاهده کردید که یک ماسک به ما نمی دادند و امروز با همین قدرت علم امثال شما نه تنها جلوی مرگ ۷۰۰ نفر در آخرین روزهای دولت قبل گرفته شده بلکه حتی واکسن به کشورهای آمریکای لاتین و ونزوئلا هم صادر می  کنیم.

خسروی با اشاره به اهمیت بسیج با توجه به آغاز هفته بسیح ادامه داد: با توجه به قضایای کشور هر فردی به تناسب جایگاه خود مسئولیت دارد و امروز یکی از مسئولیت های ما نگهداری از نظام اسلامی و انقلاب اسلامی است و این موضوع هم دلایلی دارد بعضی ها می گویند بسیج از کجا آوردید به صراحت بیان می کنم از قرآن فلسفه تشکیل بسیج است بر اساس   آیه ۲۵۰ سوره بقره اگر در مقابل عده ای متجاوز مدافع وجود نداشته باشد فساد زمین را می گیرد و اگر مدافعان نبودند داعشی ها که در سوریه با دو دلار ناموس آن ها را خرید و فروش می کرد امروز مرزهای ایران را اشغال کرده بودند.

به گفته وی در بیست و دومین سوره قرآن در سوره حج آیه ۴۱ هم به این موضوع اشاره شده که اگر دفاع نباشد تمام مراکز پرستش خدا اعم از مسجد، کلیسا،  معبد و ‌…‌ از بین می رود و  داعش هم وقتی به سوریه آمد به احدی رحم‌نکرد  نه به مسجد نه به حسینیه  و نه به شیعه و نه به سنی همه را از بین برد.

خسروی با تاکید بر این فلسفه بسیج حضور حداکثری مردم در دفاع از انقلاب است ادامه داد: این که رهبر کبیر انقلاب می فرمایند خدایا من را در آن دنیا با بسیجیان محشور کن به مقام بالای بسیج اشاره کردند.

به گفته وی حفاظت از اسلام و انقلاب تحقق یافتنی نخواهد بود مگر با تفکر بسیجی و اولین مصداق تفکر بسیجی داشتن بصیرت است و در مرحله بعدی دشمن شناسی است که باید با نوع برنامه دشمن آشنایی داشته باشیم که چه برنامه ای در سر دارد نظامی،  بیولوژیک، رسانه ای و … کدامیک از این هاست.

وی ادامه داد: در جنگ مقابل عراق نظامی بود در کنار آن جنگ‌ اخلاقی هم داریم و  امروز بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری جنگ ترکیبی آمیخته ای از اقتصاد، سیاست و رسانه و باید بسیجی ما این موضوعات را درک کند .

به گفته وی در مدت ۶۰ روز گذشته شبکه صعودی اینترنشنال ۴۸ هزار دروغ را به واسطه فردی به نام مسیح علی نژاد و بقیه همکارانش بیان کرده است و در اوایل شروع این فتنه گفته بودند که ۵۴ استان ایران درگیری است در حالی که ایران فقط ۳۱ استان دارد.

وی اظهار کرد: برای رهایی از گرفتاری ها فقط باید به قرآن پناه ببریم همان کتابی که بیشتر ما ها فکر می کنیم فقط برای مراسم مذهبی باید از آن استفاده شود در صورتی که قرآن کتاب زندگی است و برای موضوعات فعلی هم راهکار ارائه کرده است و بر اساس فرمایش خدا باید هر مطلبی که بیان می شود  با تحقیق بپذیرید و مطلبی که اطمینان ندارید را ترتیب اثر ندهید.

 

وودبال وارد چمن‌های ورزشی خراسان جنوبی شد

وودبال وارد چمن‌های ورزشی خراسان جنوبی شد

بیرجند – ایرنا – رئیس هیات گلف خراسان جنوبی گفت: رشته ورزشی وودبال برای نخستین بار در استان در حال آموزش است و در ۲ قالب چمن و ساحلی معرفی و توسعه می‌یابد.

رضا محمودی‌زاوه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اولین دوره آشنایی و کارگاه آموزشی وودبال به عنوان یکی از رشته‌های تابعه هیات گلف در استان به مدت ۲ روز با حضور ۲۵ نفر به صورت رایگان در حال برگزاری است.

وی اظهار داشت: این کارگاه آموزشی به صورت استانی یکم و دوم آذرماه جاری و بدون محدودیت سنی در حال برگزاری است که قالب افراد شرکت‌کننده از شهرستان بیرجند هستند.

رئیس هیات گلف خراسان جنوبی تصریح کرد: تاکنون در استان ورزشکاری در رشته وودبال نداشته‌ایم لذا برگزاری این دوره آموزشی قدم مثبتی برای معرفی این رشته و توسعه آن خواهد بود.

وی ادامه داد: این دوره آموزشی با تدریس افشین عابد مدرس بین‌المللی فدارسیون جهانی وودبال و به صورت رایگان برگزار شد و بانوان بیشترین استقبال را تاکنون داشته‌اند.

محمودی‌زاوه اظهار داشت: وودبال ترکیبی از رشته گلف و چوگان است که آموزش و مسابقات آن در ۲ قالب چمن و ساحلی برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: از چهار رشته تابعه هیات گلف یعنی مینی‌گلف، وودبال، بهکاپ و کروکت تاکنون برای سه رشته وودبال، بهکاپ و کروکت دوره آموزشی مقدماتی برگزار نشده یا فعال نبوده‌اند.

رئیس هیات گلف خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون فقط رشته مینی‌گلف در استان فعال بوده است، عنوان کرد: اکنون معرفی و آموزش رشته وودبال در دست اقدام است و دوره‌های پیشرفته و مربی‌گری این ورزش را برگزار خواهیم کرد.

وی ادامه داد: همچنین برای معرفی رشته‌های بهکاپ و کروکت نیز امسال حداقل یک دوره آموزش مقدماتی برگزار خواهیم کرد.

محمودی‌زاوه تاکید کرد: در این رشته به راحتی می‌توانیم قهرمان‌پروری کرده و در کشور و فدراسیون حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وودبال وارد چمن‌های ورزشی خراسان جنوبی شد

وی گفت: در حال حاضر زمین‌های چمن ورزشی استان پاسخگوی رشته وودبال بوده و نیاز به زیرساخت دیگری نداریم، تنها هدف ما توسعه و معرفی این رشته در استان است.

رئیس هیات گلف خراسان جنوبی افزود: شاخه ساحلی وودبال نیز در زمین فوتبال یا والیبال ساحلی برگزار می‌شود البته به دلیل متراژ کم، این زمین‌ها برای آموزش مناسب اما برای برگزار مسابقات مناسب نیست.

وی بیان کرد: برای تامین تجهیزات مورد نیاز رشته ورزشی وودبال در دوره آموزشی تجهیزات توسط فدراسیون تامین شده و برای توسعه این رشته نیز فدراسیون قول مساعد داده است.

محمودی‌زاوه با بیان اینکه می‌توانیم به‌زودی میزبان مسابقات استانی و کشوری وودبال باشیم، اظهار داشت: ظرفیت‌های خوبی در استان وجود دارد همچنین یکی از اعضای هیات گلف در حال ساخت تجهیزات مورد نیاز گلف و مینی‌گلف بوده و برای تجهیزات وودبال نیز اعلام امادگی کرده است.

وی ادامه داد: در هیچکدام از رشته‌های مجموعه هیات گلف محدودیت سنی وجود ندارد لذا برنامه داریم مینی‌گلف و وودبال را در مدارس و پارک‌های استان عمومی کنیم و برای تامین تجهیزات تاکنون ۴۰ پاتر ساخته شده است.

 

 

نسخه کمبود دارو در خراسان جنوبی همچنان روی میز داروخانه‌ها

مدتی است که کمبود برخی از دارو‌ها در خراسان جنوبی علاوه بر رنج بیماری موجب سرگردانی بیماران شده است.

اوایل آبان خبر ورود اولین محموله دارویی به کشور منتشر شد حالا خبرنگارما برای بررسی وضعیت توزیع دارو‌ها سری به چند داروخانه سطح شهر زده است.

یکی از شهروندان بیرجندی گفت: دو سه روزی می‌شود که برای یافتن یک قلم دارو از این داروخانه به آن داروخانه می‌روم.

او افزود: برای پایین آوردن تب بچه ام مجبور بودم شبانه به دنبال دارو بگردم، اما اثری از دارو در داروخانه‌های سطح شهر نبود که در نهایت مجبور شدم از دارو‌های خانگی استفاده کنم.

متصدی داروخانه‌ها هم درباره وضعیت توزیع دارو گفتند: توزیع دارو‌ها بیشتر شده است، اما باز هم به نسبت قبل قطره چکانی توزیع می‌شود و همچنان کمبود برخی از دارو‌ها دردی برای بیماران است.

توزیع آنتی بیوتیک‌ها به نسبت اوایل شروع پیک آنفلوآنزا که یک ماه قبل بود، بهتر شده است.

در این بین مردم از کمبود دارو‌های دیگری هم گله داشتند؛ یکی از شهروندان گفت: داروی انسولین که مصرف روزانه ام هست در تمام شهر پیدا نکردم، همچنین کمبود در دارو‌هایی مانند چربی و فشارخون هم به چشم می‌آید.

توزیع دارو به نسبت اوایل آبان بهتر شده، اما باید به حدی برسد که دیگر بیماران دغدغه تهیه دارو را نداشته باشند.

کیانی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ماه گذشته در خصوص تامین داروی آنتی بیوتیک نظارت و پیگیری در سطح سازمان غذا و دارو انجام شد که نشان می‌دهد توزیع چندین برابر شده است.

او افزود: همچنین بیماری آنفلوآنزا رو به کاهش است و در نتیجه این مشکلات برای بیماران کمتر شده و در حال حاظر می‌توان با نسخه پزشک دارو تهیه کرد.

کیانی اظهار کرد: در خصوص تامین دارویی مانند انسولین‌ها باید برنامه ریزی شده عمل شود.

 

 

 

متقاضیان مسکن به زودی خانه دار می شوند

اراضی طرح نهضت ملی مسکن برای ۴ هزار و ۴۱ متقاضی برای دریافت پروانه و شروع عملیات ساخت تحویل داده شده است.

 

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی گفت: طی یکماه گذشته برای ۴ هزار و ۴۱ متقاضی در شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر استان فرایند قرعه کشی انجام شده و اراضی برای دریافت پروانه و شروع عملیات ساخت تحویل داده شده است.

او افزود: این زمین‌ها در شهر‌های طبس، عشق آباد، ارسک، اسلامیه، سه قلعه، خضری، نیمبلوک، آرین شهر، اسفدن، اسدیه و گزیک است.

تنها ادامه داد: برای احداث هر واحد مسکونی مبلغ ۱۰۰۰ میلیون ریال بر اساس پیشرفت فیزیکی ساخت به متقاضی اعطا می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همچنین با بیان اینکه تاکنون برای ساخت ۱۷ هزار و ۹۱۵ واحد مسکونی در استان ۱۵ هزار و ۸۸۷ قطعه زمین شناسایی شده است اظهار کرد: ساخت پروژه ۱۸۷ واحدی در بیرجند نیز از دیگر پروژه‌های بنیاد مسکن استان است.

تنها ادامه داد: عملیات اجرایی ۳ هزار و ۷۵ واحد آغاز شده و قرارداد تسهیلات برای ۲ هزار و ۱۹۴ واحد مسکونی منعقد شده است.

او گفت: پروژه ۵۶ واحدی بنیادساز طبس با پیشرفت فیزیکی ۹۳ درصد، پروژه ۸۸ واحدی بنیاد ساز فردوس با پیشرفت فیزیکی ۵۷ درصد و پروژه ۱۸۷ واحدی بنیاد ساز بیرجند با پیشرفت فیزیکی ۳۷ درصد از جمله پروژه‌های در حال اجراست.

 

 

 

رونق چرخ اقتصاد در سایه تولیدات کارگاه های اقتصاد مقاومتی

فرمانده سپاه انصار الرضا(ع) استان خراسان جنوبی گفت: در مجموع در هفته بسیج ۳۳۱ کارگاه اقتصاد مقاومتی با اشتغال ۵۶۹ نفر و اعتبار ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به بهره‌برداری می‌رسند.

مهدوی با اشاره به بخشی از عملکرد سپاه و بسیج خراسان جنوبی از هفته بسیج ۱۴۰۰ تا هفته بسیج ۱۴۰۱ گفت: در این مدت در حوزه بسیج مردم یاری و محرومیت‌زدایی قرارگاه عملیاتی شهید ناصری در مجموع ۱۱ میلیارد و ۴۱۴ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.

او تکمیل یک سازه بند خاکی، تجهیز، مرمت و نوسازی ۸ باب مسجد، ساخت ۲ واحد خانه محروم، مرمت، تعمیر ۶ واحد خانه محروم، ساخت ۳۷ چشمه سرویس بهداشتی و حمام و اجرای ۸ پروژه خط انتقال آب را از جمله اقدامات انجام شده در یک سال اخیر عنوان کرد.

فرمانده سپاه انصار الرضا (ع) خراسان جنوبی بیان کرد: آبرسانی به روستا‌ها با تانکر سیار به تعداد ۹۰ سرویس در ماه، لایروبی یک چشمه قنات، تسطیح بیش از ۳۰۰ کیلومتر از جاده‌های روستایی و عشایری، خاکریزی و تسطیح ۱۲۰۰ مترمکعب از معابر روستایی، تسطیح ۱۰ هزار مترمربع زمین مسکونی و گازکشی ۱۰۰ واحد از منازل محرومین انجام شده است.

مهدوی با بیان اینکه در یک سال گذشته تجهیز ۱۷۲ واحد خانه عالم انجام شده است، تصریح کرد: احداث ۳ باب مدرسه، تعمیر و مرمت ۴ باب مدرسه، ساخت یک هزار و ۷۲۰ متر انحراف سیلاب، ساخت ۳۰۰ متر کانال آبرسانی کشاورزی صورت گرفته است.

او از راه‌اندازی ۵ کارگاه اشتغال‌زایی در یک سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: در این مدت ۴ هزار و ۵۰۰ بسته معیشتی، ۷ هزار جفت کفش، ۵ هزار و ۳۶۰ پرس افطاری، توزیع ۲ هزار و ۵۰۰ بسته البسه، بسته‌های فرهنگی و لوازم‌التحریر و برپایی یک بیمارستان صحرایی انجام شده است.

فرمانده سپاه انصار الرضا (ع) خراسان جنوبی به حوزه بسیج سازندگی و کارگاه‌های اقتصاد مقاومتی قابل افتتاح سازمان بسیج سازندگی در هفته بسیج اشاره کرد و گفت: در مجموع در هفته بسیج ۳۳۱ کارگاه اقتصاد مقاومتی با اشتغال ۵۶۹ نفر و اعتبار ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به بهره‌برداری می‌رسند.

مهدوی با بیا اینکه از این تعداد کارگاه ۱۳۰ کارگاه با اشتغال ۲۱۵ نفر و اعتبار ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در حوزه صنایع دستی هستندف اظهار داشت: ۲۱ کارگاه با ۳۲ نفر اشتغال و ۷۷۰ میلیون تومان اعتبار در حوزه کشاورزی، ۱۰۹ کارگاه با ۲۰۰ نفر اشتغال و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار در حوزه خدماتی و ۲۳ کارگاه با ۴۲ نفر اشتغال و ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در حوزه صنایع تبدیلی افتتاح می‌شوند.

او از افتتاح ۴ کارگاه با اشتغال ۲۱ نفر و اعتبار ۲۰۰ میلیون تومان در بخش فروشگاه اقتصاد مقاومتی، ۳۲ کارگاه با ۴۴ نفر اشتغال و یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان در بخش دام پروری و ۱۲ کارگاه با اشتغال ۱۵ نفر و اعتبار ۶۰۰ میلیون تومان در بخش زرشک خبر داد.

فرمانده سپاه انصار الرضا (ع) خراسان جنوبی به حوزه بسیج جامعه زنان اشاره کرد و افزود: در حوزه مهد‌های بسیج ۶۰ مرکز مهد و پیش دبستان ثابت با حضور یک هزار و ۶۲۹ نفر نونهال دختر و پسر، ۳۶ مرکز فعال مهد محله با حضور ۳۷۴ نونهال ۳ تا ۶ سال، ۱۶ مهد آدینه با میانگین حضور ۱۵۴ نونهال و برگزاری مهد‌های مناسبتی به تعداد ۳۹۸ مورد با حضور ۶ هزار و ۷۹۷ نونهال در طول سال افتتاح شده است.

مهدوی با اشاره به پروژ‌های در حال اجرای موسسه مسکن و عمران اجتماعی بسیج یادآور شد: سایت آماده سازی مسکن ملی (کمک به دولت) در شهرستان‌های سرایان، فردوس، نهبندان و بشرویه به ارزش ۵۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از جمله پروژه‌های در حال اجرای موسسه مسکن و عمران اجتماعی بسیج است.

او به اهم خدمات ارائه شده توسط شرکت یاس نوین پارسه اشاره کرد و تصریح کرد: در راستای همکاری این سازمان با شرکت رشد پایدار ایرانیان حدود ۴۰ هکتار چغندر علوفه‌ای با رقم اصلاح شده کارا، در سطح شهرستان‌های استان کشت شد که در پاییز برداشت شده و رضایت نسبی کشاورزان را در پی داشته است.

 

 

 

 

 

 

پرداخت زکات راه برون رفت از مشکلات اشتغال است

بیرجند- ایرنا- – معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: پرداخت زکات راه برون رفت از مشکلات اشتغال و  کار آفرینی در کشور و کاهش فقر مطلق در جامعه است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی حبیب الله آسوده روز چهارشنبه در دوازدهمین همایش زکات خراسان جنوبی اظهار داشت: آئین‌نامه پرداخت زکات با پیگیری‌های انجام شده، بعد از ۱۰ سال، برای تصویب در دستور کار دولت قرار گرفته است.

وی افزود: کمیته امداد با اعتباری که اختصاص داده امسال پنج هزار فرصت شغلی را در کشور ایجاد می‌کند و آماده آبادانی نقاط محروم با بهره‌گیری از منابع امداد است.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد با اشاره به اینکه برای جمع‌آوری زکات خواستار انسجام دستگاه‌های اجرایی در هر شهرستان هستیم، گفت: مردم سال گذشته ۴۸۸ میلیارد تومان صدقه از طریق پنج میلیون صندوق خانگی و ۳۰۰ هزار صندوق صدقات معابر و اماکن کمک کردند.

وی با بیان اینکه کمیته امداد کشور ۷۰۰ هزار دانش‌آموز، ۸۰ هزار بیمار صعب‌العلاج، یک میلیون و ۶۰۰ هزار زن سرپرست خانواده را زیر پوشش دارد، بیان کرد: ۹ هزار مرکز نیکوکاری در کشور وجود دارد و به ایتام زیر پوشش این نهاد بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار خیر و نیکوکار کمک می‌کنند.

آسوده ادامه داد: افراد خیر کمک‌های نقدی خود را به مبلغ حدود هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان مستقیم به حساب ایتام و محسنین واریز کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مسئولان امداد باید با شفاف‌سازی پاسخگوی مردم در زمینه پرداخت زکات و دیگر کمک‌های مردمی باشند، گفت: در این صورت دشمن و حتی خواص نمی‌توانند از این موضوع سوء استفاده کنند.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) تاکید کرد: امروز استکبار جهانی در یک طرف و ام‌القرای اسلام در طرف دیگر قرار دارد و هر جا دشمن احساس کند که ما وارد میدان گفتمان نشده‌ایم، فتنه را با بهره‌گیری از قدرت رسانه‌ای خود در جامعه گسترش می‌دهد.

وی هدف از برگزاری همایش زکات در کشور را جریان‌سازی در این خصوص اعلام کرد و اظهار داشت: از تفکر روحانیت و بسیج باید در این زمینه بهره بگیریم.

در پایان همایش علمی، ترویجی و تکریمی زکات از ۲۲ زکات دهنده خراسان جنوبی تقدیر شد.

جمع‌آوری بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان زکات در کشور

جمع‌آوری بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان زکات در کشور

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امدادخمینی(ره) گفت: بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان زکات در هشت ماهه سال جاری در کشور جمع آوری شده است‌.

حجت الاسلام محمدطاها مهری، امروز چهارشنبه دوم آذر در همایش علمی، ترویجی و تکریمی زکات در خراسان جنوبی با اشاره به آیات و روایات در خصوص زکات، اظهار کرد: امروز در شرایطی قرار داریم که جبهه کفر تمام قد در مقابل جمهوری اسلامی و ارزش‌های الهی قرار گرفته، اما این نشست و هم اندیشی‌ها نشان می‌دهد که مردم معتقد و متدین ایران اسلامی همچنان نسبت به فرایض الهی اهمیت و ارزش قایل هستند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: جایگاه الهی و عظیم فریضه واجب زکات در آیات و روایات آمده و هرکجا در قرآن به اقامه نماز اشاره شده بحث زکات هم آمده که نشان از این است این فریضه عظیم الهی چه جایگاه والا و بالایی دارد.

مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امدادخمینی(ره) با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص فراهم سازی همایش سالانه برای ترویج زکات، تصریح کرد: در همین راستا دبیرخانه‌ شورای زکات کشور برای جریان سازی زکات و فرهنگ سازی و نهادینه کردن این امر الهی، هر هفته در یکی از استان‌ها همایش علمی، ترویجی و تکریمی زکات را برگزار می‌کند.

وی ادامه داد: با ایجاد زمینه‌هایی برای فریضه الهی زکات می‌توانیم ارقام بیشتر از آن را ثبت و ضبط کرده و فقرا و مستمندان بیشتری را متنعم کنیم.

مهری با اشاره به اینکه در هشت ماهه امسال بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان زکات واجب و مستحبی در دبیرخانه شورای مرکز کشور جمع آوری شده است یادآور شد: زکات جمع‌آوری شده در هر مکان که جمع می‌شود در همان جا هزینه خواهد شد.

اعتبارات زکات در قالب ضوابط اسلامی هزینه می‌شود

بیرجند- ایرنا- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: دولت‌های گذشته سهم خود را در زمینه زکات پرداخت نکرده‌اند اما امسال در دولت سیزدهم این موضوع اجرایی شده و اعتبارات آن در قالب ضوابط اسلامی هزینه می‌شود.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ سید محمد رضا طالبی روز چهارشنبه در همایش همایش علمی ترویجی و تکریم زکات در خراسان جنوبی که با حضور معاون کمیته امداد کشور برگزار شد افزود: براساس قانون پرداخت زکات مصوب سال ۱۳۹۰، به هر میزانی که مردم زکات بدهند دولت هم به همان میزان باید کمک کند تا این مبالغ صرف محرومان شود.

وی با اشاره به همت مردم خراسان جنوبی در پرداخت زکات، اظهار داشت: با وجود همه اقدامات دشمن برای تسخیر اذهان جوانان کشور با استفاده از امپراطوری رسانه‌ای خود، در خراسان جنوبی شاهد این هستیم که مردم با وجود همه مشکلات معیشتی همواره پشتیبان نظام و مقام معظم رهبری هستند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: لازم است مسئولان به وظیفه خدمتگزاری خود به این مردم به‌خوبی عمل کنند.

وی ادامه داد: مردم خراسان جنوبی ۲۳ سال است که گرفتار خشکسالی هستند که این موضوع سبب کاهش محصولات کشاورزی شده لذا انتظار داریم در راستای عدالت اجتماعی به خراسان جنوبی توجه بیشتری شود.

طالبی با اشاره به برکات پرداخت زکات از ابعاد مختلف معنوی، اقتصادی و اجتماعی گفت: یکی از برکات مهم پرداخت زکات برقراری عدالت اجتماعی در بین افراد جامعه است.

وی افزود: در راستای عدالت اجتماعی در صورت امکان با توجه به ضعف در زیرساخت ها، یکی از استان های برخوردار در حوزه زکات، به عنوان معین خراسان جنوبی مشخص شود.

 

 

 

 

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد کشور: امسال ۵ هزار فرصت شغلی ایجاد می‌ شود

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام(ره) کشور گفت: کمیته امداد با اعتباری که اختصاص داده امسال پنج هزار فرصت شغلی را در کشور ایجاد می‌کند و آماده آبادانی نقاط محروم با بهره‌گیری از منابع امداد است.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد کشور: امسال ۵ هزار فرصت شغلی ایجاد می‌ شود

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، حبیب‌الله آسوده. معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور امروز در جشنواره علمی، ترویجی و تکریمی زکات استان خراسان‌جنوبی اظهار داشت: زکات به عنوان یک فریضه الهی باید فرهنگ‌سازی، گفتمان‌سازی و نهادینه شود.

وی افزود: گرچه زکات یک امر فردی است اما آثار اجتماعی بی‌بدیلی دارد که موجب همبستگی مردم شده و کسانیکه در راستای ترویج این فریضه الهی گام برمی‌دارند باید تکریم و تجلیل شوند.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور تصریح کرد: کمک‌های مردمی در چهار قالب زکات، صدقات، اکرام ایتام و شبکه‌های مردمی جمع‌آوری و تمامی وجوهات مردمی در همان منطقه هزینه می‌شود.

آسوده یادآور شد: یک میلیون و ۲۰۰ هزار حامی و نیکوکار در سطح کشور با کمیته امداد امام خمینی(ره) همکاری دارند که از ابتدای‌ امسال هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بطور مستقیم به حساب ۴۱۲ هزار یتیم و محسنین واریز شده است.

وی با اشاره به ۹ هزار ۸۸۰ مرکز نیکوکاری همکار کمیته‌ امداد امام خمینی(ره) در سطح کشور خاطرنشان کرد: بیش از ۵۰ درصد این مراکز محله‌محور و مسجد محور و هزار و ۵۹۳ مرکز نیکوکاری تخصصی هستند که در حوزه‌های اشتغال، مسکن و تحصیل فعالیت می‌کنند.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور گفت: از ابتدای سال ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون توسط مراکز نیکوکاری محلات و مساجد جمع‌آوری شده که در اختیار نیازمندان حوزه فعالیت‌ این مراکز قرار گرفته است.

 آسوده متذکر شد: از ۵ میلیون هزار صندوق صدقات خانگی و ۳۰۰ هزار صندوق صدقات معابر و اماکن کشور در هفت ماه ابتدای امسال ۴۸۸ میلیارد تومان جمع‌آوری شده که در سرفصل‌های کمک به تحصیل، سلامت، کمک جهیزیه مددجویان هزینه شده است.

وی دامه داد: ۷۰ هزار دانشجو، ۵۰ هزار دانش‌آموز، ۸۰ هزار بیمار صعب‌العلاج و ۲۶ هزار نخبه تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند و طرح احداث ۲۰ هزار مسکن مددجویان نیز اجرا می‌شود.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور از استانداری‌ها درخواست کرد تا با فعال‌سازی بیش از پیش شوراهای زکات، زمینه لازم برای بهره‌مندی نیازمندان از وجوهات را فراهم کنند.

آسوده متذکر شد: کمیته امداد امام خمینی(ره) از حوزه حمایت عبور کرده و بر روی توانمندسازی تاکید بیشتری دارد و از این‌ رو باید به سمت مولدسازی برویم و فرصت‌های اقتصادی را در اختیار جوانان قرار دهیم.

وی با تاکید بر اینکه زکات در جای خود هزینه می‌شود و مدیریت شبکه‌های نیکوکاری با خود مردم است، افزود: کمیته امداد امام خمینی (ره) تنها رصد، هدایت و نظارت کرده و وظیفه آن امانت‌داری است.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) متذکر شد: بار عاطفی زکات در سطح روستاها، شهرها و همه کشور گسترده است و اثرات اجتماعی و اخلاقی فراوانی دارد و بزرگان دینی مکرر به آن اشاره کرده‌اند.

آسوده با بیان اینکه زکات باید ترویج پیدا کند و در این راستا جلسات شورای زکات باید جدی گرفته شود و دستگاه‌ها پای کار بیاید و برنامه‌محور اقدام کنند، افزود: زکات باید پایدار و ماندگار بماند و مردم برای احیای این فرایض الهی باید در صحنه باشند.

آسوده با تاکید بر اینکه اگر همه مردم و مسئولان در خصوص زکات پای کار باشند، فقر مطلق حل خواهد شد، گفت: زکات در حل فقر اقتصادی بسیار مؤثر است و باید به آن توجه بیشتری شود و لازمه این مسئله، توجه همه مسئولان به فریضه زکات است.

 

 

 

 

 

 

 

 

برگزاری اولین دوره آموزشی وودبال در بیرجند/۷

اولین دوره آموزشی مقدماتی وودبال در بیرجند برگزار شد.

این دوره آموزشی اول و دوم آذرماه با حضور ۲۵ نفر زیر نظر افشین عابد مدرسبرگزاری اولین دوره آموزشی وودبال در بیرجند بین المللی وودبال برگزار شد.

ورزش وودبال ترکیبی از گلف و چوگان در زمین‌های ساحلی و چمن برگزار می‌شود

دوره‌های پیشرفته، مربیگری و داوری وودبال در آینده و با حضور نفرات شرکت کننده در دوره مقدماتی برگزار می شود .

 

 

 

 

 

تشییع پدر شهید شاهین فرد در سربیشه/۲

پیکر کربلایی محمد ابراهیم شاهین فرد پدر شهید علی شاهین فر امروز بر روی دستان مردم سربیشه تشییع شد .

کربلایی محمد ابراهیم شاهین فر در سن ۹۵ سالگی به علت کهولت سن دار فانی راتشییع پدر شهید شاهین فرد در سربیشه وداع گفت.

شهید علی شاهین فر در تاریخ ۱۵ فرودین ۶۵ در منطقه عملیاتی فاو در سن ۱۹ سالگی بر اثر اصابت ترکش به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بانوی نهبندانی در اردوی تیم ملی فوتبال/۷

بانوی خراسان‌جنوبی در دومین اردوی انتخابی تیم ملی فوتبال نوجوانان کشور توانمندی‌های خود را به نمایش گذاشت.

 شادی مهینی، سرمربی تیم ملی فوتبال زیر ۱۷ سال دختران ایران از ۴۷ بانوی فوتبالیست برتر استان های کشور دعوت کرد تا در این اردوی آمادگی شرکت کنند.

امینه‌ هاشم‌زاده از شهرستان مرزی نهبندان خراسان‌جنوبی نیز برای هنرنمایی و نمایش استعدادهای بالقوه خود به منظور عضویت در تیم‌ ملی فوتبال نوجوانان ایران از سوی فدراسیون دعوت شد.

توقیف محموله عینک‌های قاچاق در طبس/۴

فرمانده انتظامی شهرستان طبس از کشف یک محموله عینک خارجی قاچاق از یک خودروی عبوری در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ فاضل مریمی گفت: ماموران انتظامی بخش دیهوک شهرستان طبس در اجرای طرح مقابله با قاچاق کالا و ارز، هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک سواری پراید مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضایی در بازرسی از این خودرو، هزار و ۷۱۶ عدد عینک خارجی قاچاق و فاقد هر گونه مجوز را کشف کردند که ارزش این محموله توسط کارشناسان مربوطه یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال برآورد شد.

فرمانده انتظامی طبس بیان کرد: ماموران در این رابطه یک متهم را دستگیر و پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی کردند.

 

دستگیری سارق احشام در قاینات/۴

 

فرمانده انتظامی شهرستان قاینات هم گفت: مأموران انتظامی این شهرستان سارق حرفه‌ای را با هشت فقره سرقت احشام دستگیر کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ محمود زال بیکی اظهار داشت: با وقوع چند فقره سرقت احشام در شهرستان قاینات، شناسایی و دستگیری سارق یا سارقان در دستور کار ماموران پلیس آگاهی و انتظامی شهرستان قرار گرفت.

وی افزود: ماموران انتظامی شهرستان قاینات با بررسی اظهارات مالباختگان و سرنخ‌های به جا مانده، سارق را شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضایی، متهم را دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان قاینات گفت: سارق در بازجویی‌های پلیسی به هشت فقره سرقت احشام اعتراف کرد که در نهایت متهم دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.

 

 

 

مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالرضا (ع):

فرهنگ بسیجی راه عبور از فتنه‌ها و مشکلات است

فرهنگ بسیجی راه عبور از فتنه‌ها و مشکلات است

مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی گفت: در همه این سال‌ها با تفکر و فرهنگ بسیجی از فتنه‌ها، جنگ هشت ساله و سخت‌ترین شرایط شب و روز عبور کردیم و به برکت همین فرهنگ اکنون به قدرت دفاعی در دنیا تبدیل شده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایرنا حجت‌الاسلام امین‌رضا کمالی شامگاه سه‌شنبه در گردهمایی دانشجویان بسیجی استان خراسان جنوبی که با عنوان “پیشگامان رهایی” در دانشگاه پیام نور بیرجند برگزار شد، افزود: اگر بخواهیم نهاد متجلی و نمونه‌ای از عشق، اخلاص، ایثار و فداکاری را معرفی کنیم، بسیج است.

وی گفت: هفته بسیج یادآور بزرگترین نهاد و مردان روزگار است؛ بسیجیانی که امام خمینی (ره) در آخرین پیام‌های خود در وصف بسیج و بسیجیان جملاتی فرمودند و نشان از اهمیت یک نهاد مقدس دارد.

مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی ادامه داد: امروز به برکت انقلاب اسلامی که مقام معظم رهبری تاکید دارند دستاوردها تبیین شود، در عرصه نظامی، ایران پهپادهایی دارد که تا ۴۰۰ کیلومتر ردیابی می‌کند.

وی گفت: با مهندسی معکوس و علم، تخصص و ایمان به نظام جمهوری اسلامی، اکنون دنیا محو توان موشکی و پهپادی و دستاوردهای دفاعی کشور ایران شده است.

حجت‌الاسلام کمالی با یادآوری این کلام مقام معظم رهبری که دوران بزن در رو تمام شده است اظهار داشت: به برکت تفکر و فرهنگ بسیجی وقتی حاج قاسم شهید شد، ۲۵ میلیون هشتک انتقام زدند، ۱۳ موشک ساخته نخبگان و دانشمندان ایرانی، عین‌الاسد را تبدیل به عین‌الجسد کرد.

وی افزود: دشمنان در بیش از ۴۰ سال گذشته انواع و اقسام فتنه‌ها و جنگ‌ها را بر ما تحمیل کردند اما با همه مشکلات امروز ۶۰ درصد غنی‌سازی را شروع کرده‌ و رسما از تولیدات موشکی رونمایی کرده‌ایم.

مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی با اشاره به شکوه مکتب سردار شهید سلیمانی گفت: مکتب سلیمانی به فرموده رهبر معظم انقلاب یک راه است و دانشجویان و نخبگان باید از این ظرفیت استفاده کنند.

وی افزود: اتفاقات اخیر در کشور از جمله هتک حرمت مقدسات و نوامیس به این دلیل است که در جنگ روایت‌ها کوتاهی کرده و دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی را بیان نکردیم.

حجت‌الاسلام کمالی با اشاره به علت تشکیل بسیج توسط امام راحل در سال ۱۳۵۸ گفت: در طول تاریخ به‌ویژه دوران قاجار مثلثی تشکیل دادند به عنوان استبداد داخلی، استعمار و روشنفکران غرب‌زده که هر وقت سه ضلع این مثلث با هم ترکیب می‌شد به جان جوامع می‌افتاد و نمی‌گذاشت اسلام حرفش را بزند.

وی عنوان کرد: امام با دنیای غرب مقابله کرد و بسیج را تشکیل داد لذا امروز در مقابل ما اروپای وحشی حضور دارد، آن که مانع تشکیل تمدن اسلامی می‌شود و نمی‌گذارد انسان‌ها براساس فطرت خود حرکت کنند.

مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی گفت: علیرغم همه جنگ‌ها، فتنه‌ها و کشتارهایی که علیه ایران روا داشتند اما برخی امروز دچار آلزایمر سیاسی شده و به قدرت ایران که دست این نانجیب‌ها را دارد رو می‌کند، باور ندارند.

وی افزود: کسانی که روزی ۱۰ میلیون ایرانی را به خاطر گرسنگی و قحطی که ایجاد کرده بودند، کشتند امروز دست دوستی جلوی ما دراز کرده‌اند.

حجت‌الاسلام کمالی اظهار داشت: قدرت انقلاب اسلامی امروز در دنیا سرآمد است و در عصر طلایی اسلام شاهد افول موریانه‌ای آمریکا هستیم.

مسوول ناحیه بسیج دانشجویی خراسان جنوبی هم در این همایش گفت: بسیج دانشجویی مجموعه‌ای پویا و فعال بوده و با توجه به مقتضیات روز ساختار خود را تطبیق می‌کند.

سید مصطفی موسوی‌ زاهد با اشاره به تنوع اجرای برنامه‌های بسیج دانشجویی در استان افزود: اردوهای جهادی یکی از برنامه‌های پر بازدید و پرشور ‌است که امسال هم تعطیلات بین ترم، نوروز و تابستان میزبان دانشجویان خواهیم بود.

وی بیان کرد: فعالیت‌های ورزشی و مسابقات متعدد نیز مورد توجه قرار گرفته است و تا ۱۶ آذر یک مسابقه به صورت سراسری برگزار خواهیم کرد.

مسوول بسیج دانشجویی خراسان جنوبی گفت: برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت برای نظاره‌گر شدن دستاوردهای نظام در حوزه‌های مختلف در برنامه قرار دارد.

وی افزود: سعی کرده‌ایم فضا را به سمت موضوعات گفتمانی از قبیل‌ کرسی‌ آزاداندیشی، تریبون آزاد و سایر فعالیت‌های مثبت و سازنده ببریم و انتظار داریم دانشجویان بسیجی همچنان میدان‌دار بوده و در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

این گردهمایی به مناسبت دوم آذر سالروز صدور فرمان امام خمینی (ره) در سال ۱۳۶۷ مبنی بر تشکیل بسیج دانشجو و طلبه، در سالن اجلاس دانشگاه پیام نور بیرجند برگزار شد.

برنامه‌های هفته بسیج از ۲۹ آبان آغاز شد و شعار هفته بسیج امسال «بسیج خدمتگزار ملت ایران» است.

همزمان با چهل و سومین سالگرد تشکیل بسیج، بیش از ۲ هزار برنامه با ۴۳ سرفصل در عرصه‌های مختلف تا هشتم آذر ماه در خراسان جنوبی اجرا می‌شود.

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی پای صحبت جوانان نشست

استاندار خراسان جنوبی پای صحبت جوانان نشست

جمعی از جوانان خراسان جنوبی در نشست هم‌اندیشی با استاندار که در راستای استفاده از ظرفیت آنان در تصمیم‌سازی برای رفع مشکلات استان تشکیل شد، به بیان نظرات، دغدغه‌ها و ارائه راهکارها برای رفع آنها پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جواد قناعت شامگاه سه‌شنبه در این نشست که ۲ ساعت و نیم به طول انجامید، سخنان جوانان را شنید و قشرهای مختلف جوان نیز بدون واسطه نقطه نظرات و مطالبات خود را در حضور نماینده عالی دولت در استان مطرح کردند.

تسریع در تکمیل خانه جوان، ادامه‌دار بودن این نشست‌ها، استفاده از ظرفیت جوانان در توسعه استان، کمبود اعتبار، راه‌اندازی کارگاه‌های خلاق، انتقاد از بروکراسی اداری در ادارات، راه‌اندازی اردوهای راهیان پیشرفت، توجه به گردشگری مقاومت، راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ و انتقاد از نبود شورای اندیشه‌ورز برای تولید محتوا در فضای مجازی از مهمترین دغدغه‌ها و مطالبات جوانان در این نشست صمیمی بود.

مدیر گروه جهادی میثاق الجواد (ع) که در منطقه مرزی دُرح شهرستان سربیشه فعالیت دارد اولین نفری بود که در نشست با استاندار خراسان جنوبی باب درد دل را باز کرد و گفت: گروه‌های جهادی دیدبان نهادهای دولتی در مناطق مختلف هستند و مشکلات مردم را احصاء و منتقل می‌کنند.

حجت‌الاسلام محمدصادق تابعی با اشاره به فصل سرما از مسئولان خواست با رفع موانع روند گازکشی منازل در روستاهای محروم را تسریع کنند چرا که آسیب جدی برای منطقه است.

وی با بیان اینکه درخصوص مسایلی که امروز در جامعه رخ داده نیازمند کارهای فرهنگی هستیم افزود: گاهی همایش‌هایی در استان برگزار می‌شود که خروجی ندارد، درخواست ما این است که اعتبارات هزینه شده برای این همایش‌ها، در اختیار جوانان جهادی کف میدان قرار داده شود.

استاندار خراسان جنوبی پای صحبت جوانان نشست

لزوم شفاف‌سازی واگذاری باغ جهانی اکبریه به بنیاد علوی

فعال حوزه گردشگری خراسان جنوبی هم ضمن تشکر از نگاه استاندار به حوزه گردشگری گفت: ظرفیت‌های حوزه گردشگری بسیار متنوع است و ثبت بیش از ۹۵۰ اثر در فهرست آثار ملی و چهار اثر ثبت جهانی از ظرفیت‌های غنی خراسان جنوبی حوزه گردشگری است.

احمد کاشانی افزود: ژئوپارک طبس به عنوان اثر ارزشمند در آستانه ثبت جهانی است که امیدواریم با پیگیری‌های جدی مدیریت عالی استان ظرفیت دیگری را به آثار جهانی خراسان جنوبی اضافه کنیم.

وی با اشاره به برخی شایعات درخصوص واگذاری باغ جهانی اکبریه بیرجند برای احداث موزه به بنیاد علوی، خواستار شفاف شدن این موضوع توسط استاندار خراسان جنوبی شد.

این فعال گردشگری بیان کرد: فعالان گردشگری بیرجند در زمینه خروج میراث فرهنگی از باغ اکبریه بیرجند بسیار نگران هستند چرا که این خروج باعث تعطیلی چهار موزه می‌شود.

راه‌اندازی کارگاه‌های خلاق در راستای توسعه مشاغل خانگی

دبیر سازمان مردم‌نهاد مهرآفرینان عصر کویر هم با انتقاد از اجاره‌بهای سنگین مکان‌های استقرار سمن‌ها، خواستار تکمیل خانه جوان مرکز استان در راستای فعالیت سمن‌ها و جوانان شد.

عارف علی‌آبادی بیان کرد: خانه جوان می‌تواند مکانی برای فعالیت تمامی سمن‌ها باشد که اکنون به این خانه در این شرایط اقتصادی جامعه نیاز دارند.

وی با اشاره به لزوم راه‌اندازی کارگاه‌های خلاق برای توسعه مشاغل خانگی گفت: با راه‌اندازی این کارگاه‌ها در زمینه برندسازی و بازاریابی محصولات استان ورود پیدا خواهیم کرد اما در زمینه راه‌اندازی آن نیازمند تخصیص اعتبار هستیم.

این فعال اجتماعی محصولات خراسان جنوبی در بخش کشاورزی و صنایع دستی را بی‌نظیر خواند و گفت: برندسازی و بازاریابی محصولات نقش موثری در توسعه اقتصادی کسب و کار افراد تولیدکننده دارد.

انتقاد از بروکراسی اداری

نماینده سمن رهسا هم با انتقاد از بروکراسی اداری در ادارات استان گفت: از ظرفیت جوانان بیش از گذشته در راستای توسعه استان استفاده شود.

محمدمهدی شیروانی بیان کرد: تاکیدات و دستورات استاندار در حمایت از جوانان در ادارات و بانک‌ها روی زمین می‌ماند و اجرایی نمی‌شود.

فعال حوزه تمدن اسلامی و ایرانی هم با اشاره به برکات نشست‌های جوانان با استاندار، گفت: درخواست ما این است که این جلسات ادامه‌دار باشد.

استاندار خراسان جنوبی پای صحبت جوانان نشست

لزوم تکمیل خانه جوان

امیرحسین مقری با تاکید بر لزوم تکمیل خانه جوان بیرجند افزود: امیدواریم این طرح در اسرع وقت تکمیل شود تا هرچه سریعتر سمن‌ها از این بی‌سرپناهی خارج شوند و برای تکمیل آن نیازمند ۱۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم.

وی با اشاره به برکت خوب حضور جمعی از جوانان در این نشست‌ها گفت: برخی مناطق از جمله روستاهای مرزی خراسان جنوبی همچنان کم برخوردار و نیازمند توجه جدی هستند.

مقری با انتقاد از اینکه در مناطق مرزی و روستایی منازل مردم فاقد گازکشی است افزود: در این زمینه باید مسئولان ورود جدی داشته باشند تا مشکل مردم رفع شود.

در پاسخ به این دغدغه استاندار خراسان جنوبی به معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری ماموریت داد که موضوع را بررسی و در راستای رفع آن با مسئولان متولی در اسرع وقت نشست برگزار کند.

فعال حوزه تمدن اسلامی و ایرانی همچنین از استاندار خراسان جنوبی خواست تجهیزات مازاد ادارات در اختیار سازمان‌های مردم نهاد قرار گیرد.

وی با اشاره به ضعف زیرساخت‌های اوقاف فراغت در خراسان جنوبی گفت: جوانان در کشور ما اسیر فضای مجازی دشمنان هستند که باید بیش از گذشته در این زمینه کار شود.

مقری بیان کرد: در این شرایط جامعه باید روحیه امید را در مردم زنده کنیم و سمن‌ها در این راستا بهترین گزینه با برگزاری جشن‌ها و مسابقات هستند تا فضای شهر عوض شود.

توجه ویژه به مناطق مرزی با ضریب بالای محرومیت

مدیر کانون مثبت زندگی خراسان جنوبی نیز با اشاره به وجود ۳۷ مرکز مثبت زندگی در این استان گفت: مراکز مثبت زندگی، بهزیستی کوچک و محلی در راستای حل مشکلات جامعه هدف هستند.

فیروزآبادی با اشاره به اینکه هر مرکز مثبت زندگی به طور متوسط ۴۵۰ نفر را زیر پوشش دارد، بیان کرد: در زمینه ارائه خدمات مفیدتر و موثرتر نیازمند تخصیص اعتبار و حمایت استانداری هستیم.

فعال حوزه آسیب‌های اجتماعی در ادامه این نشست آسیب‌های اجتماعی را موضوع پیچیده و چند بعدی دانست و اظهار داشت: انتظار ما از دستگاه‌های اجرایی این است که همراهی بیشتری با سازمان‌های مردم نهاد داشته باشند.

رضایی گفت: لازم است آسیب‌های اجتماعی در استان اولویت‌بندی و همه ظرفیت دستگاه‌ها و سمن‌ها بر اولویت‌ها متمرکز شود.

وی عنوان کرد: گاهی جلسات مسئولان خروجی ندارد و طرحی در محله موسی بن جعفر (ع) شهر بیرجند در حال اجراست که نیازمند همراهی مسئولان در  اجرای موفق این طرح هستیم.

استاندار خراسان جنوبی پای صحبت جوانان نشست

مسئول گروه جهادی به وقت مهربانی هم به استاندار گفت: انتظار ما این است کالاهای اهدایی به مردم از محصولات تولیدی خراسان جنوبی تامین شود تا به نفع تولیدکنندگان بومی باشد زیرا محصولات تولید داخل استان باکیفیت است.

سیدرضا عسکری همچنین خواستار توجه ویژه به مناطق مرزی استان با توجه به ضریب بالای محرومیت شد.

درخواست برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت و گردشگری مقاومت

دبیر سازمان مردم‌نهاد بانوان مهرگستر هم به موضوع خانه جوان بیرجند اشاره کرد و گفت: این ساختمان قرار بود بهمن سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری برسد و هنوز طرح دارای ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی است و در سه سال اخیر پیشرفتی نداشته است.

شهریاری افزود: این طرح در بخش‌هایی از جمله شیشه‌ها دچار تخریب شده که امیدواریم در راستای رفاه جوانان هرچه سریعتر به بهره‌برداری برسد.

وی درخواست کرد که در زمینه ازدواج آسان جوانان سالن‌های خالی ادارات در اختیار آنان قرار گیرد تا هزینه ازدواج کاهش یابد.

در ادامه دبیر سمن نشاط‌گستر سفیران خاوران با انتقاد از کمبود اعتبار برای حمایت از طرح‌ها و ایده‌های سمن‌ها گفت: درخواست ما این است که از طرح‌های بکر سمن‌ها و جوانان بیشتر از گذشته حمایت شود.

حجت مساح خواستار راه‌اندازی اردوهای راهیان پیشرفت در راستای معرفی ظرفیت‌های مختلف نظام و کشور برای دانش‌آموزان و دانشجویان شد و افزود: در این زمینه نیازمند حمایت هستیم تا به نحو احسن این اردوها را برگزار کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت غنی خراسان جنوبی در زمینه گردشگری مقاومت با توجه به واقعه صحرای طبس، گفت: در این خصوص برنامه‌ریزی شود تا در سالگرد وقوع این حادثه در اردیبهشت ماه سال آینده بر این شاخه از گردشگری بیشتر کار شود.

انتقاد از نبود شورای اندیشه‌ورز برای تولید محتوا در فضای مجازی

همچنین مددکار اجتماعی در حوزه اعتیاد خواستار راه‌اندازی هرچه سریعتر مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ در خراسان جنوبی شد و گفت: در زمینه درمان اعتیاد در استان حمایت‌های لازم صورت نمی‌گیرد.

امیر عبداللهی مقدم بیان کرد: در زمینه درمان اعتیاد باید بیش از گذشته ورود شود و نیازمند حمایت جدی مسئولان هستیم.

فعال حوزه فضای مجازی خراسان جنوبی هم گفت: مقام معظم رهبری چند سال قبل فرمودند که اهمیت فضای مجازی مانند اهمیت انقلاب اسلامی است و امروز همه ما این جمله را خوبی درک می‌کنیم که از دست دادن فضای مجازی چقدر می‌تواند آسیب‌زا باشد.

کاظمی‌تبار افزود: در استان نسل جوانان انقلابی برای تولید محتوا در فضای مجازی نداریم و در این زمینه کارهای اثرگذار صورت نمی‌گیرد.

وی با انتقاد از اینکه شورای اندیشه‌ورز و اتاق فکر برای تولیدات محتوایی در استان نیست عنوان کرد: در خراسان جنوبی هرگز شبکه تولیدکننده فنی تولید محتوا نداشتیم و تاکنون هیچ وقت برای مدیریت فضای مجازی دور یک میز جمع نشده‌ایم.

این فعال فضای مجازی گفت: همچنین استفاده جوانان از فضای ورزشی ادارات بسیار پایین است.

استاندار خراسان جنوبی پای صحبت جوانان نشست

تلاش برای تکمیل خانه جوان 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست از پیشرفت ۸۵ درصدی ساختمان خانه جوان بیرجند خبر داد و گفت: برای تکمیل این طرح به ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا دغدغه جوانان منطقه برای همیشه رفع شود.

محمدرضا طالبی‌ مقدم افزود: با پیگیری از مسئولان وزارت ورزش و جوانان، قول تامین اعتبار کامل خانه جوانان بیرجند داده شد تا هرچه سریعتر این طرح تکمیل شود.

وی با اشاره به تامین مکان مرکز ماده ۱۶ (ترک اعتیاد اجباری) در بیرجند توسط مجموعه بهزیستی بیان کرد: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان باید نسبت به تجهیز این مرکز اقدام کند.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی و درمان اعتیاد افراد درگیر با مواد مخدر راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ در دستور کار جدی استان قرار گرفت چرا که ایجاد و راه‌اندازی آن از اولویت‌های مهم حوزه مبارزه با مواد مخدر است.

در پایان این نشست استاندار خراسان جنوبی به معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری ماموریت داد نشست‌های تخصصی با جوانان به‌طور مستمر برگزار و مسائل مطرح شده مورد بررسی و راهکارهای لازم برای حل آنها ارائه شود.

 

 

 

 

اعلام آمادگی سرمایه‌گذار برای فرآوری نمک در شهرستان بشرویه

بیرجند – ایرنا – مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به ظرفیت بالای استحصال نمک در شهرستان بشرویه گفت: سرمایه‌گذار برای فرآوری معدن نمک در این شهرستان اعلام آمادگی کرده است.

عباس جرجانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سرمایه‌گذار برای ایجاد کارخانه فرآوری نمک در شهرستان بشرویه مشخص شده و در حال پیگیری برای احذ مجوز هستیم تا هرچه سریعتر کار را شروع کند.

وی بیان کرد: احداث کارخانه فرآوری نمک با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان در منطقه رقم خواهد خورد و اشتغالزایی ۸۰ نفر را در پی خواهد داشت.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این ظرفیت بالای نمک در منطقه حفاظت شده مظفری قرار دارد، گفت: رایزنی‌های زیادی با حضور استاندار خراسان جنوبی با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور داشتیم که قول مساعد برای استقرار یک واحد استحصال در منطقه را گرفته‌ایم و پیگیری‌ها برای اخذ مجوز ادامه دارد.

وی تصریح کرد: این امکان وجود دارد که با ایجاد واحد فرآوری در منطقه علاوه بر تولید نمک طعام با بالاترین استاندارد بتوانیم نمک سایر واحدهای درمانی را هم از این منطقه استحصال کنیم.

جرجانی با بیان اینکه از ۵۰ سال گذشته نمک در منطقه بشرویه به‌صورت سنتی برداشت می‌شود افزود: در برداشت سنتی استانداردهای بهداشتی مورد نیاز رعایت نمی‌شود و تلاش ما این است که از این نمک تولید صنعتی داشته باشیم تا از کاربردهای مختلف این نمک نیز استفاده شود.

وی عنوان کرد: پیگیری‌ها برای واگذاری معدن و مجوز صدور کارخانه در حال انجام است چون این معدن نمک در داخل منطقه حفاظت شده قرار دارد، سازمان حفاظت محیط زیست قول داده با احداث کارخانه فرآوری نمک در حاشیه این منطقه همراهی لازم را داشته باشد.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان بشرویه در ۳۰۰ کیلومتری شمال بیرجند است.

 

 

 

 

صادرات ۱۶ هزار حلقه انواع تایر سواری از خراسان جنوبی به دو کشور همسایه

پس از رفع ممنوعیت صادرات تایر از اواخر سال ۱۴۰۰، تاکنون حدود ۱۶ هزار حلقه انواع تایر سواری از خراسان جنوبی به کشور‌های پاکستان و آذربایجان صادر شده است.

صادرات ۱۶ هزار حلقه انواع تایر سواری از خراسان جنوبی به دو کشور همسایهمدیرعامل شرکت کویرتایر خراسان جنوبی ارزش این صادرات را ۳۰۰ هزار دلار اعلام کرد و گفت: شرکت کویرتایر هم اکنون ۱۹.۴ درصد تولید تایر سواری رادیال و ۱۷ درصد کل تولید صنعت تایر کشور را به خود اختصاص داده است که این تولیدات علاوه بر صادرات، ۴۰ درصد نیاز تایر خودروسازان کشور را نیز تأمین می‌کند.

زینلی با بیان اینکه هم اکنون ۳۸ طرح و سایز مختلف لاستیک از رینگ ۱۳ تا ۲۰ در کارخانه کویرتایر بیرجند تولید می‌شود افزود: از ابتدای امسال تا پایان مهرماه، ۲ میلیون و ۴۸۰ هزارحلقه انواع تایر رادیال سواری به ارزش هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در این کارخانه تولید شده است.
از ابتدای امسال تاکنون ۱۵۶ نفر نیز در شرکت کویرتایر خراسان جنوبی جذب و مشغول به کار شده اند.

 

 

 

 

طرح مطالعاتی تامین آب شرب پایدار فردوس به سرانجام نرسیده است

 

طرح مطالعاتی تامین آب شرب پایدار فردوس به سرانجام نرسیده است

مسئولان شهرستان فردوس خود اذعان دارند که وضعیت دشت‌های تامین آب شهرستان فردوس مطلوب نبوده و در وضعیت سر به سر هستیم، اما برای تهیه طرح مطالعاتی تامین آب پایدار تعلل می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از فردوس، تامین و  توسعه زیرساخت‌های تامین آب شرب شهری و روستایی از وظایف اصلی دولت‌ها به شمار می‌رود. در این راستا در دولت‌های مختلف طرحی به استان‌ها و شهرستان‌ها ابلاغ شده تا برا اساس آن مطالعات طرح جامع تامین آب پایدار تهیه و در زمینه تامین زیرساخت‌ها و اجرای آن، منابع آب پایدار به مخازن اضافه و مشکل کمبود آب تا حدودی برطرف شود.

این طرح در استان خراسان جنوبی نیز مورد بررسی قرار گرفته و همه شهرستان‌های استان به جز شهرستان‌های فردوس و سرایان، طرح جامع مطالعاتی خود را ارائه و‌ جهت اجرای فازهای اول و دوم نیز اعتبارات خوبی جذب کرده‌اند.

متاسفانه شهرستان فردوس چندین سال است که در همان خانه اول باقی مانده و هنوز آن را به سرانجام نرسانده است. مسئولان شهرستان خود اذعان دارند که وضعیت دشت‌های تامین آب شهرستان فردوس مطلوب نبوده و در وضعیت سر به سر هستیم، اما برای تهیه طرح مطالعاتی تامین آب پایدار تعلل می‌کنند و اندر خم یک کوچه مانده‌اند.

وضعیت آب شرب شهرستان در حالت سر به سر است

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان فردوس در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه امور آب منطقه‌ای متولی پیگیری طرح مطالعاتی تأمین آب شرب فردوس و اسلامیه است، گفت: انجام این طرح تا حدودی به انجام رسیده که در صورت تکمیل طرح اعتبارات خوبی اخذ خواهد شد.

مجید شریف‌زاده افزود: وضعیت آب شرب شهرستان در حالت سر به سر بوده و تولید آب با مصرف برابر است.

وی گفت: تیرماه امسال به دلیل گرمای شدید هوا مجبور به اختلاط چاه‌ها با کیفیت پایین‌تر شدیم که باعث پایین آمدن کیفیت آب شد.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان فردوس با بیان این مطلب که منابع تأمین آب در فردوس و اسلامیه یکی است، افزود: در حال حاضر کیفیت آب براساس آزمایش روزانه هیچ تفاوتی با بقیه روزهای سال نکرده است.

شریف‌زاده اظهار داشت: خروجی مطالعات طرح تأمین آب شرب در شهرستان، در جهت تأمین آب شرب با کیفیت در برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است.

وی افزود: در برنامه کوتاه مدت طرح تامین آب اسلامیه و فردوس که توسط امور آب منطقه‌ای انجام می‌شود، خرید دو حلقه چاه کشاورزی برای افزایش ظرفیت تأمین، ساخت مخزن ۵ هزار متر مکعبی جهت ساختمان‌های طرح نهضت ملی، تعیین تکلیف حق‌السهم آب حیاض بلده و نیز جابه‌جایی دو حلقه چاه است.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان فردوس گفت: براساس خروجی مطالعات تأمین آب پایدار، استفاده از دشت‌های مجاور جهت تأمین آب همراه با شیرین‌سازی و استفاده از ظرفیت پروژه انتقال آب خلیج فارس از برنامه‌های میان مدت و بلند مدت در زمینه تأمین آب شرب در شهرستان است.

شریف‌زاده تأکید کرد: در حال حاضر بهترین کار جهت برون رفت از بحران و جلوگیری از هدر رفت آب، سازگاری با کم آبی است و تغییر مدیریت مصرف که با پروژه‌هایی مانند استفاده از آب خاکستری، جمع‌آوری آب باران جهت آبیاری فضای سبز، بازچرخانی آب و تسریع در اجرای پروژه فاضلاب شهری فراهم می‌شود.

اتمام فاز اول طرح مطالعاتی تأمین آب شرب 

رئیس امور آب منطقه‌ای شهرستان فردوس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، گفت: طرح مطالعاتی تأمین آب شرب شهرستان فردوس در دو فاز در حال پیگیری بوده که فاز اول آن به اتمام رسیده است.

حجتی افزود: در فاز دوم نیز قرار شد پس از جانمایی محل حفر چاه  توسط شرکت مشاور، عملیات اجرایی آن آغاز شود.

وی با بیان اینکه آب شرب شهرستان هم در بحث کیفی و هم کمی، وضعیت خوبی ندارد، افزود: هر سال سطح آب‌های زیرزمینی هر دو آبخوان شرقی و غربی شهرستان ۳۰ سانتیمتر افت کرده و شش و نیم میلیون متر مکعب کسری مخزن سالانه داریم.

رئیس امور آب منطقه‌ای شهرستان فردوس، گفت: امسال برای تکمیل طرح مطالعاتی تأمین آب تنها ۳۰۰ میلیون تومان تخصیص پیدا کرده که بسیار کم است.

حجتی افزود: بعد از انجام طرح مطالعاتی، برای تجهیز و حفر چاه بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان با شرایط کنونی اعتبار نیاز است.

به گزارش تسنیم، آنچه مسلم است آب شرب پایدار از حداقل نیازهای جوامع بشری است که تامین آن بر عهده مسئولان کشوری، استانی و شهرستان‌ها گذاشته شده است. مسئولان وظیفه دارند این موضوع را در دستور کار ویژه قرار دهند، چرا که با پشت گوش انداختن این موضوع ممکن است مخاطرات جبران ناپذیری برای شهرستان‌ها در مقاطع کوچک‌تر رخ دهد.

یکی از این مخاطرات مهاجرت به شهرستان‌های همجوار به دلیل نبود زیرساخت‌های حداقلی مثل آب است، نبود آب علاوه بر مهاجرت، عدم ترغیب سرمایه‌گذاران برای ورود به حوزه‌های مختلف در شهرستان را نیز به دنبال خواهد داشت و اگر با همین فرمان پیش برویم، شاهد رکود شدید در شهرستان و مهاجرت همشهریان به استان‌های همجوار خواهیم بود.

 

 

 

تغییر شیوه دشمن برای مقابله با انقلاب اسلامی/ضرورت هوشیاری جامعه

بیرجند- معاون هماهنگ کننده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی گفت: امروز شیوه‌های دشمنان برای مقابله به موج خروشان انقلاب اسلامی عوض شده و هوشیاری همگان را می‌طلبد.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا هزاری سه شنبه شب در یادواره شهدای مدافع امنیت در شهرستان فردوس با اشاره به دشمنی‌های استکبار علیه انقلاب، افزود: تا زمانی که بر مدار حق حرکت کنیم این دشمنی‌ها ادامه خواهد داشت و در مسیر مقابله با قدرتمندان و زورگویان عالم این انقلاب به قدرت رسیده است.

وی تاکید کرد: امروز تقابل جدی جبهه حق و باطل در حال رقم خوردن است و فرصت‌های طلایی برای ما پدید آورده که باید مثل همیشه حداکثر استفاده را از این فرصت‌ها در دل تهدیدها ببریم.

هزاری با بیان اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی تهدیدات و توطئه‌های دشمنان وجود داشته است، افزود: در هشت سال دفاع مقدس و جنگی نابرابر و سپس ترورهای کور و فتنه‌ها ایستادیم و این وعده الهی است که چنانچه در مسیر حق ثابت قدم باشیم نصرت الهی نصیب ما می‌شود.

معاون هماهنگ کننده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در سایه تحریم به رشد و بالندگی رسیدیم، تاکید کرد: موشک‌های نقطه زن و سلاح‌های راهبردی ما خواب را از چشمان دشمنان ربوده و انقلاب اسلامی پویاتر از گذشته رو به جلو حرکت می‌کند.

هزاری با بیان اینکه در پروژه به وجود آوردن ناآرامی‌های اخیر دشمنان دچار خطای محاسباتی شدند، گفت: بر ملأ شدن چهره بسیاری از وطن فروشان خائن داخلی که با سرمایه این ملت به نام ونانی رسیده بودند و شناخت دوست از دشمن از برکات این فتنه جدید بود که مثل همیشه با روشنگری‌های رهبر فرزانه انقلاب و بصیرت ملت، دشمن ناکام ماند.

وی عنوان کرد: آنچه رهبری بر آن تاکید دارند امید به آینده روشن این انقلاب است که دشمن تلاش می‌کند روحیه یاس و ناامیدی را به جامعه تزریق کند و همه ما باید در جنگ روایت‌ها و فضای مجازی نقش ملی و اسلامی خویش را ایفا کنیم.

معاون هماهنگ کننده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی تاکید کرد: این فتنه دل‌های ملت ما را روشن کرد و مانند تمام تهدیدات دیگر، آن را به فرصتی طلایی علیه دشمنان قسم خورده این کشور تبدیل کردیم.

هزاری ادامه داد: قطعاً در مسیر روشن، آینده‌ای را که رهبری انقلاب ترسیم کننده آن هستند با قدرت و قوت و امید ادامه خواهیم داد.

ضعف مزمن خراسان جنوبی در حوزه راه ها/۲۵۱نفر در تصادفات جان باختند

بیرجند- متأسفانه از ابتدای سال جاری در خراسان جنوبی ۲۵۱ نفر به علت حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که نشان می دهد متأسفانه در حوزه راه دچار عقب ماندگی مزمن هستیم.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: موضوع تصادفات جاده‌ای از جمله موضوعاتی است که ضرورت سخن گفتن از آن و هشدار پیرامون این موضوع غم‌انگیز همیشه تازه و دارای اهمیت است.

جان باختن بسیاری از هموطنان در حوادث ترافیکی به واسطه ایمن نبودن جاده‌ها و وسایل نقلیه و یا خطاهای خود رانندگان (سرعت بالا و رعایت نکردن قوانین رانندگی) موضوعی نیست که بخواهیم از کنار آن به آسانی بگذریم.

همه باید دست به دست هم دهیم حتی اگر شده یک تصادف را کاهش دهیم تا جان پدر و مادر خانواده و یا فرزندی را حفظ کنیم.

اسدالله جلال زاده، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی در این زمینه در شورای ترافیک استان اظهار کرد: استان ما یک استان کویری و با وسعت زیاد است که بر شیوه رانندگی رانندگان ما نیز تأثیر گذاشته است.

نرخ واژگونی در خراسان جنوبی بالا است

وی با اشاره به اینکه نرخ واژگونی وسایل نقلیه نیز در خراسان جنوبی بالا است، بیان کرد: در این راستا اصلاح شیب شیروانی در جاده‌ها برای ما اهمیت فوق العاده‌ای دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی با تأکید بر اهمیت فرهنگ سازی در موضوعات مرتبط با ترافیک بیان کرد: مشارکت با صدا و سیما برای فرهنگ سازی، برگزاری کلاس‌های آموزشی با کمک پلیس راه، تهیه و پخش موشن گرافی از اقدامات فرهنگی ما محسوب می‌شود.

جلال زاده گفت: در خراسان جنوبی ۱۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه داریم که از این میزان ۷۶۲ کیلومتر بزرگراه است.

خراسان جنوبی فاقد بزرگراه است

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی تنها استانی است که بزرگراه ندارد، بیان کرد: در هفت ماه گذشته ۵۰۰ کیلومتر روکش راه‌ها را داشته‌ایم که بسیار ارزشمند است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: ۱۵ نقطه حادثه خیر در استان رفع اثر شده، سه نقطه در حال اجرا است و ۱۳ نقطه باقی مانده است.

وحید داعی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم با اشاره به اینکه یکی از اقدامات مهم برای کاهش تصادفات جاده‌ای دوبانده شدن راه‌ها است، گفت: در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰ کیلومتر باند دوم به بهره برداری رسیده است.

سال گذشته ۵۰ کیلومتر باند دوم ساخته شد

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار کرد: در سال ۹۹ حدود ۷۵۰ کیلومتر باند دوم داشتیم که در یک عزم جدی در سال گذشته ۵۰ کیلومتر به این آمار افزوده شد.

داعی با اشاره به اینکه احداث ۵۸۰ کیلومتر باند دوم در دست احداث است، ادامه داد: ۱۰۰ کیلومتر را برای سال ۱۴۰۱ هدف گذاری کرده‌ایم که پیشرفت ۸۰ درصدی دارد.

وی گفت: ۱۱۷ کیلومتر نیز برای سال ۱۴۰۲ هدف گذاری کرده‌ایم که آن نیز پیشرفت ۴۵ درصدی دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بیان کرد: شش کیلومتر باقیمانده دیگر را برای سال‌های ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۵ هدف گذاری کرده‌ایم که آن هم پیشرفت ۲۵ درصدی دارد.

داعی یادآور شد: متأسفانه در خراسان جنوبی در حوزه راه دچار عقب ماندگی مزمن هستیم که در سطح ملی این موضوع باید مد نظر قرار گیرد.

۲۵۱ نفر به علت تصادف جان خود را از دست دادند

سرهنگ علیرضا رضایی، رئیس پلیس راه خراسان جنوبی هم درباره آمار تصادفات گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۵۱ نفر در حوادث رانندگی استان فوت کردند.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی با اشاره به افزایش ۴۳ درصد فوتی‌های تصادفات درون شهری استان در هشت ماهه سال جاری گفت: متأسفانه ۹۲ نفر از متوفیات تصادفات استان در محور مشهد- زاهدان فوت کردند.

رضایی یادآور شد: در سال جاری ۵۲ درصد تصادفات در خراسان جنوبی بر اثر واژگونی و خروج خودرو از جاده رخ داده است.

امید آنکه پروژه‌های باند دوم خراسان جنوبی هر چه زودتر به اتمام برسد و با رانندگی آگاهانه و قانون‌مدارانه رانندگی استان کمتر شاهد حوادث تلخ و غم‌انگیز باشیم. حوادث تلخی که با کمی هوشیاری قابل پیشگیری است.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*